Pred štartom 6. ročníka Pretekov mieru sa prezentovalo spolu pätnásť reprezentačných družstiev a dva ďalšie tímy. Ich slávnostné privítanie prebehlo v krásnej sále bratislavskej Reduty. Na preteky nastúpili reprezentanti Anglicka, Belgicka, Bulharska, Dánska, Fínska, Francúzska, Maďarska, Nórska, Rakúska, Rumunska, Nemeckej demokratickej republiky, Poľska, Talianska, Švédska, Československa, a aj výbery mesta Terst a Poliakov, žijúcich trvale vo Francúzsku. Nie všetky družstvá pricestovali s plným počtom šiestich jazdcov, celkový počet cyklistov dosiahol číslo 93. V československej nominácii šokujúco chýbal Jan Veselý, v zákulisí sa šuškalo o zdravotnej indispozícii. Ale Veselý sa presne v čase, kedy prebiehali Preteky mieru, objavil na cyklistickom podujatí v českých Otrokoviciach a deklasoval kompletnú konkurenciu, keď do cieľa došiel s desaťminútovým náskokom. Preto jeho neúčasť na Pretekoch mieru sprevádzalo množstvo dohadov a konšpirácií. 
 
Organizátori zaviedli niekoľko zmien, ktoré výrazne skvalitnili súťaž a pomáhali samotným cyklistom. Prevratnou novinkou bolo to, že každý tím mohol mať na trati vlastný mechanický voz. Bolo tiež nepísaným pravidlom, že v prípade potreby mohol pomôcť pretekárovi aj mechanický voz iného tímu, ak boli jeho mechanici ďaleko a ich oneskorená pomoc by znamenala väčšiu časovú stratu. V pretekoch sa viackrát prihodilo, že cyklistovi pomohli mechanici iného tímu. Obrovské časové straty z minulých ročníkov sa stali vzácnosťou.
 
Všetkým cyklistom boli nepretržite k dispozícii až šiesti lekári, dvaja z Československa, dvaja z Poľska a dvaja z NDR. Na prípadné vážnejšie zranenia po pádoch boli určené dva sanitné vozy s kompletnou medicínskou výbavou. Organizátori si dali tentoraz veľmi záležať aj na bezpečnosti pelotónu. V čase prejazdu cyklistov boli otvorené všetky železničné prejazdy, ak hrozila kolízia vlaku s pretekármi, boli vlaky pozdržané a prejazd pelotónu mohol prebehnúť bez čakania pred spustenými závorami. Rovnako ako v minulých rokoch, aj tentoraz získaval víťaz každej etapy časovú bonifikáciu jednej minúty. Tento bonus sa však neprenášal do klasifikácie družstiev. Vedúce družstvo priebežnej klasifikácie nastupovalo na etapu v modrých dresoch, najlepší jednotlivec mal na sebe tradičný žltý dres. Do každej etapy zaradili organizátori jeden až dva rýchlostné špurty, ktorých víťazi boli odmenení vecnými cenami.
 
Štart úvodnej etapy bol naplánovaný bezprostredne po veľkej prvomájovej manifestácii v Bratislave. Preteky pozostávali z dvanástich etáp, ich celková dĺžka bola 2231 kilometrov.
 
 
1. etapa, Bratislava - Brno, 145 km
 
Hlavne druhá polovica úvodnej etapy obsahovala niekoľko výraznejších stúpaní, ktoré cyklistom odobrali množstvo síl. Mladý československý reprezentant Kubr mal zhruba 50 kilometrov pred cieľom závažné zdravotné problémy. Postihli ho silné žalúdočné kŕče, ktoré pomohli zmierniť privolaní lekári. Kubr sa síce pozviechal a pokračoval v jazde, ale neskôr ho ešte pribrzdil defekt a časovú stratu na hlavné pole už nedohnal. Podobnú smolu mal aj Vlastimil Ružička, aj on musel prekonať intenzívne bolesti žalúdka a vzápätí na to aj defekt. Hoci bojoval zo všetkých síl, spomínané problémy sa výrazne premietli do jeho umiestnenia. V cieli strácal Ružička na víťaza až 18 minút, šance na prípadný úspech v celkovej klasifikácii jednotlivcov sa mu prakticky rozplynuli.
 
Prakticky počas celej etapy sa v popredí držala početná skupina zhruba štyridsiatich jazdcov, spočiatku priemerná rýchlosť oscilovala okolo 40 km / hod. Niekoľko nádejných únikov hlavné pole zmarilo, tesne pred prejazdom Malackami sa však vyformovala na čele silná trojica. Tvorili ju Belgičan van Hoven, Rumun Maxim a Poliak Wilczewski. Vedúce trio si vypracovalo zhruba polminútový náskok, ale muselo bojovať s pomerne silným protivetrom, ktorý veľkú skupinu až tak nebrzdil. Na troch "utečencov" sa dotiahli ďalší ôsmi jazdci a silná grupa došla až do cieľa s náskokom zhruba tridsiatich sekúnd. V záverečných kilometrov mal najviac síl Belgičan Eloot, ktorý o jedenásť sekúnd predstihol druhého Angličana Maitlanda. Československo nemalo v prvej dvadsiatke žiadneho cyklistu.
 
Výsledky 1. etapy (jednotlivci): 1. Eloot (Belgicko) 4:24:26 hod. 2. Maitland (Anglicko) +1:11 min. 3. Pedersen (Dánsko +1:12 min.
 
 
2. etapa, Brno - Praha, 224 km
 
Druhá etapa patrila v 6. ročníku medzi najdlhšie a svojím profilom aj najnáročnejšie. Obsahovala niekoľko ťažších kopcov, prudké zjazdy a technické úseky, ktoré si od cyklistov vyžadovali nepretržité sústredenie sa. Tesne po štarte sa vpredu vyformovala vedúca sedemčlenná skupina. Vybudovala si zhruba minútový náskok, ale potom pelotón zvýšil tempo a odstup zmazal. Rýchle tempo malo za následok trhanie sa pelotónu na niekoľko skupín, v čelnej zatiaľ chýbali československí cyklisti, no postupne sa do nej dotiahli Ružička, Nesl aj Málek. Rady hlavného poľa postihol hromadný pád asi dvadsiatich cyklistov, v ktorom bol aj náš Kuneš. Viacerí borci sa už z pádu nespamätali a do cieľa nabrali výraznú časovú stratu. Pelotón sa neustále v dôsledku vysokého tempa delil, vyskytlo sa niekoľko únikov, ale žiaden nemal dlhšie trvanie. Zato únik, v ktorom boli Dán Andersen, Poliak Krolak a Angličan Maitland, vyzeral nádejne. Trio si získalo menší náskok, no všetci traja neboli ochotní rovnako udávať vysoké tempo, a tak aj oni splynuli s prenasledovateľmi. Menšie zdržanie pre defekt mal Ružička, pomoc mechanikov však bola bleskurýchla a československý rýchlik sa vrátil do veľkej vedúcej skupiny. Medzitým z nej odišli piati borci - Bulhar Kolev, Dáni Andersen a Pedersen, Rakúšan Deutsch a Angličan Maitland. V nasledujúcich kilometroch ukazovali títo piati jazdci svoju silu, ich náskok narástol až na takmer tri minúty. Rýchlostnú prémiu v Kolíne vyhral Deutsch, ani za ňou vysoké tempo kvinteta nepoľavovalo. Hlavná skupina, v ktorej bolo 38 jazdcov, sa neponáhľala, a tak pätica vpredu nazbierala k dobru až takmer 10 minút. Pekelnému tempu čelnej grupy nestačil Kolev, ale zvyšná štvorica šliapala veľmi rezko až do cieľa. Cieľ etapy bol na dráhe štadióna na Letnej, v hľadisku bolo 35 000 divákov. Záverečný špurt zvládol brilantne Pedersen, ktorý si pripísal na konto cenný etapový triumf. Ani v druhej etape nechýbal na stupni víťazov a posunul sa na čelo súťaže jednotlivcov.
 
Výsledky 2. etapy (jednotlivci): 1. Pedersen (Dánsko) 6:08:27 hod. 2. Maitland (Anglicko) +1:00 min. 3. Andersen (Dánsko) +1:00 min. ...15. Kněžourek +9:14 min....22. Málek +10:28 min. ....35. Nesl +14:25 min. ...56. Ružička +23:21 min.
Výsledky 2. etapy (družstvá): 1. Dánsko 18:37:21 hod. 2. Anglicko +7:23 min. 3. Belgicko +14:30 min...6. Československo +22:14 min.
 
Celkové poradie po 2. etape (jednotlivci): 1. Pedersen (Dánsko) 10:34:05 hod. 2. Maitland (Anglicko) +0:59 min. 3. Andersen (Dánsko) +4:17 min.....15. Kněžourek +12:36 min.
Celkové poradie po 2. etape (družstvá): 1. Dánsko 31:59:30 hod. 2. Anglicko +3:25 min. 3. Belgicko +11:13 min...6. Československo +26:46 min.
 
 
3. etapa, Praha – Karlovy Vary, 173 km
 
Etapa sa začala v ostrom tempe okolo 42 km / hod. Už po necelých piatich kilometroch na to doplatili Švédi Evertson s Gronstenom, ktorí zaostali za pelotónom. Na jeho čele sa diali nečakané veci. Do odvážneho sólového úniku sa pustil Poliak Klabiňski. Vybudoval si náskok približne jednej minúty, čo sa nepáčilo Málekovi s Kunešom (obaja Československo). Spoločne sa pustili do stíhania Klabiňskeho, no nedostihli ho, navyše ich tridsaťsekundový odstup od hlavného poľa po desiatich kilometroch zmizol. Na čele pretekov ďalej srdnato bojoval Klabiňski, prenasledoval ho veľmi aktívny Rakúšan Deutsch, ktorý ho aj dostihol. Dvojica vpredu vzorne spolupracovala, jej odstup od pelotónu pomaličky rástol, až dosiahol dve minúty. Viacerí borci z hlavného poľa neboli spokojní s priebehom etapy a pokúšali sa oddeliť od hlavného poľa a prenasledovať Klabiňskeho s Deutschom. Prvú rýchlostnú prémiu etapy ukoristil Deutsch pred Klabiňskim, za nimi to vrelo. Štyria jazdci sa odpútali od pelotónu a vydali sa energicky prenasledovať vedúce duo. Kvarteto stíhačov tvorili Maxim (Rumunsko), Wojczik (Poľsko), Sabatier (Francúzsko) a van Schil (Belgicko). V popredí pelotónu sa vytvorila ďalšia štvorčlenná grupa, tvorená Kněžourekom s Málekom (obaja Československo), Rippom (Maďarsko) a Trefflichom (NDR). Hlavne československí borci ťahali vysoké tempo a skracovali odstup od vedúcej skupinky. Napokon sa obe vedúce grupy spojili a vznikla partia, ktorá mala dobré predpoklady dostihnúť aj lídrov etapy Klabiňskeho s Deutschom. Poliakovi pomaly ale isto dochádzali sily, a tak väčšinou ťahal na špici Deutsch, ktorý podával obdivuhodný výkon. Jeho nerovný súboj s kvalitnou osemčlennou svorkou prenasledovateľov sa skončil podľa predpokladov, víťažstvom početnej presily. V záverečných kilometroch pred cieľovými Karlovými Varmi to vo vedúcej skupine vrelo, viacerí jazdci sa pokúsili o nástup, ale súperi im únik nepovolili. Po heroickom výkone získal etapový triumf pre seba Rakúšan Deutsch, treba dodať, že absolútne zaslúžene. Bol v 3. etape jednoznačne najaktívnejším borcom zo všetkých a v závere aj najrýchlejším. Asi málokto čakal, že po etape, ktorú takmer kompletne strávil v únikoch, bude mať ešte sily na dobrý záverečný špurt. Hneď za ním dorazil do cieľa Belgičan van Schil, tretie miesto patrilo Rumunovi Maximovi.  
 
 
4. etapa, Karlovy Vary - Děčín, 160 km
 
Hneď od štartu sa pelotón pustil vpred vo veľmi rýchlom tempe okolo 43 km / hod. Hlavné pole sa začalo okamžite triediť, vzadu zostali asi dvadsiati cyklisti. Medzera medzi nimi a hlavným poľom sa neustále zväčšovala a tým sa zmenšovala ich šanca na dobrý výsledok. Medzi oneskorencami boli borci z Rakúska, Rumunska, Francúzska, Nórska, i zástupcovia tímu Terstu, naskôr k nim pribudli aj dvaja Fíni, vrátane ich najlepšieho cyklistu Kassalina. Okruh kandidítov na víťazstvo sa výrazne zredukoval. Na čele sa vyformovala silná skupina favoritov, často tam bolo vidieť znovu veľmi aktívneho Deutscha, ale aj nášho Ružičku. Keď neskôr Deutsch dostal defekt, ostatným členom skupiny sa naskytla príležitosť striasť sa nebezpečného rivala. Traja členovia rakúskeho tímu ho síce počkali, ale hoci sa všemožne snažili dobehnúť vedúcu skupinu, až do záveru etapy sa im to nepodarilo. Deutsch v klasifikácii jednotlivcov spadol na 6. miesto. Na špici medzitým ostošesť šliapal do pedálov hlavne Ružička, jeho vražednému tempu stačili len dvaja dánski jazdci Pedersen a Andersen. Trojica sa neustále vzďaľovala ostatným pretekárom, a spoločne dorazila aj do cieľového Děčína. V uliciach mesta sa rozpútala strhujúca bitva o etapový vavrín, v ktorej boli Dáni v početnej výhode. Nebolo im to nič platné, vo finiši Ružička všetkým ukázal svoju mimoriadnu rýchlosť a jasne zvíťazil. Hlavné pole za spomínanou trojicou výrazne zaostalo, jeho manko v cieli predstavovalo takmer štyri  minúty. Ružička v celkovom hodnotení dávno stratil nádeje na popredné umiestnenie, ale bol odhodlaný získať toľko víťazstiev v etapách, koľko sa bude dať. Českí fanúšikovia mu aj naďalej priali a dávali mu to najavo.
 
Výsledky 4. etapy (jednotlivci): 1. Ružička 4:21:07 hod. 2. Andersen +1:00 min. 3. Pedersen +1:00 min.
Výsledky 4. etapy (družstvá): 1. Dánsko 13:11:36 hod. 2. Československo +5:15 min. 3. NDR +9:11 min.
 
Celkové poradie po 4. etape (jednotlivci): 1. Pedersen (Dánsko) 19:50:27 hod. 2. Maitland (Anglicko) +4:45 min. 3. van Schil (Belgicko) +6:12 min. ...5. Kněžourek + 10:48 min. 7. Málek (Československo) +11:15 min...36. Nesl +37:22 min...,.39. Ružička +38:28 min.
Celkové poradie po 4. etape (družstvá): 1. Dánsko 59:56:23 hod. 2. Anglicko +8:26 min. 3. Belgicko +9:13 min. 4. Československo +11:12 min.
 
 
5. etapa, Bad Schandau - Saská Kamenica, 195 km
 
Po 4. etape nasledoval oddychový deň, počas ktorého sa nepretekalo, no celý konvoj pretekov sa musel premiestniť z Děčína už na územie Nemeckej demokratickej republiky, kde sa konala 5. etapa. V pretekoch pokračovalo už len 85 cyklistov, bohužiaľ, Kněžourek pre zdravotné príčiny musel skončiť. Už predchádzajúce dve etapy dokončil s vypätím všetkých síl a s pomocou lekárov, ale zápal priedušiek sa zhoršil natoľko, že pokračovať sa nedalo. Dodajme, že Kněžourek bol v hodnotení jednotlivcov najlepší z československého tímu, patrilo mu priebežné 5. miesto. V družstve Československa tak ostali už iba štyria jazdci, keďže po 2. etape odstúpil aj mladý, nádejný Kubr. Ak by odpadol ešte jeden cyklista z tímu, Československo by nebolo klasifikované v súťaži družstiev.
 
Prvých 50 kilometrov etapy pretekárom znepríjemnilo veľmi nepriaznivé počasie, vietor a vytrvalý dážď. Cesty boli mokré a klzké, opatrnosť bola namieste. Prejavilo sa to aj na priemernej rýchlosti, ktorá bola na spomínanom päťdesiatkilometrovom úseku 36 km / hod. Hneď po štarte čakalo cyklistov namáhavé, prudké stúpanie, ktoré množstvo pretekárov nedokázalo zvládnuť tak rýchlo, ako čelo pelotónu. Z hlavného poľa odpadávalo množstvo jazdcov. Na špici sa objavili dvaja borci NDR Schur a Meister. To sa, samozrejme, nepozdávalo favoritom v hlavnej skupine. Počasie sa umúdrilo, prestalo pršať a vyšlo aj slniečko. Vzduch sa oteplil, cyklisti vo veľkom odhadzovali nepremokavé pláštenky. V pelotóne razantne zvýšila tempo trojica Ostergaard (Dánsko), Kolev (Bulharsko) a Krolak, postupne sa prepracovali až k vedúcemu páru. Prvú rýchlostnú prémiu ukoristil Meister (NDR), pred Schurom a naším Ružičkom, ktorý sa rýchlou stíhacou jazdou prepracoval až do vedúcej skupiny. Do cieľa zostávalo v tých chvíľach ešte zhruba sto kilometrov, navyše druhá polovica etapy bola oveľa viac členitá, než tá prvá. Jazdci museli prekonať aj mnoho ostrých serpentín v zjazdoch, krátka nepozornosť mohla spôsobiť katastrofu. Do vedúcej skupiny sa dotiahli aj Dán Andersen a Bulhar Stojčev, Belgičan Eloot ju už mal nadohľad, keď dostal bezprostredne po sebe dva defekty a jeho nádeje zhasli. V uliciach cieľového mesta Saskej Kamenice sa rozpútal dramtický súboj čelnej skupiny o víťazstvo. Na miestnom štadióne boli tribúny preplnené divákmi, bolo ich 60 000. V bráne na štadión sa ako prvý objavil Bulhar Stojčev, ktorý v poslednom kilometri nečakane nastúpil a oddelil sa od súperov. Za ním si to o druhú priečku rozdali ďalší pretekári, druhé miesto pripadlo Meisterovi (NDR), tretie Ostergaardovi. Tesne pod stupňami víťazov zostal štvrtý Ružička. Ďalšia skupina aj s našimi Neslom a Kunešom mala v cieli stratu okolo dvoch minút.
 
Výsledky 5. etapy (jednotlivci): 1.Stojčev (Bulharsko) 6:15:38 hod. 2. Meister (NDR) +1:24 min. 3. Ostergaard (Dánsko) +1:24 min.
 
 
6. etapa, Saská Kamenica - Lipsko, 187 km
 
Veľkým hrdinom obtiažnej 6. etapy sa stal československý reprezentant Málek. Takmer 60 kilometrov šliapal na špici úplne sám, a ani potom, keď ho dostihli traja súperi, neprestal bojovať o výborné umiestnenie. Jeho výkon bol o to obdivuhodnejší, že musel osamotený odolávať vytrvalému hustému dažďu a chladu. Na štarte sa objavilo iba 71 cyklistov, o 22 menej než ich odštartovalo prvú etapu. Profil trasy z Kamenice do Lipska bol mierne zvlnený, pri prejazdoch mnohých miest a mestečiek viedla trasa cez desiatky úzkych uličiek s mnohými zradnými zákrutami. Šmykľavé cesty sa vypomstili tretiemu jazdcovi klasifikácie, Dánovi Ostergaardovi, ktorý spolu s ďalšími dvoma súpermi škaredo spadol. Kým oni dvaja bez čakania pokračovali v jazde, Ostergaard bol nútený počkať na lekárov a mechanikov. V tom čase sa na špici nečakane objavil Málek. Oddelil sa od asi päťdesiatčlennej skupiny s väčšinou veľkých favoritov a úplne sám šliapal veľkou rýchlosťou. Ťažkou skúškou pre všetkých bol kopec v Meerane, ktorý síce meria len 500 metrov, ale stúpanie je mimoriadne strmé, až 20 percent. V tejto časti etapy obliehali cesty tisíce fanúšikov, ktorí mali pretekárov na dosah ruky a mohli detailne sledovať ich úporný boj s ťažkým kopcom. Zopár jazdcov dokonca zosadlo z bicyklov a vražedné stúpanie prekonali chôdzou, tlačiac svoje bicykle. V tom čase mal Málek na čele pretekov takmer päťminútový náskok na prenasledovateľov, no sily mu dochádzali. To využil Schur (NDR). Nechal hlavnú skupinu jazdcov za sebou a vydal sa rýchlym tempom za Málekom. Schurovi sa podarilo Máleka dobehnúť a spolu šliapali asi 20 kilometrov, potom ich vo vedúcej skuupine doplnili ďalší dvaja jazdci, Dán Andersen a Bulhar Kolev. Štvorica vyvinula obrovské úsilie, aby si zachovala aspoň malý náskok. Kolev zhruba 40 kilometrov pred cieľom už nevládal držať vysoké tempo a prepadol sa do hlavnej skupiny. Do ulíc Lipska sa vrútila vedúca trojica spolu, začal sa taktický boj o etapový vavrín. Na futbalovom štadióne zatiaľ čakalo na finiš pretekov 60 000 divákov. V hľadisku to vrelo, vďaka informáciám hlásateľa nemeckí fanúšikovia dúfali, že o víťazstvo zabojuje ich miláčik Gustav Adolf Schur. Toho však postihol menší kolaps, posledné kilometre absolvoval totálne vyčerpaný a v cieli mal na Máleka s Andersenom manko jednej minúty. Na dráhe štadióna sa v závere odohrala málo vídaná dráma. Málek s Andersenom si dvakrát vymenili pozície. V bráne štadióna sa ako prvý objavil Málek, Andersen bol nalepený na jeho zadnom kolese. V zákrute sa Andersen na pár sekúnd dostal do čela, ale na rovinke dokázal Málek ešte zrýchliť a na páske bol o pol kolesa skôr.
 
Výsledky 6. etapy (jednotlivci): 1. Málek (Československo) 5:58:32 hod. 2. Andersen (Dánsko) +1:00 min. 3. Schur (NDR) +2:01 min.
 
 
7. etapa, Lipsko – Berlín, 212 km
 
Takemr výlučne po rovine viedla 7. etapa, ktorá mala dosť prekvapujúci priebeh.
Nečakane skoro, už na desiatom kilometri, sa zrodil rozhodujúci únik. Vtedy sa vpredu vyformovala osemčlenná skupina, ktorá to v rovnakom zložení dotiahla až do cieľa v Berlíne. Boli v nej Andersen s Pedersenom (obaja Dánsko), Schur a Meister (obaja NDR), Królak (Poľsko), Deutsch (Rakúsko), Pavlisiak (francúzski Poliaci) a Ružička (Československo). Prakticky celú trasu etapy absolvovala spomínaná osmička v časovkárskom štýle a v tempe, na ktoré konkurenti absolútne nestačili. V pelotóne rýchlo vypukol poplach, vzniklo v ňom aspoň päť únikov s ambíciou dostihnúť okteto na čele, ale snaha úspech nepriniesla. Na predmestí Berlína sa rozpútal fantastický súboj o pozície pred záverečným špurtom. Postupne nastúpili štyria jazdci, ale nedokázali sa oddeliť od zvyšných súperov. O všetkom sa tak rozhodovalo na dráhe štadióna v Berlíne, kde bolo na tribúnach vyše 50 000 divákov. Tí ako prvého zbadali Pavlisiaka, náš Ružička bol v bráne štadióna piaty. Finiš najlepšie vyšiel Andersenovi, ktorý predbehol Pavlisiaka, Ružička ponúkol fanúšikom fantastické zrýchlenie a vybojoval si cenné tretie miesto. Pelotón stratil na vedúcu skupinu vyše štyri a pol minúty.
 
Výsledky 7. etapy (jednotlivci): 1. Andersen (Dánsko) 5:40:11 hod. 2. Pavlisiak (francúzski Poliaci) +1:00 min. 3. Ružička (Československo) +1:00 min.
Výsledky 7. etapy (družstvá): 1. Dánsko 17:10:10 hod. 2. NDR +1:48 min. 3. Poľsko +4:06 min.
 
 
8. etapa, Berlín - Görlitz, 226 km
 
Do najdlhšej etapy ročníka nastúpilo len 51 pretekárov, pre 42 sa preteky skončili predčasne. Len pár kilometrov po štarte sa udržal pelotón spolu. Poriadne sa natiahol a hneď potom sa z neho oddelilo šesť jazdcov - Poliaci Wilczewsi a Krolak, Trefflich (NDR), Angličan Jones a dvaja francúzski Poliaci Pavlisiak a Radovitch. Všetci jazdci tohto sexteta podali počas kompletnej etapy hrdinské výkony a dočkali sa za ne sladkej odmeny. V tomto zložení došli s výrazným náskom až do cieľa. Z pelotónu síce "vystreľovali" do únikov mnohí cyklisti, ale žiadna zo stíhacích formácií nestiahla náskok vedúcej skipiny na menej ako tri minúty. Hlavné pole sa delilo a spájalo, a to "utečencom" vyhovovalo. Na svoju aktivitu a enormné vypätie v predchádzajúcich etapách doplatil Málek (Československo), ktorý totálne vyčerpaný dorazil do cieľa ďaleko za pelotónom, na 30. mieste so stratou 23 minút. Keď ešte jazdcom zostávalo zhruba 100 kilometrov, z oblohy sa spustilo husté sneženie! Cyklisti boli nútení poobliekať si svetre a nepremokavé pláštenky. Vedúcej šestici ani otrasné počasie nezobralo vietor z plachiet. Svoj náskok si udržali a v uliciach Görlitzu  si to v závere rozdali o prvenstvo. Tentoraz sa etapa nekončila na dráhe štadióna, ale na ceste v meste. Špurt najlepšie zvládol Trefflich, ktorý tesne porazil Pavlisiaka, tretí bol trochu prekvapujúco Jones.
 
Výsledky 8. etapy (jednotlivci): 1. Trefflich (NDR) 5:55:37 hod. 2. Pavlisiak (francúzski Poliaci) +1:00 min. 3. Jones (Anglicko) +1:00 min....14. Nesl (Československo) +9:26 min.
Výsledky 8. etapy (družstvá): 1. Francúzski Poliaci 17:58:12 hod. 2. NDR +16:21 min. 3. Rumunsko +19:04 min....7. Československo +39:35 min.
Celkové poradie po 8. etape (jednotlivci): 1. Pedersen (Dánsko) 44:02:31 hod. 2. Andersen (Dánsko) +5:16 min. 3. Schur (NDR) +13:14 min.....7. Nesl (Československo) +50:45 min.....20. Ružička (Československo) +54:25 min.
Celkové poradie po 8. etape (družstvá): 1. Dánsko 132:25:50 hod. 2. NDR +15:57 min. 3. Francúzski Poliaci +30:09 min......4. Československo +1:00:53 hod.
 
 
9. etapa, Görlitz - Wroclaw, 180 km
 
V 9. etape sa súťaženie prenieslo do Poľska, pelotón bol oproti pôvodnej zostave poriadne preriedený. V súťaži už zostalo len 41 pretekárov, teda ani nie polovica z 93, ktorí boli na Preteky mieru prihlásení. V predchádzajúcej etape sa "čerti ženili", teraz boli poveternostné podmienky neporovnateľne lepšie . Nepršalo, bolo pomerne teplo, fúkal iba slabý vietor.
Znova platilo, že prvý vážnejší únik nastal hneď v úvode. Od desiateho kilometra šliapali na čele Rakúšan Deutsch a Poliak Krolak. Vo dvojici vydržali dobrých 50 kilometrov, potom ich doplnil ďalší Poliak Klabiňski a o zhruba 20 kilometrov neskôr aj Dán Jorgensen. Kvarteto príkladne spolupracovalo, všetci sa rovným dielom zaslúžili o rýchle tempo. Ich náskok mal maximálnu hodnotu až štyri minúty. V pelotóne síce pretrvávala snaha únik dostihnúť, no viackrát ju zbrzdili mechanické závady. Až do cieľovej Wroclawi si tak kvarteto udržalo pohodlný náskok. V uliciach Wroclawi boli cesty husto obsypané fanúšikmi, ktorí sledovali nádherný súboj o víťazstvo. Štvorica sa v záverečnom úseku etapy rozpadla. V cieli na dráhe futbalového štadióna bol najskôr Krolak (Poľsko), ktorý sa v posledných troch kilometroch striasol oboch svojich konkurentov a s náskokom necelých tridsiatich sekúnd došiel úspešne do cieľa.  Vyvolalo to búrlivé ovácie domácich "kibicov". Druhý skončil Jorgensen, tretí Deutsch. Československí jazdci mali slabší deň, najlepším z nich bol Nesl, ktorý obsadil 14. miesto.
 
Výsledky 9. etapy (jednotlivci): 1. Krolak (Poľsko) 4:14:47 hod. 2. Jorgensen (Dánsko) +1:26 min. 3. Deutsch (Rakúsko) +1:26 min.
 
Celkové poradie po 9. etape (jednotlivci): 1. Pedersen (Dánsko) 48:24:04 hod. 2. Andersen (Dánsko) +5:42 min. 3. Schur (NDR) +13:14 min.
Celkové poradie po 9. etape (družstvá): 1. Dánsko 145:25:09 hod. 2. NDR +21:17 min. 3. Francúzski Poliaci +35:19 min.
 
 
10. etapa, Wroclaw - Chorzow, 193 km
 
Po príjemnom predchádzajúcom dni počasie opäť ukázalo svoju neprívetivú tvár. Oklieštený peloton sa opäť musel popasovať s trvalejším dažďom, chladom a aj viacerými dlhšími úsekmi po dlaždiciach. Excelentný výkon podalo družstvo NDR, ktorého odstup od vedúceho Dánska bol pred etapou vyše 20 minút, ale po nej už iba 48 sekúnd! Boj o prvenstvo v klasifikácii tímov sa tak v posledných dvoch etapách poriadne zdramatizoval a udržiaval fanúšikov v napätí až do samého konca pretekov.
 
Na poľskej pôde boli mimoriadne aktívni domáci reprezentanti. Prvý závažnejší únik sa podaril Krolakovi s Wilczewskim, neskôr sa k nim pripojili Schur a Trefflich (obaja NDR), Pavlisiak a Chraplak (obaja francúzski Poliaci) a Rakúšan Deutsch. Skupina sa poctivo striedala v určovaní tempa, no plány jej trochu skrížil defekt Deutscha. Z pochopiteľných príčin zaostal za vedúcou grupou a potom uznal márnosť sólového stíhania špice pretekov. Do cieľa dorazil v hlavnom poli. Zatiaľ však vedúca šestica pokračovala v rýchlej jazde a jej náskok sa ustálil na zhruba dvoch minútach. Vedúci jazdci preleteli úvodných 86 kilometrov presne za dve hodiny, čo dávalo skvelý rýchlostný priemer 43 km / hod. V uliciach Chorzowa sa rozpútal napínavý taktický boj, jazdci z čela pretekov museli byť v záverečných kilometroch veľmi obozretní. Šliapalo sa totiž po nevyspytateľných dlaždiciach a trať často pretínali aj koľaje mestských električiek. Bolo náročné skĺbiť vysokú rýchlosť s bezpečným ovládaním bicykla. V záverečnom špurte pred očami 40 000 divákov na štadióne Unie Chorzow bol najrýchlejší domáci Wilczewski. Predstihol druhého Chraplaka i tretieho Krolaka, ktorého v závere opustili sily a na vedúce duo nabral stratu necelej polminúty. Domácim borcom teda patrili kompletné stupne víťazov, aj keď "strieborný" Chraplak reprezentoval tím Poliakov, žijúcich trvale vo Francúzsku. Najlepším z československých jazdcov bol Ružička na 9. mieste so stratou 2:55 min na víťaza.
 
Výsledky 10. etapy (jednotlivci): 1. Wilczewski 5:04:52 hod. 2. Chraplak +1:00 min. 3. Krolak +1:29 min.....9. Ružička +2:55 min. 10. Málek +2:55 min.
 
 
11. etapa, Chorzow - Lodž, 206 km
 
Načakaný, totálny útok predviedli v predchádzajúcej etape reprezentanti Nemeckej demokratickej republiky. Z obrovskej straty na vedúce družstvo klasifikácie Dánsko ukrojili vyše 20 minút a zdanlivo rozhodnutý boj sa znovu rozhorel nebývalou silou. Pred štartom 11. etapy bolo teda hlavnou otázkou, či dôjde k zmene poradia na prvých dvoch priečkach súťaže družstiev.
 
Tesne pred štartom etapy sa opäť spustil nepríjemný, hustý dážď, ktory zmáčal pretekárov ešte počas slávnostného ceremoniálu. Prezentovalo sa len 39 cyklistov z pôvodných 93. Pelotón začal etapu nečakane zostra, počas prvej hodiny dokázal prejsť takmer 43 kilometrov a množstvo jazdcov v dôsledku toho zaostalo za hlavným poľom. Medzi "odpadlíkmi" boli aj Bulhari Bašev a Ilijev, rovnako ako Rakúšania Gestaltner a Bulla. Už okolo tridsiateho kilometra sa pelotónu vzdialila sedemčlenná skupina vo veľmi silnom zložení. Tvorili ju Krolak (Poľsko), van Schil (Belgicko), Pavlisiak, Radovitch (obaja Francúzski Poliaci), Radigon (Francúzsko), Meister (NDR) a československý reprezentant Ružička. Vytvorili
celistvú partiu, ktorá ťahala za jeden povraz. Všetci sa poctivo striedali na špici pri udávaní vysokého tempa a pelotón za nimi zaostával čoraz výraznejšie. Už na 121. kilometri v meste Kamiensk bol odstup úniku a hlavného poľa osem minút a z dosthnutia "utečencov" pelotónom sa stávala nesplniteľná misia. Približne od 190. kilometra už borci šliapali v uliciach na okraji cieľovej Lodže, miestami po dlažobných kockách. Trasa ku štadiónu obsahovala veľký počet ostrých zákrut, úzka vozovka hrozila pádmi. Vyše 40 000 divákov na štadióne v Lodži vybuchlo nadšením vo chvíli, keď sa vo vstupnej bráne ako prví objavili dvaja poľskí cyklisti Krolak a Pavlisiak. Na atletickej dráhe obaja urputne bojovali o víťazstvo, ale tesne pred páskou Krolak neudržal rovnováhu a bez pričinenia súpera spadol. Bez váhania vyskočil zo zeme, schmatol svoj bicykel a tlačiac ho bežal do cieľa. V tých momentoch už Pavlisiak oslavoval etapové víťazstvo. Reakcia Krolaka bola veľmi pohotová, lenže znamenala len tretie miseto, keďže ho o pol metra stihol predstihnúť Ružička. Nášho uznávaného špurtéra pribrzdili v posledných dvoch kilometroch technické problémy, až dvakrát mu museli pomáhať mechanici. Za týchto okolností bolo druhé miesto cenné. Pelotón mal v cieli stratu štyroch minúť, ale celkové rozdiely medzi pretekármi z popredia výsledkovej listiny a poslednými bol ozaj priepastný. Jazdilo sa pomerne svižne, rýchlostný priemer víťaza bol 37,5 km / hod. Zopár jazdcov stratilo obrovské množstvo času, trebárs trojica Ognensky (Bulharsko), Sandru (Rumunsko) a Rašev (Bulharsko) mala v cieli stratu na Pavlisiaka rovnú hodinu a posledný klasifikovaný borec, Rakúšan Bulla, ešte o pol hodiny viac. Jeho kolega z rakúskeho tímu Gestaltner sa v priebehu etapy vzdal.
 
V súboji družstiev síce cyklisti NDR etapu nevyhrali, no pre nich bolo podstatné poraziť lídra klasifikácie Dánsko. To sa im podarilo, na svojich rivalov "nahnali" v etape takmer štyri minúty a vyšvihli sa v poradí družstiev na čelo!
 
Výsledky 11. etapy (jednotlivci): 1. Pavlisiak (Francúzski Poliaci) 5:30:16 hod. 2. Ružička (Československo) +1:06 min. 3. Krolak (Poľsko) +1:06 min....12. Málek (Československo) +8:46 min....Nesl (Československo) +8:48 min.
Výsledky 11. etapy (družstvá): 1. Francúzski Poliaci 16:38:47 hod. 2. NDR +8.00 min. 3. Československo +10:44 min.
Celkovo po 11. etape (jednotlivci): 1. Pedersen (Dánsko) 59:18:09 hod. 2. Andersen (Dánsko) +2:43 min. 3. Schur (NDR) +4:47 min.....18. Nesl (ČSSR) +1:04:17 hod....20. Ružička (ČSSR) +1:08:21 hod.
Celkovo po 11. etape (družstvá): 1. NDR 178:04:33 hod. 2. Dánsko +3:11 min. 3. Francúzski Poliaci +14:24 min. 4. Československo +19:13 min.
 
 
12. etapa, Lodž - Varšava, 139 km
 
Záverečné dejstvo pretekov viedlo po rovinatých cestách, za príjemného jarného počasia. Sotva sa dali očakávať výraznejšie zmeny v oboch klasifikáciách, a to sa aj potvrdilo. Takmer celú trasu absolvoval pelotón pohromade, až v závere sa vyskytli významnejšie pokusy o únik. Približne 20 kilometrov pred cieľom sa pelotónu vzdialila trojica Kuneš (Československo), Krolak (Poľsko) a Kocev (Bulharsko). Hoci sa hlavné pole usilovalo dobehnúť ich, traja "statoční" si až do cieľa udržali maličký náskok desiatich sekúnd. Pred zrakmi 60 000 divákov na štadióne poľskej armády sa záverečný špurt vlastne ani nekonal, prví traja cyklisti dorazili do cieľa s dvojsekundovými odstupmi. Vyhral Krolak pred Kunešom a Kocevom.
 
Výsledky 12. etapy (jednotlivci): 1. Krolak (Poľsko) 3:21:39 hod. 2. Kuneš (Československo) +1:02 min.3. Kocev (Bulharsko) +1:04 min....6. Ružička (ČSR) +1:23 min....11. Nesl +1:26 min. 12. Málek (obaja ČSR) +1:26 min.
Výsledky 12. etapy (družstvá): 1. Poľsko 10:08:37 hod. 2. Československo +0:11 min. 3. Dánsko +0:35 min. 4. Bulharsko +0:37 min. 5. NDR +0:41 min.
 
Celkové poradie po 12. etape (jednotlivci): 1. Pedersen (Dánsko) 62:41:12 hod. 2. Andersen (Dánsko) +2:45 min. 3. Schur (NDR) +5:15 min....17. Nesl (ČSR) +1:04:19 hod....19. Ružička +1:05:20 hod.
Celkové poradie po 12. etape (družstvá): 1. NDR 188:14:15 hod. 2. Dánsko +2:41 min. 3. Francúzski Poliaci +33.56 min. 4. Československo +50:43 min.
 
 
Priemerná celková rýchlosť víťaza pretekov dosiahla 35,939 km / hod.
 
Po Emborgovi a Olsenovi bol Christian Pedersen tretím Dánom v poradí, ktorý dokázal celkovo vyhrať Preteky mieru. Po skončení podujatia Rudolf Pedersen na slávnostnom bankete vyhlásil: "Štartovať na Pretekoch mieru bolo pre mňa veľkou príležitosťou a cťou. Ich úroveň je vysoká, takže si víťazstvo naozaj cením. Organizátori odviedli skvelú prácu, mysleli na každý detail. A osobitnou kapitolou boli davy divákov okolo ciest, ktorí povzbudzovali všetkých pretekárov, nielen tých svojich. Atmosféra týchto pretekov je fantastická, aj preto na nich cyklisti pretekajú veľmi radi," referovala Pravda.
 
Celkové prvenstvo skúseného, tridsaťtriročného Christiana Pedersena nebolo až takým prekvapením. Na Preteky mieru cestoval s povesťou jedného z najlepších dánskych cyklistov. Až päťkrát sa stal majstrom svojej krajiny v cestných pretekoch jednotlivcov, raz  vyhral domáci šampionát v časovke. Zúčastnil sa aj letnej olympiády 1948 v Londýne, v pretekoch s hromadným štartom obsadil 27. miesto.
 
6. ročník bol nadmieru ťažký, hlavne "vďaka" katastrofálnemu počasiu, ktoré spravádzalo niekoľko etáp. Prejavilo sa to vo veľkom počte jazdcov, ktorí preteky nedokončili. Aj niektoré veľmi silné tímy mali obrovské problémy. Napríklad tímy Belgicka i Anglicka neboli klasifikované v celkovom poradí družstiev, pretože sa im vzdali po štyria pretekári. Zo škandinávskych krajín excelovalo Dánsko, ale z ďalšej trojice Fínsko, Nórsko, Švédsko, žiaden tím nebol klasifikovaný v súťaži družstiev.
 
 
Informácie čerpáme z návštev knižníc a zdrojom tohto ročníka je denník Pravda.