Tour de France znížila počet horských dojazdov, ale časovkárske kilometre nepribudli

18.10.2016, 13:00 | Preteky vo svete | Tomáš Šandor
Tour de France tentoraz predbehla Giro a ako prvá ukázala svoju tvár pre nasledujúci ročník. Po predchádzajúcich vrchárskych edíciách je pripravených menej horských dojazdov a klasifikáciu definitívne rozhodne až časovka v predposledný deň.
 
Organizátori najväčších pretekov na svete sú známi tým, že sa snažia ponúknuť priestor pre čo najširší okruh pretekárov, ale v tom-ktorom ročníku sa vždy nájde skupina jazdcov, ktorým navrhnutá trasa vyhovuje viac. V ostatných edíciách sme videli množstvo ťažkých horských etáp, ale teraz sú nachystané len tri finiše na vrchole stúpania. Do hry však vstúpi časovka, ktorá bude síce obsahovať len 23 km, ale bude to posledná previerka pred príchodom do Paríža, čo značne ovplyvní vývoj pretekov. 
 
 
video v clanku ikonka ciernaVideo trasy Tour de France 2017
 
 
Na úvod sa predstavia štyri krajiny
 
Už dlhšie je známe, že v sezóne 2017 odštartuje Stará dáma v Düsseldorfe. Bude to štvrtýkrát, čo podujatie zakotví v Nemecku, naposledy to bolo v roku 1987. V siedmom najväčšom meste krajiny čaká na jazdcov individuálna časovka s dĺžkou 13 km, kde sa bude bojovať o žltý dres a prvé rozdiely v klasifikácii. Túto etapu si užijú predovšetkým nemeckí borci a najmä aktuálny majster sveta v ITT Tony Martin, ktorý bude chcieť určite získať maillot jaune.
 
 
video v clanku ikonka ciernaGrand départ Düsseldorf
 
 
Aj druhá etapa začne v Düsseldorfe a pelotón sa vydá smerom na juh do belgického mesta Liége, ktoré je známou cyklistickou destináciou. Na jazdcov tu nebudú striehnuť žiadne prekážky z ardenských klasík, takže o etapový triumf si to rozdajú šprintéri. Ďalší deň sa bude finišovať na belgicko - francúzskej hranici v Longwy. Malé pohraničné mestečko uvidí atraktívny dojazd pre puncheurov, pretože cieľová čiara sa nachádza na vrchole stúpania s dĺžkou 1600 metrov a priemerným sklonom necelých šesť percent. Sme zvedaví, či tu bude priestor, aby sa po krátkej ITT zmenil majiteľ žltého dresu.
 
Internacionálny začiatok pretekov bude pokračovať aj naďalej, štvrtá etapa vypukne v luxemburskej obci Mondorf-les-Bainsa. Odtiaľ sa jazdci definitívne presunú do Francúzska a mesta Vittel, čo je oficiálne mesto dodávateľa pitnej vody Tour de France, a opäť si tu zmerajú sily najrýchlejší jazdci. 
 
Organizátori potom zavedú cyklistov do severovýchodnej časti krajiny, do pohoria Vogézy, takže v piatej etape sa môže odohrať prvý dojazd na vrchole stúpanie. La Planche de Belles Filles (5,9 km; 8,5 %) je krátky, ale prudký kopec, ktorý bol na TdF zatiaľ použitý len dva razy. Víťazstvo tu oslavovali Chris Froome a Vincenzo Nibali a aj v roku 2017 tu uvidíme ostrý súboj najlepších vrchárov na pretekoch.
 
Šiesty a siedmy deň sú na programe jednoduché terény, na ktoré sa môžu sústrediť šprintéri. Ôsma etapa sa odohrá na náročnejšom profile, pelotón zavíta do pohoria Jura. Na zvlnenej trase sa núka šanca pre útočníkov do kopcov. V závere sa nachádzajú dve stúpania a rozhodovať sa bude na Montee de la Combe (11,7 km, 6,4 %), pričom cieľová páska sa nachádza desať kilometrov za vrcholom.
 
Nasledujúca previerka v tomto pohorí už bude náročnejšia. Pretekárov čaká 4600 výškových metrov a postupne také stúpania ako Col de la Biche (10,5 km; 9,5 %), Grand Colombier (8,5 km; 9,9 %), ktorý sa pôjde z najstrmšej strany s maximami cez dvadsať percent, a etapa vyvrcholí na prudkom Mont du Chat (8,7 km; 10,3 %). Je to jedno z najťažších stúpaní v tohtoročnej edícii, ale do cieľa v Chambéry odtiaľ zostáva ešte 25 kilometrov.
 
 
prudhomme christian rtl fr
riaditeľ Tour de France Christian Prudhomme (© rtl.fr)
 
 
Dve etapy v Pyrenejách
 
Druhý týždeň otvoria dva jednoduché profily, na ktoré sa tešia rýchli pretekári. V desiatej etape končiacej v meste Bergerac môže ohroziť spoločný dojazd pelotónu stúpanie Côte de Monbazillac (1,3 km; 7,6 %), ako sa to stalo v roku 2014, keď šprintérov nachytal Ramunas Navardauskas. Jedenásta etapa zavedie cyklistov od mesta Pau a to je neklamné znamenie, že sa už nachádzame v blízkosti Pyrenejí.
 
V trinástej etape uvidíme klasickú pyrenejskú bitku, ktorá jazdcov prevedie cez stúpania Port de Balés (11,7 km; 7,7 %), Col de Peyresourde (9,7 km; 7,6 %) a ktorá bude zakončená na Peyragudes (2,4 km; 8,4 %). Naposledy tu zvíťazil Alejandro Valverde a na konci etapy sa udržali vpredu len najsilnejší vrchári. Bude to ideálne šanca pre silné lezecké a tempárske motory, aby ukázali svoje schopnosti
 
Ďalšia pyrenejská previerka bude merať len sto kilometrov, no bude obsahovať tri kopce. Ale nebude sa finišovať ani na jednom z nich. Pretekárom sa postupne postavia do cesty Col de Latrape (5,6 km; 7,2 %), Col d'Agnes (10,2 km; 8,1 %) a Mur de Peguere (9,3 km; 7,9 %),  ktorého posledné tri kilometre majú priemerný sklon dvanásť percent. Na jeho vrchole zostáva do cieľa ešte 25 kilometrov, preto ak chce niektorí favorit urobiť rozdiel, musí zaútočiť z veľkej vzdialenosti.
 
Organizátori označili štrnástu etapu vhodnú pre výbušných jazdcov, ktorá bude končiť v meste Rodez. Táto destinácia videla finiš aj v tomto ročníku, kde na krátkom cieľovom kopci Greg van Avermaet porazil Petra Sagana. Ťažko predpokladať, že dva razy po sebe uvidíme rovnaký dojazd. Nasledujúci deň je nachystaný kopcovitý profil pre útočníkov, ktorí si budú musieť dať pozor na nepríjemný kopec Col de Peyra Taillade (8,3 km; 7,4 %). Toto stúpanie obsahuje aj dvojciferní gradienty, ale nachádza sa 30 km pred cieľom.
 
 
Rozhodnú dva dni v Alpách, alebo časovka?
 
V šestnástej etape by sa malo opäť šprintovať, a to sa už budeme nachádzať v záverečnom súťažnom bloku. Potom sa cyklisti dostanú do Álp, kde budú nasledovať dve ťažké etapy. Najskôr ich čaká náročná kombinácia Col de la Croix de Fer (24 km; 5,2 %), Col du Telegraphe (11,9 km; 7,9 %) a Galibier (16,7 km; 6,8 %), po ktorom je ešte pripravených necelých dvadsať kilometrov do cieľa. Bude to kľúčová etapa pre celkovú klasifikáciu, ale tá nasledujúca ju ešte predčí, lebo sa bude finišovať na majestátnom kopci.
 
 
video v clanku ikonka ciernaCol d'Izoard
 
 
Na legendárnom stúpaní Col d'Izoard (14,1 km; 7,3 %) sa ešte nikdy nekončila etapa v histórii Tour de France. Ešte predtým jazdci absolvujú Col de Vars (9,3 km; 7,5 %), ale všetka pozornosť nielen tejto etapy, ale celých pretekov bude na Izoarde, ktorý dostane pretekárov do poriadnej nadmorskej výšky. Na konci ťažkého podujatia sa práve tu môže zlomiť poradie v klasifikácii.     
 
V devätnástej etape sa musia cyklisti pripraviť na dlhú, šprintérsku previerku, po ktorej sa vyjasnia všetky veci ohľadom parížskeho pódia. Na konci striehne individuálna časovka, ktorá však nie je veľmi dlhá. V závere TdF organizátori ponúkali aj oveľa nepríjemnejšiu jazdu proti chronometru, než aká je pripravená v Marseille. Nebude to však jednoduchá záležitosť, lebo sa pôjde aj po pobreží, kde v tomto prístavnom meste fúka silný vietor, a na trati sa nachádza aj krátke, ale prudké stúpanie. Uvidíme, v akom zmysle ju dokážu využiť špecialisti na túto disciplínu, ktorí bojujú v celkovom poradí. A samotný záver pretekov sa nemôže konať nikde inde ako v Paríži.
 
 
Trasa núti hľadať možnosti pre úspech v klasifikácii 
 
Z pohľadu celkovej klasifikácie to nie je ideálna trasa pre vrchárov, tri horské dojazdy sú naozaj málo, ale na druhej strane nefavorizuje ani univerzálnych jazdcov s dobrou ITT, pretože časovkárskych kilometrov je iba 36. Organizátori tak pripravili zaujímavý mix etáp, ktoré môžu vytvoriť nejaké prekvapenia, ak sa bude na týchto profiloch atakovať často a z diaľky, no môže to byť aj poriadne kontrolovaná záležitosť, ktorú si s prehľadom postrážia silné zoskupenia.
 
V prvom týždni sú najnebezpečnejšie etapy končiace na La Planche de Belles Filles a v Chambéry, uvidíme, ako budú krátky cieľový kopec a ťažké stúpanie ďaleko pred cieľom fungovať na hlavných favoritov. Pyreneje a Alpy vyzerajú lepšie. Peyragudes, Serre Chevalier a Izoard budú hlavným cieľom najlepších vrchárov na pretekoch, ale zaujať môže aj krátka etapa finišujúca vo Foix. Oproti minulým rokom si lezci nemôžu vyberať možnosti, kedy zaútočia na klasifikáciu, preto možno s menším počtom príležitostí uvidíme atraktívnejšiu cyklistiku ako v ostatných dvoch edíciách. Určite k tomu pomôžu aj obavy zo záverečnej časovky, kde klasickí vrchári nemusia výrazne kapitulovať, ale nejaký čas stratia určite.
 
Na rozdiel od minulých rokov trasa nevzbudzuje obavy z pohľadu celkovej náročnosti, brutálnosti, ale núti favoritov k tomu, aby hľadali cestičky, ako uspieť. Ak sa k tomu odvážia viacerí z nich, môžeme byť svedkami dramatickej zápletky. Ak nie, organizátori budú mať na ceste to, čomu sa chceli vyhnúť. Catenaccio (taliansky výraz pre "betónovanie" vo futbale).
 
Podľa organizátorov je pripravených až deväť šprintérskych etáp, no ich presné profily zatiaľ nepoznáme. Preto je pravdepodobné, že nie vo všetkých prípadoch hromadný dojazd aj uvidíme. Minimálne v dvoch prípadoch, v tretej a štrnástej etape, sa ponúka šanca pre výbušných jazdcov, a bez svojich príležitostí nezostanú ani útočníci do kopcov, pretože sa bude prechádzať cez niekoľko pohorí a len málokedy sa končí na vrchole stúpania.
     
 
tour trasa 2017 mala
Trasa Tour de France 2017 (© letour.fr)
 
 
 
Základný itinerár 104. ročníka:
1. júla - 1. etapa: Düsseldorf - Düsseldorf (časovka jednotlivcov) (13 km)
2. júla - 2. etapa: Düsseldorf - Liége (202 km)
3. júla - 3. etapa: Verviers - Longwy (202 km)
4. júla - 4. etapa: Mondorf-les-Bains - Vittel (203 km)
5. júla - 5. etapa: Vittel - La Planche des Belles Filles (160 km)
6. júla - 6. etapa: Vesoul - Troyes (216 km)
7. júla - 7. etapa: Troyes - Nuit-Saint-Georges (214 km)
8. júla - 8. etapa: Dole - Station des Rousses (187 km)
9. júla - 9. etapa: Nantua - Chambéry (181 km)
10. júla - voľný deň
11. júla - 10. etapa: Périgueux - Bergerac (178 km)
12. júla - 11. etapa: Eymet - Pau (202 km)
13. júla - 12. etapa: Pau - Peyragudes (214 km)
14. júla - 13. etapa: Saint-Girons - Foix (100 km)
15. júla - 14. etapa: Blagnac - Rodez (181 km)
16. júla - 15. etapa: Laissac-Sévérac l'église - Le Puy-en-Velay (189 km)
17. júla - voľný deň
18. júla - 16. etapa: Le Puy-en-Velay - Romans-sur-Isère (165 km)
19. júla - 17. etapa: La Mure - Serre-Chevalier (183 km)
20. júla - 18. etapa: Briançon - Izoard (178 km)
21. júla - 19. etapa: Embrun - Salon-de-Provence (220 km)
22. júla - 20. etapa: Marseille - Marseille (časovka jednotlivcov) (23 km)
23. júla - 21. etapa: Montgeron - Paríž (105 km)
 
 

Diskusia

Diskusia neobsahuje príspevky.
 
Náš eshop