O deň neskôr po pompéznych oslavách sviatku pracujúcich sa v Prahe začal 8. ročník populárnych Pretekov mieru. Celková trasa pretekov merala 2214 kilometrov a bola rozvrhnutá do trinástich etáp. Prezentovalo sa 106 cyklistov, z ktorých 80 absolvovalo úspešne kompletnú vzdialenosť.
 
Pár dní pred štartom 8. ročníka Pretekov mieru sa dopĺňali zoznamy štartujúcich a bolo zrejmé, že listina účastníkov bude obsahovať nejedno slávne a známe meno. V nominácii Dánska nechýbal Ostergaard, pre ktorého to bola už siedma účasť na pretekoch. V tíme nechýbal ani už tridsaťštyriročný Christian Pedersen, ale víťaz z minulého ročníka Dalgaard na štarte nebol. Celkovo sa prezentovalo 106 pretekárov z Albánska, Anglicka, Rakúska, Belgicka, Bulharska, Dánska, Fínska, Francúzska, Indie, Egypta, Nórska, Rumunska, Švédska, Sovietskeho zväzu, Poľska, NDR a Československa, ako bolo tradíciou, svoj výber poslali aj Poliaci, trvale žijúci vo Francúzsku. V družstve ČSR prekvapujúco chýbal obľúbenec fanúšikov Vlastimil Ružička.
 
Výrazne sa rozšíril aj zoznam akreditovaných novinárov, ktorí pochádzali až zo šestnástich krajín. O priebehu jednotlivých etáp opäť denne informovali aj renomované periodiká ako Daily Worker (Anglicko), L´Humanité, L´Equipe (Francúzsko), Sport (Belgicko), Freis Folk (Nemecká spolková republika) a mnoho ďalších.
 
Ešte pred prvými odjazdenými kilometrami zaznamenalo úspech Československo, konkrétne továreň Favorit v Rokycanoch. Výrobca kvalitných bicyklov v tých časoch až polovicu produkcie vyvážal do zahraničia. Na Pretekoch mieru v roku 1955 sa pre menovanú značku okrem našich jazdcov rozhodli aj cyklisti z Fínska, Albánska a Bulharska. Športovci od Balkánu si svoje stroje, vyrobené na mieru, vyzdvihli deň pre zahájením pretekov.
 
 
1. etapa, okruh okolo Prahy, 120 km
 
Úvodná etapa bola krátka, ale na jej trase čakalo na pretekárov niekoľko neľahkých kopcov. Pelotón musel prekonávať aj pomerne silný vietor. Ako prvý mal technické problémy náš Jan Veselý. Pri prejazde železničným priecestím mu praskla galuska, ale s podporou ďalších členov tímu sa rýchlo vrátil do hlavného poľa. To už neplatilo pre viacerých jazdcov Indie a Egypta, ktorí už po prvých kilometroch nevládali držať svižné tempo pelotónu a prepadli sa dozadu. Prvú rýchlostnú prémiu na štyridsiatom kilometri ukoristil Veselý, vzápätí sa hlavná skupina potrhala na tri menšie. V tých chvíľach sa spustil hustý lejak. Našťastie trval len pár minút, ale cesty boli mokré, šmykľavé a nebezpečné. Na špici sa vyformovala dvanásťčlenná skupina, ktorá ako prvá dorazila k druhej šprintérskej prémii. Stala sa korisťou Švéda Amella pred Veselým. Keď už mali cyklisti na dohľad Prahu, začali sa na čele diať dramatické veci. Ľavým okrajom cesty sa prešmykol Belgičan Boeck, ako tieň ho sledoval Schur (NDR). Vzniknutú dieru sa zo všetkých síl snažili "zalepiť" Veselý s dvoma Angličanmi Brittainom a Bodym, tesne za nimi šliapali naši Křivka s Klichom, Amell a Francúz Meneghini. Na štadióne Spartaku Praha čakalo na finiš okolo 40 000 divákov, ktorí sa dočkali veľmi dramatického vyvrcholenia etapy. Na dráhu sa ako prvý vyrútil len devätnásťročný Belgičan Maurice Boeck, na jeho zadnom kolese visel Schur (NDR). V poslednej zákrute sa Schurovi na mokrom povrchu galusky podkĺzli a on spadol. Bicykel sa vážne poškodil, a tak musel absolvovať posledné metre po vlastných, tlačiac svoj stroj. Situáciu využil Angličan Brittain, ktorému padlo druhé  miesto rovno do lona. Do cieľa zdarne dorazili všetci účastníci pretekov, aj keď niektorí s výraznou časovou stratou. 
 
Výsledky 1. etapy (jednotlivci): 1. Boeck (Belgicko) 3:13:34 hod. 2. Brittain (Anglicko) +1:12 min. 3.Schur (NDR) +1:12 min....7. Křivka +2:07 min. 8. Veselý (obaja ČSR) +2:14 min. 
Výsledky 1. etapy (družstvá): 1.Československo 9:47:44 hod. 2. Belgicko +0:15 min. 3. Francúzsko +1:26 min.
 
 
2. etapa, Kolín - Brno, 185 km
 
V prvých desiatkach kilometrov druhej etapy sa pelotón viackrát potrhal a spojil, prispelo k tomu aj meniace sa počasie. Veľmi skoro za pelotónom zaostali až piati členovia indického tímu, ktorí evidentne výkonnostne nestačili na kvalitnú konkurenciu. Po niekoľkých platonických únikoch, ktoré pelotón hravo zlikvidoval, prišiel atak elitnej dvojice Kubr, Schur. Vytvorili si zhruba minútový náskok, pravidelne sa striedali na špici a diera medzi nimi a početnou skupinou za nimi sa zväčšovala. Posledná fáza etapy obsahovala veľa stúpaní a klesaní, okrem veľkého fyzického nasadenia si vyžadovala aj neustálu koncentráciu. Na méte 25 kilometrov do cieľa už na špici zostal osamotený Kubr, pretože Schura únik poriadne vyčerpal a zdržal ho aj defekt. Jan Kubr podával životný výkon, sólovou jazdou sa najprv zbavil Schura. Ten veľmi rýchlo nabral minútovú stratu na Kubra, ale pred silnou skupinou za ním mal k dobru približne dve minúty. Na štadióne Spartaka Brno to vrelo, 30 000 divákov malo od hlásateľa aktuálne informácie a fanúšikovia vedeli, že Kubr vedie s výrazným náskokom a má skvelé šance na víťazstvo. Okrem toho mal nadosah aj žlté tričko. V bráne štadióna sa podľa očakávania ako prvý objavil Kubr a hľadisko vybuchlo nadšením. S rukami zdvihnutými nad hlavu Kubr zdravil aplaudujúcich divákov. Hodnú chvíľu bola dráha prázdna, kým sa na nej objavili ďalší cyklisti. Kubr prešiel kopcovitú etapu priemernou rýchlosťou 38,9 km / hod čo bol mimoriadny výkon.
 
Výsledky 2. etapy (jednotlivci): 1. Kubr (ČSR) 4:46:22 hod. 2. Verhelst (Belgicko) +2:06 min. 3. Christov (Bulharsko) +2:38 min. ...6. Křivka (ČSR) +4:10 min...11. Veselý (ČSR) +4:28 min.
Výsledky 2. etapy (družstvá): 1. Československo 14:28:44 hod. 2. Sovietsky zväz +1:37 min. 3. Bulharsko +1:38 min.
Celkové poradie po 2. etape (jednotlivci): 1. Kubr (ČSR) 8:03:10 hod. 2. Boeck (Belgicko) +1:14 min. 3. Brittain (Anglicko) +1:56 min.
Celkové poradie po 2. etape (družstvá): 1. Československo 24:16:28 hod. 2. Belgicko +2:09 min. 3. Francúzsko +4:04 min.
 
 
3. etapa, Brno - Tábor, 175 km
 
V oboch klasifikáciách trónili na čele československí cyklisti, ale do konca pretekov ešte bolo veľmi ďaleko a všetko sa mohlo zmeniť. Hneď úvod etapy ukázal, aká vie byť cyklistika krutá. Zhruba na osemnástom kilometri, pri prudkom klesaní, došlo k hromadnému pádu. Jeho súčasťou bol aj jazdec v žltom Kubr. Mal bicykel tak vážne poškodený, že ďalšia jazda na ňom bola nemožná. Súhrou nešťastných okolností musel na mechanický voz čakať osem minút a ani jeho hrdinský výkon v ďalšom priebehu etapy ho nezachránil. Z priepastnej straty štrnástich minút skresal rovných osem, no nebolo mu to nič platné. O post vedúceho jazdca klasifikácie prišiel, prepadol sa až na 34. miesto. Ešte horšie dopadol víťaz dvoch etáp v predchádzajúcom ročníku Poliak Wilczewski. Tiež sa zaplietol do spomínaného pádu, tiež sa napokon dopravil do cieľa, ale do ďalšej etapy už nenastúpil. Zabránila mu v tom hlboká tržná rana na nohe. Lekári mu ju museli zošiť, ale trápili ho silné bolesti a tak skončil.
 
Kolegovia Jana Kubra z tímu ČSR si počínali veľmi dobre. Jazdili aktívne na čele veľkej čelnej skupiny a podnikli niekoľko prudkých nástupov do únikov. Na 94. kilometri nečakane zauútočil Jan Veselý, kým sa súperi spamätali, mal náskok 45 sekúnd. Početná skupina ho síce dostihla, ale počas rýchlej stíhacej jazdy z nej odpadávali ďalší a ďalší cyklisti. Totálne potrhaný pelotón sa zmenil na množstvo malých, či väčších skupiniek. Presne 40 kilometrov pred cieľom šliapali na čele veľkou rýchlosťou Veršinin, Čižikov (obaja Sovietsky zväz), Brittain (Anglicko), vyzeralo to tak, že víťazom etapy bude niekto z vedúceho tria. Lenže za nimi zorganizoval stíhaciu zostavu náš Veselý, pridali sa k nemu Poliak Krolak, Nemec Zebel a krajan Klich. Prenasledovatelia predviedli krátku "časovku družstiev", ich fantastická jazda na hranici možností priniesla sladké ovocie, obe skupiny sa zlúčili. Posledné kilometre pred záverom boli hektické, niektorí cyklisti vo vedúcej skupine už mleli z posledného. Na dráhu štadióna v Tábore prišiel ako prvý Klich (ČSR), ktorý sa v závere striasol všetkých konkurentov a vyhol sa nevyspytateľnému skupinovému špurtu. Druhý bol Čižikov, tretí Poliak Krolak. Priemerná rýchlosť víťaza etapy dosiahla 34,8 km / hod.
 
Výsledky 3. etapy (jednotlivci): 1. Klich (ČSR) 5:06:35 hod. 2: Čižikov (Sovietsky zväz) +1:30 min. 3. Krolak (Poľsko) +2:01 min.
Výsledky 3. etapy (družstvá): 1.Československo 15:26:45 hod. 2. NDR +4:06 min. 3. Sovietsky zväz +5:23 min.
 
Celkové výsledky po 3. etape (jednotlivci): 1.Brittain (Anglicko) 13:12:41 hod. 2. Veselý (ČSR) +1:22 min. 3.Čižikov (Sovietsky zväz) +2:54 min....9. Křivka (ČSR) +5:07 min. ....16. Klich (ČSR) +10:44 min.
Celkové výsledky po 3. etape (družstvá): 1. Československo 39:43:13 hod. 2. Belgicko +8:49 min. 3.NDR +10:29 min. 
 
 
4. etapa, Tábor - Karlove Vary, 215 km
 
Rovná stovka cyklistov nastúpila do 4. etapy, ktorá bola pomerne dlhá, a aj kopcovitá. V jej úvode sa slabo rozpršalo, mokré cesty hrozili pádmi. Potom sa obloha rozjasnila, no po hodine prišiel prudký lejak. Trval len chvíľu, ale jazdci si chvatne obliekali pláštenky do dažďa. Pred prvou šprintérskou prémiou sa na čele vyformovala päťčlenná skupinka, boli v nej až traja Bulhari - Dimov, Kolev, Christov, okrem nich aj dvaja Poliaci Królak a Grabowski. Pätica vyvinula veľké úsilie, aby svoj náskok zvýšila, ale členovia ostatných silných tímov šliapali tiež rýchlo. Samozrejme, zloženie čelnej grupy sa favoritom nepáčilo, dva tímy, ktoré v nej mali zastúpenie, by si v prípade úspechu tohto úniku výrazne polepšili v klasifikácii jednotlivcov aj družstiev. Jazdci v úniku mali náskok pred pelotónom okolo 30 sekúnd, ale z hlavného poľa  sa vydal na ich stíhanie osamotený Belgičan Boeck, ktorý mal pred hlavným poľom miniatúrny, desaťsekundový odstup. Z pelotónu poodpadávali desiatky jazdcov, šliapalo v ňom asi 60 borcov, vrátane všetkých československých reprezentantov. Naši jazdci mali veľkú motiváciu únik zlikvidovať, po rýchlej jazde na čele pelotónu sa im to pomerne rýchlo aj podarilo. Potom sa jazdilo asi 30 kilometrov bez výraznejšieho úniku, no viacerí jazdci sa pokúsili oddeliť od súperov v hlavnej skupine. Zvládlo to sedem jazdcov, ktorí si vybudovali menší náskok a naďalej príkladne spolupracovali. Boli to van den Vaele (Belgicko), Grabowski, Krolak (obaja Poľsko), Christov (Bulharsko), Schur, Funda (obaja NDR) a Veršinin (Sovietsky zväz). Ak by v tomto zložení dorazila skupina do cieľa, pre československý tím by to bola katastrofa. Preto boli naši jazdci veľmi aktívni. Trojica Kubr, Klich, Křivka odhodlane sťahovala odstup od úniku, pridal sa aj Švéd Amsell a všetci spolu vedúcu skupinku dobehli. Približne 70 kilometrov pred cieľom sa udiali na čele pelotónu významné veci. Od súperov sa oddelila trojica Křivka (ČSR), Veršinin (Sovietsky zväz) a Georgiev (Bulharsko). Do cieľa ešte bola ďaleko, pelotón únik iba pohodlne registroval, no tempo nezvýšil. Zatiaľ trojica na čele držala rýchle tempo a jej náskok sa zvyšoval, až dosiahol zhruba minútu. To už bol v pelotóne vyhlásený poplach. Už priamo v uliciach cieľových Karlovych Varov razantne nastúpil náš Křivka, jeho tempu nestačil žiaden zo súperov. Křivka si tak pripísal veľmi cenné víťazstvo, navyše vybojované v efektnom štýle. Pol minúty za ním dorazil do cieľa Soviet Veršinin, o ďalšiu polminútu Georgiev, štvrtý Schur už mal stratu takmer 2 a pol minúty. Excelentný výkon Křivku sa výrazne premietol do poradia jednotlivcov, vyhupol sa až na druhú priečku.
 
Výsledky 4. etapy (jednotlivci): 1. Křivka (ČSR) 6:21:18 hod. 2. Veršinin (Sovietsky zväz) +1:00 min. 3. Georgiev (Bulharsko) +1:01 min. 4. Schur (NDR) +2:24 min....7. Veselý (ČSR) +3:56 min.
Výsledky 4. etapy (družstvá): 1. ČSR 19:12:46 hod. 2. Bulharsko +0:01 min. 3. NDR +1:24 min.
 
Celkové poradie po 4. etape (jednotlivci): 1. Brittain (Anglicko) 19:37:55 hod. 2. Křivka (ČSR) +1:11 min. 3. Veselý (ČSR) +1:32 min. 4. Schur (NDR) +2:58 min. 5. Veršinin (Sovietsky zväz) +4:01 min.
Celkové poradie po 4. etape (družstvá): 1. ČSR 58:55:59 hod. 2. NDR +11:53 min. 3. Belgicko +20:46 min.
 
 
5. etapa, Karlove Vary - Drážďany, 170 km
 
Pred 5. etapou si jazdci mohli dopriať jeden deň oddychu, novinári predbežný sumár dovtedajšieho priebehu pretekov. V súboji družstiev zatiaľ dominovali jazdci Československa, ktorí potvrdzovali, že majú veľmi silný, vyrovnaný tím. Podľa aktuálnej situácie v každej etape mohol tréner J. Kebrle vydať taktické pokyny a každý z nominovanej šestice, podľa toho, ako sa cítil, mohol bojovať s podporou kolegov o výborné umiestnenie. Popri skúsených jazdcoch Veselom, Křivkovi, Kubrovi, Klichovi, sme mali v tíme aj Švába s Novákom, ktorí tiež výrazným dielom prispievali k úspechom družstva. Konkurenčné tímy síce mali vynikajúcich jednotlivcov, napríklad Angličania Brittaina, Belgičania Boecka, Francúzi Meneghiniho, ale títo jazdci sa na permanentnú podporu kolegov zďaleka nemohli spoľahnúť. Poliaci prišli o svojho najlepšieho cyklistu Wilczewskeho, ktroý sa pri páde vážnejšie zranil.
 
Úvod etapy mal kopcovitý profil, čerstvý vietor do chrbta síce mohol jazdcom výraznejšie pomáhať, ale trasa etapy obsahovala množstvo zákrut, takže ich vietor až tak nepoháňal. Znova boli aktívni československí cyklisti, ktorí rozhodne nechceli iba udržiavať svoj pohodlný náskok v súťaži družstiev. Po hodine jazdy sa vpredu vytvorila početná skupina, v ktorej boli aj naši Veselý, Klich, Kubr a Novák. Ďalšia, štrnásťčlenná grupa mala stratu okolo jeden a pol minúty. Pelotón sa rozpadol na množstvo menších skupiniek. Za Chomutovom zostal vpredu sedemčlenná skupina, nebol v nej ani jeden československý reprezentant. Pochopiteľne, trénerovi Kebrlemu sa to nepozdávalo, jeho hlasné pokyny obsahovali kategorický imperatív - dotiahnuť sa na vedúcu sedmičku. Podarilo sa to Veselému s Kubrom, okolo nich sa zoskupilo ďalších pätnásť cyklistov, ktorí šliapali spoločne na čele. Pred cieľovými Drážďanmi cesta klesala, technika jazdy nadobudla väčší význam. V uliciach mesta už boli na špici Veselý a Belgičan Verhelst, vyzeralo to na špurtérsky súboj spomínanej dvojice, keďže ďalší súperi mali na Veselého s Verhelstom asi polminútovú stratu. Približne kilometer pred cieľom museli jazdci "vykrojiť" ostrú, nebezpečnú zákrutu. Nepodarilo sa to Veselému, ktorý tvrdo spadol. Kým bol schopný pokračovať v jazde, predbehli ho Reinecke (NDR), van Looveren (Belgicko) a Brittain (Anglicko). V tej istej zákrute letel k zemi aj Kubr. Na dovŕšenie smoly Jan Veselý dostal aj defekt a dobrých 200 metrov odbehol po vlastných, tlačiac svoj nepojazdný bicykel. Etapu vyhral Verhelst, ktorý dostal aj časový bonus a razom sa vyšvihol na druhé miesto medzi jednotlivcami. Tretí v etape Belgičan France van Looveren mal iba 23 rokov a pred sebou pomerne úspešnú profesionálnu kariéru. V roku 1959 dosiahol na Vuelte dve pódiové umiestnenia v etapách, konkrétne druhé a tretie miesto a celkovo skončil štrnásty.
 
Výsledky 5. etapy (jednotlivci): 1. Verhelst (Belgicko) 4:29:14 hod. 2. Reinecke (Nemecko) +0:41 min. 3. van Looveren (Belgicko) +1:01 min.... 15. Kubr (ČSR) +1:56 min....19. Veselý (ČSR) +3:00 min.
Výseldky 5. etapy (družstvá): 1. Bulharsko 13:32:56 hod. 2. Anglicko +0:07 min. 3. NDR +2:11 min. 4. Československo +5:13 min.
 
Celkové poradie po 5. etape (jednotlivci): 1. Brittain (Anglicko) 24:08:10 hod. 2. Verhelst (Belgicko) +3:09 min. 3. Veselý (ČSR) +3:31 min. 4. Schur (NDR) +3:42 min.
Celkové poradie po 5. etape (družstvá): 1. Československo 72:34:06 hod. 2. NDR +8:53 min. 3. Belgicko +16:23 min.
 
 
6. etapa, Drážďany - Karl - Marx - Stadt, 103 km
 
Najkratšia etapa ročníka bola pomerne ťažká svojím profilom. Nastúpilo do nej 97 pretekárov, už deviati ďalej nepokračovali. Takmer počas celej trasy nasledovali za sebou stúpania a klesania. Prvý kopec prišiel už krátko po štarte a polotón sa viditeľne roztiahol. Po prvej rýchlostnej prémii (vyhral ju Francúz Gouget) vznikla na čele silná trojčlenná skupinka -  Gouget, Kubr, Schur. Pomerne dlho si udržali maličký, sotva štvrťminútový odstup. Potom ich dostihli ďalší pretekári a vznikla skupina o pätnástich mužoch. Tvorili ju takmer samé zvučné mená, šliapali v nej aj Brittain v žltom tričku, ďalej druhý borec klasifikácie jednotlivcov Verhelst, Dán Pedersen, Poliak Grabowski, Soviet Veršinin, Hoffman (NDR) a Klich (Československo). S početným rozšírením sila grupy výrazne vzrástla, vypracovala si až minútový náskok. V náročnom stúpaní v dedine Podskau sa oddelil od súperov Hoffman, ktorý kopec zvládol brilantne a vybudoval si na ňom odstup zhruba štyridsiatich sekúnd. Paradoxne, v tiahlom klesaní, kde by mal mať jednotlivec výhodu oproti skupine, Hoffman prišiel o takmer celý náskok, zostalo mu len 10 sekúnd. Skvelou stíhacou jazdou sa do čelnej skupiny dotiahol Veselý, so sebou pritiahol aj ďalších silných jazdcov. Vo vedúcej skupine sme tak mali Veselého, Kubra a Klicha, prepadol sa do nej aj vedúci Hoffman. V posledných troch kilometroch sa rázne pripomenul súperom Gouget, ktorý bol dlhé kilometre v úniku. Napriek tomu si ušetril sily na naočakávaný atak, vypracoval si neveľký náskok, ale čo bolo podstatné - udržal si ho až do cieľa.
 
Výsledky 6. etapy (jednotlivci): 1. Gouget (Francúzsko) 2:50:42 hod. 2. Boeck (Belgicko) +0:51 min. 3. Dumitrescu (Rumunsko) +1:26 min.
Výsledky 6. etapy (družstvá): 1.Francúzsko 8:36:06 hod. 2. Belgicko +0:21 min. 3. Rumunsko +2:26 min. 4. Československo +2:32 min.
 
Celkovo po 6. etape (jednotlivci): 1. Brittain (Anglicko) 27:00:47 hod. 2. Verhelst (Belgicko) +2:44 min. 3. Veselý (ČSR) +3:06 min.
Celkovo po 6. etape (družstvá): 1. ČSR 81:10:44 hod. 2. NDR +8:52 min. 3. Belgicko +28:13 min.
 
 
7. etapa, Karl - Marx - Stadt - Lipsko, 206 km
 
Jedna z najťažších etáp priniesla výrazné časové rozdiely a zmeny v oboch klasifikáciách. Vyznačovala sa razantným nástupom jazdcov NDR, ktorí mali v tejto etape v prvej desiatke až štyroch svojich zástupcov. Podstatne tak znížili svoju stratu na Československo v súťaži družstiev. Angličan Brittain stratil právo obliecť si žlté tričko, získal ho Belgičan Verhelst.
 
Tentoraz jazdcov opäť potrápilo počasie, nie však vietor, či dážď, ale poriadna horúčava. Počas celej etapy teplomer ukazoval okolo 30 stupňov Celzia. Sotva 15 kilometrov po štarte sa pelotón začal výrazne trhať a do úniku sa pustil Belgičan Boeck. Osamotený vydržal iba pár kilometrov, po ňom sa na podobnú misiu vydal Gustav Adolf Schur. Dokázal si vypracovať 20 sekúnd k dobru, zároveň aj poriadne preriediť stíhaciu skupinu za sebou. V dôsledku vysokého tempa z nej väčšina pretekárov odpadla, ale sedem najlepších dostihlo Schura. V osemčlennnej vedúcej skupine chýbali reprezentanti Československa, tí jazdili so zhruba minútovou stratou. Jan Veselý sa rozhodol sólovo prenasledovať vedúcu grupu, v jeho snahe ho pribrzdila technická závada na jeho bicykli. Tým jeho šance na dobrý výsledkok zmizli. Družstvo NDR malo vo víťaznej skupine troch borcov, kým Československo len dvoch, Nemci tak výrazne skresali ich stratu v súťaži tímov. Prví dvaja jazdci v cieli sa oddelili od ostatných, etapu vyhral Schur pred Verhelstom. Vedúci Brittain spadol až na 4. miesto klasifikácie, Schur sa vyšvihol na druhú priečku, za "žltým" Verhelstom zaostával o mizivé 2 sekundy. Dalo sa očakávať, že najlepší jazdec NDR v ďalšom priebehu tvrdo zaútočí na žltý dres a spoločne s tímom zabojujú o trofej v súťaži družstiev. Napokon, otvorene to na tlačovke po etape priznal aj sám Gustav Adolf Schur. Hrdinský výkon v záverečných kilometroch podal Jan Veselý. Napriek defektu výrazne znížil svoju stratu na čelo pretekov. Ak by to nedokázal, jazdci NDR by si v nasledujúcej etape obliekli modré dresy vedúceho tímu.
 
Výsledky 7. etapy (jednotlivci): 1. Schur (NDR) 5:23:54 hod. 2. Verhelst (Belgicko) +0:31 min. 3. Meister (NDR) +1:02 min. 4. Křivka (ČSR) +1:02 min....11. Kubr
(ČSR) +1:02 min....12. Veselý (ČSR) +6:15 
Výsledky 7. etapy (družstvá): 1. NDR 16:14:46 hod. 2. Československo +3:26 min. 3. Belgicko +11:56 min.
 
Celkovo po 7. etape (jednotlivci): 1. Verhelst (Belgicko) 32:27:56 hod. 2. Schur (NDR) +0:02 min. 3. Veršinin (Sovietsky zväz) +1:46 min. 4. Brittain (Anglicko) +14:20 min.
Celkovo po 7. etape (družstvá): 1. Československo 97:30:56 hod. 2. NDR +3:25 min. 3. Belgicko +35:42 min.
 
 
8. etapa, Lipsko - Berlín, 200 km
 
V Lipsku bol unaveným cyklistom k dispozícii voľný deň, zrejme všetci ho už potrebovali. Niektorí si museli v rámci možností doliečiť aj zranenia. Platilo to aj pre československého jazdca Kubra, ktorý si silne narazil koleno pri páde v 5. etape. Lekári nášho tímu robili všetko, čo bolo v ich silách a Jan Kubr pred štartom 8. etapy skonštatoval, že je zdravotne takmer úplne v poriadku. 
 
Pomerne dlhá etapa z Lipska do Berlína viedla väčšinou po rovine a kvalitných cestách, v závere jazdcov čakalo "spestrenie" v podobe dlhšieho úseku po dlažobných kockách. Situáciu mierne skomplikoval aj prudký lejak, ktorý sa spustil ráno. Do štartu etapy cesty nestihli vyschnúť, cyklisti museli jazdiť veľmi pozorne. Od zhruba desiateho kilometra už asfaltky boli v ideálnom stave, mohlo sa šliapať naplno. Po niekoľkých kratučkých únikoch sa vpredu vytvorila deväťčlenná skupina, šliapali v nej aj  Poliaci Krolak a Lasak, Bulhari Dimov a Kocev, Francúzi Gouget a Famell, Čižikov (Sovietsky zväz). Táto zostava si vypracovala odstup jednej minúty, za ňou sa hnala veľká, štyridsaťčlenná skupina, v ktorej boli aj naši Veselý, Kubr, Šváb a Novák. Rysovalo sa ďalšie prezliekanie žltého dresu, pretože vedúci jazdec klasifikácie Verhelst bol až v skupine číslo tri a jeho strata bola dosť výrazná. Keď do cieľa chýbalo približne 30 kilometrov, druhá skupina citeľne zvýšila rýchlosť a začala sťahovať stratu na špicu pretekov. Na méte ôsmich kilometrov do cieľa sa prvé dve skupiny zliali do jednej, v ktorej bolo okolo 40 cyklistov. Od tej chvíle jeden nástup stiedal ďalší, jazdilo sa veľmi rýchlo a aktívne. Nakoniec sa únik podaril silnej trojici Funda (NDR), Klich (ČSR) a Georgiev (Bulharsko), ktorá v záverečných kilometroch šliapala veľmi energicky a vybudovala si náskok jednej minúty. Na štadióne v Berlíne sa tiesnilo 80 000 divákov. Miestny hlásateľ oznamoval, čo sa aktuálne deje. Keďže v hre o etapové víťazstvo bol aj domáci jazdec, fanúšikovia boli napätí. Keď už mali vedúci traja jazdci štadión na dohľad, Klich nešťastne spadol a prišiel tak o šancu bojovať o víťazstvo. Funda sa v závere striasol Georgieva a v cieli mal pred ním odstup tridsiatich sekúnd.
 
 
9. etapa, Berlín - Cottbus, 126 km
 
Deviata etapa bola poslednou na území Nemeckej demokratickej republiky. Čakalo sa, že na rozlúčku so svojími fanúšikmi sa domáci jazdci vytiahnu a v súboji prvých dvoch družstiev pokoria Československo.
 
Takmer celá etapa viedla po rovine. Keďže cyklistom vial do chrbta pomerne silný vietor, priemerná rýchlosť v prvých dvoch hodinách dosiahla 45 km / hod. Vyskytlo sa aj niekoľko únikov, no všetky pelotón zlikvidoval. Až v záverečných päťdesiatich kilometroch sa na čele pelotónu udiali dôležité veci. Vyformoval sa únik, v ktorom boli desiati borci, medzi nimi aj naši Veselý a Křivka, ale chýbal v ňom Schur. Vo finiši si to rozdali Veselý s Poliakom Królakom, ktorý sa na dráhe štadióna zjavil prvý. Veselý však opäť potvrdil svoju taktickú vyzrelosť, a aj mimoriadnu rýchlosť. Królaka na poslednej rovinke predbehol a etapu vyhral. Tretí skončil Jevsejev (Sovietsky zväz). V súboji družstiev si tím Československa upevnil vedúcu pozíciu, na súperov z NDR nahnal ďalších takmer sedem minút. Muž v žltom drese Gustav Adolf Schur po dojazde odkryl tímovú taktiku, zameranú na líderskú pozíciu v súťaži družstiev, ale zároveň aj vyzdvihol kolektívny výkon tímu ČSR, ktorý podľa neho odjazdil skvelú etapu. Mimochodom, vlastník žltého trička sa v tomto ročníku Pretekov mieru zmenil už piatykrát. Mali ho na sebe Boeck (Belgicko), Kubr (ČSR), Brittain (Anglicko), Verhelst (Belgicko), teraz si ho navliekol Schur (NDR). 
 
Výsledky 9. etapy (družstvá): 1. Rumunsko 8:48:53 hod. 2. ČSR +3:07 min. 3. Poľsko +6:28 min.
Celkové poradie po 9. etape (družstvá): 1. Československo 122:14:50 hod. 2. NDR +9:00 min. 3. Bulharsko +55:31 min.
 
 
10. etapa, Gorelec - Wroclaw, 174 km
 
Trasa desiatej etapy sa začala niekoľkými miernymi kopčekami, potom sa až do cieľa šliapalo po rovine. Nedlho po štarte mal defekt Jan Veselý, ale mechanici zareagovali rýchlo a náš líder sa za podpory kolegov z tímu vrátil do čelnej skupiny. Okolo päťdesiateho kilometra sa na čele zjavila šestnásťčlenná skupina s viacerými favoritmi. Okrem iných v nej jazdili aj Veselý s Kubrom, rovnako tiež Schur s krajanom Meisterom. "Utečenci" si vybudovali asi minútový náskok, za nimi vytvorila ďalšia početná skupina. Na čele pretekov sa odhodlal k smelému útoku Schur. Nadobudol maličký, pätnásťsekundový náskok, ale zvyšok skupiny ho potom rázne dobehol. Tempo udával často aj náš Veselý. Na štadióne vo Wroclawi čakalo na príjazd cyklistov 70 000 divákov, v bráne sa ako prvý objavil Schur, ale vo finiši nestačil na nášho Veselého. Nemec nemal dôvod byť nespokojný, s prehľadom si udržal žlté tričko.
 
Výsledky 10. etapy (jednotlivci): 1. Veselý (ČSR) 4:27:34 hod. 2. Schur (NDR) +0:30 min. 3. van Looveren (Belgicko) +1:00 min.
 
 
11. etapa, Wroclaw - Chorzow, 187 km
 
Na slávnostný ceremoniál pred štartom 11. etapy sa prezentovalo 85 cyklistov. Trasa viedla prakticky kompletne po rovine, mierne favorizovaní boli domáci poľskí jazdci, ktorí mohli využiť vo svoj prospech dobrú znalosť terénu. Situáciu skomplikoval krátky, ale intenzívny dážď, ktorý donútil cyklistov jazdiť oveľa opatrnejšie. Prvých 100 kilometrov prinieslo viacero únikov, ale žiaden neviedol k väčšiemu odstupu. Na 105. kilometri musel pre technickú chybu vymeniť svoj bicykel Schur. nabral menšiu stratu, ale počkali ho traja kolegovia z tímu NDR Reinecke, Grupe a Funda, ktorí ho dopravili späť do čelnej skupiny. V čase Schurových problémov sa rysovala šanca pre našich reprezentantov vzdialiť sa Nemcom a umožniť tak Janovi Veselému atakovať žltý dres. Reinecke s Fundom sa pri stíhacej jazde natoľko vyčerpali, že zaostali za vedúcou grupou. Zato Schur sám doskočil asi tristometrovú medzeru a zaradil sa do hlavnej skupiny. Posledných 50 kilometrov bolo dramatických, v popredí sa stále niečo významné dialo. Na čele šliapala osemčlenná skupina, v ktorj síce nebol Schur, ale tiež v nej chýbali najvážnejší jeho súperi v boji o žlté tričko. Na mestských cestách v Chorzowe, kadiaľ viedli záverečné kilometre, to bolo zradné. Povrch tvorili dlažobné kocky, a keďže bolo tesne po daždi, povrch bol poriadne šmykľavý. Možno aj preto si vedúca skupina udržala malý nákok až do cieľa. V špurte bol dosť nečakane najrýchlejší Belgičan van den Daele, pred Bulharom Georgievom a Nymanom (Fínsko). Na čele poradia jednotlivcov ostal Schur, v družstvách viedlo Československo.
 
Výsledky 11. etapy (jednotlivci): 1. van den Daele (Belgicko) 4:54:21 hod. 2. Georgiev (Bulharsko) +1:00 min. 3. Nyman (Fínsko) +1:00 min.   
 
 
12. etapa, Chorzow - Lodž, 205 km
 
Predposledná etapa ešte mohla mnohé v oboch klasifikáciách zmeniť. Ani Schur, ani družstvo Československa nemali ešte celkové víťazstvo zďaleka isté. Po niekoľkých únikoch a ich dostihnutí šliapala vpredu na 150. kilometri desaťčlenná skupina, v ktorej chýbal náš Veselý. Náš cyklista v tých chvíľach jazdil v druhej grupe, ktoré mala na tú vedúcu stratu dva a pol minúty. Keďže vpredu nechýbal Nemec Schur, bolo zrejmé, že žlté tričko majiteľa nezmení a dosť pravdepodobné, že Gustav Adolf svoj náskok ešte zveľadí. Stíhacia skupina vyvíjala maximálne úsilie, hádam najviac sa snažil práve Jan Veselý, no nestačilo to. Čelná skupina si uchovala slušný náskok až do cieľa na futbalovom štadióne v Lodži. Na dráhu ako prvý vyletel borec v žltom Schur, na jeho zadnom kolese viseli náš Klich a Poliak Królak. Záverečný špurt už na poradí nič nezmenil, vyhral Schur, pred Klichom a Królakom. Veselý prišiel do cieľa až o tri minúty neskôr a bolo viacmenej isté, že žltý dres už visí pre neho privysoko. Minútová bonifikácia pre Schura ešte navŕšila jeho odstup od Veselého na 6 a pol minúty, zmazať ho v poslednej etape bolo de facto vylúčené.
 
Výsledky 12. etapy (jednotlivci): 1. Schur (NDR) 5:24:48 hod. 2. Klich (ČSR) +0:30 min. 3. Królak (Poľsko) +1:01 min....25. Veselý (ČSR) +5:03 min.
Výsledky 12. etapy (družstvá): 1. NDR 16:21:28 hod. 2. Poľsko +0:01 min. 3. Francúzski Poliaci +0:01 min. 4. ČSR +3:52 min.
Celkovo po 12. etape (jednotlivci): 1. Schur (NDR) 55:36:51 hod. 2. Veselý (ČSR) +6:34 min. 3. Amell (Švédsko) +11:14 min.
Celkovo po 12. etape (družstvá): 1. Československo 167:02:40 hod. 2. NDR +10:26 min. 3. Bulharsko +1:09:29 hod.
 
 
13. etapa, Lodž - Varšava, 125 km
 
V záverečnom dejstve zostalo na scéne 80 cyklistov, vzhľadom na dĺžku a rovinatý profil etapy sa výzamnejšie zmeny v oboch klasifikáciách nedali očakávať. Šliapalo sa dlho po širokej diaľnici, uniknúť z pelotónu bolo ťažké. Približne na 25. kilometri predsa len "odskočili " van Looveren (Belgicko), Kubr (ČSR), Verhelst (Belgicko) a Mercier (Francúzsko). Cesta sa v týchto úsekoch mierne zvažovala, takže vedúce kvarteto letelo rýchlosťou až 60 km / hod. Za ním sa z hlavného pelotónu vydali štyria borci, Ravn, Krstev, Faunel a Veršinin. Schur v žltom drese si pokojne šliapal v hlavnom poli, podobne ako všetci jeho kolegovia z tímu. Keď jazdcom zostávalo ešte posledných 50 kilometrov, vedúca skupina mala k dobru už 3 a pol minúty. Veselý si bol vedomý svojej situácie, preto zbytočne nemrhal silami a jazdil v pelotóne. Na pár minút mu situáciu zdramatizoval defekt, ale náš najlepší cyklista bez problémov dobehol pelotón. Posledných 5 kilometrov už viedlo ulicami poľskej metropoly, miestami po dlažobných kockách. Občas pretekári preťali aj elektičkové koľajnice. Na štadióne Poľskej armády sedelo v hľadisku okolo 80 000 divákov, vrátane najvyšších politických predstaviteľov Poľska. Domáci fanúšikovia dúfali, že finále bude patriť niektorému z ich miláčikov, ale najlepší Poliak Królak skončil až deviaty. Špurt sa stal korisťou Verhelsta ktorý si tak trochu napravil chuť po miernom sklamaní v súťaži jednotlivcov. S celkovou šiestou priečkou nebol Belgičan úplne spokojný.
 
Výsledky 13. etapy (jednotlivci): 1. Verhelst (Belgicko) 3:10:29 hod. 2. van Looveren (Belgicko) +0:31 min. 3. Kubr (ČSR) +1:16 min.
Výsledky 13. etapy (družstvá): 1. Belgicko 9:37:28 hod. 2. ČSR +5:09 min. 3. Dánsko +5:51 min. 4. NDR +5:59 min.
 
Celkovo po 13. etape (jednotlivci): 1. Schur (NDR) 58:51:20 hod. 2. Veselý (ČSR) +8:28 min. 3. Brittain (Anglicko) +11:14 min....14. Klich (ČSR) +47:27 min....21. Kubr (ČSR) +1:11:32 hod.
Celkovo po 13. etape (družstvá): 1. Československo 176:45:17 hod. 2. NDR +11:16 min. 3. Bulharsko +14:53 min. 4. Sovietsky zväz +16:05 min. 5. Belgicko +20:38 min.
 
Priemerná rýchlosť víťaza počas kompletnej trasy dosiahla 37,835 km / hod
Družstvo Československa potvrdilo prognózy o veľmi kvalitnom a vyrovnanom tíme. Už po prvej etape sa naši cyklisti obliekli do modrých dresov najlepšieho družstva a až do konca pretekov ich nikomu nepožičali. Až päťkrát im patrilo etapové víťazstvo, vyhrali dvakrát Veselý, raz Klich, Kubr, aj Křivka. Jan Veselý ukázal vynikajúcu formu, veď skončil celkovo druhý. Vo všetkých trinástich etapách bol v cieli medzi prvými troma jazdcami družstva, takže sa jeho čas vždy započítaval do sumárneho času tímu. Preto významne prispel aj k triumfu nášho družstva. 
 
Celkový víťaz Pretekov mieru 1955 dvadsaťštyriročný Gustav Adolf Schur ukázal okrem vynikajúcej formy aj veľkú psychickú odolnosť. Už v úvodnej etape mal veľkú smolu, o víťazstvo ho pripravil nešťastný pád v poslednej zákrute na pražskom štadióne. Vôbec ho to nerozhodilo, naďalej bol aktívny a čakal na svoju šancu. Od 9. etapy mal oblečené žlté tričko, ktoré až do konca nepoznalo iného majiteľa. Bol to jeho štvrtý štart na Pretekoch mieru, ale počas prvých troch nevyhral ani jedinú etapu, hoci jazdil vyrovnane. V roku 1955 už túto negatívnu tradíciu zlomil, vyhral dve etapy.
 
Schur bol vo svojich vrcholných sezónach jedným z najlepších cyklistov „východného bloku“. Bol jedným z tých, ktorí mohli rovnocenne súperiť aj s elitnými profesionálmi. Žiaľ, nepriepustný Berlínsky múr to aj jemu znemožnil. V roku 1958 sa stal majstrom sveta v cestných pretekoch amatérov, o rok neskôr tento svoj triumf obhájil ako vôbec prvý cyklista v histórii. V roku 1960 skončil na svetovom šampionáte druhý, na olympijských hrách 1960 v Ríme bol súčasťou strieborného tímu NDR v časovke družstiev. Vymenovať všetky úspechy Schura, to by bol dlhý zoznam. Preteky mieru vyhral dvakrát, zaznamenal na nich deväť etapových víťazstiev. Majstrom svojej krajiny v cestných pretekoch sa stal šesťkrát, raz bol šampiónom NDR aj v cyklokrose (!). Až deväťkrát (v rokoch 1953 – 1961) ho vyhlásili za najlepšieho športovca Nemeckej demokratickej republiky. Verejne známe bolo jeho dlhoročné, blízke priateľstvo s veľkým českým cyklistom Janom Veselým. Schur podľa svojho veľkého súpera pomenoval svojho prvého syna Jana. Aj spomínaný syn sa venoval cyklistike, v roku 1988 na olympijských hrách v Soule bol členom štvorčlenného tímu, ktorý získal zlaté medaily v časovke družstiev na 100 kilometrov. Kvarteto NDR vtedy prešlo uvedenú vzdialenosť za 1:57:58 hod. čo dáva skvelú priemernú rýchlosť takmer 51 km / hod.
 
Po skončení aktívnej športovej kariéry sa Gustav Adolf Schur výrazne angažoval v politike, neuveriteľných 32 rokov (1958 – 1990) bol poslancom Snemovne ľudu východomemeckého parlamentu.
 
 
Informácie čerpáme z návštev knižníc a zdrojom tohto ročníka je denník Pravda.