Päť rokov je najlepším šprintérom modrej planéty, no až v roku 2011 dosiahol na méty najvyššie - zelený dres z TdF a dúhový dres. Teraz má znova nový tím aj otcovské povinnosti.
Britský cyklista Mark Cavendish sa narodil 21. mája 1985 v Douglase na Ostrove Man, ktorý patrí Veľkej Británii. Najmä britské médiá niekedy používajú aj zaujímavú slovnú hračku a nazývajú ho "Man from Man". Na ostrov ukrývajúci sa v Írskom mori sa chce britský šprintér vrátiť a usadiť sa tu po skončení kariéry. Dovtedy ešte určite nejaké to víťazstvo získa.
Mark Cavendish chcel byť od detstva cyklistom, chcel zbierať víťazstvá z Tour de France. Na svoje trináste narodeniny dostal od mamy horský bicykel. Už na druhý deň s ním išiel von a vraj porazil všetkých kamarátov. To ho inšpirovalo spolu so stretnutím s pretekárom Davidom Millarom k tomu, aby sa stal mládežníckym pretekárom v seriáli BMX. Po ukončení strednej školy sa dokonca zamestnal na dva roky v banke, aby získal financie potrebné na cyklistiku.
Amatérsku kariéru odštartoval v roku 2005, a hneď zvíťazil na Majstrovstvách sveta v dráhovej cyklistike v Los Angeles ako aj na Majstrovstvách Európy v dráhovej cyklistike v bodovom hodnotení. Podpísal prvý ročný kontrakt s tímom Sparkasse, s ktorým vyhral úvodnú etapu na Tour of Berlin. Išiel aj Tour of Britain, čo je doteraz jedna z jeho srdcoviek. V roku 2006 sa Cavendish predstavil na cestách ako poloprofesionál. Stále bol členom tímu Sparkasse a znova sa predviedol v Berlíne, kde si pripísal dve víťazstvá. Vyhral bodovaciu súťaž na Tour of Britain, čo dopomohlo k jeho angažmánu v tíme T-Mobile.
Záver sezóny 2006 a celý rok 2007 jazdil Cav už v službách tohto nemeckého mužstva a začala sa jeho profesionálna kariéra. Víťazstvami na podujatiach v Belgicku, Anglicku, Holandsku a Španielsku si vypýtal účasť na slávnej Tour de France. A veru v roku 2007 zažil na francúzskej Grand Tour premiéru, ale kvôli mnohým pádom Alpy neprešiel a Paríž nevidel. Zároveň si však v roku 2007 pripísal výborných jedenásť víťazstiev a ukázal svetu možnosti svojho potenciálu. Stal sa najúspešnejším cyklistom v debutujúcej sezóne a takýto vstup do profi pelotónu si história nepamätá, zato fanúšikovia a súperi si to pamätajú veľmi dobre.
Začiatkom roka 2008 najskôr zvíťazil po druhýkrát vo svojej kariére na Majstrovstvách sveta v dráhovej cyklistike spolu s Bradley Wigginsom, s ktorým sú stále dobrými kamarátmi. Po tomto úspechu sa upísal pokračovateľovi T-Mobilu, americkému tímu High Road (neskôr Columbia-HTC). Očakávania tímu začal napĺňať už na Giro d'Italia 2008 dvoma víťazstvami vo štvrtej a trinástej etape. Potom bola na rade Tour de France a Cav vyhral piatu, ôsmu, dvanástu a trinástu etapu. Celkovo v roku 2008 vyhral dvadsaťkrát a to mu vo veku 22 rokov zaručilo primát štvrtého najúspešnejšieho cyklistu v histórii Veľkej Británie. Zároveň sa stal najlepším šprintérom sveta. V HTC špeciálne trénovali šprintérsky vláčik, ktorý predtým "vymyslel" rýchlik Cipollini v tíme Saeco. Tento vláčik zlepšili takmer do dokonalosti.
V sezóne 2009 pokračoval Cavendish v premenovanom tíme Team Columbia. Vybojoval celkovo 24 etapových víťazstiev, z toho šesť na Tour de France a štyri na Giro d'Italia, čiže z tohto pohľadu to bola jeho najlepšia sezóna. Na Tour of Missouri zaznamenal 50. etapové víťazstvo vo svojej kariére. Tiež konečne dokázal, že predsa len má aj nejakú odolnosť a vyhral svoju prvú veľkú klasiku - talianske Miláno-San Remo.
V roku 2010 bol Cavendish už svetovou hviezdou, zaradil sa k najznámejším cyklistom. Lenže kvôli zubným problémom nabehol do sezóny až koncom februára a to v zlej forme. Nezúčastnil sa ani na Gire, pred ktorým uprednostnil, pre tím domácu, Tour of California, na ktorej si pripísal jedno etapové víťazstvo. Neskôr mal nepríjemný pád, zranenie však neohrozilo jeho štart na Tour de France, na ktorej prvýkrát oprávnene túžil po zelenom drese. Veru, zo začiatku to vo Francúzsku vyzeralo na veľkú blamáž. Rodák z Ostrova Man sa nedokázal vôbec presadiť. Jeho čas ale nakoniec prišiel. Od piatej etapy vyhral totiž všetky rovinaté etapy, ktoré sa skončili záverečným špurtom! Pripísal si na svoje konto ďalších päť víťazstiev z Tour. Zároveň potvrdil dohady, že často dlhšie nastavuje svoju formu, ale potom ho na vrchole a s podporou tímu už nikto neporazí. "Ak som dvesto metrov pred cieľom vpredu, potom ma nikto neporazí." Tento Markov výrok je viac pravdivý ako sebavedomý, čo o niečom svedčí. Na jeseň pridal štyri víťazstvá z Vuelty aj vďaka veľkej pomoci od Velitsovcov.
Pozíciu najlepšieho z najlepších potvrdzoval Cav svojimi výsledkami aj v sezóne 2011. Prvé víťazstvo získal až koncom februára v Ománe, no čoskoro pridal dve víťazstvá z Gira, ktoré pri extrémnej náročnosti logicky nedokončil. Potom prišlo leto 2011, na ktoré Mark Cavendish nikdy nezabudne. Najprv bol menovaný za člena Rádu britského impéria. Potom na Tour de France 2011 vyhral päť etáp a ako prvý Brit zaslúžene získal zelený dres. Zároveň zaokrúhlil počet triumfov zo "Starej dámy" na dvadsať a naďalej sa približuje v historickej tabuľke k Merckxovi a číslu 34. Momentálne je v tabuľke na šiestej priečke a od všetkých aktívnych cyklistov je viacnásobne lepší. V lete 2011 tiež vyhral poslednú etapu na Elyzejských poliach, najslávnejšiu etapu šprintérov, a to tretíkrát v rade, čo nemá v histórii obdobu. Taktiež sa v tomto období dohodol na dvojročnej zmluve s tímom Sky a ako sme sa neskôr dozvedeli, počas TdF 2011 ešte stihol aj splodiť svoje prvé dieťa s priateľkou Petou.
O pár týždňov neskôr dodržal svoj sľub a postavil sa aj na štart tretej Grand Tour, ale prílišné teplo mu jednoducho nesedí a odstúpil bez jediného šprintérskeho pokusu. Ako príprava na MS to očividne stačilo, čo dokázal 25. septembra 2011 v Kodani. S podporou silného britského tímu sa stal po dlhých rokoch driny zaslúžene majstrom sveta! Británia sa teší z dúhového dresu iba druhýkrát v histórii po Tomovi Simpsonovi a roku 1965.
V sezóne 2012 to mal Mark Cavendish nabité. Ako nositeľa dúhového dresu ho chceli všetci ešte viac poraziť. Okrem tradičných cieľov ako sú víťazstvá na Grand Tours ho čakala aj životná domáca olympiáda v Londýne. V novom prostredí tímu Sky však kráľovskú korunu neudržal. Dosiahol vynikajúcich sedemnásť víťazstiev (3x Giro aj Tour), no olympijské zlato nezískal, keďže jeho tím nedokázal stiahnuť početný únik. Ďalším supercieľom bola bodovacia súťaž na Tour. Sky chcelo dosiahnuť to, čo sa naposledy v roku 1997 podarilo nemeckým krajanom Ullrichovi a Zabelovi - teda žltý aj zelený dres. Wiggins Tour vyhral, no o zelené tričko jasne pripravil Cava náš Peter Sagan. Bodovačka sa nepodarila ani na Gire, kde ho o jeden bod predstihol Rodríguez. Naj rýchlik sveta po sezóne radšej zbalil kufre a odišiel do belgického Omega Pharma - Quick-Step.
Vo svojom novom tíme sa nemusel dlho zorientovať a hneď vo februári vyhral šprintérsku ságu v Katare, kde ovládol až štyri etapy. Potom sa mu podarilo parádne zažiariť na Gire, odkiaľ si odnášal ďalších 5 víťazných zárezov, no najväčšiu radosť mu urobil triumf v bodovacej súťaži, ktorý konečne pribudol k tým zo Starej Dámy a z Vuelty. Ako britský majster bol však na Tour de France pokorený Kittelom a sám pritom získal len dve etapy, s čím nemohol byť v žiadnom prípade spokojný. Ak sa mu navyše v polovici pretekov rozplynul aj sen o zelenom drese. Na konci ročníka teda OPQS musel vyzbrojiť Cavendishov vláčik a do tímu tak pribudli hviezdne posily Petacchi a Renshaw.
Pre britského špurtéra bola v ročníku 2014 obrovskou výzvou cesta TdF na Britské ostrovy a prvá etapa končiaca v Harrogate, kde sa mohol pred domácimi priaznivcami obliecť do žltého trička. Príprava na tento deň prebiehala veľmi dobre. Cavendish vyhral etapy na Tirrene, v Turecku či Kalifornii a všetko vyzeralo tak, že na svoju šancu bude dostatočne pripravený. V samotnom šprinte však urobil osudnú chybu, po ktorej nepríjemne spadol a s poraneným ramenom musel opustiť podujatie. Samozrejme, bol z toho veľmi nešťastný a do konca sezóny sa mu nepodarilo vyšperkovať svoju formu na najvyššiu úroveň. Po smoliarskom roku ale zostával poriadne motivovaný, aby v tom prichádzajúcom mohol opäť dosiahnuť veľké víťazstvá.
Sezónu 2015 preto odštartoval s veľkou chuťou. Stal sa celkovým víťazom Dubai Tour, kde ukoristil dve etapy, potom bol najrýchlejší na klasikách Clasica de Almeria a Kuurne - Bruxelles - Kuurne. Jeho hlad po úspechoch pokračoval aj naďalej, na Okolo Turecka a Tour of California vyhral dokopy sedem etáp. Na britskom šampionáte obsadil pekné druhé miesto, keďže sa pretekalo na náročnom profile a Cavendish bol na to perfektne pripravený. Lenže na Starej dáme ukoristil len jednu etapu, v ostatných prípadoch sa musel pozerať na Greipelovu exhibíciu. Jeho sezóna sa skončila na Tour of Britain, kde si v šiestej etape poranil rameno a nemohol cestovať na MS. Na konci ročníka po troch sezónach opustil tím Etixx - Quick-Step a presťahoval sa do afrického celku Dimension Data, ktorý sa posunul do kategórie World Tour. A Mark Cavendish mal byť jeho najväčšou zbraňou pri získavaní víťazstiev.
Britský jazdec mal pred sebou náročný ročník 2016, v ktorom sa chcel presadiť na Tour de France, olympijských hrách v disciplíne omnium a aj na MS. Z toho dôvodu si musel prispôsobiť program v prvej časti ročníka. Síce sa stal celkovým víťazom na Okolo Kataru, kde uchmatol aj jednu etapu, ale ďalšie víťazstvá nepribúdali len tak ľahko. Pred Starou dámou sa tešil iba na Okolo Chorvátska a Kalifornie.
Na Tour de France však exceloval a vybojoval štyri triumfy. Cavendish tu predvádzal parádne dojazdy, kde sa dokázal najlepšie zorientovať, a nadviazal na svoje najlepšie šprinty v kariére. Potom si odskočil na dráhu do Ria a v omniu vybojoval striebornú medailu, keď ho pokoril iba Elia Viviani. Potom sa dokázal veľmi dobre pripraviť aj na majstrovstvá sveta, kde prežil hlavnú selekciu vo vedúcej skupine, ale v záverečnom špurte sa musel uspokojiť s druhým miestom, na ktoré ho odsunul Peter Sagan. Po zisku ďalšej striebornej medaily vybojoval ešte dva triumfy na Abu Dhabi Tour, a po tejto úspešnej sezóne mohol pozitívne myslieť na prichádzajúci ročník.
Mark Cavendish patrí medzi najlepších šprintérov cestnej cyklistiky. Podľa odborníkov je rodeným šprintérom, navyše dobre využíva svoju dráharskú minulosť. Obdivuhodný je aj jeho štýl, keď dokáže ramená dať takmer až k zemi, čím maximálne využíva svoju silu na pedáloch. Zároveň patrí k tým, ktorí pri šprinte viac "tancujú". Nemá rád príliš dlhé šprinty. Čo sa týka jeho povahy, sám priznáva, že je možno príliš sebavedomý, ale bez toho by nevyhrával. Kolegovia z pelotónu však vedia, že je dobrý človek. Traduje sa, že niektorým tímovým kolegom bol ochotný za svoje peniaze kúpiť aj nové televízory a podobne. A jeho úprimná vďaka celému tímu v cieli tiež poteší. Práve z radov mechanikov, lekárov či masérov sa o Markovi vraví všetko iba pozitívne a snáď neexistuje fanúšik, ktorému by sa Mark otočil chrbtom. Vedie aj dobročinnú organizáciu spolu so športovým riaditeľom OPQS Brianom Holmom.
Momentálne Cav víťazí aj v osobnom živote. Viac než dva roky má priateľku, modelku Petu Todd, s ktorou sa spoznali v Los Angeles. Zatiaľ čo on je najlepším šprintérom sveta, ona tiež nezaostáva. V roku 2008 spravila na bicykli 640 kilometrov, aby vyzbierala od sponzorov a dražbou bicykla i šortiek peniaze pre charitu. Kvôli charite si už vyskúšala aj maratón a výstup na Kilimandžáro. Vďaka týmto aktivitám sa stretla s princom Wiliamom, chcel jej osobne poďakovať. Objavila sa v jednej časti relácie Top Gear, keď šoférovala auto Kia Sportage. Taktiež sa aktívne zúčastnila turnaja v Power Snookeri či v televíznej politickej relácii. Má päťročného syna z predchádzajúceho vzťahu. V apríli 2012 porodila dcérku Delilah Grace. Mark Cavendishom sa teda stal prvýkrát otcom a deň narodenia svojej dcérky označil za najšťastnejší v živote. Fanúšikom oznámil radostnú novinu prostredníctvom Twitteru. Zaujímavosťou u Brita je, že práve v prispievaní na túto sociálnu sieť medzi cyklistami jednoznačne vedie. Niekedy sa hlási aj viac ako desaťkrát za deň. Asi chce byť vo všetkom najlepší...
Sezóna 2017 preňho nedopadla najlepšie. Za celý ročník vyhral len jediný raz. Počuť ale o ňom bolo dostatočne. Ale pekne postupne. Sezónu odštartoval na Okolo Dubaja. Potom sa presunul do Portugalska na Volta ao Algarve, aby sa neskôr mohol do Dubaja mohol vrátiť. Na Abu Dhabi Tour vyhral hneď prvý deň. To bolo spomínané jediné víťazstvo. No a potom to prišlo. Tour de France a možno už legendárna piata etapa, kedy spadol po "kontakte" s Petrom Saganom. Nášho reprezentanta z pretekov vylúčili, Mark musel skončiť kvôli zlomenine lopatky. Po týchto nepríjemnostiach sa ešte vrátil. Avšak nie v typickej forme. Množstvo pretekov už nedokončil, v podstate len skúšal, či to pôjde. Sezóna 2018 tak bude v podaní jazdca Dimension Data určite iná.
Najväčšie úspechy:
Majster sveta v pretekoch s hromadným štartom 2011
Tour de France - 30 etapových víťazstiev 2008 - 2012, bodovacia súťaž 2011
Giro d'Italia - 10 etapových víťazstiev 2008 - 2012
Vuelta a Espaňa - 3 etapové víťazstvá, bodovacia súťaž 2010Viac ako 100 víťazstiev
Úpadok nezastavil