UCI mení finančné náležitosti. SZC, Dukla i Okolo Slovenska budú platiť viac

30.8.2016, 06:00 | Magazín C-I.sk | Lukáš Timko
Profesionálna cyklistika sa riadi pravidlami Medzinárodnej cyklistickej únie a patria k nim aj takzvané "finančné náležitosti". Jednotlivé federácie platia rôzne poplatky, určitý obnos peňazí si každý rok musia pripraviť tímy, ktoré chcú mať hlavičku UCI, ale aj organizátori ak chcú usporiadať preteky kategórie UCI. Tí musia navyše okrem poplatku Aiglu dodržiavať aj minimálnu hodnotu prize money podľa kategórie a krajiny.
 
Okrem klasických rozdielov vyplyvajúcich z logiky (tj. tím World Tour bude platiť vyšší registračný poplatok ako kontinentálny a preteky HC kategórie tiež oproti podujatiu 2. kategórie) zohľadnuje UCI aj ekonomickú situáciu v danom štáte. Jednoducho aby usporiadateľ v Afrike nemusel platiť rovnaké poplatky i vyplácať prize money ako organizátor vo Francúzsku, čo by znamenalo, že v chudobnejších štátoch by žiadne preteky neboli.
 
Krajiny sú rozdelené do štyroch kategórií. Štáty v prvej platia 100 % hodnotu všetkých poplatkov, v druhej 60 %, tretej 50 % a štvrtej 40 %. Pre rok 2017 prišla UCI s výraznou reformou tohto systému a federácie/zväzy rozdelila porciami 100 % - 80 % - 40 % - 20 % a viaceré krajiny dokonca poprehadzovala medzi kategóriami.
 
 
uci financie krajiny 2017 rozdelenie
Zaradenie krajín pre sezónu 2017 - klik pre zväčšenie (© UCI)
 
 
Slovensko ostalo v druhej partii krajín, teda zo 60 % poplatkov sa posúva na 80 %. Znamená to, že SZC, Dukla i organizátori Okolo Slovenska a pretekov V4 (zhodou okolností to je tiež SZC) budú musieť platiť viac, čo nie je dobrou správou.
 
Dukla Banská Bystrica platila za kontinentálnu licenciu ešte v roku 2015 2 700 eur, v tomto roku 3 600 eur, v budúcej sezóne si budú musieť pripraviť 4 800 eur. Pre zaujímavosť dodajme, že licencia profesionálneho kontinentálneho tímu stojí 20 000 eur, World Tour 85 500 eur.
 
Poplatok za V4 GP Slovensko kategórie 1.2 v roku 2016 predstavoval 663 eur, pre budúci rok sa zvýši na 921 eur.
 
Poplatky za etapové preteky prešli komplexnejšou zmenou. Okolo Slovenska 2016 v kategórii 2.2 za prológ + päť etáp stáli 2 604 eur, 61. ročník si bude musieť pripraviť 3 691 eur. Vieme však, že organizátori chcú preteky posunúť do kategórie 2.1. Pri zachovaní šesťdňového modelu by sa tak dostali až na 9 880 eur.
 
Oveľa zásadnejšie sa ale javí rozdiel v prize money, odmenách pre cyklistov. Kým za jednorazovku 1.2 museli doteraz naši vyplatiť minimálne 3 606 eur, po novom to bude 4 808 eur.
 
Okolo Slovenska muselo tento rok vyplatiť minimálne 19 070 eur na odmenách, vzhľadom na zaokrúhľovanie to bolo 19 395 eur (subklasifikácie UCI nezaujímajú, ale my sme ich zarátali tak ako ich reálne SZC pre 60. ročník stanovilo). Po novom si budú musieť naši organizátori pripraviť minimálne 24 773 eur ak ostanú v kategórii 2.2. Vieme však, že Slovenský zväz cyklistiky hľadá partnerov a snaží sa preteky posunúť do kategórie 2.1. Rátali s tým, že budú musieť zvýšiť aj odmeny, ale nie až v takej miere ako to po novom určila UCI. Pri zachovaní prológu a piatich etáp by sa prize money vyšplhali až na ozrutných 57 421 eur čo je prakticky trojnásobok toho, čo vyplatili tento rok. (subklasifikácie sme dorátali proporčne, ale je pravdepodobné, že by boli nižšie, čím by sa rozpočet mohol znížiť o tisíc až dvetisíc eur)
 
Nutné je tiež vziať do úvahy to, že ak by sem chceli organizátori pritiahnuť prokontinentálne alebo World Tour tímy, museli by zaplatiť každému po 2 000 eur, to je výška štartovného. Dodajme, že viacerí organizátori toto pravidlo UCI nedodržujú a tímom neplatia.
 
 
Základné finančné náležitosti
financie uci 2016 2017 uprava
 
 
Suma-sumárum, Dukla a najmä Slovenský zväz cyklistiky budú v budúcom roku výraznejšími donormi UCI. Zmena pravidiel by mohla ohroziť posun pretekov Okolo Slovenska do vyššej kategórie.
 
Naopak, radovať sa môžu krajiny, ktoré boli preradené nižšie. Nepochopiteľne napríklad Chorvátsko, ktoré sa dostalo do tretej skupiny na úroveň iba 40 % a za svoje národné preteky kategórie 2.1, ktoré sú vysielané aj na Eurosporte, budú môcť vyplatiť iba polovičné odmeny oproti Okolo Slovenska, ak by sa náš etapák posunul. Dokonca aj v prípade preradenia do HC kategórie by zaplatili pretekárom i UCI menej. Do tejto kategórie boli zaradené aj Turecko, ktoré už HC kategóriu má a môže ušetriť.
 
Doslova šialene vyzerajú niektoré krajiny v najhoršej štvrtej kategórii. UCI tam zaradila napríklad Bulharsko, Maroko, Rumunsko či Azerbajdžan, ktoré boli na 60-tich percentách a každý rok usporadúvajú etapové preteky, Rumunsko s Azerbajdžanom dokonca kategórie 2.1. Všetky tieto podujatia budú môcť pokojne uvažovať nad organizáciou HC kategórie, pretože sa na nich budú vzťahovať iba 20 % poplatky aj prize money. Za šesťetapové HC preteky by bolo ich povinnosťou vyplatiť na odmenách iba 16 299 eur (ešte raz pripomíname Okolo Slovenska nižšej 2.1 kategórie 57 421 eur). To by síce žiadne veľké tímy na štartovú listinu neprilákalo, ale ich obrovskou zbraňou by sa stali mamutie objemy UCI bodov, čiže napríklad slabšie prokontinentálne a všetky kontinentálne tímy by o ne bojovali hlava-nehlava.
 
 
 
 
UCI zväčšuje priepasť a nebojuje proti neplatičom
 
Domnievame sa, že týmto krokom UCI zvýši priepasť medzi krajinami a na podujatia 2.2 v krajinách 3. a 4. kategórie nebude mať nikto zo západu záujem jazdiť. Riešením by mohlo byť, že sa pokúsia usporadúvať preteky vysokých kategórií s veľmi slabou organizáciou i odmenami, no skúsené kolektívy či cyklisticky polorozbehnuté štáty budú mať problém vôbec niečo zorganizovať a už ani nehovoriac, že vo veľmi slabých kategóriách, pretože finančné požiadavky UCI budú nesplniteľné. Povedzme si, že Fínsko, Írsko, Portugalsko či Švédsko patria do prvej 100 % skupiny a možno aj preto majú problémy nájsť takých silných partnerov, aby naštartovali pekné podujatia. V druhej skupine sa to isté dá povedať o Grécku, Kolumbii, Česku či Slovensku. Všetky ostatné krajiny južnej a východnej Európy budú v porovnaní s nami na polovičných poplatkoch.
 
Veľmi negatívnym faktom je aj ten, že UCI nie len, že divne rozdeľuje krajiny, ale nebojuje proti neplatičom. Úniu zaujíma iba poplatok, ktorý organizátori vyplácajú Aiglu, ale mnoho neplatí prize money nehovoriac o tom, že vymýšľa rôzne poplatky, ako za ubytovanie či stravu, ktoré má hradiť organizátor. Rozprávali sme sa na túto tému so všetkými Slovákmi v kontinentálnej sfére v posledných rokoch a všetci registrujú podujatia naprieč krajinami aj kategóriami, ktoré im zarobené peniaze nevyplatili. Dokonca vieme o prípadoch, keď organizátor jednému tímu peniaze na účet poslal a druhému nie (veď načo, ten tím bude rád ak ho pozveme aj o rok, alebo naopak, ten už nepozvem, takže ma nezaujíma).
 
UCI má veľmi prísne pravidlá v tejto záležitosti a ak do pol roka po skončení podujatia organizátor nevyplatí všetky odmeny (mal by do troch mesiacov), nemôže zorganizovať podujatie v nasledujúcej sezóne. To však ostáva iba na papieri. UCI zatvára oči, pretože nechce prísť o svoj registračný poplatok a tímy sa svojich peňazí nevedia domôcť. Ďalšou inštanciou je Športový arbitrážny súd v Laussane, ale všetci dobre vedia, že o sto, päťsto ani tisíc eur sa tam nikto súdiť nepôjde. Dodajme, že organizátori Okolo Slovenska vyplácajú prize money vždy všetkým v plnej výške a v stanovenom termíne podľa pravidiel UCI.
 
 

Diskusia

Diskusia neobsahuje príspevky.
 
Náš eshop