Tour de France zvýšila údernosť časoviek, vrchári musia v kopcoch odvážne útočiť

22.6.2021, 09:00 | Preteky vo svete | Tomáš Šandor
tdf2020 banner update
Tohtoročná edícia Starej dámy bude mať rozmanitý charakter. Organizátori pripravili len tri cieľové stúpania a nasadili dve časovky jednotlivcov, čo má zvýšiť aktivitu favoritov v kopcoch. Na budúcoročnej trase vyniká dvojnásobný prejazd cez Mont Ventoux a počas celých troch týždňov príležitosti pre všetky typy cyklistov.
V poslednom čase stavila Stará dáma na výraznú horskú podobu, ale tentoraz okresala počet cieľových stúpaní a len trikrát sa bude finišovať v kopci. V tomto smere vyniká Col de Portet a zaujímavá akcia sa môže odohrať aj na Tignes alebo Luz Ardiden. Organizátori si od toho sľubujú, že favoriti nebudú čakať len na posledné stovky metrov na cieľových kopcoch, ale budú musieť útočiť v etapách, ktoré končia v klesaní po ťažkých stúpaniach ako Col de la Colombiere, Mont Ventoux a Collada de Beixalis.
Jazdcov na GC majú vyprovokovať k väčšej aktivite aj dve rovinaté časovky. V celkovej dĺžke 58 kilometrov automaticky vytvoria manko niektorých vrchárov, ktorí tak musia naháňať čas v kopcoch. Na svoje si prídu klasikári alebo puncheuri s možnosťou získať žltý dres na začiatku TdF a útočníci do kopcov nájdu svoje príležitosti počas celých pretekov. Ulahodí im, že ubudlo cieľových stúpaní, ale napriek tomu profily mnohých etáp zostali náročné. Spokojní môžu byť aj šprintéri. Prvý týždeň im poskytuje tri príležitosti, rovnako aj druhý súťažný blok a hromadný dojazd je naplánovaný aj na devätnástu a úplne poslednú etapu.
fotogaleria ikonkaFotogaléria profilov etáp (© letour.fr)
Fotografia 1 z 21
Fotografia 1 z 21
Fotografia 1 z 21
Fotografia 1 z 21
Fotografia 1 z 21
Fotografia 1 z 21
Fotografia 1 z 21
Fotografia 1 z 21
Fotografia 1 z 21
Fotografia 1 z 21
Fotografia 1 z 21
Fotografia 1 z 21
Fotografia 1 z 21
Fotografia 1 z 21
Fotografia 1 z 21
Fotografia 1 z 21
Fotografia 1 z 21
Fotografia 1 z 21
Fotografia 1 z 21
Fotografia 1 z 21
Fotografia 1 z 21
Nervozita, vietor, ITT a dve Alpské etapy
Preteky odštartujú v Bretónsku, v rodisku Bernarda Hinaulta, a v najzápadnejšej časti krajiny pobudne pelotón štyri dni. Prvé dve etapy budú vyhovovať puncheurom a ďalšie dve predstavenia najrýchlejším jazdcom v balíku. Riaditeľ pretekov Christian Prudhomme si sľubuje od úvodných dní aj hrozbu silného vetra a intenzívnu jazdu po pobreží Atlantického oceánu. Úvodná etapa prebehne na zvlnenom profile a v meste Landerneau bude pripravená vyzývavá koncovka. Finišovať sa bude na kopci Côte de la Fosse (3 km; 5,7 %). Prvých 1500 metrov vybehne na osem percent, ale na začiatku sa objavia maximá štrnásť percent. Druhá polovica stúpania klesne na päť percent a bude to ideálna príležitosť pre výbušných jazdcov. Väčšinu dňa sa pôjde po pobreží a to len zvýši na trati napätie.
Druhý deň sa dostanú pretekári na známy profil a v svojráznom regióne nemôžu obísť tradičný finiš na Mûr-de-Bretagne (2 km; 6,5 %). Krátky kopec obsahuje úvodný kilometer na úrovni desiatich percent a aj keď pred vrcholom povolí, bude to znovu prehliadka výbušných schopností v kopci so šancou opäť zaútočiť na maillot jaune. Nasledovať budú dve etapy určené pre šprintérov. Obidve budú mať prijateľnú dĺžku a počas oboch dní bude hrozbou delenie balíka na bočnom vetre. Najskôr sa očakáva hromadný šprint v meste Pontivy a potom sa pelotón presunie Fougères, kde sa cieľová páska mierne zdvihne na dva a pol percenta. Najrýchlejší jazdci v pelotóne s tým nebudú mať problém, ale o čosi stúpnu šance odolných šprintérov.
- reklama -
- reklama -
V predchádzajúcich ročníkoch boli na Tour časovky posielané do úzadia, ale v nasledujúcej edícii sa stanú mimoriadne dôležitými položkami. Hneď v piatej etape sa pôjde 27-kilometrová jazda proti chronometru, ktorá ovplyvní pomery v klasifikácii. Jazda proti chronometru prebehne na rovinatom teréne a bude jasne vyhovovať špecialistom na túto disciplínu. Po časovke čaká na pelotón takmer 200-kilometrový presun do mesta Tours, preto bude šiesta etapa relatívne krátka a opäť zaujme šprintérov. V meste Chateauroux znovu uvidíme v akcii šprintérske vláčiky. Nasledovať bude najdlhšia etapa na podujatí, ktorá zavedie pretekárov východným smerom na Alpy, a vo finále sa môžeme tešiť na parádnu klasikársku bitku s krátkymi, ale strmými kopcami. O etapovom triumfe rozhodnú také stúpania ako Signal d'Uchon (1,9 km; 12 %) alebo Côte de Lavau (2,6 km; 5,1 %), ktoré sa vynoria pred cieľom a budú určené na útoky.
Na konci úvodného súťažného bloku budú pripravené dve horské etapy. Vo finále ôsmeho dňa sa vráti na Tour de France obávaná dvojička Col de Romme (8,8 km; 8,9 %) a Col de la Colombiere (7,5 km; 8,5 %), ktorú ešte viac umocní ďalší náročný kopec Côte de mont Saxonnes (5,7 km; 8,3 %). Toto stúpanie rozbehne vrchársku bitku a hneď potom bude nasledovať naozaj ťažká kombinácia Romme - Colombier, kde obidva kopce obsahujú dlhé úseky na úrovni desať percent a  rovnaké sklony budú pripravené aj pred vrcholom Col de la Colombiere, odkiaľ zostáva do cieľa len pätnásť kilometrov v klesaní. Nasledovať bude vyčerpávajúci alpský maratón, ktorý začne na Col des Saises (9,4 km; 6,2 %). Za ním bude nasledovať Cormet de Roselend (20,2 km; 6,1 %) s ťažkou úvodnou časťou s dvojnásobným prevýšením a celá etapa bude zakončená kopcom Monteé de Tignes (21 km; 5,5 %), ktorý udrie na pelotón svojou dĺžkou a aj bez strmých úsekov môže byť vhodným miestom na vytvorenie rozdielov.
- reklama -
- reklama -
- reklama -
- reklama -
Netradičný Mont Ventoux a andorrské kopce
Po voľnom dni naberie sa vydá pelotón južným smerom a v desiatej etape v meste Valence bude všetko smerovať k hromadnému dojazdu. Počas desiateho dňa sa ocitnú cyklisti v blízkosti jedného z najslávnejších stúpaní Tour a organizátori to využijú jedinečným spôsobom. Atraktívnu vrchársku bitku obstará Mont Ventoux, bude sa finišovať po klesaní v meste Malaucene a pelotón prejde dvakrát cez legendárne stúpania. Prvýkrát sa pôjde po "ľahšej" strane Mont Ventoux (24 km; 5 %), potom dostanú cyklisti tridsať kilometrov na zotavenie a následne sa odohrá  jedna z najočakávanejších vrchárskych bitiek edície. Z vrcholu tradičnej strany Mont Ventoux (15, 7 km; 8,8 %) zostáva do cieľa len 22-kilometrové klesanie.
Pretekári sa budú dostávať čoraz viac na juh krajiny a bude sa pokračovať dvomi jednoduchšími etapami. Koncovka v meste Nimes sľubuje hromadný dojazd pelotónu, ale organizátori upozorňujú na možnosť silného vetra v priebehu dňa a zvlnený terén s niekoľkými menšími stúpaniami bude motivovať únik. Podobný scenár sa očakáva aj v trinástej etape. Balík sa bude nachádzať v blízkosti Lionského zálivu a aj cestu do mesta Carcassonne môže ohroziť nepríjemný vietor. Finále druhého týždňa sa odohrá na pyrenejskom území a počas štrnásteho dňa sa objavia na trati kopce, ktoré však neprehovoria do klasifikácie a etapa bude určená pre únik. Víťazstvo sa zrodí na stúpaní Col de Saint-Louis (4,7 km; 7,4 %) s maximami desať percent, ktoré sa nachádza sedemnásť kilometrov pred cieľom.
Ilustračný záber (© A.S.O. / Alex Broadway)
Ani ďalšia pyrenejská etapa nebude zakončená na stúpaní. Pelotón absolvuje jeden deň v Andorre, kde sa prebehne po kopcoch Col de Puymorens (5,9 km; 4,6 %) a Port d'Envalira (10,7 km; 6,2 %), čo je zároveň najvyšším bodom pretekov, ale na týchto kopcoch nenájdeme náročné sklony.  Po dlhšom klesaní sa dostane balík na úpätie kľúčového stúpania Collada de Beixalis (6,4 km; 8,5 %), ktorý je síce krátky, ale v prvej polovici dosahuje dvojciferné sklony na úrovni trinásť percent a celý čas vytvára priestor na útok. Z jeho vrcholu vedie do cieľa v Andorre-La-Vieille pätnásť kilometrov v klesaní. Čas v klasifikácii získa len aktívna jazda.
Náročný finiš na Col de Portet a dlhá časovka
Po druhom voľnom dni sa zostáva v okolí Pyrenejí a záverečný týždeň otvorí previerka vhodná pre útočníkov do kopcov. Na trati sa nachádzajú tri stúpania a kľúčový dopad na výsledok bude mať kopec Col de Portet d'Aspet (5,4 km; 7,1 %) s úsekmi na úrovni deväť percent, ktorý sa nachádza tridsať kilometrov pred cieľom. Sedemnásta previerka bude kráľovskou etapou podujatia. Pelotón najskôr rozprúdia Col de Peyresourde (9,8 km; 7,5 %) a Col d'Azet (7,8 km; 7,3 %) a všetko dôležité sa odohrá na majestátnom cieľovom kopci Col de Portet (16 km; 8,7 %), ktorý je dlhý, zavedie jazdcov do vysokej nadmorskej výšky a celý čas nepovolí pod osem percent. Pre jazdcov na GC to bude najvhodnejšie miesto na vrchársky útok na podujatí. Na druhý deň bude čakať prejazd cez Col du Tourmalet (19 km; 7,4 %), po ktorom však bude pripravený dlhý zjazd a teda favoriti budú šetriť energiu len na cieľový výstup Luz Ardiden (13,3 km; 7,4 %). Stúpanie s pravidelným sklonom bude nepríjemnou prekážkou a stále vytvorí priestor na útočné výpady favoritov.
video v clanku ikonka ciernaCol de Portet v roku 2018
Devätnásta etapa bude zaujímať predovšetkým šprintérov a tradične bude hromadný dojazd pripravený aj v Paríži na samom konci podujatia. Predposledný deň na pretekoch sa bude opäť bojovať v jazde proti chronometru a 31 časovkárskych kilometrov bude mať potenciál zamiešať poradím. Časovka sa odohrá v prostredí najslávnejších viníc regiónu Bordeaux a predstaví významné apelácie Pomerol a Saint-Émilion
Okrem časoviek treba na selekciu v GC odvážne útočiť
V celkovej klasifikácii najskôr rozdá karty ITT v piatej etape a univerzálni pretekári v nej získajú výhodu pred horskými previerkami. Na začiatku pretekov sa budeme nachádzať vo veternom regióne a silný vietor môže zasiahnuť do vývoja úvodných etapách. Favoriti na titul budú vedieť, ako si majú postrážiť nervózne koncovky prvých dvoch dní. Zaujímavá skúška striehne počas siedmeho dňa. Na obrovskej dĺžke (najdlhšia etapa na Tour za posledných dvadsať rokov) sa nachádzajú na konci krátke stúpania vrátane strmého Signal d'Uchon, kde chcú organizátori sledovať útoky najsilnejších jazdcov. Z horského pohľadu bude prvému týždňu dominovať Col de la Colombiere, kde bude treba útočiť, ale otázna je snaha favoritov, a cieľový kopec Tignes. Ten je však tempárskou záležitosťou s prijateľnými sklonmi, preto Alpy nemusia vytvoriť veľký prievan v klasifikácii.
V druhom týždni sa očakávajú hlavné rozdiely najmä na Mont Ventoux. Uvidíme, ako sa podpíše pod výsledky etapy skutočnosť, že sa nekončí na vrchole legendárneho kopca, ale na druhej strane sa pôjde po Mont Ventoux dvakrát, čo sľubuje väčšiu únavu na jeho nekonečných sklonoch. Potom bude nepríjemnou andorrská previerka, no tá neobsahuje skutočne ťažké kopce a útok musí prísť na krátkom stúpaní Collada de Beixalis, čo nemusí byť dostačujúce na selekciu medzi favoritmi.
- ponuka z nášho eshopu -
doprava zdarma 560x300
- ponuka z nášho eshopu -
V záverečnom súťažnom bloku vyniká kráľovská etapa zakončená na náročnom kopci Col de Portet, kde musia ukázať svoju formu najlepší vrchári na podujatí, ale túto previerku ochudobňuje príliš dlhá rovinatá časť. Nasledujúci deň sa bude finišovať na Luz Ardiden a podobné stúpanie si vyžaduje náročnejší profil etapy, aby maximálne udrel na favoritov, a na to Tourmalet nemusí stačiť. Na Luz Ardiden sa vytvorí selekcia, ale nemusí byť smerodajná. Oveľa údernejšou bude záverečná rovinatá časovka, v ktorej môžu univerzálni cyklisti získať na vrchárov rozhodujúci čas.
V horách by sa mali tvoriť hlavné rozdiely na Col de Portet, potom Tignes a Ardiden môžu jedine prekvapiť, a preto by mali vrchári maximálne využiť Col de la Colombiere, Mont Ventoux a prípadne Beixallis. Obe časovky jednotlivcov favorizujú univerzálnych cyklistov. Ten z nich, ktorý bude vo forme a bude mať okolo seba silný tím, sa môže zamerať na defenzívnejšiu jazdu v horách, čo bez veľkého počtu cieľových kopcov nebude nesplniteľná úloha. Takúto stratégiu môže narušiť jedine útočne naladená konkurencia.
Šprintéri nedostanú príležitosť zabojovať o žltý dres, ale v ideálnom prípade až osemkrát môžeme sledovať hromadný dojazd pelotónu. V úvodnom týždni to budú tretia, štvrtá a šiesta etapa, ktoré sa budú dať dobre kontrolovať. Druhý súťažný blok uvidí šprint na konci desiateho dňa a potom sa budú najrýchlejší jazdci v balíku sústrediť na Nimes a Carcassonne. Dvanásta etapa je však zvlnená a hromadný dojazd nemusí byť samozrejmosťou. Na konci pretekov by sme mali sledovať šprintérsky súboj v meste Libourne a aj v Paríži.

Diskusia

Dr. Jones (Neprihlásený užívateľ) - 22.06.2021 10:55:17
Ja tipujem, že Petrovi tá zelenina na Tour nevyjde. Konkurencia sa zíde obrovská a aj keď nepôjde Bennett, stále je tam dosť chlapíkov, čo mu môžu v špurtoch vyfukovať víťazstvá a body, aj keď oni na zelený nepôjdu. Peter by musel ísť tvrdo a úspešne po prémiách, nie ako vlani, keď nevyhral snáď ani jednu a predbehol ho niekedy aj Mörkov. Samozrejme šanca tam je a keby to predsa dokázal, tak tri klobúky dolu a super rešpekt.
dfxxfd (Neprihlásený užívateľ) - 22.06.2021 11:33:29
Otazne je, kolko tych skutocnych sprinterov pride do Pariza.
Martin J. (Neprihlásený užívateľ) - 23.06.2021 07:57:54
Problém je aj v tom, že maníci na TdF nepôjdu na seba, ale proti Saganovi
Etan Taurotroll (Neprihlásený užívateľ) - 24.06.2021 10:15:40
Súhlasím. Za všetkým je Soros.
Palec (Neprihlásený užívateľ) - 22.06.2021 11:41:34
Ja tipujem, že Peter si v pohode príde do Paríža po zelený dres,jeho forma bude ešte omnoho lepšia než na Gire,a ukáže nám zo dve tri nové víťazné gestá
martin (Neprihlásený užívateľ) - 22.06.2021 13:54:25
presne tak, mnoho ludi sa pozera na minulu sezonu z uplne zleho uhlu proste sagan nebol vo forme ale ze vobec, polka pelotonu bola mimo, kedze covid tak mnoho z nich vobec netrenovalo aj mesiace, to sa potom aj aertovi aj poelovi vyhravalo, tato sezona ukaze ze ano maju talent ale minulorocny covid z nich spravil troska vacsie hviezdy nez v skutocnosti su ...
kotel (Neprihlásený užívateľ) - 22.06.2021 14:16:05
a pre ich tohtorocne vysledky mas ake vysvetlenie?
Palec (Neprihlásený užívateľ) - 22.06.2021 14:44:30
A aké majú výsledky?na san reme ich ošťal stuyven,na flandrach van der poel vyfucal proti cavagnovi,l-b-l vyhral momentálne najlepší cyklista sveta... samozrejme, sú skvelí,ale nie neporazitelni,a hlavne na tých najväčších pretekoch to rozhodne nebudú mať jednoduché...ms 2019,van der poel opäť vyfucal v závere,titul pedersen,min.rok van aert nemal nárok na allaphillipa,a tento rok vyfucia obaja oproti Saganovi
dano (Neprihlásený užívateľ) - 22.06.2021 14:57:32
si chlapce mimo. van aert 15 pretekovych dni 5 vitazstiev vratane GW a Amstel, druhy celkovo na Tirrene, mimo top desat iba2x
van der poel 21 dni a 2 etapy na tirrene, 2 vo svajci, jedna v UAE, strade, podium na e3 a san reme
obaja maju v juni lepsiu sezonu ako sagan za posledne tri roky dokopy
dano (Neprihlásený užívateľ) - 22.06.2021 14:59:22
pardon, van aert ma podium na san reme a van der poel na ronde
Palec (Neprihlásený užívateľ) - 22.06.2021 15:10:15
A?
Veď ja netvrdím, že nie sú skvelí,ale vravím, že na najväčších pretekoch majú problémy a aj budú mať...oni neboli príliš trénovaní na preteky s 250km a viac... práve v takýchto pretekoch im v závere chýba tá brutálna sila, ktorú ukazujú v kratších pretekoch a etapách... možno tie resty dakedy doženú,ale v týchto pretekoch sú porazitelni
ifčopifčo - 22.06.2021 17:35:51
WvA - víťazstvá na Primavere a G-W, druhé miesto na Ronde, MvdP - víťazstvo a druhé miesto na Ronde to sú všetko dlhé preteky, takže dĺžka nejako nelimituje, alebo nie viac ako iných cyklistov, ale poraziť sa dajú, sú to ľudia a nie stroje.
Elviska (Neprihlásený užívateľ) - 22.06.2021 16:09:41
Nikto netvrdí že nie sú dobrý, ale lepšiu sezónu mali obaja najmä minulý rok a bolo vidieť ze nie každému vyhovovala korona pauza, im dvom to vyhovovala, ale tento rok až toľko víťazstiev nemajú. A neviem načo spomínaš jún, Aert nestartoval, lebo mal posledn 2 mesiace zdravotne problémy a MvDP vyhral na Okolo Švajčiarska etapy ale aj odstúpil. A to ze Sagan nemá posledné roky veľa víťazstiev je tiež kvôli niekoľkým okolnostiam, rok 2019 jar črevný vírus ešte aj následky z pádu co mal na TDF v roku 2018. Minulý rok niektorým vyšla sezóna, niektorým nie, Petrovi nevyšla,, ale stáva sa to aj iným, nájde sa ešte dosť jazdcov ktorým nevyhovovala korona pauza . Tento rok nemal najlepši začiatok roka kvôli Covidu, ale má 4 víťazstva, aj cyklamenovy dres. Takže až tak zle, na tom nie je.
Double T (Neprihlásený užívateľ) - 22.06.2021 16:31:43
V ich veku mal Sagan v profi pelotone na konte tolko vitazstiev, co nemaju oni dvaja dokopy
rado70 (Neprihlásený užívateľ) - 22.06.2021 17:30:31
A ani nikdy dokopy nebudú mať. Aj keby do 100 rokov jazdili.
ifčopifčo - 22.06.2021 17:37:13
Ale kvalitou, myslím tým monumenty, ho prekonať môžu.
Elviska (Neprihlásený užívateľ) - 22.06.2021 17:37:59
To sa ešte uvidí
Bubo (Neprihlásený užívateľ) - 22.06.2021 20:03:01
tak prekonat pocet monumentov 2 by malo byt realne...
Elviska (Neprihlásený užívateľ) - 23.06.2021 09:57:20
Ano, ale uvidíme. Ale rojnásobný majstri sveta za sebou asi nebudu.
Elviska (Neprihlásený užívateľ) - 23.06.2021 09:57:50
trojnásobný
Double T (Neprihlásený užívateľ) - 22.06.2021 20:47:49
Ked budu cyklokrosari aspon dvakrat za sebou majstri sveta na ceste, potom mozu synci mat dovolene Saganovi umyt bicykel :) . Dovtedy mu ho nesmu ani podrzat bez bielych rukaviciek ;)
Martin J. (Neprihlásený užívateľ) - 23.06.2021 08:00:29
... budúcoročnej?!
Palec (Neprihlásený užívateľ) - 23.06.2021 08:46:48
8 šprintérskych etáp to bude peklo sledovať, dúfam, že bude aspoň dobre fučať:-)
 
Náš eshop