Štart osemnásteho ročníka Pretekov mieru v roku 1965 sa uskutočnil 8. mája v Berlíne, posledná etapa sa končila vo Varšave 23. mája. Prezentovalo sa spolu 100 cyklistov, celé preteky úspešne dokončilo 75. Kompletná trasa merala 2319 kilometrov, rozvrhnutých do pätnástich etáp, najlepší jazdec ju absolvoval priemernou rýchlosťou 39,4 km/h.
 
Prihlásili sa cyklisti z devätnástich krajín. Svoje zastúpenie malo Francúzsko, Dánsko, Československo, Fínsko, NDR, Bulharsko, Poľsko, Belgicko, Rumunsko, Alžírsko, Kuba, Sovietsky zväz, Maďarsko, Juhoslávia, Mongolsko, Holandsko, na štarte bolo aj medzinárodné družstvo, tvorené cyklistami z Anglicka, Libanonu a Luxemburska. Do východonemeckej metropoly znova zavítal aj prezident Medzinárodnej cyklistickej únie Adriano Rondoni, čo opäť potvrdilo dôležité postavenie Pretekov mieru v cyklistickej hierarchii.
 
 
  1. etapa, okruh ulicami Berlína, 110 km
 
Úvodná etapa vyzerala na prvý pohľad pohodovo, viedla takmer výlučne po rovine a patrila k tým kratším. Ale mala svoje záludnosti. Pretekári museli absolvovať päť identických okruhov o dĺžke 22 kilometrov, na trase boli viaceré nebezpečné úseky po dlažobných kockách. Predpovede počasia vôbec neboli príjemné, rovnako ako v dvoch posledných dňoch pred štartom malo pršať. Mokré dlaždice by znamenali klzký podklad, v takomto prípade by bola hrozba pádov dosť vysoká. Pelotón musel veľakrát preťať koľajnice mestských električiek, aj na ne si museli dávať cyklisti zvýšený pozor. Každé z kôl sa končilo na dráhe berlínskeho štadióna, jeho hľadisko bolo kompletne zaplnené 50 000 divákmi.
 
Hneď v prvých okruhoch potvrdili svoju pozíciu reprezentnanti Sovietskeho zväzu, Poľska a  NDR, bokom neostali ani jazdci z ČSSR. Na rýchlostných prémiách kraľoval hlavne Lebedev (ZSSR), ktorý ukoristil až dve, po jednej vyhrali aj Poliak Magiera a Peschel (NDR). Počas prvých troch okruhov sa síce pelotón na miestami úzkych uliciach roztiahol, ale väčšie časové odstupy sa nevytvorili. V predposlednom kole sa situácia radikálne zmenila, začalo totiž pršať. Akoby práve na to čakali reprezentanti NDR, ktorí odrazu výrazne zväčšili svoju aktivitu. Ich dresy bolo vidieť neustále v popredí, súperi sa museli prispôsobiť rýchlemu tempu. Z hlavného balíka sa približne na 80. kilometri vyčlenila vedúca skupinka, ktorú tvorili Peschel, Mickein (obaja NDR), Ziegler, Dumitrescu (obaja Rumunsko), po niekoľkých kilometroch sa k nim pridali Francúz Benet a jazdec ZSSR Petrov. Československí reprezentanti nezachytili tento nebezpečný únik a vpredu nemali ani jediného svojho jazdca. Márne sa pokúšali prenasledovať čelnú grupu, jej náskok nezmazali. V poslednom kole sa vo vedúcej skupinke rozhorel napínavý boj o výhodné pozície. Prvým cyklistom, ktorého napratané tribúny zaregistrovali na dráhe, bol Petrov. Hneď za ním bola dvojica jazdcov NDR Peschel, Mickein. Obaja vynaložili v špurte maximum síl, no Petrov si víťazstvo nedal vziať. Tréner československého družstva Jaroslav Menhart evidentne nebol spokojný, len celkovo siedmy Schejbal ho nesklamal. Ostatní jeho zverenci dorazili do cieľa s výraznou stratou.
 
Výsledky 1. etapy (jednotlivci): 1. Petrov (ZSSR) 2:30:24 hod. 2. Peschel (NDR) +0:30 min. 3. Mickein (NDR +1:00 min.
Výsledky 1. etapy (družstvá): 1. NDR 7:32:01 hod. 2. ZSSR +0:15 min. 3. Rumunsko +0:27 min....5. Československo +1:29 min.
 
 
  1. etapa, Konigs - Wusterhausen - Cottbus, 100 km, časovka družstiev
 
Aj v druhý súťažný deň sa z tmavej oblohy spustil na cyklistov intenzívny dážď. Viditeľnosť bola natoľko nízka, že sprievodné automobily museli jazdiť so zapnutými svetlami. Miestami bol lejak taký hustý, že cyklisti dovideli len zopár metrov a jazda si vyžadovala maximálne sústredenie a obozretnosť. V katastrofálnych podmienkach postupne opúšťali svoje tímy jazdci, ktorí nedokázali udržať svižné tempo. Za zvyšnými borcami svojich družstiev postupne zaostali Francúz Benet, Bulhar Čanilev, Belgičania Van de Voorte a Pissens, ale aj dvaja Poliaci, ktorí zápasili so zdravotnými ťažkosťami. Gazdu pochytili bolestivé kŕče do nôh, Gawliczeka žalúdočné problémy. Samozrejme, sila ich tímov tak pokesla. Zo všetkých družstiev na štarte časovky len dve (Československo a Maďarsko) dorazili do cieľa v kompletnom šesťčlennom zložení, zvyšné stratili minimálne jedného cyklistu.
 
Výsledky 2. etapy (družstvá): 1. NDR 2:13:13 hod. 2. ZSSR +0:28 min. 3. Rumunsko +2:33 min. 4. Československo +2:38 min. 5. Francúzsko +3:20 min. 6. Belgicko +4:21 min.
Celkovo po 2. etape (družstvá): 1. NDR 9:45:14 hod. 2. ZSSR +1:11 min. 3. Rumunsko +2:50 min. 4. Československo +2:55 min.
 
 
  1. etapa, Cottbus - Zittau, 180 km
 
Aj pred treťou etapou sa prezentoval plný počet 100 cyklistov, zatiaľ neodstúpil ani jediný. Čakala na nich zvlnená trasa a nepríjemne silný vietor. Hneď po štarte sa pelotón rozdrobil na niekoľko menších skupín, tú vedúcu tvorilo 18 jazdcov. Zhruba na 35. kilometri osamela na špici štvorica Sajdchužin (ZSSR), Ritter (Dánsko), Kegel (Poľsko) a náš Heller. Kvarteto príkladne spolupracovalo, jeho náskok sa pomaličky zvyšoval. Mierny škrt cez rozpočet im spôsobil defekt Rittera, zvyšní traja borci na neho nepočkali a Dán výrazne zaostal. Kým ešte malo trio vpredu dostatok síl, pelotón za ním naberal čoraz väčšiu stratu, tá sa zastavila na dvoch minútach. Potom už hlavné pole šliapalo podstatne rýchlejšie a odstup sa skracoval. Z pelotónu medzitým odskočili Petrov (ZSSR), Peschel (NDR) a dvaja Belgičania Swerts a Van Springel. Táto silná zostava dostihla vedúcu trojicu a neskôr ju nechala za sebou. Kvarteto si udržalo dostatočnú rýchlosť až do cieľa a rozdelilo si pozície na stupňoch víťazov. Belgičania Swerts s Van Springelom mali v špurte malú výhodu oproti Petrovovi, lenže Soviet na to nedbal a vo finiši oboch nechal za sebou. Vylepšil si tak svoje postavenie medzi jednotlivcami, ale tiež pomohol svojmu družstvu. On sám získal právo na žlté tričko, Sovieti získali nárok obliecť si v ďalšej etape modré tričká najlepšieho tímu. Etapa udelila tvrdú ranu Janovi Smolíkovi, ktorý musel meniť poškodený bicykel. Mechanický voz Československa bol v tých chvíľach ďaleko vzadu, po výmene už Smolík nedokázal úspešne stíhať čelo pretekov. V cieli bol klasifikovaný až na 46. mieste, ale čo bolo podstatné, s vyše osemminútovou stratou na víťaza.
 
Výsledky 3. etapy (jednotlivci): 1. Petrov (ZSSR) 4:30:55 hod. 2. Swerts (Belgicko) +0:30 min. 3. Van Springel (Belgicko) +1:00 min. 4. Lebedev (ZSSR) +2:37 min. 5. Schejbal (ČSSR) +2:37 min.
Výsledky 3. etapy (družstvá): 1. ZSSR 13:37:22 hod. 2. Belgicko +0:28 min. 3. NDR +3:22 min. 4. Československo +3:43 min.
 
Celkovo po 3. etape (jednotlivci): 1. Petrov (ZSSR) 7:00:19 hod. 2. Swerts (Belgicko) +2:16 min. 3. Van Springel (Belgicko) +2:46 min....6. Schejbal (ČSSR) +4:23 min. 7. Háva (ČSSR) +4:23 min.
Celkovo po 3. etape (družstvá): 1. ZSSR 23:23:47 hod. 2. NDR +2:11 min. 3. Belgicko +5:08 min. 4. Československo +6:50 min.
 
 
  1. etapa, Zittau - Drážďany, 134 km
 
Po tretej etape odstúpil prvý pretekár, Applerovi (NDR) diagnostikovali lekári zápal pľúc, dôsledok katastrofálneho počasia počas prvých dní pretekov. V 4. etape boli nebesá v cyklistom pomerne zhovievavé, aj keď bolo pomerne chladno, vietor ani dážď jazdu nesťažoval. Od štartu sa pretekalo naplno, tempo pelotónu bolo veľmi rýchle a na jeho čele sa často objavovali modré dresy sovietskeho družstva. Hlavné pole sa rozdelilo na dva približne rovnako početné skupiny, neskôr sa z tej čelnej oddelilo asi 20 jazdcov. Boli medzi nimi všetci šiesti československí reprezentanti, čo znamenalo pre konkurenčné tímy akútne nebezpečenstvo. Sovieti, Poliaci a jazdci Sovietskeho zväzu v balíku preto vystupňovali tempo a únik zlikvidovali. V diaľke sa už črtali cieľové Drážďany, keď zrýchila pätica jazdcov a nechala pelotón za sebou. Po ďalších zhruba troch kilometroch sa podaril vo vedúcej grupe husársky kúsok nášmu Hellerovi. Vystihol ten pravý moment a po okraji cesty vyštartoval vpred. Zvyšní štyria konkurenti sa spamätali až vo chvíli, keď mal Heller stometrový náskok. Ich enormná snaha dotiahnuť sa na nášho borca bola márna. Heller absolvoval posledné kilometre vysokou rýchlosťou a zaslúžene sa v cieli tešil z víťazstva. Petrov v závere nemal dôvod riskovať, v pohode došiel na šestnástom mieste a žltý dres si ponechal aj naďalej.
 
Výsledky 4. etapy (jednotlivci): 1. Heller (ČSSR) 3:25:24 hod. 2. Kudra (Poľsko) +0:39 min. 3. Michels (Belgicko) +1:05 min....9. Schejbal (ČSSR) +1:31 min.
Výsledky 4. etapy (družstvá): 1. Československo 10:17:14 hod. 2. NDR +0:05 min. 3. Belgicko +0:05 min.
 
Celkovo po 4. etape (jednotlivci): 1. Petrov (ZSSR) 10:26:14 hod. 2. Swerts (Belgicko) +2:16 min. 3. Van Springel (Belgicko) +2:46 min....6. Heller (ČSSR) +3:21 min. 7. Schejbal (ČSSR) +4:23 min. 8. Háva +4:23 min.
Celkovo po 4. etape (družstvá): 1. ZSSR 33:41:06 hod. 2. NDR +2:11 min. 3. Belgicko +5:08 min. 4. Československo +6:34 min.
 
Pred ďalšou etapou nasledoval voľný deň, žurnalisti mali čas zhodnotiť dovtedajší priebeh pretekov. Zatiaľ si nad očakávanie viedli československí reprezentanti. V priebežnom poradí jednotlivcov sme mali v prvej desiatke až troch svojich zástupcov (Heller, Schejbal, Háva). Žiaden iné družstvo nemalo troch svojich najlepších borcov tak vysoko.
 
 
  1. etapa, Drážďany - Praha, 167 km
 
Na pelotón čakala náročná previerka, piata etapa síce nebola veľmi dlhá, ale na jej trase bolo niekoľko ťažkých stúpaní. Jazdci museli prekonať výškový rozdiel vyše 700 metrov, pričom najvyšší bod etapy, hraničný prechod Cínovec, ležal 815 metrov nad morom. 
 
Konečne vyšlo pre cyklistiku ideálne počasie, obloha bola jasná, bez mrakov, slabučký vetrík, príjemná teplota okolo 24 stupňov. Nečudo, že sa už od štartu pretekalo ako sa patrí. Veľmi skoro sa zrodil premiérový únik. Zapojilo sa do neho deväť jazdcov, ale z našich len jediný Doležel. To vyburcovalo k stíhacej jazde Smolíka, ktorý sa osamotený rýchlo približoval k vedúcej skupinke. Stiahol so sebou aj ďalších desiatich borcov a spoločne únik dobehli. Vnikla tým početná vedúca skupina, no pohromade nevydržala dlho. Utiekla jej pätica Lebedev, Petrov (obaja ZSSR), Dumitrescu (Rumunsko), Kudra (Poľsko) a náš Doležel. Hlavne Sovieti udávali pekelné tempo a odstup narástol až na dve minúty. Naši mohli byť relatívne spokojní, vo vedúcej grupe chýbali zástupcovia NDR. V pelotóne síce jazdci NDR robili čo mohli, ale čelnú skupinu nedobehli. Pätica na čele sa spoločne rútila na štadión Spartaka, bolo jasné, že víťazom bude niekto z týchto piatich. V poseldných desiatkach metrov pred vjazdom na štadión na chvíľku zaváhali Petrov s Dumitrescom, aj chybou usporiadateľov zabočili do nesprávnej ulice. Využil to náš Doležel. Elegentne zašpurtoval a cieľ preťal ako prvý.
 
Hneď po dojazde podalo vedenie tímu Sovietskeho zväzu oficiálny protest, ktorý posudzovala rozhodcovská jury. Po analýze dojazdu uznala protest ako oprávnený, pretože usporiadateľ neukázal jazdcom správny smer dostatočne výrazne. Rozhodcovia odobrali prvým dvom jazdcom časové bonifikácie a celej vedúcej pätici prisúdili rovnaký čas. Samozrejme, najviac bol z verdiktu rozladený Doležel, ktorý tak prišiel o celú minútu k dobru. Jeho obetavý výkon ale mal priaznivú dohru, družstvo ČSSR poskočilo v hodnotení tímov na druhú priečku. Pravda, za vedúcim Sovietskym zväzom boli ďalšie štyri ekipy vtesnané do jedinej minúty... 
 
Výsledky 5. etapy (jednotlivci): 1. Doležel (ČSSR) 4:11:20 hod. 2. Lebedev (ZSSR) 3. Kudra (Poľsko) 4. Petrov (ZSSR) 5. Dumitrescu (Rumunsko), všetci rovnaký čas ako víťaz, 6. Van Springel (Belgicko) +2:18 min....11. Háva (ČSSR) +3:32 min.
Výsledky 5. etapy (družstvá): 1. ZSSR 12:37:32 hod. 2. Poľsko +2:18 min. 3. Československo +3:32 min.
 
Celkovo po 5. etape (jednotlivci): 1. Petrov (ZSSR) 14:37:34 hod. 2. Lebedev (ZSSR) +2:11 min. 3. Swerts (Belgicko) +4:34 min. 4. Van Springel (Belgicko) +5:04 min. 5. Doležel (ČSSR) +5:52 min....11. Schejbal (ČSSR) +7:55 min.
Celkovo po 5. etape (družstvá): 1. ZSSR 46:18:38 hod. 2. Československo +10:06 min. 3. NDR +10:27 min. 4. Belgicko +10:44 min. 5. Poľsko +11:13 min.
 
 
  1. etapa, Chlumec - Pardubice, 54 km, časovka jednotlivcov
 
Dlhá časovka dôkladne preverila kondíciu všetkých jazdcov, aj keď viedla prakticky celá po rovine. Tí najlepší ju odšliapali priemernou rýchloťou vyše 40 km/h. Všetci členovia tímu NDR potvrdili svoje výborné časovkárske schopnosti, ale víťazstvo pripadlo Poliakovi Zielinskemu. Jazdci štartovali v minútových intervaloch, od posledného po prvého a dlho na svetelnej tabuli v cieli žiaril najlepší medzičas pri mene Jana Smolíka. Dán Ritter ho vylepšil o pár sekúnd, na dohľad za nimi bol Zielinski. Poliak v druhej polovici časovky ešte vystupňoval svoje tempo a odmenou mu bolo víťazstvo. Len o 7 sekúnd horší čas prineisol druhú priečku Nemcovi Peschelovi, tretí Francúz Desvages stratil na Zielinskeho 22 sekúnd. Aj tentoraz museli rozhodcovia riešiť námietky, tentoraz ich vyslovilo vedenie tímu NDR. Podľa nich porušili Dumitrescu so Zieleinskim pravidlá, pretože niekoľko kilometrov šliapali tesne za sebou. Kompletné kamerové záznamy ešte zďaleka neboli k dispozícii, verdikt nebol ľahký. Jury rozhodla diplomaticky, obom cyklistom udelila napomenutie, ale pôvodné výsledky etapy zostali v platnosti. Tak trochu mimo pozornosti zostal Soviet Lebedev, ale podal vynikajúci výkon a po spočítaní kompletných výsledkov zostal aj on sám prekvapený - prebil sa na čelo súťaže jednotlivcov! 
 
Výsledky 6. etapy (jednotlivci): 1. Zielinski (Poľsko) 1:18:49 hod. 2. Peschel (NDR) +0:07 min. 3. Desvages (Francúzsko) +0:22 min. 4. Ritter (Dánsko) +0:22 min. 5. Ampler (NDR) +0:31 min...9. Heller (ČSSR) +1:20 min.....15. Schejbal (ČSSR) +1:59 min....18. Doležel (ČSSR) +2:42 min.
Výsledky 6. etapy (družstvá): 1. NDR 3:52:53 hod. 2. Československo +1:47 min. 3. Poľsko +2:30 min. 4. Rumunsko +3:37 min. 5. Francúzsko +4:03 min.
 
Celkovo po 6. etape (jednotlivci): 1. Lebedev (ZSSR) 15:58:03 hod. 2. Swerts (Belgicko) +2:09 min. 3. Peschel (NDR) +3:06 min. 4. Zielinski (Poľsko) +3:15 min.
Celkovo po 6. etape (družstvá): 1. ZSSR 50:16:21 hod. 2. NDR +5:37 min. 3. Československo +7:03 min. 4. Poľsko +8:53 min. 5. Belgicko +10:07 min.
 
Niektorí novinári, ktorí si pozorne popozerali výsledkovú listinu, zostali totálne zaskočení. Chýbal v nej totiž Soviet Petrov. Nie, nezlyhala technika, držiteľ žltého dresu naozaj do cieľa nedorazil. Dôvod bol zdravotný. Petrovovi sa na zadnej časti tela vytvoril vred vo veľkosti slivky. Určite si ho musel všimnúť masér tímu, no lekárovi to neoznámil. Neliečené miesto sa zapálilo, v tele cyklistu sa začaal šíriť infekcia. Bolesť bola neznesiteľná, preto Petrov po absolvovaní zhruba tridsiatich kilometrov časovky zosadol z bicykla. Skončil tak jeden z horúcich ašpirantov na triumf medzi jednotlivcami.
 
 
  1. etapa, Pardubice – Gottwaldov, 201 km
 
Náskok tímu Sovietskeho zväzu bol dosť výrazný, ale odstúpenie Petrova ho citeľne oslabilo. Ostatné favorizované družstvá spriadali plány na totálny útok. S ofenzívnou taktikou nastúpil do etapy aj československý výber a našich jazdcov bolo po celý čas vidieť v popredí. Od 20. kilometra jazdila vpredu jedenásťčlenná skupina, ktorá odolávala pelotónu iba hodinu. Potom sa začlenila do hlavného poľa. Neskôr sa vydali do úniku ďalší pretekári, nová skupina si vybudovala až štvorminútový náskok. Nebol v nej ani jediný časkoslovenský zástupca, vedenie nášho tímu vyhlásilo poplach. Eminentný záujem na zlikvidovaní úniku mali aj cyklisti NDR. Práve s nimi spojili sily naši jazdci a rapídne zvýšili rýchlosť hlavného poľa. Spoločné úsilie sa vyplatilo, niekoľko kilometrov pred cieľom únik zanikol a domáci cyklisti zažehnali hroziaci debakel. Po dramatickom priebehu bol vcelku spokojný aj tréner nášho družstva J. Menhart. Záverečné kilometre boli strhujúcou taktickou bitvou, do boja o víťazstvo sa zapojil aj náš Schejbal. Mal vynikajúce vyhliadky, no pozdržal ho defekt tesne pred vjazdom na štadión. Mechanici mu pohotovo a veľmi rýchlo pomohli, ale aj tých pár sekúnd veľmi zavážilo. 
 
Výsledky 7. etapy (jednotlivci): 1. Desvages (Francúzsko) 4:53:42 hod. 2. Schejbal (ČSSR) +0:30 min. 3. Butzke (NDR) +1:00 min. 4. Swerts (Belgicko) +1:00 min. 5. Kvapil (ČSSR) +1:00 min.
Výsledky 7. etapy (družstvá): 1. Československo 14:44:06 hod. 2. Francúzsko 3. Belgicko 4. Dánsko (všetci rovnaký čas ako víťaz)
 
Celkovo po 7. etape (jednotlivci): 1. Lebedev (ZSSR) 20:52:55 hod. 2. Swerts (Belgicko) +1:57 min. 3. Zielinski (Poľsko) +2:15 min. 4. Peschel (NDR) +2:36 min....8. Doležel (ČSSR) +4:44 min. 9. Schejbal (ČSSR) +5:34 min. 10. Heller (ČSSR) +5:45 min.
Celkovo po 7. etape (družstvá): 1. ZSSR 65:00:57 hod. 2. NDR +5:17 min. 3. Československo +6:33 min. 4. Poľsko +8:23 min.
 
 
  1. etapa, Gottwaldov - Dubnica nad Váhom, 136 km
 
Krátka ôsma etapa viedla kopcovitým terénom Bielych Karpát, obsahovala niekoľko krutých stúpaní. Na Myjavskú Poľanu viedla cesta so sklonom až 17 percent, aj ďalšie horské pasáže odobrali pelotónu množstvo síl. Hlavný balík sa niekoľkokrát potrhal, no zakrátko sa opäť spojil. V stúpaniach sa pelotón roztiahol do nezvyklej dĺžky, ale nikto z favoritov nenabral väčšiu stratu. Podstatné veci sa začali diať až 35 kilometrov pred cieľom. Od pelotónu sa odpútala desaťčlenná skupina, bol v nej aj náš Schejbal.Vypracovala si takmer trojminútový odstup a napriek snahe pelotónu si časť z neho uchránila až do cieľa. V skupine prakticky chýbali jazdci z najvyšších miest celkového hodnotenia, preto mal Schejbal vynikajúcu šancu poskočiť v klasifikácii výrazne nahor. Žiaľ, v záverečnej fáze etapy nemal šťastie. Tesne pred vjazdom na štadión sa cesta vlnila v tvare písmena S a práve tu sa Schejbalove šance rozplynuli. V nemilosrdnej tlačenici ho súperi vytlačili až k okraju cesty, nedokázal už zvládnuť svoj stroj a škaredo spadol. V tej chvíli zistil, že nemá význam ďalej bojovať. Cieľovú rovinku atletickej dráhy prešiel "rekreačne", na víťaza mal devätnásťsekundovú stratu. Nezvykle veľa smoly postihlo československý tím. Iba sám Smolík mal tri defekty, Doležel s Hellerom po jednom. V záverečných stovkách metrov si to o víťazstvo rozdali deviati cyklisti, ktorí unikli z pelotónu. Elegantným štýlom vyhral špurt Sajdchužin, ktorý všetkým konkurentom predviedol úžasnú rýchlosť a taktickú vyspelosť. Inak vedúci muž klasifikácie Lebedev ukončil etapu na 22. mieste so stratou 3:48 min. na víťaza, ale zloženie vedúcej skupiny bez rivalov z popredia klasifikácie  mu zahralo do karát. Žlté tričko si bezpečne uchránil.
 
Výsledky 8. etapy (jednotlivci): 1. Sajdchužin (ZSSR) 3:10:03 hod. 2. Abrouille (Francúzsko) +0:30 min. 3. Takács (Maďarsko) +1:00 min....10. Schejbal +1:19 min.
Výsledky 8. etapy (družstvá): 1. ZSSR 10:02:57 hod. 2. Francúzsko +0:11 min. 3. Poľsko +2:48 min...5. Československo +3:07 min.
 
Celkovo po 8. etape (jednotlivci): 1: Lebedev (ZSSR) 24:15:46 hod. 2. Ritter (Dánsko) +1:49 min. 3. Swerts (Belgicko) +1:57 min. 4. Zielinski (Poľsko) +2:15 min...6. Schejbal (ČSSR) +3:05 min.....12. Doležel (ČSSR) +4:39 min. 13. Heller (ČSSR) +5:40 min.   
Celkovo po 8. etape (družstvá): 1. ZSSR 75:03:54 hod. 2. NDR +8:05 min. 3. Československo +9:40 min. 4. Poľsko +11:11 min.
 
 
  1. etapa, Dubnica - Svit, 215 km
 
V poslednej etape na území Československa sa chceli domáci cyklisti rozlúčiť s fanúšikmi kvalitnými výkonmi a svoje predsavzatie naplnili vrchovato. Udalosťou dňa bol skok tímu na druhé miesto cez reprezentantov NDR. Naši cyklisti jazdili na dobre známych cestách veľmi aktívne, čo sa premietlo do výsledkov. Na 25. kilometri unikli Holanďan Deenen, Rumun Moiceanu a Poliak Kudra, po ďalších dvadsiatich kilometroch vedúcu skupinku doplnili náš Doležel, Melichov (ZSSR), Dumitrescu (Rumunsko) a šokujúco aj Libanončan Zahab. Meno statočného Libanonca pár minút skloňovali všetci rozhlasoví a televízni reportéri, ale dlho so silami nevydržal a súperi ho nechali ďaleko za sebou. Zahab si však aj krátkym "skečom" urobil skvelú reklamu. Zvyšná šestica sa hnala veľkou rýchlosťou, kým pelotón udržiaval len priemerné tempo. Náskok vedúcej skupiny neustále rástol, na druhej rýchlostnej prémii v Liptovskom Mikuláši mal neuveriteľnú hodnotu 6 a pol minúty! Utečenci však mali pred sebou ďalšie horské úseky. V strmom stúpaní do Východnej úplne "vyfučal" Moiceanu, zvyšní piati jazdci mu nenávratne zmizli. Obrovský náskok skupiny bol reálnou hrozbou pre Lebedeva, ktorý virtuálne strácal žlté tričko. Muž v žltom sa prepracoval na čelo pelotónu a udával maximálne tempo. Priaznivou skutočnosťou pre Lebedeva bol aj fakt, že družstvo NDR nemalo vpredu ani jedného svojho zástupcu. Nemci sa preto ochotne pripojili k úsiliu Lebedeva a spoločne naháňali utečencov. Skupina síce dorazila do cieľa s náskokom, no ten sa v posledných dvadsiatich kilometroch predsa len výrazne zmenšil a Lebedev si post lídra uchránil. Jeho bezpečný náskok sa však scvrkol na polminútku.
 
V záverečnom špurte mal dobré šance na úspech aj náš Doležel, ale v jednej z posledných ostrých zákrut pred štadiónom musel prudko zabrzdiť, aby sa vyhol kolízii. Prehnali sa cez neho Melichov (ZSSR) a Dumitrescu, no aj tretie miesto bolo pekné.
 
Výsledky 9. etapy (jednotlivci): 1. Melichov (ZSSR) 5:05:04 hod. 2. Dumitrescu (Rumunsko) +0:30 min. 3. Doležel (ČSSR) +1:00 min...8. Schejbal (ČSSR) +4:36 min.  
Výsledky 9. etapy (družstvá): 1. Rumunsko 15:24:45 hod. 2. Československo +0:39 min. 3. ZSSR +0:39 min.
 
Celkovo po 9. etape (jednotlivci): 1. Lebedev (ZSSR) 29:25:26 hod. 2. Dumitrescu (Rumunsko) +0:33 min. 3. Doležel (ČSSR) +1:08 min. 4. Ritter (Dánsko) +1:49 min.
Celkovo po 9. etape (družstvá): 1. ZSSR 90:29:18 hod. 2. Československo +9:40 min. 3. Poľsko +11:11 min. 4. NDR +11:41 min.
 
V pretekoch nasledoval oddychový deň, ktorý strávili účastníci v Tatranskej Lomnici. Všetkým cyklistom prišiel veľmi vhod, lebo hneď po ňom čakala na pelotón poriadna porcia. Najprv dopoludnia odšliapali 178 kilometrov z Tatranskej Lomnice do poľskej Bialsko - Bialej, po obede ich čakala trasa z Bialsko - Bialej do Krakowa, merajúca 88 kilometrov. Organizátori mali v úmysle radikálne zdramatizovať boje v oboch hlavných klasifikáciách, a to sa im skutočne podarilo. Žiaľ, československí reprezentanti v náročných skúškach zlyhali a výrazne si pohoršili v priebežných výsledkoch.
 
 
  1. etapa, Tatranská Lomnica - Bialsko Biala, 178 km
 
Z Tatranskej Lomnice vyrazil pelotón svižne, ale hneď v úvode musel prekonať náročné stúpanie ku hraničnej Lysej Poľane, inak povedané, výškový rozdiel asi 250 metrov. Dlhé úseky trasy viedli po nespevnených cestách, čo malo za následok množstvo defektov a technických problémov. Keď už bolo hlavné pole na území Poľska, začali sa diať dôležité veci. Z čela sa oddelia dvadsaťčlenná skupina v silnom obsadení. Viacerých cyklistov v nej mali tímy Sovietskeho zväzu, Poľska, NDR, kým z nášho tímu sme vpredu mali iba Doležela. Takáto priebežná situácia družstvu Československa absolútne nevyhovovala, Poliaci aj Nemci boli v súťaži družstiev tesne za nami a rysoval sa výrazný prepad nášho tímu. Kým sa čelná skupina hnala veľkou rýchlosťou vpred, v hlavnom poli, v ktorom sa snažili dostihnúť čelo aj naši borci, prišiel masový pád. Boli v ňom asi desiati jazdci, vrátane nášho Hellera. Náš kapitán obišiel najhoršie, etapu dokončil v bolestiach a s vypätím síl. Vedúca skupina si pohodlne udržala potrebný náskok a v cieľovej Bialsko - Bialej sa práve medzi jej členmi rozhodovalo o víťazovi etapy. Ešte pred vjazdom na štadión prebehol tvrdý boj o čo najlepšiu pozíciu, z ktorého vyšiel najlepšie Lebedev. Sovietsky reprezentant bol pri vjazde na dráhu prvý a v špurte nepripustil žiadne komplikácie. Elegantne vyhral a upevnil si líderskú pozíciu v hodnotení jednotlivcov. Doleželovi patrila piata priečka, ale zvyšok nášho tímu výrazne zaostal. Schejbal a Háva, ktorých časy sa zarátavali do hodnotenia družstiev, mali stratu 3:45, respektíve 12:08 minúty. Pre československý tím to znamenalo pád na štvrté miesto.
 
Výsledky 10. etapy (jednotlivci): 1. Lebedev (ZSSR) 4:41:07 hod. 2. Gazda (Poľsko) +0:30 min. 3. Desvages (Francúzsko) +1:00 min. 4. Zielinski (Poľsko) +1:00 min. 5. Doležel (ČSSR) +1:00 min....32. Schejbal (ČSSR) +3:45 min....45. Háva (ČSSR) +12:08 min.
Výsledky 10. etapy (družstvá): 1. Poľsko 14:08:21 hod. 2. ZSSR 3. NDR (obaja rovnaký čas ako víťaz)....8. Československo +13:53 min.
 
 
  1. etapa, Bialsko - Biala - Krakow, 88 km
 
Pred jedenástou etapou sa prezentovalo len 89 cyklistov, už vopred vedeli, že ich čaká neľahký boj. Zhruba hodinu pred štartom sa spustil poriadny lejak, ktorý síce postupne ustal, no vystriedalo ho drobné mrholenie. To sprevádzalo pelotón počas celej krátkej etapy. V úvodnej časti jazdil veľmi aktívne Jan Smolík, podarilo sa mu vydať do úniku, spoločne s ním ho vytvorili Ampler (NDR), Melichov, Dochľakov (obaja ZSSR), Benet (Francúzsko), Magiera (Poľsko) a Van Middelkop (Holandsko). Skupina si vybudovala minútový náskok, ktorý jej vydržal až do posledných kilometrov. Náš Smolík mal pri svojich rýchlostných schopnostiach dobré predpoklady vyniknúť v cieľovom špurte, ale napokon medzi najlepšími chýbal. Približne dva kilometre pred cieľom mal na šmykľavej vozovke ťažký pád, silno si narazil koleno a zvyšok etapy pretrpel v silných bolestiach. Na dráhe štadióna v Krakowe videli diváci dramtické rozuzlenie, vo finiši bol najlepší Soviet Melichov, ktorý tesne porazil Amplera (NDR). Smolík po dojazde priblížil klúčový okamih jeho pádu. Podľa jeho slov Dochľakov tesne pred ním hodil "vlnku", náš jazdec v snahe vyhnúť sa mu prudko strhol riadidlá a vošiel predným kolesom do električkovej koľajnice. Doležel prekonal krízové momenty po defekte, keď sa musel sám doťahovať na čelo pretekov. Stratu dokázal výrazne znížiť a dočkal sa za to nečakanej odmeny. V klasifikácii jednotlivcov predbehol troch súperov a  posunul sa až na druhé miesto. Naopak, čierny deň mal za sebou kapitán československého družstva Ladislav Heller. Po hororovom páde nasledoval jeho rýchly presun sanitkou do nemocnice, kde mu lekári diagnostikovali ťažkú traumu. Zlomil si krčok stehennej kosti, presne ten istý ako pred štyrmi rokmi v Plzni.
 
Pre Hellera to znamenalo niekoľkomesačný nútený oddych od cyklistiky... 
 
Výsledky 11. etapy (jednotlivci): 1. Melichov (ZSSR) 1:57:07 hod. (vrátane minútovej bonifikácie), 2. Ampler (NDR) +0:30 min (tridsaťsekundová bonifikácia), 3. Magiera (Poľsko) +1:00 min. 4. Benet (Francúzsko) 1:06 min. 5. Dochľakov (ZSSR) +1:06 min.
Výsledky 11. etapy (družstvá): 1. ZSSR 5:55:15 hod. 2. Poľsko +0:42 min. 3. NDR +0:42 min. 4. Francúzsko +0:48 min. 5. Československo +1:20 min.
 
Celkovo po 11. etape (jednotlivci): 1. Lebedev (ZSSR) 36:05:28 hod. 2. Doležel (ČSSR) +2:08 min. 3. Dumitrescu (Rumunsko) +2:08 min. 4. Swerts (Belgicko) +2:11 min.
Celkovo po 11. etape (družstvá): 1. ZSSR 110:30:54 hod. 2. Poľsko +11:53 min. 3. NDR +12:23 min. 4. Československo +14:53 min.
 
 
  1. etapa, Krakow - Opole 173 km
 
Po extrémne náročnom dni bola na programe ďalšia, tiež neľahká etapa. Zlomyseľné nebesá sa opäť rozhodli potrápiť cyklistov, zoslali na nich dážď a ani jesenná teplota im na pohode nepridala. Unavenému pelotónu evidentne chýbali sily, čo využili viacerí jazdci na odvážne úniky. Prvý prišiel už na desiatom kilometri, z hlavného poľa ušli Kvapil (ČSSR), Holanďan Deenen, Juhoslovan Čubrič, Poliak Kudra, Maďar Maho a Soviet Sajdchužin. Šestica mala výborné vyhliadky, lenže Sajdchužin odmietal striedať na špici, čo kolegov z úniku čiastočne brzdilo. Sajdchužinova taktika bola jasne čitateľná, rozhodne nechcel dopustiť, aby niekto ohrozil vedúcu pozíciu Lebedeva. Ten jazdil v pelotóne a patril v ňom medzi najviac viditeľných borcov. Hlavne jeho zásluhou sa náskok vedúcej skupiny neprehupol nad dve minúty. Utečenci si napokon uchovali odstup 1:21 min. Znamenalo to, že Lebedev pôjde v žltom drese aj najbližšiu etapu. V cieľovom Opole videli diváci strhujúci súboj o etapové prvenstvo, jedným z jeho hlavných protagonistov bol aj náš Kvapil. V úzkych uličkách pred vjazdom na štadión si počínal veľmi dobre, v bráne sa objavil ako prvý. Energicky zašpurtoval, ale urobil zásadnú taktickú chybu. Pri dolnom okraji dráhy nechal medzeru, ktorou sa šikovne prešmykol Sajdchužin a Kvapila predbehol. Sajdchužinovo meno sa objavilo vo všetkých štatistikách o etape, dokázal totiž vyhrať aj obe rýchlostné prémie.
 
Výsledky 12. etapy (jednotlivci): 1. Sajdchužin (ZSSR) 4:19:09 hod. 2. Kvapil (ČSSR) +0:30 min. 3. Deenen (Holandsko) +1:00 min...13. Schejbal (ČSSR) +2:23 min....16. Háva (ČSSR) +2:23 min...18. Smolík (ČSSR) +2:23 min.    
Výsledky 12. etapy (družstvá): 1. Československo 13:03:13 hod. 2. Poľsko 3. ZSSR 4. Holandsko 5. Juhoslávia (všetci rovnaký čas ako víťaz)
 
Celkovo po 12. etape (jednotlivci): 1. Lebedev (ZSSR) 40:27:00 hod. 2. Doležel (ČSSR) +2:08 min. 3. Kudra (Poľsko) +2:31 min. 4. Dumitrescu (Rumunsko) +2:31 min. 5. Sajdchužin (ZSSR) +3:04 min...13. Schejbal (ČSSR) +6:50 min....28. Háva (ČSSR) +21:19 min...39. Kvapil (ČSSR) +33:14 min.
Celkovo po 12. etape (družstvá): 1. ZSSR 123:34:07 hod. 2.Poľsko +11:53 min. 3. NDR +13:46 min. 4. Československo +24:53 min.
 
 
  1. etapa, Kluczbork - Poznaň, 218 km
 
Preteky mieru už smerovali do finále, ale cyklisti opäť nedostali šancu aspoň mierne si vydýchnuť. Trinásta etapa bola najdlhšia v celom ročníku. Takmer 150 kilometrov strávila v úniku dvojica Polanetzki (Maďarsko) a Schouten (Holandsko). Od pelotónu sa odpútali zhruba na päťdesiatom kilometri a obdivuhodne bojovali až kým im nedošli sily. Situáciu mali trochu zľahčenú, nikto z nich neznamenal ohrozenie borcov z popredia klasifikácie. Pelotón preto ich snahu dlho iba registroval, ale nepodnikal nič pre to, aby ich prenasledoval. Až v posledných desiatkach kilometrov hlavné pole ožilo a začalo razantnú stíhaciu jazdu. Na statočnú dvojicu už doľahla únava, preto sa jej náskok rýchlo zmenšoval a 20 kilometrov pred cieľom ju pelotón zhltol. Ako už býva v takýchto prípadoch zvykom, hlavný balík zmiernil tempo a favoriti si už pripravovali taktiku na špurt. Majstrovsky to využil Holanďan Middelkoop, nečakane nastúpil a ufujazdil všetkým súperom. Stavil všetko na jednu kartu, sklonený nad riadidlami šliapal zo všetkých síl a udržiaval si minútový náskok. Na štadióne v Poznani čakalo na dojazd 60 000 divákov, ktorí dúfali, že Middelkoopa súperi dostihnú a v špurte budú bojovať o víťazstvo aj poľskí jazdci. Nestalo sa, Middelkoopovi jeho risk vyšiel. Preplnené tribúny ho privítali hlasným potleskom, poľskí "kibici" prejavili svoju objektivitu a zmysel pre fair play. V hromadnom špurte pelotónu to vyzeralo na umiestnenie Smolíka na stupňoch víťazov, ale posledné metre nezvádol optimálne. Predbehol ho Belgičan Spriet aj Poliak Kegel, musel sa zmieriť s nepopulárnym štvrtým miestom. V súťaži o najaktívnejšieho jazdca boli v popredí dvaja zástupcovia Sovietskeho zväzu, viedol Sajdchužin (50 bodov) pred "žltým" Lebedevom (40).
 
Výsledky 13. etapy (jednotlivci): 1. Middelkoop (Holandsko) 5:34:25 hod. 2. Spriet (Belgicko) +2:10 min. 3. Kegel (Poľsko) +:2:40 min. 4. Smolík (ČSSR) +2:40 min...10. Schejbal (ČSSR) +2:40 min....13. Kvapil (ČSSR) +2:40 min....47. Doležel (ČSSR) +3:05 min.
Výsledky 13. etapy (družstvá): 1. Holandsko 16:50:36 hod. 2. Poľsko 3. Rumunsko 4. Československo (všetci rovnaký čas ako víťaz)
 
Celkovo po 13. etape (jednotlivci): 1. Lebedev (ZSSR) 46:04:06 hod. 2. Doležel (ČSSR) +2:07 min. 3. Kudra (Poľsko) +2:30 min. 4. Dumitrescu (Rumunsko) +2:30 min. 5. Sajdchužin (ZSSR) +4:03 min....13. Schejbal (ČSSR) +6:49 min...28. Háva (ČSSR) +21:43 min....38. Kvapil (ČSSR) +33:13 min....49. Smolík (ČSSR) +56:27 min.
Celkovo po 13. etape (družstvá): 1. ZSSR 140:25:22 hod. 2. Poľsko +11:53 min. 3. NDR +13:46 min. 4. Československo +24:53 min.
 
 
  1. etapa, Poznaň - Toruň, 146 km
 
Predposledná etapa bola pomerne krátka, no o to urputnejšie sa v nej bojovalo. V prvých desiatkach kilometrov sa favoriti starostlivo strážili, žiaden pokus o únik nebol úspešný. Až na 80. kilometri sa pelotónu vzdialila silná pätica Smolík (ČSSR), Dochľakov (ZSSR), Kegel (Poľsko), Butzke (NDR) a Lute (Holandsko). Ich snaha neprebrala pelotón z letargie, únik sa neustále hlavnému balíku vzďaľoval. Maximálny odstup sa zastavil na dvoch minútach. V pelotóne potom prebrali taktovku reprezentanti Francúzska a Sovietskeho zväzu. Bez prestávky sa striedali na čele, držali rýchle tempo a približovali sa k pätorke z úniku. Hlavné pole napokon stratu zmazalo. Po vydarenej stíhačke favoriti "zvesili nohy", zvoľnili rýchlosť, a vtedy vyrazil ako blesk Ritter (Dánsko) aj Dochľakov (ZSSR). Okamžite nastúpila aj dvojica Deenen (Holandsko) a Stoica (Rumunsko), krátku vzdialenosť doskočili a vytvorili silnú vedúcu skupinu. Tá sa udržala vo vedení po celý zvyšok etapy, v cieli mala odstup 32 sekúnd pred početnou druhou skupinou. Posledné stovky metrov sa vyvinuli do strhujúceho súboja štvorice pretekárov o víťazstvo. Výborne vyzeral v špurte Dochľakov (ZSSR), po výjazde na dráhu bol prvý, lenže v poslednej zákrute stratil vládu nad bicyklom a spadol. Rumun Stoica ho nestihol obísť a tiež skončil na zemi, rovnako dopadol aj Dán Ritter. Pre etapový vyvrín si tak pohodlne došiel Holanďan Deenen. Vyhral vcelku zaslúžene, počas celej etapy bol veľmi viditeľný.
 
Výsledky 14. etapy (jednotlivci): 1. Deenen (Holandsko) 3:53:18 hod. 2. Dochľakov (ZSSR) +0:41 min. 3. Stoica (Rumunsko) +1:11 min. 4. Ritter (Dánsko) +1:28 min. 5. Smolík +1:32 min.
Výsledky 14. etapy (družstvá): 1. Holandsko 11:43:58 hod. 2. ZSSR +0:11 min. 3. Dánsko +0:32 min. 4. Československo +0:32 min.
 
Celkovo po 14. etape (jednotlivci): 1. Lebedev (ZSSR) 49:58:55 hod. 2. Doležel (ČSSR) +2:08 min. 3. Kudra (Poľsko) +3:31 min. 4. Sajdchužin (ZSSR) +4:04 min. 5. Dumitrescu (Rumunsko) +4:11 min....13. Schejbal (ČSSR) +7:16 min...29. Háva (ČSSR) +22:24 min...38. Kvapil (ČSSR) +33:14 min...48. Smolík (ČSSR) +56:28 min.
Celkovo po 14. etape (družstá): 1. ZSSR 152:09:31 hod. 2. Poľsko +12:14 min. 3. NDR +14:07 min. 4. Československo +25:14 min.
 
 
  1. etapa, Toruň - Varšava, 215 km
 
Aj posledná etapa bola neľahkou previerkou síl. Dokončilo ju 75 statočných, z bicyklov predčasne zosadlo 25 jazdcov, ktorí preteky vzdali. Jazdcov trápil dosť silný protivietor, na nekrytých rovinatých cestách mu boli vystavení po celý čas. Cyklisti na čele pelotónu sa hlavne preto striedali v kratučkých intervaloch a pokusy o únik sa prakticky nevyskytli. V hodnotení družstiev mali reprezentanti Sovietskeho zväzu výrazný náskok, súperi sa s ich víťazstvom zmierili. Lebedev ešte mohol teoreticky prísť o žltý dres, ale kompletná "zborná" bola celý čas v strehu a svojho lídra si chránila. Logickým vyústením aktuálnej situácie bolo to, že celý pelotón sa do cieľovej Varšavy prirútil spolu. Ani v uličkách mesta nikto nepodnikol výraznejší atak, na varšavskom štadióne tak bolo 100 000 divákov svedkami masového špurtu. Prvým jazdcom, ktorý sa vyrútil na dráhu, bol Belgičan Spriet. V tesnom závese za ním finišoval Jan Smolík. Náš reprezentant v snahe predbehnúť Belgičana vyvinul obrovskú rýchlosť a v poslednej zákrute vyšiel až na trávnik. Kým skorigoval dráhu svojho stroja, predbehli ho štyria súperi. Smolíkovi teda patrilo až šieste miesto. Po dojazde si zhlboka vydýchol Doležel, ktorý si uchránil celkové druhé miesto. Sajdchužin síce bojoval o triumf aj minútovú bonifikáciu, ale na Sprieta nestačil. Náš Doležel mal v priebehu etapy defekt, ktorý mohol teoreticky otriasť jeho druhou priečkou, ale aj s pomocou kolegov z tímu neveľkú stratu na pelotón dobehol.
 
Výsledky 15. etapy (jednotlivci): Spriet (Belgicko) 6:41:19 hod. 2. Sajdchužin (ZSSR) +0:30 min. 3. Gazda (Poľsko) +1:00 min. 4. Desvages (Francúzsko) +1:00 min.
Výsledky 15. etapy (družstvá): 1. Francúzsko 20:06:57 hod. 2. Poľsko 3. Československo 4. Dánsko 5. NDR (všetci rovnaký čas ako víťaz)
 
Celkovo po 15. etape (jednotlivci): 1. Lebedev (ZSSR) 56:41:26 hod. 2. Doležel (ČSSR) +2:08 min. 3. Kudra (Poľsko) +2:19 min. 4. Sajdchužin (ZSSR) +2:22 min. 5. Dumitrescu (Rumunsko) +2:59 min. 6. Peschel (NDR) +3:37 min. 7. Swerts (Belgicko) +3:50 min. 8. Ritter (Dánsko) +4:26 min. 9. Zielinski (Poľsko) +4:33 min. 10. Ampler (NDR) +4:36 min....13. Schejbal (ČSSR) +7:03 min...29. Háva (ČSSR) +22:12 min....37. Kvapil (ČSSR) +33:02 min....48. Smolík (ČSSR) +56:16 min.
Celkovo po 15. etape (družstvá): 1. ZSSR 172:16:40 hod. 2. Poľsko +12:02 min. 3. NDR +13:55 min. 4. Československo +25:02 min. 5. Francúzsko +29:58 min. 6. Rumunsko +30:49 min.  
 
 
Informácie čerpáme z návštev knižníc a zdrojom tohto ročníka je denník Pravda.