Štrnásty ročník Pretekov mieru sa konal v roku 1961, pelotón čakalo trinásť etáp o celkovej dĺžke 2478 kilometrov, od 2. do 16. mája. Štartovalo 90 cyklistov, do cieľa ich došlo 61. Priemerná rýchlosť víťaza bola 39,7 km / hod.
 
Do štrnásteho ročníka Pretekov mieru vstúpilo spolu 90 cyklistov z pätnástich krajín. Pred rokom to bola manifestácia sily reprezentantov NDR, ktorí suverénne vyhrali súťaž družstiev, a aj medzi jednotlivcami nepožičali žltý dres nikomu z inej krajiny. O to väčšia bola motivácia ich súperov, hlavne cyklistov Sovietskeho zväzu, ktorí prišli vo veľmi silnej zostave. Viktor Kapitonov v minulom roku na olympiáde v Ríme dosiahol jeden zo svojich hlavných kariérnych cieľov. V hromadných pretekoch jednotlivcov získal zlatú medailu.
 
Pred štartom sa prezentovali reprezentanti z týchto krajín: Bulharsko, Dánsko, Fínsko, Francúzsko, Anglicko, Holandsko, Maďarsko, Nórsko, Poľsko, Nemecká demokratická republika, Československo, Rumunsko, Švédsko, Sovietsky zväz a Juhoslávia.
 
V tíme NDR figurovali všetci štyria cyklisti, ktorí si v priebehu predchádzajúceho ročníka obliekli žltý dres, teda Hagen, Schur, Weissleder a  Adler.
 
 
1. etapa, okruh vo Varšave a okolí, 136 km
 
V úvodnej etape organizátori vytýčili klasické kritérium. Pelotón mal pred sebou štyri okruhy po 34 kilometrov. Jazdilo sa aj ulicami Varšavy, od cyklistov si to vyžadovalo pozornosť a dôraz na techniku jazdy v miestami úzkych uliciach s množstvom zákrut. Už od prvého okruhu nasadili pretekári svižné tempo, prvých 34 kilometrov zdolali priemernou rýchlosťou 40 km / hod. Napriek tomu sa nikomu nevydaril úspešný únik a hlavné pole sa držalo pohromade. Na začiatku druhého kola sa z oblohy spustil drobný dážď. Cesty sa stali zradnými, šmykľavými, hlavne úseky po dlažobných kockách boli náročné. Viacerí cyklisti na to doplatili pádmi a defektami. Problémy neobišli ani tých najväčších favoritov. Gustav Adlof Schur mal defekt, jeho mechanický voz bol v tých chvíľach pomerne ďaleko. Cyklista preto nabral výraznejšiu časovú stratu, ktorá mu znemožnila zapojiť sa do súboja o etapový triumf. V popredí sa vyformovala početná vedúca skupina, ktorá držala rýchle tempo a tí, ktorí v nej absentovali, mali iba nepatrné šance prebiť sa dopredu. Vedúca skupina si udržala odstup až po cieľový štadión. Do špurtu sa mohli zapojiť desiatky pretekárov. V závere bol najrýchlejší reprezentant NDR Höhne. Potvrdil, že vysoké ambície nemusia mať len skúsení matadori z jeho družstva.
 
Výsledky 1. etapy (jednotlivci): 1. Höhne (NDR) 3:14:53 hod. 2. Sajdchužin (ZSSR) +0:30 min. 3. Čerepovič (ZSSR) +1:00 min.
Výsledky 1. etapy (družstvá): 1. NDR 9:47:43 hod. 2. ZSSR +0:02 min. 3. Dánsko +0:02 min....6. Českoslovesnko +0:02 min.
 
 
2. etapa, Varšava – Olsztyn, 206 km
 
Dĺžka druhej etapy dávala predpoklady na množstvo únikov a tie aj prišli. Po niekoľkých "platonických" sa zhruba na päťdesiatom kilometri oddelila od pelotónu skupina s viacerými elitnými borcami. Figurovali v nej aj Dán Bangsborg, Angličan Laidlaw, Švéd Adamsson, okrem nich aj dvaja jazdci ZSSR Sajdchužin s Melichovom. Družstvo NDR malo vpredu iba jediného svojho zástupcu, Gustava Adolfa Schura. Zostava vedúcej grupy, samozrejme, nevyhovovala tímu NDR, preto Schur robil všetko, čo bolo v jeho silách, aby brzdil tempo čelnej skupiny. Trasa viedla po kvalitnej diaľnici a tempo tomu zodpovedalo. Tachometre sprievodných vozidiel ukazovali pravidelne okolo 44 km / hod. Osamotený Schur sa snažil spomaľovať súperov, ale na rýchlostnej prémii vyštartoval ako blesk a získal ju pre seba. Potom sa znova vrátil k uvedenej taktike, ktorá bola úspešná. Pelotón dostihol vedúcu skupinu. Okolo ciest sa zhromaždili desaťtisíce domácich fanúšikov, ktorí neprestajne hnali vpred poľských reprezentantov. Jarzebski, Beker a Piechnaczek vyslyšali volanie "kibicov" a nastúpili do úniku. Stihli sa k nim pridať Eckstein (NDR), Göransson (Švédsko), Dán Bangsborg a Melichov (ZSSR). Vznikla tak veľmi silná čelná skupina, ktorá si vybudovala minútový náskok. Situácia maximálne vyhovovala Poliakom, ak by únik vydržal až do konca etapy, v súťaži družstiev by výrazne získali. Samozrejme, to sa nepáčilo ich najvážnejším konkurentom. Ostatné tímy preto zorganizovali naháňačku, ktorá sa skončila úspešne. Pár kilometrov pred cieľovým mestom Olsztyn sa stal únik minulosťou a do boja o etapový triumf sa tak mohli zapojiť prakticky všetci elitní jazdci. Posledných pár kilometrov pred vjazdom na štadión viedlo ulicami mesta, technika jazdy v desiatkach zákrut nabrala na dôležitosti. Ešte bolo dosť príležitostí odtrhnúť sa z pelotónu a získať si malý, ale rozhodujúci náskok. V úplnom závere prišiel krátky, ale intenzívny dážď. Na mokrých cestách bola opatrnosť prvoradá. Tesne pred vjazdom na štadión čakala na pelotón dlhá tiahla zákruta, kľúčové miesto záverečného špurtu. Všetci traja Poliaci dojazd dobre poznali, ale táto výhoda im víťazstvo nepriniesla. Melichov v obkolesení silných súperov zašpurtoval bravúrne a nepustil pred seba nikoho. Minútová bonifikácia za víťazstvo vyniesla Melichova na čelo klasifikácie jednotlivcov.
 
Výsledky 2. etapy (jednotlivci): 1. Melichov (ZSSR) 4:40:00 hod. 2. Eckstein (NDR) +0:30 min. 3. Piechnaczek (Poľsko) +1:00 min.....10. Pecina (ČSSR) +2:10 min.
Výsledky 2. etapy (družstvá): 1. Poľsko 14:09:11 hod. 2. ZSSR 3. NDR (rovnaký čas)...6. Českoslovesnko +5:26 min.ť
 
Celkovo po 2. etape (jednotlivci): 1. Melichov (ZSSR) 7:55:55 hod. 2. Eckstein (NDR) +0:32 min. 3. Piechnaczek (Poľsko) +1:02 min.
Celkovo po 2. etape (družstvá): 1. Poľsko 23:51:44 hod. 2. ZSSR +0:49 min. 3. NDR +4:09 min....6. Československo +10:38 min.
 
 
3. etapa, Olczyn – Gdaňsk, 204 km
 
Tretia etapa mala všetko, čo je atraktívne pre divákov a náročné pre pretekárov. Prudké, technické zákruty, úzke ulice vydláždené kockami, dĺžku, ktorá vytriedila tých najsilnejších od ostatných. Hneď od štartu sa to vpredu mlelo, jeden nástup striedal ďalší. V prvom významnejšom úniku sa ocitlo dvanásť cyklistov, vrátane nášho Révaya, zato Sovieti tam mali až štyroch zástupcov. Zloženie vedúcej skupiny bolo mimoriadne silné, únik mal všetky predpoklady razantne zamiešať karty. Vpredu jazdil v žltom tričku Melichov, jeho kolegovia zo "zbornej" Sajdchužin, Kapitonov, Petrov, Nemci Schur a Weissleder, Poliak Gazda, Maďar Megyerdi, Bulhar Christov, a trochu prekvapujúco aj dvaja Švédi Göransson a Pettersson. Na 44. kilometri čakala jazdcov rýchlostná prémia, vyhral ju Petrov pred Kapitonovom a Weisslederom. Na chvíľku sa spustil drobný dáždik, ale za pár minút už boli cesty suché ako pred ním. V ďalších kilometroch pelotón zvýšil tempo, kým vpredu sa začalo taktizovať. Početná prevaha Sovietov sa konkurencii nepáčila, vo vedúcej skupine sa vyskytlo viacero borcov, ktorí mali záujem jej tempo brzdiť. Obe skupiny sa zliali do jednej, zhruba 50 kilometrov pred cieľom sa odvážne vydal na únik Angličan Denson. Spočiatku mu súperi nevenovali väčšiu pozornosť, Denson šliapal z plných síl a vypracoval si odstup jednej minúty. Keď túto informáciu dostali favoriti v popredí vedúcej skupiny, razantne zvýšili tempo a Densonov náskok sa začal zmenšovať. Ešte pred vjazdom do Gdaňsku ho súperi dobehli, vyčerpaný Angličan sa s vypätím všetkých síl aspoň udržal na konci čelnej skupiny. Na dráhe štadióna v Gdaňsku sa pred zrakmi 40 000 divákov odohrala úžasná špurtérska dráma. Pred pretekmi tréner Rumunska Konstantin Voicu avizoval, že jeho zverenec Moiceanu má slabinu v kopcoch, ale v šprinte je vynikajúci. Záver etapy potvrdil trénerove slová, Moiceanu v súboji s elitnými súpermi vyvinul úžasnú rýchlosť a etapu vyhral!
 
Výsledky 3. etapy (jednotlivci): 1. Moiceanu (Rumunsko) 4:54:35 hod. 2. Gazda (Poľsko) +0:30 min. 3. Melichov (ZSSR) +1:00 min...18. Jursa (ČSSR)....39. Pecina (ČSSR) obaja +0:57 min.
Výsledky 3. etapy (družstvá): 1. Rumunsko 14:46:49 hod. 2. Poľsko +0:00 min. 3. ZSSR +0:00 min....5. Československo +0:02 min.
 
Celkovo po 3. etape (jednotlivci): 1. Melichov (ZSSR) 12:51:30 hod. 2. Eckstein (NDR) +0:34 min. 3. Göransson (Švédsko) +1:36 min....19. Hasman (ČSSR) +6:05 min....28. Jursa (ČSSR) +6:29 min.
Celkovo po 3. etape (družstvá): 1. Poľsko 38:38:33 hod. 2. ZSSR +0:59 min. 3. NDR +4:13 min....5. Československo +10:40 min.
 
 
4. etapa, časovka družstiev na 40 km + Bydgošč – Poznaň, etapa s hromadným štartom, 125 km
 
Krátko po dojadze predchádzajúcej etapy sa kompletný konvoj potreboval presunúť pár desiatok kilometrov z Gdaňska do Švicie, kde bol štart časovky družstiev. Organizátori zvolili osvedčený spôsob, špeciálny vlak. Cyklisti v ňom mali primeraný komfort, členovia sprievodných tímov tiež a vozne poskytli aj dostatok miesta pre nevyhnutné materiálne vybavenie.
 
Časovka družstiev sa nezapočítavala do klasifikácie jednotlivcov, smerodatný bol čas tretieho člena tímu v cieli. Smola sprevádzala československé družstvo. Najprv mal defekt Révay a musel meniť koleso na svojom bicykli. Mechanický voz sa mierne zdržal, Révay sa už nestihol zaradiť ku kolegom z družstva. Navyše, hrubej chyby sa dopustili usporiadatelia pred vjazdom na štadión. Naše družstvo omylom usmernili na nesprávnu cestu, čo ho stálo pár desiatok sekúnd. Vedenie nášho tímu bezprostredne po dojazde podalo protest, o ktorom rozhodovala jury pretekov. Rozhodcovia protestu vyhoveli, odrátali z času československého tímu 20 sekúnd, čo ho posunulo na piate miesto v hodnotení časovky. V jazde na čas dominovali cyklisti Sovietskeho zväzu, ktorí si po výbornom výkone privlastnili modré dresy pre lídta tímovej klasifikácie. Posledné kilometre už jazdila len trojica Sajdchužin, Melichov, Petrov, napriek tomu udržali vysoké tempo a vyhrali. Nečakane skvelý výkon podali Švédi, ktorí za víťazmi zaostali len o 5 sekúnd. Na druhej strane favorizovaní borci NDR výrazne stratili, keďže ich odstup od Sovietov bol až 1:50 min.
 
Po zhruba dvojhodinovom odpočinku nastúpil pelotón popoludní na etapu s hromadným štartom. Časovka odčerpala všetkým cyklistom množstvo síl, museli s nimi rozumne hospodáriť a myslieť aj na popoludňajšiu neľahkú etapu. Tak aj vyzerali prvé desiatky kilometrov. Jazdilo sa pokojne, bez pokusov o úniky. Až na 30. kilometri pelotón ožil, tu totiž čakala jazdcov špurtérska prémia. Vyhral ju Švéd Adamsson pred Rumunom Moiceanom a Angličanom Laidlawom. Aj na druhej prémii demonštroval svoju rýchlosť Adamsson, opäť bol prvý. Podstatnú časť etapy následne absolvoval pelotón spolu až po métu 25 kilometrov do cieľa. V tej chvíli sa od hlavného poľa odtrhla šesťčlenná skupina so silným obsadením. Boli v nej Weissleder a Höhne (obaja NDR), Petrov a Melichov (obaja ZSSR), Lulau (Nórsko) a Denson (Anglicko). Tímy Sovietskeho zväzu a NDR mali veľkú motiváciu dotiahnuť únik úspešne až do cieľa, podľa toho to aj vpredu vyzeralo. Spomínaná štvorica sa pravidelne striedala na čele a udržiavala veľmi svižné tempo. Kolegovia na čele hlavnej skupiny sa zasa snažili spomaľovať pelotón, v ktorom boli, logicky, najaktívnejší Poliaci. Ich osamotená snaha nenašla odozvu u ďalších tímov, a tak vyšumela do stratena. Výsledok sa dostavil, vedúca skupina si vypracovala zhruba minútový náskok a udržala si ho až do cieľa. Veľkú väčšinu zostávajúcej vzdialenosti preletela čelná grupa rýchlosťou okolo 50 km / hod. Pre Poliakov sa etapa skončila veľmi zle. Modré dresy vedúceho družstva stratili a klesli až na tretiu priečku. Etapu vyhral Soviet Petrov.
 
Maximálne spokojný mohol byť pôvodne Melichov. V prvej šestke poradia etapy chýbali jeho najvážnejší rivali a tak si upevnil svoju pozíciu na čele klasifikácie jednotlivcov. Lenže rozhodcovia museli riešiť protest, ktorý podalo vedenie družstva NDR. Podľa Nemcov Melichov blokoval vo finiši Weissledera. Rozhodcovia dlho analyzovali predmetnú kolíziu a ich konečný verdikt vyvolal búrlivé diskusie. Melichov zinaksoval dvojminútovú penalizáciu, ktorá mohla zásadne prehovoriť do konečnej klasifikácie jednotlivcov. Nezávislí pozorovatelia tvrdili, že Weissleder tiež hodil „vlnku“ a nepočínal si v súlade s pravidlami.
Pochopiteľne, Sovietom sa rozhodnutie absolútne nepáčilo, no museli sa s ním zmieriť. Z ich tábora zaznelo len lakonické – verdikt akceptujeme, ale hneď kuli plány na ďalší deň. Sovietska odveta v ďalšej etape bola tvrdá…
 
 
5. etapa, Miedzychod – Štetín, 165 km
 
Piata etapa bola poslednou na území Poľska, čakala sa maximálna aktivita domácich reprezentantov. Od prvých kilometrov sledovali diváci okolo ciest zaujímavé predstavenie. Už na 10. kilometri vznikol prvý únik, a rozhodne nebol zanedbateľný. Zapojili sa totiž do neho viacerí excelentní jazdci. Sovieti mali v úniku veľmi silné trio Kapitonov, Čerepovič a "žltý" Melichov, Poliaci Gazdu, skúseného Królaka a Jarzebskeho. Okrem nich jazdili vpredu Nemci Hagen s Ecksteinom, Dán Bangsborg, Švéd Göransson, Rumun Stoica, Nór Lulau, Francúz Poppe a československý reprezentant Révay. Jazdci museli absolvovať aj zradné úseky po kamenistých cestách, na ktorých neustále hrozili defekty. Poliaci boli odhodlaní spraviť pre úspech maximum, no postihla ich smola. Jarzebski mal defekt, ktorý ho obral o približne 30 sekúnd a stratu už nedokázal vymazať. Identický problém musel riešiť aj Poppe, ani on sa vo vedúcej skupine neudržal. Sovieti mali oproti cyklistom NDR vpredu o jedného jazdca viac, mali preto silnú motiváciu, aby vedúca skupina šliapala čo najrýchlejšie. Uľahčoval im to aj fakt, že rešpektovaný líder Nemcov Schur, ktorý dokázal kolegov z tímu maximálne vyburcovať, vpredu chýbal. Vedúca skupina si udržala výrazný náskok až do cieľa na štadióne v Štetíne. Záverečný špurt bol exhibíciou  Sovietov, ktorí kompletne obsadili stupne víťazov. Minútovú bonifikáciu za víťazstvo si pripísal jazdec v žltom tričku Melichov, opäť teda zvýraznil svoje vedenie medzi jednotlivcami. Hneď za ním dorazil do cieľa Kapitonov, tretí bol ďalší Soviet Čerepovič. Poliaci síce nezabránili dominancii sovietskych jazdcov, ale oproti tímu NDR si polepšili a posunuli sa na druhé miesto súťaže družstiev.
 
Výsledky 5. etapy (jednotlivci): 1. Melichov (ZSSR) 4:05:49 hod. 2. Kapitonov (ZSSR) +0:30 min. 3. Čerepovič (ZSSR) +1:00 min....11. Révay (ČSSR) +1:05 min....15. Heller (ČSSR) +5:31 min.
Výsledky 5. etapy (družstvá): 1. ZSSR 12:20:37 hod. 2. Poľsko +3:29 min. 3. NDR +4:01 min. 4. Československo +7:27 min.
 
Celkovo po 5. etape (jednotlivci): 1. Melichov (ZSSR) 20:31:07 hod. 2. Eckstein (NDR) +1:26 min. 3. Göransson (Švédsko)......14. Révay (ČSSR) +7:54 min.....18. Heller (ČSSR) +10:44 min.
Celkovo po 5. etape (družstvá): 1. ZSSR 62:42:44 hod. 2. Poľsko +7:06 min. 3. NDR +7:15 min...5. Československo +21:03 min.
 
 
6. etapa, Štetín – Rostock,
 
Pred šiestou etapou prišiel celému pelotónu veľmi vhod oddychvý deň, ale počas jej priebehu museli cyklisti bojovať okrem vzdialenosti aj s krajne nepriaznivým počasím. Na pelotón sa zniesol  hustý dážď, miestami sa meniaci na krupobitie, navyše teplota zodpovedala skôr decembru než polovici mája.
 
Rozhodujúce chvíle prišli na 80. kilometri, vtedy sa vpredu vyformovala úniková formácia. Tvorili ju Kapitonov a Melichov (obaja ZSSR), Piechnaczek, Fornalczyk (obaja Poľsko), Zanoni, Cosma (obaja Rumunsko), Bangsborg (Dánsko), Schur (NDR), Poppe (Francúzsko) a Hasman (ČSSR). Na šprintérskych prémiách exceloval Cosma, obe sa stali jeho korisťou. Dôsledkom hrozného počasia bolo aj množstvo pádov, defektov a mechanických porúch na bicykloch. Pár kilometrov pred Rostockom odpadol z vedúcej skupiny Dán Bangsborg, vzápätí vyvinul enormné úsilie na to, aby doskočil svojich súperov. Nedokázal to a v cieli totálne vyčerpaný takmer skolaboval. V uliciach Rostocku sa zvyšní deviati cyklisti na čele striedali v nástupoch, všetci sa snažili vypracovať si čo najlepšiu pozíciu pred cieľovým špurtom. Nie všetci sa však do neho zapojili. Rumun Cosma korunoval svoj vynikajúci výkon v etape nečakaným nástupom približne 2 kilometre pred cieľom. Odskočil súperom na vzdialenosť asi päťdesiatich metrov a náskok si odvážnou jazdou udržal až do cieľa. Melichov v žltom drese skončil druhý, Poliak Formalczyk tretí.
 
Výsledky 6. etapy (jednotlivci): 1. Cosma (Rumunsko) 5:56:35 hod. 2.Melichov (ZSSR) +0:43 min. 3. Formalczyk (Poľsko) 1:51 min.
 
 
8. etapa, Rostock – Berlín, 240 km
 
Mimoriadne dlhá siedma etapa priniesla nečakané udalosti, ktoré mnohých zaskočili. Keď už po prvých kilometroch nastúpili do úniku piati odvážlivci, žiadneho zo súperov to nevyviedlo z miery. Obrovská vzdialenosť do cieľa bola zásadným argumentom, prečo únik nikto nestíhal. Pätici väčšinu etapy pomáhal vietor do chrbta, jej stabilná rýchlosť neklesala pod 40 km / hod. Po 103 kilometroch bol jej náskok rovných päť minút, ale pelotón mal ešte dostatok času na protiakciu. V úniku sa striedali v udržiavaní pekelného tempa všetci piati jazdci - Révay (ČSSR), Piechnaczek (Poľsko), Denson (Anglicko), Hagen (NDR), Török (Maďarsko). Menšie komplikácie postihli Hagena, po defekte musel meniť koleso svojho stroja. Zvyšní štyria borci z úniku na neho počkali, dobre vedeli, že s ním budú šance na úspech oveľa vyššie. Hlavné pole medzitým citeľne zvýšilo aktivitu, na jeho čele bolo často vidieť Schura a Sajdchužina. Náskok sa scvrkával každým kilometrom, ale pred vjazdom do ulíc Berlína bol ešte stále okolo dvoch minút. V tých chvíľach bolo zrejmé, že hlavné pole únik nestihne zlikvidovať. Na krásnom štadióne v Berlíne čakalo na dojazd 80 000 divákov. Na atletickú dráhu sa ako prvý vyrútil Piechnaczek, na jeho zadnom kolese visel Hagen. Hľadisko hnalo hlasným povzbudzovaním vpred domáceho reprezentanta, ktorý bol v posledných desiatkach metrov predsa len najrýchlejší. Melichov síce dorazil do cieľa až v druhej skupine, ale žlté tričko si udržal. Rovnako tak modré dresy najlepšieho tímu zostali jazdcom Sovietskeho zväzu.
 
Výsledky 7. etapy (jednotlivci): 1. Hagen (NDR) 5:42:55 hod. 2. Piechnaczek (Poľsko) +0:30 min. 3. Török (Maďarsko) +1:10 min....5. Révay (ČSSR) +1:10 min.
Výsledky 7. etapy (družstvá): 1. NDR 17:44:39 hod. 2. Poľsko 3. Československo 4. Maďarsko 5. Anglicko 6. ZSSR (všetci rovnaký čas ako víťaz)
 
Celkovo po 7. etape (jednotlivci): 1. Melichov (ZSSR) 32:14:15 hod. 2. Kapitonov (ZSSR) +6:31 min. 3. Eckstein (NDR) +11:04 min....13. Révay (ČSSR) +16:05 min.
Celkovo po 7. etape (družstvá): 1. ZSSR 98:02:56 hod. 2. Poľsko +4:49 min. 3. NDR +14:56 min....5. Československo +28:44 min.
 
 
8. etapa, Berlín – Lipsko, 207 km
 
Rovno pod legendárnou Brandenburgskou bránou sa odštartovala ďalšia etapa. Pelotón stihol prejsť iba zopár kilometrov, keď sa z oblohy spustil výdatný dážď, neskôr aj krúpy. Po extrémnom vypätí v predchádzajúci deň doľahla veľká únava na Maďara Töröka. Takmer hneď od štartu začal strácať na pelotón, až do konca etapy sa nedokázal vrátiť späť do hlavného poľa a nabral výraznú časovú stratu. Prívaly vody zmenili cesty na jednu veľkú kĺzačku, po pádoch museli nedobrovoľne skončiť viacerí jazdci. Zdeněk Hasman (ČSSR) mal tiež  ťažký pád a pokračovať v pretekoch nemohol. S pretrhnutými šľachami v kolene sa šliapať prosto nedá...
 
Aj náš najlepší jazdec v poradí jednotlivcov Révay v jednej fáze etapy zaostal za pelotónom, ale zmobilizoval sily a stratu vymazal. Až do 150. kilometra  sa držalo hlavné pole spolu, potom sa k úniku odhodlali Moiceanu (Rumunsko), Kolev (Bulharsko) a Hansson (Švédsko). Vypracovali si síce maličký, dvadsaťsekundový náskok, no ťažké kalibre v pelotóne mali neustále únik pod kontrolou. V pravej chvíli favoriti zvýšili tempo a tesne pred vjazdom do cieľového Berlína odvážnu trojicu dostihli. Na uliciach východonemeckej metropoly sa odohrával vzrušujúci boj o pozície, v ktorom bol ústrednou postavou Soviet Čerepovič. Vo vhodnom momente prudko nastúpil. Kým sa súperi spamätali, mal už približne dvestometrový náskok, ktorý si uchránil až do cieľa. Vedúci borec súťaže jednotlivcov Melichov si už v siedmej etape obliekol žlté tričko.
 
Výsledky 8. etapy (Jednotlivci): 1. Čerepovič (ZSSR) 5:27:27 hod. 2. Gazda (Poľsko) +0:53 min. 3. Moiceanu (Rumunsko) +1:47 min....13. Malten (ČSSR) +2:32 min....20. Jursa (ČSSR) +2:32 min.
Výsledky 8. etapy (družstvá): 1. ZSSR 16:27:43 hod. 2. Poľsko +1:05 min. 3. Rumunsko +1:29 min....8. Československo +2:14 min.
 
Celkovo po 8. etape (jednotlivci): 1. Melichov (ZSSR) 37:44:14 hod. 2. Kapitonov (ZSSR) +6:31 min. 3. Eckstein (NDR) +11:04 min.....12. Révay (ČSSR) +16:05 min....26. Malten (ČSSR) +22:31 min.
Celkovo po 8. etape (družstvá): 1. ZSSR 114:30:39 hod. 2. Poľsko +5:54 min. 3. NDR +16:54 min.....5. Československo +30:58 min.
 
 
9. etapa, Lipsko – Halle, časovka jednotlivcov, 40 km + Halle – Karl – Marx – Stadt, 144 km, etapa s hromadným štartom
 
Ako sa už na Pretekoch mieru stalo tradíciou, v jeden deň museli jazdci zvládnuť najprv časovku a popoludní aj riadnu etapu s hromadným štartom. Namáhavá porcia mohla ešte poprehadzovať poradie v oboch kategóriách. V časovke manifestovali úžasnú formu cyklisti Sovietskeho zväzu, všetci šiesti sa vpratali do prvej deviatky poradia, navyše im patrili kompletné stupne víťazov! Jazda na čas bola opäť sťažená neprívetivým počasím, takmer celú časovku sprevádzal hustý dážď. Šmykľavé cesty si vyžadovali maximálne sústredenie všetkých cyklistov. Nástrahy časovky najlepšie zvládol Petrov (ZSSR), na pódiu ho doplnili dvaja kolegovia z tímu Melichov a Sajdchužin. Azda najväčšiu pozornosť vzbudzovala priama konfrontácia Melichova a Ecksteina, ktorí štartovali za sebou. Eckstein vyrazil na trať o minútu skôr, no Melichov od prvých metrov nasadil vražedné tempo a po dvanástich kilometroch svojho súpera dostihol! Eckstein si potom zvolil taktiku, ktorá v kuloároch vyvolala rozhorčené komentáre. Podľa striktných pravidiel pre časovky by mal byť minimálny odstup medzi dvoma jazdcami 10 metrov, aby sa znemožnila jazda v "háku". Lenže Eckstein prepísaný odstup dobrých 25 kilometrov nedodržiaval a jazdil za Melichovom. Šéf sovietskeho družstva aj podal oficiálny protest, lenže jury ho zamietla a nechala výsledky časovky v platnosti.
 
V hromadnej etape museli cyklisti rozvážne hospodáriť so silami, veď mali všetci v nohách neľahkú časovku. Prejavilo sa to v priebehu pretekov. Nevyskytol sa žiaden významnejší únik a všetci borci z popredia klasifikácie došli do cieľa v početnej hlavnej skupine. V súčte oboch "položiek" bol najlepší Petrov. Tím ZSSR nahonobil na najvážnejších súperov, Poliakov, vyše 15 minút.
 
Sumárne výsledky 9. etapy (časovka + hromadná etapa) (jednotlivci): 1. Petrov (ZSSR) 4:47:52 hod. 2. Melichov (ZSSR) +1:45 min. 3. Sajdchužin (ZSSR) +2:44 min.
Sumárne výsledky 9. etapy (časovka + hromadná etapa) (družstvá): 1. ZSSR 14:29:35 hod. 2. NDR +6:26 min. 3. Švédsko +11:09 min.
 
Celkovo po 9. etape (jednotlivci): 1. Melichov (ZSSR) 42:35:51 hod. 2. Kapitonov (ZSSR) +6:29 min. 3. Eckstein (NDR) +10:44 min....14. Révay (ČSSR) +20:31 min.....29. Malten (ČSSR) +29:30 min.
Celkovo po 9. etape (družstvá): 1. ZSSR 129:00:14 hod. 2. Poľsko +22:44 min. 3. NDR +23:48 min....5. Československo +46:16 min.
 
 
10. etapa, Karl – Marx – Stadt – Karlove Vary, 107 km
 
Po niekoľkých škaredých dňoch sa  na cyklistov usmialo slnko, počas celej etapy bola obloha jasná a teplota príjemná. Cieľ kratučnej etapy bol už na území Československa a domáci jazdci svojím vystúpením potešili tisíce fanúšikov.  Etapa bola síce krátka, ale o ťažké stúpania v nej nebola núdza a nechýbal ani povestný "stupák" v Meerane, ktorého sklon dosahoval na dlhšom úseku až 20 percent. Zdolať ho, to si vyžadovalo enormné množstvo síl. Ale aj ďalšie pasáže v tejto etape dôkladne preverili kondíciu pelotónu. Na ďalšom, zhruba štyridsaťkilometrovom úseku jazdci prekonali výškový rozdiel 450 metrov. V etape teda chýbali pokojnejšie úseky, kde by si cyklisti aspoň na pár minút vydýchli. Mimoriadny výkon podal tentoraz československý reprezentant Heller. V posledných desiatkach kilometrov sa odvážne pustil do sólového úniku, ktorý korunoval skvelým víťazstvom. Svoj podiel na úspechu mali aj jeho kolegovia z družstva, ich taktické manévre na čele stíhacej skupiny sa ukázali ako účinné. Sovietski cyklisti, vedomí si veľkého náskoku v oboch klasifikáciách, jazdili pragmaticky a pokojne. Na rozdiel od nich Poliaci, Nemci, či Bulhari mali veľkú motiváciu Hellera dobehnúť. Náš jazdec však podal hádam životný výkon a do cieľa prišiel s výrazným náskokom. Mal hlavný podiel aj na víťazstve československého družstva v tejto krátkej etape. Dvadsaťtriročný Ladislav Heller ukončil dlhé, štvorročné čakanie na ďalšie etapové víťazstvo československého cyklistu na Pretekoch mieru. To dovtedy posledné dosiahol ešte v roku 1957 Vlastimil Ružička na trase Karl – Marx – Stadt – Lipsko...
 
Výsledky 10. etapy (jednotlivci): 1. Heller (ČSSR) 2:42:13 hod. 2. Petrov (ZSSR) +1:26 min. 3. Schur (NDR) +1:56 min. 4. Jursa (ČSSR) +1:56 min.
Výsledky 10. etapy (družstvá): 1. Československo 8:11:31 hod. 2. ZSSR +0:56 min. 3. NDR +0:56 min.
 
Celkovo po 10. etape (jednotlivci): 1. Melichov (ZSSR) 45:18:00 hod. 2. Kapitonov (ZSSR) +8:29 min. 3. Eckstein (NDR) +12:44 min....13. Révay (ČSSR) +22:31 min....29. Malten (ČSSR) +31:30 min. 30. Heller (ČSSR) +31:34 min......37. Jursa (ČSSR) +53:11 min.
Celkovo po 10. etape (družstvá): 1. ZSSR 137:12:31 hod. 2. Poľsko +22:54 min. 3. NDR +23:30 min....5. Československo +45:30 min.
 
 
11. etapa, Karlovy Vary – Tábor, 212 km
 
Etapa z kúpeľného mesta do Tábora mala okrem poriadnej dĺžky aj niekoľko namáhavých kopcov. Tentoraz opäť vládlo príjemné počasie, slnečné, s miernym vetríkom do chrbta pretekárov. Predsa však etapa priniesla aj trpké chvíle pre hrdinu predchádzajúceho dňa, československého reprezentanta Hellera. Včera po fantastickom výkone vyhral, dnes skončil v sanitke. Všetko sa to odohralo tesne pred prvou šprintérskou prémiou, keď sa na špicu dostal práve Heller, tesne sledovaný kolegom z tímu Jursom. Na dlažobných kockách sa riadidlá Hellerovho bicykla na moment vychýlili a jazdec v plnej rýchlosti spadol. Zrážke sa nedokázal vyhnúť Jursa, ktorý vpálil do Hellera. Kým Jursa prežil kolíziu iba s odrenianami, Heller vari dve minúty nehybne ležal na ceste. Potom ho obkolesili zdravotníci. Po okamžitej prehliadke lekár vyslovil podozrenie na zlomeninu a Hellera nariadil rýchlo previezť do najbližšej plzeňskej nemocnice. Tým sa pre Hellera preteky smutne skončili. Žiaľ, lekári v Plzni neskôr potvrdili závažnú diagnózu, Heller si zlomil krčok stehennej kosti. V takomto prípade si zranenie vyžaduje niekoľkomesačnú rekonvalescenciu...
 
Napriek výrazným náskokom v oboch klasifikáciách znova podali vynikajúce výkony sovietski cyklisti. Do prvého vážneho úniku sa pustil Petrov, pridal sa aj Angličan Denson. Rýchlou jazdou si  získali dvadsaťsekundový náskok, ale z pelotónu sa vydali za nimi Juhosovan Levačič a Dán Varbaek. O ďalších desať kilometrov sa obe dvojice spojili. Sovietski jazdci v hlavnom pelotóne mali veci pod kontrolou. Dobre vedeli, že v prípadnom špurte uvedenej štvorice má najlepšie šance na víťazstvo Petrov. Preto nezvyšovali tempo hlavnej skupiny. Predpoklady sa do bodky potvrdili, Petrov s očividnou prevahou špurt vyhral. V posledných metroch pred vjazdom na štadión sa udiala kolízia viacerých jazdcov. Bol v nej aj líder klasifikácie Melichov, jeho kolega Sajdchužin a náš Jursa. Všetci traja spadli, našťastie nik sa nezranil a aj ich bicykle prežili karambol bez poškodenia.
 
Výsledky 11. etapy (jednotlivci): 1. Petrov (ZSSR)  5:04:35 hod. 2. Denson (Anglicko) +0:30 min. 3. Levačič (Juhoslávia) +1:00 min.....17. Malten.....41. Jursa  42. Pecina 43. Révay (všetci ČSSR), všetci +2:45 min.
Výsledky 11. etapy (družstvá): 1. ZSSR 15:20:15 hod. 2. Anglicko 3. Juhoslávia 4. Dánsko (všetci rovnaký čas ako víťaz)....9. Československo +1:45 min.
 
Celkovo po 11. etape (jednotlivci): 1. Melichov (ZSSR) 50:25:48 hod. 2. Kapitonov (ZSSR) +8:01 min. 3. Eckstein (NDR) +12:16 min....15. Révay (ČSSR) +22:03 min....29. Malten (ČSSR) +31:03 min....35. Jursa (ČSSR) +52:43 min.
Celkovo po 11. etape (družstvá): 1. ZSSR 152:32:56 hod. 2. Poľsko + 24:04 min. 3. NDR +25:05 min....5. Československo +47:05 min.
 
 
12. etapa, Tábor – Brno, 182 km
 
Pred štartom prišla zlá správa z tábora rumunského družstva. Jeho najlepší jazdec a vynikajúci špurtér Moiceanu sa pri páde v predošlej etape vážnejšie zranil a lekár mu nedovolil pokračovať v pretekoch. Rumunom tak v súťaži ostali len traja pretekári a boli pod veľkým tlakom. Odstúpenie ďalšieho by znamenalo diskvalifikáciu v súťaži družstiev. V nej bol odstup druhých Poliakov a tretích jazdcov NDR len jedna minúta, preto sa čakal frontálny útok Schura a spol. Ten aj prišiel. Zhruba v polovici etapy sa na čele vytvorila početná skupina. Z našich v nej bol len Malten, kým Rumunsko a Švédsko, naši najvážnejší konkurenti v súťaži družstiev, v nej mali až troch zástupcov.  Situácia bola pre tím Československa alarmujúca a konečné výsledky etapy katastrofou. Na Švédov sme stratili zhruba 13 minút a z vyše trojminútového náskoku bola razom strata takmer desiatich minút!
 
V záverečných kilometroch demonštroval svoju veľkú pohodu borec v žltom drese Melichov. Hoci pokojne mohol jazdiť v závetrí a iba si kontrolovať svoj veľký náskok, bol znova ústrednou persónou etapy. V posledných kilometroch jeho žltý dres svietil na čele vedúcej skupiny a aj vo finiši dominoval. Inak rýchleho Ecksteina poľahky nechal za sebou a pripísal si ďalšie etapové prvenstvo v tomto ročníku.
 
Tím NDR jazdil v závere pretekov už len v pätici, napriek tomu partia okolo Schura vypálila rybník Poliakom. Ale sovietski reprezentanti opäť potvrdili, že sú oproti všetkým súperom predsa len „iná liga". V prvej osmičke došli do cieľa štyria Sovieti, Melichov znova vyhral a možnosť, že by nevyhrali súťaž jednotlivcov i družstiev bola pravdepodobná asi ako titul majstra sveta vo futbale pre Filipíny...
 
Výsledky 12. etapy (jednotlivci): 1. Melichov (ZSSR) 4:21:33 hod. 2. Eckstein (NDR) +0:33 min. 3. Zanoni (Rumunsko) +1:03 min....11. Malten (ČSSR) +1:03 min....28. Jursa (ČSSR) +8:06 min...32. Révay +8:06 min.
Výsledky 12. etapy (družstvá): 1. ZSSR 13:07:45 hod. 2. Rumunsko +0:03 min. 3. NDR +0:03 min....9. Československo +14:09 min.
 
Celkovo po 12. etape (jednotlivci): 1. Melichov (ZSSR) 54:47:21 hod. 2. Kapitonov (ZSSR) +9:04 min. 3. Eckstein (NDR) +12:49 min.....21. Révay (ČSSR) +30:09 min....25. Malten (ČSSR) +32:05 min...37. Jursa (ČSSR) +1:00:49 hod.
Celkovo po 12. etape (družstvá): 1. ZSSR 165:40:41 hod. 2. NDR +25:02 min. 3. Rumunsko +43:37 min....6. Československo +1:01:14 hod.
 
 
13. etapa, Brno – Praha, 232 km
 
V záverečnom dejstve pretekov už účinkovalo len 61 cyklistov, z rôznych dôvodov sa ďalších 29  predčasne vzdalo. Poradie v klasifikácii jednotlivcov bolo prakticky nemenné, medzi jazdcami na prvých miestach boli výrazné časové rozdiely. Podobne aj vedúce postavenie družstva Sovietskeho zväzu bolo neotrasiteľné. Posledná etapa bola síce pomerne dlhá, ale uvedené skutočnosti dovolili kompletnému pelotónu jazdiť pokojne, bez vypätých súbojov. Okolo 200 kilometrov absolvovalo hlavné pole pohromade, žiadne významnejšie úniky sa dovtedy nevyskytli. Až v posledných zhruba dvadsiatich kilometroch sa tradične prihlásili o slovo sovietski reprezentanti. Melichov nechal za sebou kompletný pelotón a osamotený dorazil triumfálne do cieľa v Prahe. Jeho minútový odstup od súperov jasne demonštroval, kto bol v Pretekoch mieru 1961 pánom. Podobne aj sovietske družstvo prevalcovalo konkurenciu a dalo zabudnúť na dominanciu jazdcov NDR v minulej edícii.
 
Výsledky 13. etapy (jednotlivci): 1. Melichov (ZSSR) 6:28:03 hod. 2. Cosma (Rumunsko) +1:25 min. 3. Kapitonov (ZSSR) +2:01 min. 4. Malten (ČSSR) +2:01 min.
Výsledky 13. etapy (družstvá): 1. ZSSR 19:29:11 hod. 2. Rumunsko +0:55 min. 3. Poľsko +1:01 min....7. Československo +3:12 min.
 
Celkovo po 13. etape (jednotlivci): 1. Melichov (ZSSR) 61:15:24 hod. 2. Kapitonov (ZSSR) +11:05 min. 3. Eckstein (NDR) +14:50 min. 4. Čerepovič (ZSSR) +16:47 min. 5. Bangsborg (Dánsko) +16:58 min. 6. Göransson (Švédsko +17:41 min. 7. Cosma (Rumunsko) +18:42 min. 8. Schur (NDR) +20:48 min. 9. Hagen (NDR) +22:32 min. 10. Lulau (Nórsko) +24:15 min....21. Révay (ČSSR) + 32:10 min....25. Malten (ČSSR) +34:06 min.....37. Jursa (ČSSR) +1:02:50 hod.....50. Pecina (ČSSR) +1:07:59 hod.
Celkovo po 13. etape (družstvá): 1. ZSSR 185:09:52 hod. 2. NDR +26:09 min. 3. Rumunsko +44:32 min. 4. Poľsko +50:30 min. 5. Švédsko +52:21 min. 6. Československo +1:02:15 hod.
 
Aj štatistické údaje potvrdzujú, že Preteky mieru 1961 sa niesli v duchu dominancie sovietskeho tímu. Od piatej etapy mali Sovieti oblečené modré dresy vedúceho družstva, a nielenže ho už nikomu nepožičali, ale svoj náskok prakticky v každej ďalšej etape zveľaďovali. Víťaz súťaže jednotlivcov Jurij Melichov mal pred druhým jazdcom poradia odstup priepastných 11 minút, navyše dokázal vyhrať štyri etapy. Petrov stál na najvyššom stupni v troch etapách, Čerepovič vyhral raz. Z trinástich etáp teda Sovieti vyhrali osem – viac než všetky zvyšné tímy dohromady!
 
Melichov okrem zlatej medaily za súťaž družstiev obdržal od organizátorov aj hodnotnú cenu za triumf medzi jednotlivcami. Dostal motorku Jawa 350, ktorú Československo vyvážalo do mnohých vyspelých krajín celého sveta.
 
 
Informácie čerpáme z návštev knižníc a zdrojom tohto ročníka je denník Pravda.