Komponenty bicykla (1. časť)

4.10.2012, 10:56 | Značky bicyklov | Matej Vyšňa

V tejto rubrike techniky sme sa už venovali rámom, materiálom použitým na ich výrobu a kolesám. Ako všetci vieme, aby bolo naozaj možné jazdiť na bicykli potrebné sú aj iné komponenty. Či už tie, ktoré zabezpečujú oporu pre jazdca, umožňujú  mu ovládanie bicykla, alebo také vďaka ktorým jazdec mení prevody, uvádza svoj bicykel do pohybu, či práve naopak brzdí. Nechceme v tomto článku opisovať bicykel ako taký, ale chceli by sme sa zamerať na to, čo je dôležité pre správny výber jednotlivých komponentov.

Začnime od častí slúžiacich na ovládanie a zmenu smeru jazdy. Základom sú kvalitné riadidlá.  Na ich výrobu sa opäť vo veľkom využíva karbón, pretože sa od nich vyžaduje vysoká tuhosť, aby sa jazdec mohol do nich oprieť naozaj veľkou silou a necítil stratu energie v práci materiálu. Rovnako musia byť pevné a odolné voči prasknutiu, aby dodávali pocit istoty. Staré časy naleštenej, pochrómovanej ocele sú už však dávno preč. V dnešnej dobe proti skvelej váhe a jazdným vlastnostiam komponentov stojí ich slabšia odolnosť a trvácnosť. Dnes nemôžeme veľmi počítať s tým, že keď si kúpime riadidlá, predstavec či iný komponent, že nám vydrží desať rokov, alebo do konca života. V istom ironickom zmysle môžeme povedať, že je možné jazdiť jedny riadidlá až do konca života, pretože oni raz prasknú v nečakanom a dôležitom momente a potom môže byť už naozaj koniec... Nedá sa presne určiť či sú na prasknutie náchylnejšie hliníkové, alebo tie karbónové. Prasknúť môžu asi každé, no neodporúčali by sme použitie lacných celokarbónových komponentov. Prasknúť však môžu aj tie najdrahšie a najpevnejšie. Nechceme samozrejme niekoho strašiť, nie je pravidlom, že po pár rokoch každý komponent praskne. Je to len malá rada, že občas treba takýto komponent vymeniť aj v predstihu, nie až po tom, keď nás už sklame a ocitneme sa na zemi. Väčšinou sa to nestane naraz, takým štýlom ako „puk" a riadidlá nám ostanú v ruke, ale ide o dlhodobejší proces zväčšovania praskliny. Prejavuje sa vŕzganím či pukavými zvukmi pri jazde zo sedla a pod. Občas je potrebné, skontrolovať tieto komponenty, ktoré v podstate v niektorých momentoch držia váhu celého jazdca. Mali by sme ich občas po umytí, preskúmať svojim pohľadom a hmatom či nenájdeme prasklinu, a to najmä v mieste kontaktu riadidiel s predstavcom. Samozrejme, je potrebná kontrola aj po každom páde, vtedy je dobre skontrolovať ich aj pod omotávkou.

Ďalej sa venujme výberu nových riadidiel. Pri ich kúpe sledujeme aj parametre týkajúce sa komfortu. Vyrába sa niekoľko tvarov oblúkov s rôznym ergonomickým, kompaktným či klasickým zahnutím. Každý výrobca má svoje tajomstvá a preferuje trochu odlišné tvarovania. V podstate sa ale odvíjajú od troch základných, ktoré sme už spomínali. To aké potrebujeme, je dôležité si vyskúšať, pretože niekedy môže pre jazdca nesprávne zahnutie spôsobiť, že dobre nedosiahne na brzdy. Platí to najmä pre jazdcov s menšími rukami. Ďalej ide aj o spomínaný komfort jazdy. Nie každý chce byť v krížoch zalomený ako profesionálni pretekári, vždy keď sa chytí dolu v oblúkoch riadidiel. V tomto smere by sme teda mali prizerať aj na samotné rozmery oblúkov. Tie sú dané ich polomerom označovaným ako reach. Vlastne udáva ako ďaleko musíme siahať ak sa chceme držať za brzdové páky, čo je u jazdcov asi najobľúbenejší spôsob úchopu. Tento rozmer sa pohybuje približne od 70 do 100 mm. Ďalší rozmer je hĺbka oblúkov, nazývaná aj drop, a jej miera sa pohybuje od 125 do 145 mm. Tieto rozmery pekne načrtáva prvý obrázok nižšie. Posledným rozmerom je samozrejme ich šírka, a tá sa pohybuje približne od 380 až 440mm s odstupom po 20mm. Zaujímavo sú vytvarované aj niektoré riadidlá, ktoré sú v hornej časti úchopu mierne ploché a širšie. Keď sú takto upravené, tak by sa mali pohodlnejšie držať a sú aj o niečo málo aerodynamickejšie. Na záver môžeme spomenúť niekoľko špičkových výrobcov ako napríklad FSA, Ritchey, Deda, ITM, Bontrager, 3T,  PRO, BBB a za zmienku stojí aj nová slovenská značka HQBC. Cena naozaj tých najlepších riadidiel by sa mala pohybovať okolo 200 eur čo sa týka karbónu a okolo 100 eur pri tých hliníkových.

(obrázky: základné príklady tvarovania oblúkov cestných riadidiel, tentokrát od výrobcu Zipp + príklady riadidiel Bontrager Race XXX Lite, FSA wing pro compact a Ritchey superlogic)

Fotografia 1 z 4
Fotografia 1 z 4
Fotografia 1 z 4
Fotografia 1 z 4

pokračovanie (predstavce, hlavové zloženia, sedlovky) zverejníme vo štvrtok 11. októbra...


Diskusia

Diskusia neobsahuje príspevky.
 
Náš eshop