Bude o tri roky štartovať Giro d'Italia na Slovensku?

15.8.2011, 07:00 | Magazín C-I.sk | Lukáš Timko

Slovenskými médiami minulý týždeň prebehla informácia o možnom štarte Giro d'Italia na Slovensku. Priestor vyjadriť sa dostali vládni predstavitelia, no organizácia druhých najprestížnejších pretekov sveta nie je iba o politikoch. Existujú ľudia, ľudia z cyklistiky, ktorí stoja za zrodom tejto myšlienky a snažia sa ju rozvíjať po praktickej stránke. Najpovolanejším je určite riaditeľ pretekov Okolo Slovenska, Juraj Takáč.


O štarte Gira na Slovensku sa už v minulosti viackrát hovorilo, ako to teda celé vzniklo?
"Už dlhšie sa osobne poznám s pánom doktorom Zomegnanom, bývalým šéfom Giro d'Italia, s ktorým som sa o tom rozprával. Myšlienka ho zaujala, vlani na konci augusta prijal naše pozvanie a prišiel na Slovensko. Vtedy sme absolvovali menšie rokovanie a dohodli sa, že predbežne s našim záujmom rátajú a v budúcnosti budeme v rokovaniach pokračovať."


Kto všetko sa zúčastnil spomínaného rokovania pred rokom?
"Na čele minidelegácie bola talianská veľvyslankyňa na Slovensku. Ďalej tam bol doktor Zomegnan, zástupca Taliansko-slovenskej obchodnej komory, zástupca Slovenských elaktrární, člena skupiny Enel a ja. No a rokovali sme so štyroma rezortami a to ministerstvom školstva, financií, dopravy a zahraničných vecí."


Už vtedy ste sa rozprávali o roku 2014? Práve tento rok prichádza do úvahy?
"Áno, ide o rok 2014, pretože organizátori chcú každé dva roky odštartovať Giro mimo svojho územia. Už dlhodobejšie je známe, že na budúci rok to bude v Dánsku, takže preto 2014."


Po nezhodách s RCS Sport (organizátor) bol Angelo Zomegnan asi pred mesiacom z funkcie generálneho riaditeľa Giro d'Italia odvolaný. Nepredstavuje to problém?
"Veríme že nie. Zatiaľ tomu nič nenasvedčuje a ak mám správne informácie, Zomegnan by mal ostať pri organizácii Gira no nie už ako riaditeľ. Minimálne je to veľmi uznávaná osoba."


Minulý týždeň sa v televízii Markíza hovorilo o "rokovaniach ministra školstva Eugena Jurzycu s organizátormi Gira", o čo teda ide?
"Ak chceme usporiadať štart Gira 2014 u nás, už je najvyšší čas, aby sa to začalo pripravovať, resp. aby talianská strana dostala od nás niečo ako oficiálnu prihlášku. Preto som poprosil pána ministra školstva a tiež pani premiérku, aby adresovali spoločnosti RCS Sport od nás list. Nemôžem ja ako osoba žiadať o takúto obrovskú vec, to musia vládni predstavitelia. Tým sa vláda stavia akoby do pozície garanta tejto myšlienky a vyjadruje svoju podporu. Do Milána teda odišiel oficiálny list s hlavičkou ministerstva školstva, že máme záujem hostiť štart pretekov."


Teraz je teda na ťahu RCS Sport, ktoré zrejme pošle požiadavky čo všetko treba splniť aby sa u nás mohlo konať Giro?
"Áno, presne tak. Očakávame dokument kde budú presne stanovené podmienky a požiadavky čo všetko musíme zabezpečiť, zorganizovať a zaplatiť, aby tu mohli prísť najlepší cyklisti sveta.
Ak sa zhodneme, že to bude reálne splniť, potom bude môcť začať komisia odborníkov zo slovenskej aj talianskej strany pracovať na samotnom projekte. Kompletný plán organizácie predložíme najprv našej vláde a ak nám to odklepnú, môžeme to poslať do Talianska. Ak s tým budú spokojní, budeme blízko k definitíve."


Celá táto "akcia" by určite stála veľa finančných prostriedkov. Kto to teda zaplatí?
"Časť nákladov by samozrejme hradila vláda, ale rozhodujúca časť financií by šla z predaja reklamy, teda podobne ako je to napríklad aj s Okolo Slovenska. Vláda by bola samozrejme garantom, ak by náhodou nastali nejaké problémy."


Často sa spomína podpora zo strany Enelu, rátate s touto spoločnosťou?
"Predpokladáme, že Slovenské elektrárne patriace do skupiny Enel tu zohrajú dôležitú rolu. Ako som už vravel, aj vlani sa zúčastnili rokovaní a koniec-koncov, teraz sú generálnym reklamným partnerom Okolo Slovenska, takže predbežne rátame s ich podporou."


Je v súčasnosti viac záujemcov (krajín) o to, aby sa u nich konal štart Gira práve o tri roky? Máte konkurenciu?
"Podľa mojich informácií by sme momentálne nemali s nikým súperiť, ak sa to teda dá tak nazvať. Teda žiadny iný konkrétny záujemca by byť nemal."


Určite ste sa už so Zomegnanom museli rozprávať aj o tom čo fanúšikov zaujíma najviac, o trase...
"Angelova pôvodná myšlienka, alebo heslo bolo: "Spájanie Giro d'Italia s novými krajinami Európskej únie". Z toho vyplýva, že by bolo pre neho ideálne, aby trasa zavítala aj do iných krajín než Slovensko. Preto budeme s najväčšou pravdepodobnosťou rokovať aj s Čechmi, Maďarmi či Rakúšanmi. Možno aj Poliakmi. Môžeme využiť fakt, že západ Slovenska hraničí s tromi krajinami, takže možno by mohla trasa viesť aj cez ne. To všetko je ale v rovine teórie a čakajú nás dlhé rokovania.
Jedno je ale isté, do Talianska sa cyklisti majú dostať súťažnou trasou, takže s najväčšou pravdepodobnosťou by mali ísť minimálne cez Rakúsko."


Rokujú teda naše susedné krajiny s organizátorom, že by mohol byť štart ako taký povedzme u nich?
"Nie, s RCS Sport nie. Ak sa dostaneme cez úvodné poschodia rebríka, my budeme s nimi o tom rokovať. S najväčšou pravdepodobnosťou by prvá etapa štartovala u nás."


Asi by bolo teraz nemiestne rozprávať sa o konkrétnej trase. To je ešte asi veľmi ďaleko...
"Samozrejme. Rozčúlili ma minulý týždeň reči o tom, že by to mali byť dve etapy, alebo že sa má ísť cez Tatry. Nechcem nikoho za to obviňovať, alebo si robiť nepriateľov, ale sú to iba špekulácie. Trasa výde na svetlo sveta po  náročných a podrobných rokovaniach. Možno dostaneme šancu zorganizovať jednu, možno aj tri etapy. Všetci ale vieme, že sa zvyčajne jedná o prológ, tímovú časovku alebo rovinaté etapy. Kopce a hory prichádzajú na rad až neskôr, takže veľké šance by som Tatrám nedával, aj keď mi je to samozrejme ľúto."


Ako sa bude situácia vyvíjať ďalej? Poznáte nejaké dátumy?
"Nie, konkrétne dátumy nie. Ani do listu sme žiadne termíny nepísali. Celé je to však veľmi náročný proces, takže čím skôr sa to začne riešiť, tým lepšie. Môj odhad je, že zhruba do mesiaca nám pošlú požiadavky a ešte túto jeseň začneme pracovať na projekte. Sám by som chcel navštíviť sídlo RCS Sport v Miláne, aby aj oni videli, že na tom pracujeme a máme seriózny záujem. V žiadnom prípade nehovorím, že Giro na Slovensku je vybavená vec. Rozhodujúce budú nasledujúce mesiace a verím, že sa stretneme s podporou u všetkých zainteresovaných strán. Asi o rok by sme už mali definitívne vedieť či Giro na našich cestách uvidíme, alebo nie."



Diskusia

Diskusia neobsahuje príspevky.
 
Náš eshop