Reprezentácia do 23 rokov bude fungovať v novom režime

28.1.2015, 23:00 | Slovensko a Slováci | Lukáš Timko
Po sérii rokovaní a prezentovaní rôznych predstáv od kompetentných ľudí sa Komisia cestnej cyklistiky SZC rozhodla zmeniť systém fungovania reprezentácie do 23 rokov v snahe absolvovať potrebné pretekárske kilometre na dôležitých podujatiach a vytvoriť zdravé konkurenčné prostredie.
 
Doteraz sa dvadsať trojkári pretĺkali vo svojich kluboch a absolvovali iba pár reprezentačných výjazdov s rôznymi trénermi a športovými riaditeľmi, ktorí boli práve vtedy k dispozícii. O štyroch jazdcov Dukly Trenčín sa vlani na jar staral Ján Valach na úkor pretekárov Elite, keďže nebol dostatok finančných prostriedkov. epic janom greenway fungoval úplne oddelene. Tento rok však už má Dukla iba troch cyklistov v kategórii U23 a tím z Dohnian zanikol. Navyše, Baška, Daško, Malovec, Zverko či Málik budú pôsobiť v zahraničí.
 
Koncepcie sa tvorili niekoľko mesiacov a boli dve. Rastislav Zoller s Jánom Valachom mali predstavu o akomsi Národnom cyklistickom centre, kde by sa sústredili pretekári, ktorí sa nedostali na súpisky kontinentálnych tímov. Na to mal do určitej miery prispieť Slovenský zväz cyklistiky. Nová cestná komisia však nemala takéto predstavy a priniesla svoj návrh vytvorenia akejsi veľkej reprezentácie, pri ktorom financie prevažne ostanú na zväze, nepôjdu do súkromných rúk, či na podporu klubu ako takého. Valacha s Zollerom mrzí, že podľa nich na zväze nikto nechcel vypočuť. Financie sa použijú na existenciu dvoch reprezentačných výberov: A-tímu a B-tímu pod vedením nového reprezentačného trénera U23 Martina Rišku a jeho asistenta Mateja Vyšňu.
 
 
baska-erik-ponferrada-velky
Erik Baška na MS 2014 v Ponferrade (foto: Jaroslav Maliňák, Cycling-Info.sk)
 
 
 
Ncupy najväčšou výzvou, kluby budú reprezentantov uvoľňovať
 
Áčko ako oficiálna reprezentácia absolvuje iba preteky pod hlavičkou UCI, a to všetky Ncupy, ktoré sú vďaka silnej konkurencii národných družstiev podľa stopnutého nového rebríčka UCI hodnotené vyššie ako preteky 2. kategórie, čo ukazuje ich kvalitu. Ďalej Karpatské preteky kuriérov, všetky jednorazovky V4, ME, MS a v septembri aj dva české etapáky 2. kategórie. V štádiu riešenia je Okolo Slovenska aj ďalšie preteky.
 
Riška pre každý výjazd Á-čka vyberie cyklistov v najlepšej forme. "Komunikujem so všetkými tímami, ktoré sa s našim systémom zoznamujú a mali by nám pretekárov na jednotlivé akcie uvoľňovať. Ak sa tak nestane, napríklad pretekár môže absolvovať rovnaké preteky za svoj klub alebo má možnosť ísť niečo prestížnejšie, šancu dostanú ďalší chlapci," priblížil nám víziu reprezentačný tréner.
 
V tomto A-tíme predbežne rátajú s týmito ľuďmi: Erik Baška, Mário Daško, Ľuboš Malovec, Martin Dubeň, Milan Holomek, Juraj Lajcha, Robert Málik, Juraj Bellan a David Zverko.
 
 
Vízia B-tímu sa musí doladiť, záležať bude najmä na financiách
 
Pretekári s nižšou výkonnosťou budú tvoriť B-čko, ktoré sa nebude volať reprezentáciou, ale regionálnym výberom klubov pod hlavičkou SZC. Názov, dresy, sponzori a pod. sú ešte v štádiu riešenia. Zatiaľ nie je jasné, koľko presne peňazí bude k dispozícii. Táto partia, prevažne pod vedením Mateja Vyšňu, absolvuje podujatia Českého či Rakúskeho pohára a pár UCI pretekov. V apríli tri talianske jednorazovky UCI 1.2U, ďalej Karpatské preteky kuriérov, všetky jednodňovky V4 či tri podujatia Central European Tour v Maďarsku.
 
V tomto výbere budú figurovať najmä zostatkoví jazdci z A-čka, CK Banská Bystrica či tímu FIREFLY. Kam kto bude patriť podľa Rišku rozhodne aktuálna výkonnosť a spôsobilosť absolvovať dané preteky. Pretekári budú, samozrejme, plnohodnotne jazdiť vo svojich kluboch.
 
 
bellan-juraj-ms-2014
Juraj Bellan na MS 2014 v Ponferrade (foto: Jaroslav Maliňák, Cycling-Info.sk)
 
 
 
Riška vystupuje z Komisie cestnej cyklistiky
 
Martin Riška bude zároveň pôsobiť ako športový riaditeľ českého kontinentálneho celku AWT-GreenWay, ktorý mu predbežne dovolil absolvovať s A-čkovým výberom všetky Nations cupy. Matej Vyšňa bude zasa športovým riaditeľom tímu FIREFLY. Obaja si teda budú navzájom pomáhať pri oboch výberoch a ak by časovo nestíhali, na výjazd s B-výberom budú oslovení ďalší ľudia (Kunic, Čížik, Fraňo, Zoller a pod.)
 
Keďže sa Martin Riška stal reprezentačným trénerom, podľa stanov mu zaniká mandát v čerstvo zvolenej komisii. Jeho nástupcom by mal byť jeden z dvojice Ladislav Velits - Rastislav Zoller, ktorí skončili tesne pod čiarou zvoliteľnosti s rovnakým počtom hlasov. V komisii, ktorá rozhoduje o financiách aj smerovaní našej cestnej cyklistiky, je Andrej Čížik, Martin Fraňo, Pavol Gálik a Ľuboš Chren. Existujú ešte subkomisie Elite a mládeže. Predsedom Elite je Fraňo, mládeže Chren. O Komisii cestnej cyklistiky sme písali pred troma týždňami.
 
 
FIREFLY so snahou zachrániť cyklistov, ktorí sa nedostali do konti tímov
 
Po neúspechu svojej vízie na zväze sa Rastislav Zoller predsa len rozhodol svoj projekt podpory dvadsať trojkárov do určitej miery realizovať svojpomocne, a to tým, že do svojho klubového tímu vzal pretekárov, ktorí by sa inak neuplatnili. So šestkou pretekárov mu bude ako športový riaditeľ a tréner pomáhať Matej Vyšňa. "Všetci chlapci majú v sebe niečo a bola by škoda, ak by s cyklistikou skončili. Chceme ich naučiť, aby si vedeli odpovedať na otázky, ako majú trénovať, čo chcú dosiahnuť, ako spoznať sám seba, ako čo najlepšie trénovať hlavou, nie iba živelne. Absolvujú systematické sústredenia, testy aj dobrý pretekový program a máme nádej, že výkonnostne porastú," predstavil svoju vízu Matej Vyšňa.
 
Za FIREFLY budú jazdiť Juraj Bellan, Andrej Strmiska, Matej Krajíček, Simon Mičuda, Marek Ganc a Denis Baška. "Bellan bude na jar hosťovať vo viacerých klubových tímoch v Taliansku a dohľad nad jeho prípravou má známy tréner Paolo Slongo, ktorý sa stará aj o Nibaliho či Arua. Strmiska má potenciál hlavne na dráhu, absolvuje špeciálne dráhové sústredenie v Montichiari a chceme vidieť, aký má "motor". Krajíček má najviac skúseností, takže od neho očakávame, že chlapcov potiahne," plánuje Rastislav Zoller. Klub bude financovaný výlučne zo súkromných zdrojov, takže to bude mať ťažké. Podobne ako Dukla Trenčín, aj FIREFLY bude používať bicykle KEMO.
 
 
firefly-v4-velka-2
mechanické vozidlo tímu FIREFLY na jednorazovke V4 (foto: Jaroslav Maliňák, C-I.sk)
 
 
 
Slovenskí dvadsať trojkári v sezóne 2015:
AWT-GreenWay (Česko, kontinentálny tím): Erik Baška (1994);
Cycling Academy Team (Izrael, kontinentálny tím): Mário Daško (1994), Ľuboš Malovec (1994);
Kemo Dukla Trenčín (Slovensko, kontinentálny tím): Juraj Lajcha (1994), Martin Dubeň (1995), Milan Holomek (1995);
CK Banská Bystrica (Slovensko, kontinentálny tím): Jakub Vančo (1994), Tomáš Harag (1995), Šimon Vozár (1995);
FIREFLY (Slovensko, klubový tím): Matej Krajíček (1994), Simon Mičuda (1995), Juraj Bellan (1996), Denis Baška (1996), Andrej Strmiska (1996), Marek Ganc (1996);
CK EPIC Dohňany (Slovensko, klubový tím): Ján Chalupčík (1993), Juraj Kováčik (1994);
TJ Favorit Brno (Česko, klubový tím): David Zverko (1996) do 1.8.2015
AŠ Mladá Boleslav (Česko, klubový tím): Ondrej Glajza (1994)
CK Příbram (Česko, klubový tím): Robert Málik (1993)
 
 

Diskusia

Diskusia neobsahuje príspevky.
 
Náš eshop