V tomto dieli o vývoji pretekárskej techniky sa zameriame na novší stroj, no o to špeciálnejší.  Značku Dosi pozná z cyklistických fanúšikov málokto. Walter Dosi sa narodil v roku 1954 a do roku 1975 bol amatérskym pretekárom v Taliansku. Potom sa začal venovať inej profesii, stal sa mechanikom amatérskych talianskych zoskupení Fiorella,  Fancucine, Magniflex  a Giacobazzi. Počas pôsobenia v role tímového mechanika si otvoril dielňu v roku 1979 v Imole, kde experimentoval s výrobou pretekárskych rámov. V roku 1980 prišiel s výrobou rámov Futura  zo špeciálnych sploštených trubiek Oria. 
 
Neskôr tento prototyp prevzala značka Paletti pri svojom modeli Meteor. V rokoch 1990-1991 sa Walter Dosi dostal do amatérskeho tímu Giancobazzi, pre ktorý konštruoval rámy. Práve v tomto tíme pôsobil mladý Marco Pantani. Tohto „piráta z Ceseny“ nemusíme žiadnemu cyklistickému fanúšikovi predstavovať. Ako jedenásťročný sa zapísal do cyklistického tímu v Cesenaticu a okamžite ukázal nesmierny talent. Ako devätnásťročný pretekal za tím G.S. Ravena a na ďalšie dva roky sa upísal tímu G.S. Giancobazzi, v ktorom pôsobil Walter Dosi. Mladý Marco sa okamžite usadil na špici talianskeho pelotónu, keď v roku 1990 dokázal skončiť tretí na Giro Baby, amatérskej verzii Gira, v roku 1991 skončil druhý  a v roku 1992 zvíťazil, čo sa stalo jeho odrazovým mostíkom k profesionálom. Už v nasledujúcej sezóne prestúpil do Carrery a okamžite zaujal miesto vrchárskej dvojky popri Claudiovi Chiappuccim. Práve z roku 1991 pochádza autentický bicykel il pirata Pantaniho.
 
 
dosi pantani3
 
 
Jedná sa o časovkársky špeciál Dosi, na ktorom Marco štartoval na Giro Baby a stratil práve v časovke dres lídra.  Časovkársky špeciál Waltera Dosiho je v nádherných svietivo ružových farbách. Práve ružová je v Taliansku veľmi populárna, keďže práve líder veľkého Gira nosí ružový dres. Svietivé farby boli začiatkom deväťdesiatych rokov veľmi populárne a vidíme, že po rokoch ich úpadku sa aj v súčasnosti navracajú do dizajnu veľkých výrobcov. Časovkárska „koza“ mala na vtedajšiu dobu štandardne menšie predné koleso, nádhernú prednú vidlicu so signovaním a pekným aerodynamickým dizajnom. Rám bol vyrobený z trubiek Oria.  Sedlová trubka bola ohýbaná tak, aby dobre kopírovala zadné koleso. Walter Dosi si dal záležať na drobných maličkostiach, kde každý mostík brzdy, či vidlice prednej i zadnej je nádherne signovaný.
 
 
 A001139
 
 
Zaujímavosťou boli použité komponenty. Aj napriek talianskemu tímu bol stroj osadený japonskou sadou Shimano. Tentokrát sa jednalo o najvyššiu sadu Shimano Dura-Ace 7400, ktorá bola predstavená v roku 1984. Aj keď v roku 1990 Shimano predstavilo prvé radiace-brzdové páky, vidíme, že amatérska talianska cyklistika si na luxus nepotrpela. Stroj je vybavený klasickým indexovým páčkovým radením. Zaujímavou finančnou úsporou sú aj pedále zo sady Shimano 105, ktoré si väčšina z nás starších pamätá na svojich strojoch. Boli finančne úspornejšou verziou tých Dura-Acových, rovnako výborne fungujúce, len o 40gramov ťažšie. Na časovkárskom špeciáli, ktorý je celý ťažší ako klasický bicykel, to je zanedbateľná vec. Ostatné komponenty sú výhradne Shimano Dura-Ace 7400.
 
 
 A001142
 
 
Dvojprevodník s klasickými zubmi 53/42. Brzdové čeľuste boli posledným jednočapovým modelom firmy Shimano, keď v roku 1990 prešla na dvojčapové uchytenie. Časovkársky bicykel mal len jeden košík na fľašu. Po úžasnom úspechu použitia časovkárskych triatlonových nástavcov Gregom Lemondom na Tour v roku 1989, sa práve tento komponent šíril medzi časovkármi ako mor. Všetci pamätníci pamätáme, ako v roku 1990 všetci väčší výrobcovia vrátane československého Kuboj zaradili podobné nástavce do svojho sortimentu a rovnako tak je to i u riadítok s nástavcami ITM. ITM čierny predstavec opäť nesie signovanie a gravírovanie Dosi.
 
 
 A001152
 
 
O sedacie partie Marca sa staralo legendárne titanové sedlo Flite titanium namontované na aerodynamickej sedlovke Shimano Dura-Ace.  Kolesá boli na vtedajšiu dobu špička. Predná trojlúčová loukoť Fir a zadné diskové koleso, obe samozrejme obuté do galusiek. Táto kombinácia v podstate zostáva najpopulárnejšou i v súčasnosti, no po zrušení rozdielnej veľkosti predného a zadného kolesa už nie je možné použiť menšie predné koleso, ako tomu je na Marcovom špeciále.
 
 
 A001156
 
 
Časovkársky bicykel Dosi je v súkromnej zbierka talianskeho zberateľa a samozrejme má obrovskú cenu. Táto mašina, na ktorej bojovala talianska modla Il Pirata Marco Pantani o svoje prvé víťazstvo na Giro Baby a zároveň aj profesionálnu zmluvu, je výstredná výzorom, rovnako ako samotný, do šatky obalený, pirát Pantani. Svietivo ružové kombinácie nie každému voňajú, no k talianskemu extrému v dizajne, najmä v deväťdesiatych rokoch patria.  Značka Dosi je veľmi málo známa pre našinca, no neodmysliteľne patrila k začiatkom kariéry Marca Pantaniho, nielen v role bicyklov, ale i samotného otca a dvorného mechanika Waltera Dosiho v Marcovych amatérskych časoch.
 
 
 A001147