Celé sady komponentov

27.10.2012, 10:50 | Značky bicyklov | Matej Vyšňa

Na začiatku série článkov venovaných komponentom, sme si ich rozdelili na dve skupiny. Zatiaľ sme sa venovali len tým, ktoré slúžia na oporu jazdca a ktoré umožňujú zatáčanie. Na nasledujúcich riadkoch sa budeme venovať celým komponentovým sadám od popredných výrobcov ako Shimano, Campagnolo a Sram. Tieto súčiastky nám umožňujú bicykel nie len ovládať ale zabezpečujú pomocou prevodov a reťaze celý prenos energie z pedálov na zadné koleso. V dnešnej dobe sú základom takejto komponentovej sady hlavne Kľuky s prevodníkmi, zadné ozubené kolieska nazývané kazeta, brzdové a radiace páky, ktoré tvoria jeden celok, samotné brzdové čeľuste, samozrejme predný a zadný menič prevodov a reťaz. Spomenúť môžeme aj stredové zloženie, ktoré výrobcovia tiež ponúkajú vo svojich kompletoch. Dnes už ale často býva integrované priamo do rámového setu, podobne ako halvové zloženie. Shimano do spomenutých kolekcií súčiastok  zaraďuje aj náboje kolies alebo celé zapletené kolesá, ktorým sme sa však už dávnejšie venovali. Pozrime sa ďalej na to čo nám však jednotlivé sady ponúkajú z hľadiska kvality a možnosti použitia.

Základné sady komponentov ako sú napríklad Shimano Sora a Tiagra, Campagnolo Veloce a Centaur či Apex a Rival od Sramu sú určené najmä začiatočníkom a pri ich vývoji sa nepočítalo s každodenným používaním v zlých poveternostných podmienkach, na pretekoch a podobne. Môžeme jednoducho povedať, že ich cena je priamoúmerná ich odolnosti a životnosti. Tieto súčiastky fungujú výborne keď sú nové a ak si jazdec dokáže všetko nastaviť. Tak ako aj pri všetkých ostatných komponentoch, aj ich životnosť predlžuje dobré zaobchádzanie, pravidelné čistenie a mazanie. Často ale  použité lacnejšie materiály, v niektorých prípadoch aj tvrdené plasty, spôsobia nejakú zradu. Môže sa stať, že sa jednoducho zoderie systém radenia v páke, rýchlo zmäkne pružina v „prehadzovačke" a tá sa potom veľmi lenivo vracia späť alebo niečo podobné. Tiež to samozrejme nemusí byť pravidlom, je tu však akési väčšie riziko. Pre vše športových nadšencov, športujúce deti a nedeľných jazdcov, ktorí nerobia denne stovky kilometrov a nepotrebujú dokonalý vyladený stroj, sú tieto komponenty dobrou voľbou. V podstate práve pre nich boli vyrobené. Čo sa týka dizajnu či kvality opracovania, tak tieto lacnejšie komponentové sady vôbec nezaostávajú za svojimi drahšími súrodencami. Niektoré si môžete pozrieť na nasledujúcich obrázkoch. Súčiastky lacnejších kompletov plnia svoju úlohu a poslanie dobre. Je tu negatívom váha a  pri prevodníkoch možno aj absencia rôznych možných nábehových hrán, ktoré pri lepších modeloch zaručujú presné radenie aj pod záťažou a možno o niečo tichší chod. Nespomenuli sme ešte brzdové čeľuste. Samotný brzdný efekt majú na svedomí väčšinou len použité brzdové gumičky a to ako ľahko chodí brzdová páka či čeľusť nám zabezpečujú dobre premazané a správne dlhé bovdeny a lanká. Otázkou životnosti sa ale môžeme zaoberať pri použitej pružine v brzdovej čeľusti. Po čase určite zoslabne, ale nemalo by to byť natoľko citeľné ako pri zadnej prehadzovačke. Životnosť reťaze či stredových ložísk nám pomôže predĺžiť dobrá údržba. Pri dobrej starostlivosti nám aj tieto lacnejšie komponentové sady poslúžia niekoľko pekných rokov, nemôžeme však predpokladať že budú vynikajúco slúžiť aj pri pretekárskom zaobchádzaní či pri tréningovom objeme napr. 25 000 km ročne.

shimano-sora

(Shimano Sora)

 

Už s podstatne menším rizikom sklamania, následkom rýchleho opotrebovania, nejakej poruchy či nepresnosti, môžeme na preteky a na podstatne viac najazdených kilometrov využiť niektoré z kompletov strednej triedy. Sem patria súčiastky radu Athena a Chorus od Campagnola, Force od Sramu a 105 či Ultegra od Shimana. Tu sa už na materiáloch extra nešetrilo. Dalo by sa povedať, že väčšinou sa nesú v duchu setov tých najvyšších modelov, ale akoby o pár rokov zaostávali. Získavajú postupne technologické novinky, ktoré boli predstavené o rok či dva skôr na top modeloch jednotlivých značiek. Tvarom svojich súčiastok sa veľmi podobajú na tie top modely. Niektoré lacnejšie zliatiny alebo dokonca plasty už nahrádzajú prvky, ktoré sú naozaj kvalitnejšie opracované, vytvarované a vyrobené z lepších zliatin hliníka, s využitím najnovších poznatkov. Na niektorých iných si už dokonca všimneme aj výrazné použitie karbónu. Z toho nám jednoznačne vychádzajú lepšie jazdné vlastnosti, ergonómia top modelov, lepšia váha a v neposlednom rade aj odolnosť. Také sety ako Campa Chorus alebo Shimano Ultegra sú už takmer na nerozoznanie od tých najlepších. Určite mnohí, ktorí mali možnosť si to vyskúšať a porovnať, vedia že nejaké rozdiely tam však sú a to aj hneď v samotnom chode týchto komponentov. O tom však zas v ďalšom odseku. Na ukážku je tu na obrázku jeden set tejto triedy od každého výrobcu.

Shimano-ultegra

(Shimano Ultegra)


Profesionálni jazdci však nemôžu nič podceniť a na ich bicykloch nájdeme len súčiastky tej najvyššej kategórie. Dnes už nie je výnimkou ani použitie elektroniky v systéme radenia. Tu sa na chod meničov prevodov nepoužíva sila jazdca, teda jeho prstov či zápästia, ktorá sa prenáša pomocou ťahu lanka v bovdene. Pri elektronike  postačí trochu silnejší dotyk a celú prácu, potrebnú na zmenu prevodu, urobí motorček. Priekopníkom v tejto elektrotechnike sú vývojári z firmy Shimano a po niekoľkých vývojových rokoch sa dostali na naozaj vynikajúcu úroveň. Tento rok ich nasleduje Campagnolo,  Sram v tomto smere stále zaostáva, možno do budúcnosti pripravuje ešte väčšiu revolúciu. Čo sa však týka váhy mechanických setov, Sram Red momentálne s malým náskokom vedie a má aj veľmi slušné postavenie v profi pelotóne. Top modely od každého výrobcu, sú odľahčené kde to len ide a využívajú naozaj ten najšpičkovejší materiál a výrobné technológie. To čo sa dostane na pulty predajní o rok, už teraz profíci testujú a svojimi názormi pomáhajú vedcom a inžinierom pri vývoji noviniek.  Čo ešte povedať o tých najlepších súčiastkach, či už mechanických alebo elektrických? Stačí možno pár slov. Tichý chod, presné radenie, neskutočná váha, high-end technológie a tomu všetkému priamoúmerná cena.

Sram-Red

(Sram Red)


Ako takú poznámku by sme ešte uviedli, aj to, že mechanické súčiastky od Campagnola sú podľa mnohých jazdcov o niečo odolnejšie ako rovnaké mechanické Shimano, avšak za cenu trochu hlučnejšieho a ťažšieho chodu radenia. Sram je väčšinou niečo medzi, ale je to dané, tým že ponúka o niečo menej modelov svojich setov a napríklad pre porovnanie, ich druhý najlepší set Force, stojí niekde medzi Shimanom Ultegra a Dura-Ace, samozrejme rovnako tými mechanickými.

Na záver by sme si ešte dovolili jednu ďalšiu poznámku či radu. Keď si skladáme bicykel alebo máme možnosť vybrať si komponenty, dôležitým prvkom kde by sme nemali šetriť je celý radiaci systém. Napríklad ak si z ekonomických dôvodov vyberieme sadu Shimano Tiagra, tak je výhodné urobiť radšej kombináciu a na radenie (zadný menič a radiace páky) použiť Shimano 105 a na ostatné len Shimano Sora. Cenovo je to zhruba rovnaké a radenie 105 je predsa len odolnejšie či spoľahlivejšie a nepôsobí na bicykli až tak masívne, ako napríklad páky dual-control z radu Tiagra. Tiež by sme neodporúčali kombinácie medzi jednotlivými značkami, aj keď niekedy aj takto "pozliepaný" bicykel môže dlho poslúžiť bez problémov. Práve dobré a funkčné radenie, bez dotláčania páčky, či dlhého vrčania reťaze až kým neskočí na svoje miesto, nám prináša tú správnu radosť z bicyklovania.


Diskusia

Diskusia neobsahuje príspevky.
 
Náš eshop