Napriek veľmi nepriaznivej ekonomickej situácií vo svete spôsobenej pandémiou, akoby zázrakom cestná cyklistika, šport závislý od sponzorských príspevkov, prežíva. Podarilo sa odjazdiť takmer všetky dôležité preteky v kritickej sezóne 2020, no a okrem tímu CCC nemala kríza deštruktívne účinky na žiadny iný tím vo World Tour.
 
Ba naopak, niektoré tímy ešte posilnili svoje finančné zázemie a tím Circus-Wanty vymenil v najvyššej lige zaniknutý poľský tím. Na poslednú chvíľu vyriešili existenčné problémy aj v bývalom tíme NTT, ktorý zachránila spoločnosť Assos potom, čo NTT nečakane odstúpilo od sponzorstva tímu. Tím Qhubeka-Assos sa stal záchranou pre mnoho jazdcov ktorý sa ocitli v tomto neľahkom období bez zmluvy a Dougles Ryder ich prichýlil do svojho tímu, ktorý v čase neistoty opustili najväčšie hviezdy a potreboval doplniť počty. Budúci rok tak bude vo World Tour opäť 19 tímov.
 
Je to síce potešujúca správa pre ekonomiku a ďalšie prežitie športu ktorý tak milujeme, ale zo športového hľadiska to tak rúžovo nevidím... Už aj tak dva najslabšie tímy vo World Tour, najvyššej lige cyklistiky, tím CCC a tím NTT, nahrádzajú tímy Wanty a Qhubeka, ktoré sa javia ešte omnoho slabšie. Ich rozpočty len tesne spĺňajú kritériá World Tour. Jedná sa o päť až šesťkrát menšie sumy, než s ktorými pracuje tím Ineos, ale na finančnú nadradenosť britského tímu sme si už zvykli. Ich rozpočet je ale dvakrát menší aj od ostatných slabších tímov ako Lotto alebo Cofidis. Ich súpiska je síce početná, ale jednoducho nemožno sa ubrániť pocitu, že chýba kvalita na konkurencieschopné odjazdenie kalendára World Tour.
 
 
cerny 20 giro triumf rcsff
Josef Černý v drese CCC (© LaPresse/Fabio Ferrari)
 
 
Tieto tímy si síce kúpili licenciu a majú tak istú pozvánku na všetky veľké preteky, ale už teraz je jasné, že budú takmer všade skôr dopočtu... Alebo sa mýlim? Poďme si rozobrať zostavy a možné ciele týchto dvoch tímov na sezónu 2021, ktoré sa na papieri javia ešte slabšie, než najhoršie World Tour tímy posledných rokov, ako napríklad Dimension Data či tím CCC. Dokonca aj tímy ako Vacansoleil alebo IAM Cycling mali vo svojom strede lídrov ako Flecha alebo Chavanel, od ktorých sa dalo niečo očakávať. Ale čo sa dá očakávať od tímov Wanty alebo Qhubeka?
 
Tím Circus-Wanty bol jedným z najsilnejších tímov druhej ligy v posledných rokoch, dokonca sa niekoľko rokov po sebe objavili na štarte Tour de France, ale odchod Guillaumeho Martina a vzostup francúzskeho tímu Vital Concept im zahatal cestu na Starú dámu v sezóne 2020. Tím sa síce predstavil na všetkých monumentoch, ale musel sa obísť bez Grand Tour. Medzi ich najlepšie výsledky v roku 2020 patria triumfy na jednotkových pretekoch ako Gooikse Pijl, Tour du Doubs alebo Vuelta a Murcia. Tieto tri preteky boli zároveň jediné, ktoré sa tímu podarilo vyhrať.
 
Pekné body nahromadili staré známe firmy v Europe Tour rebríčkoch ako Aimé de Gendt alebo Andrea Pasqualon. Naopak, slabšiu sezónu zaznamenali minuloročný objav Xandro Meurisse, alebo niekdajší víťaz Europe Tour, Timothy Dupont. Aj tieto menej výrazné výsledky ale stačili na prilákanie nového titulárneho sponzora; francúzsky reťazec supermarketov Intermarché. S novými možnosťami sa Jean-Francois Bourlart, riaditeľ tímu Wanty, rozhodol po nepozvaní na Tour de France zobrať veci do vlastných rúk a odkúpiť licenciu World Tour a s ňou istotu pozvánky na všetky veľké preteky od rozpadajúceho sa celku CCC.
 
 
circus wanty 20 valonsky asofd
Circus - Wanty (© ASO / Gautier Demouveaux)
 
 
Tím Qhubeka zažil pomerne turbulentnú sezónu 2020. Po nevydarených sezónach pod značkou Dimension Data, prišiel nový titulárny sponzor a taktiež Bjarne Riis, bývalý šéf tímu SaxoBank. Tím po smolnej sezóne 2019 v zime poriadne zapracoval a do novej sezóny vletel vo veľkom štýle. Ešte pred korona pauzou nazbieral toľko víťazstiev, čo za celú minulú sezónu, Giacomo Nizzolo sa javil v životnej forme a prebrali sa aj ostatní jazdci ako Ben O'Connor alebo Michael Valgren, ktorí sa v sezóne 2019 trápili.
 
V rozlete ich ale zabrzdila pandémia a po prestávke sa už nepredstavili v takej forme, hoci Nizzolo alebo Valgren ukázali niekoľko dobrých výkonov, no a na Gire sa v dobrom svetle prezentoval Domenico Pozzovivo a renesanciu zažil Ben O'Connor. V septembri ale prišla pre Rydera zdrvujúca správa, spoločnosť NTT odstúpila od sponzorstva tímu a následné mesiace neistoty z tímu vypudili napríklad Valgrena, Boassona Hagena, či znovuzrodeného Bena O'Connora. Nakoniec ohlásil odchod aj Bjarne Riis a s tímom to vyzeralo veľmi bledo. Nakoniec v hodine dvanástej tím zachránil ich dlhoročný sponzor, spoločnosť Assos, ktorá do tímu investovala a nenechala zahynúť krásnu myšlienku nadácie Qhubeka, ktorá mení ľuďom v Afrike životy. Rozpočet na rok 2021 ale dosahuje výšku len osem miliónov eur a väčšina pretekárov aj personálu bude pracovať za minimálnu mzdu prípustnú na úrovni World Tour, no a podľa toho vyzerá aj káder a ambície tímu na budúci rok.
 
 
- ponuka z nášho eshopu -
bidony update2020
- ponuka z nášho eshopu -
 
 
Čo čakať v roku 2021?
 
Začnem tímom Wanty. Pri tomto tíme mám isté pochybnosti, že vôbec dokážu obsadiť všetky tri Grand Tours so zostavou, ktorá môže vôbec uvažovať nad nejakým čiastkovým úspechom... O celkových poradiach sa ani nebavme. Etapa na ktorejkoľvek Grand Tour bude úspechom. Tím sa snažil posilniť v prestupovom období, no aj napriek zvýšenému rozpočtu sa to bohvieako nepodarilo... Tím stratil silných pretekárov ako Timothyho Duponta alebo Xandra Meurisseho, ktorí síce zostávajú na ProTour úrovni, ale stanú sa lídrami svojich nových tímov v rôznych pretekoch a navyše Meurisse prestúpil do tímu Mathieuho Van Der Poela, ktorý má ďaleko väčší potenciál než Wanty, aspoň kým si udrží holandského fenoména.
 
Do tímu prišli mladí talentovaní jazdci Georg Zimmermann alebo Lorenzo Rota, no a reštartovať si kariéru prichádza trojica kedysi veľmi nádejných GC jazdcov; Rein Taaramäe, Louis Meintjes a Jan Hirt, ktorí by mali posilniť inak žalostnú zostavu jazdcov na GC. Wanty sa vždy sústredilo predovšetkým na zvlnené belgické preteky a podľa toho aj vyzerá ich súpiska. Hlavnými lídrami posledné roky boli silní belgickí jazdci, ktorí sa vedeli presadzovať na jednotkových a HC pretekoch, ako napríklad Aimé De Gendt alebo Loic Vliegen. Určite nebudú bez šance v klasikách, ale bude to stačiť na nejaké pódium, alebo aspoň top 10 na monumente?
 
Hlavným šprintérom tímu je Danny Van Poppel, rýchly pretekár ktorý si už vyskúšal angažmán v tímoch Jumbo alebo Sky, ale je dostatočne rýchly, aby získal etapu na Grand Tour? Dokážu sa nové posily ako Hirt alebo Meintjes presadiť v celkových poradiach? O každé miesto v top 10 na každej Grand Tour je v posledných rokoch veľký dopyt, no a bolo by veľkým prekvapením, keby sa niekomu z tohto tímu podarilo uchmatnúť nejakú peknú pozíciu. Najväčšia šanca pre tento tím spočíva v lovení etáp skrz úniky, ako to robili vždy keď dostali pozvánku na nejaké väčšie preteky, no a bodovo sezónu zachrániť na menších belgických podujatiach... Lenže odjazdiť celý kalendár World Tour len so snahou vyhrať z úniku? To hádam nie...
 
 
wanty van melsen 20 asofpb
Kevin Van Melsen v drese Wanty (© A.S.O. / Pauline Ballet)
 
 
Najslabšie tímy World Tour v posledných rokoch mali aspoň vždy vo svojom strede nejakého lídra, ktorý sa postavil na štart ako favorit a aspoň v tých niekoľko pretekoch bol tím považovaný za uchádzačov o úspech, či už sa jednalo o CCC s Van Avermaetom, Dimension Data s Cavendishom, Giant s Dumoulinom a Degenkolbom, Lotto s Greipelom, Lampre s Ulissim alebo Petacchim, Euskaltel so Sanchezom a tak ďalej... Ťažko si predstaviť, ako by sa nasledujúca sezóna mohla pre Wanty neskončiť výsledkovým fiaskom.
 
Majú pomerne vyrovnaný kolektív, takže ako možnosť sa javí tímové poňatie pretekov, niečo na štýl tohtoročného Sunwebu, no na rozdiel od Sunwebu nemajú vo svojom strede žiadny supertalent, ktorý môže preraziť, ako to tento rok spravili Hirschi s Hindleym alebo Kraghom Andersenom. V mojich očiach bude pre Wanty úspech, ak sa im v budúcom roku podarí získať aspoň jednu etapu na Grand Tour, prípadne jednu top 10 (v podaní napríklad konzervatívnej jazdy Hirta ktorý sa nenápadne prepracuje na nejaké deviate-desiate miesto), aspoň nejaká top 10 na monumente a aspoň desať víťazstiev, hoci aj na jednotkových pretekoch.
 
Podľa môjho názoru sa jedná o uponáhľaný postup do najvyššej ligy, tejto zostave by slušal ešte najmenej rok status ProTeamu. Kľúčoví jazdci: Aimé De Gendt, Jan Hirt, Danny Van Poppel, Jan Bakelants, Andrea Pasqualon, Loic Vliegen.
 
 
hirt 20 ccc de waele
Jan Hirt (© Tim de Waele / CCC Team)
 
 
Qhubeka-Assos je trochu odlišný prípad...
 
Je to pokračovateľ už celkom tradičného tímu, ktorý je súčasťou prvej ligy už päť rokov. Tím zažil zlé aj dobré časy, od príšernej sezóny 2019, po úžasný rok 2016. Neskoré odstúpenie sponzora a úplne pochopiteľná netrpezlivosť najväčších hviezd spôsobili, že tím sa v polke novembra ocitol s minimálnym rozpočtom a len s ôsmimi jazdcami na súpiske. Pochopiteľne, v tom čase už na trhu neboli tí najlepší jazdci a navyše tím bol výrazne limitovaný rozpočtom, no a tak jednoducho pozbierali to, čo ostatné tímy nechceli...
 
Odišla celá klasikárska sila tímu na čele s Boassonom Hagenom a Michaelom Valgrenom, odišli talentovaní jazdci do kopcov ako Ben O'Connor alebo Gino Mäder, no a taktiež spolu s matadormi ako Kreuziger alebo Ben King odišli skúsenosti. Tím sa síce pokúsil diery zaplátať príchodom vyhorených hviezd ako Fabio Aru, Sergio Henao, alebo niekdajšej veľkej českej nádeje Karlom Vackom, no všetko to sú stávky na neistotu, ktoré sa síce veľmi ľahko môžu stať jackpotmi, ak by spomínaní jazdci opäť našli svoje stratené ja, ale rovnako, ak nie viac pravdepodobný, je ďalší postupný regres spomínanej trojice.
 
Tímu sa ako zázrakom podarilo udržať najväčšiu hviezdu, aktuálneho európskeho aj talianskeho šampióna Giacoma Nizzola, ktorý sa tak rázom stáva jasným lídrom tímu. Ak v Qhubeke okolo neho vystavajú dobrý tím a pošlú ho aj s maximálnou podporou na Giro a Vueltu, tak má Qhubeka veľkú šancu na etapu alebo aj bodovací dres na niektorom z týchto podujatí.
 
 
nizzolo 20 nice triumf asofb
Giacomo Nizzolo (© A.S.O. / Pauline Ballet)
 
 
Životnú šancu na veľký reštart dostáva Fabio Aru. Niekdajší obrovský talent na Grand Tours s veľmi príťažlivým spôsobom pretekania, sa pretrápil posledné tri roky v tíme UAE Emirates. Zdravotné problémy a neschopnosť sa dostať po operácií artérie v ľavej nohe na svoju niekdajšiu úroveň mu zničili skvele rozbehnutú kariéru. Teraz dostáva najväčšiu a pravdepodobne aj poslednú šancu sa vrátiť a ešte prehovoriť do GC na Grand Tours. Bude jasným lídrom tímu na celkové poradia a po posledných rokoch naňho zrejme ani nebude talianska verejnosť vyvíjať tlak. Teoreticky, všetko je pripravené na veľký návrat. Uvidíme čo nato Fabio... Po korona pauze sa vrátil v slušnej forme, no psychické problémy počas Tour a následné odstúpenie mu úplne zničili dobre rozbehnutú sezónu. Ak sa dá cez zimu psychicky do poriadku, môže nadviazať na postupné zlepšovanie sa, ktoré ukázal v lete.
 
Okrem spomínaných Talianov len ťažko niečo čakať od zvyšku tímu. Sergio Henao si zrejme ešte na staré kolená naposledy dostane možnosť zajazdiť o nejaké pekné výsledky, ale uvidíme, či ešte bude mať nato hrať nejakú významnejšiu úlohu na Ardénskych klasikách, prípadne v najvyšších horách, ako kedysi v drese tímu Sky. Michael Gogl a Simon Clarke zaútočia na kopcovité klasiky, Victor Campenaerts na časovky, Domenico Pozzovivo po tohtoročnom Gire zrejme už len dojazdí kariéru, rezervným šprintérom bude mladý Max Walscheid ktorý sa zatiaľ nedokázal príliš presadiť, hoci bol kedysi považovaný za veľký talent, no a ktovie či tento tím vôbec uvidíme v cieli na kockových klasikách...
 
Všetci sme zvedaví na Karla Vacka, veľkého súpera Remca Evenepoela z juniorských kategórií, ktorý ale posledné roky bojoval s prestupom medzi mužov, s psychickou ťarchou spôsobenou uväznením jeho otca a najmä sám so sebou. Môže byť neviditeľný, no rovnako sa môže zaradiť k nastupujúcej silnej generácií mladých pretekárov a potvrdiť svoj nesporný talent.
 
 
video v clanku ikonka ciernaVideopromo Qhubeka Assos
 
 
Kľúčoví jazdci: Giacomo Nizzolo, Fabio Aru, Sergio Henao, Max Walscheid, Simon Clarke, Victor Campenaerts Aby som to zhrnul, oba tímy by som tento rok videl radšej so statusom ProTeamov. Samozrejme, status World Tour a fakt, že majú istotu pozvania na Tour de France, má pre nich rozhodujúci význam a pravdepodobne im zaistí prežitie budúcej sezóny, no fakt že zaberú miesta na všetkých veľkých pretekoch, na ktorých kvalitné odjazdenie jednoducho nemajú káder, bude znamenať koniec pre mnohé ďalšie tímy.
 
Vezmime si napríklad Giro a tradičné talianske tímy ako Bardiani, Vini Zabú alebo Androni. 19 z 22 miest je obsadených, Alpecin má ako víťaz Europe Tour takisto istú pozvánku a zvyšné dve miesta si pravdepodobne kúpia tímy Gazprom a Contadorov Eolo-Kometa. Aj keby sa Alpecin rozhodol odhlásiť z Gira, príležitosť dostane len jeden z troch tradičných talianskych tímov, ktoré celé roky prežívajú len vďaka účasti na Gire. Zvyšné dva pravdepodobne zaniknú.
 
Na Tour sú nedotknuteľní Arkea a Direct, takže čierny peter ostáva v rukách tímu Vital, ktorému nestačilo ani angažovanie francúzskych miláčikov Bryana Coquarda a Pierra Rollanda, ani skvelá prezentácia tímu v tohtoročnej edícií Tour. Myslím, že je najvyšší čas vrátiť World Tour na niekdajšiu úroveň, kedy predstavovala ozaj výber toho najlepšieho čo v cyklistike existuje, keď pozostávala z osemnástich tímov a tímy reálne zostupovali o divíziu nižšie keď nesplnili športové podmienky. Žiadne bonusové devätnáste miesto.
 
Rovnako je hlúposť, aby víťaza Europe Tour museli organizátori pozvať na všetky World Tour preteky... Organizátor si predsa sám organizuje preteky a preto by aj mal mať možnosť si pozvať tímy podľa svojich preferencií. Štyri divoké karty sú dobrý kompromis, dve sú málo. Navyše keď Wanty aj Qhubeka dokážu ledva poriadne obsadiť jednu Grand Tour, nieto všetky tri...