Kauza „štadión“ ovplyvnila všetko

15.4.2011, 14:53 | Slovensko a Slováci |

V minulosti aktívny pretekár, dnes podnikateľ v prostredí cyklistiky. Pred mesiacom sa postavil na čelo Slovenského zväzu cyklistiky a rozhodol sa bojovať s neporiadkom a chaosom. Ako sa mu darí plniť ambiciózny plán? Peter Privara o prvých krokoch exkluzívne pre Cycling-Info.sk

V cyklistike chýbajú peniaze, klesá členská základňa, podpora klubov je minimálna, teda nič príjemné. Máte svoje podnikanie, tak prečo ste si na hlavu zobrali ešte aj tieto problémy?

Cyklistika ma vždy bavila a živila. Po skončení aktívnej kariéry som začal v cyklistike aj podnikať. Funguje to dobre a môj biznis ma už tak veľmi nepotrebuje. Navyše, oslovilo ma veľa ľudí z brandže, že treba priniesť nové myšlienky a môj pohľad sa im páčil. Chcem cyklistike splatiť aj svoj dlh. Naučila ma tvrdej práci, umožnila mi cestovať a spoznať svet.

 

Vo funkcii prezidenta zväzu ste mesiac, teraz viete podrobnejšie popísať v akom stave ste našli slovenskú cyklistiku...

Už počas kandidatúry som postrehol niekoľko problémov a potvrdili sa po príchode na zväz. Chýba efektivita a komunikácia celého hnutia s jednotlivými odvetviami cyklistiky a samotných odvetví so sekretariátom. Naivne som si myslel, že to bude ľahšie. Náš majetok je pätnásťročná Felicia a nefungujúce počítače. Stále nemáme schválený rozpočet pre jednotlivé odvetvia, a navyše treba vydávať licencie.

 

Po nástupe do funkcie ste hovorili o audite, v akom je štádiu?

Ešte sa nezačal, pretože nám chýba veľa dokumentov. Konatelia dcérskej spoločnosti Slovenský zväz cyklistiky s. r. o. ich mali u seba. Doteraz sa nám nepodarilo získať originály spoločenskej zmluvy, účtovných uzávierok, daňových priznaní. S pánmi Tkáčom a Malíčkom sme sa dohodli, že podklady mi odovzdajú do 30. apríla. Potom ich odovzdám firme, ktorá vyhodnotí, či podnikanie spoločnosti, kde sme stopercentnými majiteľmi bolo v poriadku.

 

Najviac zväzu uškodila kauza cyklistického štadióna. Hovorí sa, že zmluvy sú nevýhodné a bez termínov. Aký posun nastal po Vašom príchode?

Podpísané zmluvy sú pre zväz zjavne nevýhodné. Nie je v nich žiadny termín, kedy má byť nový štadión hotový. Od konateľa spoločnosti, ktorá má štadión postaviť, pána Malíčka som žiadal, aby sme spísali dodatok. S konkrétnym termínom a sankciami za jeho nedodržanie. Konkrétny dátum dostavby odmietli. Sú ochotní podpísať, že od vybavenia stavebných povolení odovzdajú štadión do dvoch rokov. Ale vybavenie podkladov môže trvať aj ďalších päť rokov.

 

Aké je teda Vaše riešenie?

Priestor pre nový štadión v Lamači je veľmi malý a nevyhovuje ani z pohľadu nového starostu mestskej časti. Dostal som novú ponuku z Čunova. Pri vodnom kanáli sú ochotní prenajať nám pozemok, aký potrebujeme, na „X" rokov zadarmo. Zatiaľ len ústna dohoda hovorí, že do pol roka, po tom ako im dáme mandát, nám vybavia aj stavebné povolenie. Túto ponuku predložím aj na spomínanom stretnutí koncom apríla.

 

Takto chcete odblokovať situáciu a firmu donútiť stavať podľa zmluvy?

Presne tak. A ak odmietnu ponuku, ktorá nás nebude nič stáť a do dátumu, ktorý si následne dohodneme nebude stavebné povolenie na pôvodný projekt, tak je jasné, že záujem postaviť štadión nemajú a potvrdí sa to čo si už myslí väčšina hnutia. Nech sa ukáže zodpovednosť, buď trestnoprávna alebo aspoň morálna.

 

Ďalším Vašim cieľom bolo získať Generálneho partnera, podarilo sa?

Kauza  „štadión" ovplyvnila aj získavanie partnerov. Oslovil som agentúru (jej meno zverejnia po podpise zmluvy - zrejme na budúci týždeň). Sľúbila nám obnovu vozového parku, oblečenie a hotovosť na reprezentačné akcie. Na generálnom sponzorovi pre tento rok pracujeme. Zmluva je pred podpisom, schváliť ju musí výkonný výbor. Rokovali sme s dvoma automobilkami, dvoma odevnými spoločnosťami a chceme popracovať na internetovej stránke. Priestor ponúkame na dresoch, autách a webe.

 

Ako budete deliť peniaze pre jednotlivé odvetvia?

Rozdelenie je určené kľúčom, podľa výsledku, počtu členov, dôležitosti. Výrazne by sa meniť nemal, ak sa samozrejme nestane, že zrazu budeme mať majstra sveta v krasojazde alebo BMX. Cestná cyklistika je vlajková loď, horská cyklistika je boom. Všetky odvetvia nemôžu byť rovnocenné ale ani jedno nezostane bokom.

 

Ako chcete zabezpečiť, aby Velitsovci či Saganovci  mali špičkových nástupcov?

Zvýšením členskej základne. Teraz máme okolo 1100 licencií a chceme ich zdvojnásobiť aspoň na 2000. Česi mali pred šiestimi rokmi podobný problém. Dnes ak chce niekto organizovať preteky českého pohára tak musí zväzu zaplatiť. Takú silnú značku vybudovali. Licencií majú už 23 tisíc. Aj u amatérov chceme vytvorili vzťah k zväzu. Licencia by im mala priniesť zľavy na kolesá, plášte v obchodoch, nižšie štartovné na pretekoch. Vo väčšej členskej základni sa nájde aj viac talentov.

 

Aká je budúcnosť spoločných majstrovstiev, Česko podľa niektorých zdrojov plánuje spoluprácu s Rakúskom?

Chcem sa stretnúť so šéfmi zväzov okolitých krajín a Česko bude prvé. Túto informáciu si najskôr overím, ale určite budeme rokovať. Prečo by sa napríklad nemohli spojiť až tri krajiny? V každom prípade máme porovnateľných pretekárov.

 

Blíži sa olympiáda v Londýne (2012). Ako zväz podporí prípravu?

Potešiteľné je, že Peter Sagan už vyjazdil jedno miesto. Ak by chlapci dosahovali také výsledky ako vlani, tak na ceste by sme mohli mať asi štyri, čo by bolo skvelé. Boje sa však len začínajú. V MTB máme šancu na jedno ženské a mužské miesto. Máme aj dvoch vynikajúcich juniorov a obaja sú v juniorskom olympijskom tíme, čo znamená, že sú účelovo podporovaní. Rovnako Velits a Sagan. Dostali sme už aj ponuku na test olympijských tratí.

 

Ohlásili ste aj novú komunikáciu s médiami, ako bude vyzerať v praxi?

Postupne chceme dostať cyklistiku v povedomí vyššie aj keď futbal, hokej, či tenis zrejme nepredbehneme. Budeme organizovať tlačovky a chceme nájsť aj mediálneho partnera. Dokonca určíme podľa stanov kontrolný deň v mesiaci (mohol by to byť prvý pondelok v mesiaci, schvaľuje ho výbor). Každý tak môže prísť nahliadnuť do dokladov. Tak by sa predišlo kauzám ako štadión.

 

Je šanca, že raz Giro odštartuje na Slovensku? Vlani nás navštívil riaditeľ pretekov Angelo Zomegnan?

Vedeli by sme to zorganizovať v Tatrách, Banskej Bystrici alebo časovku v Bratislave. Problém je  v peniazoch pretože zo slovenských sponzorov by to asi nezaplatil nik. Preteky Okolo Slovenska už nie sú pod hlavičkou zväzu, ale spolupráca stále existuje a ich organizácia sa zlepšuje. Získali silného partnera Enel. Je to talianska firma a možno toto je cesta ako by to o päť rokov mohlo byť reálne. Tento rok máme v Dohňanoch ME v Cross country, aj to nás môže vo svete posunúť ďalej.

 

Nájdete si v zhone čas aj na bicykel, a ako spomínate na aktívnu kariéru?

V zime hrám hokej, v lete jazdím. Ročne najazdím asi tritisíc kilometrov. Občas, keď ma pozvú ako hosťa tak použijem aj horský bicykel, napríklad na Kráľovi Šumavy. Pre každého cestára sú vrcholom Etapové preteky a majstrovstvá. Preteky mieru boli vďaka obrovskej konkurencii pre nás amatérskou Tour de France. V družstvách sme dosiahli vynikajúce tretie miesto. V minulosti sme mali veľké problémy s cestovaním. Nezmyselne nám po prekročení hraníc brali pasy, aby sme neemigrovali. Mali sme však fantastické podmienky, strediská, čo dnešná mládež nemá.



Diskusia

Diskusia neobsahuje príspevky.
 
Náš eshop