Trinásty ročník Pretekov mieru odštartoval v Prahe a podujatie stále naberalo na význame. Naznačoval to aj celkový počet účastníkov, vrátane trénerov, mechanikov, masérov a iného pomocného personálu. Dosiahol cifu 500. Organizátori teda mali opäť viac práce so zabezpečením ubytovania a presunov početného konvoja. Podľa účastníkov zvládli svoje povinnosti perfektne. Prvýkrát v histórii pretekov prinášala Československá televízia priame prednosy s využitím mobilnej kamery v jednom zo sprievodných automobilov.
 
Pred štartom sa prezentovalo celkovo 120 cyklistov z dvadsiatich krajín, v štartovnej listine figurovali reprezentanti Anglicka, Belgicka, Bulharska, Československa, Dánska, Francúzska, Holandska, Luxemburska, Juhoslávie, Maďarska, NDR, Poľska, Rakúska, Rumunska, ZSSR, Fínska, Nórska, Monaka, Švédska a Švajčiarska. Chýbal tradičný účastník, jazdci Talianska, ktorí uprednostnili domácu prípravu na olympijské hry v Ríme.
 
 
1. etapa, Praha - Brno, 220 km
 
Ostrý štart úvodnej etapy bol na krásnom Staromestskom námestí českej metropoly, pelotón čakalo 220 kilometrov náročných zvlnených ciest. Československí cyklisti nemali na túto trasu príjemné spomienky, pred štyrmi rokmi práve tu skrachovali šance nášho družstva na kvalitné umiestnenie. Domáci tím tu vtedy stratil vyše 30 minút a modré dresy sa mu nedosiahnuteľne vzdialili.
 
Tréneri vo svojich prognózach často spomínali Gustava Adolfa Schura, ktorý bol považovaný za jedného z horúcich favoritov na celkové prvenstvo. V prvej etape Schur tieto predpovede naplnil. Pelotónu poriadne sťažilo situáciu nepriaznivé počasie, bolo chladno a fúkal silný vietor. Po zhruba dvadsiatich kilometroch diváci pri cestách zmeraveli, keď boli svedkami hromadného pádu. Najhoršie pri ňom obišli dvaja jazdci, ktorí museli preteky vzdať. Náš Křivka si škaredo rozbil hlavu, Poliak Priechaczek si zlomil kľúčnu kosť. Pelotón sa po tejto patálii rozdrobil na niekoľko väčších skupín, neskôr sa na čele vytvorila grupa s väčšinou hlavných favoritov. Potom sa od pelotónu oddelila deväťčlenná partia, v ktorej malo dvojié zastúpenie Belgicko a NDR. Toto rozhodne nehralo do karát ďalším favorizovaným družstvám, no zorganizovať účinnú stíhačku sa im nepodarilo. Naháňať vedúcu skupinu sa odhodlali iba dvaja pretekári, Schur a Belgičan Vandenberghen. Hoci väčšinou musel udávať tempo Schur, dvojica náskok vedúcej grupy systematicky znižovala. Obzvlášť heroický výkon Schura veľmi zaujal divákov, o to viac, že Nemcovi priniesol sladké ovocie. Približne 50 kilometrov pred cieľom sa Schur s Vandenberghenom zaradili do vedúcej skupiny. Od tohto momentu sa trasa slabúčko zvažovala až do cieľa, preto sa čakalo veľmi rýchle tempo a dramatický záver. Posledné kilometre viedli ulicami Brna s úzkymi cestičkami a množstvom technicky náročných zákrut. Navyše povrch miestami tvorili dlažobné kocky. Na štadióne v Brne sa ako prvý objavil práve Schur, tesne sledovaný Vandenberghenom. Navzdory logike mali v špurte najviac síl práve dvaja cyklisti, ktorí mali byť po stíhacej jazde najviac vyčerpaní. Napriek výbornému finišu Vandenberghena si Schur prvú pozíciu uchránil a zaznamenal cenné etapové víťazstvo. Jeho priemerná rýchlosť dosiahla rovných 40 km / hod.
 
Výsledky 1. etapy (jednotlivci): 1. Schur (NDR) 5:29:02 hod. 2. Vandenberghen (Belgicko) +0:30 min. 3. Adler (NDR) +1:28 min. ....32. Malten (ČSR) +4:25 min. 33. Renner (ČSR) +4:25 min...41. Hasman (ČSR) +11:08 min....46. Révay (ČSR) +14:09 min...67. Mareš (ČSR) +17:10 min.
Výsledky 1. etapy (družstvá): 1. NDR 16:31:02 hod. 2. Belgicko +0:01 min. 3. Poľsko +5:32 min....9. Českoslovesnko +16:02 min.
 
 
2. etapa, Brno - Bratislava, 145 km
 
Druhá etapa viedla takmer výlučne po rovine a tempo bolo mimoriadne vysoké, veď priemerná rýchosť víťaza dosiahla neuveriteľných 44,4 km / hod. Napriek tomu si 76 pretekárov pripísalo v cieli rovnaký čas.
 
Ako prvý sa vydal do úniku mladý Luxemburčan Jacobs. Samozrejme, jeho pokus bol vopred odsúdený na neúspech, ale odvážny mladík sa rozhodne zviditeľnil. V predchádzajúcej etape zinkasoval od rozhodcov minútovú penalizáciu, lebo sa občerstvoval mimo vymedzeného priestoru. Jacobs v úniku vydržal necelých tridsať kilometrov, potom ho vpredu vystriedala desaťčlenná skupina. Ani tá si náskok dlho neudržala. V mestečku Hustopeče nastala menšia kalamita, v úzkych uličkách museli sprievodné vozidlá výrazne spomaliť a rýchli cyklisti sa takmer zamiešali medzi autá. Vďaka tomu sa únik skončil ešte ďaleko pred štadiónom Slovana, kde bol cieľ etapy. Do posledných kilometrov sa ešte podarilo viacero nádejných únikov napriek tomu, že rýchlosť pelotónu bola mimoriadne vysoká. No žiadni z "utečencov" neodolali tempu pelotónu. Po uliciach cieľovej Bratislavy sa preto rútil takmer celý pelotón a v zradných zákrutách reálne hrozili pády. Jazdci to veľmi dobre vedeli, a preto príliš neriskovali a jazdili rozvážne. V posledných dvoch kilometroch sa to vpredu "mlelo", viacero jazdcov sa pokúsilo nastúpiť, ale bez úspechu. Vo vstupnej bráne sa ako prvý objavil Belgičan Covens, na jeho zadnom kolese bol zavesený borec v žltom drese, Nemec Schur. S vypätím všetkých síl Covens odrazil tvrdý atak Schura a etapu vyhral. 
 
Výsledky 2.etapy (jednotlivci): 1. Covens (Belgicko) 3:07:32 hod. 2. Schur (NDR) +1:00 min. 3. Rebife (Francúzsko) +1:00 min....23. Révay (ČSR) +1:00 min...57. Renner (ČSR) +1:00 min....68. Hasman (ČSR) +1:00 min....93. Mareš (ČSR) +13:08 min...99. Malten (ČSR) +24:05 min.
Výsledky 2. etapy (družstvá): 1. Belgicko 9:25:36 hod. 2. NDR +0:00 min. 3. Francúzsko +0:00 min.
 
Celkovo po 2. etape (jednotlivci): 1. Schur (NDR) 8:37:04 hod. 2. Vandenberghen (Belgicko) +1:00 min. 3. Claes (Belgicko) +1:58 min....29. Renner (ČSR) +4:55 min...38. Hasman (ČSR) +7:12 min...43. Révay (ČSR) +14:33 min.
Celkovo po 2. etape (družstvá): 1. NDR 25:56:38 hod. 2. Belgicko +0:00 min. 3. Poľsko +5:32 min...9. Československo +16:02 min.
 
 
3. etapa, Bratislava - Gottwaldov, 195 km
 
Tretia etapa bola náročná svojou dĺžkou, ale aj profilom. Väčšinou viedla po rovinách, ale na jej trase boli aj ťažké kopce Javoriny, ktoré dôkladne preverili kondíciu pretekárov. Hneď tesne po štarte zaostali za zvyškom pelotónu Schloer (Luxembursko), Louvihuri a Luoto (obaja Fínsko). Hoci sa ich strata stále zvyšovala, ani jeden z nich sa nevzdal a pokračovali v jazde. Prajní fanúšikovia okolo ciest práve tejto trojici zrejme najviac fandili. Ich hlasné povzbudzovanie prispelo k tomu, že aj keď s veľkou časovou stratou, ale predsa došli až do cieľa. Vpredu sa jazdilo rýchlo a všetky pokusy o úniky sa skončili nezdarom. Rovinatá časť etapy teda pelotón nerozdelila, ale zato stúpania v Javorine áno. Hlavné pole sa roztrhalo na niekoľko menších skupín, no pár kilometrov pred Gottwaldovom sa všetko spojilo do početného pelotónu. V uliciach mesta sa šliapalo veľmi rýchlo a hlavné pole sa opäť porozdeľovalo. Na štadióne v Gottwaldove netrpezlivo vyčkávalo na dojazd pretekárov okolo 30 000 divákov, ktorí mali vďaka miestnemu hlásateľovi aktuálne informácie o situácii na trati. Cieľový špurt bol veľmi vyrovnaný a dramatický. Na dráhe štadióna sa zjavil ako prvý Sajdchužin (ZSSR), Weissleder (NDR) bol tesne za ním. V poslednej zákrute Nemec mohutne zašpurtoval, ale rovnako dynamicky šliapal aj Sajdchužin, ktorý si víťazstvo tesne ubránil.
 
Priemerná rýchlosť dosiahla hodnotu 39,65 km / hod. Aj keď držiteľ žltého trička Schur obsadil v etape až 40. miesto, líderskú pozíciu si tesne udržal.
 
Výsledky 3.etapy (jednotlivci): 1. Sajdchužin (ZSSR) 4:53:58 hod. 2. Weissleder (NDR) +0:30 min. 3. Hagen (NDR) +1:09 min....9. Révay (ČSR) +1:54 min...32. Malten (ČSR) +2:48 min...45. Renner (ČSR) +2:48 min...84. Hasman (ČSR) +11:58 min.
Výsledky 3. etapy (družstvá): 1. NDR 14:46:49 hod. 2. ZSSR +1:41 min. 3. Dánsko +1:55 min....6. Československo +3:29 min.
 
Celkovo po 3. etape (jednotlivci): 1. Schur (NDR) 13:33:50 hod. 2. Hagen (NDR) +0:17 min. 3. Vandenberghen (Belgicko) +1:00 min...28. Renner (ČSR) +4:55 min...40. Révay (ČSR) +14:39 min....59. Hasman (ČSR) +20:48 min....66. Malten (ČSR) +28:00 min.
Celkovo po 3. etape (družstvá): 1. NDR 40:43:27 hod. Belgicko +3:31 min. 3. ZSSR +7:13 min....10. Československo +19:31 min.
 
 
4. etapa, Vsetín - Krakov, 225 km
 
Počas voľného dňa pred štvrtou etapou si pretekári úpne neoddýchli. Konvoj sa musel totiž presunúť z Gottwaldova do Vsetína, kde bol štart. Na štadióne v Krakove boli diváci svedkami zriedkavých udalostí, ktoré ich však poriadne vystrašili. Ich krajan Pokorny pri rýchlom dojazde nezvádol svoj bicykel, vyšiel z atletickej dráhy a narazil do jedného z fotoreportérov, stojaceho pri dráhe. Pri prudkej zrážke fanúšikom zastal dych a hodnú chvíľu boli v napätom očakávaní, pretože Pokorny ležal bez pohybu na zemi. Po zhruba minúte sa poľský cyklista za nadšeného potlesku zdvihol, vysadol do sedla svojho stroja a prešiel cieľovú čiaru.
 
Etapa sa skočila totálnym triumfom reprezentantov NDR, ktorí mali v pvej desiatke poradia až piatich svojich zástupcov. Paradoxne, muž v žltom tričku Schur chýbal vo vedúcej skupine a prišiel o pozíciu lídra klasifikácie jednotlivcov. Nemcov to mrzieť nemuselo, do žltého dresu sa obliekol ďalší ich cyklista.
 
Kopcovitý profil etapy nemilosrdne vytriedil pretekárov, pelotón sa rozpadol na množstvo skupín. Časové rozdiely medzi nimi sa zvyšovali. Na špici šliapala asi dvadsaťčlenná grupa, v ktorej malo Československo len jediného borca - Maltena. Jazdci vpredu držali veľmi rýchle tempo a ich náskok narástol až na štyri a pol minúty. Podstatné veci sa udiali asi 18 kilometrov pred cieľom, kedy sa odtrhla trojčlenná skupinka. Tvorili ju Pokorny (Poľsko), Bradley (Anglicko) a Weissleder (NDR). Spomínané trio poctivo spolupracovalo, neveľký náskok si udržalo aj na horskej prémii, no za ňou im začali rýchlo ubúdať sily. Dôsledkom bolo to, že ich dobehli ďalší pretekári a do cieľového špurtu sa rútilo naraz dvadsať cyklistov. Vo finiši sa najviac darilo Weisslederovi. Na popredných pozíciách hodnotenia jednotlivcov to bolo veľmi "natesno", časové rozdiely boli minimálne. Fanúšikovia sa mohli tešiť na ďalšie  napínavé etapy.
 
Výsledky 4. etapy (jednotlivci): 1. Weissleder (NDR) 6:41:33 hod. 2. Vandenberghen (Belgicko) +0:30 min. 3. Claes (Belgicko) +1:00 min...18. Malten (ČSR) +1:20 min...23. Révay (ČSR) +4:55 min....30. Hasman (ČSR) +12:17 min.
Výsledky 4. etapy (družstvá): 1. NDR 20:07:39 hod. 2. Belgicko +0:01 min. 3. Poľsko +0:16 min.
 
Celkovo po 4. etape (jednotlivci): 1. Hagen (NDR) 20:16:40 hod. 2. Vandenberghen (Belgicko) +0:10 min. 3. Weissleder (NDR) +0:55 min. 4. Sajdchužin (ZSSR) +1:25 min....32. Révay (ČSR) +10:17 min...44. Malten (ČSR) +17:43 min....49. Hasman (ČSR) +31:48 min.
Celkovo po 4. etape (družstvá): 1. NDR 60:51:06 hod. 2. Belgicko +3:29 min. 3. Poľsko +9:01 min....7. Československo +36:33 min.
 
 
5. etapa, Krakow - Katovice, 84 km
 
Na štart kratučkej etapy nastúpilo už iba 106 cyklistov, z pretekov dovtedy odstúpilo 14 jazdcov. Odborníci predpokladali, že na takejto krátkej trase sa sotva niekomu podarí úspešný únik a hlavné pole dorazí do cieľa spoločne. Skutočnosť bola diametrálne odlišná. Pred rýchlostnou prémiou v Chorzowe sa vpredu oddelili Francúz Lacombe, Belgičan Cleas a Dán Bangsborg a presne v tomto poradí prešli prémiou. Ako to už býva zvykom, po vypätom špurte si jazdci na chvíľku vydýchli a to využili Sajdchužin (ZSSR) a Denson (Anglicko). Kým ich útok zaregistrovali súperi, dvojica sa im vzdialila. Obaja borci v úniku šliapali zo všetkých síl, tachometer na sprievodnom vozidle ukazoval takmer nepretržite rýchlosť okolo 50 km / hod. Nečudo, že náskok dvojice systematicky rástol a tridsať kilometrov pred cieľom predstavoval asi jeden a pol minúty. Obaja sa snažili o čo najvyššie tempo, ale Sajdchužin mal predsa len viac síl a tak bol na špici väčšinou on. Na druhej rýchlostnej prémii sa nešpurtovalo. Denson ako bonus pre Sajdchužina za jeho obetavú jazdu na čele gentlemansky pustil svojho súpera dopredu a prenechal mu prvenstvo na prémii. Ďalší priebeh etapy nadchol tisíce divákov popri cestách. V diaľke sa už črtali konúry cieľových Katovíc, keď pelotón rozkmital pedále do maximálnej frekvencie a rýchlo sťahoval odstup od vedúceho tandemu. Kým obaja jazdci vpredu evidentne strácali sily, pelotón v posleldných kilometroch letel s vetrom opreteky. Neďaleko od štadióna sa stal únik minulosťou a do brány sa spoločne hnalo vari sedemdesiat pretekárov. Hlásateľ oznámil fanúšikom, že na špici aktívne pracuje Poliak Gazda, čo publikum aj náležite ocenilo. Keď sa v bráne ako prvý objavil práve Gazda, na štadióne vypuklo nadšenie. Ale tesne za Poliakom šliapal Nemec Weissleder v žltom tričku. Ich súboj bol veľmi vyrovnaný a tesný až do konca. Prvenstvo si vybojoval Gazda, pre ktorého fanúšikovia pripravili dlhé hlasné ovácie.
 
Výsledky 5. etapy (jednotlivci): 1. Gazda (Poľsko) 2:08:45 hod. 2. Weissleder (NDR) +0:30 min. 3. Radulescu (Rumunsko) +1:00 min.
 
 
6. etapa, Katovice - Lodž, 208 km
 
Hneď od štartu sa jazdilo rýchlo, aktívne a o úniky nebola núdza. Dlhá etapa nútila jazdcov rozumne hospodáriť so silami, navyše počasie nebolo vôbec prívetivé. Viackrát sa spustil dážď, pofukoval pomerne silný vietor a ťažké podmienky mali výrazný vplyv na priebeh etapy. Pelotón sa rozdelil na dve veľké, približne rovnako početné skupiny. Rozdiel medzi nimi sa trvale zväčšoval, narástol až na sedem minút. Bolo zrejmé, že oneskorenci v druhej grupe naberú výrazné časové manko. Do cieľa zostávalo ešte 40 kilometrov, keď sa vpredu oddelial od ostatných súperov dvojica Révay (Československo) a Megyerdi (Maďarsko). Zhruba polhodinu držali úžasné tempo, na dvadsiatich kilometroch si vybudovali náskok asi jeden a pol minúty. Bol to však pre nich vyčerpávajúci boj. Prudký vietor ich brzdil oveľa viac, než jedenásťčlennú skupinu za nimi, ktorá ich systematicky stíhala. Rozdiel sa rýchlo zmenšoval a pár kilometrov pred Lodžou sa únik statočnej dvojice skončil. V uliciach mesta rozohrali cyklisti strhujúce divadlo, na čele sa striedali viacerí borci, jeden nástup striedal ďalší. Do brány štadióna sa ako prvý vrútil Sajdchužin (ZSSR), ale tesne za ním leteli dvaja reprezentanti NDR. Sajdchužin neodolal ich strhujúcemu finišu, musel sa zmieriť s treťou priečkou, za prvým Adlerom a druhým Ecksteinom. Priebežné výsledky sľubovali nevídanú drámu, prvých päť cyklistov poradia bolo vtesnaných do necelej polminútky!
 
Výsledky 6. etapy (jednotlivci): 1. Adler (NDR) 5:14:06 hod. 2. Eckstein (NDR) +0:30 min. 3. Sajdchužin (ZSSR) +1:00 min.
Výsledky 6. etapy (družstvá): 1. NDR 15:45:18 hod. 2. ZSSR +0:36 min. 3. Dánsko +0:50 min...10. Československo +15:49 min.
 
Celkovo po 6. etape (jednotlivci): 1. Hagen (NDR) 27:47:02 hod. 2. Adler (NDR) +0:05 min. 3. Gazda (Poľsko) +0:11 min. 4. Vandenberghen (Belgicko) +0:19 min. 5. Weissleder (NDR) +0:25 min.....24. Révay (ČSR) +20:00 min....40. Hasman (ČSR) +33:10 min....44. Malten (ČSR) +41:33 min....66. Mareš (ČSR) +1:04:17 hod.
 
Celkovo po 6. etape (družstvá): 1. NDR 83:05:39 hod. 2. Belgicko +6:41 min. 3. Poľsko +10:13 min.....7. Československo +42:32 min.
 
 
7. etapa, Lodž - Varšava, 132 km
 
Etapa svojou dĺžkou nevzbudzovala obavy, ale jej povrch si vyžadoval odolnejšie galusky. Okolo 100 kilometrov sa totiž malo odjazdiť na dlaždiciach. Odrazilo sa to na priebehu etapy, jazdilo sa opatrnejšie a aj pomalšie. Navyše v závere sa na cyklistov spustil hustý lejak, ktorý však trval len zopár minút.  Aj keď sa vyskytlo viacero únikov, žiaden z nich netrval dlhšie a do cieľa došlo početné hlavné pole. Boli v ňom všetci jazdci z popredia klasifikácie, naopak, niekorí slabší jednotlivci sa v pelotóne neudržali a do cieľa nabrali výrazné časové straty. Ešte 35 kilometrov pred Varšavou jazdila v popredí 78 - čelenná skupina so všetkými favoritmi, vrátane  československých reprezentantov. V uliciach Varšavy sa rozhorel ten pravý boj. Počas takmer celej etapy sa šliapalo rýchlosťou 35 - 37 km / hod., v záverečných kilometroch tempo stúplo až na 50 km / hod. Práve vtedy unikla z pelotónu osemčelnná skupina, ktorá si odstup udržala až do cieľa. Výbornú formu potvrdil Nemec Weissleder, ktorý v špurte spravil zo súperov štatistov.
 
Výsledky 7. etapy (jednotlivci): 1. Weissleder (NDR) 3:30:37 hod. 2. Lute (Holandsko) +0:30 min. 3. Braharu (Rumunsko) +1:14 min.
Výsledky 7. etapy (družstvá): 1. NDR 10:35:19 hod. 2. ZSSR 3. Belgicko (rovnaký čas ako víťaz)
 
Celkovo po 7. etape (jednotlivci): 1. Weissleder (NDR) 31:13:09 hod. 2. Hagen (NDR) +0:49 min. 3. Gazda (Poľsko) +0:54 min...24. Révay (ČSR) +20:44 min...39. Hasman +33:54 min....44. Malten (ČSR) +42:39 min....64. Mareš (ČSR) +1:07:02 hod.
Celkovo po 7. etape (družstvá): 1. NDR 93:40:58 hod. 2. Belgicko +4:41 min. 3. Poľsko +10:27 min....7. Československo +42:46 min.
 
 
8.etapa,  Kutno -  Poznaň, 177 km
 
Po dojazde prechádzajúcej etapy do Varšavy nemali cyklisti veľa času na oddych. Čakal ich totiž presun do zhruba 100 kilometrov vzdialeného Kutna, kde bol štart ďalšej, ôsmej etapy. Organizátori zvládli celú logistiku výborne. Z poľskej metropoly vypravili špeciálny vlak, v ktorom sa pohodlne prepravili všetci účastníci pretekov, a aj potrebný materiál. Trasa ôsmej etapy viedla väčšinou po rovine a kvalitných asfaltových cestách, pelotón preto udržiaval pomerne vysoké tempo. Na dvadsiatom kilometri unikol z početnej vedúcej skupiny Maďar Törők. Jeho motiváciou určite nebola dlhá sólová jazda, ale skôr rýchlostná prémia, ktorá sa stala jeho korisťou. Potom uvážene zvoľnil tempo a počkal na svojich súperov. Pelotón sa vzápätí rozčlenil na dve veľké skupiny, ale rozdiel medzi nimi nebol výrazný a po pár kilometroch sa zliali do jednej. Na druhej šprintérskej prémii bol ako prvý Sciardis (Francúzsko) pred Hagenom (NDR). Na méte 150 kilometrov jazdila vpredu masívna skupina päťdesiatich cyklistov, v ktorej šliapali aj všetci reprezentanti Československa. Priamo v ulicich Poznane sa rozpútal úžasný boj o popredné umiestnenia. Na čele sa vytvorila deväťčlenná skupina. Hoci pelotón vyvinul veľkú snahu o dostihnutie "utečencov", zlikvidovať únik sa mu nepodarilo. Na štadióne v Poznani tak boli fanúšikovia svedkami nádherného súboja deviatich vyvolených o etapový triumf. Na začiatku cieľového oblúka bol ešte na čele Francúz Sciardis, no struhjúcim šprintom ho predbehli Belgičan Covens a cyklista NDR, jazdiaci v žltom tričku, Weissleder. Etapu tesne vyhral Weissleder, pre ktorého to bola už tretia víťazná etapa v ročníku. Aj družstvu NDR sa dlhodobo darilo, z ôsmich dovtedajších etáp až sedemkrát boli najlepším družstvom. Pre všetkých trénerov bolo prekvapením až 21. miesto Gustava Adolfa Schura. Ten sa však netajil tým, že prioritou budú pre neho olympijské hry v Ríme a Preteky mieru berie skôr ako kvalitnú prípravu.
 
Výsledky 8.etapy (jednotlivci): 1. Weissleder (NDR) 3:50:19 hod. 2. Covens (Belgicko) +0:30 min. 3. Sciardis (Francúzsko) +1:00 min.
Výsledky 8. etapy (družstvá): 1. NDR 11:34:06 hod. 2. ZSSR (rovnaký čas) 3. Belgicko +0:09 min....5. Československo +0:28 min.
 
Celkovo po 8. etape (jednotlivci): 1. Weissleder (NDR) 35:03:28 hod. 2.Gazda (Poľsko) +1:54 min. 3. Adler (NDR) +1:54 min...22. Révay (ČSR) +22:13 min....38. Hasman (ČSR) +34:54 min....43. Malten (ČSR) +44:06 min.
Celkovo po 8. etape (družstvá): 1. NDR 105:15:04 hod. 2. Belgicko +4:50 min. 3.Poľsko +10:57 min. 4. ZSSR +11:44 min.....7. Československo +43:15 min.
 
 
9.etapa, Poznaň - Frankfurt nad Odrou, 184 km
 
Pred deviatou etapou bolo už pôvodné štartovné pole výrazne preriedené, v pretekoch pokračovalo už len 95 cyklistov. Trasa viedla prevažne po rovine, no pelotón čakalo aj zopár kopcov, a hlavne nepríjemné úseky po dlažobných kockách. Československí reprezentanti začali odhodlane, prvých 50 kilometrov sa držali v popredí, ale potom im začali dochádzať sily a prepadávali sa čoraz hlbšie. Ústredné party etapy znova odohrali cyklisti NDR. Podnikli niekoľko odvážnych únikov, naopak, svojich konkurentov si starostlivo strážili a nepustili ich do žiadneho trháku. Do cieľového Frakfurtu nad Odrou dorazila ako prvá jedenásťčlenná skupina, ktorá si zo vo vzrušujúcom závere rozdala o etapové prvenstvo. A tradícia zostáva zachovaná, z víťazstva sa opäť môže tešiť borec NDR v modrom drese vedúceho družstva. Adler nielenže vyhral etapu, ale si aj vydobyl právo zajtra si obliecť tak veľmi cenený žltý dres. V špurte bol jasne najrýchlejší, za ním dorazili do cieľa kolega z tímu NDR Hagen a Maďar Törők. Líder priebežnej klasifikácie Weissleder dorazil do cieľa až v druhej skupine a o svoj post prišiel. Ale tréner NDR Schiffner mohol byť maximálne spokojný. Jeho zverenci podávali vynikajúce výkony a on mohol akoby pri partičke pokru vyťahovať z rukáva jedno eso za druhým. Cyklistom NDR patrili prvé tri priečky v klasifikácii jednotlivcov a v súťaži družstiev tiež suverénne viedli. Paradoxne, v žltom tričku sa dovtedy vystriedali už štyria Schiffnerovi zverenci...
 
Výsledky 9. etapy (jednotlivci): 1. Adler (NDR) 4:06:42 hod. 2. Hagen (NDR) +0:30 min. 3. Törők (Maďarsko +1:00 min.....22. Révay (ČSR) +6:47 min. 23. Hasman (ČSR) +6:47 min.
Výsledky 9. etapy (družstvá): 1. NDR 12:24:47 hod. 2.ZSSR +0:25 min. 3. Anglicko +4:06 min....11. Československo +24:14 min.
 
Celkovo po 9. etape (jednotlivci): 1. Adler (NDR) 39:12:04 hod. 2. Hagen (NDR) +0:34 min. 3. Weissleder (NDR) +0:47 min....22. Révay (CSR) +22:06 min....36. Hasman (ČSR) +39:47 min....46. Malten (ČSR) +59:43 min.
Celkovo po 9. etape (družstvá): 1. NDR 117:39:51 hod. 2. Belgicko +10:37 min. 3. ZSSR +14:09 min....9. Československo +1:03:29 hod.
 
 
10. etapa, Frankfurt nad Odrou - Drážďany, 205 km
 
Aj po desiatej etape sa menil držiteľ žltého trička, ale jeho štátna príslušnosť nie. Opäť to bol reprezentant Nemeckej demokratickej republiky.
 
Pomerne dlhé etapa sa niesla prevažne v pokojnom duchu, pelotón šliapal väčšinu trasy pohromade. Veľmi aktívni boli Belgičania, ale ich výkonnosť nemohla spôsobiť suverénnym východným Nemcom väčšie vrásky. Zhruba po druhej tretine etapy sa spustil na pretekárov hustý lejak. Na cestách sa vytvorilo množstvo kaluží a klzká vozovka si rýchlo vyžiadala svoju daň. Hromadný pád postihol približne dvadsať cyklistov, medzi nimi aj nášho Hasmana. Našťastie sa vážnejšie nezranil. Mechanici mu rýchlo podstrčili náhradný bicykel a po úspešnej stíhacej jazde spolu s ďalšími jazdcami sa zaradil do pelotónu. Pred druhou rýchlostnou prémiou na 126. kilometri vyšpurtvoal z vedúcej skupiny Belgičan Covens a s prehľadom ju vyhral. Do cieľa zostávalo tým najlepším okolo 45 kilometrov, keď letelo k zemi ďalších pätnásť borcov. Pád postihol aj najlepšieho z Francúzov Dueza a Dána Pingela. Do ulíc Drážďan sa vrútila spolu veľká skupina okolo šesťdesiatich cyklistov. O únik sa pokúsil Rumun Stoicu, ale osamotený vydržal iba zopár stoviek metrov, potom ho súperi dostihli. Pred vjazdom na štadión bol v popredí aj náš Renner, ale v nebezpečnej tlačenici radšej neriskoval a prepadol sa dozadu. Svoje mimoriadne špurtérske schopnosti opäť ukázal Weissleder, na dráhe nemal vážnejšieho súpera a suverénne zvíťazil. Minútová bonifikácia pre neho znamenala návrat do žltého dresu.
 
Výsledky 10. etapy (jednotlivci): 1. Weissleder (NDR) 4:52:37 hod. 2. Vandenberghen (Belgicko) +0:30 min. 3. Vjaravas (ZSSR) +1:00 min....16. Renner (ČSR)....29. Malten (ČSR) 30. Hasman (ČSR)....42. Mareš (ČSR) 43. Révay (ČSR), všetci +1:00 min.
Výsledky 10. etapy (družstvá): 1. NDR 14:40:51 hod. 2. Belgicko 3. Poľsko 4. ZSSR (všetky rovnaký čas ako víťaz)
 
Celkovo po 10. etape (jednotlivci): 1. Weissleder (NDR) 44:05:28 hod. 2.Adler (NDR) +0:13 min. 3. Hagen (NDR) +0:47 min....22: Révay (ČSR) +27:16 min...36. Hasman (ČSR) +40:00 min.....41. Malten (ČSR) +1:00:06 hod.
Celkovo po 10. etape (družstvá): 1. NDR 132:20:42 hod. 2. Belgicko +10:37 min. 3. ZSSR +14:09 min....9. Československo +1:17:29 hod.
 
 
11. etapa, Drážďany - Lipsko, 201 km
 
Jedna z najťažších etáp vzbudzovala rešpekt svojou dĺžkou, ale tiež viacerými kopcami. Čakalo sa, že Poliak Gozda podnikne razantný atak na stupne víťazov, od ktorých nebol veľmi vzdialený. A svoje plány mali aj Belgičania, druhí v poradí družstiev, aj keď otriasť dominantnou pozíciou reprezentantov NDR bolo takmer nemožné...
 
Hneď po štarte sa na čele vytvorila štvorčlenná skupinka, v ktorej bol aj náš Révay. V úniku vydržalo toto kvarteto len 40 kilometrov, potom ho pelotón pohltil. V popredí bolo často vidieť modré dresy vedúceho družstva, i v žltom jazdiaceho Weissledera. Na prvej šprintérskej prémii bol prvý Adler. Ako to už tesne za prémiami býva, jazdci si na chvíľku vydýchli, zvoľnili tempo a to využili Laidlaw (Anglicko), Jacobs a Schober, ktorí sa vydali do úniku. V nasledujúcich kilometroch trojica predviedla úžasné predstavenie. Držali priam pekelné tempo, striedali sa ako stíhači na dráhe a ich náskok sa plynule zvyšoval. Potom však Schober dostal od trénera pokyn ďalej nespolupracovať. Aj zvyšná dvojica zostala spolu iba krátko, Jacobs sa odpútal od Laidlawa a osamotený šliapal na čele pretekov. Pred sebou však ešte mal kľúčové miesto etapy, brutálne stúpanie na kopec v Meerane, ktoré malo sklon až 20 percent. Ešte pred namáhavým výšľapom Jacobs na chvíľku stratil koncentráciu a vo vysokej rýchlosti spadol. Znamenalo to pre neho zdržanie a Schober s Laidlawom ho predbehli. Ani oni dvaja nevydržali vo vedení dlhšie, po pár kilometroch ich "zhltol" pelotón. Cieľový špurt bol pôsobivou exhibíciou jazdcov NDR, ktorí obsadili prvé štyri priečky. Zvíťazil Hagen pred Adlerom a Weisslederom. Časové rozdiely na prvých miestach klasifikácie jednotlivcov pred etapou boli malé, o víťazovi ešte vôbec nebolo rozhodnuté.
 
Výsledky 11. etapy (jednotlivci): 1. Hagen (NDR) 5:13:20 hod. 2. Adler (NDR) +0:30 min. 3. Weissleder (NDR) +1:00 min....11. Hasman (ČSR) +1:00 min
Výsledky 11. etapy (družstvá): 1. NDR 15:43:00 hod. 2. Poľsko 3. Belgicko 4. ZSSR (všetci rovnaký čas ako víťaz)
 
Celkovo po 11. etape (jednotlivci): 1. Adler (NDR) 49:19:31 hod. 2. Hagen (NDR) +0:04 min. 3. Weissleder (NDR) +0:17 min.....21. Révay (ČSR) +27:36 min....34. Hasman (ČSR) +40:17 min....39. Malten (ČSR) +1:00:23 hod.
Celkovo po 11. etape (družstvá): 1. NDR 148:03:42 hod. 2. Belgicko +10:37 min. 3. ZSSR +14:09 min.....8. Československo +1:07:29 hod.
 
 
12. etapa, Lipsko - Halle, 40 km, časovka jednotlivcov +  Halle - Magdeburg, 130 km, etapa s hromadným štartom 
 
Pomerne dlhá časovka bola asi poslednou príležitosťou výraznejšie si vylepšiť postavenie v klasifikácii jednotlivcov, kým v súboji družstiev bolo prvenstvo jazdcov NDR už prakticky isté. Famózny výkon podal Belgičan Vandenberghen, ktorý nechal za sebou všetkých súperov. V žltom tričku jazdiaceho Adlera porazil o vyše dva a pol minúty, no odstupy ďalších jeho konkurentov neboli až také výrazné. Schur naznačil, že jeho forma pred kľúčovými pretekmi sezóny na rímskej olympiáde stúpa. Za víťazom zaostal len o 13 sekúnd, patrila mu druhá priečka. Československí reprezentanti potvrdili, že jazda proti stopkám rozhodne nie je ich silnou stránkou. Najlepší z našich Révay obsadil síce solídnu osemnástu pozíciu, lenže jeho strata predstavovala 2:44 min. Na druhej strane, Révay v časovke dokázal predstihnúť výborného Weissledera.
 
Výsledky časovky: 1. Vandenberghen (Belgicko) 50:09 min. 2. Schur (NDR) +0:13 min. 3. Hagen (NDR) +0:50 min. 4. Covens (Belgicko) +0:55 min. 5. Lacombe (Francúzsko) +1:06 min. 6. Claes (Belgicko) +1:12 min. 7. Eckstein (NDR) +1:13 min. 8. Duez (Francúzsko) +1:21 min....18. Révay (ČSR) +2:44 min.....32. Hasman +3:35 min....42. Mareš (ČSR) +4:33 min.
 
Ešte v ten istý deň, pár hodín po namáhavej časovke, čakalo na pelotón ďalších 130 kilometrov, ktoré nemilosrdne prevereili kondíciu všetkých jazdcov. Hneď od štartu sa šliapalo v rezkom tempe, pokusov o únik bolo nemálo. Prvý vážnejší prišiel veľmi skoro, už na desiatom kilometri. V popredí sa vytvorila deväťčlenná skupina, tvorili ju Sajdchužin, Vostrjakov (obaja ZSSR), Schur, Adler (obaja NDR), Claes (Belgicko), Bangsborg (Dánsko), Törők (Maďarsko), Podobas (Poľsko), Ziegler (Rumunsko). Grupa poctivo spolupracovala, no jej vysoké tempo nevydržal Ziegler a zaostal. Naopak, členmi ďalšej skupiny, ktorá sa dotiahla na vedúcu, boli aj československí cyklisti Révay s Hasmanom. Na čele pretekov sa najčastejšie objavoval Schur, jeho zámer bol čiateľný. Vo vedúcej skupine boli až dvaja jazdci NDR, kým Belgičania v nej mali len jediného zástupcu. Ak by teda vedúca skupina dosiahla cieľ s náskokom, družstvo NDR by na svojho najvážnejšieho konkurenta znova získalo. Motivácia Nemcov bola o to väčšia, že v časovke boli v sumári družstiev najlepší Belgičania a mierne stiahli stratu na vedúci tím. Zároveň vpredu chýbal aj ašpirant na žlté tričko Vandenberghen. V časovke exceloval, no v následnej etape akoby mu chýbali sily a v cieli mal na víťaza stratu vyše dvoch minút. Podobne dopadol víťaz štyroch etáp prebiehajúceho ročníka Weissleder. Bolo evidentné, že plány na celkové víťazstvo musel oželieť. Gustav Adolf Schur pretavil svoj výborný výkon v hromadnej etape na víťazstvo, druhý bol Belgičan Claes, tretí Dán Bangsborg.
 
Výsledky etapy Halle - Magdeburg (jednotlivci): 1. Schur (NDR) 2:46:29 hod. 2. Claes (Belgicko) +1:09 min. 3. Bangsborg (Dánsko) +2:28 min.....18. Hasman (ČSR) +6:43 min....38. Mareš (ČSR) +9:39 min....44. Renner (ČSR) +10:20 min.
 
Celkovo po 12. etape (jednotlivci): 1. Adler (NDR) 52:09:24 hod. 2. Hagen (NDR) +0:40 min. 3. Claes (Belgicko) +1:02 min. 4. Vandenberghen (Belgicko) +2:42 min. 5. Bangsborg (Dánsko) +3:32 min. 6. Weissleder (NDR) +5:08 min.
Celkovo po 12. etape (družstvá): 1. NDR 156:31:31 hod. 2. Belgicko + 13:23 min. 3. ZSSR +18:24 min......7. Československo +1:19:31 hod.
 
 
13. etapa, Magdeburg - Berlín, 182 km
 
Aj posledná etapa bola manifestáciou sily reprezentantov NDR. Hoci mali víťazstvo medzi tímami potvrdené už oveľa skôr, záver nevypustili a opäť boli dominantní. Počas takmer celej etapy jazdil pelotón pohromade, a aj keď sa vyskytlo zopár pokusov o úniky, žiaden neznamenal zásadnú zmenu v celkovom poradí. Belgičania pripravovali frontálny útok na žlté tričko. Ich jazdec Claes mal zhruba minútovú stratu na vedúceho Adlera, takže to určite nebol márny boj. V ich snahe ich podporovali aj Francúzi, ale družstvo NDR potvrdilo svoju mimoriadnu kvalitu. Už na 25. kilometri sa udiali významné veci, približne v polovici pelotónu došlo k hromadnému pádu. Adler v žltom drese sa v tých chvíľach iba predieral dopredu, takže spomínaný incident postihol aj jeho. Neutrpel žiadne vážnejšie zranenie. Rýchlo opäť vysadol na svoj bicykel a uháňal za pelotónom. Lenže po pár stovkách metrov spadol znova a musel meniť poškodený bicykel. Výmena neprebehla optimálne. Pár desiatok sekúnd musel Adler čakať na svoj mechanický voz a za hlavným poľom dosť výrazne zaostal. V tých chvíľach zobral taktovku do rúk nemecký cyklistický "vodca" Schur. Spolu s Weisslederom počkali na Adlera a v trojici sa pustili zo všetkých síl do stíhania pelotónu. Na čele pretekov veľmi aktívne jazdili Belgičania. Ak by sa im podarilo odstaviť druhého v celkovom poradí Hagena, mohol Claes na poslednú chvíľu získať žltý dres. Trojica Schur, Weissleder, Adler napriek enormnej snahe naberala čoraz väčšiu stratu na hlavné pole. Na 115. kilometri to bolo 2:30 min, o 30 kilometrov ďalej už dokonca 5 minút. Bolo jasné, že Adler už klasifikáciu jednotlivcov určite nevyhrá. Na štadióne v Berlíne zotrvávalo 80 000 divákov v napätom očakávaní. Z repreduktorov dostávali aktuálne informácie o tom, čo sa deje na trati. Hagen bojoval s početnou presilou, ale držal sa statočne. Keď sa v bráne štadióna objavil prvý cyklista, tribúny vybuchli nadšením. Mal totiž oblečený modrý dres, a bol to práve Hagen! V krásnom špurte nepustil pred seba nikoho zo súperov a jeho etapové víťazstvo znamenalo minútovú bonifikáciu a  prvenstvo v celkovej klasifikácii. Claes bojoval do poslednej chvíle, ale celkovo to stačilo len na druhú priečku.
 
Výsledky 13. etapy (jednotlivci): 1. Hagen (NDR) 4:23:36 hod. 2. Gazda (Poľsko) +0:30 min. 3. Covens (Belgicko) +1:00 min. 4. Bangsborg (Dánsko) +1:00 min. 5. Claes (Belgicko) +1:00 min....12. Malten (ČSR)....17. Hasman (ČSR)...26. Mareš....34. Révay (všetci +1:00 min)
Výsledky 13. etapy (družstvá): 1. NDR 13:19:48 hod. 2. Poľsko 3. ZSSR 4. Dánsko 5. Belgicko 6. Anglicko 7. Československo (všetci rovnaký čas ako víťaz).
 
Celkovo po 13. etape (jednotlivci): 1. Hagen (NDR) 56:35:38 hod. 2. Claes (Belgicko) +1:22 min. 3. Vandenberghen (Belgicko) +3:04 min. 4. Bangsborg (Dánsko) +3:54 min. 5. Gazda (Poľsko) +6:01 min. 6. Sajdchužin (ZSSR) +6:10 min. 7. Adler (NDR) +7:27 min. 8. Eckstein (NDR) +7:41 min. 9. Olizarenko (ZSSR) +8:17 min. 10. Bradley (Anglicko) +9:44 min.....19. Révay (ČSR) +18:05 min....29. Hasman (ČSR) +33:58 min....36. Malten (ČSR) +57:51 min....50. Mareš (ČSR) +1:19:14 hod.
Celkovo po 13. etape (družstvá): 1. NDR 169:51:29 hod. 2. Belgicko +14:13 min. 3. ZSSR +19:14 min. 4. Poľsko +28:23 min. 5. Anglicko +41:45 min...7. Československo +1:18:50 hod.
 
Erich Hagen si na poslednú chvíľu zabezpečil vlastníctvo žltého dresu v hádam najdramatickejších Pretekoch mieru v dovtedajšej histórii.  
 
 
Informácie čerpáme z návštev knižníc a zdrojom tohto ročníka je denník Pravda.