Pätnásty ročník Pretekov mieru odštartoval 2. mája 1962, pozostával zo štrnástich etáp, celková trasa merala 2413 kilometrov. Štartovalo 121 cyklistov z 21 krajín, úspešne do cieľa došlo 80. Priemerná rýchlosť víťaza bola 38,9 km / hod.
 
Tak trochu jubilejný pätnásty ročník sa začínal vo východnej časti rozdeleného Berlína. Pred štartom sa prezentovalo 121 cyklistov, svoje družstvo postavilo 21 krajín – Anglicko, Bulharsko, Dánsko, Holandsko, Sovietsky zväz, Švédsko, Československo, Rumunsko, Poľsko, Juhoslávia, NDR, Rakúsko, Belgicko, Francúzsko, Maďarsko, Nórsko, Fínsko, Tunisko, Maroko, Libanon, Burkina Faso. Akreditovalo sa okolo 50 novinárov z dvadsiatich štátov, medzi televíznymi komentátormi sa objavilo aj meno Gustava Adolfa Schura. Tentoraz nevysadol do sedla svojho bicykla, ale jeho pracovným nástrojom sa stal mikrofón. Pre divákov štátnej televízie NDR boli postrehy cyklistickej legendy a národného idolu určite cenné a atraktívne.
 
 
  1. etapa, okruh okolo Berlína, 116 km
 
Pomerne krátka prvá etapa viedla po cestách okolo Berlína. Na jej trase sa striedalo niekoľko rôznych povrchov, okrem kvalitnej asfaltky musel pelotón zvládnuť aj betónový podklad a dlažobné kocky. Na niektorých miestach boli cesty dosť úzke. Aby organizátori znížili riziko kolízií, obmedzili počet automobilov v sprievodnom konvoji. Od štartu vyvinul pelotón pomerne vysoké tempo a veľmi skoro sa ukázalo, že exotickí účastníci z afrických krajín ho nedokážu udržať. Viacerí z nich už po prvých kilometroch výrazne zaostali za hlavným poľom. Na prvej rýchlostnej prémii bol prvý Čerepovič (Sovietsky zväz) pred naším Hasmanom. Nasledujúci úsek po zúžených cestách roztiahol pelotón do dĺžky a prišli aj prvé úniky. Na čele sa vyformovala šesťčelnná skupina, v ktorej šliapali Ukmar, De Breucker, Bobekov, Jacob, Mezei a náš reprezentant Malten. Všetci jazdci, zainteresovaní v úniku, sa snažili spolupracovať. Pravidelne sa striedali v udávaní tempa a grupa si vybudovala zhruba minútový náskok. Potom sa však pelotón zobudil a začal ukrajovať z odstupu vedúcej sedmičky. Na 88. kilometri ju dostihla početná skupina prenasledovateľov. Vznikla tak masívna vedúca skupina, ktorá spoločne dorazila až na predmestie cieľového Berlína. Vtedy sa vpredu oddelila sedmička jazdcov, medzi ktorými boli aj vynikajúci špurtéri Moiceanu, Čerepovič a  Ampler. Záverečné stovky metrov ponúkli davu divákov fantastické predstavenie, na čele sa vystriedali vari piati jazdci. Najviac síl mal v špurte Čerepovič, ktorý o centimetre predstihol Belgičana Hellemansa a Poliaka Zielinskeho.
 
Výsledky 1. etapy (jednotlivci): 1. Čerepovič (ZSSR) 2:37:36 hod. 2. Hellemans (Belgicko) +0:30 min. 3. Zielinski (Poľsko) +1:00 min....16. Hasman, 17. Malten (obaja Československo) +2:04 min.
Výsledky 1. etapy (družstvá): 1. ZSSR 7:57:56 hod. 2. Belgicko, 3. Poľsko (rovnaký čas ako víťaz).....10. Československo +1:04 min.
 
 
  1. etapa, Berlín – Lipsko, 209 km
 
Okrem dlhej, náročnej trasy sa pretekári museli popasovať aj s veľmi nepriaznivým počasím. Už ráno pred štartom etapy bolo chladno a nadôvažok sa spustil hustý dážď. Na klzkých cestách bolo treba jazdiť opatrne, a hoci si všetci cyklisti boli vedomí nebezpečenstva pádu, viacerí padli k zemi.  Žiaľ, nevyhli sa im ani československí reprezentanti Malten a Schejbal. Druhý menovaný si bolestivo narazil bok a utrpel aj rozsiahle odreniny. Celý doráňaný však prejavil veľkú statočnosť a odmietol sa vzdať. Rozhodujúce veci sa začali diať na 145. kilometri, kde bola najprv šprintérska prémia a tesne za ňou aj občerstvovacia stanica. V týchto miestach sa oddelila od ostatných jazdcov deväťčlenná skupina, ktorá si neveľký náskok zachovala až do cieľa. V bráne štadióna v Lipsku sa ako prvý objavil žltý dres Čerepoviča. Soviet v závere nemusel riskovať, mal asi dvadsaťmetrový náskok a o jeho víťazstve nebolo pochýb. Jeho krajan Melichov o pár centiometrov prehral súboj o druhé miesto s Holanďanom Nijdamom.  
 
Výsledky 2. etapy (jednotlivci): 1. Čerepovič (ZSSR) 5:17:04 hod. 2. Nijdam (Holandsko) +0:32 min. 3. Melichov (ZSSR) +1:02 min....19. Kvapil (ČSSR) +1:15 min....45. Smíšek (ČSSR) +2:29 min....47. Hasman (ČSSR) +3:51 min....66. Malten (ČSSR) +13:54 min.
Výseldky 2. etapy (družstvá): 1. ZSSR 15:55:27 hod. 2. NDR 3. Poľsko (obe družstvá rovnaký čas ako víťaz).....10. Československo +4:20 min.
 
Celkovo po 2. etape (jednotlivci): 1. Čerepovič (ZSSR) 7:54:40 hod. 2. Ampler (NDR) +2:00 min. 3. Nijdam (Holandsko) +2:34 min.....19. Kvapil (ČSSR) +4:18 min....39. Hasman (ČSSR) +5:55 min....59. Malten +9:58 min.
Celkovo po 2. etape (družstvá): 1. ZSSR 23:53:23 hod. 2. NDR (rovnaký čas) 3. Poľsko +1:15 min....10. Československo +5:14 min.
 
 
  1. etapa, Lipsko – Erfurt, 192 km
 
Prvýkrát v histórii Pretekov mieru bol jedným z etapových miest Erfurt a v jeho uliciach to bolo jasne vidieť. Slávnostná výzdoba, vyzametané ulice, a okolo nich tisíce nadšených fanúšikov. Priebeh etapy bol veľmi zaujímavý. Pelotón sa dlho držal pohromade, ale prišli aj pokusy o únik. Neodhodlali sa k nim viacčlenné skupiny, ale skôr odvážni jednotlivci. Ako prvý vyrazil vpred Francúz Primout, ktorý vydržal osamotený na čele zhruba 10 kilometrov. Stálo ho to množstvo síl, na druhej strane bol lákavým objektom pre televízne kamery a urobil si tak zadarmo skvelú reklamu. Pár kilometrov pred horskou prémiou sa do strmého kopca ako prvý zahryzol Soviet Sajdchužin. V stúpaní si vybudoval maličký náskok, o ktorý však rýchlo prišiel. V druhej polovici etapy boli jazdci vystavení dosť silnému protivetru, rozumné teda bolo jazdiť v početnejšej skupine. Veľká hlavná skupina dorazila spoločne až pred cieľový Erfurt. V úzkych uličkách mesta sa rozhorel napínavý taktický súboj o čo najlepšie pozície pred špurtom. Na štadióne sa ako prvý ukázal sovietsky reprezentant Petrov, sledovaný lídrom klasifikácie Čerepovičom. Na stupňoch víťazov ich doplnil Holanďan Nijdam.
 
Výsledky 3. etapy (jednotlivci): 1. Petrov (ZSSR) 5:16:36 hod. 2. Čerepovič (ZSSR) +0:30 min. 3. Nijdam (Holandsko) +1:00 min....24. Kvapil (ČSSR) +1:00 min.
 
 
  1. etapa, časovka jednotlivcov Erfurt – Jena, 47 km + etapa a hromadným štartom Jena – Karl – Marx – Stadt, 157 km
 
Aj v tomto ročníku organizátori zaradili dve etapy v jediný deň. Tentoraz to bolo ešte o čosi náročnejšie, než v predchádzajúcich edíciách. Pomerne dlhá časovka silno zatriasla klasifikáciou jednotlivcov, najlepšie ju totiž nezajazdili dovtedy najlepší Sovieti, či Nemci, ale Holanďania, Belgičania a Dáni. Doslova exceloval tretí muž poradia Holanďan Nijdam. Pred rokom sa stal majstrom sveta v stíhacích pretekoch na dráhe a aj v tejto časovke demonštroval svoje výnimočné schopnosti v jazde na čas. Vedúceho Čerepoviča doslova deklasoval, mal o 4:48 min. lepší čas, než jazdec v žltom tričku. Holanďanovi to bohato stačilo na to, aby ikonický dres získal pre seba. O Nijdamovej dominancii výrečne hovoria aj odstupy ďalších borcov v poradí. Druhého Belgičana Brackeho porazil Nijdam o 2:12 min, tretieho Dána Trusella o 2:21 min. Československí reprezentanti zaznamenali doslova priepastné straty, najlepší z nich Hasman stratil na víťaza vyše 8 minút. Organizátori poskytli víťazovi časovky minútovú bonifikáciu ako v klasickej etape s hromadným štartom.
 
V následnej etape s hromadným štartom bolo evidentné, že všetkých jazdcov stála dlhá časovka obrovské množstvo energie. Jazdilo sa pokojne a rozvážne, pelotón zostal počas väčšiny času pokope. V záverečnom špurte bol najrýchlejší Poliak Zielinski, ale v sumárnom hodnotení časovky aj spomínanej etapy bol jasne najlepší Nijdam.
 
Výsledky 4. etapy (časovka na 47 km), jednotlivci: 1. Nijdam (Holandsko) 1:12:02 hod. 2. Bracke (Belgicko) +2:12 min. 3. Trussel (Dánsko) +2:21 min. 4. Vessleing (Holandsko) +2:32 min. 5. De Breucker (Belgicko) +3:10 min. 6. Sajdchužin (ZSSR) +3:14 min. 7. Ampler (NDR) +3:18 min. 8. Petrov (ZSSR) +3:20 min.
Výsledky 4. etapy (časovka na 47 km), družstvá: 1. Holandsko 3:42:56 hod. 2. Belgicko +2:33 min. 3. ZSSR +3:49 min. 4. NDR +7:08 min.....17. Československo +12:20 min.
Výsledky 4. etapy (s hromadným štartom), jednnotlivci: 1. Zielinski (Poľsko) 4:03:57 hod. 2. Kudra (Poľsko) +1:03 min. 3. Kotev (Bulharsko) +1:05 min.
Sumárne výsledky 4. etapy (časovka + hromadná etapa) jednotlivci: 1. Nijdam (Holandsko) 5:15:06 min. 2. Bracke (Belgicko) +2:42 min. 3. Trusell (Dánsko) +3:33 min.
 
Celkovo po 4. etape (jednotlivci): 1. Nijdam (Holandsko) 18:29:56 hod. 2. Čerepovič (ZSSR) +2:44 min. 3. Ampler (NDR) +3:44 min....29. Kvapil (ČSSR) +12:34 min....31. Hasman (ČSSR) +12:39 min.
 
 
  1. etapa, Karl – Marx – Stadt – Karlove Vary, 123 km
 
V priebehu piatej etapy pelotón opustil územie Nemeckej demokratickej republiky a zamieril do Československa. Naši cyklisti boli odhodlaní na domácich cestách zabojovať, a aj sa tak stalo. Prvýkrát v priebehu pretekov sme mali svojho zástupcu na stupňoch víťazov.
 
Po časovke sovietski novinári väčšinou kritizovali svojich krajanov, prevaha Holanďanov a Belgičanov bola podľa nich priveľká. V piatej etape všetci očakávali "reparát" cyklistov "zbornej". Sovieti jazdili veľmi aktívne a v rozhodujúcich chvíľach ukázali svoju kvalitu. Až na zopár nevýznamných únikov prešiel pelotón celú etapu pohormade. V záverečných kilometroch sa vyformovala na čele silná dvanásťčlenná skupina. Práve jej členovia bojovali v špurte o poradie na popredných miestach. Situáciu na cestách cyklistom sťažil prudký vietor a aj šmykľavý povrch vozovky po prudkom daždi. Na špici pretekov bolo často vidieť jazdcov Sovietskeho zväzu a obe rýchlostné prémie sa stali korisťou Sajdchužina. Ten ako druhý v poradí bodoval aj na horskej prémii, keď vyhral jeho krajan Petrov.
 
V posledných stovkách metrov pred vjazdom na štadión sa odohrávala strhujúca taktická bitva o čo najlepšie pozície. Na tlačenicu tvrdo doplatil Poliak Fornalczyk, ktorý v plnej rýchlosti "škrtol" o jedného z usporiadateľov a škaredo spadol. Určite to nebola chyba cyklistu. Boj o víťazstvo v etape sa rozhodoval až na dráhe štadióna v Karlovych Varoch, do posledných metrov nebol víťaz jasný. Napokon sa z triumfu tešil Petrov (ZSSR) pred krajanom Čerepovičom. Na veľkú radosť československých fanúšikov sa na "bedňu" prebil aj náš Hasman.
 
Výsledky 5. etapy (jednotlivci): 1. Petrov (ZSSR) 3:27:22 hod. 2. Čerepovič (ZSSR) +0:30 min. 3. Hasman (ČSSR) +1:00 min.
Výsledky 5. etapy (družstvá): 1. ZSSR 2. Rumunsko 3. Maďarsko (všetky 10:25:06 hod.)
 
Celkovo po 5. etape (družstvá): 1. Holandsko 66:08:44 hod. 2. Belgicko +1:29 min. 3. ZSSR +1:30 min....9. Československo +26:28 min.
 
 
  1. etapa, Karlovy Vary – Praha, 172 km
 
Prvých 30 kilometrov šiestej etapy sa nieslo v "manifestačnom" duchu. Tempo pelotónu bolo sotva priemerné, žiadne úniky nesčerili pokojnú hladinu. Na spomínanom mieste sa však zrodil zaujímavý únik. Zapojili sa do neho siedmi jazdci a zloženie dávalo tušiť, že skupina bude silná. Na špici jazdili Čerepovič, Kapitonov (obaja ZSSR), Kudra, Fornalczyk (obja Poľsko), Horváth, Juszkó (obaja Maďarsko) a Hasman (ČSSR). Tempo vedúcej sedmičky bolo poriadne svižné, jej náskok plynule narastal. Kulminoval na hodnote päť minút, no v tom čase už grupu vytrvalo stíhal muž v žlrom tričku Nijdam, v spoločnosti ďaších jazdov. Holanďan sa prakticky nenechal vystriedať na čele skupiny prenasledovateľov a jeho tempo bolo priam fantastické. To, čo sa zdalo byť nereálne, sa napokon stalo. Nijman a spol dostihli vedúcu skuipinu. Holanďan si fantastickou stíhacou jazdou ubránil vedúcu pozíciu klasifikácie. V záverečných kilometroch už Nijdam nemal dôvod mrhať silami, do záverečného špurtu sa prakticky ani nezapojil a obsadil piate miesto. S menším náskokom dorazili do cieľa Francúz Paillier a Rumun Dumitrescu, na stupni víťazov ich doplnil Poliak Zielinski. Do prvej desiatky sa zaradil aj náš Kvapil, po kvalitnom výkone mu patrilo ôsme miesto.
 
Výsledky 6. etapy (jednotlivci): 1. Paillier (Francúzsko) 4:14:33 hod. 2. Dumitrescu (Rumunsko) +0:30 min. 3. Zielinski (Poľsko) +1:17 min.....8. Kvapil (ČSSR) +1:28 min.
Výsledky 6. etapy (družstvá): 1. Rumunsko 12:44:33 hod. 2. ZSSR +0:12 min. 3. Poľsko 0:19 min. 4. Československo +0:23 min.
 
 
  1. etapa, Praha – Brno, 220 km
 
Z českej metropoly do Brna viedla jedna z najťažších etáp ročníka, náročná hlavne svojou dĺžkou. V histórii Pretekov mieru sa šliapalo po rovnakej trase už viackrát  a československí cyklisti na ňu veru nemali príjemné spomienky. Už v priebehu  prvých tridsiatich kilometroch sa vytvorili viaceré úniky, za každým z nich sa vydali stíhacie formácie. Vpredu aktívne jazdili najmä Moiceanu (Rumunsko), Kotev (Bulharsko), de Breucker (Anglicko) a Diercken (Belgicko). Držali stabilné tempo i sľubné vyhliadky na kvalitné umiestnenie. Za nimi to však vrelo, do stíhačky sa odhodlane pustili Rus Melichov, Rumun Zanoni a Maďar Megyerdi. Po zhruba tridsiatich kilometroch sa obe skupnky spojili. Ale za nimi sa sformovala ďalšia deväťčlenná grupa, ktorá dokázala "doskočiť" čelo pretekov. Vedúca skupina sa tým rozšírila na šestnásť borcov s vynikajúcimi predpokladmi nechať pelotón za sebou a rozdať si to o etapové prvenstvo. Medzitým rozhodcovia zaregistrovali hrozivú zrážku Holanďana Wesselinga s jedným zo sprievodných vozidiel, ktorého vodič nerozvážne predbiehal. Wesseling utrpel niekoľko zlomenín a ďalšie pokračovanie v pretekoch bolo pre neho nemožné. Vpredu chýbal muž v žltom tričku Nijdam, ktorý sa pokúsil o reprízu z predošlej etapy. Vytrvalo udával rýchle tempo stíhacej skupiny, stratu mierne znížil, ale ukázalo sa, že aj on je iba človek s obmedzeným rezervoárom síl. Jazdcov na čele nedobehol, do cieľa dorazil z nemalou časovou stratou a v súťaži jednotlivcov klesol až na piate miesto. V napínavom špurte vedúcej skupiny si najlepšie počínal Gazda (Poľsko), ktorý predstihol druhého Megyerdiho (Maďarsko), tretie miesto patrilo Rumunovi Moiceanuovi. Na piatej pozícii klasifikovali rozhodcovia Sajdchužina (ZSSR), ktorý vôbec nemusel bojovať o bonifikáciu pre prvých jazdcov. Náskok skupiny bol natoľko výrazný, že si Sajdchužin vybojoval žltý dres.
 
Výsledky 7. etapy (jednotlivci): 1. Gazda (Poľsko) 6:10:12 hod. 2. Megyerdi (Maďarsko) +0:30 min. 3. Moiceanu (Rumunsko) +1:00 min....26. Hasman (ČSSR) +7:17 min...27. Malten (ČSSR) +7:17 min....37. Kvapil (ČSSR) +7:17 min.
Výsledky 7. etapy (družstvá): 1. ZSSR 18:37:53 hod. 2. Rumunsko 3. Francúzsko (rovnaký čas ako víťaz)....11. Československo +14:34 min.
 
Celkovo po 7. etape (jednotlivci): 1. Sajdchužin (ZSSR) 32:28:54 hod. 2. De Breuker (Belgicko) +0:06 min. 3. Zielinski (Poľko) +0:09 min. 4. Melichov (ZSSR) +0:31 min. 5. Nijdam (Holandsko) +1:48 min.
Celkovo po 7. etape (družstvá): 1. ZSSR 97:32:52 hod. 2. Belgicko +1:04 min. 3. Poľsko +6:40 min....10. Československo +39:43 min.
 
 
  1. etapa, Brno – Gottwaldov, 137 km
 
Po dvoch nadmieru namáhavých etapách bola ôsma považovaná za ľahšiu. Predchádzajúce dva dni odčerpali jazdcom veľa síl, preto sa všeobecne čakalo, že sa bude jazdiť skôr takticky a pomalšie. Nijdam mal v nohách úžasné stíhačky, už v tej druhej sa ukazovalo, že aj jeho fyzický fond má svoje dno. Práve na fakte, že Holanďania a Belgičania vynaložili obrovskú energiu na naháňanie únikov, postavil svoju stratégiu pre ôsmu etapu sovietsky tréner Šelešnev. Jeho zverenci zrealizovali smelé plány na sto percent.
 
Hneď od štartu sa Sovieti pustili do ofenzívy. Po sotva pätnástich kilometroch sa oddelila od pelotónu deväťčlenná skupina, v ktorej mali až troch jazdcov. Sajdchužin, Melichov a Kapitonov si dali za cieľ držať čo najvyššie tempo, ktorým chceli konkurentov vyčerpať, a potom aj nechať čo najďalej za sebou. Vo vedúcej skupine mali početnú prevahu, okrem nich v nej boli dvaja Poliaci Gazda a Kudra, dvaja borci NDR Wiedemann so Scheibnerom, Maďar Juszkó a Rumun Radulescu. Skupina si hlavne zásluhou Sovietov pomaly budovala náskok. Neskôr z nej vypadol Radulescu. Mal defekt, musel čakať na mechanický voz, preto zaostal. Napriek veľkej snahe sa už do čelnej grupy nevrátil. Na druhom prémiovom špurte v Přerove mala čelná skupina náskok už siedmich minút a rysoval sa totálny triumf sovietskych cyklistov. Vpredu totiž nemali ani jediného svojho zástupcu tímy Holandska a Belgicka. V sprievodných vozidlách to medzi trénermi a vedúcimi tímov šumelo, tachometre trvalo ukazovali rýchlosť okolo 50 km / hod. Šance reprezentantov z krajín Beneluxu sa znižovali každým kilometrom. Sovieti vyšperkovali svoj fantastický výkon v záverečnom finiši. Obsadili všetky tri miesta na stupňoch víťazov. Výsledné dosiahnuté časy znamenali hrmavicu v oboch priebežných klasifikáciách. Družstvo ZSSR získalo len v tejto jedinej etape na Holanďanov a Belgičanov vyše 30 minút! Dvaja Holanďania etapu nedokončili, krajina tulipánov spadla v priebežnom hodnotení družstiev až na siedme miesto....
 
Výsledky 8. etapy (jednotlivci): 1. Sajdchužin (ZSSR) 3:17:25 hod. 2. Melichov (ZSSR) +0:30 min. 3. Kapitonov (ZSSR) +1:00 min....15. Hasman (ČSSR) +7:42 min...37. Malten (ČSSR) +11:18 min.
Výsledky 8. etapy (družstvá): 1. ZSSR 9:55:15 hod. 2. NDR +6:42 min. 3. Poľsko +6:42 min....7. Československo +27:18 min.
 
Celkovo po 8. etape (jednotlivci): 1. Sajdchužin (ZSSR) 35:48:19 hod. 2. Melichov (ZSSR) +1:11 min. 3. Gazda (Poľsko) +2:45 min....27. Hasman (ČSSR) +20:38 min....31. Kvapil (ČSSR) +23:40 min....48. Malten (ČSSR) +45:45 min.
Celkovo po 8. etape (družstvá): 1. ZSSR 107:28:07 hod. 2. Poľsko +13:22 min. 3. NDR +17:29 min....9. Československo +1:07:01 hod.
 
 
  1. etapa, Gottwaldov – Ostrava, 184 km
 
Do deviatej etapy nastúpilo 97 statočných, 24 sa muselo vzdať. Ako zatiaľ posledného rozhodcovia vyškrtli zo zoznamu naďalej súťažiacich Nemca Ecksteina. Vynikajúci cyklista sa nedokázal pozviechať zo zranení, ktoré utŕžil pri svojich dvoch pádoch. Prvé desiatky kilometrov sa niesli v zmierlivom duchu, potom ale unikli dvaja jazdci – Maďar Megyerdi a Holanďan de Waard. Ich únik vôbec nevzrušil favoritov v pelotóne, skôr vyvolal údiv. Prvadepodobnosť, že obaja spomínaní cyklisti zostanú v popredí aj v cieli, bola mizivá. Ale Megyerdi s de Waardom sa držali veľmi statočne a veru v závere v popredí boli! V tom istom čase, ako sa zrodil únik, postihol ťažký pád Francúza Dudala. Cyklista sa vážnejšie nezranil, ale bicykel bol zrelý do šrotu. Jeho mechanický voz bol v tých chvíľach pár kilometrov vzadu, ale nezištne sa zachovali Poliaci. Ich mechanici bleskurýchlo zložili náhradný stroj zo svojho auta a podstrčili ho prekvapenému Francúzovi. Zatiaľ sa na špici pretekov stále viezli Megyerdi s de Waardom, ale doplnili ich ďalší dvaja borci – Rumun Dumitrescu a Belgičan de Breuker. Keď už vedúcej štvorici chýbalo do cieľa len 24 kilometrov, začalo husto pršať. Na jednom z ťažkých kopcov úplne došli sily de Waardovi, už nevládal udržať sa v čelnej skupinke. Len traja vyvolení mali nárok na čestné miesto na "bedni". Vo finiši všetci traja zabrali, hoci mali v nohách približne 160 kilometrov v úniku. Cieľ ako prvý preťal de Breuker.
 
Výseldky 9. etapy (jednotlivci): 1. de Breuker (Belgicko) 4:29:44 hod. 2. Megyerdi (Maďarsko) +0:30 min. 3. Dumitrescu +1:00 min....5. Hasman (ČSSR) +1:25 min.
Výsledky 9. etapy (družstvá): 1. Belgicko 13:30:36 hod. 2. Rumunsko 3. Maďarsko (rovnaký čas ako víťaz) 4. ZSSR +0:42 min. 5. Československo +0:42 min.
 
Celkovo po 9. etape (jednotlivci): 1. Sajdchužin (ZSSR) 40:16:45 hod. 2. Melichov (ZSSR) +1:11 min. 3. Gazda (Poľsko) +4:45 min....28. Hasman (ČSSR) +22:38 min....32. Kvapil (ČSSR) +25:40 min.
Celkovo po 9. etape (družstvá): 1. ZSSR 120:59:25 hod. 2. Poľsko +13:22 min. 3. NDR +17:29 min....9. Československo +1:07:01 hod.
 
 
  1. etapa, Havířov – Opole, 188 km
 
Odstupy lídrov klasifikácií jednotlivcov aj družstiev boli pomerne výrazné (medzi oboma Sovietmi bol rozdiel niečo vyše minúty, ale prvé dve družstvá delilo priepastných vyše 13 minút). Všeobecne sa očakávalo, že desiata etapa bude mať pokojnejší priebeh, ale skutočnosť bola diametrálne odlišná. Boj bol napínavý, vyrovnaný a dramtický. Veľmi skoro, na 25. kilometri prudko nastúpil Ampler, stihli sa za neho zavesiť Melichov, Sajdchužin a Zielinski. Znova mali vpredu početnejšie zastúpenie než súperi sovietski cyklisti. Pelotón o tom dobre vedel, hlavne najvážnejší konkurenti "zbornej" boli aktívni. Štvorica vydržala v úniku približne 50 kilometrov, neskôr z hlavného poľa odišli Čubrič (Juhoslávia) a Schneider (NDR). Na 136. kilometri čakala na pretekárov občerstvovacia stanica. Práve tu namiesto „lovenia“ taštičky s kalóriami zaútočil Belgičan Bracke a pustil sa do úžasnej sólovej jazdy. V priebehu hodiny si dokázal získať minútový náskok, stíhať sa ho rozhodli Ampler s Melichovom, extrémne silné duo. Vyzeralo to tak, že Bracke o náskok príde, ale zaúradovala "vyššia moc". Melichov mal poruchu na svojom bicykli, musel ho vymeniť. Ampler na neho počkal, no obaja stratili asi dvadsať sekúnd. Tie prišli Brackemu mimoriadne vhod. Na štadióne v Opole nevládli najlepšie podmienky, tesne pred dojazdom najlepších sa mestom prehnala intenzívna búrka. Na atletickej dráhe boli kaluže vody, cesta pred štadiónom bola zradne šmykľavá. V posledných stovkách metrov museli byť jazdci opatrní, pády videli vo vzduchu. Bracke si dokázal uchrániť drahocenných 10 sekúnd, za hrdinský výkon v etape si víťazstvo zaslúžil. Z malým odstupom preťal cieľ druhý Ampler, ďalších 30 metrov delilo tretieho Sajdchužina.
 
Výsledky 10. etapy (jednotlivci): 1. Bracke (Belgicko) 4:20:47 hod. 2. Ampler (NDR) +0:43 min. 3. Sajdchužin (ZSSR) +1:14 min....7. Hasman (ČSSR) +1:54 min....8. Malten (ČSSR) +1:54 min. 9. Nijdam (Holandsko) +1:54 min.
Výsledky 10. etapy (družstvá): 1. ZSSR 13:07:16 hod. 2. Belgicko +0:26 min. 3. NDR +0:30 min.....11. Československo +4:02 min.
 
Celkovo po 10. etape (jednotlivci): 1. Sajdchužin (ZSSR) 44:38:39 hod. 2. Melichov (ZSSR) +1:58 min. 3. Gazda (Poľsko) +5:49 min.
Celkovo po 10. etape (družstvá): 1. ZSSR 134:06:41 hod. 2. Poľsko +15:00 min. 3. NDR +17:59 min....9. Československo +1:11:01 hod.
 
 
  1. etapa, časovka družstiev, Opole – Wroclaw, 100 km
 
Časovka družsiev ešte mohla priniesť výraznejšie zmeny vo výsledkovej listine. Organizátori vytýčili presne stokilometrovú trasu, rovnakú, aká sa jazdí na majstrovstvách sveta, či olympiáde. Kým však na vrcholných podujatiach boli povinné štvorčlenné družstvá, na Pretekoch mieru mohlo byť členov tímu viac. Časovke poriadne pridalo na náročnosti počasie, bolo doslova pod psa. Teplomer ukazoval iba 14 stupňov Celzia, vytrvalo pršalo, fúkal studený vietor. A tieto podmienky sa ani v priebehu súťaženia nezlepšili. Tímy štartovali v päťminútových odstupoch od najhoršieho po najlepšie v priebežnej klasifikácii. Ako poslední vyrazili na trať borci Sovietskeho zväzu. Mali menšiu výhodu, presne vedeli, ako si na medzičasoch počínajú ich najväčší súperi. Napokon Sovieti časovku vyhrali, keď sa ako jediní dostali pod hranicu troch hodín. Ich najväčší súperi v už zmienených katastrofálnych podmienkach výrazne zaostali...
 
Výsledky 11. etapy (družstvá): 1. ZSSR 2:59:50 hod. 2. Poľsko +4:19 min. 3. NDR +6:56 min. 4. Maďarsko +10:33 min. 5. Rumunsko +14:05 min. 6. Holandsko +19:10 min. 7. Československo +19:25 min.
 
Celkovo po 11. etape (družstvá): 1. ZSSR 137:06:31 hod. 2. Poľsko +19:19 min. 3. NDR +24:55 min.....9. Československo +54:48 min.
 
 
  1. etapa, Wroclaw – Poznaň, 178 km
 
Prakticky celá trasa dvanástej etapy viedla po rovine, zopár maličkých stúpaní nemohlo predstavovať pre pelotón problém. Ale znova bolo výrazne chladno, fúkal studený vietor, ktorý navyše menil smer. Väčšinou smeroval na pretekárov zboku, miestami vial do tvárí cyklistov. Hneď od štartu sa pelotón poriadne natiahol, po vari dvadsiatich kilometroch sa začali rodiť úniky. Vpredu sa vyformovala dvadsaťčlenná skupina s mimoriadne silným obsadením. Akože ináč, najviac jazdcov v nej malo družstvo Sovietskeho zväzu, až piatich. Československo malo v úniku jediného borca – Hasmana. Svoju presilu dávali Sovieti ostatným aktérom úniku riadne pocítiť. Ich modré dresy svietili na čele väčšinu času, ich tempo nútilo súperov ísť na maximum síl. Pelotón ani kvalitou, ani dlhodobejšou rýchlosťou nemohol konkurovať vedúcej skupine. Tá nechávala hlavné pole čoraz viac za sebou, náskok narástol až na 9 minút. Bolo zrejmé, že víťaz vzíde z tohto úniku. Masívna skupina si zašpurtovala na štadióne v Poznani, a opäť hrali v koncovke prvé husle reprezentanti Sovietskeho zväzu. Veľkú smolu mal Čerepovič, v uliciach mesta na chvíľku stratil pozornosť, koleso jeho bicykla vybehlo na električkovú koľajnicu a on vo veľkej rýchlosti spadol. V tej chvíli bol na druhom, treťom mieste. Stratil tak akúkoľvek šancu zabojovať o popredné umiestnenie v etape a nakoniec musel byť spokojný s dvadsiatou priečkou a s tým, že sa vážnejšie nezranil. Vo finiši bol najrýchlejší jeho krajan Petrov, hneď za ním skončil Sajdchužin, tretie miesto pripadlo Fornalczykovi z Poľska.
 
Výsledky 12. etapy (jednotlivci): 1. Petrov (ZSSR) 5:37:38 hod. 2. Sajdchužin (ZSSR) +0:30 min. 3. Fornalczyk (Poľsko) +1:00 min....9. Hasman (ČSSR) +1:00 min.
Výsledky 12. etapy (družstvá): 1. ZSSR 16:55:54 hod. 2. Poľsko +0:23 min. 3. Maďarsko +0:36 min....8. ČSSR +2:18 min.
 
Celkovo po 12. etape (jednotlivci): 1. Sajdchužin (ZSSR) 49:16:47 hod. 2. Melichov (ZSSR) +2:28 min. 3. Gazda (Poľsko) +6:19 min...20. Hasman (ČSSR) +24:12 min.
Celkovo po 12. etape (družstvá): 1. ZSSR 151:02:25 hod. 2. Poľsko +19:19 min. 3. NDR +34:47 min....8. Československo +56:52 min.
 
 
13.etapa, Poznaň – Bydgošč, 140 km
 
Po dňoch, počas ktorých vystrájalo počasie, tentoraz vyšiel pekný deň bez dažďa, či silného vetra. Etapa bola relatívne krátka, ale počas nej sa udiali dôležité veci, ktoré výrazne ovplyvnili priebežné výsledky. Zrejme najpodstatnejšie bolo, že Holanďan Nijman, piaty muž klasifikácie jednotlivcov, sa musel v predposlednej etape vzdať. Približne na 64. kilometri, na rovnej a kvalitnej ceste, pri rýchlosti okolo 45 km / hod odrazu spadlo niekoľko cyklistov. Najhoršie dopadol práve Nijman, pri páde tvrdo hlavou narazil na jeden z bicyklov súpera a poranil si lebečnú kosť. Rana bola pomerne hlboká, navyše lekári mali podozrenie na otras mozgu. Preto Holanďana okamžite transportovali do nemocnice a preteky sa pre neho skončili. Dovtedy bol jedným za najaktívnejších cyklistov a v dlhej časovke predviedol excelentný výkon. V páde boli zainteresovaní aj ďalší borci, okrem iných aj Poliak Gazda, aktuálne tretí medzi jednotlivcami, Belgičan Bracke, či Nemec Kellermann. Všetci  vyviazli bez vážnejšej ujmy na zdraví. Ale to ešte výpočet pádov zďaleka nebol na konci. V ďalšom priebehu etapy sa k zemi porúčali aj Nemec Höhne či Švéd Diekman. Druhý menovaný mal obrovské šťastie, vo veľkej rýchlosti stratil kontrolu nad svojím bicyklom a pri páde preletel vari pätnásť metrov. Dopadol až do poľa. Očití svedkovia, ktorí videli hrozivú kolíziu, považovali za menší zázrak, že Diekman vyviazol bez závažnejšieho zranenia.
 
V popredí pelotónu veľmi aktívne opäť pracovali reprezentanti Sovietskeho zväzu, hlavne Petrov a Melichov. Na oboch šprintérskych prémiách dominoval Petrov. V posledných kilometroch bola vpredu početná skupina s množstvom favoritov. Zdalo sa, že o víťazovi etapy sa bude rozhodovať až v záverečných stovkách metrov. Ale všetko bolo inak. Vo veľkej pohode jazdiaci Petrov sa asi dva kilometre pred cieľom vzdialil všetkým konkurentom a s maličkým náskokom elegantne vyhral. Československí reprezentanti Malten a Kvapil dorazili do cieľa v druhej skupine so zhruba minútovou stratou. Sajdchužin obsadil druhé miesto a udržal si žltý dres.
 
Výsledky 13. etapy (jednotlivci): 1. Petrov (ZSSR) 3:20:23 hod. 2. Sajdchužin (ZSSR) +0:48 min. 3. Fornalczyk (Poľsko) +1:18 min.
Výsledky 13. etapy (družstvá): 1. ZSSR 10:04:45 hod. Poľsko +0:18 min. 3. Maďarsko +0:18 min.
 
Celkovo po 13. etape (jednotlivci): 1. Sajdchužin (ZSSR) 52:37:58 hod. 2. Melichov (ZSSR) +2:58 min. 3. Gazda (Poľsko) +6:49 min....18. Hasman (ČSSR) +24:42 min....30. Kvapil (ČSSR) +40:40 min...41. Malten (ČSSR) +59:41 min.
Celkovo po 13. etape (družstvá): 1. ZSSR 161:07:10 hod. 2. Poľsko +19:37 min. 3. NDR +25:05 min....7. Československo +1:51:10 hod.
 
 
  1. etapa, Bydgošč – Varšava, 250 km
 
Záverečná etapa bola jasne najdlhšia v celom ročníku, ale sotva mohla priniesť výrazné presuny v oboch poradiach. Náskok "žltého" Sajdchužina i "modrých" borcov Sovietskeho zväzu bol výrazný, stačilo im len sledovať potenciálnych rivalov a nedovoliť im výraznejší odstup. V prvých zhruba päťdesaitich kilometroch šliapal pelotón v pokojnom tempe, žiadne väčšie ataky neprišli. Až posledná hodina pretekov priniesla pokusy o únik. V jednom z nich bol aj náš Fagala, no netrval dlho. Keď sa už zdalo, že sa kompletná etapa ponesie v zmierlivom duchu, prišiel rozhodujúci útok.  Necelých 15 kilometrov pred cieľom po ľavom okraji cesty vyrazil veľkou rýchlosťou vpred Petrov. Len Rakúšan Rulner stačil zareagovať a zavesiť sa za sovietskeho cyklistu. Petrov v závere etapy predviedol fantastický výkon, Rulner pár kilometrov držal jeho tempo, ale potom totálne vyhorel a krajne vyčerpaný skončil hlboko v pelotóne. Na štadióne vo Varšave bolo na tribúnach 100 000 divákov, ktorí by boli isto radi, ak by poslednú etapu vyhral Poliak. Ale podobne ako celé Preteky mieru, aj ich finále režírovali reprezentanti Sovietskeho zväzu. Na štadióne sa ako prvý objavil Petrov, ktorý vôbec nemusel finišovať. Ďalší borci v poradí mali stratu približne 100 metrov.
 
Výsledky 14. etapy (jednotlivci): 1. Petrov (ZSSR) 6:18:57 hod. 2. Melichov (ZSSR) +0:39 min. 3. Zielinski (Poľsko) +1:11 min.
Výsledky 14. etapy (družstvá): 1. ZSSR 19:00:09 hod. 2. Poľsko +0:09 min. 3. Maďarsko +0:09 min....9. Československo +0:09 min.
 
Celkovo po 14. etape (jednotlivci): 1. Sajdchužin (ZSSR) 58:58:04 hod. 2. Melichov (ZSSR) +2:28 min. 3. Gazda (Poľsko) +6:29 min. 4. de Breuker (Belgicko) +11:46 min. 5. Petrov (ZSSR) +12:16 min. 6. Moiceanu (Rumunsko) +13:26 min. 7. Ampler (NDR) +13:40 min. 8. Kapitonov (ZSSR) +14:48 min. 9. Scheibner (NDR) +15:55 min. 10. Čerepovič (ZSSR) +17:44 min.....18. Hasman (ČSSR) +24:42 min.....30. Kvapil (ČSSR) +40:40 min.....44. Malten (ČSSR) +59:41 min.
Celkovo po 14. etape (družstvá): 1. ZSSR 180:07:19 hod. 2. Poľsko +19:46 min. 3. NDR +35:14 min. 4. Maďarsko +48:24 min. 5. Belgicko +1:08:24 hod. 6. Rumunsko +1:12:15 hod. 7. Československo +1:51:19 hod.
 
Preteky mieru 1962 sa skončili totálnym triumfom socialistických krajín v oboch klasifikáciách. V prvej desiatke jednotlivcov sa vyskytol jediný jazdec zo západnej krajiny, Belgičan de Breuker obsadil konečné piate miesto. Aj na prvých štyroch priečkach hodnotenia krajín figurovali družstvá z východu Európy.
 
 
Informácie čerpáme z návštev knižníc a zdrojom tohto ročníka je denník Pravda.