4. časť histórie pretekárskej techniky: Colnago Mexico 1983

20.4.2015, 09:00 | História vývoja techniky | Martin Fraňo
Colnago patrilo v ére ručnej výroby oceľových rámov k absolútnej špičke, o čom nepochybuje snáď nik. Ernesto Colnago bol blízkym priateľom Tulia Campagnola a začínal ako mechanik pri profesionálnych tímoch. Už v tom čase vyrábal prvé rámy vo svojom cyklistickom obchode, ktorý zriadil v roku 1952.  Podieľal sa na vývoji dielov a rámov, prenášal poznatky pretekárov do praxe, až jedného dňa začal vyrábať pretekárske rámy najvyššej kvality sám a vytvoril legendu. Bol preslávený veľkým citom mechanika, ktorý preniesol do špičkovej výroby pretekárskych rámov, ktoré si okamžite získali miesto v radoch profesionálov a vytvorili ďalšiu taliansku legendu.
 
Model Mexico bol uvedený do výroby v roku 1975 na počesť zisku rekordu v hodinovke, ktorý vytvoril v roku 1972 Eddy Merckx práve na dráhe v Mexiku. Postupne prešiel viacerými zmenami a vyrábal sa viac ako desať rokov, keď ho nahradil ešte slávnejší model Master. Úvodné modely boli vyrábané z klasických guľatých trubiek, ktoré postupne vystriedali trubky s prelisom. Materiálom bol osvedčený Columbus SL.
 
 
1
 
 
Testovaným bicyklom je Colnago Mexico 1983, práve na pomedzí výroby modelov Mexico a Master, ktorý bol v typických farbách „Saronni“ na počesť zisku titulu profesionálneho majstra sveta, ktorý získal práve na tomto modeli Colnago, Giuseppe Saronni v roku 1982. Colnago bolo pôvodne v zlom stave a z nepôvodným modrým nástrekom, no do pôvodného nádherného stavu ho dal expert na slovo vzatý, špičkový staviteľ a zberateľ  historických bicyklov Róbert Šterba. Došlo k prelešteniu pôvodného chrómu na zadnej vidlici a nástreku podľa pôvodnej predlohy. Kolmá vidlica Precisa, ktorú Colnago uviedol do výroby v roku 1984, bola pri spomínanom modeli Mexico dodávaná len pri posledných vyrobených kusoch, bola nanovo ošetrená a prechrómovaná.  V konečnom stave dostal špičkový stroj nádhernú profesionálnu renováciu a zaslúžené miesto v súkromnej zbierke autora.
 
 
2
 
 
Colnago Mexiko bol bez preháňania jedným z najlepších strojov v spomínanom období, ak nie vôbec najlepším. Tradičná geometria, jemné profesionálne zvary, kvalitný materiál, najlepšie možné prevedenia a nádherný lak dodávali tomuto bicyklu šmrnc, ktorý si drží dodnes. I ceny, za ktoré sa rámy predávali boli a stále zostali v závratných výškach. I v dnešných časoch je problém zakúpiť podobne zachovalý kúsok rámu Colnago pod tisíc EUR, resp. pri renovácii ju často prekročíme.
 
 
3
 
 
Ešte väčšou čerešničkou na torte sú použité doplnky, a to predovšetkým výročná sada Campagnolo, ktorá bola v špeciálnej pozlátenej edícii vydaná pri príležitosti 50. výročia založenia firmy Campagnolo. Bolo to paradoxne v roku, v ktorom zakladateľ a cyklistický vynálezca Tulio Campagnolo zomrel. Sada bola zberateľským kúskom dodávaným v špeciálnom vaku. Číslo 0001 je uložené v múzeu Ernesta Colnaga a číslo 0002 bol dar pápežovi Jánovi Pavlovi II., veľkému fanúšikovi cyklistiky. Výrobné čísla tejto sady boli vyrazené na ľavej kľuke a dodnes sú veľmi cenené. Naša sada sa pýši číslom 3653 z celkového počtu zhruba 15 000 vyrobených. Najmä tie s nižšími výrobnými číslami v ráde desiatok, poprípade stoviek presahujú obrovské sumy, často i 10 000 EUR, no i sadu s vyšším číslom s pôvodným kufrom a nepoužitú, sa málokedy podarí zohnať v cene pod 4 000 EUR. I mierne použité exempláre vo výbornom stave sa nepohybujú v cenách pod 2 500 EUR. Je to skrátka legendárna sada, i keď sa nájde niekoľko šialencov, ktorí dokázali na nej bežne jazdiť a doslova ju zodrať. Napriek tomu je vždy funkčná, pretože je nielen tým najkrajším, čo Campagnolo a celkovo cyklistický priemysel dokázal na tomto poli vyrobiť, no i tým najkvalitnejším. Je to v podstate Campagnolo Super Record s použitím najlepších a najdrahších kovových zliatín, titánových osiek pedálov, skrutiek na prehadzovači, nezničiteľnou lesklou povrchovou úpravou, nádherným gravírovaním a predovšetkým pozlátenými krytkami skrutiek.
 
 
4
 
 
Aj napriek tomu, že táto sada fungovala tradične špičkovo a dokázala by bez problémov absolvovať i viac ako stotisíc kilometrov, väčšina použitých exemplárov skončila na výstavných bicykloch. Tak tomu bolo aj v prípade tejto sady, ktorá pôvodne začala svoju púť na výstavnom bicykli švajčiarskeho fanúšika cyklistiky a po jeho smrti zamierila na Slovensko a ocitla sa na ráme, na ktorý právom patrí, Colnago Mexiko „Saronni World Champion“.
 
 
5-oprava
 
 
Aj po 28 rokoch má neuveriteľný lesk. Po ošetrení voskami a naleštení sa leskne tak, že srdce každého fanúšika cyklistiky zaplesá. Nádherné je i gravírovanie na každom kúsku a časti vrátane cyklistických klipsní, či sedlovky. Bohužiaľ originálne náboje z tejto sady sa nedochovali, a teda boli nahradené nemenej legendárnym modelom Campagnolo Super Record High flange, teda nábojov s vysokou obrubou bez gravírovania. Pôvodné „výročné“ náboje sú nízke s gravírovaním. Je možné, že originálne nízke náboje, doplnené o zlatú edíciu ráfikov Mavic d´Or, tiež vydaných pri príležitosti Merckxovho rekordu v hodinovke by bicyklu sedeli viac, no vysoké Super Recordy s novými tmavými eloxovými ráfikmi Weinmann z roku 1985 s odľahčeným počtom špíc 28 bicyklu sedia rovnako dobre a dodávajú mu pretekárskejší náboj.
 
 
6
 
 
Medzi ďalšie vychytávky patrí sedlo Selle Royal, model Saronni, ktorý bol tiež uvedený do výroby po zisku Saronniho titulu majstra sveta. Legendárny je i predstavec Cinelli s riadítkami Cinelli Campione del Mondo v nádhernom, takmer novom stave s ručne šitou koženou omotávkou a bielymi gumami Campagnolo na brzdových pákach. Bicykel som sa pokúsil dostať do dokonalosti použitím bledošedých remienkov Alfredo Binda s uťahovacou koncovkou Colnago, či nalepením dnes už ťažko zohnateľným párom galusiek Clement v limitovanej edícii Colnago a použitím zlatých pastorkov 6kolieska Regina a zlatej reťaze tej istej značky.
 
 
7
 
 
V konečnom dôsledku sa podarilo vytvoriť nádherný klenot cyklistickej histórie, bez preháňania jeden z najlegendárnejších rámov cyklistickej histórie osadených prekrásnou rovnako kultovou sadou a maličkými doplnkami oslavujúcimi zisk slávneho Saronniho titulu.  I po takmer tridsiatke rokov tento skvost poteší oko každého cyklistického fanúšika, ktorý k majiteľovi tohto bicykla zavíta a v anglickej cyklistickej slangovej terminológii sa nedá označiť inak, ako slovom „bikeporn“.
 
 
8
 
 
 
Fotogaléria Colnago Mexico 1983 (autor: Martin Fraňo):
Fotografia 1 z 17
Fotografia 1 z 17
Fotografia 1 z 17
Fotografia 1 z 17
Fotografia 1 z 17
Fotografia 1 z 17
Fotografia 1 z 17
Fotografia 1 z 17
Fotografia 1 z 17
Fotografia 1 z 17
Fotografia 1 z 17
Fotografia 1 z 17
Fotografia 1 z 17
Fotografia 1 z 17
Fotografia 1 z 17
Fotografia 1 z 17
Fotografia 1 z 17
 
 
 
 

Diskusia

Diskusia neobsahuje príspevky.
 
Náš eshop