Aj v roku 1964 sa Preteky mieru začínali 9. mája vo Varšave. Prezentovalo sa 90 cyklistov zo sedemnástich štátov, preteky kompletne dokončilo 63. Celá trasa merala 2246 kilometrov, priemerná rýchlosť víťaza dosiahla 39,6 km/h. Triumf v súťaži jednotlivcov si vybojoval po pätnástich rokoch opäť reprezentant Československa. Jan Smolík mal len 21 rokov a bol najmladším jazdcom, ktorý získal žltý dres v dovtedajšej histórii pretekov.
 
Oproti predchádzajúcemu ročníku účasť mierne poklesla. Neprihlásili sa družstvá Maroka a Luxemburska, ktorých neúčasť úroveň pretekov veľmi nepoznamenala, ale nepricestoval ani výber tradične silného Holandska. Svojich zástupcov malo Belgicko, Dánsko, Maďarsko,
Československo, Maďarsko, Poľsko, Sovietsky zväz, Fínsko, netradičný výber kontinentov, v ktorom mali zastúpenie jazdci Libanonu, Kuby, Austrálie a Nórska, NDR, Anglicko, Francúzsko, Juhoslávia, Rumunsko, Bulharsko. Viacero zvučných mien chýbalo v nominácii Sovietskeho zväzu, tí najlepší sa pripravovali na blížiace sa olympijské hry v Tokiu...
 
 
  1. etapa, kritérium okolo Varšavy, 94 km
 
 
Prvá etapa bola krátka, rovinatá a cyklistom slúžila v prvom rade na rozjazdenie sa. Jeden okruh mal 10 kilometrov, začínal sa i končil na štadióne. Diváci na tribúnach aj v uliciach mesta tak mali možnosť niekoľkokrát sledovať prejazd pretekárov skutočne detailne. Veľmi aktívne vstúpili do diania československí reprezentanti, ich nové dresy so zvislou trikolórou sa často objavovali na čele. Prím hral Jan Smolík, ktorý bol pri prejazde štadiónom až dvakrát prvý na cieľovej čiare. Pelotón až na nevýznamné pokusy o únik jazdil stále spolu a rozhodovalo sa v masovom špurte na štadióne, ktorý naživo videlo 100 000 divákov. Aj v závere mal výborné šance na víťazstvo Smolík, v bráne sa objavil ako prvý. No dopustil sa menšej chybičky, v poslednej zákrute ho odstredivá sila vyniesla až na vonkajší okraj dráhy a tesne ho predstihol Nemec Mickein.
 
Výsledky 1. etapy (jednotlivci): 1. Mickein (NDR) 2:08:08 hod. 2. Smolík (ČSSR) +0:30 min. 3. Juhász (Maďarsko) +1:00 min.
Výsledky 1. etapy (družstvá): 1. NDR 6:25:12 hod. 2. Belgicko +0:48 min. 3. Československo +0:48 min.
 
 
  1. etapa, Szochaczew - Lodž, 84 km, časovka družstiev
 
Po ukončení úvodnej etapy sa celý konvoj premiestnil z Varšavy do 44 kilometrov vzdialeného Szochaczewa, kde bol štart časovky družstiev. Tímy vyrážali na trať vo výrazných päťminútových odstupoch, aby sa minimalizovalo riziko "zlučovania sa". Ešte pred štartom kontrolovali rozhodcovia dresy cyklistov, podľa reglementu boli totiž povolené len vlnené. Rumuni mali v pláne nastúpiť v hodvábnych tričkách, ale arbitri im ich zamietli.
 
Prvý medzičas sa meral na 35. kilometri a formácia Československa figurovala v popredí. Naši jazdci boli na spomínanom medzičase dokonca o 3 sekundy rýchlejší než mladý, ale veľmi silný tím Sovietskeho zväzu a patrilo im priebežné druhé miesto. Hneď od prvých kilometrov trónili na čele jazdci NDR, na prvej meranej méte mali na našich cyklistov náskok 45 sekúnd. Tempo družstva ČSSR mierne pokleslo po tom, čo pre silné žalúdočné kŕče odstúpil Doležel. Zvyšní piati členovia nášho družstva však odovzdali na trati vynikajúci výkon a výsledkom bolo cenné tretie miesto. Veľká časť časovky sa šla po dlažobných kockách, ktoré si vyžadovali neustálu koncentráciu.
 
Výsledky 2. etapy (družstvá): 1. NDR 1:59:49 hod. 2. ZSSR +2:30 min. 3. Československo +2:44 min. 4. Rumunsko +2:59 min. 5. Poľsko +3:15 min.
 
Celkovo po 2. etape (družstvá): 1. NDR 8:25:01 hod. 2. ZSSR +3:18 min. 3. Československo +3:32 min.
 
 
  1. etapa, Lodž - Wroclaw, 200 km
 
Väčšina trénerov sa zhodla v názore, že skutočne pretekať sa začne až v tretej etape. Rovnako ako v prechádzajúcich dňoch, aj teraz vládlo príjemné jarné počasie s optimálnou teplotou okolo 24 stupňov. Od prvých kilometrov nasadil pelotón rýchle tempo napriek bočnému vetru. Žiaden z únikov nemal v tejto fáze pretekov dlhšie trvanie. Na 107. kilometri postihol hlavné pole hromadný pád, v ktorom boli zainteresovaní aj traja československí jazdci. Heller sa rýchlo otriasol a po úspešnej stíhačke sa zaradil do pelotónu, ale Volf s Lešetickým nedokázali stratu dohnať až do konca etapy. V druhej polovici trasy výrazne vzrástla aktivita viacerých jadcov, ktorá vyústila do niekoľkých únikov. Ako prví sa od hlavného poľa oddelili Spruyt (Belgicko) s Juszkóm (Maďarsko), ale ich vedenie sa pomerne rýchlo skončilo. Naši cyklisti s výnimkou Volfa a Lešetického jazdili často v popredí. Na méte 60 kilometrov do cieľa sa trasa etapy zvlnila, vtedy zaútočili dvaja jazdci NDR a dvaja Sovieti. Silná skupinka mala sľubné vyhliadky, lenže tempo pelotónu razantne zvýšili naši borci Smolík s Doleželom a únik zlikvidovali. Približne 35 kilometrov pred cieľom prišli chvíle veľmi aktívneho Smolíka. Nečakane zrýchlil, jeho atak zachytil kolega z tímu Doležel. V priebehu ďalších niekoľkých kilometrov sa k našej dvojici pridali ešte Zapala, Palko (obaja Poľsko), Moiceanu, Ardeleanu (obaja Rumunsko), Juszkó (Maďarsko), Kegels (Belgicko), Woodcock (Anglicko), Gougait (Francúzsko) a  Boltežar (Juhoslávia). Skupina šliapala veľmi rýchlo a získavala si čoraz väčší náskok. Družstvá NDR a Sovietskeho zväzu nemali vpredu svoje zastúpenie, takže v hlavnom poli vypukol poplach. Pelotón viditeľne pridal na tempe, svoju stratu skresal, no úplne ju nezmazal. Na futbalový štadión vo Wroclawi dorazila vedúca jedenástka s polminútovým náskokom, jej členovia bojovali o víťazstvo v záverečnom špurte. Hľadisko vybuchlo nadšením, na dráhu sa ako prvý vyrútil domáci Zapala, no v hektickom finiši spadol a  neodolal tvrdému útoku ďalších jazdcov. Povesť vynikajúceho šprintéra potvrdil Rumun Moiceanu, náš Smolík si vybojoval tretiu priečku, jeho súhrnný čas bol najlepší. Iba dvadsaťjedenročný Jan Smolík sa vyhupol na čelo klasifikácie jednotlivcov, ale jeho odstup od ďalších borcov v poradí bol minimálny. Po dlhých deviatich rokoch malo Československo opäť pretekára v žltom tričku.
 
Výsledky 3. etapy (jednotlivci): 1. Moiceanu (Rumunsko) 4:41:41 hod. 2. Kegels (Belgicko) +0:30 min. 3. Smolík (ČSSR) +1:00 min.
Výsledky 3. etapy (družstvá): 1. ČSSR 14:05:39 hod. 2. Rumunsko +0:00 min. 3. Poľsko +0:29 min.
 
Celkovo po 3. etape (jednotlivci): 1. Smolík (ČSSR)  6:49:19 hod. 2. Mickein (NDR) +0:06 min. 3.Moiceanu (Rumunsko) +0:18 min.
Celkovo po 3. etape (družstvá): 1. NDR 22:31:52 hod. 2. Československo +2:20 min. 3. ZSSR +3:18 min.
 
 
  1. etapa, Wroclaw - Poznaň, 174 km
 
V poslednej etape na poľskom území sa čakal útok domácich cyklistov a ten naozaj prišiel. Imperatívom pre čekoslovenský tím bolo pozorné stráženie žltého dresu Smolíka. Väčšinu trasy absolvoval pelotón spolu, únikov bolo ako šafranu. Naši cyklisti sa často objavovali na čele hlavného poľa, kde striehli na prípadné pokusy o únik. Základný cieľ splnili na sto percent, Jan Smolík si žlté tričko udržal.
 
Prípadné poradie citeľne ovplyvnil hromadný pád v prvých kilometroch. Soviet Čerepovič dostal defekt, pri ktorom nedokázal udržať balans a letel k zemi. Podobne dopadlo ďalších zhruba desať pretekárov. Štyria členovia sovietskeho družstva Čerepoviča počkali a pomáhali mu dotiahnuť sa na pelotón. Ich snaha ovocie nepiniesla. Otrasený a dotlčený Čerepovič nebol schopný udržať vysoké tempo a do cieľa dorazil so stratou. Záverečné kilometre zdolal pelotón jednotne, do záverečného špurtu sa zapojili takmer všetci favoriti. Na dráhe štadióna preukázal svoju rýchlosť aj taktickú vyspelosť Poliak Rajmund Zielinski. Ovácie domácich fanúšikov sa ušli aj druhému v poradí Gazdovi, tretí v cieli bol Gustav Adolf Schur (NDR). V uliciach Poznane tvrdo spadol víťaz prvej etapy Mickein (NDR). On sám prežil karambol bez vážnejšieho zranenia, ale jeho bicykel bol nepojazdný. Mickein bol nútený preťať cieľ behom po vlastných, pričom mal bicykel prehodený cez rameno...
 
O vysokej úrovni pretekov hovorí aj jeden štatistický údaj - rýchlostný priemer prvých štyroch etáp na území Poľska bol tesne nad hranicou 43 km/h.
 
Výsledky 4. etapy (jednotlivci): 1. Zielinski (Poľsko) 3:58:18 hod. 2. Gazda (Poľsko) +0:30 min. 3. Schur (NDR) +1:00 min.....10. Smolík (ČSSR) +1:00 min. 11. Schejbal (ČSSR) +1:00 min...13. Lešetický (ČSSR) +1:00 min.
Výsledky 4. etapy (družstvá): 1. Poľsko 11:57:54 hod. 2. NDR 3. ČSSR (obaja rovnaký čas ako víťaz)
 
Celkovo po 4. etape (jednotlivci): 1. Smolík (ČSSR) 10:48:37 hod. 2. Moiceanu (Rumunsko) +0:18 min. 3. Zielinski (Poľsko) +0:38 min...6. -Doležel (ČSSR) +1:18 min.
Celkovo po 4. etape (družstvá): 1. NDR 34:29:46 hod. 2. ČSSR +2:20 min. 3. Rumunsko +3:23 min.
 
 
  1. etapa, Sviebodzin - Berlín, 162 km
 
Etapa nebola sama osebe nadpriemerne náročná, ale čo počas nej vystrájalo počasie, to bolo naozaj nezvyklé. Pelotón musel prečkať tri prudké lejaky a veľké výkyvy teploty. Aj povrch ciest bol rozmanitý, od peknej asfaltky cez dlaždice až po hlinu. Nečudo, že v cieli v Berlíne sa jazdci absolútne nedali identifikovať. Boli totiž od hlavy až po päty pokrytí vrstvou blata...
 
Jan Smolík obhájil svoje žlté tričko, aj keď to nebolo jednoduché. Na 50. kilometri mal defekt a zaostal za pelotónom. Jeho konkurenti vycítili šancu, na čele hlavného poľa sa striedali borci NDR a Sovietskeho zväzu a určovali rýchle tempo. Smolíka počkali až štyria jeho kolegovia z reprezentácie, a aj keď bola pred nimi náročná úloha, dokonale ju splnili. Po fantastickej stíhacej jazde "dopravili" jazdca v žltom späť do pelotónu. To však nebolo od talentovaného Smolíka zďaleka všetko. Posledných 12 kilometrov viedlo ulicami Berlína a práve tu sa rozhorel neľútostný boj o popredné pozície. Z pelotónu unikli Poliak Gazda a Belgičan Spruyt. Získali si maličký, desaťsekundový náskok a mali v rukách všetky tromfy. Favorili na čele hlavného poľa akoby sa zmierili so situáciou. To ale vôbec neplatilo pre Jana Smolíka. Za utečencami vyštartoval ako raketa, za ním sa vyviezli aj ďalší kvalitní borci. Tesne pred vjazdom na štadión Gazda s Spruytom prišli o svoj náskok, keď ich Smolík dostihol. Rozhodovalo sa v masovom špurte. Smolík potvrdil fantastickú formu a etapu vyhral! Príjemnou odmienou za výnimočný výkon bola aj minútové bonifikácia. Tá sa nezapočítavala do súťaže družstiev.
 
Výsledky 5. etapy (jednotlivci): 1. Smolík (ČSSR) 3:59:36 hod. 2. Gazda (Poľsko) +0:30 min. 3. Spruyt (Belgicko) +1:00 min.
Výsledky 5. etapy (družstvá): 1. Belgicko 12:01:48 hod. 2. Československo 3. Poľsko (obaja rovnaký čas ako víťaz)
 
Celkovo po 5. etape (jednotlivci): 1. Smolík (ČSSR) 14:48:13 hod. 2. Moiceanu (Rumunsko) +1:18 min. 3. Zielinski (Poľsko) +1:38 min....7. Doležel (ČSSR) +2:18 min.
Celkovo po 5. etape (družstvá): 1. NDR 46:31:34 hod. 2. Československo +2:20 min. 3. Rumunsko +3:23 min.
 
 
  1. etapa, Berlín - Lipsko, 193 km
 
Úloha dňa pre kolektív Československa sa ani v šiestej etape nezmenila. Všetci jazdci mali jednotne pomáhať Smolíkovi, v prípade jeho ťažkostí mu byť plne k dispozícii. Po dvadsiatich kilometroch skúsil šťastie aktívny Belgičan Spruyt, odhodlal sa ku sólovému úniku. Pelotón jeho únik nebral sprvoti vážne, Spruyt si vybudoval až minútový náskok. Do cieľa bolo ešte veľmi ďaleko. Spruyt stihol vyhrať šprintérsku prémiu, potom zvoľnil tempo a počkal si na hlavný balík. Hlavným hrdinom etapy sa stal Rumun Stoica. Keď sa už pelotón rútil ulicami cieľového Lipska, nečakane vyšprintoval po okraji cesty a kým sa súperi spamätali, mal asi stometrový náskok. Bol to poriadne riskantný krok, lebo favoriti ho zo všetkých síl prenasledovali. Vzdialenosť Stoicu od ostatných sa síce skracovala, no Rumun to mal perfektne vyrátané. Ak by bol cieľ o 50 metrov ďalej, určite by nevyhral. Takto mu ostalo zopár drahocenných metrov a Stoica si pripísal nečakaný etapový vavrín. Smolíkovi pripadla siedma priečka, aj naďalej si udržal žlté tričko.
 
Výsledky 6. etapy (jednotlivci): 1. Stoica (Rumunsko) 4:46:24 hod. 2. Čerepovič (ZSSR) +0:30 min. 3. Schejbal (ČSSR) +1:00 min.
Výsledky 6. etapy (družstvá): 1. ZSSR 14:22:12 hod. 2. Československo 3. Belgicko (obaja rovnaký čas ako víťaz)
 
Celkovo po 6. etape (jednotlivci): 1. Smolík (ČSSR) 19:35:37 hod. 2. Moiceanu (Rumunsko) +1:18 min. 3. Zielinski (Poľsko) +1:28 min....8. Doležel (ČSSR) +2:18 min.
Celkovo po 6. etape (družstvá): 1. NDR 60:53:46 hod. 2. Československo +2:20 min. 3. Rumunsko +3:21 min.
 
 
  1. etapa, Lipsko – Erfurt, 162 km
 
Zvýšená aktivita jazdcov Poľska, NDR a Rumunska, pokusy o odstavenie Smolíka z vedúcej pozície, znova sebavedomý a kvalitný výkon českého mladíka. Tak by sa dala charakterizovať siedma etapa, ktorá opäť priniesla vzrušujúce súboje. Po niekoľkých platonických pokusoch o úniky sa asi na stom kilometri vpredu oddelila pätnásťčlenná skupina s veľmi silným obsadením. Poľsko, NDR a Rumunsko v nej mali až po troch zástupcov, kým Smolík v nej bojoval iba sám, bez jediného kolegu z družstva. Poliaci a Nemci režírovali dianie v čele, snažili sa Smolíka čo najviac unaviť a neskôr mu "odísť". Mladý československý reprezentant si však počínal skvele. Žiadneho z hlavných súperov nepustil ďalej od seba, s prehľadom kontroloval špicu pretekov a nielenže odolal všetkým atakom, ale v závere ukázal konkurencii chrbát! V záverečnom špurte mal nadmieru zdatných konkurentov, no Gazda ani Ampler ho predstihnúť nedokázali. Družstvo Československa zďaleka nebolo také úspešné. Spomínaná skupina dosiahla cieľ s výrazným náskokom okolo piatich minút, takže náš tím oproti Rumunsku, NDR a Poľsku citeľne stratil. Premietlo sa to do hodnotenia družstiev, Československo spadlo z druhého až na piate miesto.
 
Výsledky 7. etapy (jednotlivci): 1. Smolík (ČSSR) 4:01:37 hod. 2. Appler (NDR) +0:30 min. 3. Gazda (Poľsko) +1:00 min.
Výsledky 7. etapy (družstvá): 1. Poľsko 12:07:51 hod. 2. NDR 3. Rumunsko (obaja rovnaký čas ako víťaz)
 
Celkovo po 7. etape (jednotlivci): 1. Smolík (ČSSR) 23:37:14 hod. 2. Moiceanu (Rumunsko) +2:18 min. 3. Gazda (Poľsko) +2:54 min.
Celkovo po 7. etape (družstvá): 1. NDR 73:01:37 hod. 2. Rumunsko +3:23 min. 3. Poľsko +3:52 min....5. Československo +11:52 min.
 
 
  1. etapa, Erfurt - Oberhof, časovka jednotlivcov, 45 km
 
Nastala etapa pravdy, náročná, kopcovitá časovka bola skutočným testom kondície a vôle všetkých pretekárov. Na jej trase musel každý z jazdcov prekonať výškový rozdiel okolo 600 metrov, okrem kvalitnej asfaltky sa vyskytovali aj pasáže po kamenistom povrchu. V prvom rade bol vysiľujúci záver časovky, posledných desať kilometrov neustále stúpalo až do cieľového Oberhofu, známeho zimného strediska. V československom tábore vládli pred štartom mierne obavy. V časovkách boli hlavne cyklisti NDR tradične skvelí. Tentoraz trochu zaostali za očakávaním, hoci mali v prvej desiatke troch svojich zástupcov. Fantastickú formu potvrdil Jan Smolík. Štartovalo sa v obrátenom poradí. Minútu pred Smolíkom sa vydal na trať Moiceanu a zhruba na piatom kilometri zažil ozajstný šok. Smolík sa prehnal okolo neho! Ani kopcovitá fáza neznamenala pre Jana Smolíka stratu, prevýšenie prekonal skvelým štýlom a na súperov aj v stúpaniach získaval sekundu za sekundou. Ani tretí jazdec klasifikácie jednotlivcov, Poliak Gazda, na nášho reprezentanta nestačil. Smolík zmazal aj jeho dvojminútový odstup a bolo zrejmé, že bude vo výsledkoch časovky veľmi vysoko. Už medzičasy nasvedčovali tomu, že Jan Smolík ide vo fantastickom tempe, po dojazde svietilo jeho meno na vrchole výsledkovej listiny. Smolík za víťazstvo zinkasoval aj minútovú bonifikáciu a výrazne si upevnil vedenie v hodnotení jednotlivcov.
 
Výsledky 8. etapy (jednotlivci): 1. Smolík (ČSSR) 1:16:14 hod. 2. Spruyt (Belgicko) +0:49 min. 3. Dumitrescu (Rumunsko) +2:29 min. 4. Gougalt (Francúzsko) 2:44 min. 5. Schur (NDR) +3:07 min. 6. Wiedemann (NDR) +3:21 min. 7. Ampler (NDR) +3:31 min. 8. Kudra (Poľsko) +3:38 min. 9. Ardeleanu (Rumunsko) +3:48 min. 10. Zapala (Poľsko) +3:49 min.
Výsledky 8. etapy (družstvá): 1. Československo 3:58:30 hod. 2. NDR +0:11 min. 3. Rumunsko +1:30 min. 4. Poľsko +1:34 min. 5. Sovietsky zväz +4:21 min.
 
Celkovo po 8. etape (jednotlivci): 1. Smolík (ČSSR) 24:53:28 hod. 2. Hoffmann (NDR) +7:04 min. 3. Wiedemann (NDR) +7:14 min. 4. Kudra (Poľsko) +7:31 min. 5. Zapala (Poľsko) +7:34 min.
 
  1. etapa, Oberhof - Aue, 213 km
 
Po ťažkej časovke nenasledoval žiaden oddych, ale ďalšia náročná porcia kilometrov. Etapa pomerne dlhá, a navyše aj kopcovitá, množstvo náročných stúpaní i rýchle zjazdy s desiatkami ostrých zákrut. Všetko to, čo robí z cyklistiky taký krásny a vzrušujúci šport.
Smolík v žltom tričku mal v celkovom poradí výrazný náskok, jeho forma bola vynikajúca. V našom tábore sa začalo hovoriť o jedinečnej šanci na víťazstvo medzi jednotlivcami. Po štarte v Oberhofe cesta asi 10 kilometrov prudko klesala úzkymi, kľukatými cestami, každý z cyklistov musel byť stopercentne sústredený. Potom nasledovalo tiahle stúpanie, dlhé 7 kilometrov. Na jeho konci vytýčili organizátori horskú prémiu. A záver etapy viedol znova do kopca, práve tu mohli všetci výrazne získať i stratiť.
 
Aj v tejto etape na seba pozitívne upozornil Belgičan Spruyt. V prvom zjazde letel veľmi odvážne a získal si menší náskok. Pridal sa k nemu aj Poliak Gawliczek, spolu vytvorili odhodlaný tandem. Veľmi dobre vedeli, že ich šanca na víťazstvo je minimálna, ale svojou odvahou si získali mnoho sympatií. Pelotón ich dosť skoro dobehol, potom sa opäť vydali do úniku piati cyklisti. Ani ďalší únik neviedol k úspechu. Spruyt podnikol ďalší nečakaný ťah, vyšpurtoval z čela pelotónu a pustil sa do sólovej jazdy. Vytvoril si odstup až piatich minút, ale v pelotóne sa nikto neznepokojoval, veď Spruytova strata na žltého Smolíka bola okolo jednej hodiny. Desiatky kilometrov strávil Spruyt v pozícii osamelého jazdca, od 140. kilometra ho začala energicky stíhať štvorčlenná skupina. Boli v nej Dumitrescu (Rumunsko), Mickein (NDR), Dochľakov (ZSSR) a Smolík (ČSSR). Borec v žltom tričku absolútne nemusel plytvať silami, jeho pozícia bola takmer neotrasiteľná. No mladý československý reprezentant akoby chcel všetkým ukázať, že je žlté tričko právom jeho. Štvorica Spruyta dostihla, neskôr si vedúca päťka vytvorila až minútový náskok pred pelotónom. Mesto Aue už bolo na dohľad, keď zhruba 3 kilometre pred cieľom vyštartoval ako raketa Dumitrescu. Nikto sa za neho nestihol zavesiť, do brány štadióna vošiel jasne prvý. Až vo chvíli, keď už ukrajoval posledné metre atletickej dráhy, objavili sa ďalší borci. Výborný špurtér Dumitrescu finišovať nemusel. Lákavá polminútová bonifikácia bola pre Smolíka veľkou motiváciou, priamo na dráhe excelentne nastúpil a zdalo sa, že jeho pozíciu nikto nemôže ohroziť. Lenže zaúradovala gravitácia. Smolík sa do zákruty vrútil prirýchlo, na antukovom povrchu sa mu koleso skĺzlo a spadol. Musel sa teda zmieriť s piatym miestom.
 
Výsledky 9. etapy (jednotlivci): 1. Dumitrescu (Rumunsko) 6:05:56 hod. 2. Mickein (NDR) +0:47 min. 3. Spruyt (Belgicko) +1:19 min.
Výsledky 9. etapy (družstvá): 1. Rumunsko 18:22:46 hod. 2. NDR +0:15 min. 3. ZSSR +0:20 min. 4. Československo +0:30 min.
 
Celkovo po 9. etape (jednotlivci): 1. Smolík (ČSSR) 31:00:56 hod. 2. Hoffmann (NDR) +7:31 min. 3. Wiedemann (NDR) +7:41 min.
Celkovo po 9. etape (družstvá): 1. NDR 95:23:19 hod. 2. Rumunsko +4:22 min. 3. Poľsko +5:56 min. 4. Československo +11:56 min.
 
 
  1. etapa, Aue - Karlovy Vary, 138 km
 
Relatívne kratšiu etapu spravilo ťažkou počasie. Na jej štart nastúpilo už len 78 cyklistov, ktorí museli zabojovať aj s hmlou, chladom a dažďom. Belgičan Spruyt sa znova často vyskytoval v záberoch televíznych kamier. Po tridsiatich kilometroch sa vydal do úniku, doplnil ho ešte Maďar Megyerdi a spoločne si "našetrili" minútu náskoku. Spruyt vyhral šprintérsku, neskôr aj horskú prémiu, potom však obaja lídri splynuli s pelotónom. Vyzeralo to tak, že unavený Spruyt sa bude pohodlne voziť v strede pelotónu. Do konca etapy zostávalo 30 kilometrov, hlavné pole sa "šplhalo" ku štátnej hranici, do nadmorskej výšky 937 metrov. To bol najvyšší bod celého ročníka. A práve tu znova zaútočil Spruyt, ktorý enormne túžil po etapovom prvenstve. Pár kilometrov šliapal sám, potom sa k nemu pridali Čerepovič (ZSSR), Mickein (NDR) a Heller (ČSSR). V Spruytovom prípade zaúradoval zákon schválnosti, v kľúčovom úseku dostal defekt, zaostal za zvyšnou trojicou a jeho nádeje na víťazstvo pominuli. Vedúce trio neohrozene smerovalo do Karlových Varov. Krátky, ale hustý lejak premenil antukovú atletickú dráhu na bahno, v ktorom sa nedalo naplno špurtovať. Taktické šachy v závere vyhral Heller.
 
Výsledky 10. etapy (jednotlivci): 1. Heller (ČSSR) 3:44:52 hod. 2. Mickein (NDR) +0:30 min. 3. Čerepovič (ZSSR) +1:00 min. 4. Spruyt (Belgicko) +2:18 min.
Výsledky 10. etapy (družstvá): 1. Československo 11:20:12 hod. 2. NDR 3. ZSSR (obaja rovnaký čas ako víťaz)
 
Celkovo po 10. etape (jednotlivci): 1. Smolík (ČSSR) 34:48:06 hod. 2. Hoffmann (NDR) +7:31 min. 3. Wiedemann (NDR) +7:41 min....10. Heller (ČSSR) +11:15 min...18. Doležel (ČSSR) +12:51 min.
Celkovo po 10. etape (družstvá): 1. NDR 106:43:31 hod. 2. Rumunsko +5:40 min. 3. Poľsko +7:24 min. 4. Československo +11:56 min.
 
 
  1. etapa, Karlovy Vary - Liberec, 218 km
 
Aj po jedenástej etape sa v kuloároch často nieslo meno Josepha Spruyta, sympatického dvadsaťjedenročného rodáka z belgického mestečka Pulle. Už v predchádzajúcom priebehu Pretekov mieru bol často v popredí, v odvážnych únikoch, a aj keď jeho strata na vedúceho Smolíka oscilovala okolo jednej hodiny, Spruyt to nezabalil a pretekal s obrovskou vášňou. Už dvakrát siahal na etapové prvenstvo, jeho snaha však dovtedy úspech nepriniesla. Až na zopár bezvýznamných pokusov o únik jazdil pelotón dlho spolu. Na 150. kilometri vyrazil do sólovej jazdy Spruyt, ktorého nikto vážnejšie nestíhal. Belgičan potvrdzoval skvelé tempárske predpokady, svoj náskok plynule zvyšoval. Keď dosiahol rovné tri minúty, začala byť šanca na víťazstvo reálna. Nevyhol sa technickým problémom, až dva razy musel meniť bicykel, ale mechanický voz Belgičanov mohol jazdiť tesne za ním, a tak neutrpel žiadnu časovú stratu. Spruyt odšliapal osamotený dlhých 70 kilometrov a z výrazného odstupu od pelotónu si v cieli ušetril vyše dve a pol minúty. Po brilantnom výkone sa postavil na vytúžený najvyšší stupienok.
 
Výsledky 11. etapy (jednotlivci): 1. Spruyt (Belgicko) 5:46:40 hod. 2. Zielinski (Poľsko) +3:03 min. 3. Smolík (ČSSR) +3:36 min.
Výsledky 11. etapy (družstvá): 1. ZSSR 17:30:47 hod. 2. NDR +0:14 min. 3. Poľsko +0:15 min. 4. Československo +0:15 min.
 
Celkovo po 11. etape (jednotlivci): 1. Smolík (ČSSR) 40:38:19 hod. 2. Hoffmann (NDR) +7:45 min. 3. Wiedemann (NDR) +7:55 min.
Celkovo po 11. etape (družstvá): 1. NDR 124:14:32 hod. 2. Rumunsko +6:17 min. 3. Poľsko +8:05 min. 4. Československo +11:57 min.
 
 
  1. etapa, Liberec - Pardubice, 189 km
 
Etapa viedla kopcovitým terénom Krkonôš, predpoklady na väčšie časové rozdiely medzi pretekármi boli vysoké. Ale hlavní favoriti sa pozorne strážili, nedopustili žiaden zásadnejší únik a celá etapa sa niesla v zmierlivom duchu. Dosť skoro unikol z pelotónu Juhoslovan Šantavec. Súperi jeho počin nebrali vôbec vážne, jeho náskok narástol na takmer tri minúty. Šantavec stihol vyhrať prvý prémiový špurt, no to už bola jeho labutia pieseň. Pelotón razantne zrýchlil, Juhoslovana rýchlo dostihol. Na ďalšej prémii bol prvý Spruyt a tento bodový zisk mu stačil na virtuálne vedenie v súťaži aktivity, teda privlastnenie si fialového trička. Dovtedy ho mal v držbe náš Smolík, no ten jednoznačne vyhlásil, že sa zameriava len na súboj o žltý dres. Potom už pelotón jazdil spolu, žiaden únik netrval dlhšie než pár sekúnd. Pred štadiónom v Pardubiciach sa odohrával taktický boj o čo najlepšiu pozíciu v šprinte. Uličky pred vjazdom na štadión boli úzke a kľukaté, technika jazdy nabrala na dôležitosti. Tesne pred bránou štadióna sa pretlačil na prvé miesto Poliak Gazda a ukázalo sa to ako prezieravý ťah. Na dráhe si vedúci post s prehľadom uchránil a vyhral etapu.
 
Ťažkú noc pred etapou takemr bez spánku mal za sebou Gustav Adolf Schur, ktorý zápasil so silnou chrípkou a vysokou teplotou. Nemeckí lekári ho varovali pred záťažou, ale legendárny "Täve" nedbal na ich slová. Toto bola jeho dvanásta účasť na Pretekoch mieru, v poradí už 152. etapa a bolo to priam neuveriteľné, ale Schur ani jedinú zo spomínaných etáp nevzdal!
 
Výsledky 12. etapy (jednotlivci): 1. Gazda (Poľsko) 4:51:37 hod. 2. Kapitonov (ZSSR) +0:30 min. 3. Gougalt (Francúzsko) +1:00 min....8. Smolík (ČSSR) +1:00 min.
Výsledky 12. etapy (družstvá): 1. Československo 14:37:51 hod. 2. Poľsko 3. Francúzsko (obaja rovnaký čas ako víťaz)
 
Celkovo po 12. etape (jednotlivci): 1. Smolík (ČSSR) 45:30:56 hod. 2. Hoffmann (NDR) +7:45 min. 3. Wiedemann (NDR) +7:55 min....12. Heller (ČSSR) +11:46 min...16. Doležel (ČSSR) +13:00 min.
Celkovo po 12. etape (družstvá): 1. NDR 138:52:23 hod. 2. Rumunsko +6:17 min. 3. Poľsko +7:15 min. 4. Československo +11:57 min.
 
 
  1. etapa, Pardubice - České Budějovice, 204 km
 
Celá trinásta etapa sa niesla v pohodovom duchu. Pelotón sa viackrát natiahol, ale žiaden významnejší pokus o únik sa nekonal. Členovia popredných družstiev sa navzájom veľmi pozorne strážili, ak niekto zo súperov čo i len naznačil nástup do úniku, hneď sa za neho zavesili a nedovolili sa mu vzdialiť. V uliciach cieľových Českých Budějovíc sa to v popredí poriadne mlelo, každý z favoritov sa snažil vydobyť si čo najlepšiu pozíciu pre špurt. Záverečné rozuzlenie na štadióne v Českých Budějoviciach bolo nadmieru dramatické. Vo vstupnej bráne sa ako prvý objavil Viktor Kapitonov, mal k dobru dobré tri metre a zdalo sa, že víťazstvo mu už nikto nevezme. V poslednej zákrute pred rovinkou však príliš sklopil svoj bicykel, galusky sa na jemnej antuke podkĺzli a Kapitonov spadol. Prišiel tým o šancu etapu vyhrať. Navyše sa mu nestačili vyhnúť viacerí ďalší jazdci. Až traja Poliaci, Gazda, Zielinski, Zapala, Belgičan Spruyt, domáci Schejbal, títo všetci leteli k zemi. Zo situácie vyťažil maximum Doležel. Po vjazde na štadión bol vari na desiatom mieste, ale keď sa mu nečakane naskytla príležitosť vyhrať, energicky ju využil. Oblúkom sa vyhol klbku borcov na zemi, zo všetkých síl rozkmital pedále svojho stroja a predstihol aj vyhláseného špurtéra, Rumuna Moiceana. Bolo to prvé etapové víťazstvo na Pretekoch mieru pre Pavla Doležela.
 
Výsledky 13. etapy (jednotlivci): 1. Doležel (ČSSR) 5:25:14 hod. 2. Moiceanu (Rumunsko) +0:30 min. 3. Wewer (Dánsko) +1:00 min.....6. Lešetický (ČSSR) +1:03 min.
Výsledky 13. etapy (družstvá): 1. Československo 16:18:48 hod. 2. Rumunsko +2:00 min. 3. NDR +2:03 min.
 
Celkovo po 13. etape (jednotlivci): 1. Smolík (ČSSR) 50:57:13 hod. 2. Hoffmann (NDR) +7:45 min. 3. Wiedemann (NDR) +7:55 min...14. Doležel (ČSSR) +11:57 min...29. Schejbal (ČSSR) +20:21 min.
Celkovo po 13. etape (družstvá): 1. NDR 155:11:14 hod. 2. Rumunsko +6:14 min. 3. Poľsko +7:36 min. 4. Československo +11:54 min.
 
 
  1. etapa, České Budějovice - Praha, 156 km
 
Záverečná etapa už nebola taká náročná, aby sa v nej mohli udiať významné presuny v oboch hlavných klasifikáciách. Podľa toho aj vyzerala. Pelotón sa prakticky počas celej trasy držal spolu. Ak sa aj vyskytli náznaky únikov, favoriti ich rázne zatrhli. Československý tím mal iba jedinú taktickú úlohu, všetci jeho muži mali v prípade núdze pomôcť Smolíkovi udržať si žltý dres. Náskok domáceho cyklistu pred poslednou etapou bol takmer 8 minút. Iba vážne zranenie mohlo ešte Smolíkov triumf ohroziť. Významnejšie veci sa začali diať zhruba 30 kilometrov pred cieľom. Do úniku sa pustili Maďar Megyerdi a Belgičan Jacquemin. Postavenie oboch v priebežnom poradí neznamenalo žiadne nebezpečenstvo, preto ich pelotón takmer vôbec nestíhal. Len osamotený Heller (ČSSR) sa pustil za nimi, pretože Maďari ešte mohli teoreticky ohroziť štvrtú priečku Československa v hodnotení družstiev. Heller v cieli získal na hlavné pole asi trištvrte minúty, ale dvojica Megyerdi, Jacquemin dokončila etapu ešte takmer 2 minúty pred Hellerom. O víťazovi sa teda rozhodovalo len medzi spomínanými dvoma jazdcami. Megyerdi bol ešte v poslednej zákrute v čele, lenže finiš Jacquemina bol zdrvujúci. V cieli bol o šírku galusky skôr Belgičan.
 
Výsledky 14. etapy (jednotlivci): 1. Jacquemin (Belgicko) 3:48:19 hod. 2. Megyerdi (Maďarsko) +0:30 min. 3. Heller (ČSSR) +2:56 min. 4. Lešetický (ČSSR) +3:36 min. 5. Volf (ČSSR) +3:36 min.
Výsledky 14. etapy (družstvá): 1. Maďarsko 11:33:09 hod. 2. Československo +1:56 min. 3. Poľsko +2:36 min.
 
Celkovo po 14. etape (jednotlivci): 1. Smolík (ČSSR) 54:49:08 hod. 2. Hoffmann (NDR) +7:45 min. 3. Wiedemann (NDR) +7:55 min. 4. Kudra (Poľsko) +8:29 min. 5. Zapala (Poľsko) +8:36 min. 6. Appler (NDR) +8:45 min. 7. Kapitonov (ZSSR) +8:58 min. 8. Juszkó (Maďarsko) +9:27 min.....10. Heller (ČSSR) +11:06 min....14. Doležel (ČSSR) +11:57 min....26. Schejbal (ČSSR) +21:17 min.
Celkovo po 14. etape (družstvá): 1. NDR 166:46:59 hod. 2. Rumunsko +6:14 min. 3. Poľsko +7:36 min. 4. Československo +11:14 min. 5. Maďarsko +18:01 min.
 
Priemerná rýchlosť kompletného ročníka bola 39,6 km/h. Celé preteky úspešne absolvovalo 63 cyklistov z 90.
 
Po dlhých pätnástich rokoch malo Československo opäť celkového víťaza súťaže jednotlivcov. Naposledy sa to podarilo Janovi Veselému v roku 1949, teraz Janovi Smolíkovi. Tomu zodpovedali aj nadšené oslavy domácich fanúšikov na štadióne Dynama Praha, kde sa ich zhromaždilo 40 000. Všetci tréneri sa zhodli v názore, že Smolík si svoj triumf plne zaslúžil. Už po tretej etape si vybojoval žlté tričko a v nasledujúcich jedenástich etapách ho ubránil pred silnou konkurenciou. Dokázal vyhrať tri etapy, zvyšných jedenásť etáp malo vždy iného víťaza. V súťaži družstiev dominovali reprezentanti NDR, ktorí vyhrali úvodné dve etapy. Vo finálnej klasifikácii jednotlivcov sa všetci šiesti Nemci vtesnali do prvej dvadsiatky poradia.
 
 
Informácie čerpáme z návštev knižníc a zdrojom tohto ročníka je denník Pravda.