História techniky: Favorit F1 Super Special cyklokros R. Šimůnek

7.12.2015, 23:00 | História vývoja techniky | Martin Fraňo
Pred vojnou existovalo na našom území množstvo malých a stredných výrobcov bicyklov. Medzi najstaršie väčšie fabriky patrila firma Premier v Chebe, kde sa vyrábali prvé vysoké bicykle – kostitrasy. Obrovský dopyt primäl dvojicu podnikateľov Swetlika a Kastrupa k založeniu novej fabriky ES-KA (Swetlik-Es, Kastrup-Ka). Dvojica buduje ďalšiu novú fabriku v Rokycanoch v roku 1922 a bicykle nesú meno Tripol, ktorá sa neskôr delí na Tripol a Tudor. Rozvíjajú sa ďalšie väčšie fabriky Velamos Sobotín, Zbrojovka Brno, Česká zbrojovka Strakonice atď. Okrem veľkých manufaktúr funguje na území Československa viacero malých výrobcov, ktorí produkujú špičkové bicykle (Antonín Perič, Laurin a Klement, František Štantejský, Lednička a synové...).  Po ukončení druhej svetovej vojny dochádza k prebraniu súkromného majetku štátom a viacnásobnej reorganizácii začínajú fungovať tri štátne výrobné podniky zaoberajúce sa výrobou bicyklov: Eska Cheb (zlúčený Tripol, Tudor, závody v Chebe), Velamos a Velo-Stadion.
 
Pre východný blok sa stávajú veľmi dôležité úspechy na športovom poli, ktorý je akýmsi nástrojom boja v studenej vojne blokov. S týmto cieľom ide ruka v ruke potreba produkcie kvalitnejších pretekárskych bicyklov. Z tohto dôvodu vzniká nový podnik na báze rokycanského závodu s názvom Favorit v roku 1950, keď vzniklo prvých 15 pretekárskych bicyklov pre reprezentáciu ČSSR pre potreby Pretekov mieru.
 
 
foto-1
 
 
Odvtedy sa meno Favorit stalo pojmom a synonymom pretekárskeho bicykla v Československu. Favorit vyrábal rôzne typy rámov a súčiastok. Od tých najlacnejších a určených pre široké masy, cez malovýrobu pre cyklistické oddiely až po na mieru stavané rámy pre reprezentáciu ČSSR. V roku 1978 bol vyrobený miliónty Favorit, no samozrejme top rámy pre reprezentáciu boli len v desiatkach ročne.
 
 
foto-1b
 

Zlepšujúce sa úspechy československých cyklokrosárov primäli aj k výrobe špeciálnych cyklokrosových rámov. Pôvodne cyklokrosári súťažili na klasických cestných bicykloch, pretože tie mali dostatočne vysoké brzdy, no postupne sa presadila koncepcia dvoch nezávislých čeľustí a Favorit vyrobil špeciálny cyklokrosový rám, ktorý bol prispôsobený cyklokrosu návarkami na cantilever brzdy, mal vyššie posadený stred, aby nedochádzalo k škrtaniu pedálov o nerovnosti, trochu kolmejšiu geometriu, aby bol ovládateľnejší a lepšie reagoval v zákrute a mal návarky na vedenie prehadzovacieho bowdenu tak, aby mohla byť použitá radiaca páčka v riadítkach, pretože samozrejme o integrovaných radiacich pákach si mohli pretekári tej doby nechať len zdať.
 
 
foto-2
 
 
Náš rám bol vyrobený na mieru pre potreby československej cyklokrosovej reprezentácie začiatkom osemdesiatych rokov. Nemá žiadne výrobné číslo, nebol to produkt sériovej výroby, ale rám na mieru. Môžeme len polemizovať o použitom materiáli, nakoľko v tej dobe sa používali pre podobné rámy tie najlepšie sady trubiek, ktoré boli k dispozícii, či už českej výroby, Vitus alebo Reynolds 531, neskôr takmer výhradne Columbus SL. Podľa tvrdenia šéfkonštruktéra Františka Babického sa vyrábalo niekoľko desiatok rámov F1 Špeciál mesačne podľa základných šablón veľkostí 54, 56 resp. 58. Niekedy sa posúvali dorazy stolice aj pre extrémne vysokých, resp. nízkych pretekárov podľa požiadaviek klubov.
 
Zvláštnou kategóriou je rám F1 Super Špeciál, ktorých sa vyrobilo menej a boli výhradne pre potreby reprezentácií a rámy boli takmer každý originál. Boli stavané na mieru a kombinácia použitých trubiek, spojok a ich spracovanie bolo takmer vždy iné, jednak podľa požiadaviek a jednak podľa toho, čo mal Favorit prostredníctvom štátneho Motokovu zakúpené zo zahraničia. Z dochovaných ústnych informácií náš rám pochádza z takejto produkcie a bol vyrobený pre potreby československej juniorskej reprezentácie a chvíľu ho sedlal aj Radomír Šimunek st.,ktorý bol dokonca zaradený na prvé sústredenie reprezentácie juniorov ako mladší dorastenec. Bol to nesporne jeden z najväčších cyklokrosových talentov československej histórie. Pri reprezentačnom tíme pôsobil tréner zvolenskej cyklokrosovej TSM Ivan Koller, a tak sa rám dostal do Zvolena. Má priemer sedlovky 26,2mm, priemer dolnej rámovej trubky 28mm a rovnako aj ostatné detaily vedú k záveru, že boli použité trubky Reynolds 531.  Bohužiaľ, počas svojej predlhej kariéry bol narazený spredu (aj po miernom narovnaní je to stále vidieť), mal zlomenú a opravovanú zadnú pätku a po týchto ranách bol surovo nastriekaný škaredou nepôvodnou farbou. Potom si našiel cestu ku mne a získal tak druhý život, ktorý mu vniesla dielňa Roberta Šterbu, ktorá mu dala pôvodný nástrek konca 70-tych rokov. Použitá modrá metalíza sa trochu líši od farby, ktorá sa používala koncom 80-tych rokov, kde postupne favoriťácka modrá rámov F1 menila svoj odtieň a je plne v súlade s predpokladaným originálom na základe skúseností Roberta Šterbu, zákazkovej knihy Favoritu a slov otca týchto rámov Františka Babického.
 
 
foto-3
 
 
Na ráme sú komponenty, ktoré sa v danej dobe používali najbežnejšie. Jedná sa o krásny kultový prehadzovač Campagnolo Nuovo Record a pedále s kľukami z rovnakej sady, ktorá bola v tom čase svetovou špičkou. Cyklokrosári mali v tej dobe tendenciu voliť medzi dvojprevodníkom a krytmi jednoprevodníka. Najmä mladší pretekári volili často túto variantu, ktorá bezpečnejšie zabraňovala pádu reťaze, no neumožňovala takú šírku prevodov. Často sa stávalo, že pretekár mal jeden bicykel s krytmi a jeden s dvojprevodníkom a to, na ktorom odštartuje, a ktorý bude stáť pripravený v depe, rozhodol na základe typu trate.
 
 
foto-4
 

Vtedajšie cyklokrosy sa však často jazdili na pomalých a náročných tratiach, takže použitie veľkého prevodníka bolo často nepotrebné, a preto volili verziu s krytmi, ktorá bezpečne bránila spadnutiu reťaze na rozdrncanej trati. Remienky a klipsne Christophe boli samozrejmosťou. Pri cyklokrose sa v začiatkoch používali tretry bez zarážok, len s akousi pryžovou hrubou podrážkou umožňujúcou dobrý beh, ktorý bol veľmi častým javom na pretekoch. Neskôr sa začali využívať aj upravené zarážky na tretrách, no pri častom zoskakovaní a naskakovaní vyžadoval proces vloženia tretry do pedála s klipsňou veľké umenie a často mohol rozhodnúť pri tesných súbojoch.
 
 
foto-5
 
 
Z dnešného pohľadu zaujímavosťou je radiaca páčka v konci riadítok. V podstate sa jedná o rovnaký princíp ako pri časovkárskych bicykloch, ktorý umožňoval zároveň radiť a pritom pevne držať riadítka oboma rukami. Pri dvojprevodníku boli radiace páčky volené ako zvyčajne v polohe pravá-prehadzovač, ľavá-prešmykovač. Pri jednoprevodníku najčastejšie pretekári volili prehadzovaciu páčku naopak naľavo, aby zároveň boli schopní brzdiť zadnou brzdou druhou rukou, no nebolo výnimočné i opačné zapojenie bŕzd, alebo vloženie páčky klasicky na pravú stranu. Keďže odpor prehadzovača a jeho citlivosť neboli na dnešnej úrovni, bowden sa vyviedol priamo z riadítok pod brzdovou pákou a nekopíroval riadítka až k predstavcu. Pri takomto veľkom ohybe a necitlivosti páčky sa veľmi zvyšovala sila a tlak na lanko, ktoré potom ľahšie prasklo, svoje spôsobilo aj to, že riadítka nemali prelisy na vedenie bowdenu a ten mohol tlačiť na ruke. V tomto duchu je vedený bowden i na našom bicykli.
 
 
foto-6
 
 
Srdce mnohých pamätníkov poteší aj originálna Tresorex bavlnená omotávka, ktorá skôr slúžila protišmykovo. O nejakej tlmiacej vlastnosti sa hovoriť nedalo. Brzdové páky Favorit sú akousi kombináciou vzoru Mafac a Weinmann. Treba povedať, že sú veľmi funkčným a kvalitným výrobkom so štelovacou skrutkou, výbornou váhou a vcelku dobrým spracovaním. Brzdový systém doplňujú brzdy typu cantilever značky Weinmann. V danej dobe boli weinmanny spoločne s rovnakým typom bŕzd Mafac jediným používaným materiálom vo svetovom cyklokrose. Brzdy boli veľmi ľahké, veľmi jednoducho sa čistili od blata, no ich brzdiaca schopnosť je vcelku slabá. Keďže sa v danej dobe jazdili ťažké, blatisté a pomalé krosy, ani nebola ukrutná potreba veľkého brzdenia.
 
 
foto-7
 
 
Hlavové zloženie, sedlovka a náboje sú opäť zo sady Campagnolo Nuovo Record, ktorú netreba predstavovať. Bol to top materiál opradený nezničiteľnosťou. Na našom stroji sa nachádzajú galuskové ráfiky československej výroby v krásnom novom stave s nalepenými nádhernými novými legendárnymi cyklokrosovými galuskami Barum, ktoré len umocňujú originalitu danej doby, ktorú nakoniec dopĺňajú dobová francúzska reťaz Sedis, šesťkoliečko talianskej produkcie Regina a sedlo Selle Italia Gilux. To všetko vo fantastickom zbrusu novom stave, keď po desiatkach rokoch strávených v rôznych skladoch a škatuliach, zažili opäť žiaru slnka na nádhernom bicykli československej cyklokrosovej histórie, ktorý má za sebou mnohé boje na československom aj medzinárodnom poli sedlaný československými reprezentantami a na staré kolená sa dočkal nádhernej staroby v novom šate.
 
 
foto-8
 
 
 
dodatok-1
Radomír Šimunek, ktorý v roku 1980 získal titul majstra sveta juniorov. Radomír získal titul aj dvakrát u amatérov 1984 a 1986  a raz v profesionálnom pelotóne 1991.
 
 
dodatok-2
Miloš Fišera majster ČSSR muži 1981, na rovnakom bicykli z toho istého obdobia a rovnakej špecifikácie, laku, farby a súčiastok získal legendárny Miloš nielen titul majstra ČSSR, ale o mesiac neskôr aj svoj prvý  titul majstra sveta amatérov, ktorý o rok zopakoval. Miloš bol zároveň strýkom Radomíra Šimunka.
 
 
 
Kompletná fotogaléria (autor: Martin Fraňo):
Fotografia 1 z 22
Fotografia 1 z 22
Fotografia 1 z 22
Fotografia 1 z 22
Fotografia 1 z 22
Fotografia 1 z 22
Fotografia 1 z 22
Fotografia 1 z 22
Fotografia 1 z 22
Fotografia 1 z 22
Fotografia 1 z 22
Fotografia 1 z 22
Fotografia 1 z 22
Fotografia 1 z 22
Fotografia 1 z 22
Fotografia 1 z 22
Fotografia 1 z 22
Fotografia 1 z 22
Fotografia 1 z 22
Fotografia 1 z 22
Fotografia 1 z 22
Fotografia 1 z 22
 
 
 
 

Diskusia

Diskusia neobsahuje príspevky.
 
Náš eshop