Ronde: Súboj titanov pre Van der Poela, Alaphilippe skončil po ďalšej kuriozite

18.10.2020, 10:00 | Preteky vo svete | Lukáš Timko
ne 18.10. rovinata etapa ciel rovina Antwerpy > Oudenaarde 243 km Van der Poel
 
flamsko 20
profil pretekov, 2000 nastúpaných metrov (© flandersclassic.be)
 
 
Tento zvláštny rok mala ukončiť predsa len klasická kombinácia monumentov Okolo Flámska a Paríž - Roubaix v druhej polovici októbra. Vo Francúzsku je ale pandemická situácia veľmi vážna a Peklo severu sa uskutočniť nemôže. Fanúšikom, ale aj samotným klasikárom, tak ostala aspoň slávna bitka o Oudenaarde a ako malá náplasť aj stredajšia klasika Tri dni De Panne, ktorá má však pomerne rovinatý charakter. To už bude koniec sezóny.
 
Organizátori všetkých pretekov sa v tejto kríze snažia robiť okruhy, či trasu ako takú natlačiť do čo najmenšieho počtu miest, obcí alebo okresov. To u mnohých pretekov znamená zásadnejšie úpravy trás. V prípade Ronde to ale neplatilo, pretože trasa z Antwerp do Oudenaarde sa každý rok krúti na pomerne malej ploche a všetky samosprávy preteky u seba chcú. Žiadne zásadné zmeny tak nenastali. Organizátori sa snažili trasu pred fanúšikmi tajiť, ale vyznelo to pomerne smiešne, keďže ju každý fanúšik dobre pozná. Jedinou zmenou oproti minulej edícii bolo vypustenie Kapelmuuru. Slávny kopec je síce symbolom týchto pretekov, ale nebýva v itinerári každý rok, takže sa to ani nedá označiť za zvláštnosť. Náročnosť zostala identická ako v minulosti - sedemnásť kopcov a ďalších šesť kockových úsekov.
 
 
flamsko 20 sceneria kocky efefg
Scenéria Okolo Flámska (© Ashley Gruber, Jered Gruber || GRUBER IMAGES)
 
 
Úvodné kilometre boli hektiké. Došlo aj k viacerým menším pádom. Veľa tímov sa snažilo mať vpredu človeka a často odchádzali veľké grupy, ktoré sa nechceli tým najsilnejším tímom následne päť hodín sťahovať. Priemerná rýchlosť bola okolo 50 km/h. Až po pol hodine sa odpútal únik dňa, kde bolo šesť pretekárov z tímov, ktoré tu nemali veľkú šancu na úspech, takže to vyhovovalo všetkým. Boli tam Gregor Mühlberger (Bora), Gijs Van Hoecke (CCC), Samuele Basttistella (NTT), Danny Van Poppel (Wanty), Fabio Van den Bossche (Topsport) a Dimitrij Peyskens (Bingoal). Za nimi sa ešte vydal Julien Vermote (Cofidis), ale už ho balík nepustil. Potom sa situácia upokojila.
 
Sexteto si postupne vypracovalo až osem minút výhody. Všetky tímy v balíku sa ešte snažili šetriť čo najviac síl. Mali pred sebou dlhý a veľmi náročný deň. V prvých troch hodinách však bolo strašne veľa mechanických problémov, menili sa bicykle, riešili defekty. Aj pády boli na programe dňa. Bolo toho spolu možno aj vyše tridsať. Mühlbergerovi sa dokonca podarilo spadnúť pri odhadzovaní taštičky s občerstvením. Chvíľu mu trvalo, kým sa vrátil späť do skupiny.
 
 
 
 
Tak ako zvyčajne začali kopce 142 km pred cieľom a už hneď ako druhý bol na trase prvý prejazd Oude Kwaremont, kde si mohli pretekári pozrieť, o koľko menej ľudí sa dostalo k bariéram a že búrlivá atmosféra tu tento rok rozhodne nebude. Búrlivo to ale vyzeralo v balíku, kde to spadlo hneď v nájazde na slávny kopec, a to sa ešte vôbec nič nedialo. Do cieľa bolo ešte 123 kilometrov a únik ma sedem minút výhody.
 
No už takto skoro mal problémy jeden z favoritov Wout Van Aert, ktorý spadol pri klasickom páde v polovici pelotónu na rovnej ceste. Nevyzeral veľmi doudieraný, bol jeden z viacerých na zemi, resp. v priekope. Registrovali sme tam aj Tima Wellensa (Lotto) a viacero ľudí z tímov, ktoré nepatria medzi favorizované. Medzi tým sa z pelotónu vydal dopredu Edvald Boasson Hagen (NTT). Už to začalo byť naozaj nervózne. Balík sa naťahoval a pridali aj kvapky dažďa. Kopce už prichádzali v rýchlom slede.
 
 
 
 
V pelotóne celý deň na čele jazdili pretekári Treku, čo sme v minulosti na Ronde vôbec nevídavali, ale z Madsa Pedersena sa stal skvelý klasikár a tento celok to v poslednej dobe naplno ukazuje veľmi oddanou tímovou jazdou. Výrazní boli na BinckBank Tour i na Gent - Wevelgem. Na monumentoch to ale nikdy nie je o jednom tíme, ktorý by odtiahol väčšinu z pretekov. Aj dnes im pomáhali mnohé celky - Jumbo - Visma pre Van Aerta, CCC pre Trentina, Sunweb pre Benoota či Quick-Step pre opäť štyroch či piatich lídrov.
 
Práve "Podlahári" už sto kilometrov pred cieľom vyrušili pokojnejšiu jazdu Treku a chceli zrýchliť tempo. Už sa tam ukazovali Štybar s Lampaertom. V každom z náročných úsekov sa to trochu nadelilo a potom opäť spájalo. Dážď bol veľmi zradný. Dá sa povedať, že len poprchávalo a cesty teda boli pokropené a šmykšavé. Veľa pretekárov padalo na rôznych miestach. Tempo bolo strašne vysoké, nervozita veľká. Spadol aj Silvain Dillier (Ag2r). Bol veľmi doudieraný i krvavý, ale chcel pokračovať.
 
 
banner kolekciaCI v2
 
 
NTT sa zjavne chcelo ukázať, pretože po dostihnutí Hagena sa dopredu vybral Max Walscheid a stiahol na seba mediálnu pozornosť. No nebola až taká veľká ako za normálnych okolností, pretože kamera bola stále vzadu pri nejakých problémoch naprieč štartovým poľom. Na zemi sa ocitol aj Jasper Stuyven (Trek). Akonáhle sa vrátil späť, Trek opäť ťahal. No v pelotóne chýbalo už niekoľko desiatok pretekárov. Trochu vzadu sa v týchto momentoch 70 km pred cieľom pohyboval aj Julian Alaphilippe, ktorý Ronde nejazdieva, ale program záveru sezóny bol taký, že po zrušení Amstlu bola jeho účasť logická. No boli sme zvedaví, ako dopadne.
 
Aj keď sa rozhodol zvýšiť tempo hlavnej skupiny menším atakom Zdeněk Štybar s Michalom Kwiatkowskim (Ineos), nasledovala aspoň chvíľa kľudu. Pelotón sa potreboval dostať na záverečný okruh, kde sa to už malo mlieť. Ostávalo osem kopcov. Rozbehnúť to mal Oude Kwaremont 55 km pred páskou. Krátky pokoj narušil smoliar Sep Vanmarcke (EF), ktorý spadol z desiatej pozície v balíku. Musel aj meniť bicykel. Tempo bolo vysoké, takže veľa síl ho stál návrat.
 
 
 
 
Únik šiel stále kompaktne, hoci nepozornosť stála pád Dimitrija Peyskensa a doudieraný odstúpil. Aj na Okolo Slovenska spadol v poslednej etape. Náskok už klesal a klesal. Pri nájazde na Oude Kwaremont mala pätica už len 40 sekúnd k dobru. Prvá kombinácia Kwaremontu s Paterbergom nič zásadné nepriniesla. Únik bol ale dostihnutý. Hneď potom skúsili zaútočiť niektorí favoriti. Olivier Naesen (Ag2r), Matthieu Van der Poel (Alpecin) a Michal Kwiatkowski (Ineos) využili, že tam v jednom momente chýbal Quick-Step. No trvalo to len krátko.
 
Hneď potom prišiel kontraatak Driesa Devenynsa, ktorý si na zadnom kolese viezol Juliana Alaphilippa. Doplnil ich Dylan Van Baarle (Ineos). Julian tam nepotiahol, šetril sily. Nasledovali ďalšie a ďalšie pokusy. Najvážnejší nastal na krátkom, ale prudkom Koppenbergu. Odpútal sa tam najprv Alaphilippe, no bol to len múdry ťah na to, že ho niekto doplní. Boli to Van der Poel, Van Aert, Bettiol a ďalší. No skupina nespolupracovala až tak dobre a Sunweb ich dobehol. No v pelotóne už nebolo ani päťdesiat ľudí.
 
 
van der poel 20 v pelotone flamsko bohfb
Matthieu Van der Poel v skupine (© BORA - hansgrohe / Sprintcycling)

 
Nasledoval ďalší atak Alaphilippa, na ktorého reagoval Van der Poel a obaja nechali vetrať za sebou Van Aerta. To už bol veľmi vážny atak. Veľké hviezdy v pohybe. Nasledoval Taaienberg. Tam si to žltý muž dorazil. Za trojičkou ostávala asi 20-členná skupina, kde to viedol Naesen. No jeden proti trom nemohol uspieť, tak z tejto partie nastúpila štvorica a vyzeralo to tak, že vzadu sa to rozpadlo. V spomínanej štvorke bol Bettiol (EF), Asgreen, Lampaert obaja Quick-Step) a Madouas (FDJ). Samozrejme, Podlahári neťahali, a tak ani táto skupina nemala šancu proti čelnej trojke.
 
35 km pred páskou bol už náskok tria blízky k pol minúte, takže rozhodcovia poslali svoju aj neutrálnu motorku za toto čelo pretekov. Obe motorky čakali (šli pomaly) na pravej strane cesty v miernej pravotočivej zákrute. Nebolo to ideálne miesto. Unikajúci pretekári si pomalú jazdu motoriek nevšimli a hoci Van der Poel sa im len tesne vyhol, Alaphilippe narazil do rozhodcu a po tvrdom páde si asi zlomil kľúčnu kosť. Aj keď môžu mať mnohí červené oči, takto vyzerá cyklistika a pohyb v konvoji. Cyklisti často chcú využiť jazdu za motorkami a tentoraz si nevšimli, že tieto motorky čakajú na to, aby ich únik práve predbehol. Nedá sa hovoriť o jasnej chybe motorkárov. Je bezpečnejšie čakať na pravej než ľavej strane, hoci hneď po incidente Lefevere na sociálnych sieťach nadával, že mali čakať vľavo. Oni to urobili tak ako je to prirodzenejšie v cestnej premávke. Veľká smola momentu a hlavne pre Alaphilippa aj celý Quick-Step.
 
 
 
 
Za čelným duom sa v zostávajúcom priebehu pretekov vyprofilovala stíhajúca skupina, kde bolo najprv dvadsať ľudí a postupne sa odtiaľ niektorí strácali. Boli tam ľudia ako Lampaert, Sénechal, Asgreen (3x Quick-Step), Bettiol (EF), Benoot (Sunweb), Kristoff (UAE), Degenkolb (Lotto), Naesen (Ag2r), Madouas (FDJ), Teuns
(Bahrain Victorious)
, Van Baarle (Ineos) a ďalší. No aj keď ich bolo veľa, nechceli sa vyčerpať striedaním v skupine. Chceli sa pobiť aj o stále lukratívne tretie miesto a náskok toľko pretraktovanej dvojice stúpal. Pred poslednou kombináciou Oude Kwaremont - Paterberg presiahol minútu.
 
Záverečné kopce nepriniesli žiadne zmeny, belgicko-holandské duo súpera nevyskúšalo ani raz. Spolupracovali príkladne. Za nimi sa o atak pokúsil dnes zjavne silný Olivier Naesen (Ag2r), ktorý sa odpútal od partie, kde však bolo stále veľa ľudí, takže to mal veľmi ťažké sám proti nim. Veruže ho aj dobehli. Začalo pršať. Našťastie pre pretekárov, dážď už nemal príliš ako ovplyvniť priebeh.
 
Dvojka taktizovala do posledného možného momentu a Van der Poel musel ísť z prvej pozície. Na nástup Van Aerta ale zareagoval ukážkovo v stotine sekundy a o tretinu kolesa zvíťazil. Po tretiu priečku si prišiel Alexander Kristoff. Tesne zdolal menšie prekvapenie Anthonyho Turgisa, pre ktorého Direct Energie by bolo pódium úžasným marketingovým zviditeľnením. Quick-Step dosiahol "len" piatu priečku Lampaerta.
 
 
 
 
Ako to okomentoval Vlado Genda, sledovali sme dnes súboj titanov, o ktorých sa toľko hovorí. Hoci Van Aert v polovici pretekov skončil v priekope, nič sa mu nestalo a čakalo sa, čo vymyslí. Napokon nebol tým prvým hybateľom. Zvyčajne to vymýšľali jazdci Quick-Stepu. Na kockovom úseku Mariaborrestraat odišiel Alaphilippe a keď ho doplnil len Van der Poel, Van Aert vycítil, že toto je rozhodujúci moment. Sám si ich dobehol a už bolo zjavné, že sa rozhodne medzi nimi. Žiaľ, nešťastný incident s motorkou ukončil snahu majstra sveta, ktorý teda pokračoval v zbieraní kurióznych momentov. Tentoraz so zdravotnými následkami, takže už tento rok ďalšie neprídu. Jeho vypadnutie z čela zrejme malo za následok to, že sme už v záverečných heilingenoch nevideli ataky. Alafpolak by to iste skúšal.
 
Z čelného dua to ale ani jeden neskúsil. Verili si obaja na triumf po špurte. Taktizovali až do méty 150 metrov pred páskou, kde to prakticky dopadlo remízou, ale Van der Poel správne zareagoval a keďže bol vpredu, aj výhoda dvojmetrového náskoku mu pomohla k najväčšiemu triumfu kariéry. Svetové médiá už zaplavili informácie o tom, že sa stal prvým synom, ktorý napodobnil triumf otca na monumente. Adri van der Poel vyhral Ronde v roku 1986.
 
 
 
 
Zaujímavé skóre má na najslávnejšej belgickej klasike Kristoff. Pamätáme si na jeho veľký rok 2015 s triumfom, ale už tu bol aj štvrtý, piaty, štvrtý, piaty, tretí a dnes opäť tretí. To je bilancia umiestnení v Top 5, s ktorou sa nemôže pochváliť žiadny súčasný cyklista. A to bol znova odpisovaný, že už na to nemá. Rovnako ako Degenkolb, ktorý má stále vynikajúcu výskonnosť, ale úplne odišiel v špurtoch. Dnes "len" deviaty. Veľmi sklamaný ostal Quick-Step a určite aj Trek, ktorý ťahal celý deň, ale vôbec nič z toho nebolo. Pedersen v závere chýbal.
 
Julian Alaphilippe bol po páde prevezený do nemocnice v Ronse, kde mu odhalili dvojitú zlomeninu na pravej ruke. V pondelok v ranných hodinách sa podrobí operácii.
 
 
vyjadrenie ikonky ciernaVyjadrenie Van Der Poela (víťaz)
"Neviem, čo k tomu povedať. Bolo to veľmi tesné. Nebol som si v cieli vôbec istý, nevedel som ako to dopadlo. Väčšinou viem určiť, či som vyhral alebo nie. Dnes to však bolo iné. V závere som sa stále obzeral na Wouta a kontroloval každý jeho pohyb. Vedel som, že čím neskôr započnem svoj šprint, tým vo väčšej výhode budem. To, že Wout začal šprintovať neskôr ako obvykle, bol pre mňa signál, že bol po tak náročnom dni tiež už veľmi unavený. Zareagoval som na neho perfektne, ale boli sme obaja podobne rýchli. Dvakrát mi povedali, že som vyhral, ale desaťkrát som ich ešte požiadal o potvrdenie. Číslo 51 (ako otec Adrie) bude niečím výnimočné."
 
vyjadrenie ikonky ciernaVyjadrenie Van Aerta (2. miesto)
"Dnes som pretekal presne tak, ako som chcel. Niektoré veci som síce mohol spraviť o niečo lepšie, ale nebudem sa na nič vyhovárať. V šprinte bol Mathieu o niečo silnejší. Dnes večer ten šprint uvidím ešte niekoľkokrát. Možno som vyčkával príliš dlho. V posledných metroch som sa totiž dostal až na úroveň Van der Poela. Boli to krásne preteky. Určite sme ľuďom pri televíznych obrazovkách poskytli skvelý zážitok. Trochu som sklamaný, že nebude Paríž-Roubaix. Úprimne ma to mrzí, lebo som sa na to veľmi tešil. Už od Strade Bianche cítim, že pretekám v špičkovej forme a mohol som to vo Francúzsku naplno využiť."
 
vyjadrenie ikonky ciernaVyjadrenie Toma Steelsa (DS Quick-Stepu)
"Už od úvodu sme dôverovali Julianovi, ktorý sem prišiel v skvelej forme. Keďže tu však štartoval po prvýkrát, visel nad ním predsa len otáznik. Vedeli sme, že Van Aert a Van der Poel sú najväčšími favoritmi, a preto sme s Timom začali ťahať vpredu neskôr, ako obvykle. Julian dnes pôsobil veľmi pokojným dojmom a jeho výkony na všetkých bergoch boli pôsobivé. Viackrát zaútočil na dlažobných kockách, v bergoch a dokonca aj na rovine. Jazdil veľmi aktívne a snažil sa tvoriť preteky. Kvôli incidentu bohužiaľ nemohol bojovať o víťazstvo. Cyklistika je šport, ktorý so sebou nesie veľa rizík, ale niektoré z nich by sa v pretekoch vyskytovať nemali. Neukazujeme prstom, neobviňujeme nikoho, iba hovoríme, že motorky by mali byť opatrnejšie. Mali by jazdcom poskytnúť dostatok priestoru, aby mali šancu prejsť. Z toho, čo sa stalo, by ste si mali všetci vziať ponaučenie a zabezpečiť, aby sa v budúcnosti takýmto incidentom predišlo."
 
vyjadrenie ikonky ciernaVyjadrenie Alexandra Kristoffa (3. miesto)
"Bol to dobrý deň a som šťastný, že sa mi podarilo dostať na pódium. Kvôli Asgreenovmu útoku som sa vydal na dlhší šprint, ale napriek tomu som za sebou udržal Turgisa aj Lampaerta. Prví dvaja pretekári mali asi iný prevodový stupeň a boli dneska nad moje sily. Ronde sú moje obľúbené preteky a za tie roky sa mi podarilo získať niekoľko skvelých výsledkov."
 
 
Výsledky
1. VAN DER POEL Mathieu Alpecin-Fenix 5:43:17 500
2. VAN AERT Wout Team Jumbo - Visma link ikonka 00:00 400
3. KRISTOFF Alexander link ikonka UAE Team Emirates link ikonka 00:08 325
4. TURGIS Anthony Team Total Direct Energie 00:08 275
5. LAMPAERT Yves Deceuninck - Quick-Step link ikonka 00:08 225
6. CLAEYS Dimitri Cofidis, Solutions Crédits 00:08 175
7. NAESEN Oliver Ag2r La Mondiale link ikonka 00:08 150
8. VAN BAARLE Dylan INEOS Grenadiers 00:08 125
9. DEGENKOLB John link ikonka Lotto Soudal link ikonka 00:08 100
10. BENOOT Tiesj Team Sunweb link ikonka 00:08 85
 
Zobraziť kompletné výsledky
 
 
Stúpania a kockové úseky: (km do cieľa: Názov sklon; maximum; dĺžka)
-. 158 km: Lippenhovestraat (kockový úsek)
-. 157 km: Paddestraat (kockový úsek)
1. 142 km: Katteberg 6,0 %; 11 %; 750 m
-. 141 km: Holleweg (kockový úsek)
2. 123 km: Oude Kwaremont (prvý raz) 4 %; 11,6 %; 2200 m (kocky)
3. 113 km: Kortekeer 6,6 %; 17 %; 1000 m
4. 105 km: Eikenberg 5,5 %; max. 11 %; 1200 m
5. 102 km: Wolvenberg 7,9 %; 17,3 %; 645 m
-. 102 km: Holleweg (kockový úsek)
-. 96 km: Haaghoek (kockový úsek)
6. 93 km: Leberg 4,2 %; 13,8 %; 950 m
7. 89 km: Berendries 7 %; 12,3 %; 940 m
8. 84 km: Valkenberg 8,1 %; 11 %; 600 m
9. 71 km: Kanarieberg 7,7 %; 14 %; 1000 m
10. 55 km: Oude Kwaremont (druhý raz) 4 %; 11,6 %; 2200 m (kocky)
11. 51 km: Paterberg (prvý raz) 12,9 %; 20,3 %; 360 m
12. 45 km: Koppenberg 11,6 %; 22 %; 600 m (kocky)
-. 40 km: Mariaborrestraat (kockový úsek)
13. 39 km: Steenbeekdries 5,3 %; 6,7 %; 700 m (kocky 460 m)
14. 37 km: Taaienberg 6,6 %; 15,8 %; 530 m (kocky)
15. 26 km: Kruisberg/Hotond 5 %; 9 %; 2500 m (kocky 450 m)
16. 17 km: Oude Kwaremont (tretí raz) 4 %; 11,6 %; 2200 m (kocky)
17. 13 km: Paterberg (druhý raz) 12,9 %; 20,3 %; 360 m (kocky)
 
 

Diskusia

Diskusia neobsahuje príspevky.
 
Náš eshop