História vývoja pretekárskej techniky: De Rosa 1957

30.3.2020, 22:00 | História vývoja techniky | Martin Fraňo
V našom seriáli pokračujeme predstavovaním výnimočných pretekárskych bicyklov z histórie. Dnes Vám predstavím značku De Rosa. Ugo de Rosa patri medzi najlepších staviteľov oceľových bicyklov v minulom storočí. Bývalý cyklistický pretekár po vyštudovaní  mechaniky a inžinierstva svoju dieľnu založil v roku 1953. Okamžite si získal reputáciu medzi pretekármi, ktorá vyletela do neba, keď si Raphael Geminiani špeciálne požiadal o De Rosom vyrobený bicykel pre Giro d Italia 1958. De Rosa sa stal okamžite pojmom, vyrábal rámy pre mnohých pretekárov, či tímy, medzi nimi nechýbal Eddy Merckx a jeho tím Molteni.  Bicykle preslávil aj Moreno Argentin v tímoch Santamontana a neskôr Ariostea. Ugo de Rosa experimentoval aj so zváraním titanu, testovaného tímom Gewiss Ballan. Dnes samozrejme výroba pozostáva najmä z karbónových rámov, značka je stále funkčná, jej bicykle sedlá World Tour Cofidis. Je to však už úplne iná výroba, ako ručne zváraný rám a obrovské majstrovstvo samotného Uga de Rosu, ktorý spoločne s Ernestom Colnagom, Falierom Masim a Cinom Cinellim patrili k veľkej štvorke master-framebuilder. Všetci mali svoje dielne zriadené priamo v Miláne, či v predmiestiach tohto v súčasnosti koronavírusom trápeného centra talianskeho povojnového priemyslu. Majster Ugo de Rosa sa stále teší dobrému zdraviu, i v pokročilom veku 86 rokov.
 
Dnešný kúsok patrí do zbierky talianskeho zberateľa Andrea Bonfantiho. Andrea sa do zberateľstva bicyklov zahĺbil relatívne neskoro v roku 2012, no podarilo sa mu vytvoriť nádhernú kolekciu. Od začiatku sa zameriaval na bicykle značky De Rosa, keďže pochádza z regiónu Milána a svoju nádhernú zbierku často konzultoval so samotným Ugom de Rosom a v nedávnom čase ju vydal aj knižne. Každý si môže v symbolickej cene zakúpiť túto nádhernú publikáciu v tlačenej, či elektronickej forme. V danej publikácii si môžu fanúšikovia prezrieť nádherné fotografie, no je tam mnoho cenných zozbieraných informácií, ako presne identifikovať rôzne staré bicykle De Rosa. Andrea zozbieral množstvo informácií najmä o bicykloch pred rokom 1993 a ja mu chcem poďakovať za povolenie uverejniť jeho fotografie najstaršieho bicykla v jeho zbierke, De Rosu z roku 1957.  Bicykel je približne z rovnakého času ako nedávno predstavený Perič 1958, je možné si urobiť mnohé porovnania práce jedného z najlepších talianskych a svetových výrobcov s asi najlepším československým majstrom.
    
 
 
 
De Rosa 1957 je ultrararitný kúsok. Je to najstarší nájdený bicykel vyrobený v dielni Cusano Milanino. Bicykel bol nájdený u netere pôvodného majiteľa v zachovalom stave. Ugo de Rosa potvrdil originalitu tohto kúsku, ktorý sa od pôvodného líši vyvemeným predstavcom, brzdami a a kolesami. Tieto boli nahradené v neskoršej dobe, niekoľko rokov neskôr. Nádherná ručná práca s prvým polepom na hlavnej rámovej a hlavovej trubke je unikátny. Tento polep bol používaný len v prvých rokoch výroby. Boli použité francúzske koncovky Simplex, mufna stredového zloženia je veľmi jednoduchá, bez akýchkoľvek otvorov pre odvod vody.
 
 
de rosa 1957 49133641613 o
 

Samozrejme boli použité komponenty Campagnolo. V tomto prípad Campagnolo Gran Sport, ktorý uzrel svetlo sveta v roku 1951, hromadne sa začal predávať v roku 1953. Prehadzovače, prehadzovacie páčky Gransport zabezpečovali v danom čase najlepšiu možnosť. Brzdenie zaobstarával značka Universal, ktorá bola najbežnejšie montovanou súčiastkou na poli bŕzd do doby, kým Campagnolo neuviedlo do obehu aj brzdy a nevytlačilo ostatnú konkurenciu. Oproti Peričovi, kde kraľovali brzdy Mafac Tiger, asi najlepšie brzdy povojnovej doby, v talianskej mašine nebolo prekvapením voľba značky Universal. Na bicykli sú už vymenené brzdové páky, ktoré pochádzajú zo 60 rokov a ich konca.
 
 
de rosa 1957 49133641613 o
 

Nádhernou a veľmi drahou a cenenou originálnou súčiastkou sú kľuky a stredové zloženie. Jedná sa o veľmi krátko vyrábaný model Magistroni Zenith.  Zenith je známy tým, ze na nádherné signované pochrómované kľuky, ktorá sa na osku prichytávali v tej dobe bežným klinkom bol skrutkami pripevnený hliníkový unášač prevodníkov, vrátane samotných hliníkových prevodníkov. Bol to akýsi medzistupeň medzi klinkovými celooceľovými kľukami a neskôr celohliníkovými kľukami na štvorhran. Magistroni Zenith síce mali samotnú oceľovú klinkovú kľuku, no unášač aj prevodníky z hliníka výrazne znížili váhu celého kompletu. Medzi zberateľmi sú Magistroni Zenith veľmi cenené, nebolo ich vyrobené veľké množstvo a ich ceny sú závratné, presahujúce čiastky najlepších súčasných kľúk s meračmi výkonu. Treba povedať, že aj opticky na bicykli pôsobia nádherne.
 
 
de rosa 1957 49133641613 o
 
 
Pedále, či náboje bicyklov zabezpečuje sada Campagnolo Gran Sport, prvá cyklistická takmer kompletná sada v histórii. Chýbali len jej brzdy, ktoré už boli v jej nasledovníkovi Campagnolo Record, resp. Nuovo Record, čím Campagnolo totálne vytlačilo špecializovaných výrobcov jednotlivých kompomentov a stanovilo nový trend, ktorý pretrváva do súčasnosti, keď výrobca ponúka kompletnú celú sadu súčiastok, čo do uvedenia Recordu, resp. Nuovo Recordu nebolo vôbec štandardom a často na každom bicykli bolo vidieť veľmi rôznu škálu jednotlivých komponentov, častokrát i mix talianskych a francúzskych firiem.
 
 
de rosa 1957 49133641613 o
 

V tomto prípade jedinou netalianskou súčiastkou je britské sedlo Brooks, absolútny líder danej doby. De Rosa 1957 zo zbierky Andreu Bonfantiho je veľmi ojedinelý stroj. Má viacero privilégií, je najstarším známym pretekárskym zachovalým bicyklom De Rosa, značky, ktorá patrí medzi najvyhľadávanejšie a najcennejšie exempláre, obzvlášť staršie ročníky pred 1980. Pri porovnávaní spracovania rámu, či osadenia však môžeme skonštatovať, že „český De Rosa“ , Antonín Perič v päťdesiatych rokoch za svojimi talianskymi vzormi v ničom nezaostával a i na našom území boli majstri schopní svetovým staviteľom rámov konkurovať.

 
fotogaleria ikonkaFotogaléria bicykla De Rosa 1957 (© Martin Fraňo)
Fotografia 1 z 20
Fotografia 1 z 20
Fotografia 1 z 20
Fotografia 1 z 20
Fotografia 1 z 20
Fotografia 1 z 20
Fotografia 1 z 20
Fotografia 1 z 20
Fotografia 1 z 20
Fotografia 1 z 20
Fotografia 1 z 20
Fotografia 1 z 20
Fotografia 1 z 20
Fotografia 1 z 20
Fotografia 1 z 20
Fotografia 1 z 20
Fotografia 1 z 20
Fotografia 1 z 20
Fotografia 1 z 20
Fotografia 1 z 20
 
 

Diskusia

Diskusia neobsahuje príspevky.
 
Náš eshop