Značka Legnano patrí medzi najúspešnejšie v celej histórii cyklistického športu. Medzi šampiónov sedlajúce stroje Legnano patrili Alfredo Binda, Gino Bartali, či Fausto Coppi. V medzivojnovom a tesne povojnovom období to bola suverénne najúspešnejšia značka na športovom cyklistickom poli. Značka bola založená v roku 1908 Emiliom Bozzim v Miláne. Bozziho plánom bolo vyrábať kompletné bicykle, nielen konštruovať vlastné rámy. Aj preto mal takmer každý bicykel signované súčiastky – pedále, predstavec, náboje, či stred. Prvý model firmy sa volal Aurora. V medzivojnovom období sa značka zamerala na podporu najlepších pretekárov sveta. Alfredo Binda sa stal prvým veľkým šampiónom firmy.  No snáď najväčším šampiónom bol neskôr Gino Bartali, ktorý zostal značke verný dlhé roky a v tom období bolo Legnano suverénne najúspešnejším na najväčšom talianskom podujatí Giro d´Italia s rekordným počtom celkových víťazstiev. Fausto Coppi vytvoril s Ginom úspešnú dvojicu, no pre veľkú rivalitu prestúpil neskôr k rivalom z Bianchi.
 
 
01
 
 
Dnes Vám predstavíme nádherný bicykel zo štyridsiatych rokov minulého storočia v originálnom nerenovovanom stave. Rám má zachovanú peknú tímovú farbu, ktorá postupne prešla vývojovými zmenami, podobne ako u Bianchi. Skoršie modely mali kaki zelenú skôr do pieskového odtieňa, neskôr sa farba trochu stmavovala. Na ráme je vidno stále aj nádherné ručné červené linkovanie, ktoré bolo pre danú dobu typické. Široký rázvor kolies, dlhšia rámová trubka a skôr nižšia sedlová boli typickými prvkami tej doby. Pretekári volili skôr nižší posed. Legnano pieskovozelenú farbu doplnila chrómovaná korunka vidlice. Typickým prvkom Legnana bolo umiestnenie podsedlovej skrutky spredu, na rozdiel od ostatnej konkurencie, čo bolo akýmsi odlišujúcim sa znakom Legnana. Že sa jedná o poriadne starý pretekársky model je zjavné aj zo systému hlavového zloženia, ktoré nebolo skrutkované, ale akýmsi utiahnutím, ktoré neskorším maticiam s kontrou predchádzalo. Na danú dobu boli volené absolútne špičkové pretekárske komponenty. Hliníkový predstavec a riadítka neboli na vtedajšiu dobu bežné. Mnohí pretekári volili pevnejšie, no podstatne ťažšie oceľové. Samozrejme na úzkych riadítkach sa nachádza bavlnená zelená omotávka, jediná možná pokrývka riadítok tej doby. Bicykel je osadený brzdami Universal a koženým talianskym sedlom, vyrobeným podľa vzoru Brooks. Originálna je i pumpa, ktorá bola na ráme uchytená na špeciálnej návarke.
 
 
02
 
 
Zaujímavosťou je vtedy bežný malý hliníkový blatníček upevnený na prednej vidlici, ktorý používali pretekári v jazde na nespevnenej vozovke bežne. Hliníkové ráfiky Fiamme sú zapletené do nábojov Fratelli Brivio so signovaním Legnano upevnených do rámu motýlikmi. Samozrejme rýchloupínací náboj nebol ešte v tej dobe vynájdený, motýliky boli jediným spôsobom uchytenia v ráme.  Vtedy používaný oceľový náboj mal vzadu obojstranný závit. Na jednej strane jeden prevod, na druhej strane trojkoliesko. Bola to akási kombinácia trojkolieska na jednej strane, no  v prípade dlhej roviny zvolil pretekár ťažký prevod otočením kolesa v pätkách zadnej vidlice.
 
 
03
 
 
Na bicykel bol montovaný klinkový oceľový jednoprevodník pravdepodobne z dielne Magistroni so signovaním Legnano. Typický tvar prevodníku rovnako s originálnym signovaním L bol takmer na každom Legnane tej doby. Absolútnou špičkou boli i použité Shefield pedále.
 
 
04
 

Suverénne najoriginálnejšou a najvzácnejšou súčiastkou je použitý prehadzovací systém Vittoria Margheritta. Tento systém bratov Nieduovcov bol spoločne s Osgearom Super Champion prvým autorizovaným prehadzovaním na Tour de France. Gino Bartali na ňom na Starej dáme zvíťazil v roku 1938. Vittoria Margheritta bola predstavená svetu v roku 1935 a postupne mala viacero modifikácií. Nami používaný model je prvým typom „Šampión šampiónov“. Neskôr prišli na rad malé modifikácie „Tour de France“. Celý systém fungoval tak, že v ozubenom vodítku upevnenom na sedlovej a spodnej rámovej trubke pretekár pohol pákou, ktorá bola zároveň napínačom reťaze s kladkou. Zároveň došlo k prehodeniu pomocou klapiek umiestnených na zadnej vidlici. Prvý systém pracoval s tromi prevodmi, neskôr sa rozšíril až na päťkoliesko.
 
 
05
 

Samozrejme šuchotanie reťaze o klapky bolo hlučné a ani samotná presnosť radenia nebola optimálna a aj preto ho neskôr vytlačila francúzska konkurencia Super champion a neskôr Simplex. No nemožno mu uprieť veľkú mieru inovácie tej doby a posunom od otáčania zadného kolesa v ráme k prehadzovaniu počas jazdy. Páka s napínačom boli oceľové a pochrómované, no po tvrdom používaní sa práve chróm začal odlupovať. Dnes je prakticky možné zohnať Vittoriu Margheritta iba v Taliansku, kde sa často nadšenci snažia zachrániť každý kus dôkladným vyčistením a prechrómovaním.  Aj preto sú ceny za tento prehadzovací systém horibilné, pohybujúce sa až k päťstovke eur.
 
 
06
 
 
Celkovo sa dá povedať, že kus vo vlastníctve talianskeho zberateľa je v nádhernom stave. Všetko je pôvodné, vidno veľmi zachovalé linky. Na to, že bicykel má úctyhodných 77 rokov a počas svojho života absolvoval množstvo ťažkých pretekových kilometroch po prašných a kamenistých cestách je stále v prekrásnom patinovom stave. Aj keď v súčasnosti Legnano nepatrí medzi najznámejšie značky, pohľad na bicykel z čias najväčšej slávy Legnana poteší každého fanúšika cyklistiky.
 
 
07
 
 
08