Komponenty bicykla (2. časť)

11.10.2012, 10:14 | Značky bicyklov | Matej Vyšňa

Rovnakí výrobcovia, ktorí vyrábajú riadidlá (spomínali sme ich v prvom článku pred týždňom - odkaz tu) produkujú aj predstavce. Pri nich platia tie isté pravidlá výberu materiálu ako pri riadidlách. Pri ich rozmeroch výrobcovia udávajú najmä dĺžku. Jazdec si musí vybrať taký, ktorý sedí k potrebnej dĺžke jeho posedu. Dĺžky predstavcov sa pohybujú najčastejšie od 80 do 140 mm s odstupňovaním po 10mm. Ďalej je dôležitý aj sklon predstavca, ktorý určuje ako sa bude musieť jazdec zohnúť a teda aká komfortná či aerodynamická bude jeho jazda. Najčastejší sklon býva +/- 6°. Nájdeme však aj sklony okolo 12°, 16°, 18° či 22°. Specialized dokonca prišiel s možnosťou, kde sa dá pomocou vložiek medzi vidlicu a predsatavec nastaviť rôzny sklon a nemusíme kupovať a skúšať iné predstavce. Niekedy je totiž potrebné vykompenzovať, zbytočne vysokú hlavovú rúrku na ráme väčším sklonom predstavca, alebo niekto zas kvôli problémom s chrbticou potrebuje riadidlá o niečo vyššie. Pozor aj na obvod objímky pre riadidlá, tá musí sedieť s ich obvodom. Dnešný štandard je 31,8 mm a nazýva sa over size desing. Zaujímavosťou sú aj karbónové riadidlá priamo spojené s predstavcom ako jeden kus. Zaručuje to vynikajúcu tuhosť, ale zároveň menej možností nastavenia posedu pre jazdca. Aj keď sa vyrábajú vo rôznych prevedeniach, nie vždy si na zvolenú možnosť jazdec zvykne a výmena je náročná najmä po finančnej stránke, takéto sety totiž stoja okolo 500 eur.

(obrázok obyčajného karbonového predstavca FSA K-Force, obrázok predstavca Specialized s vložkami a príklad na set predstavec a riadidlá ako jeden kus)

Fotografia 1 z 3
Fotografia 1 z 3
Fotografia 1 z 3

Ďalší dôležitý komponent, ktorý zabezpečuje pohodlné ovládanie bicykla, je hlavové zloženie, alebo inak nazvané aj riadenie. Dnes býva často hlavové zloženie už súčasťou rámového setu. Ak to tak nie je, pre jeho správnu kúpu je dôležitý priemer otvorov hlavovej rúrky rámu. Pozor treba dávať na to, že niektoré rámy majú tzv. kónický typ hlavovej rúrky a vidlice. Priemer na vrchnej strane je menší ako na spodnej. Hore môže byť  1-1/8" a na spodnej strane len 1-1/2". Tiež treba zistiť, či sú už misky hlavového zloženia integrované v ráme alebo je potrebné ich tam ešte nabiť. V prípade karbónových rámov, by už mali byť od výroby tam. Predchádza sa tak poškodeniu pri neodbornom zaobchádzaní. Ako ďalší rozmer je potrebné zistiť akú výšku má vrchný kryt celého zloženia, pretože to môže ovplyvniť výšku celého posedu. Obvykle má táto vrchná krytka kužeľovitý tvar a najčastejšie výšku cca. 15 - 20mm. Nájdeme však aj pomerne nízke, a to už aj do 5 mm. Ako pri všetkých ložiskách, tak aj v tomto prípade sú najkvalitnejšie tie keramické a ich cena sa pohybuje okolo 100 eur.

(obrázky niektorých typov hlavových zložení - Ritchey Superlogic, BBB, klasické s miskami)

Fotografia 1 z 3
Fotografia 1 z 3
Fotografia 1 z 3

Dnes, najmä pri drahších rámových setoch, sú ich súčasťou aj sedlovky, ktoré treba takmer presne odpíliť a ďalej má jazdec len minimálne možnosti posunu posedu. Výhodné je používať sedlovky, ktoré sú samostatné a pomocou objímky uchytené v ráme. Pri sedlovkách sa tiež ako materiál často uplatňuje karbón. Rovnako ale aj hliníkovú či karbónovú sedlovku je potrebné z času na čas skontrolovať, najmä v časti kde na ňu pôsobí objímka. Pri kúpe novej sedlovky je potrebné zmerať priemer otvoru na ráme, pretože tiež existuje viac ich rozmerov, napr. 27,2 ; 30,9 a 31,6 mm. Potom, nám zostáva vybrať si správne zahnutie. Sedlovka, s veľkou "fajkou" smerom dozadu, umožňuje jazdcovi zvoliť posed, kedy je sedlo ďalej za stredom. Túto možnosť často využívajú pretekári, ktorí potrebujú čo najdlhší posed. Bežné sú aj úplne rovné typy alebo len s miernym zahnutím v časti, kde je samotný upínací systém sedla. Každý z týchto systémov umožňuje pohyb sedla smerom dopredu a dozadu, rovnako umožňuje nastaviť jeho sklon pre maximálny komfort jazdca a efektívny prenos jeho sily.

(obrázok rovnej sedlovky Easton, zahnutej sedlovky FSA a spôsob zahnutia)

Fotografia 1 z 3
Fotografia 1 z 3
Fotografia 1 z 3

Diskusia

Diskusia neobsahuje príspevky.
 
Náš eshop