História vývoja pretekárskej techniky: Bianchi a lá Coppi

29.3.2016, 22:00 | História vývoja techniky | Martin Fraňo
Dnes si predstavíme pretekový špeciál Bianchi z konca štyridsiatych rokov. Bicykel Bianchi pochádza zo súkromnej zbierky talianskeho zberateľa a prešiel náročnou rekonštrukciou. Základom celého bicykla je nádherný rám Bianchi. Firma Bianchi patrila už v predvojnovom období k lídrom na talianskom trhu. Už v začiatkoch pretekania sa intenzívne vložila do sponzorovania najlepších talianskych pretekárov a medzi prvými, ktorý značku preslávil, bol Constante Girardengo v tridsiatych rokoch. V Taliansku patrila značka k absolútnej špičke a jej slávu do najvyšších výšav vyniesol taliansky „Campionissimo“ Fausto Coppi. Legendárny Coppi začal svoju kariéru na bicykloch konkurečného Legnana, no v roku 1945 prešiel k Bianchi. Spoločne s touto značkou boli spojené všetky jeho veľké úspechy. Aj na počesť Fausta Coppiho bol zrekonštruovaný bicykel Bianchi z prelomu 40-50 rokov do kópie bicykla, na ktorom Fausto pretekal.
 
 
 A001086
 
 
Rám je po ošetrení zaopatrený novým lakom s citom pre detaily, ručne maľované červené plochy. Nádherný je i leštený chróm na korunke vidlice, či spojkách na hlavovej trubke. Bledomodrá farba je farba Bianchi. Podobne ako Ferrari, aj Bianchi počas svojej histórie mierne menil odtieň bledomodrej farby. Postupne sa menila farba Bianchi rôznymi smermi, no princípom bola vždy bledomodrá. Náš bicykel je nalakovaný presne v štýle modrej Bianchi roku 1950. Rám je naozaj špičkovo spracovaný, niet mu čo vytknúť. Predbehol svoju dobu a bol tým najlepším, čo svetový trh mohol ponúknuť. Zaujímavosťou je, že na rámoch nie sú navárky na vedenie bowdenov, no to bolo v tom čase bežné. Používali sa najčastejšie uchytenia pomocou bavlnenej pásky, niekedy v kombinácii s kovovými úchytmi. Na druhej strane je rám zaopatrený návarkou na páčku radenia. Je zaujímavosťou, že výrobcovia v minulom storočí neustále striedali rámy s návarkami na bowdeny a beznávarkové rámy, podobne tomu bolo i s návarkou na radiacu páčku. Pri rekonštrukcii bicykla Biachni po vzore Campionissima si dal majiteľ veľmi záležať. Opätovne pochrómovaný predstavec so signovaním Bianchi je naozaj nádherný. Originálne sú i riadítka Ambrosio. Použité brzdy Universal model Brev 3541666 boli naozaj špičkou v danej dobe, keď ešte práve Universal spoločne s francúzskym Mafacom tvrdili muziku. Zaujímavosťou je i rôzne vysoká predná a zadná brzda, vtedy bežná záležitosť. Brzdy Universal sú v nádhernom stave, zub času poznačil len gumy na brzdových pákach.
 
 
 A001092
 

O prehadzovanie sa stará franúzsky Simplex. V dobe konca 40. rokov bol Simplex jednoznačným lídrom. Aj keď sa Campagnolo snažil presadiť pomocou meniča prevodov Campagnolo Cambio Corsa, ktorý práve Campionissimo používal, bol to práve Coppi, ktorý sa na niektorých pretekoch rozhodol použiť Simplex, ktorý prehadzoval podstatne presnejšie. Páčka potialhla lanko, ktoré bolo upevnené na retiazke, ktorá pohla prehadzovačom. Ten však ešte nemal paralelogram, takže prehadzovanie nebolo úplne presné, ako po uvedení Campagnolo Gran Sport prehadzovania, no bolo oveľa presnejšie ako dovtedajšie bežné systémy Campagnolo Cambio Corsa, Vittoria Margeritta, či Super Champion. Práve to vynieslo Simplexu pozíciu lídra koncom 40. rokov až natoľko, že francúzsku značku začali montovať talianski výrobcovia. A tento moment práve donútil Campagnola k protiútoku. Rovnako predný prehadzovač bol z dielne Simplex. Radenie sa zabezpečovalo posunutím páčky priamo na prešmykovači. Simplex týmto systémom dobyl svet a zabezpečilo mu to obrovský predaj a používanie takmer na všetkých pretekárskych bicykloch tej doby až do uvedenia radenia Campagnolo Gran Sport v roku 1950. Vo vtedajšej dobe bolo bežné, že najlepšie značky sa snažili pre svojich šampiónov zabezpečiť mix súčiastok, predovšetkým taliansko-francúzskych tak, aby bicykel bol naozaj tým najlepším, čo na svete existuje. Samozrejme až do uvedenia sady Campagnolo Record neexistoval na svete výrobca, ktorý by vyrábal kompletné sady. Universal bol lídrom na poli bŕzd, kde súperil predovšetkým s výrobcami Balilla a Mafac, radiace systémy Simplex zase s Campagnolom, Vittoriou či Super Championom, kľuky Magistroni so Simplexom a Duraxom a pod.
 
 
 A001094
 

Zaujímavou, no na vtedajšiu dobu bežnou kombináciou, je použitie talianskych oceľových kľúk Magistroni s unášačom a prevodníkmi francúzskeho Simplexu, no i takáto kombinácia vrámci jednotlivých komponentov bola bežná za účelom dosiahnutia toho najlepšieho, čo na svete existovalo, no mnohokrát i to, čo bolo okamžite dostupné. Oceľové kľuky sú nasadené na rovnako oceľovej oske stredového zloženia Magistroni, ktorá bola pre zníženie váhy dutá. Medzi naozajstné perličky patria aj náboje Campagnolo, ktoré patria k prvým generáciám Campagnolo nábojov. Náboje sú opatrené prvým typom Campagnolo patentovaného rýchloupínacieho tiahla. Na zadnom náboji je namotované päťkoliečko Regina a náboje sú zapletené na galuskové ráfiky talianskej produkcie Nisi, ktoré sú v nádhernom stave s vrúbkovaním na brzdnej ploche. Toto vrúbkovanie malo zabezpečiť zlepšenie brzdenia na mäkkých brzdových gumičkách Universal. Trochu zarazí montáž francúzskych pedálov Lyotard, keď Taliani v danej dobe častejšie využívali pedále Sheffield.
 
 
 A001105
 

Bicykel má i ostatné drobné dobové detaily. Bavlnená omotávka, kožené sedlo s nádhernou patinou a predovšetkým košík na fľašu upevnený na riadítkach bicykla, ktorý tak veľmi preslávili fotky Fausta Coppiho zdolávajúceho priesmyky Dolomitov. Fľaša bola uchytená pomocou oceľového mechanizmu, ktorý sa musel klikom vypnúť a tak sa dala hliníková fľaša zaopatrená korkovým štopľom vytiahnuť. Častokrát sa používala i kombinácia dvojkošíka upevneného na riadítkach. Musíme povedať, že zrekonštruované Bianchi z roku 1950 je nádhernou spomienkou na Fausta Coppiho. Je to veľmi cenný kúsok značky, ktorá sa zapísala do histórie cyklistiky. Bicykel je v špičkovom stave pripravený na jazdu, tak, ako bol pripravený podieľať sa na Faustovych víťazstvách na Giro d'Italia pred 65 rokmi.
 
 
fotogaleria ikonkaFotogaléria tohto bicykla Bianchi (© Martin Fraňo)
Fotografia 1 z 19
Fotografia 1 z 19
Fotografia 1 z 19
Fotografia 1 z 19
Fotografia 1 z 19
Fotografia 1 z 19
Fotografia 1 z 19
Fotografia 1 z 19
Fotografia 1 z 19
Fotografia 1 z 19
Fotografia 1 z 19
Fotografia 1 z 19
Fotografia 1 z 19
Fotografia 1 z 19
Fotografia 1 z 19
Fotografia 1 z 19
Fotografia 1 z 19
Fotografia 1 z 19
Fotografia 1 z 19
 
 
 

Diskusia

Diskusia neobsahuje príspevky.
 
Náš eshop