Marec: Čím starší, tým lepší Valverde, Sagan vs. Quick-Step a Dumoulin nižší o 40 cm

1.4.2017, 08:00 | Magazín C-I.sk | Rastislav Boris
Cyklistická sezóna je náročná na pamäť fanúšikov, keďže je rozložená do všetkých ročných období. Každý mesiac preto zhrnieme sumárom udalostí, štatistík, vyjadrení a zaujímavých informácií. Tentoraz sa obzrieme za marcom.
 
V marci sa cyklistické epicentrum tradične presunulo do západoeurópskych bášt - Talianska, Francúzska, Španielska a Belgicka. Hostili až osem WT podujatí, práve marec a apríl sú na elitné eventy najbohatšie. Hlavné menu vytvorili etapáky Paríž - Nice, Tirreno - Adriatico a Okolo Katalánska, významné dlažobné klasiky, plus špeciálne klasiky - najdlhšia a najvšestrannejšia Miláno - San Remo, prašná a zrejme najkrajšia Strade Bianche. Vrchári a klasikári v "mesiaci knihy" podľa očakávania zatienili šprintérov. 
 
 
sumar mesiaca marec
 
 
STALO SA
 
tab mar vitazstva cyklisti• Paríž - Nice a Tirreno - Adriatico ovládli Kolumbijčania Henao (29, Sky) a Quintana (27, Movistar), ktorí sa dostávajú do ideálneho vrchárskeho veku, keď môžu byť s nadobudnutými skúsenosťami ešte konzistentnejší a silnejší, zatienili nestarnúceho a druhé miesta zbierajúceho Contadora či zatiaľ nevýrazného Frooma
 
• Greg Van Avermaet sa zo smoliara transformoval na šampióna, v roku 2015 skončil na klasikách sedemkrát v top desiatke bez víťazstva, teraz vyhral po sebe trojlístok Het Nieuwsblad, E3 a Gent - Wevelgem, iba ako druhý v histórii po Janovi Raasovi (1981)
 
• Michal Kwiatkowski po takmer ročných suchotách vyhral obe významné špeciálne klasiky Strade Bianche a Miláno - San Remo, keď využil heslo "niekedy nevyhráva najsilnejší, ale najšikovnejší", pre Sky získal historicky druhý monument 
 
• do svetla reflektorov sa dostal klasikársky kontrast niekedy pretaktizovaného Quick-Stepu a niekedy príliš totálnu cyklistiku praktizujúceho Sagana, z ktorého vznikla mediálna psychologická bitka presahujúca až do aprílových súbojov, paradoxne posledným "modrým" víťazom monumentu je pŕave jeden z hlavných aktérov "kauzy" Niki Terpstra (Roubaix 2014)
 
• pozitívom v kuchyni "podlahárov" je, že spomedzi tímov získali najviac víťazstiev aj v treťom mesiaci sezóny a zaujímavé bude sledovať ďalšie výkony "reštartovaného" Philippa Gilberta
 
• Alejandro Valverde zažíva vo veku 36 rokov ešte lepší, dokonca kariérne najlepší vstup do sezóny, zo 16 súťažných dní vyťažil už päť čiastkových víťazstiev a štyri v konečných klasifikáciách, na druhý celkový triumf na Okolo Katalánska čakal osem rokov 
 
tab mar vitazstva timy• tím BMC si podmaňuje chronometre, po Valencii vyhral aj marcové tímové časovky na Tirreno - Adriatico a Okolo Katalánska 
 
• Erikovi Baškovi pozične nevyšla obhajoba triumfu na Handzame Classic a skončil dvanásty, ale na Gent - Wevelgem zaujali Juraj Sagan štrnástym miestom a Matúš Štoček piatou priečkou v juniorskej verzii 
 
• talianski manažéri Savio (Androni Giocatolli) a Citracca (Wilier Triestina) dostali od národnej federácie trojmesačný dištanc, pretože od jazdcov požadovali peniaze alebo privedenie sponzorov za miesto v zostave, táto kauza prehĺbila krízu talianskej cyklistiky, ktorá na rozdiel od uplynulých desaťročí nemá WT tím 
 
 
ZAUJALI NÁS
 
 
vyjadrenie ikonky ciernaProCyclingStats
"Medzi najmenším a najväčším cyklistom je rozdiel 40 centimetrov."
 
Web ProCyclingStats priniesol štatistiky váhy a výšky 498 profesionálnych cyklistov vo World Tour. Priemerná váha je 68,8 kilogramu a výška 180,9 centimetra. Najťažším cyklistom je Tom Stamsnijder (Team Sunweb), ktorý vozí na bicykli 90 kilogramov. Najľahšie sa jazdí Kennymu Elissondemu (Team Sky) s 52 kilogramami. Najvyšším mužom v pelotóne je Stijn Vandenbergh (Ag2R La Mondiale) so 199 centimetrami, ktorý meria o 40 centimetrov viac ako najnižší člen elitného pelotónu Samuel Dumoulin (Ag2R La Mondiale). Ak by spolu bojovali v úniku, bol by to komický pohľad. 
 
Porovnanie 25 najlepších šprintérov a vrchárov odhalilo, že vrchári sú v priemere iba o 1,6 centimetra nižší (179,8 vs. 178,2), ale až o 7,5 kilogramu ľahší (64,2 vs. 71,7). Zaujímavé tiež je, že Kolumbijčania sú v pelotóne jednoznačne najnižší s priemerom 170,6 centimetrov, pričom druhí Španieli vyrástli do priemernej výšky 178,7 centimetrov. Symbol malých cyklistov, Nairo Quintana, meria iba 167 centimetrov.    
 
 
vyjadrenie ikonky ciernaSean Kelly (Sticky Bottle)
"Medzi tímami je príliš veľký rozdiel."
 
Sean Kelly, viacnásobný víťaz monumentov a šestnástich etáp na Vuelte, vyzval k reformovaniu cyklistiky. "Myslím si, že by mal byť stanovený strop pre najlepšie tímy, pretože ostatné zaostávajú a rozdiel medzi nimi príliš rastie." Kelly navrhuje zavedenie platového stropu alebo limitu na počet top jazdcov v tíme podľa rebríčkov. Prekáža mu filozofia tímu Sky, ktorý prakticky skupuje konkurenčných lídrov. Podobne to vraj kedysi robil Merckxov tím. 
 
 
vyjadrenie ikonky ciernaPhilippe Gilbert (Het Nieuwsblad, Cyclingweekly)
"V BMC som sa niekedy nudil."
 
V tíme Quick-Step znovuzrodený Philippe Gilbert priznal, že počas piatich rokov v drese BMC nemal práve dobrý vzťah s hlavným lídrom do dlažobných klasík Gregom Van Avermaetom. "Vždy na mňa smeroval akýsi zdržanlivý hnev. Nikdy som nerozumel prečo. Ale ak niekoho nemáte radi, môže to slúžiť ako motivácia. Ja som nikdy nemal taký pocit," vysvetlil Gilbert, ktorý nechce vyvolávať konflikty a dodal, že s Gregom sa "vzájomne rešpektujú".
 
Tiež Van Avermaet priznal, že s typologicky podobným spolujazdcom Gilbertom to nebolo jednoduché. Gilbert nedostával príležitosti na dlažobných klasikách a aj preto sa vrátil do Quick-Stepu. "V BMC to bolo iné. Niekedy som sa nudil, pretože sme išli na šprint a nebojovali sme vpredu. Ale na môjho bývalého zamestnávateľa nemám žiadne zlé slová," dodal majster sveta z roku 2012.     
 
 
vyjadrenie ikonky ciernaCyclingTips
"Je to tak, prvá jazda na bicykli sa konala pred dvesto rokmi."
 
V roku 1817 sa uskutočnila jedna z prvých jázd na bicykli v histórii ľudstva, keď Nemec Karl Drais vyskúšal v Mannheime jeho vynález. Konkrétne "Laufmaschine", teda drevenný behací stroj bez pedálov, u nás nazývaný drezina.
 
Hľadanie efektívneho dopravného prostriedku, akým je bicykel, paradoxne urýchlila prírodná katastrofa. Výbuch indonézskej sopky Tambora v roku 1815 narušil vo väčšine sveta počasie a zapríčinil "rok bez leta", akúsi miniatúrnu dobu ľadovú. Jedným z následkov bolo aj hladovanie a utrácanie hospodárskych zvierat, a teda problémy s konskou dopravou. Draisov stroj vážil asi 20 kilogramov. Niektorí ho vítali ako zábavnú novinku, iní sa z neho smiali.
 
Problémom bolo, že jazdci sa bez pruženia a bŕzd presúvali najmä po chodníkoch, čo viedlo ku kolíziam s chodcami. Po šiestich mesiacoch zakázali používanie dreziny v Mannheime, neskôr vo veľkomestách ako Paríž, Londýn, New York alebo Miláno. Či išiel Drais na prvom bicykli alebo nie, to je skôr filozoficko-terminologická otázka. Ale nikto mu už nevezme "heuréka" pocit z trojnásobne väčšej rýchlosti a sily vetra v porovnaní s chodcami.
 
 
video v clanku ikonka ciernaKarl Drais
 
 

Diskusia

Diskusia neobsahuje príspevky.
 
Náš eshop