Ján Miškovský: Všetko robíme preto, aby sme rástli

6.3.2014, 11:00 | Rozhovory | Lukáš Timko
Slovenská cyklistika v národnom aj medzinárodnom meradle rastie. Je to predovšetkým zásluha cyklistov a ich výsledkov, no v neposlednom rade stojí za zviditeľňovaním Slovenska v tomto športe skupina ľudí z Dohnian a ich partnerov, ktorí svoje aktivity neustále rozvíjajú a v očiach vplyvných ľudí zo západných cyklistických mocností prestávame byť neznámou a chudobnou krajinou s jedným nepochopiteľným zjavom zo Žiliny.
 
Prinášame dlhšie avizovaný rozhovor s Jánom Miškovským, najvyšším predstaviteľom dohnianskej cyklistiky a majiteľom spoločnosti janom, ktorá podporuje Omega Pharma - Quick-Step a nový kontinentálny tím epic janom greenway. Spolu s kolegami organizujú Dohňany Karpatské preteky kuriérov aj Tour de Pologne 2014 na Slovensku. Podporujú tiež preteky Okolo Slovenska.
 
 
Absolvovali sme spolu už viacero rozhovorov. Slovenská fanúšikovská obec však neustále naberá na počte, takže pre ľudí, ktorí sa s vašim menom ešte nestretli, prosím, priblížte vaše rozhodnutie vstúpiť do cyklistiky. Ste jediný podnikateľ na Slovensku, ktorý sa takýmto spôsobom venuje cyklistike.
 
Náš biznis je orientovaný do troch vertikál. Informačné technológie, obnoviteľné zdroje energie a elektromobilita. V celom svete je úplne bežné, že spoločnosti sa okrem priamej podnikateľskej línie zameriavajú aj na podporu niečoho, čo môže okrem iných vecí spestriť kolorit každodennej práce, tvoriť nové vzťahy a zlepšovať marketing. Ak chcete rásť v podnikaní, musíte myslieť na marketing väčšieho geografického rozsahu. Rozhodli sme sa pre šport a konkrétne cyklistiku. V našom ponímaní je to šport čistý, ekologický a reprezentuje náš životný štýl.
 
 
Začínali ste v deväťdesiatych rokoch a spomínali ste nám prvú tisíckorunáčku, ktorú ste venovali na preteky v Dohňanoch. Neprešlo ani dvadsať rokov a na Slovensko príde pelotón World Tour. Je teda charakteristickým slovom pre vaše cyklo aktivity progres alebo rast?
 
Samozrejme. Všetko v živote robíme preto, aby sme rástli. Preto chodíme do školy, do práce. Celý život sa vzdelávame a získavame skúsenosti. Naším heslom, je so zdravým rozumom rásť. Naša história hovorí o raste, ktorého ďalším a momentálne posledným krokom je epic janom greenway, Kuriéri aj Okolo Poľska na SR.
 
 
Najprv sa dotknime vašej podpory profesionálneho tímu Omega Pharma - Quick-Step, kde je spoločnosť janom už tretí rok jedným z dôležitých sponzorov. Po sezóne 2013 vám skončila pôvodná zmluva, ale rozhodli ste sa ju predĺžiť. To svedčí o vašej spokojnosti...
 
Po dvoch rokoch spolupráce s Quick-Stepom sme vyhodnotili tento projekt ako úspešný nástroj prezentovať náš biznis model aj v inom než slovenskom priestore. Prináša nám to benefity v európskom rozmere. Máme niekoľko merateľných poznatkov, ktoré nám ukázali, že podpora OPQS je pre nás úspešná. Odísť po dvoch rokoch z najvyššej ligy cyklistiky by bol pre nás asi nezmysel. Samozrejme, uvažovali sme aj nad tým, že ostaneme iba v slovenskom prostredí, ale spolu s kolegami sme dospeli k spoločnému rozhodnutiu ostať pri Omega Pharma - Quick-Step.
 
 
Hovoríte o benefitoch. Ako laici to teda máme chápať tak, že so zahraničnými partnermi a hlavne tými novými, ktorí vás skôr nepoznali, sa spolupracuje lepšie? Spomeniete vašu spoluprácu s Quick-Stepom a stávate sa serióznejším partnerom?
 
Áno, jednoznačne. Nie raz sa nám pri komunikácii so zahraničným subjektom stalo, že keď zistil, že podporujeme profesionálny cyklistický tím s hviezdami svetového pelotónu, bolo jednoduchšie sa s ním dohodnúť na spolupráci. Zvýšilo nám to kredit aj dôveru. Cyklistika je tak populárny šport, že ju celý západný svet sleduje aspoň okrajovo. Boonen alebo Cavendish sú pojmy. Ako príklad z posledných mesiacov by som vybral ten, ako sme riešili jeden projekt s holandskou bankou, ktorá nám narozdiel od slovenských vyšla v ústrety vďaka nášmu marketingu v cyklistike.
 
 
Minulosť ukazuje, že ste mali veľmi šťastnú ruku. Pred sezónou 2012 sa Quick-Step od základov zmenil. Prišli noví pretekári aj partneri, ale bol to určite riskantný tím. Vy ste sa rozhodli práve pre nich a roky 2012 aj 2013 znamenali pre OPQS najviac víťazstiev zo všetkých tímov. Nemajú žiadne existenčné problémy. Mali ste šťastie alebo to bola intuícia? Od začiatku ste uvažovali nad týmto družstvom?

Dôležitú úlohu zohralo viacero faktorov. V žiadnom prípade sme nechceli vstupovať do spolupráce s tímom, ktorý sa zameriava iba na trh v jednej krajine a má väčšinou iba národných partnerov. Chceli sme vstúpiť do jedného z multinárodných celkov. V konečnom štádiu sme sa rozhodovali medzi Quick-Stepom a Saxo Bankom, napokon sme sa rozhodli pre prvú možnosť. Dlhé roky sa poznáme s Velitsovcami a bolo rozumné, aby sme boli sponzormi tímu aj s našimi pretekármi. Takisto nám bol bližší belgický tím, keďže je jeho najväčším akcionárom Čech Zdeněk Bakala.
 
 
Vaše logo na drese nosili aj bratia Velitsovci. Asi budete súhlasiť, že posledné dva roky im nevyšli. Peter sa nedokázal presadiť v kopcoch tak, ako sa očakávalo. Pred sezónou zmenil zamestnávateľa. Martin Velits sa vlani nedostal na žiadnu Grand Tour. Ako vnímate tieto fakty? Má Peter šancu vrátiť sa na pozície spred troch-štyroch rokov?
 
Obaja majú potenciál. Ešte sú relatívne mladí cyklisti. Verím, že najlepšie roky majú pred sebou. Peter má na konte veľké výsledky. To sú fakty. Tretie, resp. druhé miesto na Vuelte považujem za najväčší úspech slovenskej cyklistiky. Samozrejme, v žiadnom prípade nespochybňujem výsledky Petra Sagana. Vueltu 2010 však stále vnútorne vnímam ako najlepšiu Grand Tour pre Slovensko. Súhlasím, že angažmán v OPQS mu nevyšiel podľa predstáv. Stal sa síce dvakrát majstrom sveta v tímovej časovke a ak by nemal výkonnosť, nedostal by sa do tej zostavy, ale v kopcoch sa od neho čakalo viac. Pre tím síce celkové umiestnenie na Tour de France nebolo prioritou v porovnaní s etapovými víťazstvami a triumfmi v klasikách, ale to nebolo až také rozhodujúce. Aj pre nás je to škoda, že si tie horšie roky vybral v posledných dvoch. Ale verím, že mu zmena prospeje. Takmer každá zmena v živote človeka pomáha. Raz je svetlo, potom tma a na druhý deň opäť vyjde slnko.
 
Sme radi, že Martin je stále v Quick-Stepe platným tímovým hráčom. Veríme mu. Videli ste v Dubaji, že ak dostane šancu v pretekoch bez ťažkých horských stúpaní, vie ukázať pekný výsledok. Dúfame, že sa dostane do nominácií na veľké preteky a okrem práce pre Cavendisha a iných ukáže niečo napríklad v úniku.
 
 
Vlani ste v Dohňanoch vytvorili divíziu pre dvadsať trojkárov. Dnes už je to kontinentálny tím. Faktom je, že chlapci z ročníkov 1994 a 1995 dostali šancu trénovať v dobrom tíme a pretekať v silnej medzinárodnej konkurencii, čo sa mnohým skôr narodeným nepodarilo. Do Dukly sa vždy dostal maximálne ten najlepší chlapec v danom čase. Čo si sľubujete od tohto projektu?
 
Hneď na začiatku som to nazval ako experiment. To slovo stále platí. Vlani mali chalani kvázi rok pokoja, aby sa stabilizovali, spoznali sa. Našli svoje chyby a naopak silné stránky. Rok 2014 je tu už na to, aby niečo ukázali. Reálne musia vyhrávať. Nesmú to byť žiadne prechádzky po cestách. Keď uvidíme, že sa niekto nesnaží na sto percent, budeme jeho zotrvanie v tíme prehodnocovať. Chceme vybudovať kvalitný silný tím a budeme situáciu riešiť priebežne, raz za čas si sadneme za väčší stôl a zhodnotíme celý projekt. Keď sa ukáže, že tento tím nemá zmysel, zabalíme to. Ak sa ukáže, že máme potenciál napredovať, budeme sa zväčšovať a zlepšovať.
 
 
Vravíte, že chlapci musia vyhrávať. Martin Riška sa snaží vybavovať preteky v západnej Európe s čo najlepšou konkurenciou, takže tam to asi nebude reálne...
 
Samozrejme. Víťaziť musíme aspoň na slovenských pretekoch a chalani si musia zdvíhať sebavedomie. Techniku a zázemie majú na veľmi dobrej úrovni, takže sa musia ukázať. Prioritou budú Karpatskí kuriéri, kde chceme celkové umiestnenie do desiateho miesta. Budeme očakávať aj výsledky v zahraničí, aj keď preteky UCI asi nevyhráme. Absolvovať sezónu bez jediného UCI bodu by bolo obrovským sklamaním. To by sme mali čo prehodnocovať. Naši pretekári sú mladí a učia sa, ale ako som povedal, musia sa ukázať.
 
 
Projektu Tour de Pologne na Slovensku sme sa už venovali na iných miestach. Zaujíma nás teraz Czeslaw Lang. Ten je bezosporu najväčšou persónou v poľskej cyklistike. Každý rok privádza do krajiny pelotón World Tour a buduje obrovskú popularitu. Ako sa vám s ním komunikovalo pri riešení Tour de Pologne na Slovensku?
 
Musím oceniť jeho korektný a príjemný prístup k tejto veci. Tento projekt sa mu od začiatku veľmi páčil a bol ním nadšený. Tatry sú každý rok dejiskom etáp z ich severnej strany a naše kopce vo Vysokých Tatrách sú pre nich novou výzvou. Dohodli sme sa na dobrých podmienkach pre všetky strany a tešíme sa na spoluprácu. Snáď z toho urobíme pravidlo do ďalších rokov, ale o tom budeme môcť uvažovať až po uskutočnení tohto prvého ročníka spolupráce.
 
 
Bude teda janom viditeľným sponzorom pretekov? Uvidíme reklamné bannery vašej spoločnosti pri ceste atď.?
 
Hlavným partnerom Lang Teamu v tejto veci je CK EPIC Dohňany, ale áno, janom bude jedným zo sponzorov. Nechcem teraz predbiehať, ktoré slovenské spoločnosti budú partnermi. Určite to bude viac subjektov ako iba janom. S greenway by sme chceli uskutočniť projekt, ktorý som už spomínal, a to do konvoja dostať dve-tri autá poháňané elektrinou. Tie by boli platnými členmi v konvoji. Je ešte skoro vyslovovať definitívy v tejto oblasti. Uvidíme čo prinesú nasledujúce mesiace.
 
 
V polovici septembra organizujete podujatie Dohňany - Bratislava, teda jednodňové preteky na hobby úrovni. Nerozmýšľali ste nad povýšením na UCI kategóriu 1.2 a tým klasickým dvojdňovým modelom, ktorý funguje na západe, že prvý deň preteky hobby cyklistov a na druhý deň profíci?
 
Máme za sebou tri roky tejto našej akcie a musím povedať, že je o to stále väčší záujem. Bola tu už myšlienka, že by sme na štart mohli dostať nejaké známe meno z Omega Pharma - Quick-Step, aby to zatraktívnilo podujatie. Budeme ďalej rozmýšľať najprv nad týmto krokom a nevylučujem, že v budúcnosti z toho budú aj preteky UCI kategórie.
 
 
Pred touto sezónou bol mimoriadne pozitívnou správou pre našu cyklistiku prestup Michaela Kolářa z Dukly Trenčín priamo do Tinkoff-Saxa. Musíme to označiť za malé prekvapenie, ale zároveň by to mala byť nádej a motivácia pre ostatných mladých chlapcov v Dukle či u vás, že profesionálna cyklistika nie je nedosiahnuteľným snom...
 
Ja sa veľmi teším, že sa Kolářovi podarilo prejsť do tohto tímu. Netajím sa tým, že Saxo Bank je spolu s OPQS mojim obľúbeným tímom s vynikajúcim generálnym manažérom pánom Riisom. V rámci nášho biznisu spolupracujeme aj priamo s touto bankou. Určite to musí byť motivácia pre ďalšie naše talenty. Po rokoch rozmachu sa dostala cyklistika trochu do krízy. Viacero tímov skončilo a pretekári ťažko zháňajú zmluvy, takže bude to náročné. My sme pripravení zo svojej pozície pomôcť a prihovoriť sa. Máme dobré vzťahy s Etixxom-Ihned, aj s generálnym manažérom Petrom Kováčom. Ktorýkoľvek z chlapcov v Dukle či u nás však musí mať za sebou výsledky, aby bol platným členom tímu. Nie je nič horšie, ako byť piatym kolesom na voze. Momentálne má asi najbližšie k postupu vyššie Erik Baška. V Etixxe o ňom vedia, jedným okom ho sledujú. Uvidíme akú bude mať sezónu. Mohol z neho vyrásť dobrý šprintér ale aj klasikár. Typologicky sa hodí do belgickej koncepcie tímu.
 
 
Ste človekom, ktorý podporuje cyklistiku jasne najviac zo súkromného sektora. Už dávno to prekročilo hranice akého si nestranného diváka či pozorovateľa. Participujete na vývoji slovenskej cyklistiky. Čo vás na tom najviac baví? Čo vás ťahá za Lefeverom, Langom alebo tu za Riškom či Privarom?
 
Základnou vecou je môj ľudský vzťah k bicyklu. Ak raz nemá človek k niečomu vzťah, nemôže to akýmkoľvek spôsobom rozvíjať. Celú našu rodinu cyklistika veľmi zaujíma. Sledujeme profíkov a sami jazdíme cez víkendy, alebo vtedy, keď máme čas. Pre nás je to životná potreba. Tieto naše projekty vznikajú spojením biznisu, športu, životného štýlu. Tak ako v podnikaní chce každý rásť, aj v tejto sfére vznikajú myšlienky, aby sme urobili to a to. Niečo, čo tu už bolo, urobme lepšie.
 
V neposlednom rade ma fascinuje to, koľko dobrých vzťahov si človek dokáže vybudovať a rozvíjať ich aj pre prospech verejnosti. Či už teraz s Czeslawom Langom, Patrickom Lefeverom alebo Eddym Merckxom, s ktorým sa pri každom spoločnom stretnutí dobre porozprávame. Budúcnosť ukáže, na akej úrovni budeme s týmito ľuďmi spolupracovať. Nikdy by ma asi nenapadlo, že sa na Tour de France zoznámim s primátorom Paríža, alebo prezidentom Barclays Bank. To sú všetko ľudia, ktorí sa pýtajú, kto sme, čo sme, odkiaľ sme a čo robíme. Je to báza na stretávanie, komunita ľudí, ktorá sa pozná a podporuje cez rôzne vzájomné projekty. To je športová diplomacia, ktorá funguje všade vo svete. Niekto má futbal, iný Formulu 1 alebo golf atď. Je to ideálny priestor pre marketing a keď nemáte túto bázu, nie ste na profesionálnej úrovni v biznise. O tom to je.
 
 
Ďakujeme za rozhovor a želáme veľa úspechov.
 
 
miskovsky-lang-clanokJán Miškovský a Czeslaw Lang (riaditeľ Tour de Pologne)
 
 
 

Diskusia

Diskusia neobsahuje príspevky.
 
Náš eshop