Do Berlína, dejiska štartu dvanásteho ročníka Pretekov mieru pricestoval výprava Sovietskeho zväzu už dva týždne vopred. Tréner Šelešňov sa musel vyrovnať s nie práve príjemnou úlohou. Z ôsmich cyklistov, zaradených do prípravy, bol nútený podľa aktuálnej formy dvoch na poslednú chvíľu vyradiť. Čierny Peter pripadol Klevcovvi a Sajdchužinovi.
 
(Gajnan Sajdchužin, pôvodom Tatár, sa neskôr stal úspešným reprezentantom Sovietskeho zväzu. V roku 1962 sa mu podarilo celkovo vyhrať Preteky mieru v kategórii jednotlivcov, o rok neskôr získal na majstrovstvách sveta bronzovú medailu ako člen družstva v časovke na 100 kilometrov.)
 
Na štartovnej listine figurovalo 108 mien z osemnástich krajín, svoje zastúpenie malo Belgicko, Bulharsko, Československo, Dánsko, Nemecká demokratická republika, Anglicko, Fínsko, Francúzsko, Holandsko, Taliansko, Juhoslávia, Monako, Poľsko, Rumunsko, Švajčiarsko, Sovietsky zväz, Maďarsko, Luxembursko. Odborníci aj žurnalisti sa zhodovali v názore, že rozhodujúce budú etapy na území Českosovenska. Kým v NDR a Poľsku sa malo jazdiť hlavne po rovine, etapy v Československu obsahovali množstvo kopcov. Okruh favoritov bol pomerne veľký, z kuloárov zaznievali hlasy, že v súťaži družstiev sú najvážnejšími ašpirantami na víťazstvo cyklisti Sovietskeho zväzu s veľmi kvalitným a vyrovnaným tímom. Medzi jednotlivcami sa spomínali mená aspoň desiatich jazdcov a žiaden  tréner neprezradil svoj tip na celkové prvenstvo.
 
 
1. etapa, okruh okolo Berlína, 119 km
 
Slávnostný štart úvodnej etapy sa odohral na štadióne Waltera Ulbrichta v Berlíne, ten ostrý pred svetoznámou Brandenburskou bránou. Príjemné počasie, ktoré vládlo v Berlíne celý týždeň, sa v deň štartu radikálne zmenilo. Vytrvalý hustý dážď urobil z prvej etapy ťažkú skúšku vôle a charakteru. Napriek katastrofálnym podmienkam dosiahol víťaz priemernú rýchlosť 41,03 km / hod. Československé družstvo nastupovalo na preteky maximálne motivované, blamáž spred roka chceli všetci jeho členovia napraviť. V tíme chýbali najväčšie hviezdy minulosti, príležitosť dostali viacerí mladí, nádejní borci. Náš Křivka podal obetavý a bojovný výkon, dlho jazdil v čelnej skupine, no v závere naňho doľahla únava. Neudržal sa vpredu, chýbal v početnej grupe, ktorá si to rozdala o víťazstvo. Křivka do cieľa dorazil s dvojminútovou stratou
 
Po zhruba tridsiatich kilometroch sa na čele vytvorila silná osemčlenná skupina, ktorá odtiahla takmer celú etapu v úniku. Ešte 17 kilometrov pred cieľom mali Melechov, Kapitonov, Čerepovič (všetci ZSSR), Schur, Adler (obaja NDR), Van der Veken (Belgicko), Moiceanu (Rumunsko) a Křivka (ČSSR) približne minútový náskok. Ale pelotón v závere etapy fantasticky vystupňoval tempo a v uliciach Berlína "utečencov" predsa len dobehol. Do záverečného špurtu, ktorý bol na mokrých cestách dosť nebezpečný, sa tak zapojilo asi 60 cyklistov. Ústrednými postavami strhujúceho finiša boli mladý, len dvadsaťdvaročný sovietsky reprezentant Melechov a Talian Zorzi. Na dráhe štadióna sa ako prvý objavil Melechov, no tvrdo na neho dorážal Zorzi. Keď sa už zdalo, že Talian napokon zvíťazí, Melechov ešte o kúsok zrýchlil a svoje prvenstvo ubránil. Predviedol výborný výkon, podstatnú časť etapy strávil v úniku, no napriek tomu si uchoval dostatok síl na fantastický finiš.
 
Výsledky 1. etapy (jednotlivci): 1. Melechov (ZSSR) 2:53:34 hod. 2. Zorzi (Taliansko) +0:30 min. 3. Van der Veken (Belgicko) +1:00 min...5. Rendl (ČSR) +1:04 min...15. Mareš (ČSR) +1:04 min. 16. Renner (ČSR) +1:04 min.
Výsledky 1. etapy (družstvá): 1. Belgicko 8:43:46 hod. 2. Sovietsky zväz +0:04 min. 3. Taliansko +0:04 min. 4. Československo +0:08 min.
 
 
2. etapa, Berlín - Magdeburg, 170 km
 
Po katastrofálnom dni počas úvodnej etapy ukázalo počasie svoju prívetivú tvár. Počasie bolo príjemné, obloha jasná, teplota optimálna. Cieľ etapy bol v Magdeburgu, rodisku miláčika domácich fanúšikov Gustava Adolfa Schura. Mnohí preto predpokladali, že práve populárny "Täve" zaútočí zo všetkých síl na víťazstvo. Schur podal výborný výkon, lenže zostal tesne pod pódiom.
 
Bezprostredne po štarte sa oddelila od pelotónu štvorčlenná skupinka, tvorili ju Talian Trappe, Clement a Bangsborg (obaja Dánsko) a náš Mareš. Na tridsiatom kilometri mal únik náskok dvoch minút pred pelotónom. Obaja Dáni mali skvelé vyhliadky na triumf v etape, ale nepochopiteľne začali taktizovať. Odmietali potiahnuť na špici, len sa vozili a za takýchto okolností únik nemal šancu vydržať. Na sedemdesiatom kilometri štvoricu "zhltol" pelotón. Nasledujúcich 30 kilometrov šliapalo hlavné pole pohromade, nástupy sa začali tesne pred šprintérskou prémiou v Brandenburgu, na 98. kilometri. Tú vyhral Čerepovič (ZSSR), pred Moiceanom (Rumunsko) a Schobberom (NDR), pridali sa k nim ďalší siedmi cyklisti a spolu vytvorili silnú vedúcu skupinu. Československí reprezentanti v nej chýbali. V nasledujúcich kilometroch sa na čelo dotiahli viacerí jazdci, ktorí čelnú grupu rozšírili na 25 členov. To bola rozhodujúca formácia, ktorá to úspešne dotiahla až do cieľa. Bohužiaľ, chýbal v nej jediný zástupca Československa, čo znamenalo straty v oboch klasifikáciách. Naopak, družstvo NDR malo vpredu až piatich cyklistov, Belgicko troch, rovnako ako Sovietsky zväz. V uliciach Magdeburgu, miestami po dlažobných kockách, sa odohral príťažlivý súboj o najlepšie pozície. Moment prekvapenia využil Belgičan Van der Veken, nečakaným nástupom si vytvoril asi stometrový náskok a udržal si ho až do cieľa. O druhú priečku zviedli tvrdú súboj Kapitonov (ZSSR) a Zorzi (Taliansko). Kapitonov jemne škrtol o stroj súpera, čo ho mierne spomalilo a prepadol sa až na piate miesto. V žltom tričku jazdiaci Melechov mal zhruba v polovici etapy pád, za súpermi zaostal a stratu sa mu nepodarilo vymazať. Pozíciu lídra klasifikácie si neudržal, nahradil ho na nej etapový víťaz, dvadsaťdvaročný Van der Veken. 
 
Výsledky 2. etapy (jednotlivci): 1. Van der Veken (Belgicko) 4:21:22 hod. 2. Zorzi (Taliansko) +0:30 min. 3. Vindevogel (Belgicko) +1:00 min...25. Rendl (ČSR) +2:13 min....34. Fagala (ČSR) +2:13 min. 35. Renner (ČSR) +2:13 min.
Výsledky 2. etapy (družstvá): 1.- 4. Belgicko, Taliansko, NDR, Sovietsky zväz, všetci 15:07:06 min.
 
Celkovo po 2. etape (jednotlivci): 1. Van der Veken (Belgicko) 7:15:56 min. 2. Zorzi (Taliansko) + 0:32 min. 3. Vindevogel (Belgicko) +1:00 min....24. Rendl (ČSR) +2:17 min. 25. Renner (ČSR) +2:17 min.
Celkovo po 2. etape (družstvá): 1. Belgicko 21:50:52 hod. 2. Taliansko +0:04 min. 3. Sovietsky zväz +0:04 min...7. Československo +3:47 min.
 
 
3. etapa, Magdeburg - Lipsko, 150 km
 
Po druhej etape odstúpil z pretekov prvý cyklista. Dán Mikelsen zápolil so silným prechladnutím, ktoré ho vyradilo z pretekov.. Prevažne rovinatá etapa mala kopce len za začiatku a konci. Na 15 kilometri sa vpredu oddelila pätnásťčlenná skupina s množstvom favoritov, ktorá si odstup držala aj na 60. kilometri, mieste prvej šprintérskej prémie. Ukoristil ju Schur (NDR), za ním bol krajan Adler a Soviet Vostrjakov. Vedúca skupina držala rezké tempo, napriek tomu sa ju vydali prenasledovať Taliani Bampi a Venturelli, Melechov (ZSSR) a  Dáni Oestergaard s Christensonom. V čelnej skupine sa začalo mierne taktizovať, kvarteto stíhačov razantne sťahovalo náskok a v polovici etapy "utečencov" dostihlo. Vedúca skupina, nabitá zvučnými menami, vydržala spolu až do méty 20 kilometrov pred cieľom. Vtedy vyrazili vpred Bebenin (ZSSR), Moiceanu (Rumunsko) a  Eckstein (NDR). Táto trojica dokázala odolať prenasledovateľom až do cieľového Lipska. Tesne pred vjazdom na štadión si vypracoval maličký náskok Bebenin, žiadneho zo súperov už pred seba nepustil. Hneď za ním prišli druhý Ekstein a tretí Moiceanu, ďalšie poradie bolo 4. Venturelli (Taliansko), 5. Schober (NDR), 6. Zorzi (Taliansko).
 
Po dojazde sa asi najviac diskutovalo o československom reprezentantovi Rendlovi. Už na 20. kilometri mal škaredú nehodu, na mokrej ceste dostal šmyk a v plnej rýchlosti vyletel z cesty. Svedkovia karambolu ho opisovali ako hrôzostrašný. Rendl letel rovno na mohutný strom, stihol vystrčiť pred seba ruky a  náraz stlmiť. Vyviazol teda relatívne dobre. Opäť nasadol na svoj bicykel a šliapal ďalších 130 kilometrov až do cieľa v Lipsku. Okamžite si ho vzali do opatery lekári a vyšetrenia v nemocnici odhalili naštiepenú lýtkovu kosť. Tréneri iba nechápavo krútili hlavami, ako Rendl iba s jednou zdravou nohou dokázal pokoriť tú obrovskú vzdialenosť. Samozrejme, noha šla bezodkladne do sadry a pre Rendla sa tým preteky predčasne skončili...  
 
Výsledky 3. etapy (jednotlivci): 1. Bebenin (ZSSR) 3:35:10 hod. 2. Eckstein (NDR) +0:30 min. 3. Moiceanu +1:00 min.
Výsledky 3. etapy (družstvá): 1. Belgicko 13:07:06 hod. 2. Taliansko +0:12 min. 3. NDR +0:18 min...7. ČSR +3:39 min.
 
 
4. etapa, časovka jednotlivcov, Lipsko - Halle, 40 km, Halle - Karl Marx - Stadt, 143 km
 
Štvrtý deň pretekov kládol na cyklistov zvýšené nároky, pozostával až z dvoch častí. Dopoludnia sa konala časovka jednotlivcov, poobede ešte nie práve najkratšia hromadná jazda do Karl - Marx - Stadtu. Časy každého z pretekárov sa sčítali, výsledný čas stanovil poradie jazdcov v etape. Po celý deň vládlo pre cyklistiku príjemné počasie bez zrážok a silnejšieho vetra, a aj teplota vzduchu bola ideálna, okolo 23 stupňov.
 
Časovka mala nečakaného víťaza, najlepší čas dosiahol len dvadsaťročný Talian Romeo Venturelli, keď 40 kilometrov zvládol priemernou rýchlosťou takmer 42 km / hod. Druhé miesto si vybojoval Geldermans (Belgicko), tretie Schur (NDR). V žltom tričku jazdiaci Van der Veken absolvoval časovku veľmi solídne, obsadil v nej štvrté miesto. Ale mimoriadne disponovaný Venturelli získal v jazde proti chronometru na Van der Vekena 1:37 minúty, čo mu po štvrtej etape stačilo na pozíciu lídra medzi jednotlivcami. Belgičanova sumárna strata bola zanedbateľných 14 sekúnd a dalo sa predpokladať, že o žltý dres ešte tvrdo zabojuje. 
 
Aj popoludní jazdili Taliani veľmi aktívne, ich dresy sa často objavovali v popredí. Ostatné družstvá zostali tak trochu v úzadí. Squadra azzura mala na stupňoch víťazov až dvoch svojch zástupcov a v priebežnom účtovaní sa Taliani vyšvihli na čelo aj v súťaži družstiev. Nezvykle veľa smoly mali v druhej časti etapy cyklisti Sovietskeho zväzu. Čerepovič dlho aktívne jazdil v popredí vedúcej skupiny, no porúchal sa mu bicykel a vzniknutá časová strata mu ostala až do cieľa. Podobne zahaprovali aj stroje Kapitonova s Bebeninom, obaja boli nútení ich vymeniť a tiež im unikla šanca na popredné umiestnenie. Pred povestným ťažkým kopcom na Meerane (miestami stúpanie až 20 percent) mal poruchu aj československý reprezentant Fagala. Zákon schválnosti spôsobil, že sa mu práve tu zasekla prehadzovačka. Vyšliapať brutálny kopec na ťažšom prevode sa nedalo, Fagala musel päť minúť čakať na náhradný bicykel. Na jeho výsledku sa to markantne prejavilo.
 
Výsledky 4. etapy (jednotlivci):
 
Časovka na 40 km: 1. Venturelli (Taliansko) 56:33 min. 2. Geldermans (Belgicko) +0:09 min. 3. Schur (NDR) +0:11 min...31. Křivka (ČSR) +4:25 min...44. Fagala (ČSR) +4:55 min.
Hromadný štart, 143 km: 1. Bampi (Taliansko) 3:46:18 hod. 2. Van der Veken (Belgicko) +0:37 min. 3. Tonucci (Taliansko) +3:02 min.
Sumárne výsledky (časovka + etapa): 1. Venturelli 4:42:55 hod. 2. Geldermans +1:39 min. 3. Schur +3:11 min.
 
Celkovo po 4. etape (jednotlivci): 1. Venturelli (Taliansko) 15:35:38 hod. 2. Van der Veken (Belgicko) +0:14 min. 3. Geldermans (Belgicko) +0:39 min. 4. Schur (NDR) +1:11 min.
Celkovo po 4. etape (družstvá): 1. Taliansko 46:55:19 hod. 2. NDR +2:13 min. 3. Belgicko +5:19 min...9. Československo +20:34 min.
 
 
Nasledoval voľný deň strávili pretekári i členovia sprievodného konvoja v Karl - Marx - Stadte. Iba zopár jazdcov si zľahka zatrénovalo, ostatní oddychovali a naberali sily na ďalšie etapy. Priebežný stav oboch klasifikácií zatiaľ československým cyklistom neprináša veľa radosti. Preteky bol nútený vzdať zranený Rendl a bez tohto najskúsenejšieho borca sa zvyšok tímu trápil. Československo bolo medzi družstvami až deviate, perspektíva posunúť sa vyššie krajne neistá.
 
 
5. etapa, Karl - Marx - Stadt - Karlovy Vary, 139 km
 
Ďalší deň pretekov prebehol za pekného, teplého počasia, bez silnejšieho vetra. Po viacerých dňoch chladu a dažďa to bola pre pelotón príjemná zmena. Na pelotón čakali v piatej etape náročnejšie kopce, v ktorých sa navzdory predpokladom nečakane trápili Taliani. Vo svojej vlasti často trénovali na krutých alpských stúpaniach, no teraz sa im šliapalo veľmi ťažko. V prvej skupine dorazil do cieľa len Venturelli v žltom drese, jeho kolegovia z tímu oveľa neskôr. Znamenalo to stratu modrých dresov najlepšieho družstva. Zorziho pochytili v priebehu etapy silné žalúdočné kŕče. Lekári ho operatívne ošetrili, ale pár minút to vyzeralo na odstúpenie Zorziho z pretekov. Kamaráti t tímu ho trpezlivo čakali, Zorzi sa napokon pozviechal a vrátil sa do sedla. Dlhé kilometre mu sekundovali Tonucci s Gaogolim, dokonca ho tlačili počas jazdy do kopca. Krízu Talianov majstrovsky využili reprezentanti NDR, až piati z nich dorazili do cieľa vo vedúcej skupine a etapový triumf si dosť nečakane prisvojil Adler. Po zaujímavom priebehu a viacerých sľubných pokusoch o úniky sa o víťazovi rozhodovalo na dráhe štadióna v Karlovych Varoch. Vyzeralo to na pohodlné prvenstvo Kapitonova, ktorý vo finiši viedol. Dopustil sa však školáckej chyby, na moment sa cez plece obzrel dozadu a nestihol zachytiť agresívny nástup Adlera s Talianom Trappem. Obaja Kapitonova tesne predstihli a sovietsky cyklista sa musel uspokojiť s tretím miestom.
 
Výsledky 5. etapy (jednotlivci): 1. Adler (NDR) 3:47:54 hod. 2. Trappe (Taliansko) +0:30 min. 3. Kapitonov (ZSSR) +1:00 min....26. Mareš (ČSR) +1:08 min...29. Renner (ČSR) +1:49 min.
Výsledky 5. etapy (družstvá): 1. NDR 11:26:42 hod. 2. ZSSR +0:02 min. 3. Belgicko +0:08 min...5. Československo +1:58 min.
 
Celkovo po 5. etape (jednotlivci): 1. Venturelli (Taliansko) 19:24:32 hod. 2. Van der Veken (Belgicko) +1:34 min. 3. Geldermans (Belgicko) 1:59 min...21. Mareš (ČSR) +11:35 min...23. Renner (ČSR) + 12:25 min.
Celkovo po 5. etape (družstvá): 1. NDR 58:24:14 hod. 2. Taliansko +2:47 min. 3. Belgicko +2:56 min...9. Československo +20:20 min.
 
 
6. etapa, Karlovy Vary - Praha, 175 km
 
Tento deň pretekov patril hlavne Belgičanom. Na trase boli aj náročnejšie kopce a borci z nížinatej krajiny mali podľa prognóz zaostávať. Lenže Belgičania podrobne poznali trasu dvanásteho ročníka Pretekov mieru a jej prispôsobili aj plány prípravy. Nejeden tréning odšiapali v kopcovitom teréne a to sa očividne preukázalo. Stúpenia im nerobili žiadne zásadné ťažkosti, boli pri všetkom podstatnom, čo sa na cestách odohralo, a aj v konečnom účtovaní si výrazne polepšili. Mali prevahu aj na stupňoch pre víťazov, obsadili na nich prvé dve miesta.
 
Neuveriteľnú vôľu a silu predviedol v tejto etape Viktor Kapitonov. V je priebehu mal ťažký pád, pri ktorom si kompletne zodrel polovicu tela. Navzdory bolesti dokázal etapu dokončiť a v závere aj bojovať o víťazstvo. Jeho tretie miesto bolo odmenou za mimoriadnu statočnosť. Aj "strieborný" v etape, Belgičan de Wolf, preukázal nemalú odvahu a výrazne sa pričinil o dramtické vyvrcholenie. Zhruba 15 kilometrov pred cieľom sa pustil do smelého sólového úniku, v ktorom vydržal až takmer do cieľa. Vybudoval si náskok štyridsiatich sekúnd pred stíhacou skupinou, v ktorej bola väčšina hlavných favoritov. Keď už bola stovežatá Praha na dohľad, za de Wolfom sa pustili do energickej naháňačky Francúz Recchi a Belgičan Vindenvogel. Ukrajovali z de Wolfovho náskoku sekundu za sekundou a pred cieľovým štadiónom ho už videli pred sebou. Recchi však bol na konci so silami a prenasledovanie vzdal. Vindevogel sa blížil k de Wolfovi a ten v miernej panike urobil chybu. Tesne pred vjazdom na štadión vo veľkej rýchlosti spadol. Viditeľne otrasený fyzicky aj psychicky sa predsa len na poslednú chvíľu zmobilizoval a zachránil aspoň druhé miesto. Zopár sekúnd potom, ako došiel do cieľa, sa prihnal na atletickú dráhu veľkou rýchlosťou pelotón. Priviedol ho "ofačovaný" Kapitonov, po spomínaných nepríjemnostiach sa neuveriteľne vzchopil. 
 
Dovtedy skvele disponovaným Talianom priniesla etapa priam pohromu, až traja z nich (Bampi, Zorzi, Gaggoli) sa vzdali. Okrem prepustenia vysokých pozícií v súťaži jednotlivcov zároveň ohrozili aj sľubné vyhliadky v klasifikácii družstiev. V súťaži im zostali len traja pretekári, ak by hoci len jediný z nich preteky vzdal, Taliansko by vypadlo z hodnotenia tímov. Taliansky tréner iba nervózne pobiehal a krútil hlavou. Za svet nevedel pochopiť, prečo to traja jeho zverenci "zabalili". Nepostihol ich žiaden pád, nepokazil sa im bicykel, prosto len ďalej nevládali. Podobne boli na tom aj československí reprezentanti. Fagala vo veľkej rýchlosti neudržal svoj stroj na ceste a vletel medzi divákov. Naštastie, hrozivý výjav dopadol relatívne dobre. Žiaden z fanúšikov sa nezranil a aj Figala bol schopný pokračovať v jazde. Etapu dokončil, no večer ho prepadli prudké bolesti hlavy. Museli sa ho ujať lekári. Vedenie našej výpravy sa rozhodlo počkať do rána a podľa toho, ako sa bude Figala cítiť, podľa toho sa rozhodnú o jeho ďalšom pôsobení. Ak by Figala odstúpil, Československu by ostali v súťaži tiež iba traja jazdci.
 
Etapu excelentne zvládli cyklisti NDR, všetci šiesti dorazili do cieľa v hlavnej skupine, čo sa nepodarilo žiadnemu inému družstvu. Talianom vzali aj teoretickú nádej na primát medzi družstvami.
 
Výsledky 6. etapy (jednotlivci): 1. Vindenvogel (Belgicko) 4:46:28 hod. 2. de Wolf (Belgicko) +0:38 min. 3. Kapitonov (ZSSR) +1:22 min.
Výsledky 6. etapy (družstvá): 1. Belgicko 14:22:54 hod. 2. ZSSR +0:36 min. 3. Rumunsko +0:46 min...12. Československo +1:42 min.
 
Celkovo po 6. etape (jednotlivci): 1. Venturelli (Taliansko) 24:12:22 hod. 2. Van der Veken (Belgicko) +1:34 min. 3. Geldermans (Belgicko) +1:59 min....20. Mareš (ČSR) +11:35 min....22. Renner (ČSR) +12:19 min...26. Křivka (ČSR) +15:39 min.
Celkovo po 6. etape (družstvá): 1. NDR 72:47:44 hod. 2. Belgicko +12:20 min. 3. Taliansko +12:47 min. 4. Sovietsky zväz +13:45 min....9. Československo +20:19 min.
 
 
7. etapa, Praha - Brno, 225 km
 
Siedma etapa bola najdlhšou v celom ročníku pretekov. Okrem značnej vzdialenosti museli cyklisti zdolať aj viacero stúpaní a sily im odoberal aj dosť silný protivietor.
Pred etapou ešte existovala teoretická šanca, že by Belgičania a Taliani mohli zaútočiť na vedúce družstvo NDR. Po dojazde už neboli namieste ani nepravdepodobné matematické výpočty. V početnej vedúcej skupine, ktorá došla na štadión v Brne ako prvá, totiž nebol ani len jediný cyklista Belgicka, či Talianska. Tí prišli do cieľa v ďruhej skupine so stratou zhruba desiatich minút. Malo to pre nich zničujúce dôseldky v klasifikácii družstiev. Kvalitný výkon podal náš Křivka, ktorý bol súčasťou vedúcej skupiny a obsadil cenné 6. miesto.
 
V etape sa zrodilo niekoľko únikov, aj keď pre protivietor bolo rozumnejšie jazdiť vo väčšej skupine. Prvý dlhší únik podnikli Poliak Glowaty a Dán Bangsborg, neskôr sa na nich dotiahli Angličania Bradley s Badwellom. Cyklisti z britských ostrovov trochu nečakane patrili v tejto etape k najaktívnejším. Na 76. kilometri v Čáslavi bola prvá šprintérska prémia, vyhral ju Badwell pred krajanom Haskellom a Bangsborgom. O ďalších dvanásť kilometrov sa zrodil rozhodujúci únik. Pričinili sa oň trinásti jazdci a vydržal až do cieľa. Vo vedúcej skupine šliapali Schur, Adler (obaja NDR), Bulhar Christov, Melechov, Kolumbet, Vostrjakov (všetci ZSSR), Křivka (ČSR) a anglické trio Bradley, Badwell, Haskell. Veľmi silná zostava doslova letelea vpred a jej odstup sa dramaticky zväčšoval. Šialené tempo vedúcej skupiny nezvládol Poliak Glowaty, prepadol sa do ďlašej grupy. Ale zvyšní borci na čele vydržali a v závere si to rozdali o etapový vavrín. Na štadión Spartaka Brno sa spoločne vrútila táto početná skupina a súboj o triumf stál za to. Rozdiely medzi prvými jazdcami boli len pár centimetrov. Vyhral Adler (NDR) a šírku galusky pred Melechovom (ZSSR) a Schurom (NDR). V žltom tričku oblečený Venturelli mal v cieli výrazné manko na víťazného Adlera a o vedúci post prišiel. Do žltého sa v ďalšej etape obliekol Gustav Adolf Schur.
 
 
8. etapa, Brno - Gottwaldov, 137 km
 
Na prvý pohľad relatívne ľahšia, pomerne krátka ôsma etapa mala byť pokojná, ale nebola. Po strate žltého trička aj nádeje znovu ho získať predviedol famózny come back Talian Venturelli. Všetkým súperom rukolapne dokázal, že to rozhodne ešte nezabalil a bude sa ruvať zo všetkých síl aj naďalej. Prvé desiatky kilometrov viedli mierne zvlneným krajom, potom už nasledovala rovina až do cieľa. Pohodu v pelotóne narušil iba dážď, ktorý mierne pokropil pelotón v posledných kilometroch. Akoby chceli rázne odčiniť blamáž z predchádzajúceho dňa, do odvážneho úniku sa pomerne skoro pustili Taliani Venturelli s Tonuccim. Silní borci v pelotóne okamžite zareagovali, ďalších desať cyklistov sa pripojilo k Talianom. V čelnej skupine chýbal prvý muž klasifikácie Schur, ale zatiaľ sa nemusel znepokojovať. Do cieľa bolo ďaleko a odstup úniku nebol veľký. Pomaličky však narástol na jeden a pol minúty a reprezentanti NDR vyhlásili poplach. Hlavné pole razantne zrýchlilo, vyčlenilo sa z neho asi 40 jednotlivcov a začali prenasledovať vedúcu grupu. Vysoké tempo nezvládli viacerí cyklisti z pelotónu a zaostali. Naopak, z druhej skupiny ušiel náš Renner. Jeho sólová jazda nemala nárok na úspech, Renner to zistil veľmi rýchlo a počkal na súperov za sebou. S blížiacim sa cieľom rástla aktivita družstva NDR, a hlavne jeho lídra Schura. Keď sa to od svojich trénerov dozvedeli cyklisti vpredu, ešte mierne zvýšili už aj tak rýchle tempo. Zo skupiny unikla trojica jazdcov, Taliani Venturelli, Tonucci a Belgičan Van der Veken. Po rovných, kvalitných cestách doslova leteli, v Přerove na 96 kilometri mali našetrený náskok jeden a pol minúty. Ani potom nepoľavili, na méte 55 kilometrov do cieľa pridali ešte ďalšiu polminútu a súperi pomaly začali zisťovať, že únik nedobehnú. Na čele Taliani rozumne využili svoju početnú výhodu. Neustálymi nástupmi natoľko vyčerpali Van der Vekena, že ten už nevládal ďalej sa s nimi udržať. Na štadión v Gottwaldove tak triumfálne prišli spomínaní Taliani, kolega gentlemansky, presne podľa pokynov trénera, prenechal víťazstvo Venturellimu. Zničený Van der Veken zaplatil vysokú daň za svoju odvahu, tesne pred štadiónom ho dostihla skupina a bol nakoniec rád, že si vybojoval aspoň šieste miesto. Taliani teda medzi jednotlivcami dosiahli sladký triumf, medzi družstvami zďaleka nie, keďže tretí klasifikovaný člen squadry azzuri došiel s veľkou stratou a vôbec družstvu nepomohol. "Znovuzrodený" Venturelli výrazne poskočil nahor vo výsledkovej listine. Patrilo mu piate miesto, ale strata na "žltého" Schura bola veľká, vyše 6 minút.
 
Fanúšikom sa rázne pripomenul aj víťaz Pretekov mieru z roku 1957, Bulhar Nenčo Christov, ktorý pred štartom tohto ročníka verejne vyhlásil, že rozhodne nemá najlepšiu formu. Jazdil pragmaticky, ale vyrovnane tak trochu v ústraní a odrazu jeho meno figurovalo na treťom mieste klasifikácie jednotlivcov.
 
Výsledky 8. etapy (jednotlivci): 1. Venturelli (Taliansko) 3:33:12 hod. 2. Tonucci (Taliansko) +0:30 min. 3. Schober (NDR) +0:52 min....7. Fagala (ČSR) +2:50 min...18. Renner (ČSR) +4:13 min.
Výsledky 8. etapy (družstvá): 1. ZSSR 10:49:29 hod. 2. NDR +1:23 min. 3. Československo +1:28 min.
 
Celkovo po 8. etape (jednotlivci): 1. Schur (NDR) 34:50:59 hod. 2. Adler (NDR) +0:50 min. 3. Christov (Bulharsko) +2:13 min....10. Křivka (ČSR) +13:08 min. 20. Mareš (ČSR) +21:12 min.
Celkovo po 8. etape (družstvá): 1. ZSSR 104:37:01 hod. 2. NDR +9:46 min. 3. Anglicko +28:21 min...8. Československo +42:13 min.
 
 
9. etapa, Gottwaldov - Ostrava, 136 km 
 
Deň odpočinku dal novinárom príležitosť zhodnotiť dovtedajší priebeh pretekov. Medzi jednotlivcami ešte zďaleka nebolo o víťazovi rozhodnuté, časové rozdiely medzi prvými štyrmi cyklistami boli malé. Naopak, družstvo ZSSR neochvejne kráčalo za triumfom, bolo takmer isté, že mu neujde. Tím NDR na druhom mieste zaostával za Sovietmi o necelých 10 minút. To nebol nezmazateľný odstup, ale tím Sovietskeho zväzu mal kompaktné, vyrovnané družstvo, v ktorom sa mohla aktivita preniesť na ktoréhokoľvek jednotlivca.
 
Do deviatej etapy zasiahlo 95 cyklistov, už 13 sa vzdalo. Trasa viedla takmer výlučne po rovine a otvorených cestách, preto neboli jazdci chránení pred citeľným protivetrom. Aj z tohto dôvodu sa pelotón v prvej polovici etapy držal pohromade. Zhruba na 7. kilometri spadol náš Renner a poškodil svoj bicykel. Mechanici mu promptne poskytli náhradný, ale československý reprezentant zaostal za pelotónom a až do konca etapy stratu nedohnal. Na 28. kilometri sa do úplne nelogického úniku pustil Angličan Haskell, pelotón ho poľahky dobehol. Ale Haskell to nezabalil, neskôr sa opäť odpútal od hlavného poľa a do úniku stiahol aj Nemca Adlera, Belgičana Geldermansa, Sovieta Kapitonova a ďalšieho Nemca Ecksteina. Niektorí aktéri namáhavého úniku sa príliš vyčerpali, poradie v popredí sa poriadne premiešalo. Asi 50 kilometrov pred Ostravou už jazdila vpredu sedemčlenná skupina, tvorená Bulharom Kolčevom, Angličanmi Badwellom a Bradleym, Belgičanom de Volfom a Poliakom Fornalczykom. Vo finále sa k nim pridali ešte Belgičan Geldermans a Holanďan Pauw.  
 
Skupinka pomaly navyšovala svoj náskok a zachovala si ho až do cieľa. Na štadión v Ostrave dorazila grupa spoločne, v záverečnom špurte bol najrýchlejší Belgičan de Volf, ktorý tesne predstihol Holanďana Pauwa. Belgičania tak ukoristili už tretie etapové víťazstvo v ročníku. Náš Křivka sa udržal až do cieľa v druhej skupine a obsadil napokon solídne 12. miesto.
 
Výsledky 9. etapy (jednotlivci): 1. de Volf (Belgicko)3:46:40 hod. 2. Pauw (Holandsko) +0:30 min. 3. Bedwell (Anglicko) +1:00 min....12. Křivka (ČSR) +1:30 min...36. Mareš (ČSR) +2:30 min.
Výsledky 9. etapy (družstvá): 1. Holandsko 11:21:30 hod. 2. Anglicko +0:06 min. 3. Belgicko +1:06 min....8. Československo +3:00 min.
 
Celkovo po 9. etape (jednotlivci): 1. Schur (NDR) 38:39:09 hod. 2. Adler (NDR) +0:50 min. 3. Christov (Bulharsko) +2:13 min. 4. Melechov (ZSSR) +2:21 min. 5. Venturelli (Taliansko) +5:00 min....10. Křivka (ČSR) +13:08 min...20. Mareš (ČSR) +21:12 min.
Celkovo po 9. etape (družstvá): 1. ZSSR 118:01:31 hod. 2. NDR +9:22 min. 3. Anglicko +25:07 min...8. Československo +42:13 min.
 
 
10. etapa, Ostrava - Krakov, 190 km
 
Konvoj pretekov ukončil svoju jazdu po území Československa a zamieril do Poľska. U našich severných susedov zdolával pelotón aj ťažšie kopce, ktoré mohli zamiešať poradím. Ku šprintérskej prémii na 70 kilometri dorazila spoločne početná skupina, prvý bol Vostrjakov (ZSSR), druhý Kocev (Bulharsko), tretí Glowaty (Poľsko). V druhej polovici trasy sa situácia zmenila, vpredu jazdila menšia skupinka. Dvaja jej členovia, Taliani Trappe a Tonucci, úmyselne zvoľnili tempo, aby počkali na krajana Venturelliho. Spoločnými silami sa potom dotiahli na vedúcu grupu. Keď sa 50 kilometrov pred cieľom odpútali z čelnej skupiny Kapitonov s Tonuccim, sotva niekto predpokladal, že táto dvojca dotiahne svoj únik úspešne až do finále. Obaja sa rovnocenne podieľali na vysokej rýchlosti a odrazu mali náskok jednej minúty. Za nimi sa odohrával odhodlaný boj o ich dostihnutie, ale nebolo v silách stíhačov odstup vedúceho dua zmazať. Do Krakova dorazili obaja utečenci s dostatočným náskokom, otázne v tých chvíľach bolo meno víťaza. V špurte bol o kúsok rýchlejší Tonucci.
 
Výsledky 10. etapy (jednotlivci): 1. Tonucci (Taliansko) 5:04:23 hod. 2. Kapitonov (ZSSR) +0:30 min. 3. de Volf (Belgicko) +1:27 min... 
 
 
11. etapa, Krakov - Chorzow, 132 km
 
Rady cyklistov na dvanástom ročníku sa pred štartom 11. etapy opäť o čosi preriedili. Nastúpilo na ňu 93 pretekárov. Nemala byť ťažká, iba zopár ľahších kopčekov „spestrovalo“ rovinatú trasu. Ale situáciu opäť skomplikovalo počasie, takmer celý deň vytrvalo pršalo a bolo dosť chladno. Hneď po štarte sa dali do prekvapujúceho úniku Rumun Moiceanu s Belgičanom Van der Vekenom. Obaja boli pomerne vysoko v klasifikácii jednotlivcov, ich motivácia bola jasná. Pelotón im optimistické plány razantne zatrhol, veľmi skoro ich maličký náskok vygumoval. Potom sa až do 30 kilometra pelotón držal v jednom celku. Vtedy sa vyformovala pred hlavným poľom šesťčlenná skupina, v ktorej boli z favoritov Van der Veken a Vostrjakov. Táto partia si udržiavala nepatrný náskok, šliapala konštantnou rýchlosťou okolo 38 km / hod. Z pelotónu sa medzitým odčlenilo deväť jazdcov, vrátane Kapitonova, Ecksteina a nášho Mareša. Okolo sedemdesiateho kilometra  sa obe skupiny zlúčili do jednej, ktorá si držala vysoké tempo. Takto vydržala celých 52 kilometrov až do cieľa. V uliciach Chorzowa sa rozpútala pozičná bitva o pozície, ktorú so zatajeným duchom sledovali tisíce fanúšikov. Detailne sledovať jazdcov v maximálnej rýchlosti, to bol pre divákov úžasný zážitok. Aj štadión v Chorzowe bol naprataný divákmi, bolo ich 40 000.  V záverečnom špurte však chýbal niektorý z Poliakov, o víťazstvo bojovali jazdci z vedúcej skupiny. Tesne pred vjazdom na štadión zariskoval v ostrej zákrute Belgičan Vindenvogel a risk mu priniesol cenný zisk. Pár metrov náskoku si uchránil až po cieľovú čiaru a etapu vyhral. Na stupňoch víťazov ho doplnil druhý Dán Paulissen a tretí Eckstein (NDR). Vo vedúcej skupine sa udržal až do samého záveru aj československý reprezentant Mareš. Ďalší naši cyklisti, Křivka a Fagala boli členmi druhej grupy, ktorá mala konečnú stratu okolo štyroch minút.
 
Vynikajúce výkony podali Belgičania, privlastnili si víťazstvá medzi jednotlivcami aj v družstvách.
 
Výsledky 11. etapy (jednotlivci):  1. Vindenvogel (Belgicko) 3:14:42 hod. 2. Paulissen (Dánsko) +0:30 min. 3. Eckstein (NDR) +1:00 min.
 
 
12. etapa, Katowice – Czentstochova, časovka na 44 km + hromadná etapa Czenstochova – Lodž, 127 km
 
Predposledná 12. etapa bola vlastne reprízou obdobnej „porcie“ spred roka. Dopoludnia najprv cyklisti absolvovali náročmú časovku, po obede a krátkom oddychu vyrazili na ďalších 127 kilometrov bežnej etapy s hromadným štartom. Organizátori si od toho sľubovali výraznejšie časové rozdiely medzi jazdcami a zdramatizovanie súbojov tých najlepších.
 
V časovke predviedol svoje mimoriadne tempárske schopnosti Talian Venturelli. Žiaden zo súperov neprekonal jeho čas. Hneď za ním sa umiestnil Gustav Adolf Schur, pričom jeho strata nebola veľká – 27 sekúnd. Tretie a štvrté miesto patrilo Belgičanom Geldermansovi s Van der Vekenom. Následnú hromadnú etapu najlepšie zvládol Talian Trappe. Rovinatá trasa po kvalitnej asfaltke a otvorenom priestore nedávala veľké šance na úspešný dlhší únik, pelotón sa držal takmer celý čas pohromade. Nepatrne za ním zaostal  Bebenin, ktorý musel až dvakrát riešiť mechanické problémy na svojom bicykli. Obe poruchy boli závažnejšie, takže Bebenin vystriedal v priebehu jedinej etapy až tri stroje. Niečo také sa stávalo iba zriedkavo. Štadión v Lodži, miesto cieľa, bol tradične kompletne zaprataný divákmi. Vo vyrovnanom špurte bol najlepší Trappe pred Nemcom Adlerom  a Angličanom Bedwellom. Časy všetkých jazdcov v časovke a etape sa sčítali a stanovili poradie. Pochopiteľne, zásadný vplyv mala jazda na čas, v ktorej boli dosť veľké časové rozdiely. Okrem Venturelliho výrazne demonštroval svoju cyklistickú komplexnosť aj Nemec Schur. Po výborných oboch „položkách“ sa prebil na čelo klasifikácie jednotlivcov.  Len vážne zranenie ho mohlo pripraviť o triumf v individuálnej súťaži.
 
Svoj osobný boj hlavne sám so sebou viedol Fín Uusi Kokko. Po 12. etape uzatváral výsledkovú listinu, na „žltého“ Schura strácal zhruba 8 hodín. Niekto by to prosto zabalil, ale sympatický Uusi rozhodne nie. „Do Varšavy určite dôjdem, len ťažké zranenie mi v tom môže zabrániť. Diváci pri cestách a na štadiónoch sú skvelí a ja ich nemôžem sklamať.“  Prezradil redaktorovi Pravdy dvadsaťpäročný Fín, ktorého živobytím bola hudba. Bol totiž členom tanečného orchestra. Na obdobie konania sa Pretekov mieru si musel vybrať neplatenú dovolenku, ale svoju účasť neoľutoval. Svoj sľub splnil a do Varšavy došiel. Medzi jednotlivcami obsadil posledné 92. miesto, jeho strata na víťaza bola presne 10 hodín a 7 minút.
 
Výsledky 12. etapy (jednotlivci): 1. Venturelli (Taliansko) 4:24:32 hod. 2. Schur (NDR) +1:57 min. 3. Geldermans (Belgicko) +2:07 min. 4. Van der Veken (Belgicko) +2:29 min. 5. Christov (Bulharsko) +3:17 min....14. Křivka (ČSR) +4:29 min....32. Mareš (ČSR) +6:23 min...35. Renner (ČSR) +6:32 min.
Výsledky 12. etapy (družstvá): 1. NDR 13:22:30 hod. 2. Holandsko +0:53 min. 3. Belgicko +4:13 min. 4. ZSSR +5:58 min....8. Československo +8:39 min.
 
Celkovo po 12. etape (jednotlivci): 1. Schur (NDR) 51:33:49 hod. 2. Venturelli (Taliansko)
+4:30 min. 3. Van der Veken (Belgicko) +5:13 min. 4. Geldermans (Belgicko) +5:34 min.
5. Adler (NDR) +7:23 min....12. Křivka (ČSR) 15:27 min....15. Mareš (ČSR) +18:08 min.
Celkovo po 12. etape (družstvá): 1. ZSSR 154:45:43 hod. 2. NDR +3:03 min. 3. Anglicko
+16:37 min. 4. Belgicko +26:24 min. 5. Poľsko +29:01 min...8. Československo +45:27 min.
 
 
13. etapa, Lodž – Varšava, 132 km
 
Nie príliš dlhá posledná etapa viedla po rovine. Dal sa predpokladať útok cyklistov NDR na
vedúcu  pozíciu družstva Sovietskeho zväzu, ktorého náskok nebol veľký. Na druhej strane sa tréneri zhodli, že Sovieti si modré dresy vziať nenechajú. V súboji jednotlivcov bolo prakticky rozhodnuté, Schur mal pohodlný náskok. Bolo krajne nepravdepodobné, že by ho stratil v krátkej etape s rovinatým profilom.
 
Sovietski cyklisti hneď od úvodu jazdili v popredí a striehli na každý pokus o únik. Už na desiatom kilometri sa zrodil prvý, štrnásť jazdcov vytvorilo vedúcu skupinu. Jej náskok sa síce natiahol na jednu minútu, ale potom ho pelotón vynuloval. Všetky ďalšie pokusy dopadli rovnako. Na štadión vo Varšave sa rútilo prakticky kompletné hlavné pole s jedinou výnimkou. Rumun Moiceanu pár kilometrov pred cieľom odvážne nastúpil a získal si maličký náskok. V uliciach poľskej metropoly predvádzal divákom úžasnú jazdu na hranici rizika. Vykrajoval množstvo ostrých zákrut, na krátkych rovinkách šliapal s maximálnou frekvenciou. Za ním sa hnala vpred mohutná masa súperov, ale statočný Rumun vyžmýkal zo seba všetky zvyšky síl a päťdesiatmetrový odstup si ubránil. Časové rozdiely boli malé, nenastali takmer žiadne zmeny  v celkovom poradí. Iba druhý Venturelli klesol o jednu priečku za Van der Vekena. Venturelli mal poriadnu smolu. Asi 300 metrov pred cieľom, tesne pred bránou štadióna, Talian vo veľkej rýchlosti ťukol do bicykla nášho Rennera a obaja spadli. Otrasenému Venturellimu trvalo hodnú chvíľu, kým sa spamätal a opäť vysadol do sedla. Práve tu stratil drahocenných 11 sekúnd, ktoré mu napokon chýbali na druhú priečku. Venturelli jazdil počas celých pretekov vynikajúco, iba v najdlhšej siedmej etape mal krízu. Chýbal v silnej čelnej skupine, ktorá došla do cieľa s dvanásťminútovým náskokom. To ho prakticky vylúčilo z boja o žltý dres. V tej istej etape zhasli aj nádeje Van der Vekena, ktorý rovnako nabral veľkú stratu. Obaja, Venturelli i Van der Veken, odjazdili celý ročník vo vynikajúcej forme. Venturelli vyhral tri etapy, súčasťou dvoch z nich boli aj časovky. V jazde proti stopkám bol Talian najlepší zo všetkých.
 
(Romeo Venturelli mal v tom čase len 20 rokov, a pred sebou úspešnú profesionálnu kariéru. V profi pelotóne dosiahol 31 víťazstiev, z toho 5 v individuálnej časovke. Jeho najcennejšími vavrínmi boli dve etapové prvenstvá na Gire d´Italia.)
 
Výsledky 13. etapy (jednotlivci): Moiceanu (Rumunsko) 3:14:10 hod. 2. Eckstein (NDR) +0:35 min. 3. Goossens (Belgicko) +1:05 min.
Výsledky 13. etapy (družstvá): 1. Rumunsko 9:45:30 hod. 2. NDR +0:01 min. 3. Belgicko +0:04 min.
 
Celkovo po 13. etape (jednotlivci): 1. Schur (NDR) 54:48:50 hod. 2. Van der Veken (Belgicko) +5:23 min. 3. Venturelli (Taliansko) +5:34 min. 4. Geldermans (Belgicko) +5:43 min. 5. Adler (NDR) +6:22 min. 6. Christov (Bulharsko) +7:32 min. 7. Melechov (ZSSR) +8:41 min. 8. Kapitonov (ZSSR) +9:50 min....12. Křivka (ČSR) +15:36 min...15. Mareš (ČSR) +18:15 min....35. Renner (ČSR) +56:20 min....66. Fagala (ČSR) +2:41:38 hod.
 
Celkovo po 13. etape (družstvá): 1. ZSSR 164:31:13 hod. 2. NDR +3:33 min. 3. Anglicko +16:37 min. 4. Belgicko +24:26 min. 5. Poľsko +29:01 min.....8. Československo +46:22 min.
 
 
Informácie čerpáme z návštev knižníc a zdrojom tohto ročníka je denník Pravda.