História vývoja techniky (6): De Rosa - Campagnolo Super Record

6.6.2015, 17:41 | História vývoja techniky | Martin Fraňo
Dnes Vám predstavíme krásny bicykel po renovácii z dielne Uga de Rosu. Ugo de Rosa bol taliansky amatérsky pretekár, ktorý po skončení svojej kariéry v roku 1953 založil malú dielňu na výrobu bicyklov. Jeho precízna ručná práca sa veľmi rýchlo rozšírila a mnohí známi cyklisti si vyžiadali bicykle vyrobené práve De Rosom. Preto sa často stávalo, že mnohé tímy, či vybraní jednotlivci , sedlali bicykle vyrobené v manufaktúre De Rosa pod iným označením.  Ako prvý známy pretekár objavil kvalitu týchto rámov Raphael Geminiani, no najznámejším prípadom bol Eddy Merckx, ktorý oslovil De Rosu, aby postavil špeciál pre jeho tím Molteni. Prvé rámy pre Merckxa boli vyrobené bez označenia, neskôr boli rámy pod označením Molteni a dokonca Eddy Merckx. Podobne De Rosa vyrábal i pre Gianniho Mottu, či tím Carrera. Okrem podobných špecialít samozrejme existovala a dodnes existuje značka De Rosa, ktorá v dobe ručnej výroby oceľových rámov patrila s Colnagom k tomu najlepšiemu na svete a oceľové rámy De Rosa na trhu s retro bicyklami dosahujú dokonca ešte vyššie ceny ako Colnaga. Medzi absolútne lahôdky patril titanový špeciál, ktorý De Rosa postavil pre Gewiss Ballan a víťaza Gira 1994, Rusa Jevgenija Berzina.
 
 
obr1
 
 
Náš rám bol v úbohom stave, no dočkal sa  vyrovnania, opravenia závitov a predovšetkým nového laku s opatrením originálnych nálepiek. Talianska škola je jemná práca z trubiek Columbus a s koncovkami Campagnolo. Inak tomu nie je ani v tomto prípade. Nádherný biely perleťový lak sa nádherne vyníma na slnku.  Krátky rázvor určuje výsostne pretekársky stroj. Bicykel sa správa naozaj obratne, no po novom laku je jeho miesto inde. Po osadení nádhernými súčiastkami zaujíma výstavné miesto. Aj z tohto dôvodu boli zvolené komponenty Campagnolo Super Record.
 
 
obr2
 
 
Sada Campagnolo Super Record sa vyrábala od roku 1973 ako mierne vynovený Nuovo Record s titanovými skrutkami prehadzovačov a odvŕtanými brzdovými pákami. Vynovený prehadzovač Campagnolo Super Record druhej generácie, ktorý je i na našom bicykli bol uvedený do výroby v roku 1979 rovnako tak s novým odvŕtaným prešmykovačom. Oba s krásnymi čiernymi časťami. Dizajnovo Super Record dosiahol vrchol Campagnolovho snaženia. Bol tiež použitý ako základ pre výročnú sadu v roku 1983, kde klasické skrutky boli nahradené pozlátenými. (viď 4.diel nášho seriálu).  Prehadzovače fungovali naozaj spoľahlivo, boli ľahké 181 resp. 91 gramov a rovnako ako to už u Campagnola býva zvykom nezničiteľné. Navyše dizajn bol na svoju dobu nadčasový. Aj z tohto dôvodu sa kompletná sada Campagnolo Super Record vyrábala až do roku 1987 aj napriek tomu, že už bola v tom čase v predaji nová sada C Record, ktorá dizajnovo aj funkčne začala úplne nové obdobie. Niektoré súčiastky, ako napr. kľuky sa dokonca vyrábali a predávali ešte dlhšie. Kľuky Record resp. Super Record je kapitola sama o sebe. Je to najdhšie vyrábaná profesionálna cyklistická  súčiastka na svete, ktorá sa len s veľmi malými zmenami vyrábala viac ako tridsať rokov. Model použitý na bicykli je prvá generácia Super Recordu, takmer navlas rovnaká so svojim predchodcom Record, no so zmenšeným unášačom prevodníkov na 144mm.
 
 
obr3
 
 
Na bicykli sa použili aj iné zaujímavé súčiastky. Pedále Record Superleggeri sú v dráhovom prevedení. Rozdielom medzi cestným a dráhovým modelom je, že na cestnom klietka rámu pedála chráni vonkajšiu krytku osky z dôvodu častého škrtania pedálom v zákrutách, kým dráhový model túto „ochranu“ nepotreboval. Dráhové pedále sa však často používali i na ceste z dôvodu malej úspory váhy. Rovnaký model sa predával i s označením Super Record Superleggeri, kde bola oska z titanu rovnako v dráhovom i cestnom prevedení. Klasikou sú aj použité klipsne Christophe.
 
Zaujímavosťou sú i nádherné brzdy Cobalto. Tento model sa vyrábal len veľmi krátko v rokoch 1986-87, keď pri uvedení nového C recordu a dizajnovo skvelých Delta brzdách dochádzalo pri prvej variante k technickým problémom pri brzdení, Campagnolo dočasne nahradilo prvú várku Delta bŕzd znovuzavedením osvedčenými Campagnolo Super Record čeľusťami. Aby však ukázalo istú mieru inovácie, urobilo to práve na poli dizajnu, keď hlavnú skrutku brzdy zakryli nádherným modrým kameňom, po ktorom nesú pomenovanie Cobalto. Sú naozajstným šperkom z rodiny Super Recordu pri posledných rokoch výroby týchto legendárnych bŕzd.
 
 
obr4
 
 
Okrem častej výbavy Campagnola však na bicykli sú aj iné, menej časté a nádherné doplnky. Na nábojoch Campagnolo Record sú vypletené drevené ráfiky CB vyrobené v Taliansku. Tento kus je ručne zapletený a nikdy nejazdený. CB ráfiky sa vyrábajú už od roku 1948. Pred vojnou bolo použitie drevených ráfikov bežné, no i v povojnovej dobe boli veľmi vyhľadávané na náročné cestné preteky typu Paríž-Roubaix, lebo mali výborné tlmiace vlastnosti a predovšetkým na dráhe sa používali aj v dobe, keď už boli všade dostupné kvalitné hliníkové ráfiky. Zaujímavosťou je, že firma sa hrdí nielen tým, že na jej výrobkoch štartovali legendy z dôb dávno minulých ako Magni ale i z nedávnej minulosti, Gianluca Bortolami pri Paríž-Roubaix. Firma CB vyrába drevené ráfiky dodnes, je to malá rodinná talianska firma a okrem základných modelov Vigorelli-dráhový a Roubaix-cestný je možné si objednať i rôzne atypy pre reštaurovanie starých bicyklov. Na nádherné kolesá, osadené päťkolieskom Regina boli nalepené dobové galusky Vittoria, ktoré tri desaťročia ležali v krabici a našli svoje miesto na tomto nádhernom kúsku.
 
 
obr5
 
 
Pre doplnenie oku lahodiacich drevených ráfikov boli použité i ďalšie hnedé doplnky. Na sedlovke Campagnolo sa vyníma kožený model sedla od Brooksu. Brooks dodnes vyrába kožené sedlá, ktoré majú na základnom ráme natiahnutú hrubú kožu, ktorá sa šponovacou skrutkou na špičke sedla naťahuje a tým mení miera pevnosti a komfortu. Dlhoročným sedením si majiteľ svoje sedlo presne na svoje sedacie partie doslova vysedel. Táto súčiastka má svoju históriu, keď strávila niekoľko rokov pod zadkom legendy banskobystrickej cyklistiky Ladislava Longauera, ktorý si ju vyformoval k svojmu obrazu pri dlhých tréningoch. Brooks je nezničiteľné sedlo a hrubú kožu je možné zničiť snáď len esteticky, videl som na vlastné oči kúsky, ktoré slúžili dennodenne dvadsať i viac rokov. K Brooks koženému sedlu patrí i kožená omotávka rovnakej značky s originálnymi korkovými zátkami.  Je namotaná na legendárnu dvojicu predstavca Cinelli a riadítok Cinelli Campione del Mondo, ktorá sa profesionálnej cyklistike používala takmer na každom stroji.
 
Celkovo sa dá povedať, že De Rosa bola zrenovovaná do posledného detailu len pre jediný účel, pre potešenie oka každého fanúšika cyklistickej histórie a je platným členom v zbierke Martina Fraňa.
 
 
Fotogaléria De Rosa - Campagnolo Super Record (autor: Martin Fraňo):
Fotografia 1 z 21
Fotografia 1 z 21
Fotografia 1 z 21
Fotografia 1 z 21
Fotografia 1 z 21
Fotografia 1 z 21
Fotografia 1 z 21
Fotografia 1 z 21
Fotografia 1 z 21
Fotografia 1 z 21
Fotografia 1 z 21
Fotografia 1 z 21
Fotografia 1 z 21
Fotografia 1 z 21
Fotografia 1 z 21
Fotografia 1 z 21
Fotografia 1 z 21
Fotografia 1 z 21
Fotografia 1 z 21
Fotografia 1 z 21
Fotografia 1 z 21
 
 

Diskusia

Diskusia neobsahuje príspevky.
 
Náš eshop