Tímu Tinkoff-Saxo sa pred jarnou klasikárskou sezónou podarilo rozvíriť mediálnu hladinu, avšak v hlavnej úlohe nevystupovali pretekári, ale dvaja silní muži v pozadí. Bjarne Riis a Oleg Tinkov. Doplatiť na to však môžu samotní cyklisti.
Spravodlivé rozhodnutie či rozmar?
Ešte máme v živej pamäti rok 2013. Ruský podnikateľ Oleg Tinkov ako dôležitý mecenáš tímu neváhal zo svojej pozície verejne kritizovať Alberta Contadora za jeho slabšiu sezónu a výkony na Tour de France. Táto prílišná horlivosť sa nestretla s veľkým pochopením, pretože španielsky jazdec patrí medzi najlepších pretekárov súčasnosti, a na takéto správanie nie je on, ale ani cyklistická verejnosť zvyknutá. Potom však Pistolero prežil skvelý ročník 2014 (triumf Tirreno - Adriatico, Baskicko, Vuelta) a atmosféra v tíme bola výborná. Zdá sa však, že na začiatku prebiehajúcej sezóny sa všetko dostáva do starých koľají.
Rusko-dánsky celok zatiaľ dosiahol len dve víťazstvá, keď po jednej etape ukoristili Alberto Contador a Peter Sagan. Podľa všetkého sa to majiteľovi tímu máli, pretože po Tirrene dostal celý svoj mančaft pod tlak vyjadreniami, že pretekári musia za svoje peniaze podávať adekvátne výkony, a dokonca žiadal zmenu riadenia tímu. Celá situácia sa nakoniec vyhrotila až natoľko, že generálny manažér Bjarne Riis, ktorý má na starosti všetky športové záležitosti, necestoval na Miláno - San Remo. Toto podujatie bolo pritom mimoriadne dôležité pre novú posilu Petra Sagana a neprítomnosť hlavného tímového stratéga určite nebola šťastným riešením.
Po talianskom monumente vysvitlo, že Riis bol suspendovaný zo svojich tímových povinností, čo nakoniec potvrdil aj Tinkoff-Saxo svojím stanoviskom. "Bjarne Riis sa od nedele viac aktívne nezúčastňuje na práci tímu. Nebol však suspendovaný pre zlé výsledky alebo finančné záležitosti. Vedenie stále dôveruje celému tímu, všetkým jazdcom a členom štábu a v súčasnosti pracuje na hľadaní najlepšej cesty ďalej. Zatiaľ nepadlo konečné rozhodnutie ohľadom žiadneho člena tímu. Keď sa tak stane, budeme o tom informovať."
Má niekto vôbec pravdu?
Keďže Bjarne Riis je tvorcom a dušou zoskupenia, nikto nepochybuje o tom, že príčinou tejto situácie je konflikt medzi ním a Olegom Tinkovom. Vyzerá to tak, že majiteľ chce až príliš aktívne zasahovať do chodu tímu a na druhej strane generálny manažér si nevie zvyknúť na skutočnosť, že už nie je absolútnym vlastníkom. Prvé trhliny ich vzťahu mala spôsobiť predsezónna cesta na Kilimandžáro, s ktorou ruský podnikateľ nesúhlasil. Namiesto toho mali vraj jazdci trénovať.
Oveľa viac ho však rozčúlili športové výsledky. Tinkov ako totálny maximalista sa nemohol dívať na to, ako Contador nestíha za Quintanom počas kráľovskej etapy na Tirreno - Adriatico. A ešte predtým musel prijať skutočnosť, že v Andalúzii bol lepší aj Froome, hoci iba o dve sekundy. Výkony na talianskom podujatí boli poslednou kvapkou v mori a okamžite žiadal vymeniť športového riaditeľa Stevena de Jongha, ktorý spoločne s Riisom viedol tím na spomínaných pretekoch. Tinkov veľmi rád rieši personálne otázky. Na konci minulého ročníka sa takýmto spôsobom zbavil Philippa Mauduita a Fabrizia Guidiho. Obaja sú známi výbornými výsledkami aj taktickým myslením a ihneď po nich siahli v Lampre-Merida, respektíve Cannondale-Garmin.
Lenže de Jongh má v Tinkoff-Saxo výsostné postavenie, pretože je zodpovedný za výkonnosť Alberta Contadora. Podľa zahraničných médii tento holandský športový riaditeľ má ako jediný prístup k jeho tréningovým dátam, ako jediný ich môže analyzovať a s dávkou nadsázky sa hovorí, že len on vie, akú má Contador skutočnú hmotnosť. Steven de Jongh po svojom príchode z tímu Sky na začiatku minulého ročníka pokropil Pistolera živou vodou, vďaka čomu prežil jednu zo svojich najlepších sezón. Tinkov si pravdepodobne myslí, že výmenou Contadorovho trénera sa jeho výkony automaticky zlepšia, hoci väčšina odborníkov si myslí opak, že práve vďaka spojeniu s De Jonghom sa Pištoľník vrátil na absolútny vrchol.
V každom prípade tieto kotrmelce prichádzajú vo veľmi nevhodnom čase. Výkladná skriňa celého tímu Alberto Contador sa pripravuje na náročnú úlohu, ktorou je získanie double Giro - Tour, čo sa už sedemnásť rokov nikomu nepodarilo, a na svoju prípravu potrebuje maximálnu koncentráciu pod dohľadom ľudí, ktorým dôveruje. Peter Sagan má zase pred sebou najdôležitejšiu časť sezóny, keď sa pokúsi uspieť na dlažobných klasikách. Práve toto bol jeden z dôvodov, prečo prestúpil do Tinkoffu, aby pod vedením Bjarne Riisa dokázal svoj nesmierny talent pretaviť na monumentoch do želaných výsledkov.
Dvojica, ktorej vzťah sa už vyčerpal?
My môžeme len špekulovať, čo naozaj stojí v pozadí konfliktu týchto dvoch osobností. Či je to naozaj finančná stránka, pretože podľa zverejnených informácii je plat Bjarne Riisa milión eur na sezónu. Možno je za tým vyšetrovanie dánskeho antidopingového výboru, ktorý môže Riisovi udeliť poriadne mastný zákaz, a majiteľ sa chce ušetriť od týchto nepríjemností. Alebo ho zapríčinila Tinkovova výstrednosť po vzore oligarchov z KHL, ktorí si môžu za svoje peniaze robiť, čo sa im zachce? No ľahko sa môže stať aj to, že horúce hlavy čoskoro vychladnú, Tinkov a Riis sa budú opäť spoločne usmievať a fotografovať pred tímovým autobusom.
Ako už bolo povedané, Bjarne Riis je dušou tohto projektu, na čele ktorého stojí nepretržite od roku 1999, keď ukončil svoju aktívnu kariéru. Odvtedy prekonal množstvo výmien sponzorov a manažoval plejádu parádnych cyklistov. Ivana Bassa priviedol v roku 2006 na najvyššiu priečku na Gire, Carlos Sastre a Andy Schleck zase pod jeho vedením triumfovali na Tour de France. Nezabudnuteľný bol aj Fabian Cancellara v roku 2010, ktorý vtedy vyhral v jeho tíme E3 Harelbeke, Okolo Flámska a Paríž - Roubaix.
Meno Bjarne Riis má však v súčasnej cyklistike ambivalentný charakter. Pre jedných je výnimočným taktikom, ktorý citlivo vníma preteky a vždy vie presne odhadnúť potrebnú stratégiu. Na jeho konte svietia také parádne manévre, aké ukázali napríklad Fränk Schleck a Carlos Sastre počas TdF 2008 na Alpe d'Huez. Pre iných je však dopingovým prízrakom, ktorý už v tomto športe dávno presluhuje. Pred niekoľkými rokmi sa priznal, že ako pretekár vyhrával pomocou EPO. Lenže jeho dopingová minulosť týmto nekončí. Tyler Hamilton a Michael Rasmussen potvrdili, že pod jeho vedením na začiatku tretieho tisícročia používali zakázané prostriedky a Riis ich v tom podporoval. V súčasnosti je v Dánsku proti nemu vedené vyšetrovanie ohľadom týchto podozrení, a ak sa mu preukáže vina, môže to znamenať jeho definitívny a neslávny odchod z cyklistiky.
Oleg Tinkov je zase neprehliadnuteľný majiteľ tímu, ktorý prináša do cyklistiky neviazanosť. Jednoducho chce vyhrávať a nebojí sa to rozprávať nahlas. Pokúšal sa o to už vo svojom premiérovom cyklistickom projekte Tinkoff Credit Systems, ktorý síce v rokoch 2007-2008 mimoriadne úspechy nedosiahol, ale stal sa základom pre ruský globálny celok Kaťuša. Ako dobrý obchodník Tinkov svoj tím predal do rúk ruského oligarchu Igora Makarova, ale keď zistil, že tam už pre neho nie je miesto, celý projekt vyhlasoval za spolitizovaný a napojený na Kremeľ, ktorého je kritikom.
Na jeho prílišnú ctižiadostivosť však môžu doplatiť samotní cyklisti. Podľa správy CIRC je jedným z dôvodov, prečo sa pretekári obracajú k dopingu, skutočnosť, že na nich tlačia sponzori, aby dosahovali kvalitné výsledky. Pri mimoriadnej záťaži a veľkej vyrovnanosti v pelotóne je tak doping dobrým riešením, ako uspokojiť svojho zamestnávateľa. Nech sa situácia v tíme Tinkoff-Saxo vyvinie akokoľvek, jej aktéri by mali myslieť hlavne na to, aby sa cyklisti mohli čo najlepšie pripraviť na najdôležitejšie preteky a neboli tlačení do extrémnych požiadaviek.
Problémy v družstve a zvýšená miera stresu sú badateľné aj na samotných pretekoch. Od Tirrena sa jazdci Tinkoff-Saxo neustále snažia viesť pelotón, tvrdo pracovať, veľmi ukázať výsledok a držať pri sebe. Upokojiť vášne vo vedení. Môžeme sa len domnievať, čo si premietal v hlave Sagan počas San Rema po výmenách názorov Riisa s Tinkovom, ktorých bol minulý týždeň svedkom. Contador chce vyhrať Katalánsko a včera ho veľmi zaujímalo, kde je Rolland, keď útočil v kopci aj ťahal skupinu favoritov v zjazde. Po dojazde v krátkom rozhovore médiám trikrát poďakoval svojmu tímu za perfektnú prácu. Už vraj lepšiu odviesť nemohol. Nechceme strašiť ani špekulovať, ale už v týchto dňoch sa ukáže, ako zvládne klasikárska časť družstva flámske jednorázovky, ako tím pomôže Saganovi, a ten zabojuje o víťazstvo. Po Paríž - Roubaix sa situácia v tíme môže upokojiť, ale ešte aj zhoršiť. Verme, že to bude prvá možnosť.