Zvíťazia peniaze alebo hodnoty? O 17 miesteniek sa uchádza 18 tímov

15.9.2016, 22:00 | Magazín C-I.sk | Rastislav Boris
Licenčná komisia Medzinárodnej cyklistickej únie (UCI) rozhoduje vždy na jeseň o tom, ktoré tímy dostanú elitnú World Tour licenciu. Tá je automatickou pozvánkou na najprestížnejšie podujatia. 
 
Zvláštne je, že osud družstiev určujú štyri osoby z prostredia mimo cyklistiky a iba zo Švajčiarska, kde sídli UCI. Napríklad vo funkčnom období 2012 až 2016 rozhodovali bývalý sudca Najvyššieho súdu, bývalý riaditeľ štátnej distribučnej spoločnosti, bývalý politik a manažér firmy IBM.  
 
UCI zároveň v rámci reforiem znížila počet elitných tímov pre sezónu 2017 na 17, v ďalších rokoch definitívne na 16. Licenčná komisia v najbližších týždňoch vyberie 17 členov elity. Zohľadní športové, etické, finančné a administratívne kritériá.
 
 
cookson brian velky
prezident UCI Brian Cookson (Jaroslav Maliňák, Cycling-Info.sk)
 
 
Hľadanie peňazí
 
Ekonomika tímov je veľmi krehká, mnohoročné zmluvy so sponzormi sú unikátom. Každoročne sa objavujú záchranárske ekonomické práce, keď je nevyhnutné nájdenie nového sponzora. V sezóne 2016 to zvládol americký tím Cannondale vďaka fúzii s austrálskym pro-kontinentálnym družstvom Drapac
 
Spod ruky kata utiekla tiež talianska stajňa Lampre, ktorá splnila ekonomické kritériá až v auguste. Našli nečakanú náhradu za silného odchádzajúceho co-sponzora Meridu. V minulosti zmenili co-sponzora viac ako desaťkrát, ale tentoraz ich zachránili až čínski investori. Taliani tak nebudú mať World Tour tím a licencia prechádza do Číny.
 
Konkrétne spoločnosti TJ Sport, ktorá je prepojená na vládu. Riadi ju Li Zhiqiang, ktorý patrí medzi tristo najbohatších ľudí v najľudnatejšej krajine sveta. Číňania očakávajú spopularizovanie cyklistiky v krajine a prostredníctvom nej zníženie znečistenia vzduchu či výskytu obezity. Mal by to byť projekt "pre celú krajinu".
 
Spoločnosť Lampre sa po takmer 25 rokoch stane iba co-sponzorom. Talianski manažéri zostanú v štruktúrach tímu, aby odovzdávali skúsenosti. Giuseppe Saronni to komentoval slovami: "V takmer 60. rokoch je to pre mňa nová výzva. Žiaľ, vo WT nebude taliansky tím, ale päť rokov som na to upozorňoval. Z viacerých dôvodov nemáme investorov. Preto nám pomôžu zahraničné zdroje, a zároveň my im dáme naše skúsenosti." 
   
Zabezpečenie ekonomiky sa okamžite prejavilo v predĺžení zmlúv s najväčšími ťahúňmi Ulissim, Ruiom Costom či Meintjesom, čo by malo stačiť aj na splnenie športových kritérií. Číňania už ohlásili historicky prvý World Tour tím, i keď licenciu stále nemajú istú. Bola by to významná zmena na cyklistickej mape.
 
Čína mala prvý registrovaný kontinentálny tím (Marco Polo) a prvého profesionála (Li Fiyu) až v 21. storočí. Neúspešným miestnym projektom na podporu globalizácie cyklistiky boli elitné preteky Okolo Pekingu, ktoré sa jazdili v rokoch 2011 až 2014. Sprevádzal ich smog, organizačné chybičky a všelijaké neštandardné výdavky pre tímy. Ubližoval im neskorý termín. Dodajme, že prvým čínskym účastníkom Tour de France sa stal až v roku 2014 Ji Cheng, aj pre zranenie kolena prišiel do cieľa ako posledný.
 
Cheng Ji 2016 profilova cesta tgaf
Cheng Ji v sezóne 2016 (© Team Giant-Alpecin)
 
 
Kupovanie bodov
 
V ekonomickej pátračke naopak nebol úspešný švajčiarsky tím IAM Cycling, ktorý nenašiel co-sponzora. Majiteľ upozorňoval cyklistov už od jari na možné potopenie lode na konci sezóny, a tak mali dostatok času na doplávanie k novej. Zanikne tiež stajňa Tinkoff pre nereformovanie športu a vyčerpanie marketingového potenciálu, teda také boli oficiálne dôvody majiteľa Olega Tiňkova. 
 
Zostalo 16 záujemcov z radov súčasných elitných tímov, plus k nim dvaja nováčikovia Bora - Hangsroge a Bahrain Merida Team. Spolu 18 ašpirantov na 17 miest. Zrejme všetci už spĺňajú ekonomické kritériá a tie administratívne sú najmä o byrokratickej dôkladnosti. Kľúčové by preto mali byť športové kritériá, ak sa nevyskytnú etické prehrešky
 
Pod pojmom športové kritériá sa skrýva World Tour rebríček tímov podľa získaných bodov. Posledné dva WT tímy dostávajú iba status "kandidát"a porovnávajú sa ich výsledky s novými záujemcami, konkrétne súčty piatich najlepších pretekárov podľa zostavy v sezóne 2016 alebo 2017. Ak jazdec prestúpi, tak sa jeho body prenášajú do nového tímu. To v praxi znamená, že síce rozhodujú športové kritériá, ale reálne sú to ľahko kúpené body za peniaze. Ukážeme si to na príbehoch troch najviac napätých tímov, z ktorých sa jeden zrejme nezmestí medzi elitu.
 
 
1. Dimensions Data
 
Africký tím je najviac ohrozený, pretože spomedzi World Tour tímov získal jednoznačne najmenej bodov. Prepočítali sme body piatich najlepších jazdcov aj podľa nového Svetového rebríčka, ale tiež skončili suverénne na chvoste.  
 
licencie 2016 clanok rebricek
 
 
Tím bojoval päť rokov na kontinentálnej a tri roky na pro-kontinentálnej úrovni, aby sa v roku 2016 stal prvým africkým World Tour tímom. Teraz môžu vypadnúť z elitnej spoločnosti a vtedy vždy hrozí aj strata sponzorov, respektíve prirodzené zmenšenie rozpočtu. Organizátori tiež nie sú povinní ponúkať divoké karty, i keď ich súpiska s Cavendishom či Boassonom Hagenom je silným argumentom.  
 
Víziou celku Dimension Data je rozvoj africkej cyklistiky, financujú aj kontinentélnu farmu talentov, ktorá sa snaží štartovať v Európe a stojí to množstvo financií. Hodnotný je tiež charitatívny rozmer - pomáhajú k nákupu bicyklov pre africké deti. Môžu však doplatiť na dva faktory. Po prvé, počas sezóny jazdili podľa slov manažmentu na víťazstvá, nie na body. Príkladom je odvážny útok Boassona Hagena na Miláno - San Remo. Ak by neútočil, zrejme by skončil v top päťke, čo by prinieslo desiatky bodov. 
 
Celkovo získali už takmer 30 triumfov, ale iba deväť vo World Tour. Navyše, víťazili najmä v etapách, aj päťkrát na Tour de France, ale ani raz celkovo na podujatí World Tour. Nesplnili vlastný cieľ byť v Top 15 rebríčka. Inými slovami, bodovo sa viac oplatí jazdiť na celkové poradie ako na etapy. Napríklad tím Cannondale nevyhral vo WT od tretej etapy Giro d'Italia 2015, ale zbiera nenápadné body za umiestnenia v celkovej top desiatke a podobne.
 
Po druhé, manažment Dimension Data odmieta "nakupovanie bodov" na prestupovom trhu, na ktorom dosiaľ nevyvinuli žiadnu aktivitu. Dúfajú, že získajú potrebné body vo zvyšných podujatiach, čo sú už iba Eneco Tour a Giro di Lombardia, keďže za tímovú časovku na MS zrejme body nebudú udeľované a ani by v nej nepatrili k favoritom.   
 
 
2. Bora - Hansgrohe
 
Vlajková loď nemeckej cyklistiky sa prirpavuje na vstup medzi elitu viac ako päť rokov. Spomedzi profesionálnych kontinentálnych tímov boli počas celej sezóny najväčším favoritom na prienik medzi smotánku. Podarilo sa im prilákať viac peňazí vďaka stabilite a profesionalite, kvalitným výsledkom aj faktu, že v roku 2017 štartuje Tour de Frane v Nemecku. Len podpísaním Petra Sagana získali 585 bodov, prakticky istotu splnenia športových kritérií a ešte očakávame zopár ulovených mien. Bolo by veľkým prekvapením, ak by sa Bora napokon nedostala medzi elitu.
 
 
 
sagan 2016 tdf pariz podium tnkf
Peter Sagan na Tour de France (© Courtesy Tinkoff Team / BettiniPhoto)
 
 
3. Bahrain - Merida
 
Tento záujemca o top level cyklistiky ešte nikdy nesúťažil, ale zdá sa, že má väčšie šance ako Dimension Data. Nemá tradíciu, príbeh, rozvojový tím, ale má peniaze. O jeho vzniku sa verejnosť dozvedela na jar 2016. Stojí za ním bahrajnský princ Sheikh Nasser, prezident Bahrajnského olympijského výboru a bývalý reprezentant vo vytrvalostnom jazdectve na koňoch.
 
Tím má k dispozícii nadpriemerný rozpočet takmer 18 miliónov eur, a tak už zlákal do zostavy mená ako Vincenzo Nibali (241 bodov), Heinrich Haussler (72), Giovanni Visconti (41), Konstantin Sivtsov (40), Nikola Bonifazio (17), Manuele Boaro, Borut Božič, Sonny Colbrelli, Grega Bole, Enrico Gasparotto či Valerio Agnoli. V ich podaní začína cyklistika pripomínať futbalový Manchester City. Najali už skúsených manažérov a trénerov z Európy.
 
 
Cyklistika by síce mohla stratiť top africký tím, ale bahrajnský projekt by znamenal premiérovú WT licenciu na Blízkom východe. Má lákať turistov a na webe už majú propagačné video. Projekt z púšte by však mohli odmietnuť pre porušenia etických zásad. UCI o to žadali Bahrajnský inštitút pre práva a demokraciu a Európske centrum pre ústavné a ľudské práva, ktoré upozorňujú na porušovanie ľudských práv a mučenie odporcov v Bahrajne počas arabskej jari. Vláda obvinenia odmieta, ale práve etický problém v prípade hociktorého tímu by mohol celé rozhodovanie zamotať.
 
 
Čo ďalej?
 
Licenčná komisia oznámi verdikt až o pár týždňov. Tímy môžu ešte získať body na Eneco Tour alebo Giro di Lombardia, plus prostredníctvom prestupového trhu. Voľní by ešte mali byť kvalitní cyklisti so zaujímavými bodovými ziskami ako Ben Swift (92) či Domenico Pozzovivo (32). Prípadne Joaquim Rodríguez (211), ktorý síce končí kariéru, ale teoreticky by si ju mohol umelo predĺžiť o jeden štart, aby odovzdal body niektorému ohrozenému tímu.  
 
Cyklistika je špecifická v tom, že najväčšie prestupy sa dohadujú uprostred sezóny, v období Tour de France. Navyše, súčasné pravidlá nútia tímy k podpisom bodov, a nie cyklistov podľa vlastných kritérií. Ak by sa napríklad o rok objavili až dva bohaté tímy z Blízkeho východu, tak by mohli skúpiť drvivú väčšinu voľných cyklistov a všetky hviezdy. Viac bodov za skrytú jazdu a umiestnenia v top desiatke ako za aktívny boj a víťazné etapy, to je tiež otázny systém hodnotenia. 
 
 
dimensions data 2016 vlacik SweetSpot
Dimensions Data na pretekoch Tour of Britain (© SweetSpot)
 
 
Každopádne, v sezóne 2017 nebude medzi elitou podľa našich odhadov buď Dimension Data alebo Bahrain - Merida, ak UCI znova neurobí byrokratické kocúrkovo, žeby napríklad nechala v pelotóne 18 tímov s najvyššou licenciou. Dlhodobo sa totiž prezentuje globalizovaním cyklistiky a neudelenie elitnej licencie do Afriky alebo Bahrajnu by bolo krokom proti globalizácii.
 
V sezóne 2017 sa tiež zvýši počet WT pretekov na 37, takže logicky by mohol zostať počet tímov rovnaký, alebo by sa mal zvyšovať maximálny počet jazdcov v tímoch, ale o tejto zmene sme zatiaľ nepočuli. Od konca sezóny 2018 zase UCI plánuje systém jeden zostupujúci tím a jeden postupujúci, pričom ten zostupujúci bude mať ešte minimálne rok právo účastí na elitných podujatiach. 
 
Cyklistické tímy potrebujú nových investorov, ale zároveň by si mali zachovávať svoju tradíciu a hodnoty. Každoročné hromadné skupovanie cyklistov ničí podstatu športu. Otázkou je, ako by mal teda fungovať systém cyklistických tímov? Ako si tímy môžu udržať vlastnú identitu? A ako urobiť cyklistiku spravodlivejšou?
 
 

Diskusia

Diskusia neobsahuje príspevky.
 
Náš eshop