Kuriérov čakajú dve nové slovenské destinácie, zabojuje trinásť našich

25.4.2015, 15:00 | Slovensko a Slováci | Lukáš Timko
V utorok štartuje ďalší ročník podujatia, ktoré je výkladnou skriňou kategórie do 23 rokov. Karpatské preteky kuriérov (2.2U) privítajú viac ako 150 pretekárov z 31 tímov. Pripomíname, že vlani štartovalo až 36 tímov, čo bolo pokorenie dlhoročného rekordu UCI. Organizátori sa rozhodli znížiť počet pretekárov v jednotlivých družstvách na päť, a to budeme vidieť aj tentoraz. Nebudú chýbať ani dva slovenské celky reprezentačného charakteru, ktoré doplnia traja cyklisti pôsobiaci v zahraničných družstvách.
 
 
Prológ i kopce, s Maďarskom ale bez Česka
 
Vlani sa podujatie prezentovalo ako projekt krajín Vyšehradskej štvorky, ale českí organizátori v ňom mali minimálny podiel a pelotón sa už k našim západným susedom nepozrie. Maďarská strana mala záujem pokračovať. Zachová sa tradičný opačný sled krajín ako každý rok, takže svoje tri dni si Poľsko dá v úvode. Potom sa borci presunú pod Tatry a šiesta etapa vyvrcholí v Maďarsku.
 
Prológ odštartuje v utorok 28. apríla o 17:00 v Tarnówe a bude mať 1800 technických metrov. V hlavnom meste pretekov sa odštartuje aj prvá etapa nasledujúci deň a na trase do Ciezkowic čaká pretekárov až päť horských prémií za 120 kilometrov. Vo štvrtok do Jablonky je na pláne až šesť prémií a je to najťažší deň na poľskej strane Tatier s viacerými úsekmi známymi z Tour de Pologne. V piatok 1. mája sa už pelotón presunie na Slovensko. Zo Starej Bystrice sa najprv vydá smerom na juh k Belej a potom cez Terchovú a Zázrivú cez najťažšiu horskú prémiu do Oravskej Lesnej a späť miesta štartu. Odtiaľ cez Belú, Krasňany a Tepličku nad Váhom do Žiliny a cieľovej Bytče. Na trase bude päť vrchárskych prémií, spolu 125 km. Štvrtá etapa sa odštartuje v Dohňanoch a pretekári urobia trikrát okruh MSR a ČR z roku 2012. Potom cez Nemšovú, Hornú Súču či Drietomú do Nového Mesta nad Váhom. Deň bude merať 125 kilometrov. Po dlhom podvečernom transfere vyvrcholia preteky v nedeľu. 109 kilometrov so štartom aj cieľom vo Veszpreme bude rovinatých.
 
 
kurieri-2014-peloton
Pelotón počas 2. etapy Kuriérov 2014 (zdroj: carpathianrace.eu)
 
 
Etapy sú pomerne krátke. Žiadna nemá viac ako 130 kilometrov, čo by malo ešte viac vyrovnať štartové pole. Dôležitý je ale ich profil. V minulosti boli na programe aj stúpania s vrcholmi cez tisíc metrov nad morom a cieľový či kráľovský kopec ako Kohútka. To tento rok nehrozí, hoci etapy číslo dva a tri budú náročnejšie ako vlani najťažšie. "Poliaci chceli, aby mali etapy zhruba tri hodiny. Musíme si uvedomiť, že sú to dvadsaťtrojkátri a po dojazdoch existujú aj dlhšie presuny do hotelov," hovorí Martin Riška, reprezentačný tréner U23 aj zostavovateľ trate slovenských etáp. "Na Slovensku chceli organizátori ťažšiu i ľahšiu etapu. Myslím si, že sa to podarilo. Najmä piatok bude selektívny, no nemyslím si, že vyslovene pre vrchárov. Bude to na výkonnosť. Kto ju bude mať, prejde všetky kopce a na konci sa pokúsi zašpurtovať. Ale to je teória. Prax môže byť iná."
 
Karpatské preteky kuriérov 2015 (UCI Europe Tour; 610,8 km)
P 28.4. indiv. čas. ciel rovina Tarnów > Tarnów 1,8 km info-ikona-hranata
1. 29.4. zvlnená ciel rovina Tarnów > Ciezkowice 120 km info-ikona-hranata
2. 30.4. kopcovitá ciel rovina Zapora Niedzica > Jablonka 130 km info-ikona-hranata
3. 1.5. kopcovitá ciel rovina Stará Bystrica > Bytča 125 km info-ikona-hranata
4. 2.5. zvlnená ciel rovina Dohňany > Nové M. n/Váhom 125 km info-ikona-hranata
5. 3.5. rovinatá ciel rovina Veszprem > Veszprem 109 km info-ikona-hranata
 
 
Slováci majú čo naprávať, Baška s Malovcom našimi nádejami
 
Pre Slovákov sú tieto preteky ako na hojdačke. V roku 2012 sa im absolútne nedarilo, v 2013 boli traja v Top 12 celkovo, Kolář vyhral etapu, Baška bodovaciu súťaž. Vlaňajší Kuriéri zasa dopadli katastrofálne. Zo štrnástich našich na štarte preteky dokončili iba traja, a to ďaleko v celkovom poradí. Erik Baška vybojoval iba jedno tretie miesto v etape. Podľa tohto vzorca by mohli byť nadchádzajúci Kuriéri úspešní.
 
Na štart sa postaví trinásť našich. Baška, Daško a Malovec za zahraničné celky, do dvoch reprezentačných výberov obsadili tréneri desať ľudí z Dukly a klubových tímov. Oči sa budú upierať najmä na Bašku s Malovcom, ktorí v tejto sezóne predvádzajú dobré výkony. "Obom verím, určite majú na to, aby sa pohybovali vpredu. V prológu veľa nestratia, kopce by mali zvládnuť, v súčasnej forme aj Erik, a sú rýchli na špurt. Tiež nezabúdajme na bonifikácie 10-6-4 v cieli a 3-2-1 na prémiách, čo obom vyhovuje. Môže sa však stať, že celkové poradie rozhodne nejaký únik a papierové predpoklady pôjdu bokom. Pri menej početných tímoch budú do väčšej miery rozhodovať jednotlivci. Predpoveď počasia nie je celkom priaznivá, viaceré etapy by mala sprevádzať zima a možno aj dážď," uvažuje Riška.
 
 
kurieri-2014-podium-5-etapa
Pódium 5. etapy Kuriérov 2014 s Erikom Baškom (zdroj: carpathianrace.eu)
 
 
Erik Baška je naladený optimisticky: "Cítim sa dobre a navyše, väčšinu trasy, resp. dôležitých úsekov, poznám, vrátane troch dojazdov. Jednej poľskej a oboch slovenských etáp. Mali by mi sedieť. Viaceré kopce nebudú ľahké, ale verím, že ich prežijem. Časovky veľmi neobľubujem, ale ten krátky prológ by som snáď mal zvládnuť. Pred dvoma rokmi som šiel po viacerých dresoch, každej prémii aj dojazde a určite by som rád bojoval na viacerých frontoch aj tento rok, ale nebudem v tíme sám a jeho vedenie rozhodne o taktike, ktorú budem rešpektovať."
 
"Cítim sa dobre, ešte nie som v top forme, ale určite sa budem snažiť o čo najlepšie umiestnenie. Profil etáp by nám mal celkom sedieť, ale všetko bude závisieť od toho, či sa nám budú točiť nohy," diplomaticky reaguje Ľuboš Malovec, ktorý Kuriérov ešte nikdy nedokončil, ale v tejto sezóne konečne vyrastá tam, kde ho Ján Valach chce mať.
 
Pre Mária Daška z Cycling Academy Team budú Kuriéri vrcholom jar, pokúsi sa tu zopakovať rok 2013 a najvydarenejšie preteky svojej kariéry - celkové deviate miesto.
 
Reprezentačný tréner si s Matejom Vyšňom rozdelia zväzové mechaničáky a povedú ostatných desať Slovákov. Je ťažké odhadnúť, či majú šance presadiť sa celkovo. V takejto konkurencii si za cieľ zrejme dajú preteky dokončiť. Riška však takúto taktiku odmieta: "Takto sa nerobí cyklistika, že jazdím vzadu a šetrím, aby som prišiel do cieľa. Od chalanov čakám v prvom rade veľkú bojovnosť. Musí ich byť vidieť. Skákať do únikov, špurtovať v cieli i na prémiách, aspoň v jednoduchších etapách. Dúfam, že sa neudeje to, čo vlani a po pretekoch budeme mať aj koho pochváliť," povedal nám Riška a nechcel polemizovať nad šancami jednotlivých pretekárov.
 
Na pretekoch sa predstaví kompletná slovenská špička. Choroba zastavila iba prvoročáka Davida Zverka z Favoritu Brno, ktorý pre respiračné ochorenie prišiel prakticky o polovicu dôležitej prvej sezóny medzi mužmi.
 
 
Slováci na Karpatských pretekoch kuriérov 2015
AWT-GreenWay (DS: Pavel Padrnos): Erik Baška (1994)
Cycling Academy Team (DS: Ján Valach): Mário Daško (1994), Ľuboš Malovec (1994)
Slovenská reprezentácia A (DS: Martin Riška): Matej Krajíček (1994, Firefly), Juraj Lajcha (1994, Dukla), Martin Dubeň (1995, Dukla), Milan Holomek (1995, Dukla), Juraj Bellan (1996, Firefly)
Slovenská reprezentácia B (DS: Matej Vyšňa): Robert Málik (1993, Příbram), Juraj Kováčik (1994, EPIC Dohňany), Jakub Vančo (1994, CK BB), Tomáš Harag (1995, CK BB), Denis Baška (1996, Firefly)
 
 
kurieri-2014-slovaci
Slováci pred štartom 1. etapy Kuriérov 2014 (zdroj: carpathianrace.eu)
 
 
Slovenskí spoluorganizátori kooperujú s Poliakmi už šiesty rok
 
Manažérka CK EPIC Dohňany aj spoločnosti janom Ivana Štefániková Bašková si podujatie pochvaľuje: "Počas šesťročnej spolupráce sa naše vzťahy s Poliakmi upevnili a pri organizácii sa môžeme na seba spoľahnúť. Poliaci, ako my, milujú cyklistiku a do pretekov spolu dávame veľa energie a radosti, aby bolo toto podujatie zorganizované na čo najlepšej úrovni a všetci tak mohli odchádzať s tými najlepšími spomienkami."
 
Tento rok vyšli pre nás Kuriéri na piatok a sobotu 1., resp. 2. mája, čo znamená vo dvoch voľných dňoch, takže musíme veriť, že počet divákov pri trati tomu bude zodpovedať a neurobíme si medzinárodnú hanbu. Organizátori pripravili aj sprievodný program. "V cieľových mestách Bytči a Novom Meste nad Váhom, kde preteky ešte neboli, máme pre deti pripravené malé darčeky a bude sa na nich tešiť i náš maskot. Dospeláci si budú môcť pozrieť elektromobily, ktoré pôjdu aj v konvoji s ďalšími dvoma alegorickými autami." Dodajme, že Nové Mesto nad Váhom bude mať tento rok "dvojitý zásah", zamieri tu nie len štvrtá etapa Kuriérov, ale aj Okolo Slovenska.
 
"Divákov prosíme, aby rešpektovali pokyny organizátorov, čím zabezpečíme ešte vyššiu bezpečnosť pretekov a predídeme tak zbytočným komplikáciám. Touto cestou by som chcela poďakovať všetkým sponzorom, bez ktorých by sme Kuriérov nemohli organizovať, nakoľko je to finančne náročné podujatie, polícii SR pri zabezpečení bezpečnosti prejazdu pelotónu, organizátorom, ktorí venujú svoj voľný čas pre dobrú vec a samozrejme divákom, ktorí robia výbornú atmosféru," uzavrela v našom rozhovore Štefániková Bašková.
 
 
Súťaže a dresy ročníka 2015:
Celková klasifikácia - žltý dres LOTTO
Klasifikácia umiestnení - červený dres TIPOS (pozícia v cieli etáp, Top 20, 20-1 bod)
Vrchárska klasifikácia - ružový dres TAURON (každá prémia 3-2-1 bod)
Šprintérka klasifikácia - svetlomodrý dres JANOM (každá šprint. prémia 3-2-1 bod)
Klasifikácia do 20 rokov - biely dres NITROGEN MUVEK (ročníky 1995 a 1996)
Klasifikácia postupu - čierny dres GAZ-SYSTEM (kto najviac postúpi v GC)
Tímová klasifikácia CCC - čas troch najlepších z tímu v každej etape
Časové bonifikácie: 10-6-4 cieľ, 3-2-1 rýchlostné prémie
 
 

Diskusia

Diskusia neobsahuje príspevky.
 
Náš eshop