Našej reprezentácie do 23 rokov sa ujal malajský tiger. Predstavujeme Adama Szaba

28.4.2017, 06:00 | Rozhovory | Lukáš Timko
Má 27 rokov (čerstvo), ale za sebou už veľmi zaujímavý životný príbeh. Je najmladším držiteľom najvyššej trénerskej licencie UCI a aj tej, ktorú musia mať športoví riaditelia vo World Tour. Viedol Merhawiho Kudusa (teraz Dimension Data) i malajzijský kontinentálny celok Terengganu Cycling Team. V súčasnosti už je reprezentačným trénerom U23 u nás doma, teda na pozícii, odkiaľ ho už stihli ako 24-ročného vyhodiť. Kto je Adam Szabó?
 
 
Pred troma rokmi sme ťa chceli predstaviť ľudom a na rozhovor sa chystal náš kolega Rasťo Boris, dokonca si spomínam, že mal už aj otázky, ale práve v tom čase prebehli tie zbabrané ME vo Švajčiarsku, po ktorých si neplánovane musel odísť od reprezentácie, takže sme rozhovor neuskutočnili. Čas ale šiel ďalej a do životopisu si si dopísal ďalšie zaujímavé kapitoly. Na úvod sa musíš našim čitateľom predstaviť, lebo mnohí o tebe teraz čítajú prvý raz.
 
Na začiatku bola, ako to už býva, pretekárska kariéra, aj keď to slovo je asi prisilné. Tuším to bude dvanásť rokov, čo som členom Kaktus Bike team Bratislava. Teda za tento tím som jazdil. Zabalil som to ako prvoročák v kategórii U23. Dával som do toho čo bolo v mojich silách, no čokoľvek som robil, rovesníci boli lepší, nedosahoval som výsledky. Zameral som sa preto na štúdium Fakulty telesnej výchovy a športu. Chcel som ale ostať pri cyklistike, a tak som vyhľadával rôzne kurzy a stáže. Niečo sa podarilo, niečo nie. Tak som sa dostal aj do UCI.
 
 
Porozprávaj nám o pôsobení vo Švajčiarsku. Vieme, že Marek Čanecký bol v UCI kempe ako pretekár, ty netradične ako tréner paradoxne takmer vo veku pretekára.
 
Ja som tam najprv absolvoval trénerský kurz, čiže si doplnil vzdelanie. Bol som tam asi dosť aktívny, nejako si ma všimli, a tak ma na úvod nasledujúcej sezóny oslovili, či by som im nechcel pomôcť vo World Cycling Centre, čo je inštitúcia už trošku mimo UCI, ale z veľkej časti ju financuje a berie pod svoje krídla nádejných pretekárov z krajín, kde cyklistika nie je dostatočne vyvinutá, nemá zázemie na to, aby sa talentovaný pretekár mohol rozvíjať. Zjednodušene to je u nás známe ako UCI kemp. Každý rok tam prichádza zhruba 22-23 pretekárov, ktorým sa venujú traja tréneri, dvaja hlavnejší a jeden kvázi pomocník, ktorým som bol ja. Dá sa povedať, že sme im režírovali život, učili ich prakticky všetko a postupne vyberali šesť tých najlepších, ktorí sa postavili na štart najprestížnejších pretekov kategórie U23 - Tour de l'Avenir.
 
 
szabo 2016 1
Adam Szabó v UCI kempe (© archív AS)
 
 
Ako sa ti s nimi pracovalo a s ktorými dnes už známejšími menami si robil?
 
Asi všetkým je jasné, že to bolo zaujímavé, lebo mentalita Juhoameričanov, Ázijčanov i Afričanov je iná ako naša a keď ešte máte všetkých na kope, tak to ďakujem pekne. Všetci boli strašne silní, vedeli donekonečna točiť, ale mali technické nedostatky, niektorí obrovské. Nevedeli jazdiť v balíku, neovládali základnú cyklistickú abecedu. Snažili sme sa ich preto viesť a niektorí sa chytili, iní nie a cyklistickému svetu sa neukázali. Veľmi dobre vyzeral Eritrejčan Merhawi Kudus, ktorý teraz jazdí v Dimension Data a dokáže už mútiť vodu aj na veľkých pretekoch (tento rok štvrtý celkovo v Ománe, pozn. red.). Rwanďan Valens Ndayisenga tento rok získal zmluvu v rakúskom Tirole. Boli tam aj Brazílčania, ktorí teraz jazdia v prokontinentálnom Funvicu a podobne. Pre zaujímavosť dodám, že nie raz prišiel na tréning k chalanom aj Ramunas Navardauskas, litovský profesionál, ktorému kedysi kemp pomohol. Takže bola to pre mňa veľká škola.
 
 
Vlani si na vyše pol roka zmizol do Malajzie robiť hlavného športového riaditeľa kontinentálnemu celku Terengganu Cycling Team. Ako si sa k tomu dostal? Vo veku 26 rokov si viedol tím aj na veľkých podujatiach HC kategórie v Langkawi či Qinghai Lake a množstve jednotkových pretekov.
 
Z World Cycling Centre som odišiel s dobrými kontaktmi a sľúbili mi, že ak budú vedieť o nejakom vhodnom pôsobisku, odporúčia ma. Tak sa aj stalo. Oslovili ich ľudia z Terengaanu, že potrebujú hlavného športového riaditeľa + trénera, ktorý by tam priniesol nový vietor, lebo mali tam iba malajzijské vedenie. Školu som už mal za sebou, teda som si povedal, že prečo nie. A tak som najdôležitejšiu časť vlaňajšej sezóny strávil v Malajzii. Teda Malajzii. Tých pretekov po celej Ázii bolo toľko, že v samotnej Malajzii som zasa až toľko dní nestrávil (úsmev).
 
 
Takže znova boj s inou mentalitou a inou cyklistikou. Aspoň si v tom už mal nejakú prax. Aká vyzerala tá sezóna?
 
Áno, lenže zatiaľ čo v Aigli si borci z exotických krajín museli zvykať na Európu, tam som prišiel naopak ja sám do úplne iného prostredia a kultúry. Bolo strašne ťažké pracovať s desiatimi Malajzijčanmi či Mongolom. Bol tam jeden Novozélanďan a rýchlo som prišiel na to, ako kultúrne blízko sme my dvaja, hoci pochádzame z úplne opačnej strany planéty. S tými domácimi sa to nedalo porovnať. Musel som ich naučiť nové metódy, hoci dlho žili podľa iného modelu, veď až ja som zaviedol wattmetre a musel ich učiť základné veci. Na počítači si sledovali maximálne tak svoju rýchlosť a teplotu vzduchu. Trénovali strašne veľa, ale pomaly. Ja som kládol dôraz na intervaly aj intenzitu, tiež špurty a skracoval tréningy. No a rovnako som bol odlúčený od domova, čo tiež nebolo jednoduché. Ale bral som to pozitívne ako veľkú životnú skúsenosť. Podarilo sa nám získať skoro desať víťazstiev, cez 450 UCI bodov.
 
 
szabo 2016 4
Adam Szabó v Terengganu Cycling Team (© archív AS)
 
 
Teraz ťa už ale registrujeme v nejakom kuwaitsko-indonézskom projekte Nice Cycling Team, ktorého výsledky ale veľmi nevidíme. Prečo si teda odišiel?
 
Na konci vlaňajšej sezóny som už naznačoval majiteľom, že to bol strašne ťažký rok, obrovské množstvo precestovaných kilometrov po celej Ázii, doma som nebol skoro vôbec, že ak mám pokračovať, chcem pár vecí zmeniť, byť aj viac doma. Oni sa dlho nevyjadrovali, tak som si povedal, že v pohode, bude ako má byť, nebránim sa zmene. Napokon mi poďakovali, že budú pokračovať ďalej s domácimi ľuďmi, takže táto epizóda pre mňa skončila. Prakticky vzápätí ma ešte oslovil ten Nice Cycling Team, veľmi medzinárodný projekt aj s viacerými Európanmi, ale od začiatku prezentovali veľmi prehnané vízie, ktorým som príliš neveril a tak to aj dopadlo, že veľký sponzor cukol a nebolo z toho nič, hoci sme všetci boli pekne registrovaní na UCI a pripravení ísť do toho.
 
 
Ešte nám povedz ako vnímaš cyklistiku v Ázii. Martinovi Fraňovi sa časť ľudí smeje, prečo chodí do Afriky, no on si to neustále pochvaľuje, pred najväčším kontinentom máme tiež nejaké predsudky...
 
Musím povedať, že organizácia pretekov je v Ázii na mimoriadne vysokej úrovni, oveľa vyššej ako drvivá väčšina európskych. Rozpočty sú ďaleko vyššie, rovnako ako prize money. Organizátori chcú vo veľmi dobrom svetle prezentovať svoju krajinu, snažia sa, aby bolo všetko stopercentné. Čína je v tomto na prvom mieste. O ázijské etapáky HC alebo 1. kategórie je v kontinentálnej sfére veľký boj. Konkurencia nie je až taká obrovská, preteky veľmi dlhé, pod päť etáp tam snáď nič ani nie je. Viaceré sú dvojtýždňové. Ale neodohrávajú sa v ťažkých kopcoch, teda väčšinou sa dajú dokončiť a cyklista získa dôležité kilometre. Máte šancu na dobré umiestnenia, body aj odmeny a ešte vám organizátor aj zaplatí komplet celý pobyt vrátane leteniek cez pol planéty, čo je v európskom prostredí nonsens. Teda tímy bilancujú takéto podujatia vždy v plusových číslach. Preto rozhodne ázijské etapáky odporúčam a hodnotím kladne, že sme sa vlani s Duklou na viacerých stretli. Tí chalani, ktorí to absolvovali, z toho budú ťažiť. O to sa nebojím.
 
 
 szabo 2016 3
Adam Szabó a jeho tím na pretekoch v Číne (© archív AS)
 
 
Takže si sa vrátil domov a k pozícii trénera národného tímu do 23 rokov. Ako si sa k tomu znova dostal a predpokladáme, že robíš ešte aj niečo iné.
 
Áno, som tento rok teda doma. V Národnom športovom centre som analytikom športovej prípravy, kde mám na starosti hlavne cyklistiku a triatlon. Tiež trénujem ľudí online, dávam rady, zostavujem plány. No a Martin Riška ma oslovil, či by som nepomohol s reprezentáciou U23. Rád som to prijal a vrátil sa.
 
 
Ako vnímaš túto generáciu dvadsať trojkárov? Prvý raz v tomto desaťročí zrejme nevybojujeme body pre štart na MS. Chýba nám ťahúň, ktorý bol od Velitsovcov až po Bašku vždy v tejto kategórii.
 
Áno, toto je problém. Aspoň jeden-dvaja pretekári dokázali stále toto štvorročné vymedzenie kategórie potiahnuť, získať body, postupne sa aj poposúvali do najvyššej cyklistiky, no taký tu teraz chýba. V ročníkoch 1995 až 1998 nemáme pretekára víťazného typu na väčších pretekoch. Viacerým chýba taká zarputilosť a vôľa makať, ale nechcel by som sa púšťať do tejto sféry. Spoznávam cyklistov, vidím ich hlavne na pretekoch a zatiaľ mi neprináleží hodnotiť ich. Nebolo by to objektívne. Čo ale môžem povedať, tak to, že chalani sú strašne nevyjazdení. Majú minimum štartov v zahraničnej konkurencii. Potrebujú pretekať. Preto, keď som videl rozpočet, dohodli sme sa s Martinom, že budem sa ich snažiť vrámci tých peňazí iba brať na preteky a nebudeme z toho dotovať žiadne sústredenia.
 
 
Poďme teda k pretekom. Čo chystáš pre reprezentáciu? Podarí sa aj nejaká Ázia?
 
Ľudia si to vedia nájsť na stránkach zväzu, vybavili sme UCI preteky 2. kategórie najmä v Poľsku a Česku, čo je asi najrozumnejšie. Obrovskou školou pre chalanov bude Okolo Slovenska, kde pôjde jeden-dvaja v Dukle, niekto tiež v reprezentácii. Samozrejme, šiesti chalani sú v Dukle, takže tí majú v kombinácii s reprezentačnými výjazdmi dobrý program, horšie je to s jazdcami klubov. Slovenský pohár je fajn, treba ho jazdiť, ale reprezentanti potrebujú hlavne vidieť to, kde je svet. Smerujeme všetko na ME v Dánsku na začiatku augusta. Áziu sa snažím vybavovať cez svoje kontakty, ale asi tam nepôjdeme, lebo oni cudzie národné výbery pozývajú iba veľmi výnimočne, žeby im aj letenky platili a zasa riskovať, že skoro všetci nedokončia, neviem či by som si dovolil. Chcel by som ale po domácom šampionáte v Žiari a pred ME vziať chalanov na dva týždne do Belgicka, kde je nespočet pretekov prakticky každý deň a za dva týždne by mohli absolvovať aj 8-10 štartov, kde bežne nastupujú amatéri, ale aj kontinentálni jazdci z Beneluxu i Francúzska a kvalita je slušná. Mohli by nabrať množstvo skúseností. Takto sme to robili v UCI kempe, keď sme stále jazdievali do Francúzska učiť pretekárov remesla. Len to, samozrejme, stojí financie a musíte mať pri takej záťaži aj mechanika s masérom, takže uvidíme podľa rozpočtu, či sa táto moja predstava naozaj zrealizuje. Verím v to.
 
 
szabo 2016 2
Adam Szabó ako športový riaditeľ počas pretekov v Ázii (© archív AS)
 
 
K reprezentácii si sa vrátil, pôsobil si pri nej veľmi krátko v roku 2014, je to už pre teba iné?
 
Určite, bol som vtedy veľmi mladý a neskúsený, nedal som si pozor na viacero vecí, mal som veľké oči, ale nebojím sa povedať, že som sa odvtedy posunul a využijem skúsenosti. Snažím sa s cyklistami čo najviac komunikovať, nepíšeme si iba emaily, ale intenzívne komunikujeme cez sociálne siete. Zakladám skupiny pre výber, ktorý ide na danú akciu, kde zhromažďujeme všetky informácie a podobne.
 
 
Aké máš vízie alebo ciele s touto generáciou? Vraveli sme už, že chýba ťahúň. Veríš chalanom, že by mohli niečo dosiahnuť? Už v sobotu začínajú Kuriéri, môžeš to hneď ilustrovať.
 
Kto ma pozná vie, že som optimista a vždy verím zverencom, hoci pripúšťam, že na UCI pretekoch ma to po tridsiatich kilometroch môže začať fackať, keď uvidím už prvých svojich pretekárov v kolóne mechaničákov. Ale hlavne v prvoročákoch sa ja budem snažiť vždy hľadať iskierku nádeje. Ja by som sa na ich mieste snažil o stošesť, lebo športovec je predsa veľmi dobrá profesia a to najlepšie, čo by mohli robiť, keď už tomu dávajú toľko času. Tak zatnúť zuby a dávať do toho všetko. Teraz majú dobré podmienky, boli tu oveľa horšie časy, keď sa ani veľmi talentovaný chalan nemal kde a ako chytiť. Čo sa týka Kuriérov, je tam tradične vysoká konkurencia, v prvom rade dúfam, že všetci chalani dokončia. Pôjdem s nimi ešte iba druhé preteky, takže nechcem príliš polemizovať.
 
 
Reprezentácia je vždy výberom pretekárov z klubov. Najmä repre tréneri juniorov a kadetov majú nemalé problémy poskladať zostavy na jednotlivé preteky. Je tu veľký boj Centier talentovanej mládeže, ktoré tlačia pretekárov, alebo naopak nechcú ich na nejakú akciu pustiť. Na trénera sa vytvárajú tlaky. Ako je to v tvojom prípade? Asi to už nebude také horúce.
 
Áno, všetko stojí a padá na komunikácii. Tak ako s pretekármi, aj s klubmi. Treba vždy komunikovať pokojne, pozitívne, neutrálne, férovo. Ja zatiaľ nemám žiadny problém. S Duklou je to úplne ideálne a žiadne nezrovnalosti zatiaľ nenastávajú ani s ľuďmi z klubov. Všetko chcem robiť s dobrým úmyslom pomôcť chalanom a všetko si vieme pokojne rozdiskutovať. Verím, že si zachováme vzájomný rešpekt a podarí sa nám vychovať pretekárov, ktorí nás potešia svojimi výsledkami.
 
 
Ďakujeme za rozhovor a želáme veľa šťastia pri práci s mladými cyklistami!
 
 

Diskusia

Diskusia neobsahuje príspevky.
 
Náš eshop