Prokontinentálny mechanik Milan Sihelský: Menej spíme, prvoradí sú cyklisti

21.9.2016, 22:00 | Rozhovory | Rastislav Boris
Viac ako iba tím. Také je motto druhého najlepšieho britského tímu One Pro Cycling, v ktorom pôsobí aj Slovák, mechanik Milan Sihelský. V minulosti sám pretekal, síce až od pätnástich rokov, ale získal aj tituly juniorského majstra Slovenska. Rozprávali sme sa s ním tesne pred štartom pretekov Okolo Británie, v ktorej žije dvanásť rokov.  
 
 
Prečo ste na Slovensku ukončili kariéru pretekára a ako ste sa stali mechanikom britského tímu?    
 
Ako pretekára ma trápilo koleno, ktoré si vyžiadalo deväťmesačnú pauzu, potom nasledovala vojenčina v Trenčíne, ktorú som vyslovene iba odkrútil bez výsledkov. V novovzniknutom tíme v Podbrezovej sa mi znova darilo, ale cítil som, že už nestačím na svetovú konkurenciu. Koleno nezvládalo väčšia zátaže, a tak som nemohol trénovať naplno. V 23 rokoch som skončil s presvedčením, že už sa nezlepším a skúsim niečo iné.
 
Po roku som odišiel do Anglicka a z plánovaných troch mesiacov je dvanásť rokov. Po šesťročnej pauze som sa tam vrátil k pretekaniu v anglickom amatérskom tíme. Dostal som motiváciu, keď som sledoval na moje narodeniny Tour de France v televízii a vyhral Jaroslav Popovič, ktorého som kedysi v kopcoch porážal. Postupne som sa v Anglicku vypracoval do prvej kategórie. Niektoré tímy si ma všimli, aj manažér britského kontinentálneho tímu Raleigh. Už som ale nechcel ďalej pretekať, a tak som sa stal jediným mechanikom v obnovenom tíme Raleigh, ktorý má 125-ročnú históriu a v 70. a 80. rokoch patril k najlepším na svete. Získal som ďalšie kontakty a v sezóne 2016 som sa posunul o level vyššie do profesionálneho kontinentálneho celku One Pro Cycling, v ktorom pracujeme až štyria mechanici.   
 
 
one pro cycling yorkshire
podporný kolektív v tíme One Pro Cycling (© oneprocycling.com / MouldyPIX)
 
 
Ako by ste charakterizovali projekt One Pro Cycling?
 
Momentálne je to druhý najlepší britský tím, má prokontinentálnu licenciu. Stará sa oňho viacero manažérov, takže všetko je výborne prepracované. Je to aj biznis, dodávajú napríklad bicykle Factor pre celé Anglicko. Máme tiež dietológa, ktorý začína pod značkou tímu vyrábať vlastné výživové doplnky. Okolo cyklistov je vždy dostatok ľudí, napríklad teraz na Okolo Británie pätnásť ľudí na šesť cyklistov. Hlavným vlastníkom je bývalý hráč kriketu Matt Prior, ktorý si po skončení kariéry obľúbil cyklistiku ako fanúšik a spoznal sa s manažérkou kontinentálneho tímu. Povedali si, že prečo nezaložiť vlastný tím. Za dva roky dosiahli viaceré úspechy, aj prokontinentálnu licenciu. Medzi prokonti celkami sme na štvrtom mieste v počte víťazstiev.
 
 
Tím One Pro Cycling vyniká aj špeciálnym prístupom k fanúšikom, ktorí môžu okúsiť dianie v pelotóne na vlastnej koži. Ako to funguje?
 
Organizujú sa rôzne akcie pre bežných fanúšikov, nielen pre sponzorov a VIP. Žrebujú sa ľudia, ktorí môžu zažiť etapu v tímovom aute a dostať sa k nám bližšie. Uskutočnili sa tiež spoločné tréningové jazdy, pričom fanúšikovia dostali plný servis. Okúsili tak chlebíček profesionálneho cyklistu, čo všetko k nemu patrí a že nie je iba o pedálovaní na bicykli. Myslím si, že je to jedinečná príležitosť, ktorú poskytuje iba málo družstiev.
 
 
video v clanku ikonka ciernaVideo
 
 
Ako si vy, mechanici, rozdeľujete medzi sebou preteky?
 
Manažér sa snaží o spravodlivé rozdelenie pretekov. Napríklad teraz mám za sebou dva týždne jednorazových pretekov v Belgicku a Holandsku, tri dni voľna a načal som desať dní na Okolo Británie, potom ma čakajú znova iba tri dni voľna. Niekedy totiž máme aj trojitý program a vtedy bývajú zapojení všetci štyria mechanici, na najdôležitejšie preteky chodíme minimálne dvaja. Na domácom vrchole Okolo Británie budeme pod veľkým tlakom, chalani sa chcú ukázať. Zišla sa tu dobrá konkurencia, parkujeme hneď vedľa BMC, Etixxu či Oricy. Je to aj dôležitá príprava pred majstrovstvami sveta. Z nášho tímu sa na nich predstavia Poliak Karol Domagalski a Novozélanďan Hayden McCormick. Otázny je štart Poliaka Marcina Bialoblockeho, ktorý ochorel. Ako výborný časovkár skončil na posledných MS deviaty.    
 
 
Ako si rozdeľujete pretekárov, respektíve ich bicykle?
 
Napríklad v dnešnej prvej etape som v tímovom aute číslo jedna, takže som bol zodpovedný za rannú kontrolu a prípravu všetkých bicyklov. Druhý mechanik ich večer umýval, ďalšie dni sa vymeníme. Ale pekné je, že v tíme si všetci pomáhame, či už mechanici, maséri, manažéri alebo fotograf. Každý je po viacerých dňoch cestovania unavený, a tak sa navzájom psychicky podporujeme a dobíjame.  
 
 
video v clanku ikonka ciernaPráca mechanika Phila Leigha na Okolo Poľska
 
 
Ktoré preteky ste si ako mechanik dosiaľ najviac užili?
 
Veľa pre mňa znamenalo podujatie Okolo Poľska. Mal som zvláštny pocit, keď sme bývali v hoteloch pri hraniciach so Slovenskom. Lákala ma blízkosť domova, veď cez sezónu nemám šancu sa dostať domov. Navyše, boli to zatiaľ najvýznamnejšie preteky, ktoré sme išli a pomerne úspešne. Za najlepší moment sezóny považujem triumf Steela Von Hoffa v prvej etape Okolo Nórska, ktoré som sledoval na obrazovke v tímovom aute.
 
 
Zrejme ste už bližšie spoznali aj najznámejšieho cyklistu v tíme, víťaza Miláno - San Remo 2011, Austrálčana Matthewa Gossa. 
 
Áno, je to super chalan. Má za sebou roky pretekania, išiel všetky veľké podujatia a veľa toho zažil. Nič ho nerozhodí a jazdí pokojne, nestresuje ako niektorí mladíci. Zostáva pozitívnym človekom, i keď mal zdravotné problémy s kolenom či chrbticou. Naozaj je hviezdou, ľudia sa naňho stále pýtajú, chcú sa s ním odfotiť a podobne.  
 
 
- reklama -
- reklama -
- reklama -
- reklama -
 
 
V Anglicku pôsobíte aj ako dodávateľ kolies a ráfikov značky Remerx, ktoré vyrábajú v českom mestečku Slavičín pri slovenských hraniciach v bývalom vojenskom bunkri.
 
V cyklistike nie je až toľko peňazí, preto sa veľa ľudí venuje ďalším veciam. Maséri majú vlastné kliniky, mechanici poskytujú servis alebo dodávajú príslušenstvo pre bicykle, tak som sa tiež rozhodol pre tento spôsob privyrobenia. 
 
 
sihelsky 2016 one pro
Milan Sihelský vo svojom živle (© oneprocycling.com)
 
 
Myslíte si, že Anglicko má na to, aby malo okrem Sky ďalší World Tour tím?
 
Áno. V Anglicku je veľká konkurencia pretekárov, boom začal ešte pred olympiádou v Londýne. Napríklad ja som jazdil s dvojičkami Yatesovcami, ktorí ako juniori vyhrávali seniorské preteky a vyskočili až medzi elitu. V Anglicku je tiež potrebná ekonomická sila a záujem fanúšikov. Napríklad Španielsko má viaceré elitné tímy, takže minimálne dva sú reálne aj v Anglicku. Otázne je, aký vplyv bude mať Brexit, ale minimálne dva roky by sa situácia nemala zhoršiť.   
 
 
Keďže žijete v Anglicku už dvanásť rokov, ktoré časti krajiny sú podľa vás viac cyklistické?
 
Na juhu okolo Londýna je síce viac peňazí, a teda ľahšia cyklistika, ale myslím si, že tí najlepší jazdci prichádzajú z časti North West a okolia Manchestru. Krajina je tam viac kopcovitá a na tradičnom velodróme v Manchestri vyrástli mnohé hviezdy. Dráha je v príprave veľmi dôležitá a užitočná. Sám som ju pred jednou sezónou vyskúšal, zlepšil som si techniku a celý rok som nemal problém s rýchlosťou. 
  
 
Budete sa starať o bicykle v One Pro aj v ďalšej sezóne? 
 
Nemám podpísanú zmluvu, ale mám prísľub na pokračovanie spolupráce. Prvoradí sú vždy cyklisti, a keď odvedieme kvalitnú prácu, tak sa o prácu nemusíme báť. Je tu dobrá atmosféra. Pred futbalovým zápasom Slovenska s Anglickom sme sa podpichovali. Robili si srandu, že prehrajú 0:20 (pozn.: Anglicko vyhralo 1:0), pretože na medzinárodnej scéne sa im v posledných rokoch nedarí a niektorí sú z toho sklamaní.   
 
 
Takže ste zrejme dobrá partia, a tak lepšie zvládate sústavný kolobeh pretekov.
 
Partiu musím pochváliť, ťaháme za jeden povraz. Všimol som si, že v niektorých iných tímoch fungujú skupinky, napríklad maséri sa nerozprávajú s mechanikmi. V našom tíme je dobrá atmosféra, po práci sa stretávame a kecáme pri pivku. Hneď sa lepšie pracuje, i keď náš režim by niektorí ľudia nevydržali. Niekedy pracujeme od šiestej ráno až do jedenástej v noci, a to ešte v hlave riešime, či sme na nič nezabudli. Napríklad posledné dve noci som spal päť a šesť hodín, a to ešte ani nezačali preteky. Ale už ako cyklista som si zvykol na cestovanie a náročný denný režim.
 
 
Ďakujeme za rozhovor!
 
 
Slová vlastníka One Pro Cycling Matta Priora (Cyclingnews.com):
Sliepka alebo vajce. Čo má byť prvé? Veľký sponzor, a potom všetko vytvoriť? Alebo najprv vytvoriť niečo, čoho chcú byť ľudia súčasťou? To robíme. Vytvárame niečo, čo ľudí zaujme a povedia, že chcú byť toho súčasťou. Preto je profesionalita každého aspektu v tíme tak dôležitá. Chceme sa dostať na najvyššiu úroveň tohto športu... Keď som mal dvanásť rokov a chcel som byť hráčom kriketu, tak to nebolo o sobotných klubových zápasoch. Chcel som hrať Svetový pohár na Melbourne Cricket Ground pred 100-tisíc ľuďmi. Teraz je to rovnaké. Nie je to o súťažení s jedným alebo dvoma súpermi, ale o tom, aby sme boli súčasťou najväčších udalostí tohto športu, ktoré chce každý vidieť a navštíviť. To je pre nás výzva a nadšenie.
 
 

Diskusia

Diskusia neobsahuje príspevky.
 
Náš eshop