Univerzálne sety kolies

20.9.2012, 12:50 | Značky bicyklov | Matej Vyšňa

V predchádzajúcom článku (Problematika výberu správnych kolies) sme sa venovali najmä špičkovým kolesám, ktoré vyčnievali nad ostatné len v niektorých parametroch, čo ich predurčovalo na použitie špeciálne v jednej disciplíne. Cieľom minulého článku bolo vysvetliť, že profíci, ktorí sú na preteky dokonale fyzicky pripravení a majú k dispozícií ten najlepší materiál, si môžu vybrať aj špeciálne kolesá, ktoré im ešte trochu dopomôžu k lepšiemu výkonu. Takéto špeciálne kolesá si môže dopriať aj bežný hobby jazdec, akurát musí poriadne načrieť do peňaženky a keďže životnosť takýchto kolies je väčšinou pomerne malá, môže to byť za rok aj častejšie. Ak chce mať dokonca špičkové kolesá na rovinu, ďalšie do kopcov a jedny odolné na jazdu po všetkých zákutiach nášho Slovenka, tak nakoniec sa táto suma vyšplhá na niekoľko tisíc eur. Na Slovensku takýchto jazdcov, oddaných vždy tomu najlepšiemu materiálu, veľa nie je, a preto sa na nasledujúcich riadkoch pozrieme aj na niečo univerzálne a samozrejme aj niečo lacnejšie.

V čom spočíva tá univerzálnosť? V minulom článku sme sa venovali parametrom, podľa ktorých môžeme rozdeliť použiteľnosť kolies na rôzne disciplíny a pomocou ktorých môžeme vlastne určiť aj kvalitu kolies. Nechceme sa opakovať, ale len v krátkosti spomenieme, že medzi ne patrí hmotnosť, bočná tuhosť, niekedy aj dávka komfortu, zotrvačnosť, aerodynamika a kvalita ložísk, ktorá zabezpečuje samotnú točivosť. Momentálne k nim pridáme ďalšie dôležité faktory. Sú nimi najmä cena, ich odolnosť možnosť rýchlej a pomerne lacnej opravy. Odpoveďou na otázku je, že pri možnosti univerzálneho použitia kolies, sledujeme vyrovnanosť vo všetkých parametroch. Kde väčšinou ani jeden nie je dokonalý, ale takmer všetky sú na vysokej úrovni. Ide o kolesá, ktoré nám prinesú veľmi slušný prenos výkonu so zachovanou nízkou hmotnosťou, primeranou zotrvačnosťou či aerodynamikou a s kvalitným vypracovaním. Nesklamú nás v prudkom a ani v tiahlom kopci, rovnako idú skvele aj pri vyššej rýchlosti na rovine a pomôžu nám aj v nástupe pri špurte. Pri tom ide o kolesá, ktoré sú zapletené, takmer z bežných špíc a ktoré dokáže opraviť každý lepší cyklistický mechanik, alebo to dokonca jazdec zvládne aj doma.

V kategórií univerzálnych kolies tiež nájdeme niekoľko skvostov, ktorých cena je 1000 až 2500 €. Väčšinou ide o karbónové kolesá s vyšším ráfikom, ktoré sa stali vlajkovými loďami svojich výrobcov. Váha týchto kolies sa pohybuje od 1100 do 1500g. To zabezpečuje už spomenuté použitie karbónu, ľahkého tela nábojov, ktoré rovnako môže byť s karbónu a menší počet veľmi pevných špíc. Tieto kolesá majú vďaka pevnému vysokému ráfiku a kvalite jeho spracovania aj veľkú úroveň bočnej tuhosti. V tejto cenovej kategórií by mali byť akousi samozrejmosťou aj veľmi kvalitné ložiská. Čo je však dôležité, v týchto kolesách nie sú špice prilepené na pevno ale ide väčšinou o bežné typy špíc, ktoré sú uchytené pomocou závitov a niplov. Na druhej strane potom za pomoci zahnutých alebo rovných hlavičiek. Ako sme už spomínali, možnosť opravy a vycentrovania šikovným mechanikom sa tým o niečo zvyšuje. Najmä v prípade poškodenia ráfika a jeho následnej výmeny však tiež ešte nepôjde o úplne lacnú záležitosť. Môžeme sem napríklad zaradiť obľúbené sety kolies ako Campagnolo Bora Ultra Two, Zipp 404 Firecrest, Shimano Dura-Ace C50, Equinox Balance RT50, Fulcrum Racing Speed a mnoho iných. Takmer každý popredný výrobca má vo svojom produktovom portfóliu aj takýto typ kolies.

Fotografia 1 z 4
Fotografia 1 z 4
Fotografia 1 z 4
Fotografia 1 z 4

(zľava
Campagnolo Bora Ultra Two, Shimano Dura-Ace C50, Equinox Balance RT50, Fulcrum Racing Speed)


Dnes sa už síce vyrábajú aj tieto karbónové kolesá vo verzii určenej pre plášte, to ale opäť  o niečo zvyšuje riziko poškodenia. Plášť je totiž uchytený len v tenkej karbónovej stene a tú môže poškodiť pri zhadzovaní či nahadzovaní plášťa aj sám majiteľ alebo nevydrží kontakt s cestou, ak jazdec dostane defekt a hneď nezastaví.  Je preto lepšie takéto kolesá "obuť" galuskami. Potom však jazdec uvažuje, či sa mu oplatí na krásny nedeľný švih, ťahať so sebou pod sedlom, či v odrezmavic-cosmicanej cykloflaške poskladanú galusku. Radšej by niesol menšiu dušu, len tak hodenú v zadnom vrecku na drese alebo uloženú v kapsičke pod sedlom, do ktorej sa potom ešte zmestia aj iné potrebné veci. Potom môže cyklista zvoliť zaujímavú výnimku medzi kolesami, ktoré radíme ešte k univerzálnym, sú nimi napr. kolesá Mavic Cosmic Carbone SLE. Je na nich použitý hliníkový ráfik s vyššou karbónovou nadstavbou, ten môže byť určený aj na plášte. Hliník je predsa len odolnejší voči priamemu mechanickému poškodeniu. Za cenu len mierne väčšej hmotnosti, okolo 1600g, tieto kolesá vynikajú svojou odolnosťou a zotrvačnosťou.

 

Do teraz sme písali o tých špičkových a najlepších kolesách za takmer astronomické sumy peňazí. Momentálne sa však vráťme na Zem, do obdobia hospodárskej krízy a pod. Dostávame sa teda ku univerzálnym kolesám v cenovej kategórií 200 až 1000 Euro. Tu už vo veľkom prevládajú alumíniové zliatiny, ktoré pri stále dobrej váhe dodávajú kolesám, predsa len lepšiu odolnosť a o niečo lacnejšiu prípadnú opravu. Tieto sety kolies sú už väčšinou určené na použitie s plášťami. Pri tých najlepších a samozrejme aj drahších sa hmotnosť pohybuje okolo 1500g, potom tie najlacnejšie už vážia aj 1800 až 2000g. Medzi tie ľahšie radíme napríklad Mavic Ksyrium ES, Shimano Dura-Ace C24 CL, Fulcrum Racing Zero, 1 alebo 3, DT Swiss RR 21 Dicon alebo aj české Remerx Whizz. Tieto sety ponúkajú vynikajúce vlastnosti pre každodenné jazdenie a naozaj skvelú hmotnosť. Pozor však na to, že aj keď nie pri všetkých, ale pri niektorých kolesách z tejto triedy môže byť obmedzený váhový limit jazdca a to napríklad len na 85kg. Výrobcovia chceli ušetriť na hmotnosti a použili naozaj tenké steny ráfikov a ušetrili aj na počte špíc. To sa odráža na slabšej bočnej tuhosti niektorých týchto setov. Pod ťažkým jazdcom potom môže takéto koleso pracovať a popraskať stena ráfiku ba dokonca sa môže špica vytrhnúť aj s niplom.

Fotografia 1 z 4
Fotografia 1 z 4
Fotografia 1 z 4
Fotografia 1 z 4

(zľava Mavic Ksyrium ES, Fulcrum Racing 3, DT Swiss RR 21 Dicut, Remerx Whizz)


Vtedy je už vhodnejšie zvoliť niektoré z lacnejších, o niečo ťažších no výrazne pevnejších modelov, ktoré určite nezaostávajú v kvalite ich vypracovania. Takými sú napríklad Fulcrum Racing Qattro, tiež však aj Racing 5 alebo 7, Mavic Ksyrium Elite, DT Swiss RR 1850, Shimano WH-RS30 či Remerx RCX Road.

Fotografia 1 z 4
Fotografia 1 z 4
Fotografia 1 z 4
Fotografia 1 z 4

(zľava Fulcrum Racing 7, DT Swiss RR 1850, Shimano WH-RS30, Remerx RCX Road)


Variabilita výberu tých správnych kolies je naozaj široká a dúfame, že sa nám podarilo priblížiť aj problematiku okolo univerzálnych setov kolies. Tiež sa nám možno podarilo niekomu trochu uľahčiť výber, a niekomu sme ho zas mohli skomplikovať. Snažili sme sa vyberať naozaj silných zástupcov zvolených troch cenových kategórií, ale ani z ďaleka sme nespomenuli všetkých výrobcov, uviedli sme len niekoľko príkladov a obrázkov, aby si vedel čitateľ predstaviť ako opísané sety kolies asi vyzerajú.


Diskusia

Diskusia neobsahuje príspevky.
 
Náš eshop