História vývoja pretekárskej techniky: Šterba časovkársky špeciál

9.11.2015, 23:00 | História vývoja techniky | Martin Fraňo
Dnes si predstavíme bicykel trocha novšieho dáta. Rám Šterba je výrobok českého producenta. Robert Šterba bol skvelý československý pretekár, ktorý sa môže pýšiť piatimi titulmi majstra Československa, či bronzovou medailou z Majstrovstiev sveta na dráhe v stíhačke družstiev.
 
 
1
 
 
Po skončení kariéry nejakú dobu pracoval ako mechanik národného tímu, no tesne pred nežnou revolúciou nelení a vycestuje do Švajčiarska, kde sa učí ručnej výrobe rámov.  Okamžite si získava povesť šikovného výrobcu a pripravuje bicykle pre najlepších zákazníkov firmy, medziiným i pre majstra sveta Ursa Freulera.  Firma Molk mu zveruje do rúk i dizajn a lakovanie, kde sa učí lakovníctvu od súčasného majstra lakovania firmy Colnago.  Po návrate do rodnej Prahy otvára jednu z prvých dielní v porevolučnom období a stavia ručne rámy na zákazku. Jeho skúsenosti a kvalitná ručná práca okamžite získa veľký ohlas medzi pretekármi a Robert Šterba zväčšuje výrobu a zakladá dnes už legendárne cyklobchody v Prahe. Neskôr sa stáva i motorom monitorovania cyklistickej histórie v Českej republike a odborníkom a prednášateľom na poli histórie bicykla ako aj uznávaným renovátorom historických kúskov.
 
 
2
 
 
Časovkársky špeciál Šterba je originálny výrobok vyrobený ručne Robertom Šterbom v prvých rokoch jeho zákazkovej výroby v Čechách. Použité trubky Columbus a nádherné spojky idú ruka v ruke s kvalitnou, čistou prácou letovania rámu. Výsledkom je nádherný biely časovkársky kúsok v pôvodnom nástreku, len s malými poškodeniami časti polepu na hornej rámovej trubke. Krásne je i ručné gravírovanie na prednej vidlici a stredovej spojke.  Rám pochádza zo začiatku deväťdesiatych rokov, keď sa pri časovkách mohlo používať menšie predné koleso, teda vidlica a celý sklon rámu je prispôsobený prednému 26 palcovému kolesu.
 
 
 A000630
 
 
Tento rám som po jeho dôkladnom vyčistení a navoskovaní osadil veľmi zaujímavou sadou Campagnolo Croce d´Aune. Doba, kedy sa výraznejšie začali meniť komponenty, sa datuje na druhú polovicu osemdesiatych rokov minulého storočia. Campagnolo síce do roku 1987 malo vo svojom katalógu dlhoročnú sadu Campagnolo Super Record, no už v roku 1985 uviedlo do výrobu zbrusu novú sadu Campagnolo C-Record.  Táto sada bola veľmi moderná svojim dizajnom a obsahovala veľké novinky. Predovšetkým nádherný prehadzovač v aero úprave, indexové radiace páčky, keď dovtedy sa využívali len páčky bez indexácie a skvost cyklistickej histórie, brzdy typu Delta. Rovnako nádherné boli nové zaoblené kľuky i úplne zmenený dizajn prešmykovača. Začala sa úplne nová doba po takmer tridsaťročných len miernych úpravách Nuovo Recordu a Super Recordu.
 
 
 A001227
 
 
Campagnolo však začalo raziť na niekoľko rokov úspešnú cestu a vytvorilo radu Chorus. Chorus bol o niečo lacnejší variant C-Recordu a v podstate kvalitatívne ani váhovo nezaostával a cena bola o niečo nižšia. Rozdiely v komponentoch boli zanedbateľné, dokonca niektoré boli totožné. V roku 1987-88 prišlo Campagnolo s ďalším hybridom. Medzi C-record a Chorus vtesnalo sadu Croce d´Aune, ktorá sa však predávala len pár rokov. Bol to akýsi mix komponentov C-recordu (radiace a brzdové páky, prešmykovač a sedlovka) a Chorusu (kľuky) s dvomi modifikovanými súčiastkami. Prehadzovač Chorus mal miernu dizajnovú úpravu v akejsi pridanej rúrke a c-recordové brzdy Delta mali obnažené napínacie struny zo zadnej strany. Keďže sa v podstate stále jednalo o totožné výrobky a šlo takmer výlučne o marketingový ťah, Croce d´Aune čoskoro zmizlo z predaja.
 
 
 A001211
 
 
Pôvodne sa mi podarilo osadiť rám Šterba kompletnou sadou Croce d´Aune a predným lúčovým kolesom Mavic, ktoré s obľubou na časovkách využíval Miguel Indurain. No v snahe posunúť výbavu bicykla úplne do obdobia konca osemdesiatych rokov bolo predné koleso vymenené za predný disk, ktorý v minulosti pretekári často využívali aj napriek ťažkej ovládateľnosti vo vetre. V kombinácii so zadným diskom, na ktorom je nalepená i dobová legendárna galuska Barum Praha-Berlin-Waršava, to bolo top časovkárske náradie danej doby.
 
Po tom, ako sa mi podarilo získať nádherný a vzácny prehadzovač C-record prvej generácie bol aj tento na bicykli vymenený a získal terajší nádherný vzhľad. Práve prehadzovač C-record do dnešného dňa púta pozornosť oblým nádherným dizajnom, ktorý bo prelomový po dlhoročnom kraľovaní typu Nuovo a Super record a začal krátku dobu aerodynamiky konca osemdesiatych rokov.  Nádherná leštená plocha je však veľmi náchylná na poškriabanie a aj z tohto dôvodu je veľmi ťažké nájsť esteticky nepoškodené exempláre i keď funkčne sú stále skvelé.
 
 
 A001237
Prehadzovač C record
 
 
 A000676
Prehadzovač Croce d'Aune
 
 
Brzdy Delta sú kapitolou samou o sebe. V roku 1986 mali veľký ohlas pri uvedení na trh. No čoskoro musela byť prvá generácia stiahnutá z predaja, pretože vznikli problémy s prehrievaním a celkovým brzdením poruchami vnútorného sprevodovania. Boli dočasne nahradené brzdami Cobalto a znovuuvedené do výroby upravenou druhou generáciou. Tá už fungovala dobre a neskôr bola nahradená upravenou treťou generáciou. Medzi nimi boli i mierne modifikované brzdy typu Croce d´Aune.
 
 
 A001226
 
 
Pod naozaj štýlovým krytom sa skrýval relatívne zložitý mechanizmus prepojenia, ktorý zabezpečoval rovnomerné brzdenie ľavej a pravej strany so zaujímavým uchytením na imbusový kľúč 3,5, ktorý nie je možné bežne zakúpiť a dodával sa len k brzdám. Do sady Chorus sa kvôli vysokej cene nikdy nedostali a zostali výlučne záležitosťou C recordu a Croce d´Aune.
 
 
 A001241
 
 
Campagnolo bol i v tejto dobe, keď pomaličky začínal preberať opraty lídra na trhu Shimano so svojou sadou Dura-Ace, najdrahším možným materiálom. Pri prepočte kurzov na ceny roku 2003 ste napr. za brzdy Delta v danej dobe zaplatili 650 dolárov, za lacnejsie Cobalto brzdy 420 dolárov, čo bola obrovská cena oproti už dovtedy roky najdrahším Super recordom v cene 320 dolárov. Rovnako cena C recordového prehadzovača bola 220 dolárov oproti dovtedajšiemu Super Recordu za 160 dolárov či Nuovo Recordu 140 dolárov vysoká.  Ceny Shimana, ktoré boli nižšie ako dovtedajší Super Record katapultovali Shimano na najúspešnejsiu firmu súčasnosti práve v tomto období.
 
 
 A001244
 
 
Medzi nádherné súčiastky na bicykli patrí sedlo San Marco Regal s titanovými lyžinami, ktoré s obľubou používal v začiatkoch kariéry nejeden profesionál  a medzi nimi i Greg Lemond. O úspechu tohto modelu svedčí i to, že je vo výrobe dodnes v pôvodnej neupravenej „vintage“ podobe.  Sedemkoliečko Regina patrilo medzi špičku a dodávalo sa ku Campagnolu bežne až do roku 1987, kedy i Campagnolo uviedlo kvalitnú alternatívu zo zliatiny hliníka, ktorá však dosahovala závratné ceny a bežne sa skôr montovala talianska Regina.
 
 
6
 
 
Ako úplná čerešnička na torte je reťaz Regina s veľkými dutými pinmi, ktorú sa mi úplne náhodou podarilo zohnať novú v pôvodnom vazelínovom náleve. Bola nielen najľahšou reťazou osemdesiatych rokov, no do dnešného dňa zostáva na pohľad najkrajšou a jedinečnou.
 
 
 A001233
 
 
Sada C-record sa dodávala s klasickými aero pedálmi s klipsňami a neskôr v alternatívne s nakopávacími pedálmi Campagnolo, ktoré sú na Šterbovi i s pôvodnými zarážkami. Tieto pedále boli prvé bezklipsňové pedále, ktoré Campagnolo vyrobil, no zložitosť systému a vyššia váha oproti vtedajšiemu lídrovi Looku, bránila ich výraznejšiemu presadeniu a skôr zostali kúskom histórie bez výraznejšieho úspechu.
 
 
 A001229
 
 
Dôležitým doplnkom vtedajšej „aero mánie“ bola i aerodynamická fľaša s košíkom z dielne Campagnolo. Jediným netalianskym dielom na bicykli je hlavové francúzske zloženie Stronglight. Predstavec je vtedajšia klasika Cinelli s časovkárskymi a triatlonovými riadítkami ITM.
 
 
8
 
 
Bicykel Šterba bol poskladaný z vybraných nádherných aerosúčiastok prelomu osemdesiatych a deväťdesiatych rokov v nádhernom bielom prevedení so žltým kontrastom. Na rozdiel od niektorých iných kúskov v zbierke, ktoré zažívajú i dnes pocit jazdy plní v domácnosti funkciu obrazu, či sochy, keď ponúka pri ranných odrazených lúčoch slnka neopísateľný zážitok pohľadu na dokonalú cyklistickú estetiku.
 
 
9
 
 
 
Kompletná fotogaléria (autor: Martin Fraňo):
Fotografia 1 z 25
Fotografia 1 z 25
Fotografia 1 z 25
Fotografia 1 z 25
Fotografia 1 z 25
Fotografia 1 z 25
Fotografia 1 z 25
Fotografia 1 z 25
Fotografia 1 z 25
Fotografia 1 z 25
Fotografia 1 z 25
Fotografia 1 z 25
Fotografia 1 z 25
Fotografia 1 z 25
Fotografia 1 z 25
Fotografia 1 z 25
Fotografia 1 z 25
Fotografia 1 z 25
Fotografia 1 z 25
Fotografia 1 z 25
Fotografia 1 z 25
Fotografia 1 z 25
Fotografia 1 z 25
Fotografia 1 z 25
Fotografia 1 z 25
 
 
 
 

Diskusia

Diskusia neobsahuje príspevky.
 
Náš eshop