O Roubaix po Roubaix

15.4.2014, 16:30 | Magazín C-I.sk | Rastislav Boris

Mozaiku slávnej klasiky Paríž-Roubaix 2014 vytvorilo množstvo zaujímavých momentov.  Sympatický únik Kolářa s reklamou vo svete, znova technické problémy a takticko-bojovný výkon Sagana, ďalší hrdinovia ako Terpstra, Degenkolb, Boonen, Štybar či Wiggins, alebo faux pas francúzskej réžie.  

 

 

Kolářova vydarená premiéra

 

Pôvodne nemal ani štartovať, no napokon patril k hlavným protagonistom. Športový riaditeľ tímu Tinkoff-Saxo Lars Michaelsen dopísal slovenského cyklistu Michaela Kolářa na súpisku pre Paríž-Roubaix iba pár dní pred štartom. Slovák patril k najmladším cyklistom na slávnej klasike, ktorú absolvoval medzi profesionálmi vôbec prvýkrát. Predtým skončil na juniorskom Paríž-Roubaix 2010 na 25. mieste so stratou necelých dvoch minút.

 

Mišo bol od začiatku aktívny a predstavil sa v 150 kilometrovom úniku, čo asi málokto čakal. Opäť sa zviditeľnil, jeho snahu sledovali milióny divákov v televízii a všimli si ho aj na oficiálnej stránke preteku letour.com, čo je jedna z najnavštevovanejších športových stránok na svete. „Ako nám povedal Michael Morkov, toto môže byť nový Peter Sagan,“ predstavili 21-ročného slovenského cyklistu a uviedli, že tiež pôsobil v Žiline a so Saganom sa pozná už z detstva.

 

Mišovi došiel dych na päťhviezdičkovom dlažobnom úseku v Arenberskom lese, ale aj vďaka tomu, že sa osamostatnil na takomto atraktívnom mieste, tak ho detailne skúmala kamera z motorky a sponzori sa určite potešili. Navyše, klobúk dole zato, že Kolář bojoval a svoje prvé Paríž-Roubaix dokončil.

 

 

Technické problémy a takticko-bojovný výkon Sagana

 

Druhý slovenský cyklista na štarte Peter Sagan absolvoval po dvojročnej pauze svoje tretie „Peklo severu“ medzi profesionálmi, podal dosiaľ najlepší výkon a dosiahol doteraz najlepší výsledok. Aj z tohtoročných monumentov je jeho šiesta priečka najlepšou.

 

Žilinčan najprv upútal pozornosť technickými problémami a znova musel meniť bicykel. Na názor sme sa spýtali slovenského mechanika tímu NetApp Petra Doležala, ktorý mal pôvodne už po niekoľkýkrát pracovať aj na Paríž-Roubaix, ale napokon si s ním kolega vymenil službu a Doležal kryl cyklistom chrbát minulý týždeň na Okolo Flámska. „Síce nepoznám podrobnosti, ale je to zaujímavé, že má tak často technické problémy, keďže je skvelým jazdcom s výbornou jazdeckou technikou. Niečo asi nebude v poriadku,“ myslí si Doležal.

 

Peter Sagan sa viackrát pre technické problémy vracal na čelo pelotónu, čo mu ubralo sily. Napriek tomu 36 kilometrov pred cieľom takticky zaútočil a dostal sa do vedúcej skupiny, z ktorej tiež sólovo unikol, čo sa ukázalo ako dobrý taktický ťah. Predišiel tak utrhnutiu na dlažobných kockách. „Prekvapilo ma, že lietal hore-dole, určite stratil veľa síl. Stratil ich už pri technických problémoch, a potom ešte nastupoval. Nebyť predchádzajúcich problémov, možno by bol na úplne inej pozícii, možno by ho nedostihli, ale na možno sa nejazdí,“ povedal nám mechanik nemeckého družstva.

 

 

Terpstra a spol. vrátili OPQS na trón

 

terpstra-niki-roubaixV posledných rokoch je tím OPQS považovaný za najsilnejší na klasikách, ale na jar 2014 to najprv nepotvrdzovali, keď na monumentoch Miláno-San Remo a Okolo Flámska nezískali ani pódiové umiestnenie. Svoju silu zužitkovali až vo „francúzskom pekle“, a to aj za cenu obetavého úniku Toma Boonena. Holanďan Terpstra potvrdil tempárske kvality a po minuloročnom treťom mieste sa radoval prvý raz z triumfu na velodróme v Roubaix.

 

Podarilo sa mu to ako prvému Holanďanovi od triumfu Servaisa Knavena v roku 2001 a od šťastia mal slzy v očiach. „Pre mňa sú tieto preteky najkrajšou klasikou v roku. Vyhrať tu, je pre mňa ako sen. Bol to veľký cieľ, na ktorý som sa sústredil a ktorý som nakoniec dokázal splniť,“ povedal šťastný 30-ročný Terpstra.

 

Druhým najlepším mužom z OPQS a piatym v konečnom poradí bol český cyklista Zdeněk Štybar, ktorý si polepšil o jedno miesto oproti minulému roku. „Som spokojný, že to z pohľadu tímu vyšlo Keď sa k nám na konci dostali Boonen a Terpstra, tak to bolo lepšie, lebo predtým som išiel so Saganom a s Degenkolbom, a keby prišlo k šprintu, tak by som nemal asi šancu. Niki nastúpil v ideálnom momente, nikto nemal silu sa ho udržať. Zaútočil v správnom čase a na správnom mieste, no a zaslúžene vyhral,“ povedal Štyby pre svoju oficiálnu stránku zdenekstybar.com.

 

Zhodnotil aj vlastný výkon: „Chcel som na velodróme zabojovať o tretie miesto, ale v jednom momente mi uletelo koleso, čo ma trošku rozhodilo a na lepší výsledok už nebolo. Každopádne, som spokojný. Nemal som v preteku žiadnu krízu a myslím si, že som patril k tým lepším.

 

Do Roubaix prišiel aj ďalší český cyklista Jan Bárta, i keď s veľkou stratou. Bol lídrom tímu NetApp, ale poznačila ho nepríjemná kolízia v Arenberskom lesíku. Nemecký tím tak splnil svoje ciele na polovicu, keďže na druhej strane sa výborne v úniku prezentoval Andreas Schilinger.

 

 

Prekvapenia od Degenkolba a Wigginsa

 

Na Paríž-Roubaix 2014 ukázali ďalšiu časť zo svojej všestrannosti John Degenkolb a Bradley Wiggins. Nemecký šprintér sa po rovinách a kopčekoch naplno predviedol aj na dlažobných kockách a svetová cyklistika má po Saganovi či Boassonovi Hagenovi ďalší veľký všestranný talent.

 

Ešte väčším prekvapením je deviate miesto a výborný výkon Wigginsa, keďže mnohí fanúšikovia si ho zafixovali ako technicky menej zdatného cyklistu. Zjazdy, ostré zákruty či dážď, to mu robilo problémy. Na druhej strane sa toto na francúzskej klasike nenachádzalo, i keď technická zdatnosť bola veľmi dôležitá. Brit sa stal po Gregovi Lemondovi (1992) prvým víťazom Tour de France, ktorý sa postavil na štart „Pekla severu“.

 

Lemond patril k posledným všestranným cyklistom, ktorí bojovali o triumf na dlažobných klasikách aj na Grand Tours. Posledným víťazom Tour de France a Paríž-Roubaix v jednej sezóne zostáva a možno už navždy zostane Bernard Hinault (1981). Wiggins ale potvrdil, že sa asi na slávnu klasiku vráti. Každopádne, ako výborný časovkár, dráhar i vrchár sa tentoraz predviedol na kockách a pripomenul slávne časy všestranných cyklistov s víťazstvami na všetkých typoch podujatí.

 

 

Faux pas francúzskej réžie nepokazilo celkový dojem

 

Zaujímavým a nepríjemným momentom tohtoročnej edície klasiky s cieľom na velodróme bola aj veľká chyba francúzskej réžie, ktorá v priamom prenose neukázala súboj o druhé miesto. Aj na toto sme sa spýtali Petra Doležala, ktorý sa pohybuje v profesionálnom pelotóne dlhé roky a v pozícii mechanika tímu NetApp by mal absolvovať aj časť Tour de France 2014. „Bolo to riadne faux pas. Už som to zažil, ale nie na takýchto významných pretekoch. Režiséra určite nepochvália. Chybu spravili už predtým, keď v závere ukazovali skoro iba prvého jazdca, i keď v nasledujúcej skupinke sa stále bojovalo.

 

Až na túto chybu môžeme hodnotiť ročník 2014 ako vydarený, a to aj z pohľadu slovenských farieb. Cyklistika ukázala na Paríž-Roubaix všetky svoje zbrane ako bojovnosť, prekonávanie seba samého, súboj smoly a šťastia, prekvapenia i rôzne taktické ťahy. Už teraz sa tešíme na ďalší ročník a ešte predtým na leto, keď čakajú cyklistov vo World Tour ďalšie kockové skúšky, a to v piatej fáze Tour de France.

 

 

Čím sú špecifické dlažobné klasiky podľa mechanika Petra Doležala?


1. Náročnejšia príprava bicyklov a materiálu
"Špeciálne bicykle, kolesá a galusky sa používajú len na pár podujatiach. Sú určené na jeden mesiac, a potom idú v podstate na necelý rok do skladu, zvyšok sezóny sa jazdí s inými bicyklami. Okrem toho na týchto klasikách je treba viac materiálu, viac sa ho aj zničí."

 

2. Zlá viditeľnosť
"Viditeľnosť je niekedy možno 50 metrov a cyklisti nevidia kam idú, čo sa deje pred nimi. Raz sa nám stalo, že sme stáli s autom a cyklista nám začudovane vbehol do auta, a to tak že rozbil zadné okno, taká zlá viditeľnosť bola. Na dlažobných klasikách vidím z auta iba auto pred nami. Nie je to ako na etapových podujatiach v Španielsku či v Taliansku, kde si trochu stihnem pozrieť aj pekné okolie."

 

3. Väčší stres a chaos
"Na týchto dlažobných klasikách sú väčšie časové rozdiely medzi jazdcami a mechanickými vozidlami, väčší chaos, spomínaná zlá viditeľnosť, čo spôsobuje stres, no a jazdec čaká o dosť dlhšie na mechanickú pomoc."

 

 

Diskusia

Diskusia neobsahuje príspevky.
 
Náš eshop