V našom seriáli o histórii pretekárskej techniky budeme pokračovať ďalším bicyklom značky Colnago. Už v minulých dieloch sme si predstavili históriu a výnimočnosť tejto značky. Práve bicykle Ernesta Colnaga boli akýmsi grálom v dobe oceľových ručne zváraných rámov a absolútnym benchmarkom, ku ktorému sa každý producent snažil priblížiť.
Takmer všetci slávni veľkí pretekári aspoň časť svojej kariéry strávili na tomto legendárnom ráme, bol vrcholom umenia a kvality v profesionálnom, i v amatérskom pelotóne. Používalo ho v koncom éry oceľových rámov najviac profesionálnych tímov, no i amatérske reprezentácie Poľska či Sovietskeho zväzu.
Za éry Kamila Haťapku sa v deväťdesiatych rokoch minulého storočia podarilo dostať tieto legendárne rámy najmä za jeho pomoci aj na Slovensko a boli určené pre slovenskú reprezentáciu. Jednalo sa o model Master, vlajkovú loď firmy Colnago. Práve tento bicykel, zo súkromnej zbierky Milana Sihelského, ktorého mašinku Cannondale sme predstavili nedávno, patril v závere milénia slovenského reprezentantovi Pavlovi Zadubanovi, jazdiacemu za slovenský klub Spartak Dubnica. Práve na svojom Colnagu Master absolvoval legendárny „Ryba“, ako ho každý nazýval olympijské hry v Atlante, kde skončil na 114.mieste, keď zvíťazil Pascal Richard, pred Rolfom Sorensenom a Maximilianom Sciandrim. Môj priateľ Milan Sihelský, s ktorým som strávil juniorské pretekárske roky rovnako prepadol čaru historických pretekárskych bicyklov a tak sa práve Rybove Colnago dostalo do jeho vznikajúcej zbierky.
Colnago Master bolo vždy vlajkovou loďou Colnaga. V našom prípade deväťdesiatych rokov boli použité profilované trubky Columbus Gilco, ktoré zvýrazňovali pevnosť oceľového rámu. Samozrejmosťou boli kvalitné zvary mufien a použitá kolmá vidlica Colnago Precisa. O kvalite ručnej práce nie je pochýb. Čím však Colnago Master absolútne prevyšoval konkurenciu bola povrchová úprava a nástrek. Základom je pochrómovaná predná vidla, zadná vidla, mufny hlavového zloženia. Kvalita laku bola na najvyššej možnej úrovni. Lakovanie v niekoľkých krokoch, mnohé detaily drobných vzorov na trubkách a doslova nezničiteľná kvalita laku, ktorý sa neodlupoval ani pri nárazoch, bola absolútnou špičkou sveta. Aj pre tieto svoje plusy bol práve Colnago Master asi najdrahší sériovo vyrábaný oceľový rám na svete. Aj vzhľadom na použité materiály, špičkovú prácu, no najmä kvalitnú, detailnú, až mravčiu prácu pri lakovaní každého kusu.
Slovenská reprezentácia v deväťdesiatych rokoch najskôr jazdila červené Colnago Master rámy, v druhej várke najlepší slovenskí cyklisti obdržali práve nebovomodro-biele nádherné kúsky. Práve dnešní päťdesiatnici si spomenú, ako najlepší slovenskí cyklisti brázdili slovenské cesty na týchto nádherných mašinkách.
Rám je osadený najlepšou sadou tej doby, Shimano Dura-Ace s osemrýchlostným nábojom. Táto sada bola veľmi estetická záležitosť a práve ona preklopila misky váh v súboji s Campagnolom. Práve Shimano Dura – Ace 8kolo definitívne určilo lídra na poli pretekárskych súčiastok a žezlo po značke Campagnolo prevzalo práve Shimano. Dôvodom bolo zavedenie integrovaných radiacich a brzdových pák, čim prevalcovali totálne konkurenciu a stali sa lídrom na trhu.
Sada bola aj na pohľad nádherná a medzi je veľmi silné stránky patrili aj dvojčapové brzdy, ktoré sa v podstate od uvedenia bez veľkých zásahov vyrábali až do doby príchodu kotúčových bŕzd. Osemkolová kazeta bola upevnená na orechu dnešného typu, rovnako prešmykovač, či prehadzovač boli začiatkom štandardu, ktorý vydržal desaťročie a prakticky sa nemenil. Práve tieto priekopnícke novinky, ktoré sa stali štandardom, spolu s nádherným dizajnom okamžite katapultovali túto sadu za najobľúbenejšie na svete.
V dobe, keď ešte len prichádzali na trh zapletené sady kolies, keď s touto novinkou prišiel medzi prvými Mavic, svojim modelom Helium, však väčšina pretekárov používala zapletené galuskové ráfiky do nábojov danej sady. Nebolo tomu inak ani v tomto prípade. Aj pri vstupe zapletených setov stále profesionáli používali štandardné kolesá tohto typu na jarných belgických klasikách.
V podobnej farebnej kombinácii i vybavení používal v devätdesiatych rokoch Colnago Master práve tím Mapei (dnešný Quickstep) a víťazil na jarných klasikách rovnako ako dnes. Nádherným kúskom je i štýlový titanový predstavec ITM ešte v jednopalcovom prevedení.
Samozrejme nemôže chýbať biela omotávka a najviac používané sedlo deväťdesiatych rokov v bielom prevedení, Selle San Marco model Rolls.
Pri pohľade na tento nádherný kúsok devaťdesiatych rokov sa nám, ktorí sme v tej dobe dosahovali hranicu dospelosti a neskôr i na podobný kúsok nasadli, vracajú v nostalgii chvíle mladosti, kde práve Colnago Master bolo snom všetkých cyklistov. Tento kus cyklistickej histórie, ktorý sedlal rovnako známy slovenský reprezentant „Ryba“ Pavol Zaduban, si môže každý pozrieť v banskobystrickej predajni Bikepro, kde je vystavený a pokochať sa návratom v čase. Nie je však nemožné niečo podobné zostrojiť si i teraz s modernými súčiastkami. Colnago Master v oceľovom prevedení sa stále vyrába. Tento snáď najslávnejší rám histórie je tak obľúbený, že je stále trvalým artiklom v katalógu Colnago a je možné si ho objednať a osadiť najmodernejšími súčiastkami a mnohí cyklisti tak stále robia. Jazda na oceľovom pohodlnom ráme je niečo iné ako na modernej karbónovej mašine, no naozaj stojí za to. Samozrejme patine a nostalgii historického bicykla sa nový kúsok nikdy nevyrovná, čo vieme všetci tí, ktorí podobný pretekársky historický kúsok vlastníme a z času na čas na na ňom na krátky švih a kávičku prevezieme. Aj preto sú stále obľúbenejšie cyklistické veterány, rovnako ako tie automobilové a trh s nimi je neustále živý a ceny stúpajú. Rovnako veteránske akcie typu Eroica stále pribúdajú a tak sa cyklistickí veteranisti môžu na spoločných akciách vrátiť do čias cyklistickej histórie podobne, ako tí automobiloví.
Colnago Master – Pavol Zaduban |