Zoznam cyklistov, prihlásených na 9. ročník Pretekov mieru, bol rekordný v každom ohľade. Obsahoval 141 mien z 23 krajín, zastúpené bolo Anglicko, Rakúsko, Belgicko, Bulharsko, Československo, Dánsko, Fínsko, Francúzsko, Juhoslávia, Nemecká spolková republika, Nemecká demokratická republika, Poľsko, Rumunsko, Švédsko, Maďarsko, Taliansko, Sovietsky zväz, Albánsko, Egypt, Nórsko, Luxembursko, Holandsko, Švajčiarsko a družstvo Poliakov, žijúcich vo Francúzsku. Preteky mieru už mali pevné miesto v cyklistickom kalendári, svojou vysokou úrovňou lákali aj kvalitných jazdcov zo západnej Európy. Pre mnohých z nich bol úspech na Pretekoch mieru vstupenkou do profesionálnej cyklistiky.
 
Tesne pred štartom úvodnej etapy vypadla z družstva Československa jedna z tradičných opôr. Pôvodne nominovaný Jan Kubr pre pretrvávajúce bolesti poranenej nohy požiadal o uvoľnenie z tímu a odcestoval domov. Priebeh pretekov ukázal, že to bolo citeľné oslabenie.
V tíme ČSR tak nastupovali až traja debutanti Čahoj, Plank a Venclovský. Nikto z nich ešte zatiaľ v kariére neabsolvoval podobné namáhavé podujatie s takou tvrdou konkurenciou. Pre všetkých troch to mal byť skutočný krst ohňom.
 
O vysokej prestíži Pretekov mieru v zahraničí napovedala aj prítomnosť významných  funkcionárskych osobností svetovej cyklistiky. Do Varšavy pricestoval prezident Medzinárodnej cyklistickej únie Francúz Achille Joinard, a tiež zástupcovia organizátorov Tour de France. Hlavným trénerom Belgičanov bol Silvére Maes, bývalý vynikajúci jazdec. Pred 2. svetovou vojnou, rokoch 1936 a 1939, dvakrát celkovo vyhral Tour de France.
 
Hneď na úvod pobytu musel riešiť neočakávaný problém Achille Joinard. Na varšavskom letisku márne čakal na svoju batožinu, okamžité zisťovanie odhalilo, že ju omylom poslali až do Moskvy. Organizátori urobili všetko, čo mohli, už na druhý deň mal najvyšší predstaviteľ svetovej cyklistiky naspäť svoje kufre. S úsmevom to okomentoval slovami, že také veci sa stávajú na každom letisku.
 
V prvých ročníkoch Pretekov mieru boli najúspešnejším tímom cyklisti Československa, až päťkrát vyhrali klasifikáciu družstiev. Od roku 1955 nasledovalo dlhokánske obdobie pôstu.
Na ďalší triumf čakali naši cyklisti neuveriteľných 35 rokov. Až v roku 1990 stáli na najvyššom stupni opäť reprezentanti Československa, zoskupení okolo fenomenálneho Jana Svoradu.
 
 
1. etapa, okruh okolo Varšavy, 110 km
 
Úvodná etapa bola pomerne krátka a rovinatá, pre pretekárov skôr "zahrievacia". Štartovala na štadióne vo Varšave pred zrakmi 80 000 divákov, ešte predtým však účastníci absolvovali slávnostný otvárací ceremoniál. Prvých 50 kilometrov pelotón šliapal v rýchlom tempe okolo 45 km / hod. Pre menej disponovaných cyklistov to znamenalo vypadnutie z pelotónu a dosiahnutie cieľa s väčšou časovou stratou. Žiaľ, týkalo sa to aj viacerých československých cyklistov a  premietlo sa to do hodnotenia družstiev. Náš tím obsadil až štrnáste miesto, aj keď strata zatiaľ nebola veľmi výrazná.
 
Veľmi skoro postihli drobné komplikácie v podobe defektov niekoľkých jazdcov, vrátane favoritov Emborga (Dánsko) a Amela (Švédsko). Obaja sa s pomocou svojich tímových domestikov veľmi skoro vrátili do pelotónu. Na jeho čele veľmi aktívne pracovali Taliani, ktorí podnikli niekoľko pokusov oddeliť sa od hlavného poľa. Konkurencia ich do úniku nepustila. V uliciach Varšavy preto bojovala o víťazstvo veľká skupina. V špurte chýbali traja československí reprezentanti, nováčikovia Čahoj, Venclovský a Plank, ktorí dorazili do cieľa až v ďalšej skupine. Po vynikajúcom kolektívnom výkone a skvelej jazde v záverečných kilometroch obsadili stupne víťazov kompletne Taliani. Squadra azzura, logicky, viedla aj hodnotenie družstiev.
 
Priemerná rýchlosť víťaza etapy bola 43, 6 km / hod.
 
Výsledky 1. etapy (jednotlivci): 1. Bruni 2:38:06 hod. 2. Cestari +0:30 min. 3. Guglielmoni (všetci traja Taliansko) +1:23 min.
Výsledky 1. etapy (družstvá): 1. Taliansko 7:57:37 hod. 2. Rumunsko +1:12 min. 3. Bulharsko +1:46 min....14. Československo +2:20 min.
 
 
2. etapa, Varšava - Lodž, 140 km
 
V druhej etape pelotón začal zhurta, prvú hodinu absolvoval priemernou rýchlosťou 45 km / hod. Takéto tempo nezvádli viacerí jazdci a odpadli z hlavného poľa. Drvivá väčšina z nich sa tam až do konca nevrátila.V úvode druhej etapy postihla smola nášho Křivku, ktorému spadla reťaz. Zareagoval pohotovo, okamžite si ju "nainštaloval" a trielil za pelotónom, ale stálo ho to veľa síl.  Počas celej etapy sa pelotón delil na dve početné skupiny, z tej čelnej postupne odpadávali československí reprezentanti. Keďže konkurenčné tímy mali vpredu viac svojich zástupcov,  naši si v hodnotení družstiev výrazne pohoršili. V prvej polovici trasy sa síce vyskytli krátke úniky, ale nemali žiaden vplyv na konečné výsledky. Až v druhej polovici sa udiali rozhodujúce veci.  Na 80. kilometri šliapala vpredu výkonná skupina, ktorú tvorili Guglielmoni, Cestari (obaja Taliansko), Schur (NDR) a Królak (Poľsko). Absencia jazdcov z popredných družstiev ich mala vyburcovať k zvýšenej aktivite, ale tú prejavili hlavne borci Sovietskeho zväzu. V nepriaznivej situácii energicky zabojovali o zlepšenie svojich pozícií a dočkali sa odmeny. Československí reprezentanti to nedokázali, v súťaži družstiev nabrali stratu až šestnástich minút. Spomínané vedúce kvarteto si vybudovalo tridsaťsekundový odstup, ale tesne pred cieľovou Lodžou ho pelotón hlavne zásluhou sovietskych cyklistov dostihol. V uliciach mesta sa rozpútal dramatický boj o popredné umiestnenie, v záverečných kilometroch sa oddelila päťčlenná skupina. Až do cieľa si udržala maličký náskok. V špurte bol najrýchlejší Schur (NDR) pred Klevcovom (Sovietsky zväz), tretí skončil Belgičan Borra. V hlavnej skupine, v ktorej bolo 38 pretekárov, prišiel do cieľa aj Talian Cestari, čo mu stačilo na žlté tričko. Víťazovi etapy náležala aj minútová bonifikácia, druhý borec získal v dobru 30 sekúnd. Taliani síce podali bojovné výkony, ale modré dresy najlepšieho družstva stratili.
 
Výsledky 2. etapy (jednotlivci): 1. Schur (NDR) 3:32:28 hod. 2. Klevcov (Sovietsky zväz) +0:30 min. 3. Borra (Belgicko) +1:00 min.
Výsledky 2. etapy (družstvá): 1. NDR 10:40:24 hod. 2. Sovietsky zväz +0:00 min. 3. Belgicko +0:00 min....18. Československo +16:03 min.
 
Celkovo po 2. etape (jednotlivci): 1. Cestari (Taliansko) 6:12:04 hod. 2. Schur (NDR) +0:23 min. 3. Dimov (Bulharsko) +0:49 min. 4. Dumitrescu (Rumunsko) +0:49 min.
Celkovo po 2. etape (družstvá): 1. - 6. miesto NDR, Sovietsky zväz, Belgicko, Holandsko, Poľsko, Anglicko, všetci 18:40:21 hod.
 
 
3. etapa, Lodž - Katowice, 215 km
 
Aj do tretej etapy nastúpil plný počet 141 cyklistov, zatiaľ neodstúpil ani jeden. Na ceste sa odohral zatiaľ najvzrušujúcejší súboj o víťazstvo, ktorý sa rozhodol až v záverečných metroch. Dramatické rozuzlenie opäť sledovali desaťtisíce divákov. V modrých dresoch lídrov klasifikácie družstiev nastúpili jazdci NDR, ale tí si užili v etape smoly viac než dosť. Už na 15. kilometri došlo k hromadnému pádu, v ktorom bol zaineteresovaný aj Grünwald a škaredo si odrel tvár. Lekár mu musel zastaviť krvácanie niekoľkými náplasťami, napriek tomuto handicapu statočne pokračoval ďalej. Po zhruba hodine jazdy sa na čele vyformovala šesťčlenná grupa, v ktorej boli Vostrjakov (Sovietsky zväz), Brittain (Anglicko), Novák (ČSR) ale až traja Bulhari. Zloženie vedúcej skupiny sa, samozrejme, nepozdávalo silným konkurentom v hlavnom poli. Tímy Poľska, Talianska, NDR mali eminentný záujem o zlikvidovanie úniku a pre naplnenie tohto cieľa vyvinuli obrovské úsilie. Čelnú skupinu dostihli ďalší štyria jazdci a jej sila sa výrazne zvýšila. Napriek svižnému tempu jazdcov na čele sa asi 60 kilometrov pred cieľom na nich dotiahla dvojca Ostergaard, Bruni. Potom vedúcich desať jazdcov rozumne spolupracovalo a odstup od pelotónu si títo borci zachovali až do cieľa. V uliciach Katowíc sa rozpútal dramatický boj o prvenstvo, v bráne štadióna sa naraz objavili Bruni (Taliansko) a Chwiendacz (Poľsko). Hoci hlasivky 40 000 divákov hnali do cieľa domáceho cyklistu, o pár centimetrov bol prvý v cieli Bruni. Domáci fanúšikovia mohli mať radosť aspoň z toho, že Poľsko sa ujalo vedenia v súťaži družsteiv.
 
Výsledky 3.etapy (jednotlivci): 1. Bruni (Taliansko) 5:05:02 hod. 2. Chwiendacz (Poľsko) +0:30 min. 3. Królak (Poľsko) +1:19 min.
Výsledky 3. etapy (družstvá): 1. Poľsko 15:19:29 hod. 2. Taliansko +0:26 min. 3. Bulharsko +0:26 min.....5. Československo +0:52 min.
 
Celkovo po 3. etape (jednotlivci): 1. Dumitrescu (Rumunsko) 11:19:14 hod. 2. Cestari (Taliansko) +0:09 min. 3. Wolf (Holandsko) +1:00 min.
Celkovo po 3. etape (družstvá): 1. Poľsko 33:59:50 hod. 2. Belgicko +0:52 min. 3. Sovietsky zväz +1:24 min....13. Československo +16:55 min.
 
 
4. etapa, Katowice - Wroclaw, 183 km
 
V štvrtej etape, poslednej na území Poľska, čakali domáci fanúšikovia aktivitu svojich obľúbencov. Ale dopadlo to tak, ako rozhodne nechceli. Prišiel frontálny útok jazdcov Sovietskeho zväzu, ktorí obrali Poliakov o modré tričká. Navyše poľský tím preskočili aj Taliani.
 
Na štart nastúpilo 140 jazdcov, po páde v predchádzajúcej etape poriadne dotlčený Kula z tímu francúzskych Poliakov už ďalej nepokračoval. Na 40. kilometri odišla z pelotónu šestica pretekárov, ktorú tvorili Wolfs (Holansko), Nyman (Fínsko), Šváb (Československo), Van ´t Hof (Holandsko), Zanoni (Rumunsko) a Kolumbet (Sovietsky zväz). Pelotón ich únik dlho podceňoval a sexteto si rýchlou jazdou a pravidelným striedaním sa na čele vypracovalo až dvojminútový náskok. S pribúdajúcimi kilometrami z hlavného poľa "vystreľovali" do stíhania čelnej grupy viacerí jazdci. Vedúca skupina sa tak postupne rozrástla na 19 cyklistov. Keď do cieľa zostávalo 50 kilometrov, z čelnej grupy zavelili do útoku dvaja reprezentanti ZSSR Kolumbet a Čižikov. Ich nástup zachytili iba Nyman (Fínsko) a náš Křivka. Hoci pelotón sa v posledných desiatkach kilometrov zaktivizoval, vedúca trojica si odstup zachovala až do cieľa a o víťazovi etapy sa rozhodovalo v špurte spomínaného kvarteta. V bráne štadióna vo Wroclawi sa najprv objavili obaja sovietski borci, tesne za nimi šliapal Křivka. Náš jazdcec na dráhe predbehol Čižikova a tvrdo dorážal aj na Kolumbeta, lenže ten nápor ustál a o šírku galusky predsa len zvíťazil. Obaja sovietski borci z úspešného úniku sa prebili do prvej trojice klasifikácie jednotlivcov, ktorej zatiaľ vládol Talian Cestari.
 
Výsledky 4. etapy (jednotlivci): 1. Kolumbet (ZSSR) 4:32:33 hod. 2. Křivka (ČSR) +0:30 min. 3. Čižikov (ZSSR) +1:00 min.
Výsledky 4. etapy (družstvá): 1. ZSSR) 13:41:14 min. 2. Taliansko +1:05 min. 3. Francúzsko +3:55 min.
 
Celkovo po 4. etape (jednotlivci): 1. Cestari (Taliansko) 15:53:31 hod. 2. Klevcov (ZSSR) +0:53 min. 3. Kolumbet (ZSSR) +0:55 min.
Celkovo po 4. etape (družstvá): 1. ZSSR 47:42:28 hod. 2. Taliansko +1:47 min. 3. Poľsko +2:45 min.
 
 
5. etapa, Wroclaw - Görlitz , 190 km
 
V piatej etape pelotón opustil územie Poľska a zamieril do Nemeckej demokratickej republiky. Kým u našich severných susedov viedli trasy etáp prevažne po rovine, v Nemecku čakali cyklistov aj náročné kopce. Tie prvé prišli už po prekročení štátnej hranice, jazdu pelotónu ešte sťažoval pomerne silný protivietor. Ťažká etapa sa skončila priam pohromou pre jazdca v žltom tričku Cestariho. Za víťazom zaostal o priepastných 14 minút a žlté tričko musel prenechať reprezentantovi NDR Schurovi. Na popredné celkové umiestnenie medzi jednotlivcami mohol Cestari zabudnúť, čiastočnou satisfakciou mohlo byť pre neho etapové víťazstvo, na ktoré sa v ďalšom priebehu zameral.
 
Trasa etapy obsahovala kopce, ale aj tiahle zjazdy, ktoré si vynútili stopercentné sústredenie sa každého z jazdcov. Stúpania a klesania rapídne pretriedili pelotón, na 70. kilometri bola vpredu dvadsaťštyričlenná skupina, ktorá mala náskok dvoch minút pred hlavným poľom. Boli v nej po traja jazdci ZSSR a Bulharska, ostatné krajiny mali početne chudobnejšie zastúpenie. Všetkým súperom bolo jasné, že ak by vedúca skupina došla v tomto zložení až do cieľa, tímy ZSSR a Bulharska by si výrazne polepšili v oboch klasifikáciách. Konkurenti z ďalších družstiev zabojovali zo všetkých síl, odstup zmenšili, ale úplne ho nevymazali.
Na hraničnom moste cez rieku Odru bola vpredu stále spomínaná skupina, aj keď sa párkrát pokúsili viacerí jazdci o úniky. Na dráhe štadióna v Görlitzi sa ako prvý objavil domáci Schur, čo jeho krajanov v hľadisku vyprovokovalo k búrlivej reakcii. Na jeho zadnom kolese bol "prilepený" Poliak Wisniewski a súboj tejto dvojice divákov priviedol do tranzu. V nádhernom dynamickom špurte bol o pár centimetrov lepší Schur.
 
Výsledky 5. etapy (jednotlivci): 1. Schur (NDR) 5:35:42 hod. 2. Wisniewski (Poľsko) +0:30 min. 3. Dimov (Bulharsko) +1:02 min.
Výsledky 5. etapy (družstvá): 1. Bulharsko 16:44:12 hod. 2. ZSSR +0:17 min. 3. Poľsko +0:37 min.
 
Celkovo po 5. etape (jednotlivci): 1. Schur (NDR) 21:28:43 hod. 2. Kolumbet (ZSSR) +0:27 min. 3. Dimov (Bulharsko) +1:28 min.
Celkovo po 5. etape (družstvá): 1. ZSSR 64:26:57 hod. 2. Poľsko +3:05 min. 3. Bulharsko +5:58 min. 
 
 
6. etapa, Görlitz - Berlín, 228 km
 
Hneď v prvej etape, ktorá sa šla kompletne na území Nemeckej demokratickej republiky, sa cyklisti domácej krajiny zo všetkých síl snažili potvrdiť platnosť sloganu "môj dom, môj hrad". Východní Nemci síce obsadili prvé dve miesta medzi jednotlivcami, ale výraznejší profit v klasifikácii družstiev im to neprinieslo. Sovietsky zväz mal vo vedúcej skupine v cieli troch svojich zástupcov, rovnako ako NDR. Nayvše, reprezentanti ZSSR sa posunuli nahor v súboji jednotlivcov, patrili im prvé dve miesta, kam sa prebili Kolumbet a Vostrjakov. Obaja spomínaní jazdci šli Preteky mieru prvýkrát v kariére a hneď na seba pozitívne upozornili.
 
Ťažká, hlavne dlhá šiesta etapa, výrazne preriedila štartovné pole, v jej priebehu sa vzdalo až 11 pretekárov. A "zabalili"to aj viacerí favoriti, okrem iných aj Talian Bruni, Angličan Brittain, Holanďan van ´t Hof a Francúz Ribyere. Cieľ tak úspešne dosiahlo 123 pretekárov.
 
Trasa etapy viedla takmer výlučne po rovine, no svojou dĺžkou vzbudzovala rešpekt. Presne v čase štartu nakrátko zapršalo, potom ale vyšlo slnko a cesty rýchlo uschli. Po pätnástich kilometroch sa na čele vytvorila tridsaťčlenná skupina, v ktorej mali Sovietsky zväz, Československo a NDR po dvoch jazdcoch, ale Poliaci až štyroch. Stačilo 20 kilometrov jazdy a únik si "našetril" jeden a pol minúty. Ani to však pelotón nevyburcovalo. Rovných sto kilometrov pred cieľom mala vedúca skupina k dobru už 9 minút a bolo jasné, že silné družstvá ZSSR, NDR a ČSR musia bojovať zo všetkých síl, aby odvrátili totálny triumf Poliakov. V hromadnom páde sa vzápätí ocitlo asi pätnásť cyklistov, postihol aj Schura s Křivkom. Obrovský náskok vedúcej skupiny sa do cieľa výrazne scvrkol, Poliaci zo skvelej pozície profitovali len minimálne. Posledné kilometre etapy už viedli ulicami Berlína, občas aj po dlažobných kockách. Záver sledovali desaťtisíce domácich divákov popri cestách, na berlínskom štadióne sa tiesnilo 80 000 fanúšikov. Tí vybuchli nadšením, keď sa v bráne ako prví objavili dvaja domáci borci - Meister a  Lüder. Prvý menovaný bol v šprinte úspešnejší, vyhral o dĺžku bicykla.
 
Výsledky 6. etapy (jednotlivci): 1. Meister (NDR) 5:56:27 hod. 2.  Lüder (NDR) +0:30 min. 3. Cestari (Taliansko) +1:00 min.
Výsledky 6. etapy (družstvá): 1. NDR 17:52:21 hod. 2. Poľsko +0:01 min. 3. Taliansko +0:01 min.
 
Celkovo po 6. etape (jednotlivci): 1. Kolumbet (ZSSR) 27:26:37 hod. 2. Vostrjakov (ZSSR) +2:11 min. 3. Dimov (Bulharsko) +2:49 min.
Celkovo po 6. etape (družstvá): 1. ZSSR 82:19:18 hod. 2. Poľsko +3:05 min. 3. NDR +4:03 min.....7. Československo +33:11 min.
 
 
7. etapa, Berlín - Lipsko, 206 km
 
Siedma etapa poriadne zdramatizovala súboje v klasifikácii jednotlivcov, časové rozdiely medzi jazdcami na popredných miestach sa výrazne zmenšili a poradie na čele sa premiešalo. V ďalšom priebehu pretekov sa dal čakať veľmi dramatický boj o žlté tričko. Aj v súboji družstiev sa držitelia modrých dresov zmenili.
 
Po prvých päťdesaitich kilometroch bol pelotón rozdelený na dve veľké skupiny, ale vpredu nechýbal nikto z vrchných priečok celkovej klasifikácie. Na 65. kilometri okrajom cesty vyrazil rýchlo vpred náš Šváb, pridali sa k nemu Veršinin (Sovietsky zväz) a Zanoni (Rumunsko). Kým sa zvyšok vedúcej skupiny zorientoval, trojica v úniku mala náskok jednej minúty. Obeťou jej rýchlej jazdy sa stal Zanoni, ktorý postupne zaostal, ale na čelo sa dotiahli Pedersen a Wolfs. Obe špurtérske prémie etapy vyhral Veršinin, ale začala sa prejavovať na ňom únava a vo vedúcej skupine sa už nevládal udržať. Ani trojica Šváb, Pedersen, Wolfs nemala síl nazvyš, dostihlo ich ďalších desať cyklistov. Posledných desať kilometrov sa nieslo v znamení vzrušujúceho súboja, jeden nástup striedal ďalší, ale skupina napriek mnohým pokusom o atak zostala spolu až do cieľa. V poslednej tiahlej zákrute do brány štadióna trochu zariskoval Wolfs, ostro sklopil svoj bicykel a prinieslo mu to výhodu asi dvoch metrov, ktoré mali v konečnom účtovaní cenu zlata. Miniatúrny náskok si udržal aj v rýchlom špurte a zvíťazil pred Poliakom Królakom.
 
Výsledky 7. etapy (jednotlivci): 1. Wolfs (Holandsko) 5:30:18 hod. 2. Królak (Poľsko) +0:30 min. 3. Romagnoli (Taliansko) +1:00 min.
Výsledky 7. etapy (družstvá): 1. Dánsko 16:33:54 hod. 2. Poľsko +1:20 min. 3. Rumunsko +3:08 min.
 
Celkovo po 7. etape (jednotlivci): 1. Kolumbet (ZSSR) 33:00:20 hod. 2. Nyman (Fínsko) +0:07 min. 3. Królak (Poľsko) +0:32 min.
Celkovo po 7. etape (družstvá): 1. Poľsko 98:57:37 hod. 2. ZSSR +1:45 min. 3. Bulharsko +14:48 min......6. Československo +33:36 min.
 
 
8. etapa, Lipsko - Karl - Marx - Stadt, 190 km
 
Trasa etapy viedla hornatým terénom, bohatým na stúpania i prudké klesania. Jazda si vyžadovala nepretržité sústredenie sa, chvíľková nepozornosť mohla každého z jazdcov vyjsť draho. Prvých sto kilometrov sa nieslo v znamení množstva kratučkých únikov, ktoré pelotón rýchlo znegoval. Potom sa o únik pokúsil Talian Cestari, ktorého prenasledoval Švéd Ammel a muž v žltom drese Kolumbet. Trojica si získala maličký náskok, ale dlhšie im nevydržal. Na 131. kilometri čakala cyklistov tvrdá skúška, kopec v Meerane, ktorého sklon bol miestami až 20 percent. Ako prví zdolali obávaný vrch členovia vedúcej šestnásťčlennej skupiny, v ktorej boli aj Cestari, Kolumbet, Nyman, Křivka, Pedersen, Krolak, Wieckowski, Wolfs a ďalší silní jazdci. Po zdolaní vražedného stúpania si jazdci na chvíľku vydýchli a tento moment využil k prekvapujúcemu ataku Cestari. Súperi vo vedúcej grupe sa spamätali neskoro, Talian si postupne vybudoval náskok jeden a pol minúty, ktorý už bol v uliciach cieľového mesta oveľa menší. Do stíhania osamoteného Cestariho sa totiž pustila silná štvorica Ammel, Krolak, Křivka a Dumitrescu. Talian by si za obetavý výkon víťazstvo zaslúžil, ale cyklistika mu ukázala krutú tvár. Kým na neho sadala únava, borci za ním stupňovali tempo a tesne pred bránou na štadión Taliana dobehol Królak. Poliak mal viditeľne viac síl a s prehľadom etapu vyhral. Krajne vyšťavený Cestari tesne prehral aj boj o druhé miesto, ktoré mu v posledných metroch odobral Švéd Ammel.
 
Výsledky 8. etapy (jednotlivci): 1. Królak (Poľsko) 5:01:56 hod. 2. Ammel (Švédsko) +0:30 min. 3. Cestari (Taliansko) +0:31 min. 4. Křivka (ČSR) +0:31 min.
Výsledky 8. etapy (družstvá): 1. Belgicko 15:11:51 hod. 2. Poľsko +3:04 min. 3. ZSSR +3:32 min.
 
Celkovo po 8. etape (jednotlivci): 1. Krolak (Poľsko) 38:02:48 hod. 2. Kolumbet (ZSSR) +0:45 min. 3. Nyman (Fínsko) +1:36 min....10. Šváb (ČSR) +15:04 min...24. Křivka (ČSR) +25:06 min.
Celkovo po 8. etape (družstvá): 1. Poľsko 114:12:32 hod. 2. ZSSR +1:43 min. 3.NDR +12:39 min.....5. Československo +37:00 min.
 
 
9. etapa, Karl - Marx - Stadt - Karlovy Vary, 141 km
 
Pred deviatou etapou prišiel pretekárom veľmi vhod voľný deň, ktorý mnohí využili na oddych a doliečenie menších boľačiek. Táto etapa nebola síce veľmi dlhá, ale profilom bola zrrejme najnáročnejšia zo všetkých. Pelotón musel na jej 141 kilometroch prekonať výškový rozdiel až 600 metrov. Vo vyššej nadmorskej výške potrápil jazdcov chlad a dážď, aj preto sa pelotón totálne potrhal a do cieľa prichádzali jazdci v malých skupinkách.
 
Na čele sa prvý významnejší únik odohral na 25. kilometri. Z čelnej skupiny sa oddelila sedmička jazdcov, boli v nej Veršinin, Čižikov, Kolumbet (všetci ZSSR), Kolev (Bulharsko), Funke (NDR), Cestari (Taliansko) a Dumitrescu (Rumunsko). Pri dlhšom zjazde skupina mierne zariskovala, letela rýchlosťou až 70 km / hod  a odmenou jej bol dvadsaťsekundový náskok. Za ňou sa vyformovala desaťčlenná skupina, ktorú neskôr výrazne rozšírili ďalší jazdci. Poradie na špici pretekov sa rýchlo menilo, rovnako aj zloženie vedúcej skupiny.
 
Na čele sa často objavovali Veršinin s Cestarim. V Karlových Varoch, kde bol cieľ etapy, sa tentoraz nešpurtovalo na atletickej dráhe štadióna, ako to bolo zvykom, ale na jednej z rovných ciest mesta. V špurte bojovali o víťazstvo traja pretekári, najúspešnejší bol trochu nečakane Holanďan Van´t Hof, pred Francúzom Jaquelom a Talianom Cestarim.
 
Výsledky 9. etapy (jednotlivci): 1. Van´t Hof (Holandsko) 4:12:55 hod. 2. Jaquel (Francúzsko) +0:30 min. 3. Cestari (Taliansko) +0:32 min.
Výsledky 9. etapy (družstvá): 1. Belgicko 12:43:00 hod. 2. ZSSR +0:28 min. 3. Rumunsko +1:47 min.
 
 
10. etapa, Karlovy Vary - Tábor, 207 km
 
Pomerne dlhá desiata etapa sa skončila obrovským prekvapením, keď ju vyhral Angličan Sanderson. Tím z ostrovov bol pritom citeľne oslabený, veď mal v súťaži už iba dvoch jazdcov a nemohol teda byť klasifikovaný v súťaži družstiev. Sanderson musel bojovať na vlastnú päsť, s pomocou krajanov nemohol vôbec rátať. Ale podal priam hrdinský výkon a
využil aj typické britské počasie. Počas celej etapy bolo chladno a často aj pršalo. Pretekári sa museli popasovať s neľahkými podmienkami a nie všetkým sa to podarilo. Pelotón sa rozpadol na množstvo skupiniek. Okolo 150. kilometra sa vpredu pohybovalo kvarteto Sanderson (Anglicko), Moiceanu (Rumunsko), Kolev (Bulharsko) a Křivka (ČSR), s päťdesiatsekundovou stratou za nimi jazdili Ravn a Blower, o 25 sekúnd za nimi ďalšia malá skupinka. Hlavné pole malo v tých chvíľach stratu štyroch minút. Vo vedúcej grupe zmenila pomer síl smola. Křivka dostal defekt a pri jeho riešení stratil pomerne veľa času. Zdržal sa asi štyri minúty a prepadol sa až do hlavného poľa. Vedúca skupinka sa tak početne oslabila, no výkonnostne rozhodne nie. Sanderson, Moiceanu a Kolev podávali skvelé výkony a vzďaľovali sa od všetkých súperov. Keď do cieľa zostávalo ešte 45 kilometrov, "stíhacie" družstvo ôsmich mužov pridalo na tempe, lenže vedúca trojka nepoľavila ani na moment. Po neuveriteľne statočnom výkone si nechceli nechať ujsť zaslúženú odmenu. V záverečných kilometroch vyžmýkali zo seba zvyšky síl, Moiceanu už nevládal držať tempo zvyšných dvoch členov skvelého úniku a zaostal vo chvíľach, kedy už trasa viedla ulicami Tábora ku štadiónu, kde bol cieľ. V špurte bol o vlások rýchlejší Sanderson, ktorý ešte dlhú chvíľu po dojazde akoby nemohol uveriť, že zvíťazil. V súťaži družstiev mali reprezentanti Československa obrovskú stratu na vedúci tím Sovietskeho zväzu, ani umiestnenie na pódiu nevyzeralo reálne.
 
Výsledky 10. etapy (jednotlivci): 1. Sanderson (Anglicko) 5:22:29 hod. 2. Kolev (Bulharsko) +0:31 min. 3. Moiceanu (Rumunsko) +1:35 min.
Výsledky 10. etapy (družstvá): 1. Rumunsko 16:23:05 hod. 2. ZSSR +1:31 min. 3. Poľsko +1:32 min.
Celkovo po 10. etape (jednotlivci): 1. Królak (Poľsko) 47:45:20 hod. 2. Kolumbet (ZSSR) +4:15 min. 3. Nyman (Fínsko) +4:22 min.
Celkovo po 10. etape (družstvá): 1. ZSSR 143:22:49 hod. 2. Poľsko +1:48 min. 3. Belgicko +31:17 min. ...6. ČSR +53:01 min.
 
 
11. etapa, Tábor - Brno, 170 km
 
Blížil sa záver Pretekov mieru, sily pretekárom ubúdali. V pelotóne pokračovalo ešte 103 jazdcov, 37 to zabalilo. Po štarte desiatej etapy sa rozhodne nejazdilo v pokojnom tempe, rýchlosti hlavného poľa nestačilo zhruba 40 cyklistov, ktorí zaostali. Na méte 60. kilometra sa vpredu objavila osmička jazdcov, ktorí sa odddelili od zvyšku pelotónu. Na čele šliapali Čižikov (ZSSR), Ostergaard (Dánsko), Kolev (Bulharsko), Charpentier (Francúzsko), Schur (NDR), Dumitrescu (Rumunsko), Cestari (Taliansko), Klevcov (ZSSR) a Bende (Maďarsko). Udávali spoločne veľmi rýchle tempo a vzďaľovali sa prenasledovateľom. Za nimi sa udiala kolízia Francúza Le Menna a Fína Hymana, po ťuknutí o seba obaja spadli. Obaja sa odreli, obaja vážnejšie poškodili svoje bicykle. Pri Hymanovi boli okamžite mechanici s náhradným strojom, le Menn mal oveľa menej šťastia. Jeho mechanický voz bol v tej chvíli ďaleko vzadu a sprievodné auto náhradný bicykel nemalo. Le Menn nabral obrovskú časovú stratu. Na 125. kilometri mala vedúca skupina odstup od pelotónu tri minúty. V hlavnej skupine to spôsobilo poplach a zopár jazdcov z nej odišlo a pustilo sa do stíhania čelnej grupy. V posledných kilometroch pred vjazdom na štadión Spartaku v Brne sa na čele najčastejšie objavovali Schur s Cestarim, práve medzi touto dvojicou sa odohral strhujúci súboj o etapové víťazstvo. Na atletickú dráhu štadióna sa ako prvý vyrútil Cestari, ale poradie na prvých dvoch miestach sa ešte dvakrát zmenilo. Na protiľahlej rovinke sa dostal do vedenia Schur, v poslednej zákrute to lepšie vyšlo Cestarimu. Na poslednej rovinke do cieľa Schur predsa len získal meter k dobru a tešil sa z triumfu. Cestari už dávnejšie pochoval nádeje na dobré celkové umiestnenie. Ale nerezignoval, zaumienil si bojovať aspoň o etapový triumf. Viackrát mal tento cieľ na dosah, no mal aj dosť smoly.
 
Priemerná rýchlosť Schura v etape bola 38,1 km / hod.
 
Výsledky 11. etapy (jednotlivci): 1. Schur (NDR) 4:37:33 hod. 2. Cestari (Taliansko) +0:30 min. 3. Klevcov (ZSSR) +1:10 min....11. Novák (ČSR) +4:40 min....17. Křivka (ČSR) +5:48 min.
Výsledky 11. etapy (družstvá): 1. ZSSR 14:01:54 hod. 2. ČSR +2:53 min. 3. NDR +4:31 min.
 
Celkové poradie po 11. etape (jednotlivci): 1. Królak (Poľsko) 52:29:16 hod. 2. Dumitrescu (Rumunsko) +2:24 min. 3. Kolumbet (ZSSR) +4:15 min.
Celkové poradie po 11. etape (družstvá): 1. ZSSR 157:24:43 hod. 2. Poľsko +11:42 min. 3. Belgicko +39:29 min.....6. ČSR +55:54 min.
 
 
12. etapa, Brno - Praha, 224 km
 
Záver 9. ročníka Pretekov mieru rozhodne nebol propagačnou jazdou, etapa svojou dĺžkou odčerpala jazdcom množstvo síl, ktorých už nemali nazvyš. Aj keď profil bol zväčša rovinatý, pelotón sa rozbil na viaceré skupiny. Rovných sto kilometrov pred cieľom súperili vpredu dve skupiny, kým hlavné pole pokojne šliapalo s obrovskou stratou. Na špici jazdili šiesti borci, vrátane nášho Křivku, okrem neho tam boli Klevcov, Annen, Kolev, Jacobs, Ammel. Za vedúcou skupinou jazdili s dvojminútovým mankom ďalší šiesti súperi. Šliapalo sa rýchlo, jazdci načierali až na dno rezervoáru síl. Zhruba 20 kilometrov pred cieľom odpadol z čelnej grupy Ammel, už priamo v pražských uliciach postihol defekt Švajčiara Annena, ktorý tak stratil šancu bojovať o etapový triumf. Pred vjazdom na štadión Sparty na Letnej sa odohrával strhujúci súboj, ktorý so zatajeným dychom sledovali desaťtisíce Pražanov. Asi 200 metrov od brány štadióna bol na čele náš Křivka, no Klevcov (Sovietsky zväz) bol tesne za ním. Ešte pred štadiónom ho predbehol a na dráhe sa objavil s asi dvadsaťmetrovým náskokom. V závere Křivka evidentne mlel z posledného, predstihol ho ešte aj Belgičan Zutzen. Družstvo Československa hlavne zásluhou aktívneho Křivku etapu vyhralo, no v celkovom účtovaní sa posunulo len o jednu priečku vyššie. Po rokoch dominancie to bol výrazný ústup z pozícií.
 
Výsledky 12. etapy (jednotlivci): 1. Klevcov (ZSSR) 6:40:27 hod. 2. Zutzen (Belgicko) +0:32 min. 3. Křivka (ČSR) +0:32 min.
Výsledky 12. etapy (družstvá): 1. Československo 20:03:38 hod. 2. NDR +2:11 min. 3. Holandsko +2:11 min.
 
Celkovo po 12. etape (jednotlivci): 1. Królak (Poľsko) 59:11:56 hod. 2. Dumitrescu (Rumunsko) +2:24 min. 3. Kolumbet (ZSSR) +4:15 min. 4. Nyman (Fínsko) +5:45 min. 5. Kolev (Bulharsko) +6:04 min. ....11. Schur (NDR) +17:02 min....31. Křivka (ČSR) +1:16:22 hod.
Celkovo po 12. etape (družstvá): 1. ZSSR 177:37:19 hod. 2. Poľsko +7:06 min. 3. Belgicko +32:42 min. 4. NDR +33:59 min. 5. ČSR +46:56 min.
 
 
Víťaz klasifikácie jednotlivcov Stanislaw Królak bol vojakom z povolania. Žltý dres si privlastnil po ôsmej etape a napriek útokom najmä sovietskych cyklistov si ho udržal až do cieľa. V čase jeho veľkého triumfu ho doma čakala manželka s dvojmesačnou dcérkou Evkou.
 
 
 
Informácie čerpáme z návštev knižníc a zdrojom tohto ročníka je denník Pravda.