Tento web používa k poskytovaniu služieb, personalizácii reklám a analýze návštěvnosti súbory cookies. Viac informácií.

Odmietnuť Súhlasím Podrobné nastavenie Prijať zvolené cookies
Nevyhnutne nutné cookies
Tieto cookies sú nevyhnutné pre fungovanie nášho webu a nemožno ich deaktivovať. Tieto súbory navyše prispievajú k bezpečnému a riadnemu využívaniu našich služieb.
Analytické cookies
Analytické cookies sú zhromažďované skriptom spoločnosti Google Inc., ktorá následne tieto dáta anonymizuje. Po anonymizácii sa už nejedná o osobné údaje, pretože anonymizované cookies nemožno priradiť konkrétnemu užívateľovi, resp. konkrétnej osobe. My pracujeme iba s cookies v anonymizovanej podobe.
Reklamné cookies
Reklamné cookies používame my alebo naši partneri, aby sme Vám mohli zobraziť vhodné obsahy alebo reklamy ako na našich stránkach, tak na stránkach tretích subjektov. Na základe týchto informácií nie je spravidla možná bezprostredná identifikácia Vašej osoby, pretože sú používané iba anonymizované údaje.
Náš eshop

web navigacia bannery bicykleweb navigacia bannery dresyweb navigacia bannery kratasyweb navigacia bannery prilbyweb navigacia bannery tretryweb navigacia bannery komponenty

Gent - Wevelgem ovládla štvorčlenná skupina a Girmay možno získal najväčšie africké víťazstvo histórie, Sagan odpadol skoro

27.3.2022, 14:00 | Preteky vo svete | Lukáš Timko
ne 27.3. zvlnena etapa ciel rovina Ieper > Wevelgem 249 km Girmay
profil pretekov, 1315 nastúpaných metrov (© la-flamme-rouge.eu)
Na rozdiel od E3 či Ronde, Gent - Wevelgem dokáže vyhrať ešte aj odolný šprintér a rozdiely medzi najlepšími nebývajú také veľké. Preteká sa síce až na 249 kilometroch, no úplne celá prvá polovica je mimoriadne jednoduchá a v tej druhej je len deväť stúpaní bez tých najdlhších i najprudších. Posledné končí 34 km pred cieľom. To sú všetko faktory, ktoré povzbudzujú mnohých pretekárov, ktorí inak na slávnych flámskych klasikách až takú šancu necítia.
Ich veľkým problémom ale bola forma Jumba, ktoré nasadzovalo takmer identickú zostavu ako v piatok a ukázalo, že vie tak zapnúť na niekorom z kopcov, že nemá problém ísť v dlhom úniku bezohľadu na terén. To, že bude Jumbo útočiť, bolo úplne jasné, pretože súperi prišli aj s množstvom šprintérskych mien ako Jakobsen, Kristoff, Bennett, Viviani, Ackermann, Groenewegen, Merlier či Philipsen a doviesť si ich na pásku by bola úplná somarina. Žltí teda potrebovali urobiť preteky čo najťažšie. Na tom sa určite chceli zviesť ľudia ako Mohorič, Trentin, možno Pidcock alebo Pedersen. Stále však bol jasným favoritom Wout Van Aert, ktorému vyhovovalo všetko - sólo, ale aj menšia skupina.
Zároveň to bol dôležitý deň pre Petra Sagana. Ak by mu všetko vyšlo, mohol pomýšľať na výsledok. Už mal za sebou niekoľko štartov od zdravotných problémov a forma mohla ísť hore. Prospel by mu iste ešte týždeň/dva, ale bol to dôležitý deň aj smerom k tímovej hierarchii, pretože sa v týchto terénoch začali ukazovať silnejší kolegovia. Nie len Turgis, o ktorom sme to už vedeli podľa minuloročných výsledkov.
Na rozdiel od piatkovej E3, kde sa únik nedokázal vytvoriť hodinu a pol a aj potom mal iba symbolický náskok, dnes sa dostalo dpredu rýchlo sedem ľudí a prezentovalo sa vpredu dlho s náskokom aj cez päť minút. Všetko to dokumentovalo veľmi pokojný deň, ktorý sa mal zmeniť na flámsku naháňačku zhruba od méty sto kilometrov pred cieľom. Vpredu jazdili Jelle Wallays (Cofidis), Alexander Konyšev (BikeExchange), Nikias Arndt (DSM), Johan Jacobs (Movistar), Ludovic Robeet (Bingoal), Lindsay De Vylder (Tosport) a Lars Saugstad (Uno-X).
Organizátori týchto pretekov roky prinášajú množstvo verzií a Slovensko malo zastúpenie i na juniorskej a U23 verzii. V oboch štartovali národné výbery, teda mali sme na nich našich reprezentantov. Prakticky to najsilnejšie mimo Martina Svrčka v U23, ktorý šiel GP di San Vendemiano, a Tomáša Sivoka spomedzi juniorov, ktorý cez víkend zahájil sedemdňový etapák vo Francúzsku Tour de la Région sud Paca (mimo UCI), sobotňajšiu prvú etapu vyhral. Z našich juniorov skončil najvyššie na Gent - Wevelgem Martin Jurík na 26. mieste. Odchovanec Slávie Trenčín pred sezónou prestúpil do juniorskej verzie tímu Adria Mobil. Staršej verzii U23 sa venoval kolega Jakub Hlubek, zo Slovákov ju dokončil len Lukáš Kubiš.
Medzi mužmi to bolo mimoriadne pokojné, na čele hlavnej skupiny sa striedali rôzne tímy. Nebola práca len na Jumbe či Quick-Stepe. Objavovali sa tam aj Ag2r, Bora, Alpecin, Sagan jazdil veľmi vysoko v pelotóne. Ako sa všeobecne očakávalo, sto kilometrov pred cieľom sa už začala cesta zužovať a kopce približovali, preto stúpala rýchlosť aj nervozita a došlo aj k prvému väčšiemu a vážnejšiemu pádu, ktorý rozdelil pelotón na dve časti. Neboli správy o tom, aby vzadu ostal, alebo priamo spadol do priekopy niekto z favoritov. Ak by sme nepočítali Sepa Vanmarcka (Israel). Postupne sa to ale spájalo.
- reklama -
- reklama -
- reklama -
- reklama -
Začali sa kopce a problémy rôznych pretekárov. Jhonatan Narvaez (Ineos) spadol, rovnako pár ďalších ľudí. Iní mali technické problémy. Pokojné nedeľné popoludnie sa zmenilo na chaos. No a začalo sa útočiť. Klasicky aktívne bolo Jumbo, Wout Van Aert a Matej Mohorič sa už snažili deliť veľký pelotón. Darilo sa im to. Balík sa rozdelil na viacero skupín. Peter Sagan odtiaľ vypadol už zhruba 82 km pred cieľom. Neudržal sa medzi zhruba 80-tkou pretekárov. Vyzeralo to veľmi zle, ba priam desivo.
Po Kemmelbergu a úvodnej štvorici kopcov sa prišlo na veternú časť okruhu  a viaceré tímy to nakopli. Podelilo sa to na viacero skupín. Klasický únik vpredu mal už len pol minúty k dobru. Za ním šla partia 14 ľudí vrátane  Van Avermaeta, Campenaertsa, Girmaya, Mohoriča, Dilliera, AsgreenaVan Baarleho, Theunsa, dokonca Démara, tak sa pospájali ďalšie skupiny na niečo ako zvyšok pelotónu s Jumbom. To ale malo vpredu dvoch ľudí bez Van Aerta. Boli to Teunissen a Van Hooydonck.

Takže 70 km pred páskou bolo vpredu už len päť ľudí, a to Wallays, Jacobs, Konyšev, Arndt a De Vylder. Za nimi so stratou 15 sekúnd šla 18-členná partia Teunissen, Van Hooydonck, De Lie, Campenaerts, Beullens, Asgreen, Pasqualon, Girmay, Van Avermaet, Dewulf, Legac, Mohorič, Turner, Van Baarle, Theuns, Kirsch, Vergaerde a Dillier. A tak s odstupom ďalších 20 sekúnd asi 50-členný pelotón.
Prvé dve partie sa spojili a najmä Van Avermaet, Mohorič, Van Baarle a Asgreen mali veľký záujem ťahať čelnú skupinu, pretože tam nemali Van Aerta, ktorého Jumbo ani neťahalo druhú skupinu, pretože vpredu mali dvoch ľudí. Aj keď sa to dlho naťahovalo na 10-15 sekúnd, predná skupina sa po výjazde z dlhého kockovo-šotolinového úseku Plugstreets skonsolidovala a začala príkladne spolupracovať, hoci tam stále boli kaziace prvky ako Jumbáci. Náskok preto narástol na 25 sekúnd. Za nimi to nevyzeralo na nič kompaktné. Ťahal len dvaja ľudia z TotalEnergies vrátane Bodnara, a to pre Turgisa. Úplne neviditeľné boli tímy ako UAE či Bora.
- ponuka z nášho ehopu -
rusko satky 560x300
- ponuka z nášho eshopu -
Nebola tá spolupráca vpredu napokon až taká prikladná. Ako sa neskôr ukázalo, striedalo sa tam len zo 6-7 ľudí. Napríklad absolútne nepotiahli borci Lotta, ktorí tam boli v trojici. Morálka upadala až padla na dno. 58 km pred páskou sa to pospájalo a vytvorila asi 70-členná skupina. Potom to bolo chvíľu pokojné a čakalo sa na ďalší kopec - Kemmelberg. Tam sa už čakali selekcie. Van Aert nezaútočil, len sa to veľmi natiahlo. Problémy mali šprintéri, ktorí tam ešte ostali. Napríklad aj Jakobsen.
50 km pred páskou sa za Kemmelbergom vytvorila diera zhruba po šestnástom pretekárovi, no ťahal to tam len Asgreen, Van Aert príliš nechcel. Jumbo skúsilo atakovať v podobe Laporta, ku ktorému by si to možno Van Aert dolepil v ďalšom kopci. No to ich súperi čítali a za Francúzom sa vydali ďalší ľudia, ktorí to žltým zmarili. Potom sa to znova spojilo.
- reklama -
rusko satky 560x300
- reklama -
Blížilo sa finále, posledné kopce a stále bolo vpredu asi 60 ľudí. Stále niekto útočil vrátane Jumbo-Visma v podobe Tiesja Benoota, klasicky Groupama-FDJ... ale nikto to nevedel rozhodnúť. Trasa nebola dostatočne selektívna. Ostával posledný prejazd Kemmelbergu (kopec: 530 m; 6,2 %; 19 %; kocky 3000 m). Ako sa čakalo, topfavorit Wout Van Aert nastúpil, ale na vrchole mal asi len trojsekundový náskok na Stuyvena a Asgreenom i kolegom Laportom a postupne sa pridávali ďalší.
Tesne po poslednom stúpaní sa vytvorila partia Asgreen, Pedersen, Laporte, Mohoric, Kragh Andersen, Van Aert, Benoot a Van Baarle. Za nimi bol zvyšok veľkej skupiny potrhaný, no na úplnom čele to nebolo zďaleka príkladne kooperované. Klasicky sa snažil najmä Mohorič, ale ostatní sa točili viac-menej symbolicky. Za nimi to ťahal najmä Alpecin, ktorý tam mal stále Tima Merliera, ktorý by bol topfavorit na špurt.
To si zrejme všmimli športoví riaditelia Jumba a na širokej rovine zrazu Van Aert nasadil do úniku, aby to ešte zvrátil. Nepodarilo sa mu to, ale najprv ich ešte došla iná skupina s Girmayom, Van Avermaetom, Démarom, Kristoffom, Turgisom a registrovali sme tam aj Jaspera Philipsena z Alpecinu. Až neskôr ich došiel aj Merlier. To už ale nešprintéri nemohli nechať tak a Laporte (Jumbo) nastúpil. Najprv si ho zahákoval len Girmay (Intermarché), no neskôr sa pridali aj Stuyven (Trek) a Van Gestel (Total). 20 km pred páskouu mali náskok asi desiatich sekúnd na dvojičku Van Avermaet (Ag2r) - Tiller (Uno-X). Dalších desať sekúnd za nimi bola asi 30-členná partia.
Dvojička Van Averamet - Tillier to musela vzdať, bola vo veľkej početnej nevýhode. No veľkú skupinu Alpecin vôbec neťahal, robila to len sama Groupama v podobe Dilliera s Genietzom pre Démara. Ostatní sa prizerali. Kvartetu vpredu to vyhovovalo a budovalo náskok na pol minúty. To už bolo 15 km pred páskou veľmi nádejné. Aj keď sa postupne pridávali tímy, ktoré chceli ťahať skupinu, slovami komentátora RTVS Vlada Gendu: "vlak už ušiel", bolo neskoro.
Až do méty posledného kilometra spolupracovala partia Laporte (Jumbo), Girmay (Intermarché), Stuyven (Trek) a Van Gestel (Total) príkladne a nikto nenastupoval. Veľká partia za nimi stále nebola ďaleko, nemohli ani taktizovať. Papierovými favoritmi v prípade špurtu boli Stuyven s Laportom. Dva kilometre pred páskou ešte zo skupiny nastúpil Kragh Andersen (DSM) v boji o piatu priečku, či prípadné pretaktizovanie čela.
Laporte musel ísť z prvej pozície a keď ako prvý začal špurt 250 metrov pred páskou Binam Girmay, všetci si asi mysleli, že je to priskoro a Stuyven alebo Laporte pôjdu v závere cez neho, ale nestalo sa tak. Ako prvý Eritrejčan vyhral flámsku klasiku! A to sa v tíme rozhodli, že bude štartovať iba v piatok večer.
Laportovi na páske nechýbalo veľa, no mal nevýhodu, že musel ísť z prvej pozície. Tretí bol napokon Van Gestel, ktorý tiež dosiahol kariérny výsledok. Na pódium sa napokon nezmestil Stuyven. Kragh Andersen naozaj finišoval piaty a tesne za ním skupina, kde bol podľa očakávania najrýchlejší Merlier.
Pre Girmaya ide o doslova neuveriteľné víťazstvo. Štartoval na tretej flámskej WT klasike v živote a hneď zvíťazil. Ťažil zo skvelej pozičnej jazdy a správneho odhadu na atak Laporta, ktorý 25 km pred páskou vyrazil dopredu, pretože sa zozadu blížila skupina so šprintérmi a Jumbo muselo hrať na viac kariet. Senzačný príbeh 21-ročného borca teda dostal krásnu jarnú čerešňičku a triumf pre Intermarché, o ktorom mohli doteraz len snívať. Uvidíme, kam sa vydajú ďalšie kroky Eritrejčana, ktorý pre svoju krajinu a Afriku získal možno aj najväčšie víťazstvo, hoci taký Daryl Impey viedol Tour de France. Sám hneď po pretekoch potvrdil, že ho po náročnej kampani čaká pauza a ďalšie klasiky už neabsolvuje.
Wout Van Aert urobil niečo podobné ako dnes Laporte vlani a vtedy z malej skupiny zvíťazil. Dnes sa to Jumbu tesne nepodarilo. TotalEnergies by v prípade víťazstva Van Gestela urobilo tiež veľkú senzáciu, no s tretím miestom zrejme budu s odstupom času spokojní. Určite veľmi sklamaný ostal Stuyven, ktorý tak trochu prekvapujúco z tejto partie ťahal za najkratší koniec.
Sklamaných bolo veľa. Od Sagana (preteky nedokončil) cez Trentina, šprintérov až po Merliera, ktorého Alpecin neťahal vtedy, keď mal. Tragédiu si prežil Quick-Step, ktorý nedostal človeka do Top 10 a táto sezóna je pre tento tím na klasikách asi najhoršia po transformácii v roku 2012. Jakobsen síce vyhral Kuurne-Brusel-Kuurne a Cavendish Miláno - Turín, ale to bolo "len" po špurtoch. V klasickom klasikárskom puncherskom boji úplne prepadli. Vyzerá to tak, že budú musieť počkať na Alaphilippa a valónsku časť.
Pripravujeme samostatný súhrn reakcií hlavných aktérov...
vyjadrenie ikonky ciernaVyjadrenie Biniama Girmaya v TV (víťaz)
"Úžasný deň, neskutočné, nemám ani slov. Len v piatok večer sme zmenili môj plán, že to ešte potiahnem a budem štartovať. Prišiel som sem s tým, aby som zabojoval o dobrý výsledok, ale ako to dopadlo je úžasné, neuveriteľné.
Nezvládol som úplne najlepšie viaceré úseky, trochu som sa v skupine prepadol, nevnímal som vývoj pretekov pre mňa ideálne, no postupne som sa cítil lepšie a lepšie. A potom som si vyhliadol ten správny únik, čo následne vyšlo parádne.
Cítil som sa dobre v závere, ale bol som tam so silnými súpermi, takže trochu som sa bál. No v závere som bol na konci skupiny, a to je vždy výhoda. Toto víťazstvo pre mňa znamená nesmierne veľa a verím, že inšpirujem množstvo afrických cyklistov.
Ďalej už na Ronde nepôjdem. Bol som tu tri mesiace, ktoré boli veľmi ťažké a už veľmi mi chýba manželka aj dcéra, takže chcem sa vrátiť domov."
Výsledky
1. GIRMAY Biniam Intermarché-Wanty-Gobert 5:37:57 500
2. LAPORTE Christophe Jumbo-Visma 00:00 400
3. VAN GESTEL Dries TotalEnergies 00:00 325
4. STUYVEN Jasper Trek-Segafredo 00:00 275
5. KRAGH ANDERSEN Søren Team DSM 00:08 225
6. MERLIER Tim Alpecin-Fenix 00:08 175
7. PEDERSEN Mads Trek-Segafredo 00:08 150
8. GARCÍA CORTINA Iván Movistar Team 00:08 125
9. MOHORIČ Matej Bahrain Victorious 00:08 100
10. DÉMARE Arnaud Groupama-FDJ 00:08 85
DNF SAGAN Peter TotalEnergies odstúpil
Zobraziť kompletné poradie
Kopce na trase pretekov (km do cieľa):
1. 97 km: Scherpenberg (1500 m; 4 %; 9 %)
2. 92 km: Baneberg (300 m; 10 %; 20 %)
3. 86 km: Monteberg (1000 m; 7,3 %; 13 %)
4. 84 km: Kemmelberg (530 m; 6,2 %; 19 %; kocky / celkovo 3000 m; 4 %; 22 %)
-. 67 km: Plugstreets - kocky a šotolina (spolu 4700 m)
5. 54 km: Monteberg (1000 m; 7,3 %; 13 %)
6. 52 km: Kemmelberg (530 m; 6,2 %; 19 %; kocky / celkovo 3000 m; 4 %; 22 %)
7. 44 km: Scherpenberg (1500 m; 4 %; 9 %)
8. 40 km: Baneberg (270 m; 9 %; 20 %)
9. 34 km: Kemmelberg (530 m; 6,2 %; 19 %; kocky / celkovo 3000 m; 4 %; 22 %)
 
Náš eshop