Dnes Vám opäť predstavujeme niečo z novších pretekárskych strojov. Jedná sa o model belgickej značky Eddy Merckx. Tohto najslávnejšieho cyklistu histórie netreba nikomu predstavovať. Dva roky po skončení profesionálnej cyklistickej kariéry sa rozhodol založiť vlastnú značku bicyklov. A tak 28.marca 1980 založil S.A. Cycles Eddy Merckx Rijwielen N.V. Keďže už počas kariéry bola veľká časť pretekania spojená so svetoznámym talianskym staviteľom Ugom de Rosom, ktorý počas kariéry pre „Kanibala“ staval bicykle na mieru, pôvodný zámer Eddyho bol stavať bicykle na rámoch od Uga de Rosu. V začiatkoch budovania svojej firmy navštívil nielen on, ale aj časť jeho novej firmy, dielňu De Rosa, kde sa učili umeniu ručnej výroby rámov. Na oplátku samotný Ugo de Rosa navštívil niekoľkokrát manufaktúru Eddyho v Belgicku. Pôvodné zloženie firmy Merckx boli bývalí kolegovia Eddyho z profesionálnych tímov. Najskôr začali stavať ručne oceľové, neskôr hliníkové a titanové rámy, samozrejme postupne ako zväčšujúca sa firma idúca s trendmi začala ponúkať moderné karbónové rámy. Postupne Eddy Merckx predal akcie svojej firmy, ktorá prešla následne rôznymi transformáciami a od roku 2017 patrí pod krídla majiteľov firmy, ktorá vlastní ďalšiu belgickú značku Ridley.  
 
 
01
 

Stroj nami predstavovaný je však z obdobia, keď firma patrila Eddymu a keď oceľ bola dominantným materiálom pri výrobe rámov. Tento bicykel je špecifický i tým, že pochádza z prvého amerického profesionálneho cyklistického tímu 7-eleven, ktorý sa neskôr premenoval na Motorola, kde začínal takmer každý výnimočný americký cyklista, vrátane Lance Armstronga.  Tím založil v roku 1981 Jim Ochowitz v USA. Tím začínal so značkou Schwin, neskôr Murray a Huffy, keď v roku 1989 definitívne podpísal na dlhé obdobie zmluvu s Merckxom. Práve v tomto roku vyhral v tíme Sean Yates Okolo Belgicka na mašine od Merckxa a z tohto obdobia pochádza bicykel, ktorý Vám dnes predstavíme. Bicykel je v súčasnosti majetkom UCI – Medzinárodnej cyklistickej únie a je vystavený priamo v hlavnej budove v sídle UCI vo švajčiarskom Aigle.
 
 
02
 
 
Oceľový rám je ručne vyrobený v Belgicku z trubiek Columbus. Keďže bola firma Eddy výrazne školená a ovplyvnená Ugom de Rosom, rám je vyrobený podľa „talianskej receptúry“ s malými drobnosťami. Dizajnovo je po dlhé roky upevnený v pamäti, typicky červeno-zelená farba bola typickým znakom 7-eleven, ktorý ako prvý americký tím výrazne rozvíril európske vody profesionálnej cyklistiky. Tento dvojfarený dizajn sa neskôr zachoval aj v tíme Motorola, kde zelenú vystriedala modrá a farby sa prehodili zrkadlovo, no jedinečná dvojfarebná kombinácia je dlho spojená práve s týmto tímom a výrobcom.
 
 
03

 
Predná vidlica má krásne signovanú korunku a je, ako v tom čase bolo zvykom, chrómovaná. Chróm bol puncom vyššej kvality, jednak chrómovanie bolo drahšie, no trvácnosť pochrómovaných častí bola oveľa vyššia, ako obyčajné lakovanie, najmä voči oderu a ošuchu. Navyše pôsobila veľmi efektne.  Rovnako ako predná, i zadná vidlica bola chrómovaná. Pekné a efektné je i signovanie na vystuženom mostíku zadnej brzdy. Rám má typickú pretekársku geometriu a má na vrchnej rámovej trubke v prednej časti navárku na štartovné číslo. I to je znakom čisto pretekárskeho stroja.
 
 
04

 
Pretekárska mašina je osadená komponentami Shimano Dura-Ace, ako tomu bolo počas celej histórie tímu. V našom prípade sa jedná o sadu Shimano Dura-Ace 7401. Je predposledný typ, ktorý ešte používal radenie páčkami na ráme a disponoval 7-stupňovým indexovaným radením, ktoré neskôr vystriedala 8-stupňová rada 7402, neskôr s revolučnou zmenou radenia na brzdových pákach 7410.

Radenie v tomto prípade zabezpečovali klasické radiace páčky na navárkach na ráme na spodnej rámovej trubke, no Shimano ako prvé uviedlo systém indexovania, teda presného radenie, keď páčka cvakla a prevod presne prehodila, teda sa znížila chybovosť pri nedostatočne presnom plynulom radení páčkou, čo najmä vo vypätých situáciách výrazne zrýchlilo a spresnilo radenie. Shimano prišlo i s inováciou v pastorkoch na náboji. Ako prvé vytlačilo klasický systém skrutkovacích voľnobežných viackolečiek a nahradilo ho doteraz používaným systémom orecha, ktorý je napevno spojený so zadným nábojom, a na telo ktorého sa ukladajú jednotlivé pastorky. Prvý systém Uniglide ešte uchytával pastorky naskrutkovaním posledného pastorku na samotný orech, no postupne ho vystriedal systém Hyperglide, ktorý je známy dodnes, keď i posledný pastorok je nasadený na orech a celý systém pastorkov na kazete je uchytený samostatnou záverečnou maticou. Práve pri 7-kolových systémoch Shimano došlo k výrobe oboch typov orechov, i u sady Shimano Dura-Ace, no postupne bolo už pri 8-stupňových prevodoch plne nahradené dnešným HG systémom so záverečnou maticou a pastorkami bez závitu, ktoré sa stalo štandardom pre drvivú väčšinu výrobcov. Práve generáciou sád Dura Ace 7-kovej rady definitívne otočilo misky váh vo svetovej konkurencii na svoju stranu práve Shimano. Aj preto sú sady 7-rady Dura-Ace akési zlomové vo vývoji techniky. Kým do uvedenia práve sady 7400 trhu suverénne dominovalo Campagnolo, práve táto sada Shimano Dura-Ace so svojím indexovaním, voľnobežným pastorkom a inými vylepšeniami definitívne stanovila nového lídra na poli komponentov a celých sád, ktorým je dodnes japonské Shimano. Do veľkej miery tomuto obrovskému zemetraseniu predchádzala smrť talianskeho génia Tulia Campagnola.
 
 
05

 
Shimano zrazu ohúrilo nielen perfektne prepracovanou a funkčnou sadou, no najmä nádherným dizajnom s prekrásnym eloxovaným povrchom. Doteraz sa mnohí zhodujú, že sedmičkový Dura-Ace bol jeden z dizajnovo najlepších výtvorov japonského Shimana v cestnej cyklistike. Brzdy, v našom prípade ešte jednočapové, brzdili výborne, brzdný účinok bol lepší ako u konkurenčného Campagnola, takže postupne aj napriek počiatočnej nedôvere medzi pretekármi si Shimano získavalo na obľube i medzi športovcami veľkou rýchlosťou.
 
Výborným počinom boli i nášľapné pedále, kde Shimano doslova prevalcovalo Campagnolo. Dovtedy v klasickom prevedení systému pedál, klipsňa, remienok nemalo Campagnolo konkurenciu, no s uvedením nášľapných pedálov Lookom v osemdesiatych rokoch Shimano reagovalo vylepšeniami a vyletelo i na poli pedálov na najvyššie priečky funkčnosti a zatienilo slávnejšieho rivala.  
 
 
06
 

Veľmi pekne a kvalitne boli spracované aj kľuky, no Shimano kládlo dôraz i na reťaze a začalo vyvíjať vlastné ohybnejšie reťaze, aby spresnilo a zrýchlilo prehadzovanie. V tomto sa stalo jednoznačným lídrom a to bolo asi najdôležitejším faktorom raketovej obľuby, ktorá vznikla a šírila sa medzi pretekármi.
 
 
07

 
Samozrejmosťou v tom čase bol predstavec Cineli klasického typu s hlavovým zložením jednopalcového typu skrutkovania na krk vidlice. Medzi absolútne klasiky osemdesiatych rokov patrí sedlo Turbo, ktoré bolo jedným z lídrov a najpoužívanejších sediel v profesionálnom i amatérskom pelotóne. Zaujímavosťou je i radiálny výplet nielen na prednom kolese, čo bolo relatívne bežné, no i na ľavej strane zadného kolesa. Takého zapletenie vyžadovalo dostatočné napnutie špice a kvalitnú obrubu náboja, aby nedochádzalo pri priamych nárazoch k tzv. vytrhnutiu špice z obruby. No i to nebol v prípade kvalitne spracovaných nábojov Shimano Dura-Ace problém.

Celkovo sa jedná o legendárny stroj, ktorý sa výraznou mierou zapísal do histórie americkej profesionálnej cyklistiky a je priamo spätý s akýmsi zlomovým vstupom USA do konzervatívneho európskeho cyklistického prostredia. Rovnako legendárna a zlomová je použitá sada Shimano Dura-Ace.
 
 
fotogaleria ikonkaFotogaléria Merckx 7-eleven pro team 1989 (© Martin Fraňo)