Ad trasa TdF.
Generálny pohľad: nie veľmi tradičná!
Dokonca by som to nazval, že trasa trošku zvueltovatieva
? Je zaujímavé, akým spôsobom sa trasa mení. TdF, ktorá vždy zastávala tradície a vždy vsádzala na pompéznosť a odkaz, momentálne sa snaží o niečo... o čo, úplne presne neviem... Každopádne od roku 2008 sa trasa TdF neplánuje podľa žiadnej šablóny. Začalo to úpravami dĺžok časoviek a v posledných rokoch by sa dalo povedať, že pridanie náročnosti v rámci horských etáp. No a teraz tu je niečo úplne nové. Celkovo Tour naberá taký iný charakter, ktorý je známy skôr z Vuelty alebo aj Gira, keď je v itinerári veľa etáp, ktoré je ťažké zaradiť. Stará Dáma taktiež naberá pomerne divný smer, namiesto tradičného hodinového vzoru.
Z La Planche de Belles Filles sa stáva nový kult Starej Dámy. Na Francúzsko netradične prudké stúpanie, ktoré už dvakrát roztrieskalo pelotón a trúfam si povedať, že to urobí opäť... najmä, keď vieme akým spôsobom preteká tím Sky. Následné pletky v Jure, ktoré by mali navodiť aktívne pretekanie, ale uvidíme... tam ešte nič poriadne otvorené nebude a do cieľa bude zostávať strašne ďaleko. Pyreneje vyzerajú menej monumentálne, ale obidve tie etapy vyzerajú náročne. Alpy, na prvý pohľad prekrásne a na ne sa najviac teším. Priesmyky Croix de Fer, Galibier a Izoard písali históriu preteku aj celej cyklistiky, takže to bude chuťovka.
Cyklistika sa vyvinula tak, že časovky ako ich poznáme z minulosti prestávajú existovať. Dnes sa už cyklisti nedelia na normálnych 80-90 kg chlapov a potom tie horské blchy. Dnes sa snaží minimalizovať váhu každý jeden, a tak dať do itinerára časovku, nedajbože dve, ktoré by mali aspoň trošku serióznu dĺžku, nemá cenu. Dnes sa rozpráva časovke, ktorá má 35 km - dlhá. A tak tu máme kratučkú časovku na úvod, a len o niečo dlhšiu časovku na záver. Je to škoda... poriadne časovky na GT patria.
Čo chcú vlastne Francúzi dosiahnuť? Dodať atraktivitu, zvýhodniť svojich jazdcov alebo niečo iné? Jasne, nejakým spôsobom eliminovať tú šialenú nadvládu je zrejme prvotriedny cieľ... Lenže je to možné? Ja si myslím, že ten vlak im už ušiel dávno. V roku 2015 nemal Froome vyhrať bez časovky, v roku 2016 to malo byť na neho príliš ťažké... Môžu jeho neomylnú zostavu zastaviť nejaké, menej tradičné úseky? Pridajú kopce, natrénuje ich, pridajú zjazdy, bude ich jazdiť polroka stále dokola až ho nezvládne aj poslepu. Na otázku či stavajú trať viac k svojim jazdcom môžeme zrejme aj my "laici" povedať, že jasne, že áno. Ale skôr v tom zmysle, aby z toho aspoň niečo vyťažili, pretože Francúzske hviezdy skrátka vedia, že pri normálnej konštalácii na titul pomýšľať nemôžu. A tak sa ich snažia dostať viac do popredia.
Takže neviem. Tá trať je taká podivná. A nemám z nej príliš pocit, že by mala zachrániť situáciu na TdF. Trošku škoda, že neoplatili Giru ich vzdanie holdu z roku 2013 a nezaviedli jednu etapu do Talianska. Tú etapu končiacu na Izoarde mohli ešte trošku potiahnuť o opätovný zjazd do Brianconu a následný výstup do Sestriere.