3. 21.2. rovinata etapa ciel rovina Jaén > Úbeda 177 km Fuglsang
Etapy tohto ročníka pretekov:
12345
 
etapa 1
profil etapy, 3354 nastúpaných metrov (© vueltaandalucia.es)
 
 
Náročný terén s dvomi stúpaniami prvej kategórie znovu obsahoval tesne pred páskou prudkú stenu, kde vyskočili maximá na desať percent. Vo finále bolo treba ukázať potrebnú výbušnosť, ale o víťazstvo mohol bojovať len pretekár, ktorý je silný na kopcovitom profile. Na konci tak mohli opäť žiariť Fuglsang, Landa, Teuns alebo Izagirre.

Od začiatku do konca sa jazdilo na tvrdom teréne a hneď po štarte vyrazil do mohutnej ofenzívy najmä Movistar, ktorému sa podarilo postupne vytvoriť 44-člennú vedúcu skupinu. Jej presné zloženie sme nepoznali, ale dostali sa do nej Oliveira, Mas, Tolhoek, Mohorič, Fernandez, Edmondson alebo Caruso. Pelotón však nespanikáril, všetci favoriti vrátane lídra Jakoba Fuglsanga sa držali pri sebe, a napokon bola táto partia chytená na tretej horskej prémii. Tieto prémie si dovtedy podelili v brejku Bakelants, Fernandez a De Tier.

Potom sa znovu pretekalo a v klesaní sa odpútali od hlavnej skupiny Damiano Caruso (Bahrajn-McLaren), Enric Mas (Movistar), Lennard Hofstede (Jumbo-Visma), Andrej Zeits (Mitchelton-Scott), Silvan Dillier (Ag2r), Loic Vliegen (Wanty Gobert), Louis Vervaeke, Jimmy Janssens, Floris de Tier (všetci Alpecin-Fenix) a Mikel Bizkarra (Orbea). Opäť to bola silná skupina, kde pútali pozornosť najmä Caruso a Mas. Dvaja výborní vrchári, ktorí v poradí strácali, ale na etapu im to mohlo vydať. Pelotón bol zoradený za tímom Astana. Na dnešnom najťažšom kopci Puerto de Magina zobral najviac bodov De Tier a náskok brejku prekročil dve minúty.
 
Kazašský celok si musel dať pozor najmä na Zeitsa, ktorý strácal v poradí len minútu a pol. Pred posledným stúpaním bol práv taký rozdiel medzi skupinami. Na Puerto de Baeza si už nastupovali utečenci, aby si vytvorili pozíciu na získanie etapového triumfu, no kopec nebol prudký, aby sa dalo odskočiť. Na vrchole stúpania už bojovali na čele pretekov len Mas, Caruso, Dillier, Bizkarra a De Tier. Balík stále viedol tím Astana a strata presahovala jednu minútu. Päť kilometrov pred páskou si udržiaval únik sľubný náskok a utečenci mali veľkú šancu na úspech.
 
Pred cieľom sa nachádzal krátky výstup s priemerom deväť percent a práve tam zaútočil Enric Mas, no vedúca skupina vo finále taktizovala, spomalila a balík ju dobehol. Pelotón sa rozbil, ukazovali sa najlepší vrchári a vpredu sa pohybovali Fuglsang, Landa, Bilbao, Teuns, Izagirre, Haig alebo Soler.
 
Taktickú hru favoritov vo finále zvládol najlepšie Jakob Fuglsang, lebo využil zaváhanie Dylana Teunsa a Jacka Haiga. Obaja spomínaní borci viedli malú skupinku na pásku a mali bojovať o triumf, no zle prešli cez poslednú zákrutu, pomýlili si smer, a to využil Fuglsang. Druhý skončil Pello Bilbao. Tretiu priečku získal Brandon McNulty.
 
 
video v clanku ikonka ciernaFinále etapy
 
 
Útočný profil skutočne videl útočnú cyklistiku. Na etapový triumf napokon nesiahol ani jeden z dvoch nepríjemných brejkov, pričom najmä druhá skupinka mala veľkú šancu presadiť sa. Pelotón však zabral a na konci sme sledovali súboj najsilnejších jazdcov na podujatí. Rovinatá koncovka skončila prekvapujúcim spôsobom, keď jasne vedúci Teuns s Haigom nevybrzdili poslednú zákrutu, čo pekne využil Jakob Fuglsang, aby vybojoval druhý triumf na podujatí a upevnil si pozíciu na čele pretekov. Majiteľ žltého dresu prežil všetky dnešné nástrahy, ukázal výbornú formu, čo sa mu zajtra zíde, a vo finále chladnokrvne využil možnosť ukoristiť ďalší triumf.
 
V cieli musel byť veľmi sklamaný Dylan Teuns. Po dvoch tretích miestach mal na dosah etapový triumf, ale záverečná chyba ho pripravila o všetko. Rovnako na konci zaváhal Jack Haig, ktorý drží status jedného z najsilnejších mužov na podujatí. Mikel Landa stratil ďalšie sekundy na Fuglsanga a v kráľovskej etape musí podať parádny výkon, ak sa chce dostať do žltého dresu. Vysokú úroveň si udržali Bilbao a Ion Izagirre, dnes to vyšlo McNultymuSolerovi a obaja títo jazdci veria, že dobré nohy budú mať aj vo finále zajtrajšej previerky.
 
 
Výsledky etapy
1. FUGLSANG Jakob Astana Pro Team link ikonka 4:33:25 20
2. BILBAO Pello Bahrain - McLaren 00:00 10
3. MCNULTY Brandon UAE Team Emirates link ikonka 00:01 5
4. IZAGIRRE Ion Astana Pro Team link ikonka 00:04  
5. SOLER Marc Movistar Team link ikonka 00:06  
6. TEUNS Dylan Bahrain - McLaren 00:08  
7. HAIG Jack Mitchelton - Scott link ikonka 00:08  
8. LANDA Mikel link ikonka Bahrain - McLaren 00:08  
9. TOLHOEK Antwan Team Jumbo - Visma link ikonka 00:13  
10. LAMMERTINK Maurits Circus - Wanty Gobert 00:26  
 
Zobraziť kompletné výsledky etapy


Priebežné poradie pretekov po etape
1. FUGLSANG Jakob Astana Pro Team link ikonka 14:22:26 5
2. LANDA Mikel link ikonka Bahrain - McLaren 00:14  
3. BILBAO Pello Bahrain - McLaren 00:30  
4. TEUNS Dylan Bahrain - McLaren 00:31  
5. IZAGIRRE Ion Astana Pro Team link ikonka 00:34  
6. HAIG Jack Mitchelton - Scott link ikonka 00:35  
7. HARPER Chris Team Jumbo - Visma link ikonka 01:23  
8. SOLER Marc Movistar Team link ikonka 01:27  
9. FERNÁNDEZ Rubén Fundación - Orbea 01:36  
10. VANHOUCKE Harm Lotto Soudal link ikonka 01:36  
 
Zobraziť kompletné priebežné poradie pretekov po etape



 
 
Kopce na trase etapy:
3 20 modre 155 km - Alto de Cambil: dĺžka 6,1 km; sklon 5 %
2 20 modre 142 km - Puerto de la Mata: dĺžka 10,4 km; sklon 3,8 %
1 20 modre 115 km - Puerto de Solera: dĺžka 7 km; sklon 6,6 %
1 20 modre 54 km - Puerto de Magina: dĺžka 16,1 km; sklon 4,2 %
2 20 modre 13 km - Puerto de Baeza: dĺžka 8,8 km; sklon 5,4 %
 
 
Krátke preview etapy:
Tretia previerka prevedie pelotón cez ďalšie pahorkatiny a ani v piatok by si šprintéri nemali prísť na svoje. Tentokrát etapa ponúka opäť viac ako tritisíc výškových metrov a všetky kopce v ponuke merajú viac ako päť kilometrov. Poriadna fuška pre všetkých zúčastnených sa začne už na začiatku dňa, hneď zo štartu cyklisti začnú šliapať do štvorkilometrového kopca s maximálnymi hodnotami prevýšenia cez deväť percent. Po chvíľke oddychu sa pelotónu do cesty postavia Puerto de Cambil a Puerto de la Mata, ktoré dokopy ponúkajú až štrnásť kilometrov stúpania, ktoré sú prerušené iba krátkym klesaním. Do konca etapy cyklisti budú musieť zdolať ešte ďalšie tri horské prémie, dve z toho budú jednotky. Najmä Puerto de Magina budí rešpekt svojou dĺžkou, meria viac ako pätnásť kilometrov. Skoro celý deň budú jazdci jazdiť hore a dole, a rovnaký profil majú aj záverečné kilometre etapy. Dvetisíc metrov pred páskou sa nachádza tvrdá stena, posledný kilometer však už bude v miernom klesaní. Tretia previerka tak bude ideálnym dňom nielen pre vrchárov, ale aj klasikárov. Úspech úniku by bol prekvapením.