Peter Velits: Často si kladiem otázku, prečo mi klesla výkonnosť

22.4.2016, 22:00 | Rozhovory | Rastislav Boris
Peter Velits nie je spokojný so súčasnou výkonnosťou. "Čím to je, to je asi najčastejšia otázka, ktorú si kladiem," priznal počas piatkového stretnutia s novinármi. Tridsaťjedenročný Púchovčan absolvoval pred rokom operáciu artérie, keďže ľavá noha ho pre nedostatočné prekrvenie čoraz viac bolela a citeľne zaostávala za pravou. Velitsove nohy sa zákrokom dostali do potrebnej rovnováhy, ale ani v aktuálnej sezóne stále nenašiel formu, akú by chcel.
 
"Moja forma nie je optimálna. V kopcoch aj v časovke sa necítim tak dobre, ako v niektorých minulých rokoch. Možno je to vekom a opotrebovaním, možno operovaná noha potrebuje viac času. Myslím si, že ešte môžem zdvihnúť výkonnosť, ale zrejme už nie na úroveň z roku 2010. Dúfam, že tá rezerva na zlepšenie je čo najväčšia. Cyklistika ma stále baví a zaujíma, určite chcem jazdiť aj v ďalších sezónach," uviedol druhý muž celkového poradia a víťaz časovky na Vuelta a Espaňa 2010
 
 
velits 2016 akcia bmcf
Peter Velits na tréningu v tejto sezóne (© Continuum Sports, LLC l Tim De Waele/TDWsport.com)
 
 
NEISTÁ GRAND TOUR
 
Peter Velits štartoval na Grand Tours nepretržite od roku 2008, ale v tom aktuálnom zatiaľ nemá istotu účasti. Pre Giro d'Italia, na ktorom môže zažiť premiéru, je prvým náhradníkom. Pre Tour de France sa nachádza v širšej nominácii. Najbližšie ho čaká švajčiarske etapové podujatie Tour de Romandie, kde by mal podporiť lídrov na čele s Van Garderenom a Portem. V prípade, že by Púchovčan nešiel Giro, tak pôjde Okolo Luxemburska.
 
"Giro by nebolo ideálne z pohľadu oddychu, pretože pretekám už od januára a po Romandii by som mal len pár dní voľna. Na druhej strane, bola by to zmena a nebudú tam najväčší lídri, čo otvorí priestor ostatným. Úprimne, radšej by som išiel Tour de France, ale bude to jeden z najťažších súbojov o nomináciu vzhľadom na moju formu a tímovú konkurenciu," komentoval obrysy pretekárskeho kalendára Slovák v službách celku BMC
 
Takmer istú nomináciu na "Starú dámu" majú Van Garderen, Porte a Dennis, na zvyšných šesť miesteniek ašpiruje dvanásť až pätnásť jazdcov. Kľúčovým faktorom pri finálnej selekcii bude aj aktuálna forma. Dosiaľ nejasný je tiež budúcoročný zamestnávateľ bratov Velitsovcov, keďže obom končia zmluvy a riešenie má pod palcom ich agent.
 
Peter Velits by sa rád pokúsil aj o štvrtý titul majstra sveta v tímovej časovke. Naopak, olympijské hry už nie sú jeho métou. "V prvom rade to záleží od rozhodnutia Petra Sagana, či sa postaví na štart. Ak by som dostal ponuku ja, tak by som ju odriekol. Už sa na to pozerám inak. Prvýkrát som mohol ísť už do Pekingu 2008, ale nahnevalo ma, že som nešiel iba pre politické dôvody. Po Tour de France som mal byť unavený, čo nebola pravda. Teraz máme mladých chlapcov, napríklad Erika Bašku. Bola by to lepšia voľba. Hoci trať mu zrejme nesedí, ale ako mladík by nazbieral skúsenosti, zažil atmosféru."         
 
 
velits 2014 mcr ci
Peter Velits na MSR a ČR v Slavkově (© Jaroslav Maliňák, Cycling-Info.sk)
 
 
O MOTORČEKOCH A KOTÚČOCH
 
Peter Velits vníma tému mechanického dopingu na vlastnej koži, komisári mu už viackrát kontrolovali bicykel. "Technika je tak vyspelá, že nie je problém ukryť malý motorček do rámu. V cyklokrose už odhalili jeden prípad. Otázkou je, či je to súčasťou elitnej cyklistiky, keďže nikomu to ešte nedokázali. UCI a rozhodcovia sa tomu venujú, čiže je to reálna hrozba. Otázny je tiež spôsob kontroly. Sú názory, že to má byť röntgen, ale pri ňom sú ekonomické a logistické prekážky a v niektorých krajinách je svojvoľné používanie zakázané pre šírenie žiareniaĎalšou možnosťou sú termokamery."
 
Púchovčan si zároveň myslí, že jazdec musí cítiť mechanický doping, ak poháňa jeho bicykel. "Všetci cyklisti vieme, ako výkon bolí, akú námahu potrebujeme odovzdať. Bez vedomia pretekára sa to nedá, asi o tom musí vedieť. Ak by to zvaľoval na tím alebo mechanika, tak by to bol alibizmus." Cyklisti pristupujú k podozreniam pochopiteľne najmä s humorným nadhľadom: "Hovoríme si, prečo nám nefunguje motor a podobne. Trochu žartujeme, pretože nemôžeme podozrievať každý nadpriemerný výkon. Musí prísť reálny dôkaz."
 
Podobne kontroverzná je v pelotóne téma používania kotúčových bŕzd, ktoré spôsobili škaredé zranenia počas Paríž-Roubaix. "Predtým som bol za ich prienik do pelotónu. Majú výhody, najmä na mokrej vozovke sú rýchlejšie, účinnejšie. Teraz po incidente viacerí zmenili názory. Pokiaľ kotúče nebudú kryté, a teda bezpečnejšie, tak sa asi do pelotónu nedostanú."  
 
 
velits 2016 tlacovka skoda
Peter Velits je dlhodobo tvárou Škody (© Škoda Auto Slovensko)
 
 
AMBASÁDOR HORSKEJ CYKLISTIKY
 
Peter Velits odpovedal novinárom na otázky v priestoroch bratislavského Autosalónu pri príležitosti predstavenia tretieho ročníka šesťdielneho seriálu Škoda Bike Open Tour v horskej cyklistike. Púchovčan je dlhodobo tvárou automobilovej značky s českými koreňmi a ambasádorom uvedeného projektu s tisíckami účastníkov. Cyklista tímu BMC minulý rok navštívil jeden diel vo Svätom Jure, čo plánuje v inej lokalite aj v tomto roku. Na horský bicykel sa dostane sotva v zime, keďže prípadné zranenie by ťažko vysvetľoval tímu, ale seriál vníma ako hodnotné spájanie rodín a cyklistických nadšencov.
 
Zaujímavosťou je, že dvojnásobný víťaz série Karel Hartl si symbolicky na rok prevzal kľúč od novej Škody Rapid Spaceback. Po svedomitej zimnej príprave sa pokúsi o dosiahnutie hetriku. Spoločnosť Škoda podporuje okrem tejto série na horských bicykloch aj podujatia Okolo Slovenska, V4 či charitatívne Cez Slovensko na bicykli za päť dní, vo svetovom meradle Tour de France či Tour of Britain. 
 
Škoda Bike Open Tour 2016:
30. apríla: Svätý Jur
15. mája: Marikovskou dolinou
25. júna: Súľovské skaly
30. júla: Stupava 
13. augusta: Horal
3. septembra: Slovenský raj
 
 

Diskusia

Diskusia neobsahuje príspevky.
 
Náš eshop