Giro nezostalo nič dlžné svojej povesti a aj v tomto ročníku ponúkne niekoľko vyčerpávajúcich vysokohorských etáp, ktorým bude sekundovať výrazná porcia časovkárskych kilometrov. Na preteky sa vracia kopec Tre Cime di Lavaredo a jeden z najdôležitejších súbojov sa odohrá v predposledný deň, keď organizátori pripravili ITT s koncovkou na stúpaní Monte Lussari.
Tri časovky dosiahnu celkovú dĺžku 70 kilometrov a budú rovnomerne rozdelené počas celých troch týždňov. Už počas úvodného súťažného bloku sa objavia na trati náročné kopce Colle Mollela alebo Campo Imperatore. Druhému týždňu dominuje „švajčiarska“ etapa s finále na Crans Montana a celé preteky vyvrcholia tvrdým finále so štyrmi etapami, ktorý ponúknu cieľové kopce Monte Bondone, Zoldo Alto, Tre Cime di Lavaredo aj ITT s Monte Lussari.
Poradie rozhýbu najmä dve časovky
Preteky odštartujú v regióne Abruzzo v blízkosti Jadranského mora vyše 18-kilometrovou časovkou jednotlivcov. Úvodná etapa je takmer rovinatá, len posledných 1200 metrov prekoná prevýšenie päť percent a už počas prvého dňa sa vytvoria zaujímavé rozdiely medzi favoritmi na titul. Nasledovať bude šprintérska etapa, ktorá meria 204 kilometrov a celá prebehne priamo na pobreží, preto šprintéri musia na trati vedúcej do mesta San Salvo predviesť sústredný výkon.
#Giro ????????
— Team BikeExchange-Jayco (@GreenEDGEteam) October 17, 2022
What we saying about the 2023 @giroditalia route then? ???????? pic.twitter.com/9c67jZJ0ia
V tretej etape sa môžu presadiť odolní šprintéri alebo klasikári, keďže vo finále sa nachádzajú dve horské prémie, ktoré budú ťažké pre klasických šprintérov. Náročnejší kopec sa pred cieľom objaví už vo štvrtej etape. Pretekárov na konci čaká Colle Mollela (9,5 km; 6,3 %), pričom tesne pred cieľom kopec obsahuje tri kilometre s priemerom v okolí desiatich percent. Po jeho prekonaní zostáva do cieľa päť kilometrov. Nasledujúci deň ponúkne zvlnený profil, ale posledná časť je rovinatá, takže v meste Salerno môžeme uvidieť hromadný dojazd. Aj ďalšia etapa vedúca do Neapola obsahuje najskôr dve stúpania, ktoré môžu dostať do problémov klasických šprintérov, ale koncovka je jednoduchá.
Favoriti na titul sa musia sústrediť aj na siedmu previerku, ktorá je zakončená v apeninskom kopci Campo Imperatore (26,5 km; 3,4 %). Toto nepravidelné a dlhé stúpanie ponúkne v posledných štyroch kilometroch prevýšenie cez osem percent, pričom cieľ sa nachádza vo výške 2100 nadmorských metrov. Zaujímavá etapa je v programe aj počas nasledujúceho dňa, keď vo finále budú pretekári prechádzať cez výbušný kopec I Capuccini (2,8 km; 7,9 %). V druhej časti obsahuje dvojciferné prevýšenie a vrcholí len šesť kilometrov pred páskou. O intenzívny koniec úvodného súťažného bloku sa postará druhá ITT, ktorá meria necelých 34 kilometrov a je úplne rovinatá.
V druhom týždni vyčerpávajúca etapa vo Švajčiarsku
Ani v druhom týždni organizátori nedávajú šprintérom nič zadarmo, keď desiata etapa obsahuje v prostriedku stúpanie Passo delle Radici (30 km; 4 %). Pre najrýchlejších jazdcov v balíku bude prijateľnejší deň, ktorý končí v meste Tortona, pretože hneď v dvanástej etape je dvadsať kilometrov pred cieľom stúpanie Passo Braida (11,4 km; 5,8 %), čo bude vhodnou príležitosťou pre únik.
![]() |
V trinástej etape sa dostane pelotón do Švajčiarska a v miestnych Alpách sa bude bojovať o ružový dres. Najskôr si pretekári vyskúšajú prechod cez najvyšší bod pretekov Colle del Gran San Bernardo (34 km; 5 %), potom Croix de Coeur (20,8 km; 7 %) a etapa vyvrcholí na pravidelnom kopci Crans-Montana (16 km; 7 %). Ďalší deň odštartuje vo Švajčiarsku a po prekonaní stúpania Simplonpass (22 km; 6 %) sa už na trase nenachádzajú žiadne prekážky.
V tohtoročnej edícii nechýba ani profil, ktorý zavedie cyklistov do Bergama. Na trase sa nachádzajú štyri horské prémie a poslednou z nich je Roncola Alta (10 km; 6,7 %), ktorá sa nachádza tridsať kilometrov pred cieľom.
V tohtoročnej edícii nechýba ani profil, ktorý zavedie cyklistov do Bergama. Na trase sa nachádzajú štyri horské prémie a poslednou z nich je Roncola Alta (10 km; 6,7 %), ktorá sa nachádza tridsať kilometrov pred cieľom.
- reklama - |
- reklama - |
- reklama - |
- reklama - |
Štyri tvrdé etapy môžu otočiť vývoj podujatia
Záverečný blok sa začne poriadnou vrchárskou bitkou, keď na piatich kopcoch prekonajú jazdci vyše 5000 výškových metrov a koncovka na Monte Bondone (19,4 km; 7,5 %) rozdelí aj favoritov. Nasledovať bude úplne jednoduchá etapa končiaca v meste Caorle, ktorá je určená pre šprintérov.
Preteky sa môžu rozhodnúť až počas záverečných troch etáp. Na konci osemnásteho dňa sa vytiahnu vrchári na Forcella Cibiana (9,6 km; 7,8 %) a v cieľovom kopci Zoldo Alto (8,9 km; 6,6 %), ktorý síce nepatrí medzi najťažšie prekážky, ale má aj tvrdé úseky s prevýšením v okolí desiatich percent a na konci podujatia ho musia nespokojní borci využiť na útok. Celkovou klasifikáciou oveľa výraznejšie zatrasie nasledujúca etapa. V Dolomitoch vo vysokej nadmorskej výške je pripravených päť horských prémii a kombinácia Passo Giau (9,8 km; 9,3%), Passo Tre Croci (8,4 km; 7,1 %) a Tre Cime di Lavaredo (9,5 km; 7 %) vytiahne z favoritov maximálne úsilie, pretože cieľový kopec obsahuje posledné štyri kilometre s prevýšením jedenásť percent.
![]() |
Bitka o celkovú klasifikáciu však môže pokračovať aj naďalej, keď organizátori zaradili do programu ešte jednu časovku. Posledná jazda proti chronometru meria 19 kilometrov a končí v nepríjemnom kopci Monte Lussari (7,2 km; 12,1 %). Aj počas dvadsiatej etapy tak môžeme uvidieť zmeny v GC. Podujatie vyvrcholí v Ríme, kde znovu dostanú príležitosť najrýchlejší jazdci v pelotóne.
Giro d'Italia 2023 (GT), 6. - 28. mája
Naše hlavné spravodajstvo z Giro d'Italia 2023
Giro 2022 | Štartovka | Pravidlá |