V zime opäť dáme priestor príbehom cyklistov, ktorí zaujali v uplynulej sezóne, ale v predchádzajúcich rokoch sme im ešte nevenovali profilový článok. Jakob Fuglsang je presne stým cyklistom s profilom na Cycling-Info.sk.
 
Fuglsang je dlhodobo jedným z najúspešnejších pokračovateľov dánskej cyklistickej školy. Už od ranného veku ukazoval veľkú dávku bojovnosti a inak tomu nie je ani v jeho cyklistickej kariére.
 
 
Najskôr zbieral úspechy v horskej cyklistike
 
Jakob Fuglsang sa narodil 23. marca 1985 v Ženeve vo Švajčiarsku, kde jeho otec v tom čase pracoval. Obaja jeho rodičia boli rodení Dáni, a krátko po narodení ich druhého syna pocítili túžbu vrátiť sa do rodnej vlasti. Villy Fuglsang a Lilian Fuglsangová sa po návrate do Dánska usadili v neveľkom prístave Grenaa, v najvýchodnejšom meste v regióne Midtjylland. Práve v ňom sa Jakob naučil bicyklovať a tento šport mu okamžite učaroval. „Vždy sme trávili veľa času na bicykli. V Grenaae sme bývali blízko nemocnice. Pamätám si, ako sme súťažili. Robili sme okruhy okolo nemocnice, niekedy sme sa spustili aj dole schodmi,“ spomína na detstvo jeho o dva roky starší brat Mikael.
 
Presne v dobe, keď mal Jakob Fuglsang nastúpiť na základnú školu, jeho rodina sa opäť sťahovala. Tentokrát opustili pobrežie a utiahli sa do vnútrozemia, do najkrajšieho kúta celého Dánska. Ich novým domovom bolo mesto Silkeborg, kde Jakob strávil najdlhší čas vo svojom živote. Jakob v Silkeborgu absolvoval nielen základnú, ale aj strednú školu. Už v študentských rokoch ukazoval, že v ňom drieme veľký bojovník. „Nikdy mu nechýbala vášeň k niečomu, čo ho posadlo. Nezáleží na tom, či išlo o zber fliaš, korčuľovanie, šetrenie peňazí alebo iné činnosti, ktoré ako dieťa robil. Do všetkého dával sto percent úsilia,“ hodnotil Mikael Fuglsang.
 
 
fuglsang 19 unik 1 rcsff
Jakob Fuglsang (© LaPresse/Fabio Ferrari)
 
 
Tiež Sören Kristiansen, triedny učiteľ Jakoba Fuglsanga na základnej škole, si spomenul na jeden zážitok počas športového dňa, ktorý svedčí o tom, že už v úplných začiatkoch mal Jakob našliapnuté k tomu, aby z neho vyrástol kvalitný športovec. Porozprával ho v dánskej televízii TV2 East Jutland. „Ešte na základnej škole si počas športového dňa mohol vybrať, či chce absolvovať preteky v behu na päť alebo desať kilometrov. On namiesto toho bežal až tridsať kilometrov. Vlastne, bežal by asi aj viac, ale my sme ho zastavili, pretože padla tma. Bol unavený, ale povedal nám, že ešte by zvládol zabehnúť desať kilometrov,“ smial sa Kristiansen.
 
Triedny učiteľ v reportáži vyzdvihol aj samotný prístup mladého Jakoba, ktorý trávil väčšinu voľného času na bicykli, a to napriek tomu, že bol v kolektíve veľmi obľúbený a pokoj mu nedávali ani dievčatá. „Veľa dievčat bolo do neho zamilovaných, pretože mal pekné oči. Napriek tomu, už v týchto rokoch trávil veľa času na bicykli.“ Keďže okolie Silkeborgu je hornaté, bolo logické, že Jakob Fuglsang sa v začiatkoch venoval horskej cyklistike, a táto forma cyklistiky bola pre neho prvoradá až do konca roku 2006. Medzi jeho najväčšie úspechy v horskej cyklistike boli štvrté miesto na svetovom šampionáte v kategórii do 23 rokov v roku 2005, a o dva roky neskôr sa stal majstrom sveta v tej istej kategórii.
 
 
Hore ho vystrelili domáce preteky
 
Po zisku svetového titulu v horskej cyklistike sa rozhodol viac sústrediť na cestnú cyklistiku. Prvé kontakty s cestnými pretekmi mal už v roku 2005, lenže vtedy ešte patril medzi amatérskych cyklistov. Až v roku 2006 jazdil pod profesionálnou zmluvou, ďalšie tri roky pôsobil v kontinentálnom tíme Designa Kökken. Lenže v prvých dvoch rokoch dokopy absolvoval iba jedenásť podujatí na ceste, pričom väčšina z nich bola v Dánsku. Každoročne sa mu však darilo zviditeľniť sa na najväčšom domácom podujatí, na Okolo Dánska. Roku 2006 mu patrilo v celkovom hodnotení trináste miesto, o rok neskôr už okupoval pozície v najlepšej desiatke, bol siedmy.
 
 
fuglsang 19 unik 1 rcsff
Jakob Fuglsang (©PHOTOGOMEZSPORT2019)
 
 
Aj svoje prvé profesionálne víťazstvo na ceste dosiahol na týchto pretekoch. Písal sa rok 2008, kedy Jakob Fuglsang prežíval prelomový ročník. Sezónu otvoril vo Francúzsku, kde absolvoval štyri podujatia a trikrát atakoval celkové prvé miesto, ale ani raz sa mu to nepodarilo. Na Tri dni De Vaucluse skončil druhý, na jednorazovke Paríž-Troyes finišoval tretí, pričom na víťaza stratil devätnásť sekúnd, a druhé miesto v celkovej klasifikácii mu patrilo aj v 55. ročníku pretekov Okolo Oise, a to iba o tri sekundy. Potom sa vrátil domov, a začal sa pripravovať na Okolo Dánska. Ešte pred týmto podujatím absolvoval domáci šampionát, skončil šestnásty.
 
Podujatie Okolo Dánska bolo v roku 2008 vrcholom sezóny pre Jakoba Fuglsanga a od začiatku pretekov bolo vidieť, že Dán si ide za svojim cieľom. Prvé dve etapy skončili v šprinte, preto v nich Fuglsang nemútil vodu v popredí, ale už v treťom dni, kedy boli na programe prvé kopce, ukázal svoju silu. Etapu nevyhral, ale skončil druhý. Výborné sa mu darilo aj v piatej previerke, kedy skončil štvrtý. Líder pretekov a jeho najväčší súper Matti Breschel v tento deň doslova vybuchol a Fuglsang sa obliekol do najcennejšieho dresu. Posledný deň ho mohol z dresu vyzliecť už iba Steve Cummings, lenže Fuglsang celý deň strávil na jeho zadnom kolese a vyhral.
 
Prvé profesionálne víťazstvo mu otvorilo dvere do najvyššej ligy. Už v deň, kedy sa navliekol do najcennejšieho dresu sa upísal World Tour celku, bol ním Saxo – Bank. Jeho manažér ho presviedčal, že novú zmluvu má podpísať až potom, keď vyhrá preteky. Hlavným dôvodom bola skutočnosť, že by si mohol vypýtať viac peňazí, lenže Jakob Fuglsang ho neposlúchol a nový kontrakt podpísal deň predtým, ako podujatie Okolo Dánska vyhral. Svoju labutiu pieseň v drese Designa Kökken zaspieval na dvoch talianskych jednorazovkách, kde si však už väčšie úspechy nepripísal. Rovnako neslávne skončili aj jeho prvé majstrovstvá sveta na ceste vo Varese, ktoré nedokončil.
 
 
fuglsang 19 unik 1 rcsff
Jakob Fuglsang (© A.S.O. / Alex Broadway)
 
 
Domáci hattrick a prvá Grand Tour
 
Účinkovanie v Saxo – Banku mu otvorilo dvere na najvýznamnejšie cyklistické podujatia na svete. Už v prvom roku ho Bjarne Riis nominoval na Amstel Gold Race alebo Liége – Bastogne – Liége. Jakob Fuglsang na prestížnych pretekoch zažíval veľký krst ohňom, a bolo to vidieť na jeho výsledkoch. Dobrý dojem zanechal v prvom prípade, na Amstel Gold Race skončil na 30. priečke, na L-B-L alebo Valónskom šípe už taký dobrý nebol. Dán sa však rýchlo oklepal a ďalšie tri etapáky ho zastihli dobre pripraveného. Na Okolo Katalánska a Critérium du Dauphiné mu v celkovej klasifikácii patrilo zhodne šieste miesto, na Okolo Slovinska ovládol nielen celkovú klasifikáciu, ale vyhral aj svoju prvú etapu.
 
Na prvú Grand Tour v sezóne sa nedostal, rovnako ani na Tour de France, a preto sa rozhodol, že sa vráti domov a pokúsi sa obhájiť triumf na Okolo Dánska. Plán naplnil do bodky, už po tretej etape, ktorú ovládol v hromadnom dojazde, sa ujal vedenia a udržal ho až do konca. Fuglsang sa tak stal prvým pretekárom v histórii pretekov, ktorému sa podarilo obhájiť víťazstvo, a druhým, ktorý na Okolo Dánska dvakrát ovládol celkovú klasifikáciu. Svoju víťaznú šnúru na najprestížnejšom domácom podujatí predĺžil aj v ďalšej sezóne, kedy skompletizoval hattrick. Stal sa tak najúspešnejším cyklistom v histórii pretekov a dodnes mu patrí toto výsostné postavenie.
 
Počas premiérového roku v tíme Saxo – Bank sa dostal aj na prvú Grand Tour v kariére. Bola to tá tretia v poradí, Vuelta a Espaňa, kde prišiel zbierať skúsenosti. Už pri svojom debute na trojtýždňovej záležitosti sa až trikrát dostal na pomyselné stupne víťazov. Najbližšie k etapovému prvenstvu bol v desiatej etape, kedy prišiel do cieľa v čelnej štvorčlennej skupine. V záverečnom špurte boli rýchlejší ako on Simon Gerrans, víťaz etapy, a Ryder Hesjedal. Po Vuelte sa pre neho sezóna ešte neskončila, do konca roka sa predstavil ešte na svetovom šampionáte, kde finišoval na 43. mieste a ročník ukončil na dvoch talianskych klasikách. Na Okolo Lombardie kontakt s najlepšími stratil až v samom závere, nakoniec bol pätnásty. Nadviazal tak na úspešné ťaženie z Giro dell'Emilia, kde bol lepší iba Robert Gesink.
 
 
fuglsang 19 unik 1 rcsff
Jakob Fuglsang (© LaPresse/Gian Mattia D'Alberto)
 
 
Komplikácie v osobnom aj profesijnom živote
 
Ďalšiu sezónu začal v Španielsku, kde prežil pomalší štart. Z piatich podujatí nedokončil dve a situácia sa nezlepšila ani po zmene krajiny. Už na začiatku marca sa zúčastnil šiestych pretekov v ročníku, tentokrát zvádzal súboje na talianskych cestách. Ani na Giro del Friuli sa mu nepodarilo dostať sa do cieľa. Slabšia forma ho „zdobila“ počas celej jari a odrazilo sa to aj na jeho výsledkoch na jarných klasikách, vôbec mu nevyšli. Fuglsang opäť absolvoval kombináciu Amstel Gold Race, Valónsky šíp a L-B-L, najlepší výsledok dosiahol na poslednom spomenutom podujatí. Bolo ním 55. miesto, pričom jeho strata na víťaza Alexandra Vinokourova bola viac ako sedem minút.
 
Až po týchto pretekoch Jakob Fuglsang na chvíľu vypol, celý mesiac nikde nepretekal, a sústredil sa na záverečnú prípravu pred Tour de France. V rámci nej po prvýkrát v kariére cestoval za oceán, a práve na Okolo Kalifornie prišiel obrat k lepšiemu. Síce v celkovej klasifikácii príliš vody nenamútil, v horskej súťaži poctivo zbieral body. Potom sa vrátil do Európy, kde sa predstavil na Tour de Suisse. V nabitej konkurencii až do poslednej etapy mohol pomýšľať na celkové prvé miesto, ale Fränk Schleck a Lance Armstrong už v záverečnej časovke svoj náskok nestratili. Tretie miesto bolo ale dobrým odrazovým mostíkom na Tour de France, kde sa predstavil vôbec po prvýkrát.
 
Ešte predtým sa zastavil na národnom šampionáte, kde zvíťazil v časovke. Potom už nabral smer Rotterdam, kde v roku 2010 štartovala „Stará dáma“. Fuglsang počas troch týždňov pôsobil nenápadne, obsadil však šieste miesto v súťaži o biely dres. Po Tour nastal mierny útlm v jeho forme, ale na záver sezóny opäť jeho nohy mali dostatočnú silu, aby mohol bojovať o ďalšie víťazstvá. Na Circuit Franco-Belge skončil tretí, o dva dni neskôr bol druhý na Memorial Frank Vandenbroucke. Ročník ukončil už tradične v Taliansku, pri premiére na GP Bruno Beghelli ho len centimetre delili od výhry, ale v koncovke bol rýchlejší ako on Dario Cataldo. Na Okolo Lombardie, kde ukončil sezónu, bol štvrtý.
 
 
fuglsang 19 unik 1 rcsff
Jakob Fuglsang (© LaPresse/Fabio Ferrari)
 
 
Počas roka Jakob Fuglsang riešil aj viaceré problémy. Celok Saxo – Bank riešil existenčné problémy, kvôli ktorým dánsky cyklista opustil jeho zostavu a podpísal nový kontrakt v Leopard Trek, kam odišiel aj jeho kamarát Andy Schleck. Práve na jeho pozvanie prišiel do Luxemburska, kde Andy krstil knihu a na tejto slávnosti 25-ročný Fuglsang spoznal len 16- ročnú Loulou Schinker Barsottiovú. Obaja sa do seba zahľadeli, lenže Jakob cítil vekovú priepasť, a dlho bojoval s tým, či pracovať na ich vzťahu. „Nemôžem randiť so 16-ročným dievčaťom, je to trápne,“ napísal vo svojej autobiografii. Aj kvôli nej, ale aj kvôli tréningu so Schleckovcami sa v nasledujúcom roku presťahoval do Luxemburska.
 
 
Na lepšie časy mu svitlo až v Astane
 
Pokiaľ v osobnom živote sa mu začalo dariť, v profesijnom išiel z blata do kaluže. Roky 2011 a 2012 mu príliš radosti nepriniesli, o svoju pozíciu kráľa prišiel aj na svojom obľúbenom podujatí, na Okolo Dánska, kde ho v roku 2011 v celkovej klasifikácii prekonalo až sedemnásť súperov. Malou náplasťou pre neho bolo víťazstvo v tretej etape. V tom istom roku sa mu nepodarilo obhájiť ani národný titul v časovke. Slabšie výsledky dosiahol aj na Tour de France, Vuelta a Espaňa a aj na finálnych jednorazovkách. Ani v jednom z troch prípadov sa nedostal do najlepšej dvadsiatky, veľkým neúspechom pre neho skončil aj svetový šampionát, ktorý hostilo Dánsko.
 
Na samé dno si však hrabol až v roku 2012, kedy sa tím premenoval na RadioShack – Nissan. Jakob Fuglsang sa dostal pod paľbu kritiky vedenia tímu, keď sa kvôli problémom s kolenami nemohol zúčastniť Giro d'Italia, kde mal byť tímový líder. Sám Fuglsang na kritiku reagoval útokom, kvôli čomu sa od Okolo Švajčiarska až do konca sezóny nepredstavil na žiadnom World Tour podujatí. Vadilo mu, že v tíme neexistuje žiadna štruktúra, a že počas pretekov a sústredení bol tím často rozdelený na dva tábory a jeho pretekári vôbec neťahali za jeden koniec lana. Po tom, ako ho vedenie tímu odstavilo na vedľajšiu koľaj sa mu podarilo vyhrať Okolo Rakúska a stal sa národným šampiónom v časovke. 
 
 
fuglsang 19 unik 1 rcsff
Jakob Fuglsang (© 66ª Ruta del Sol, Vuelta Andalucia / By Karlis Medrano)
 
 
Na konci roka 2012 opustil svojho zamestnávateľa a podpísal trojročnú zmluvu s Astanou, kde okamžite zažil návrat na prestížne preteky. Prvé dva mesiace až na jednu výnimku neopustil španielske cesty, na ktorých sa prezentoval dobrými výkonmi. Na Okolo Andalúzie skončil šiesty, na Okolo Murcie obsadil ôsmu pozíciu a do najlepšej desiatke nakukol aj na Okolo Katalánska. Darilo sa mu aj na ďalších etapových pretekoch, na Critérium du Dauphiné sa mu ušlo štvrté miesto v celkovej klasifikácii, čo bolo dobré znamenie pred Tour de France. Naň cestoval ako líder tímu a po prvýkrát v kariére sa nielen dostal do najlepšej desiatky v priebehu pretekov, ale siedmu priečku ubránil až do Paríža. Ešte v tom istom roku štartoval aj na Vuelta a Espaňa, kde vyhral prvú etapu na Grand Tour, bola to tímová časovka.
 
Napriek tomu, že v ďalších troch rokoch nedosahoval tak očarujúce výsledky, Astana mu ponúkla novú zmluvu. Po hluchšom období prišiel rok 2017, v ktorom chcel predviesť rovnakú dravosť ako na olympiáde v Riu, z ktorej si odniesol striebornú medailu. Podarilo sa mu to, hlavne na Critérium du Dauphiné, kde zvíťazil v dvoch najnáročnejších previerkach a prišiel si po celkové víťazstvo. Len desať sekúnd za ním stratil Richie Porte, Dan Martin, Chris Froome a Fabio Aru už stratili viac ako minútu a pol. Z Fuglsanga sa tak pochopiteľne stal jeden z adeptov na zisk žltého trička na Tour de France, lenže cestu za najväčším úspechom v kariére ho zastavil menší útlm formy, keďže v prvej horskej etape stratil minútu, a keď sa mu podarilo vrátiť do hry spadol, utrpel zlomeniny a musel z podujatia odstúpiť. Sezóna sa pre neho prakticky skončila, aj keď štartoval ešte na šiestich pretekoch.
 
 
Zatiaľ najlepší rok v kariére
 
Počas zimy sa zotavil a do ďalšej sezóny vletel ako hurikán. Už na Okolo Valencie sa predviedol v plnej kráse, v rovnakom duchu pokračovali na Okolo Murcie a Okolo Andalúzie. V roku 2018 sa mu podarilo vyladiť formu na jarné klasiky, najlepšie výsledky v kariére dosiahol ako na Amstel Gold Race, Valónskom šípe, tak aj na L-B-L. V dvoch prípadoch sa prehrýzol do najlepšej desiatky. Aj keď Fuglsang predvádzal dobré výkony, prvej výhry v roku sa dočkal až na Okolo Romandie, kde ovládol štvrtú etapu a v celkovej klasifikácii obsadil štvrté miesto. Celkovo sa vo Švajčiarsku prezentoval viac ako sympaticky, predstavil sa aj na Okolo Švajčiarska, kde v boji o najcennejšie tričko zaostal o minútu, ale svoje pôsobenie na podujatí ukončil na druhom mieste.
 
 
fuglsang 19 unik 1 rcsff
Jakob Fuglsang a Julian Alaphilippe (© Deceuninck - Quick-Step Cycling Team / Getty Images)
 
 
Na Tour de France tentokrát prišiel až do Paríža, ale počas troch týždňov riešil veľké množstvo technických problémov a nevyhli sa mu ani pády. Napriek tomu bojoval až do úplného konca a po poslednej etape sa jeho meno objavilo na dvanástej priečke. Po „La Grand Boucle“ už štartoval iba na jednorazovkách, až na jednu výnimku, ale k výhre sa prebiť nedokázal ani raz. Rovnako sa mu darilo aj na svetovom šampionáte v Innsbrucku, kde sa mu ušlo dvadsiate miesto. Sezónu ukončil na klasike padajúceho lístia, kde ale už ďaleko pred cieľovou páskou stratil kontakt s najlepšími a do cieľa prišiel o tri minúty neskôr ako víťaz Thibaut Pinot.
 
Ďalší rok si Jakob Fuglsang vytýčil viacero cieľov. Okrem tradičného útoku na žltý dres na Tour de France chcel miešať kartami aj na ardenskych klasikách. Úvod do sezóny mal výborný, už na tretích pretekoch ovládol celkovú klasifikáciu. Po nich sa predstavil na Strade Bianche, a ani tam nebol ďaleko od výhry. Posledné kilometre zviedol vyrovnanú bitku so Julianom Alaphilippom, Francúz bol však v závere o niečo silnejší. Ešte predtým, ako sa dostavil na svoje tri obľúbené jednorazovky prezentoval tímové farby na podujatiach Tirreno-Adriatico, kde vyhral piatu etapu, a Okolo Baskicka. V oboch prípadoch sa dostal do najlepšej päťky v celkovom hodnotení.
 
Potom už nasledovalo Amstel Gold Race a ďalšie skoro famózne predstavenie. Fuglsang a Alaphlippe boli opäť najsilnejšími pretekármi, už ďaleko pred cieľom sa dokázali vpredu osamostatniť, lenže v záverečnom kilometri prehajdákali svoj náskok a sto metrov pred páskou okolo nich preletel Mathieu van der Poel. Fuglsang však skončil pred Alaphilippom. Francúz mu porážku vrátil na Valónskom šípe, kde opäť oni dvaja bojovali o výhru. Fuglsang si uvedomoval silné stránky svojho súpera a pokúšal sa ho zbaviť, ale to sa mu nepodarilo, a Alaphilippe v šprinte nenechal nikoho na pochybách, že má v nohách väčší dynamit ako jeho dánsky kamarát.
 
 
fuglsang 19 unik 1 rcsff
Jakob Fuglsang po triumfe na L-B-L (© BORA - hansgrohe / Bettiniphoto)
 
 
Obaja štartovali aj na Liége – Bastogne – Liége, kde sa očakával ich ďalší vzájomný súboj, lenže Alaphilippovi došla šťava. Naopak, Fuglsang vsadil svoje nádeje do jednej karty, do dlhej sólo jazdy, keďže urval všetkých súperov z háku už dvadsať kilometrov pred cieľom. Tí sa snažili ho dobehnúť, lenže dánsky pretekár si našetril dostatok energie do záverečných kilometrov a cieľovú čiaru preťal o takmer pol minútu skôr ako druhý Davide Formolo. Jakob Fuglsang sa tak dočkal doposiaľ svojho najväčšieho úspechu v kariére, podaril sa mu splniť jeden cyklistický sen. Po mesačnej odmlke sa vrátil do pretekárskeho režimu na Critérium du Dauphiné, a aj keď nevyhral ani jednu etapu, vyhral žlté tričko.
 
Naladil sa tak ideálne na Tour de France, lenže podobne ako v predchádzajúcich rokoch aj tentokrát sa mu lepila smola na päty. Už v prvom týždni okúsil chuť asfaltu, a aj keď sa snažil dôjsť až do Paríža, do hlavného mesta Francúzska neprišiel. Po neúspechu na druhej Grand Tour v sezóne sa objavil aj na tej tretej. Na Vuelta a Espaňa sa podieľal ako platný člen v tímovej časovke, v ktorej Astana triumfovala. Ďalšej výhry sa dočkal v šestnástom súťažnom dni, tentokrát ako prvý vyliezol na Alto de La Cubilla. Bodku za zatiaľ najlepšou sezónou v kariére dal na talianskych jednorazovkách, ôsmy finišoval na Miláno-Turín, štvrtý bol na Okolo Lombardie. Na konci roka mu v rebríčku etapákov patrilo siedme miesto, v rebríčku jednorazoviek skončil šiesty.
 
 
Najväčšie úspechy:
Liége-Bastogne-Liége 2019 1. miesto
Critérium du Dauphiné 2017, 2019 1. miesto v GC
Critérium du Dauphiné 2017 dve víťazné etapy
Tour de France 2013 7. miesto v GC
Vuelta a Espaňa 2019 víťazná etapa