Pelotón OSKY zdolal 1561 slovenských kilometrov + fotogaléria

4.9.2014, 08:00 | Slovensko a Slováci | Rastislav Boris

Slovenská OSKA 2014, to bol štvrtý oficiálny ročník desaťdňového cyklomaratónu (28.8. - 6.9.) po celom obvode nášho krásneho Slovenska. Pelotón kamarátov zvládol 1561 kilometrov a získal rôzne zážitky. Bodaj by bolo podobných akcií čo najviac.

Slovenská OSKA 2014

Počet dní: 9 + 1 regeneračný
Celková dĺžka: 1561 kilometrov
Trasa: približný obvod Slovenska, štyri najkrajnejšie body

Zhodnotenie organizátora Martina Gábora

Ročník 2014 bol výnimočný z rôznych pohľadov. Prihlásil sa rekordný počet 17 účastníkov, čo znamenalo špecifické a zaujímavé prípravy. Pelotón zabezpečoval pán Janko Bíľ, ktorý sa zúčastňuje aj profesionálnych pretekov Okolo Slovenska. Jeho píšťalka kontrolovala disciplínu takmer stále. Aj preto sme mali iba minimálny počet konfliktov a pádov, začo mu ďakujeme. Sprievodné auto išlo za nami permanentne, čo zvýšilo bezpečnosť, ktorá je prvoradá.

Čo sa týka kvality osadenstva pelotónu, tak najviac napovedia priemerné rýchlosti jednotlivých etáp. Oproti minulosti sa prakticky každá etapa zrýchlila, pravidelne sme sa striedali na špici a sprevádzalo nás aj povestné bzučanie (svišťanie) galusiek pri rýchlostiach nad 35 km/h.

Špecifickým a luxusným artiklom bolo počasie. Napriek nepriazni na západe krajiny (v BA 14 stupňov, vietor a vytrvalý dážď), pelotón doslova utekal tomuto počasiu na východ. Škaredé počasie nás takmer dohnalo pri Moldave nad Bodvou, no Slanecký kopec sme prešli rýchlejšie ako oblaky. Ani raz sme nezmokli. Naopak, máme cyklisticky opálené stehná, ramená a rukavice bez prstov.

Novinkou bolo naše večerné hlasovanie o najužitočnejšieho jazdca daného dňa. Zároveň podľa nazbieraných bodov kolovalo žlté tričko OSKA pre víťaza celkovej klasifikácie. Netradične sme štartovali v Púchove, takže hneď prvá etapa mala veľmi náročný profil. V ďalšom dni nás prekvapila sila protivetra na dunajskej hrádzi. Milé prekvapenie vo fiľakovskom dni zase spôsobili nové cesty v oblasti Kiarova, ktoré definitívne nahradili povestný tankodrom. Najdlhšiu etapu sme absolvovali do Veľkej Tŕne (226 km). Východná etapa do Zemplínskych Hámrov nám zase predviedla dažďovú stenu, ktorá sa asi 100 metrov pred nami zásluhou prudkého slnka zmenila na oblúk dúhy. Zubatú etapu do Bardejova sme zase rozšírili o kratučkú návštevu kostnice vojakov z prvej svetovej vojny v Osadnom. Voľný deň v Bardejove nás utvrdil v tom, že relax a regenerácia s dĺžkou 24 hodín je príliš dlhá. Na budúci rok preto plánujeme miernu zmenu fenoménu oddychového dňa. Po oddychu sme absolvovali tatranskú etapu so Štrbským plesom, ale aj Pieniny, pričom počasie bolo extrémne teplé. Finálna etapa bola krásna svojou rýchlosťou a nedočkavosťou, s akou sme sa rútili až do Púchova a na Červený Kameň. Dvoma slovami, OSKA 2014 bola náročná a krásna.

1. deň (Púchov - Borský Svätý Jur, 210 km)

Za všetko hovoria čísla našej prvej etapy. Pätnásť účastníkov, 2100 metrov do výšky, 24-percentné stúpanie na Vršatec, 210 prejdených kilometrov a priemerná rýchlosť 28,5 km/h. Nikto z nás netušil, ako náročná bude etapa, pretože sme ju zaradili prvýkrát. Jedným slovom - bola náročná. Ráno nás na Považí sprevádzali hmla, srieň a teplota 8 stupňov, ale pri prudkom stúpaní na Vršatec to nahradil pohľad na krásnu - hoci krátko trvajúcu - inverziu. Žiaľ, pripojenie „vrabcov“ z cyklotímu v Pruskom prinieslo hrozivý  pád po krutej chybe pred Dúbravami. Našťastie, len s odreninami, prasknutou prilbou a poriadne „odrúzganým“ karbónom.

Myjavské kopce tiež nie sú len „brdky“ na vybehnutie. Všetky horské prémie zhrabli Jozef Fábry v tesnom závese s Ivanom Marečkom, no nedal sa zahanbiť ani Igor Vavro. Odmenou nám bola domáca cukráreň v Skalici a stálo to zato. Za privítanie ďakujeme aj starostke Borského Svätého Jura, ktorá nám poskytla energetickú a vodnú podporu. Perfektnú prácu odviedol tiež Janko Bíľ, náš tohtoročný oficiálny sprievodca, tréner a organizátor pelotónu.

2. deň (Borský Svätý Jur - Patince, 214 km)

Točenie po rovine pokračovalo od 08:00 do 17:00. Južný protivietor dal zabrať našim tváram, ale za krásne jasné počasie sa nehneváme. Bola to krásna etapa s navštívením (skôr preletením) najzápadnejšieho a najjužnejšieho bodu SR počas jedného dňa. Priemerná rýchlosť bola 30 km/h, spomínaný vietor urobil svoje. Špurt na tabuľku hlavného mesta vyhral Vladimír Barták. Stihli sme iba krátke prestávky na pagáči na obrátke a v domácej cukrárni v Gabčíkove. Zvládli sme tiež povestný „kopec“ nad železnicou v Komárne a finálny špurt na tabuľku Patince.

3. deň (Patince - Fiľakovo, 182 km)

Cukráreň v Šahách je stále „naj“, no obed v Slovenských Ďarmotách sme nedostali tak ako v minulých rokoch, nakoľko zrušili všetky miestne reštaurácie a aj tie, čo boli otvorené, nevarili. Nevadí! Špurt vyhral Bart (Fr) a poobede v Želovciach stúpanie na Kiarov opať Fábry, Mareček. Navyše, krásna nová cesta! Kiarov a okolie už nie sú tankodrom!!! Finiš na stúpanie nad Rátkou ovládol Miloš Egly. Do „žltého“ ide Fábry. Kto ho vyzlečie...? J Zajtra Veľká Tŕňa - držte palce J

4. deň (Fiľakovo – Veľká Tŕňa, 226 km)

Najväčšie šťastie štvrtej etapy? Naokolo pršalo, no ani raz sme nezmokli. Ako zázrakom. Štvrtý deň mal 226 kilometrov, nastúpali sme 1530 metrov a dosiahli sme krásny priemer 29,3 km/h. Sklamala nás len cukráreň v Tornali - vraj v nedeľu musia mať zatvorené. Stúpanie na Gombasek vyhralo trio Fábry, Mareček a Miloš Egly. Zjazd do Silickej Jablonice sme zvládli bez problémov a následne nám fúkal vietor do plachiet až pod Slanec. Na vrchu Slanec bol prvý Miloš Egly v závese s Jozefom Fábrym a Ivanom Marečekom. Bodovacia súťaž - žltý Jozef Fábry, o jeden bod za ním Ivan Mareček a Vlado Barták, následne o dva body Miloš Egly. Je to vyrovnané. Zajtra smer Užhorod a cieľ v známom obľúbenom domáckom penzióne LUKI.

5. deň (Veľká Tŕňa – Zemplínske Hámre, 156 km)

Odjazd z Veľkej Tŕne doslova bolel - najmä rozlúčka s bazénom, vírivkou a tokajským domácim slivkovým lekvárom. Po krátkom obede v Sobranciach sme vystúpali na Ubľu (prvé miesta Miloš Egly, Ivan a Jozef Fábry). Po zjazde sme sa zakusli do kopca pred Kolonicou (Egly, Mareček, Fábry – sa len pozeral J)  Záverečným špurtom na tabuľku Zemplínske Hámre do mierneho kopca definitívne potvrdil žltú vlajku na zajtra Miloš Egly. Dnes priemer 29,1 km/h. Sme radi, že náš penzión LUKI s pani Kislíkovou a slečnou dcérou Monikou nás opäť milo privítal. A zajtra Bardejov, zvlnená etapa. Gratulujeme tiež nášmu trénerovi a obľúbenému sprievodcovi Jankovi Bíľovi k životnému jubileu. Ďakujeme, Janko.

6. deň (Zemplínske Hámre – Bardejov, 139 km)

Prudko zvlnená etapa bola poznačená našim smútkom za penziónom LUKI a jeho personálom J. V sprievode krásneho počasia sme absolvovali výjazdy na Čukalovce (ďakujeme za privítanie pána starostu) a na Osadné, kde sme stihli kratučkú návštevu kostnice vojakov z prvej svetovej vojny. Následne nás čakali mnohé krátke a prudké kopce smerom na Bardejov. Zvládli sme 139 kilometrov, nastúpali sme viac ako 1400 metrov, takže pomerne oddychová etapa. Zajtra absolvujeme tréningový výjazd na Lenartovské stúpanie a regeneráciu pred tatranskou etapou. V žltom zostáva Egly, zelený je Fábry.

7. deň (Bardejov - voľný deň)

Spravili sme si výjazdy na Belle Vue alebo Tarnov, a potom nás čakala poriadna regenerácia, bazén, sauna, masáže a veľký servis bicyklov. Zajtra vstávame o 7:00 a ideme smer Tatry.

8. deň (Bardejov – Štrbské Pleso)

Priamo nad Bardejovom sme absolvovali stúpanie nad Lenartov, a to prvýkrát v histórii OSKY bez rannej hmly a srieňa. Zjazdom sme pokračovali na smer Plavnica a Stará Ľubovňa, kde sme dorazili v luxusnom čase už pred desiatou hodinou rannou. Najkrajšia etapa pokračovala PIENAP-om, výšľapom na Spišsskú Maguru, kde sme si vypočuli vstup do relácie “Pozor zákruta” o aktuálnom pohybe pelotónu Osky. Zjazdom po novej asfaltke sme nastúpili do Tatranskej kotliny a celý pelotón na čele s duom vrchárov Ivanom Marečekom a Milošom Eglym v tesnom závese s čerstvým šesťdesiatnikom kategórie BMC Jozefom Gáborom pokračoval po magistrále. Po náročnom dni, nastúpaných viac ako dvoch kilometroch a prejdených viac ako 160 kilometroch nás privítal tím z nádherného hotela Panoráma aj so sponzorom OSKY - ERAN servis. Ďakujeme!

9.  deň (Štrbské Pleso – Oravská priehrada, 169 km)

Krásnym, priam letným počasím, sa OSKA od rána hnala zjazdom zo Štrbského Plesa Tatranskou magistrálou. Po krátkom oddychu v cukrárni Veronika nasledoval výšľap na Huty v sprievode nášho každoročného hosťa Janka Klasovitého. Dominoval bodkovaný Ivan Mareček, ktorý pevne drží tento dres. Nasledoval zjazd a obed na Oraviciach, extrémne rýchle ťahanie na Trstenú a cieľ pri penzióne Kormorán. Skupina “A” v počte 10 cyklistov si to vyšliapala až na koniec Mútneho (okruh 40 km navyše) a uzavrela tak dotykom galusky s najsevernejším bodom trasy tohtoročné „svetové strany“ OSKY. Dnešné čísla - 169 km, prevýšenie 1413 metrov, priemer 27,9 kmh.

10. deň (Oravská priehrada – Červený Kameň, Le grande finale, 170 km)

Nevídané a luxusné počasie nás sprevádzalo rannou vyhriatou Oravou a kopcom nad Oravskou Lesnou. Škoda, že nám pekný deň v Oravskej Lesnej takmer pokazil arogantný šofér v šedom sedane Daewoo Espero so značkou CA, ktorý nám vybehol do protismeru. Našťastie, nič sa neprihodilo, pelotón stihol zísť na krajnicu a uhnúť sa tomuto indivíduu. Krásnym zjazdom nás previedol domáci účastník Martin z Novej Bystrice, ktorý sa k nám pridal a ťahal špicu až na Semeteš. V Novej Bystrici sme sa fotili pri Orloji a rozlúčili sa s kamarátom a stálicou liptovskej a oravskej etapy Osky - Jankom Klasovitým. Po vynechanom obede v Čadci na Semeteš prvý vybehol Ivan Mareček. Na 3,5 kilometra dlhom kopci s prevýšením vyše 100 metrov sme zaznamenali priemer 18,5 km/h – celkom pekné. Po rýchlom zjazde do Bytče sme plánovane navštívili aj tento rok cukráreň Jadran s povestnou palacinkovou tortou J. Perfektný výmysel. Nasledovali bomby po rovinkách popri Nosiciach, ktorým dominoval „žltý expres Vlado“. Pískaním sme sa trošku spomalili, predsalen po 1600 kilometroch ťahať 45 km/h (300 W v závese v bubline) je trošku veľa. Údolím sme sa previezli až do Červeného Kameňa, kde nás na Agrofarme čakalo najkrajšie privítanie a odmena po preťatí pásky v podobe pesničky od skupiny Queen „We are the champions“. Bryndzové halušky doslova plávali v čerstvej bryndzi z Agrofarmy a pelotón OSKA 2014 úspešne uzavrel tohtoročnú trasu. Posledný deň mal priemer 30,7 km/h. Poďakovanie patrí všetkým, ktorí nám akokoľvek  pomohli v tom, ako vyzerala tohtoročná OSKA. Počasie a šťastie nám prialo a týmto ďakujeme tam hore, ak sa Ti páči akcia, sprevádzaj nás prosím každým rokom. Ďakujeme všetkým. Dúfame, že sa vidíme v roku 2015 s miernymi inováciami etáp.

Slovenská OSKA 2015
- zaujímavý štart

- mierne pozmenený rozpis etáp

- možno prvýkrát obídenie úsekov z vonkajšej strany hraníc

- možno nový typ dresov

- nechajme sa prekvapiť

Cycling-Info.sk je mediálnym partnerom podujatia.