porte-faceAustrálska hviezda Richie Porte je vzorovým príkladom toho, ako sa dá usilovnosťou v spolupráci s potrebným nadaním a perfektou prácou trénerov vyrobiť skvelý cyklista za pomerne krátky čas.

 

 

Neskorý začiatok s cyklistikou

 

Richard Julian "Richie" Porte sa narodil 30. 1. 1985 v tasmánskom meste Launceston. Má troch bratov, ale ani jeden z nich sa nedal na športovú dráhu. Samotný Richie sa najskôr venoval plávaniu, ale s jeho malým vzrastom (172 cm) sa nemal šancu v bazéne presadiť. Preto svoju pozornosť najskôr zameral na triatlon, no ako 21-ročný stratil motiváciu pretekať v tejto disciplíne a rozhodol sa vyskúšať cyklistiku. "Je pravdou, že som bol odchovaný na triatlone, ale postupne som stratil motiváciu. Hľadal som niečo, čo by mi mohlo dať nové pocity a myslím si, že rozhodnutie vybrať si cyklistiku bolo správne, pretože je to ťažký, ale nádherný šport, ktorý milujem každý deň viac.“ Maličký Austrálčan tak na svoje prvé cyklistické preteky nastúpil až ako dvadsaťjedenročný v roku 2006.

 

 

Odchod do Európy

 

Súťažiť začal v jednom austrálskom kontinentálnom tíme a za prvé dva roky získal prevažne na južnej pologuli až 18 víťazstiev. Najväčší úspech dosiahol na Tour Down Under v roku 2008, keď skončil na celkovom deviatom mieste. Aj keď v tých časoch nemali tieto preteky taký cveng ako v súčasnosti, pre Porteho to bol kľúčový okamih, po ktorom sa rozhodol kúpiť si letenku do Európy a vyskúšať pokušenie jazdiť v Taliansku. Neskúsený nádejný cyklista sa usadil v cyklistickom kraji v Toskánsku a v rokoch 2008 – 2009 sa formoval pod vedením bývalého pretekára Andreu Tafiho, ktorý mal na neho rozhodujúci vplyv pred vstupom do skutočne profesionálnej cyklistiky. V novom prostredí mu výrazne pomohol etablovať sa na európsky pretekársky a životný štýl aj jeho krajan Brett Lancaster, ktorý takisto žil v Toskánsku.

 

Pod taktovkou týchto dvoch mentorov sa Richie Porte mohol nerušene, ale hlavne správne formovať v talianskych juniorských tímoch, ktoré slúžia ako štartovacia rampa do veľkej cyklistiky. Ani tu neprestával vyhrávať dôležité podujatia, ale v roku 2009 už pridal medzi svoje úspechy aj porte-quintana-baskicko-2013tak dôležitý prelomový výsledok, keď sa mu podarilo vyhrať časovku na Baby Giro. Na jedných z najdôležitejších pretekov pre mladých cyklistov tak zanechal výborný dojem, ktorý sa mu darilo zveľaďovať počas celého roka, pretože vďaka aktívnej jazde a potrebnej výkonnosti bol úspešnejší na čoraz väčších pretekoch. Takéhoto pretekára si potom nemohol nevšimnúť ani Bjarne Riis, ku ktorému ho priviedol práve Andrea Tafi, ale najdôležitejším kontaktom na slávneho manažéra bol jeho súčasný zverenec a Porteho krajan Stuart O’Grady. Aj keď mal dánsky stratég plnú súpisku na novú sezónu, Richie Porte nakoniec dostal životnú šancu v jednom z najlepších tímov vo World Tour.

 

 

Očarený, ale prísny Riis

 

Dvadsaťpäťročný austrálsky borec tak v roku 2010 začal pretekať v elitnej spoločnosti. Už na prvom veľkom podujatí Parí – Nice pocítil tvrdú ruku Bjarneho Riisa, ktorý ho poriadne skritizoval za jeho hmotnosť a prikázal mu schudnúť, takže Porte musel okresať svoju váhu o sedem kilogramov. Ale hneď na Okolo Romadie si získal jeho priazeň víťazstvom v časovke a celkovým desiatym miestom, čo ho definitívne zaradilo do skupiny jazdcov štartujúcich na Giro d´Italia. V Taliansku Richie Porte predviedol premiéru na Grand Tour ako hrom, veď vyhral súťaž do 25 rokov, v konečnom poradí získal siedmu priečku a tri dni nosil aj ružový dres. Keď sa mu podarilo aj na nasledujúcich etapových pretekoch dosiahnuť výborné výsledky, Riis vedel, že má vo svojich radoch klenot, ktorý popri výborných lezeckých výkonoch disponuje aj pre GC pretekára tak potrebnou vynikajúcou časovkou.

 

 

V Contadorovom tieni

 

Nasledujúcu sezónu tím Saxo získal absolútnu hviezdu Alberta Contadora a pre Porteho to znamenalo potlačenie osobných ambícii v prospech tohto španielskeho matadora. Počas roka sa  tak stal z neho lojálny domestik a sprevádzal Contadora na všetkých podujatiach, vrátane jeho výnimočného predstavenia na Gire 2011, ale Porte sa podľa všetkého v tejto pozícii necítil pohodlne, pretože podľa jeho slov bol Contador miestami v takej forme, že jedinou úlohou pre jeho spolujazdcov bolo len strážiť úniky, o všetko ostatné sa postaral sám. Z výsledkového hľadiska bol teda Porteho rok 2011 oproti tomu predchádzajúcemu žalostný a pravdepodobne aj pod tlakom dopingovým obvinení padajúcich na Španielovu hlavu s radosťou prikývol vábivému volaniu britského celku Sky.

 

 

Splatená dôvera tímu Sky

 

Ak sa Porte mohol v predchádzajúcom ročníku sťažovať na nedostatočnú sebarealizáciu, tak tím Sky mu dokázal aj pri podpore svojich lídrov zabezpečiť potrebné uplatnenie. Sezóna 2012 porte-richie-tirrenojednoznačne patrila pre toto zoskupenie a Richie Porte sa posunul v hierarchii tímu hneď za WigginsaFrooma a spoločne vytvorili v horách neprekonateľnú bariéru. Porte mal na začiatku rozhodujúcich stúpaní rozpáliť súperov a robil to tak dobre, že obidvaja Briti sa mohli v závere s nimi hrať ako mačka s myšou. Po Tour de France 2013 sa vyjadril: „Domnievam sa, že robím najvzrušujúcejšiu časť odtrhnutia súperov v kopci a pri tom jazdím tak tvrdo, ako to len dokážem. Je príjemné obzrieť sa dozadu a uvidieť tam 25 jazdcov a potom znovu na konci, keď ste totálne vyžmýkaný, a vidíte tam len Froomeyho a Contadora.“

 

Ambiciózny Austrálčan sa okrem skvelej podpory v kopcoch dokázal na niekoľkých World Tour pretekoch udržať v najlepšej desiatke, na čom mala veľký podiel jeho stále perfektná časovka, v ktorej sa ako jeden z mála GC jazdcov dokázal priblížiť k Wigginsovi, a značka Sky. Okamžité víťazstvo u svojho nového zamestnávateľa na Volta ao Algarve a TOP 10 na Okolo RomandieCriterium du Dauphiné ho posunuli v tímovom rebríčku pred sezónou 2013 ešte vyššie.

 

 

Medzi najlepších

 

Už dvadsaťosemročný tak dostal na Paríž - Nice prvýkrát možnosť viesť tím Sky a otestovať svoje kapitánske schopnosti. Svoju misiu zvládol perfektne, pretože nad konkurenciou poriadne vyčnieval a vyhral svoje premiérové World Tour preteky. V ďalšom priebehu sezóny potom s Froomom zničili súperov na všetkých podujatiach pred Starou dámouPorte natoľko výkonnostne podrástol, že bol spoločne so svojím kapitánom najsilnejším jazdcom v štartovom poli. Ako druhý dorazil do cieľa na Critérium International, Okolo BaskickaCriterium du Dauphiné. Najhoršie dopadol ôsmy v Romandii.

   

Na Tour de France popri kľúčovej podpore pre Frooma takisto túžil dosiahnuť vynikajúci výsledok v GC, ale výpadok z druhej pyrenejskej etapy ho musí ešte teraz mrzieť. V opačnom prípade by bol vážnym kandidátom na pódium. Lenže svoju hlavnú úlohu zvládol bravúrne, pretože pri dvoch Froomových etapových triumfoch spôsobil na rozhodujúcom kopci takú kataklizmu, z ktorej sa ostatní favoriti nespamätali do konca podujatia. Za svoje pôsobivé výkonnostné napredovanie a lojálne tímové cítenie ho Dave Brailsford odmenil v roku útokom na Giro d'Italia.

 

V budúcom ročníku sa teda Richie Porte vracia na taliansku Grand Tour, kde už bude štyri roky po svojej premiére patriť medzi hlavných favoritov. Za pomerne krátky čas sa vypracoval na pretekára, na ktorého sa jeho súperi pozerajú s hrôzou, ale fanúšikovia milujú pre jeho nespochybniteľné kvality.

 

Jeho povýšenie v tíme Sky v roku 2014 však dopadlo úplne inak. Sezónu odštartoval štvrtým miestom na Tour Down Under, po ktorom zostal sklamaný, pretože chcel vyhrať. V tej chvíli ho nemohlo napadnúť, že to bude jeho najlepší výsledok v ročníku. Jeho komplikácie začali na Tirrene, kde musel odstúpiť kvôli žalúdočným problémom. Zdravotné ťažkosti sa potom prejavili na neúspešných pokusoch v Katalánsku a Romandii, po ktorých ho musel tím Sky stiahnuť zo zostavy pre Giro kvôli nedostatočnej príprave. Po tomto obrovskom sklamaní sa musel znovu vžiť do úlohy pomocníka pre Frooma na TdF. Jeho odstúpením sa stal Porte novým lídrom celku, ale Austrálčanova zlá sezóna a ďalšie ochorenie v priebehu podujatia mu spôsobili len trápenie. Počas pretekov nebol konkurencieschopný a cieľ v Paríži bol pre neho trpkým vykúpením. Po tejto skúsenosti na konci augusta radšej uzavrel smoliarsku sezónu.

 

Sezóna 2015 mala v jeho podaní dve absolútne rozdielne podoby. Na začiatku predvádzal fantastické výkony, ktoré odštartoval na domácej pôde. Stal sa austrálskym časovkárskym šampiónom a na TDU obsadil druhé miesto. Potom na Volta ao Algarve vyhral dojazd na stúpaní Alto de Malhao a následne predviedol víťaznú šnúru na troch etapových pretekoch za sebou. Na Paríž - Nice vyhral aj dve etapy, v Katalánsku si poradil so silnou konkurenciou a na Giro del Trentino ukázal, že na Giro d'Italia je perfektne pripravený.

 

Richie Porte sa veľmi tešil na taliansku GT, kde pricestoval vo veľkej forme. Predovšetkým sa sústredil na dlhú časovku, ale v desiatej etape sa odohrala príhoda, ktorá zničila všetko jeho snaženie. Tesne pred cieľom dostal defekt, v kritickej situácii spanikáril a zobral si koleso od Simona Clarka, ktorý jazdil za konkurenčný klub Orica. Za túto pomoc obidvaja jazdci dostali trest dve minúty, čo bolo príliš veľa pre borca, ktorý chce uspieť v GC. Tento okamih zlomil jeho vôľu, čo sa odzrkadlilo v ITT, kde podal slabý výkon a stratil šance na dobrý výsledok. V šestnástej etape potom preteky opustil kvôli zraneniu nohy.

 

Potom chcel pomôcť Chrisovi Froomovi na TdF. Porte tam síce nejazdil ako jeho kľúčový pomocník, ale vždy zabral v tom najlepšom momente. Bol to práve on, kto najskôr rozobral konkurenciu na stúpaní La Pierre-Saint-Martin. Na konci ročníka bolo jasné, že Porte opustí tím Sky, aby mohol napĺňať vlastné záujmy na GT. Podarilo sa mu prestúpiť do celku BMC, ktorý porozumel jeho žiadosti.    

 

V sezóne 2016 nabral smer Tour de France, kde chcel predviesť svoj skutočný potenciál na trojtýždňových pretekoch. Na začiatku ročníka bol tradične silný na TDU, kde vyhral etapu na Willunga Hill, ale na celkový triumf mu to nestačilo. Obsadil druhú priečku. Kvalitné výkony predvádzal na P-N, v Katalánsku a na Critérium du Dauphiné, kde zakaždým bojoval o celkový triumf.

 

Po veľmi dobrej prvej časti ročníka mal na TdF vysoké ambície, ale znovu ich zaklincovala smola, tentoraz hneď v druhej etape. Na jej  konci mal defekt, po ktorom nemal šancu vrátiť sa do hlavnej skupiny, a na jeho konto okamžite pribudla takmer dvojminútová strata. Bol to pre neho veľmi smoliarsky moment, pretože v tých najťažších horských etapách finišoval na najvyšších priečkach, ale viac ako piate miesto z toho nemohol vyťažiť. Porte sa na Starej dáme presvedčil, že lezecky patrí k najlepším jazdcom na svete, ale aby sa dostal na pódium na GT, potrebuje mať aj šťastie.    

 

Alá kaskadér


Porte bol pred sezónou 2017 pripravený zabojovať na Tour de France. Svojmu cieľu podriadil všetko a veľká forma sa uňho ukázala už počas pretekov Tour Down Under, ktoré dokázal premiérovo vyhrať. Okrem toho vyhral dve etapy, vrátane tej na Willunga Hill. Veľký rešpekt si vybojoval aj na Okolo Romandie, kde taktiež vyhral po prvý raz. Strach z neho išiel aj na Critérium du Dauphiné, kde skončil druhý, pričom vyhral časovku. No a potom to prišlo. Na vrchol sezóny vstupoval s tým, že chce podkúriť Chrisovi Froomovi. A darilo sa mu to. Teda až do deviateho dňa, kde sa zahral na kaskadéra. V jednom z klesaní nezvládol zákrutu a spadol. Vyzeralo to naozaj desivo, našťastie bola z toho "len" zlomenina panvy. Ešte v ten večer prišiel od Austrálčana videoodkaz, v ktorom sa prihovoril svojim fanúšikom. Hovoril, že by chcel pretekať ešte túto sezónu. Prianie sa mu aj podarilo, avšak až na tak trochu exibícii Japan Cup Cycle Road Race. V ďalšej sezóne tak bude extrémne motivovaný.

 

Najväčšie úspechy:
Víťaz Paríž - Nice 2013, 2015
Víťaz Okolo Katalánska 2015

Víťaz Giro del Trentino 2015
Víťaz Volta ao Algarve 2012
2.miesto Critérium du Dauphiné 2013
2.miesto Okolo Baskicka 2013       

       

 

 

porte-tdf-2013-tinak

Richie Porte na Tour de France 2013 (foto: Igor Tinák)

{jcomments off}