História vývoja pretekárskej techniky: Frejus Torino 1938

23.1.2021, 09:00 | História vývoja techniky | Martin Fraňo
V ďalšom dieli seriálu o histórii pretekárskej techniky Vám predstavíme druhý zo série piatich bicyklov, ktoré prešli rukami veľkého fanúšika, zberateľa a reštaurátora historických bicyklov, Jureho Kocjana. Rovnako mašinka z dielne Frejus pochádza, ako minulý kúsok Maino, z talianskej produkcie tridsiatych rokov minulého storočia.
 
GIRARDENGO by Maino 1930s Eroica bike 1
 
 
Firma Frejus bola založená v roku 1896 v Turíne a patrila medzi špičku talianskej medzivojnovej doby. Zakladateľ Emmo Ghelfi pomenoval firmu podľa blízkej hory Monte Frejus na taliansko-francúzskom pohraničí. Firma Frejus sponzorovala rovnomenný profesionálny cyklistický tím v rokoch 1935-1956. Tím okamžite získal dobrú pozíciu víťazstvom Gina Bartaliho v roku 1935 na bicykli Frejus. Giovanni Valetti sa stal víťazom Gira v rokoch 1938 a 1939. Snáď najslávnejším jazdcom tímu Frejus-Pirelli bol Švajčiar Ferdinand Kubler, ktorý v roku 1950 ovládol Tour de France a v roku 1951 sa stal vo Varese majstrom sveta. Práve v tíme Frejus získal najväčšie úspechy, dvojnásobné víťazstvá na Liege-Bastogne-Liege či Fleche Walonne (1951-1952), či striebro a bronz na Majstrovstvách sveta (1949-1950). Po odchode z tímu už nedokázal nadviazať na špičkové úspechy, ktoré dosiahol práve na bicykli Frejus.
 
Bicykle Frejus boli známe použitím sivej farby, neskoršie v kombinácii s modrou či červenou. Nami predstavovaný kúsok je veľmi podobne, či často úplne totožne, osadený ako v minulom dieli opísaný Girardengo Campionissimo v šedo-modrom šate.
 
 
GIRARDENGO by Maino 1930s Eroica bike 1
 
 
Frejus na rozdiel od bicyklov Maino často používal chrómovanie na mufny hlavovej trubky, či korunku vidlice v kombinácii s farebnými detailmi, ako je to i v našom prípade. Bicykel číslo 41937 bol dávnejšie reštaurovaný a renovovaný. Medzi tým už absolvoval účasť na L'Eroice.
 
 
GIRARDENGO by Maino 1930s Eroica bike 1
 
 
Rovnako ako Maino má i Frejus otáčaciu maznicu na sedlovej trubke, ktorá jednoduchým otočením dovoľovala oleju vytekať a mazať reťaz na prašných cestách. Rovnako maznicu má i stredová mufna, cez ktorú mohli byť stredové ložiská mazané. Netreba zabúdať, že naozaj sa v danej dobe pretekalo po veľmi prašnom a náročnom povrchu, často v daždi v zmesi blata a piesku, kde mazaním dochádzalo nielen k ochrane a lepšiemu kĺzaniu sa reťaze po prevodoch, no i k odplavovaniu nečistôt. Bicykle skrátka v tej dobe museli niečo vydržať, a to niečo nebolo naozaj málo. Rovnako na Frejuse je osadený menič Vittoria Margherita, ktorý bol prvý úspešným prehadzovacím systémom na veľkých grandours.
 
 
GIRARDENGO by Maino 1930s Eroica bike 1
 
 
Súčasťou prehadzovania je automatický napínač reťaze. Veľmi zaujímavým dielom je i kovová pumpa s patinou, ktorá nádherne na rám pasuje.
 
 
GIRARDENGO by Maino 1930s Eroica bike 1
 
 
Frejus bol známy i používaním signovaných komponentov, ktoré pre rámarskú firmu vyrábali iní výrobcovia. Na ráme sú teda použité náboje Frejus so skrutkovacími maticami, hlavové zloženie a stredové zloženie Frejus vyrobené v dielni Magistroni, či brzdy Frejus od výrobcu Balila. Zaujímavosťou je zadný náboj, ktorý bol otočný, keď na jednej strane bolo trojkoliečko francúzskej produkcie Cycle France a na druhej strane pevný prevod. Čím vlastne pretekár disponoval 4 rôznymi prevodmi. Nádherný je i hliníkový kryt špíc, ktorý zabraňoval spadnutiu reťaze v prípade nepresnosti pri zaradení.
 
 
GIRARDENGO by Maino 1930s Eroica bike 1
 
 
Nádherným doplnkom je i kovový držiak fľaše na riadítka a hliníková dobová fľaša. Použité sú tentokrát ultraľahké hliníkové riadítka upevnené v oceľovom predstavci Cineli, absolútnym lídrom kvality danej doby.
 
 
GIRARDENGO by Maino 1930s Eroica bike 1
 
 
S cieľom dosiahnuť dobový výzor no i spojazdniť stroj na retro jazdy použil Jure zapletenie do nových drevených ráfikov CBI, ktoré sa v taliansku vyrábajú od konca 40 rokov a dodávajú bicyklu ráz danej doby, no v kombinácii so súčasnými galuskami umožńujú majiteľovi zažiť pocit pri jazde i pri brzdení, akí zažívali pretekári v tridsiatych rokoch minulého storočia, keď drevené ráfiky boli veľkým lídrom na trhu a predčili i hliníkových výrobcov.
 
 
GIRARDENGO by Maino 1930s Eroica bike 1
 
 
Medzi historické a pekne zachované komponenty patrí signované sedlo Frejus, ktoré bolo s najväčšou pravdepodobnosťou vyrobené vo francúzskej dielni Ideale. Na kľukách Frejus sa vynímajú talianske pedále Shefield, ktoré boli použitými oceľovým materiálom o čosi ťažšie ako v prípade bicykla Maino.
 
 
GIRARDENGO by Maino 1930s Eroica bike 1
 
 
Na bicykli Frejus je viac vidieť zub času, no zároveň i patinu. Je to pretekárska mašina, ktorá je plne pripravená na súboje na L´Eroice, na rozdiel od špičkovo nanovo renovovaného Maina, ktorého je i hriech vybrať na kamennú cestu Toskánska. Oba bicykle spĺňajú špičkové nároky najlepších profesionálov 30-tych rokov a majú za sebou mnoho úspechov. Frejus i Maino patrili spolu s Bianchi a Legnano medzi to najlepšie, čo talianska rámová škola v medzivojnovom období ponúkala, i medzi najlepšie rámy sveta a boli plne porovnateľné.
 
 
fotogaleria ikonkaFrejus Torino 1938 (© Jure Kocjan)
Fotografia 1 z 23
Fotografia 1 z 23
Fotografia 1 z 23
Fotografia 1 z 23
Fotografia 1 z 23
Fotografia 1 z 23
Fotografia 1 z 23
Fotografia 1 z 23
Fotografia 1 z 23
Fotografia 1 z 23
Fotografia 1 z 23
Fotografia 1 z 23
Fotografia 1 z 23
Fotografia 1 z 23
Fotografia 1 z 23
Fotografia 1 z 23
Fotografia 1 z 23
Fotografia 1 z 23
Fotografia 1 z 23
Fotografia 1 z 23
Fotografia 1 z 23
Fotografia 1 z 23
Fotografia 1 z 23
 
 
 

Diskusia

Diskusia neobsahuje príspevky.
 
Náš eshop