Problematika výberu správnych kolies

4.9.2012, 08:48 | Značky bicyklov | Matej Vyšňa

Špičkoví cyklisti majú k dispozícii, takmer vždy, ten najlepší materiál. Veľmi dôležitým doplnkom pre  výborné jazdné vlastnosti celého bicykla a pre kvalitný prenos energie sú aj kolesá.  Aj pri materiáloch použitých na kolesách, a najmä na ráfikoch v dnešnej dobe prevláda karbón. Pozorní fanúšikovia  si určite všimli, že jazdci nepoužívajú stále jeden typ kolies. Dovolím si povedať, že set zapletených kolies, ktorý by mal vynikajúce vlastnosti do každého terénu a podmienok neexistuje. Pri každom kolese totiž nájdeme ústupok aspoň v jednom parametri. Samozrejme existujú špičkové kolesá použiteľné takmer kdekoľvek, ale takmer vždy sa nájdu pre danú situáciu aj výhodnejšie. Najlepšie profesionálne kluby majú väčšinou ako sponzora jedného popredného výrobcu kolies. Ten im dodáva rôzne modely zo svojej ponuky, a potom si samotní jazdci alebo skúsení mechanici vyberajú, ktorý pár kolies bude pre danú etapu najvhodnejší.  Už len malé rozdiely, ktoré si niekedy ani na prvý pohľad nemusíme všimnúť, dokážu zmeniť ich vlastnosti a priniesť značnú úsporu jazdcovej energie.

Pri porovnávaní kolies sledujeme niekoľko parametrov, ktoré sú dané použitým materiálom pri všetkých ich častiach, výškou ráfika, kvalitou ložísk a výpletom. Nedá sa povedať, ktorý parameter je najdôležitejší, pretože jazdec pri rôznych etapách potrebuje aj rôzne vlastnosti kolies. Začali by sme však najľahšie merateľným parametrom a tým je hmotnosť. Pohybuje sa približne od 850g za pár špičkových a ultraľahkých kolies, určených do kopcov, po asi 2800g za set obyčajných hliníkových, tzv. tréningových kolies. Pri tých najľahších kolesách sa už však väčšinou stretneme s váhovým obmedzením jazdca, ktorý ich smie ešte bezpečne používať. Super nízka hmotnosť napomáha šetreniu energie pri akcelerácií, pretože kolesá majú minimálnu váhu na svojom obvode a jazdec na ich roztočenie nepotrebuje vynaložiť veľkú silu. Ľahšie teda zrýchli aj pri jazde v sedle, a teda tiež neplytvá ani energiou potrebnou na pohyb celého tela pri postavení sa zo sedla. Samozrejme veľkou výhodou týchto kolies je aj to, že do dlhého kopca jazdec nenesie nič39 navyše a opäť šetrí svoju energiu.  Konštrukcia týchto kolies je založená na nízkom karbónovom ráfiku, ktorý je extrémne ľahký a tiež aj na malom počte špíc. Práve nízka váha býva väčšinou veľmi výrazným parametrom a ostatné dôležité vlastnosti silne zaostávajú. Takéto ľahké kolesá teda svojou konštrukciou prichádzajú o dobrú zotrvačnosť, bočnú tuhosť a v neposlednom rade aj o svoju životnosť.


Špičkou v oblasti hmotnosti sú napr. kolesá Lightweight Ventoux


Pokračovali by sme práve bočnou tuhosťou kolies. Pri tomto parametri ide o to, aby kolesá najmä pri jazde zo sedla pod jazdcom „neplávali", aby sa ráfik nepohyboval do strán, ale len prenášal jazdcovu energiu cez pneumatiku na cestu a smerom dopredu. Táto vlastnosť je dôležitá pre jazdcov, ktorí často jazdia zo sedla a samozrejme pre šprintérov. Pri takomto štýle jazdy hýbu svojim bicyklom viac či menej do strán a na tento pohyb by pevné koleso nemalo citeľne reagovať. Bočnú tuhosť dokáže zabezpečiť najmä pevný ráfik, v ktorom môžu byť  aj špice dostatočne napnuté. Na tuhosť má tiež vplyv aj spôsob vypletenia kolesa, kde je niekedy potrebné aj väčšie množstvo špíc a tuhosť zabezpečuje aj radiálny výplet, bez kríženia špíc. Ďalej je dôležitá aj výška náboja, pretože čím je mavic-r-sys-slr-11-zoomvyšší, tým sú kratšie špice a znižuje sa priestor pre ich pracovanie. Pri niektorých špičkových kolesách môže byť  špíc aj menej, ale extrémne pevných. V tejto dobe už nie sú zvláštnosťou ani silné ploché karbónové špice, ktoré bývajú pevne vlepené v ráfiku aj v náboji kolesa (napr. Mavic cosmic ultimate carbon) alebo tiež duté oválne karbónové špice, na ktorých je závit na oboch stranách a sú osadené v hliníkovom ráfiku aj náboji (napr. Mavic R-SYS). Pevné sú najmä špeciálne tzv. disky určené pre šprintérov na dráhe.

Mavic R-SYS slr


FROCAM
Ďalšou potrebnou vlastnosťou je už tiež spomínaná zotrvačnosť. Tá je dôležitá najmä pri časovke, alebo počas dlhých rovinatých etáp. Zotrvačnosť zabezpečujú vyššie ráfiky z väčšou hmotnosťou sústredenou pri obvode. Takéto kolesá sa však ťažšie roztáčajú, napr. po zákrute, a väčšinou je takýto set aj o cca kilo ťažší ako kolesá určené do kopcov.

Mavic Cosmic Carbone



Keďže sme už spomínali časovku, nemôžeme zabudnúť napísať aj čo to o aerodynamike. Práve aerodynamike sa prikladá veľká časť kvalitného výkonu pri časovkách či dráhových disciplínach. Pri vysokej rýchlosti rapídne narastá aj odpor vzduchu a je potrebné ho redukovať pre uľahčenie jazdy. Profesionálni jazdci majú k dispozícií špeciálne aerodynamické bicykle a ku ním patria aj kolesá s čo najmenším odporom vzduchu. Pri týchto disciplínach sa teda používa vzadu plné koleso, tzv. disk, a vpredu pevné koleso s čo najmenším počtom špíc, alebo len s tromi či štyrmi karbónovými lúčmi. V minulosti sa používali dokonca aj obe plné kolesá, ale už dlhšiu dobu je takýto tuning zakázaný. Práve tieto plné kolesá úplne odstraňujú vírenie vzduchu medzi špicami. Dnešné disky sú už aj pomerne ľahké ale tiež pôsobia aj ako zotrvačník. Aj diskov je niekoľko druhov a iné sa využívajú pri šprintoch na dráhe a iné počas cestných časoviek. V oblasti aerodynamiky sú veľkou zaujímavosťou modely ráfikov značky Zipp, na ktorých si môžeme všimnúť malé preliačiny, podobne ako na golfových loptičkách. Po testoch v aerodynamickom tunely sa totiž zistilo, že napomáhajú k zlepšeniu obtekania vzduchu. S novinkou prišli v minulom roku opäť vývojári kolies značky Zipp a ich ráfiky mali v priereze veľký priemer. Boli akoby nafúknuté a to nielen v časti určenej pre plášť či galusku ale po celom tele. Pre lepšiu predstavu si všimnite obrázok, ktorý to demonštruje. Novinkou sú prvé dva ráfiky z pravej strany. Pôvodný zámer bol zvýšiť pohodlie jazdca a tiež zabezpečiť menšiu možnosť prerazenia galusky. Neskôr sa však počas testov zistilo, že dokážu ušetriť nejaký ten watt aj z hľadiska aerodynamiky.


rim-shape-fc1
Prierez ráfikov a príklad novinky od Zipp-u

 

 

 

 

 

Príklad aerodynamických setov kolies:

Lightweight-Wheelset-VR8-Disc-Set-Carbon-2012Equinox_time_trial_set

 

Na rozbité cesty či na „belgické kocky" jazdec opäť vyžaduje od kolies aj inú vlastnosť a to takú, ktorá by zas za iných podmienok bola nežiaduca. Tu pretekári vyžadujú dávku pružnosti kolies. Pretože nielen, že potrebujú tlmiť vibrácie, ktoré by sa prenášali do sedacích partií, do chrbta a rúk, ale tiež sa s pružnejšími kolesami ľahšie manévruje, najmä pri zatáčkach na zlom a nerovnom povrchu. Tu jazdci väčšinou volia najmä nižšie karbónové, alebo niekedy aj hliníkové ráfiky.

Spomínané parametre sú väčšinou podmienené vlastnosťami ráfikov či výpletov kolies, ale veľmi dôležitým faktorom pre celkový prínos kolesa sú aj náboje. Môžeme mať  kvalitne vypracované, pevné, ľahké či aerodynamické koleso, dôležité ale je aj to ako hladko sa točí. V náboji, sa trením  môže strácať značná časť energie, preto sa aj im kladie veľký dôraz pri výrobe. Náboj teda pozostáva z tela, osky a ložísk. Dnes je štandardom používanie zapuzdrených ložísk a tiež je trendom medzi najkvalitnejšími kolesami najmä použitie keramických ložísk, ktoré sú veľmi odolné a pracujú naozaj hladko. Najmä pri tých najľahších setoch kolies, ktoré nie sú určené pre každodenné používanie sa väčšinou nekladie nárok na životnosť ložísk, šetrí sa každý gram. Ložiská sú malé a s minimom tesnení proti poveternostným podmienkam. Takéto ložiská potom väčšinou dlho nevydržia, ale samozrejme česť výnimkám.


Diskusia

Diskusia neobsahuje príspevky.
 
Náš eshop